به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

معرفی فایروال میکروتیک و مزایای آن

معرفی فایروال میکروتیک و مزایای آن

فایروال میکروتیک، نوعی فایروال شبکه است که روی روتر نصب می‌شود. مدیران شبکه با خرید فایروال می‌توانند از منابع شبکه در برابر فعالیت‌های مشکوک محافظت کرده و جریان داده روتر را کنترل کنند. در این مطلب، فایروال میکروتیک را معرفی کرده و ضمن بررسی ویژگی‌ها و فرمان‌های آن، به مزایای فایروال میکروتیک می‌پردازیم. با فالنیک همراه باشید.

معرفی فایروال میکروتیک ؛ هر آنچه باید بدانید

فایروال میکروتیک، یک ابزار امنیتی برای شبکه است که برای جلوگیری از دسترسی افراد ناشناس به شبکه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعاتی درباره فایروال میکروتیک می‌تواند به مدیران شبکه دید بهتری نسبت به توانایی‌های این محصولات ارائه دهد. در ادامه به معرفی فایروال میکروتیک و آشنایی با برخی از دستورات و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

نصب و راه اندازی شبکه به صورت استاندارد چه اهمیتی دارد؟
طبق آمار نصب و راه‌ اندازی شبکه به صورت استاندارد، هزینه‌های آتی شرکت را 10 تا 50 درصد کاهش می‌دهد. متخصصان فالنیک آماده‌ی ارائه مشاوره و اجرای پروژه‌های نصب و راه‌اندازی شبکه‌ به صورت حرفه‌ای و استاندارد هستند. همین حالا تماس بگیرید.
مشاوره نصب و راه اندازی شبکهتماس بگیرید

فایروال میکروتیک چیست؟

فایروال میکروتیک، ترافیک معتبر یا ترافیک خطرناک را فیلتر می‌کند؛ که معمولاً به ترافیک معتبر اجازه ورود می‌دهد و ترافیک خطرناک را رد می‌کند.

ما به عنوان مدیر شبکه، توقع داریم ترافیک معتبر به روتر وارد شود و از آن گذر کند. اما همیشه این طور نیست و همواره باید با ترافیک خطرناک مبارزه کنیم. اگر شبکه محلی، به شبکه‌های عمومی متصل باشد، شبکه محلی در معرض تهدید خواهد بود. خدشه‌دار شدن امنیت شبکه، منجر به دزدیده شدن اطلاعات و یا از دست رفتن آن می‌شود. فایروال میکروتیک، از این نوع خطرات امنیتی جلوگیری می‌کند و برای این کار، شبکه‌ خصوصیتان را از دید ترافیک خطرناک پنهان می‌کند.

فایروال میکروتیک چیست
فایروال میکروتیک، همانند یک دیوار امنیتی، از نفوذ هکرها جلوگیری می‌کند.
پیشنهاد مطالعه

مزایای فایروال میکروتیک چیست

به طور کلی می‌توان مزایای فایروال میکروتیک را در موارد زیر خلاصه کرد:

محافظت از شبکه در برابر دسترسی غیرمجاز: با استفاده از فایروال میکروتیک می‌توانید ارتباطات آدرس‌های روتر را نظارت کرده و فقط به میزبان‌های مشخصی اجازه بدهید به درگاه‌های TCP روتر دسترسی داشته باشند. فایروال همه اطلاعات اینترنت را کنترل می‌کند و براساس فرمانهای میکروتیک اعمال شده توسط کاربر، از نفوذها جلوگیری می‌کند.

محافظت از میزبان‌های مشتری: یکی از مزایای فایروال میکروتیک این است که به وسیله آن می‌توانید روی ارتباطاتی که آدرس‌های شبکه مشتری دارند نظارت کنید و فقط به میزبان‌ها و سرویس‌های مشخصی اجازه دسترسی بدهید.

استفاده از نقاب برای پنهان کردن شبکه خصوصی پشت یک آدرس خارجی: شما می‌توانید همه اتصالات آدرس‌های خصوصی را به وسیله فایروال میکروتیک پنهان کنید تا این طور به نظر برسد که از یک آدرس خارجی هستند.

برقراری امنیت در شبکه مشتری: یکی دیگر از مزایای فایروال میکروتیک امکان کنترل همه اتصالات شبکه مشتری‌ست به طوری که آمار ترافیک همه لینک‌ها را با جزئیات کامل در اختیار داشته باشید.

اولویت‌بندی ترافیک و در صف گذاشتن بسته‌های ارسالی: این امکان وجود دارد که بسته‌ها را علامت‌گذاری کنید تا بسته‌های مهمتر را سریع‌تر بفرستید. با این کار مطمئن می‌شوید که همه گروه‌ها، در بهترین زمان، پهنای باند مناسب خود را خواهند داشت و جریان ترافیک شبکه نیز بهتر کنترل می‌شود. علاوه بر آن، می‌توانید سرعت اتصال را برای گروه مشخصی از بسته‌ها محدود کنید.

پیشنهاد مطالعه

ویژگی‌های اصلی فایروال میکروتیک چیست؟

حالا که از مزایای فایروال میکروتیک گفتیم، وقت آن رسیده که ببینیم این فایروال چه ویژگی‌هایی دارد. از ویژگی‌های اصلی این نوع فایروال این است که می‌تواند بر بسته شبکه نظارت کند و فیلترهای پروتکل لایه 7 و فیلترهای پروتکل نظیر به نظیر را شناسایی کند. علاوه بر آن، فایروال میکروتیک می‌تواند ترافیک شبکه را به وسیله آدرس MAC منبع، آدرس IP، دامنه پورت به پورت، پروتکل‌های IP، رابطی که بسته از آن آمده یا از آن گذر می‌کند، محتوای بسته، اندازه بسته، زمان ورود بسته و … طبقه‌بندی کند.

فایروال میکروتیک به طور پیش‌فرض، به همه ترافیک‌ها اجازه ورود می‌دهد. این یعنی در ابتدا مثل یک فایروال باز عمل می‌کند که هیچ سدی ندارد و هر نوع ترافیکی را ترافیک معتبر می‌داند. از این رو اگر فکر می‌کنید در خطر ترافیک خطرناکی هستید و باید آن را مسدود کنید، باید فرمان‌های فایروال میکروتیک را اعمال کنید.

ویژگی‌های اصلی فایروال میکروتیک
یکی از ویژگی‌های اصلی فایروال میکروتیک، نظارت بر ترافیک شبکه است.
پیشنهاد مطالعه

فرمان فایروال میکروتیک چیست؟

فرمان‌های فایروال میکروتیک، دستوراتی هستند که برای مجاز کردن ترافیک معتبر و جلوگیری از ترافیک خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع عملکردهای میکروتیک، مبتنی بر فرمان فایروال است. در ادامه می‌خواهیم چند فرمان فایروال را معرفی کنیم. با بهره بردن از این فرمان‌ها می‌توانید امنیت شبکه خود را تقویت کنید.

1- استفاده از Fasttrack

Fasttrack یکی از تنظیمات فایروال میکروتیک است که به شما اجازه می‌دهد به انواع مشخصی از ترافیک، اجازه عبور دهید. این ویژگی برای بهبود کارکرد شبکه و کاهش بار فایروال مفید است. البته استفاده از Fasttrack باید هوشمندانه باشد چون ممکن است به ترافیک‌های مشکوک، اجازه ورود دهید.

2- استفاده از پروتکل لایه 7

پروتکل‌های لایه 7، ترافیک را با کاربرد مورد نظرش، هماهنگ می‌کنند. مزیتش این است که می‌توانید ترافیک را نه براساس درگاهی که استفاده می‌کند، بلکه براساس کاربردش، پذیرفته یا رد کنید. مثلاً همه ترافیک وب را مجاز کنید و همه ترافیک بیت تورنت را مسدود کنید. پروتکل‌های لایه 7، به طور پیش‌فرض فعال نیستند و باید از طریق System > Routerboard > Settings و گذاشتن تیک گزینه “Enable Layer7 Protocols” آن را فعال کنید.

3- محدودسازی تعداد اتصالات هر IP

اگر فرد حمله‌کننده، تعداد زیادی اتصالات را به شبکه شما بفرستد، پهنای باند و منابع شما را تحت شعاع قرار می‌دهد و باعث می‌شود شبکه‌تان از کار بیفتد. با محدود کردن تعداد اتصالات هر آدرس IP، از این نوع حملات جلوگیری می‌کنید. مثلاً می‌توانید تعیین کنید که حداکثر اتصالی که به یک IP اختصاص می‌یابد، فقط 10 عدد باشد.  

4- فیلتر بسته‌های نامعتبر

بسته‌های نامعتبر، بسته‌هایی هستند که طبق استاندارد TCP/IP نباشند. با فیلتر کردن این بسته‌ها، از حملات احتمالی که ممکن است از طریق آن‌ها صورت گیرد، جلوگیری می‌کنید.

مدیران شبکه، با تکیه بر مزایای فایروال میکروتیک، علاوه بر تضمین امنیت شبکه خود می‌توانند مدیریت بهتری روی هزینه‌های امنیتی شبکه نیز داشته باشند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا