به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پرینتر و چاپگر

معرفی انواع کاغذهای چاپ و پرینت

معرفی انواع کاغذهای مورد استفاده در چاپ کتاب

یادداشت ویراستار: این مطلب در آبان 1400 توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک، بررسی و تایید شده است.

اگر زیاد با چاپ و کاغذ سروکار دارید، آشنایی با انواع کاغذها به شما در مدیریت هزینه، کیفیت و خروجی کار کمک زیادی خواهد کرد. به احتمال زیاد این موضوع که بیش از ۳۰۰۰نوع کاغذ در بازار موجود است شما را شگفت زده کند. اما نگران نباشید کافی‌ست با پرکاربردترین نوع کاغذهای چاپ آشنا باشید، تا از سایر افراد در حوزه چاپ پیشی بگیرید. در این مقاله از فالنیک با ما همراه باشید تا کمی در دنیای چاپ، قدم بزنیم!

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

دسته بندی کاغذها در صنعت چاپ

بگذارید در این مقاله کمی دسته بندی شده‌تر به بررسی انواع کاغذها در صنعت چاپ بپردازیم تا به خوبی این موضوع در ذهن شما ماندگار شود. کاغذها در صنعت چاپ به چهار دسته تقسیم میشوند:

  • کاغذهای صنعتی
  • کاغذ و مقوای گرافیکی
  • مقوای بسته بندی
  • کاغذهای بهداشتی
انواع کاغذها در صنعت چاپ
کاغذهای روزنامه در دسته کاغذهای صنعتی قرار می‌گیرند.

ابتدا در این بخش به معرفی کاغذهای صنعتی می‌پردازیم. در صنعت چاپ، انواع مختلف کاغذ تحریر، روزنامه، کتاب و … برای شما آشنا است. اما با جزئیات هر کدام آشنایید؟

کاغذ تحریر Writing Paper

اگر زیاد نوت برداری می‌کنید، کاغذهای تحریر (Writing Paper)، مورد توجه شما قرار خواهند گرفت. از این کاغذها در چاپ کتاب‌ها پاکت‌ها و اوراق اداری استفاده می‌کنند.

کاغذ دفاتر حسابداری Ledger or Account Paper

کاغذ استفاده شده در دفاتر حسابداری اغلب به رنگ آبی و بدون پوشش گلاسه‌اند. این دفاتر از کاغذهایی با گرماژ 85 تا 120 گرم که به کاغذ حسابداری معروف هستند، تولید می‌شوند.

کاغذ مورد استفاده در دفاتر حسابداری
کاغذ مورد استفاده در دفاتر حسابداری کاغذهای حسابداری در رنگهای دیگری همچون رنگ سبز نیز، موجود هستند.

کاغذ کرومو Chromo Paper

اتیکت و برچسب‌ها را با استفاده از کاغذ کرومو می‌سازند. یک سمت این کاغذها پوشش داشته در همین راستا مناسب چاپ بنر و لیبل‌ها، هستند.

تعمیرات انواع پرینتر و ماشین های اداری در فالنیک
در صورتی که شما هم به مشکل روشن نشدن پرینتر اچ پی برخورد کردید،  با ما در تماس باشید. کارشناسان متخصص ما با تجهیزات پیشرفته مرکز خدمات فالنیک، آماده پذیرش دستگاه‌های شما هستند.
خدمات تعمیر پرینتر

کاغذ پوستر  MG Poster  

اگر در جستجوی کاغذی مناسب برای بسته بندی و یا پوستر هستید، کاغذ پوستر با گرماژ 70 تا 170 گرم، برای شما مناسب خواهد بود. یک روی این کاغذ زبر و روی دیگر آن، صاف و براق است. برای چاپ تصاویر و نوشته‌ها روی سطح صاف چاپ شده و از سطح زبر درحین چسباندن روی برد، استفاده میشود.

کاغذ چسب Gummed Paper

کاغذهای ام اف MF، کاغذ گلاسه، کاغذ کرومو و کاغذ رنگی از انواع کاغذ چسب هستند و از چسب‌های فعال در آب تشکیل شده‌اند.

کاغذ روزنامه Paper News Print

کاغذ روزنامه از الیاف بازیافتی و خمیر چوب تهیه می‌شود، به همین دلیل اغلب قیمت پایین، اما قدرت جذب بالایی دارد. برای چاپ با ماشین افست و لترپرس می‌‌توانید این کاغذ را به صورت رول یا ورق پیدا کنید. گرماژ معمول این کاغذهای روزنامه، ۵۰ گرم است و قبض آب و برق را روی همین کاغذها چاپ می‌کنند.

کاغذ مورد استفاده در چاپ روزنامه‌ها
کاغذهای روزنامه پس از مدتی کیفیت اولیه خود را از دست داده و تیره می‌شوند.

کاغذ فتوکپی Duplicators مناسب برای پرینت و کپی

هدف از تولید کاغذهای فتوکپی استفاده از آنها در پروسه کپی بود. تا با کاغذهای نامناسب به دستگاه آسیب وارد نشده و افراد کمتر نیاز به تعمیر پرینتر و یا دستگاه کپی، پیدا کنند. اما امروزه به دلیل سفید بودن رنگ آن، مصارف دیگری هم دارند. البته این کاغذها را در رنگ‌بندهای مختلف و با گراماژ 70 یا 80 نیز پیدا می‌کنید که دارای طرح ساده و یا خطوط موازی هستند.

کاغذ کارتریج Cartridge

کاغذهای کارتریج با گرماژ 60الی 170 گرم، از الیاف کوتاه و خمیر چوب ساخته می‌شوند. به همین دلیل سختی بالایی داشته و مانند کاغذهای آنتیک هستند.

کاغذ سربرگ و چند نسخه ای Bank and Bonds

در مصارفی که نیاز به کاغذ مات است، مانند امور تایپی، از کاغذ سربرگ استفاده می‌شود. برای تهیه این کاغذها گاهی از پارچه و یا اغلب برای ارزانتر تمام شدن آن، از خمیر چوب استفاده می‌شود. در مصارف اداری می‌توانید از کاغذ سربرگ و چند نسخه‌ای، استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

کاغذ جلد Cover Paper مورد استفاده در چاپ کتاب

کاغذ شومیز یا جلد، به دلیل ضخامت مناسب و قابلیت تا شدنی که دارند، در جلد مجلات و کتاب‌ها استفاده می‌شوند. شما می‌توانید مدل ساده و یا سطح برجسته کاغذ جلد Cover Paper را تهیه کنید.

کاغذ تاشدنی جلد
کاغذهای جلد اغلب دارای مرغوبیت بالایی هستند

کاغذ لعاب دار Enamel Paper مناسب برای چاپ اتیکت

کاغذهای لعاب دار با استفاده از غلطک‌های فلزی سرد ساخته و در چاپ اتیکت‌ها و پوشاندن جعبه‌های مقوایی، استفاده می‌شوند.

کاغذ خود کپی Carbonless Paper

اغلب ما کاغذهای کاربن را با رنگ سورمه‌ای به خاطر می‌اوریم. اما شاید در بانک‌ها هنگام پر کردن فرم با کاربن‌های رنگی نیز، برخورد کرده باشد. کاغذ خود کپی یا کاربن، دارای کپسول‌هار رنگی ریزی هستند که هنگام وارد شدن فشار به سطح رویی آن در سطح زیرین می‌ترکند. اگر قصد خرید این کاغذها از بازار را دارید می‌توانید این کاغذها را با نام NCR نیز جستجو کنید. در انتها لازم به ذکر است که گرماژ این کاغذ 40 تا 240 گرم است.

کاغذ گلاسه مات و براق Coated Paper & Board – Matt & Glossy

Surface Paperها یا همان کاغذهای گلاسه، که از خاک چینی و مواد معدنی تولید شده‌اند، یکی از مناسب‌ترین کاغذها در چاپ‌ مجلات، ترامه و رنگی‌اند. این نوع کاغذها را می‌توانید در انواع ابریشمی و یا مات با گرماژ 90تا 300 گرم پیدا کنید.

معرفی کاغذ گلاسه مات و براق
کاغذهای گلاسه اغلب در مجلات مد و فشن استفاده می‌شوند.

کاغذ افست Offset Printings

در چاپ لیتوگرافی که در فرایند اجرای آن از سنگ و ورق فلزی روی یک سطح صاف، استفاده می‌شود. از کاغذ افست استفاده می‌کنند. این کاغذ ته رنگ کرم داشته و کمی سفیدتر از کاغذ کارتریج است.

post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا