به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

بررسی کامل ویژگی سرورهای g11 اچ پی

ویژگی سرورهای نسل 11 اچ پی

کمپانی HPE در سال 2022 از نسل یازدهم سرورهای ProLiant خود رونمایی کرد. این نسل جدید با شعار “گامی فراتر در دنیای فناوری” پا به عرصه گذاشته و نویدبخش تحولات بزرگی در دنیای محاسبات و ذخیره سازی است.

سرورهای g11 اچ‌پی با هدف انجام محاسبات پیچیده، پردازش کلان داده‌ها و آموزش سریع‌تر مدل‌های هوشمند به بازار عرضه شده‌اند. مدل های مختلف این نسل از سرور HP در مقایسه با نسل دهم در زمینه پشتیبانی از سخت‌افزارها پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند، سرورهایی که دسترس‌پذیری و مقیاس‌پذیری در ارتباط با مؤلفه‌های سخت‌افزاری را به بهترین شکل در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

اچ‌پی در توصیف سرورهای نسل یازدهم به این نکته اشاره دارد که آن‌ها به ‌منظور پاسخ‌گویی به نیازهای رو به‌ رشد و داده‌محور شرکت‌ها طراحی شده‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهند در زمینه ذخیره‌سازی و تحلیل داده‌ها و کاهش مصرف انرژی حتی زمان انجام محاسبات پیشرفته‌ و سنگین مورد استفاده قرار گیرند. قابلیت‌های مورد توجه این سروها تاثیر مستقیمی بر قیمت سرور hp دارند.

در این مقاله به بررسی کامل ویژگی سرورهای نسل 11 اچ پی می‌پردازیم و شما را با مزایا، معایب و ویژگی های منحصر به فرد آن‌ها آشنا می‌کنیم.

خرید سرور hp در فروشگاه فالنیک
فروش سرور hp در فالنیک با گارانتی معتبر و مشاوره رایگان تخصصی انجام می‌شود. برای اطلاع از قیمت سرور hp و خرید سرور hp از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
خرید سرور hpتماس تلفنی
خرید سرور hp
خرید سرورهای hp در فروشگاه فالنیک

معرفی قابلیت‌های نسل یازدهم سرورهای HPE

تقریبا اوایل آبان ‌ماه 1401 شمسی بود که شرکت اچ‌ پی از نسل‌های جدید سرورهای پرولیانت خود رونمایی کرد که در مقایسه با همتایان نسل قبلی خود در زمینه محاسباتی و ذخیره‌سازی پیشرفت‌های قابل قبولی داشتند.

سرورهای نسل یازدهم مثل DL380 Gen11 قابل اعتمادترین زیرساخت محاسباتی در مقیاس صنعتی را ارائه می‌کنند و از ویژگی‌های سخت‌افزاری سطح بالایی مثل پردازنده‌های نسل چهارم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل، حافظه‌های DDR5 و اسلات‌های PCIe5.0 که پهنای باند بالایی در ارتباط با عملیات ورودی و خروجی ارائه می‌کنند، پشتیبانی می‌کنند.

قابلیت‌های منحصر به فرد سرورهای HPE Gen11 باعث شده این نسل در حوزه‌های مختلفی مثل پیاده‌سازی راه‌حل‌های مجازی، میزبانی ماشین‌های مجازی، میزبان خوشه‌های بزرگی از داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل Hadoop و … مورد استفاده قرار گیرند. به‌طوری که شرکت‌های فعال در زمینه توسعه نرم‌افزارهای کلان تجاری و ارائه‌دهندگان خدمات ابری را باید از مشتریان اصلی این سرورها توصیف کنیم.

ویژگی نسل 11 سرورهای اچ پی
از ویژگی سرورهای نسل 11 اچ پی می‌توانیم به تغییرات چشمگیر نسبت به نسل قبل مانند پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 اشاره کنیم.

بررسی مشخصات فنی و قابلیت‌های جدید سرورهای g11 اچ پی

سرورهای نسل 11 اچ پی با تمرکز بر سه رکن اصلی عملکرد، امنیت و پایداری طراحی شده‌اند. این نسل از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا بهره می‌برد و در مقایسه با نسل‌های قبلی خود پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. در ادامه، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ نسل یازده سرورهای اچ ‌پی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • پشتیبانی از نسل چهارم پردازنده های مقیاس پذیر اینتل زئون

اصلی‌ترین پیشرفت در این زمینه پشتیبانی از نسل چهارم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل است که بسته به نوع پردازنده‌ای که خریداری می‌کنید، 60 هسته فیزیکی در اختیارتان قرار می‌دهند. به طور مثال، اگر از سرورهای مجهز به دو سوکت پردازنده مرکزی مثل dl380 gen11 استفاده کنید و همچنین دو پردازنده پلاتینیوم نسل چهارم را روی این سرور نصب کنید به 120 هسته فیزیکی دسترسی پیدا می‌کنید که قادر است پیچیده‌ترین و سنگین‌ترین محاسبات را انجام دهد. اگر از دو یا چند سرور این نسل در مرکز داده خود استفاده کنید و آن‌ها را به‌گونه‌ای پیاده‌سازی و پیکربندی کنید که توانایی ارائه خدمات به کاربران را داشته باشند در مدت زمان کوتاهی بازگشت سرمایه را تجربه خواهید کرد.

  • پشتیبانی از پردازنده‌ نسل چهار AMD EPYC

پشتیبانی از پردازنده‌های مرکزی نسل چهار زئون اینتل را نباید تنها نقطه قوت سرورهای این نسل توصیف کنیم. سرورهایی مثل dl325 gen11 که توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهارم AMD EPYC را دارند، بسته به پردازنده‌ای که روی سرور نصب می‌کنید، دسترسی به 96 هسته پردازشی را امکان‌پذیر می‌کنند و همچنین 384 مگابایت کش L3 نیز ارائه می‌کنند تا نه تنها فرآیند پردازش اطلاعات به سریع‌ترین شکل ممکن انجام شود، بلکه دسترسی به اطلاعات نیز سریع‌تر انجام شود.

پیشنهاد مطالعه
  • پشتیبانی از حافظه‌های DDR5

پیشرفت‌ نسل یازده سرورهای اچ محدود به پردازنده‌های مرکزی نشده‌است. سرورهای این نسل در زمینه پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 نیز تحول بزرگی به وجود آورده‌اند. حافظه‌های DDR5 با استفاده از فناوری جدیدی که Double Data Rate (DDR) 5 نام دارد، سرعت و کارآیی بالاتری نسبت به حافظه‌های DDR4 دارند.

سرعت انتقال داده‌های DDR5 در حالت استاندارد تا 4800 مگاهرتز (MHz) می‌رسد که در مقایسه با DDR4 که با سرعت حداکثر 3200 مگاهرتز عرضه شده بود، بهبود چشمگیری است. پهنای باند DDR5 نیز در حدود 51.2 گیگابایت در ثانیه است که در مقایسه با حافظه DDR4 با پهنای باند ۲۵.۶ گیگابایت در ثانیه، تقریباً دو برابر بیشتر است. 

حافظه DDR5 دارای ویژگی‌های جدیدی مانند توان مصرفی پایین‌تر، امنیت بهتر، سازگاری با فناوری‌‌های جدیدی مثل PCIe5.0 و USB4.0 و ارائه ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بیشتر در یک ماژول است. حافظه DDR5 کارایی و سرعت سرورهای نسل یازدهم را به میزان چشم‌گیری بهبود می‌دهد.

  • پشتیبانی از PCIe Gen5

مورد دیگری که در بررسی ویژگی سرورهای نسل 11 اچ پی باید به آن اشاره کنیم، پشتیبانی این نسل از PCIe5.0 است. سرور Gen11 با ارائه شکاف‌های گسترشی PCIe Gen5 پهنای باند بیشتری در ارتباط با ارسال و دریافت داده‌ها ارائه می‌کنند. لازم به توضیح است که PCIe Gen5 استاندارد ارتباطی جدیدی است که سرورهای نسل یازدهم اچ‌پی به آن تجهیز شده‌اند. نسخه پنجم از استاندارد PCIe دارای سرعت انتقال داده‌های بالاتری نسبت به نسخه‌های قبلی است.

اسلات‌های PCIe Gen5 می‌توانند با سرعت انتقال داده‌هایی تا 32 گیگابیت بر ثانیه کار کنند، درحالی‎که نسل چهارم PCIe تنها با سرعت 16 گیگابیت بر ثانیه عمل می‌کرد. این بالاترین سرعت انتقال داده‌ها در اسلات‌های PCIe که شکاف سرعتی میان مؤلفه‌های جانبی و پردازنده‌های مرکزی را به میزان قابل توجهی کم کرده است.

سرور Gen11 با ارائه شکاف‌های گسترشی PCIe Gen5 پهنای باند بیشتری در ارتباط با ارسال و دریافت داده‌ها ارائه می‌کنند.

با وجود سرعت بالا، اسلات‌های PCIe5.0 معماری سرورهای نسل یازدهم را نیز بهبود بخشیده‌اند، زیرا سرعت بالا عملکرد کلی سرور در برخی از کارها همچون ارسال و دریافت اطلاعات در شبکه، فرآیندهای محاسباتی و نگهداری از داده‌ها را افزایش می‌دهد. استفاده از اسلات‌های PCIe Gen5 در سرورهای نسل یازدهم نقش موثری در دسترسی به اطلاعات میزبانی شده روی هارد دیسک‌ها خواهد داشت.

در نتیجه، رایزرهایی که روی این اسلات‌ها نصب می‌شوند به‌شکل کارآمدتری با مؤلفه‌های سخت‌افزاری مثل رسانه‌های ذخیره‌ساز، حافظه اصلی و پردازنده مرکزی در ارتباط خواهند بود و به این شکل کارایی نسل یازده اچ پی را در زمینه مدیریت بارهای کاری افزایش خواهند داد.

قابیت های نسل یازده اچ پی
پشتیبانی از PCIe Gen5 یکی‌از قابلیت‌های بسیار مهم و تاثیرگذار سرورهای اچ پی نسل 11 به حساب می‌آید.
  • استفاده از کنترلر ذخیره‌سازی VROC اینتل

نسل یازده اچ پی همانند نسل قبل از کنترلر ذخیره‌سازی VROC اینتل پشتیبانی می‌کنند که قابلیت سازمانی است که رید ترکیبی نرم‌افزاری را به‌ منظور افزایش عملکرد حافظه‌های SSD و ارتباط کارآمدتر با کنترلرهای ذخیره‌سازی مثل Tri-mode (NVMe/SAS/SATA) Smart Array و رید سخت‌افزاری مورد استفاده قرار می‌دهند.

به بیان دقیق‌تر، Intel VROC در سرورهای نسل یازدهم اچ‌پی با ارائه راه‌حل رید نرم‌افزاری ترکیبی اجازه می‌دهد تا حافظه‌های SSD از نوع NVMe بتوانند به‌شکل مستقیم با پردازنده مرکزی در ارتباط باشند. Intel VROC راه‌حل نرم‌افزار محوری است که پردازنده‌های مرکزی اینتل برای دسترسی سریع‌تر به حافظه‌های SSD یا HBA از آن استفاده می‌کنند.

  • فضای ذخیره‌سازی جانبی

در ارتباط با فضای ذخیره‌سازی جانبی نباید انتظار تحولات بزرگی را داشته باشیم، زیرا معماری هارد دیسک‌ها، حافظه‌های SSD، حافظه‌های NVMe و Optane اینتل تغییر خاصی نداشته‌اند و از این‌رو، سرورهای این نسل نیز مانند نسل‌های قبلی از رابط‌های SATA، SAS، حافظه‌های حالت جامد، NVMe و … پشتیبانی می‌کنند. همچنین، توانایی پیاده‌سازی انواع مختلفی از ریدها را دارند که این موضوع به نوع پردازنده مرکزی و تعداد دیسک‌هایی که در آن قرار می‌دهید، بستگی دارد.

شاسی‌ها بر مبنای همان فرم فکتور سنتی LFF و SFF هستند. به‌طور مثال، dl380 Gen11 به شکل سنتی شاسی‌‌های 8SFF CTO Server (قابل ارتقا به 24 SFF در جلو + 2SFF  در عقب)، 12 LFF CTO Server و 8SFF CTO Server (قابل ارتقا به 24 SFF در جلو + 2SFF  در عقب) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نحوه پیکربندی دیسک‌ها در سرورهای نسل یازدهم همانند نسل قبلی است و به‌طور مثال، شاسی 24SSF به کاربران اجازه می‌دهد تا 24 درایو SFF را در پنل جلو سرور قرار دهند و دو درایو SFF نیز در پشت دستگاه نصب کنند تا ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتری را به‌دست آورند. سرورهای نسل یازدهم در زمینه پشتیبانی از ظرفیت ذخیره‌سازی چیزی کمتر از نسل‌های قبلی ندارند.

سرورهای dl380 Gen11 به کاربران اجازه می‌دهند از دیسک‌های SSF SAS SSD استفاده کنند و به ظرفیت ذخیره‌سازی 460.8 ترابایت دسترسی داشته باشند یا درصورتی‌که مشکلی از بابت هزینه‌ها وجود نداشته باشد از حافظه‌های SFF NVMe PCIe SDD استفاده کنند که دسترسی به 374.4 ترابایت فضای جانبی را با بالاترین سرعت ممکن امکان‌پذیر می‌کند.

  • کنترلرهای پیشرفته

در ارتباط با کنترلرهای قابل استفاده در نسل یازده اچ پی مثل dl380 gen11 باید بگوییم که این سرورها توانایی پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از کنترلرها را دارند که از آن جمله باید به HPE Smart Array E208e-p SR Gen10 Controller یا کنترلرهای سه حالته HPE SR932i-p Gen11 Controller، HPE MR216i-o Gen11 Controller و نمونه‌های مشابه به ‌همراه کنترلر رید نرم‌افزاری Intel VROC SATA for HPE ProLiant Gen11 اشاره کرد.

  • ماژول iLO6

هنگامی که نسل جدیدی از سرورهای اچ‌پی به‌همراه قابلیت‌های فنی به بازار عرضه می‌شوند به موازات آن‌ها، ماژول iLO6 نیز ارتقا پیدا می‌کند تا همسو با مؤلفه‌های سخت‌افزاری جدید توانایی پشتیبانی از آن‌ها و مقابله با تهدیدات سایبری را داشته باشد. ماژول iLO6 که در پایین‌ترین لایه سخت‌افزاری کار می‌کند به لطف صفحه کنترل امنیتی از پیش ساخته شده، مؤلفه نظارت بر عملکرد سرور و مدیریت تنظیمات پایه سرور به کاربران اجازه می‌دهد تا سرور را به دو شکل محلی یا از طریق ابر کنترل کنند.

پیشنهاد مطالعه

این ماژول در تعامل با راه‌حل HPE OneView به‌شکل درون سازمانی یا در تعامل با سرویس HPE Green Lake به ‌شکل ابر محور امکان مدیریت سرور در محیط‌های لبه یا مراکز داده بزرگ را امکان‌پذیر می‌کند و به دقیق‌ترین شکل ممکن سخت‌افزار را مورد بررسی قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل کند هیچ‌گونه تغییری در فایل‌های دارای امضا به وجود نیامده است. تنها در این صورت است که بایوس یا UEFI و بارکننده سیستم‌عامل قابل اجرا خواهند بود. با توجه به افزایش ظرفیت حافظه این ماژول، فرآیندهای ارزیابی با سرعت بیشتری انجام می‌شوند.

بررسی کامل ویژگی سرورهای g11 اچ پی
از ویژگی سرورهای نسل 11 اچ پی باید به iLO6.0 اشاره کرد که به‌عنوان ماژول امنیتی قدرتمند برای راه‌اندازی و بوت شدن سرور شناخته می‌شود.

آشنایی با مدل‌های سرورهای نسل HPE Gen11

قیمت سرورهای نسل 11 اچ پی با توجه به مدل و مشخصات فنی آن ها متفاوت است. تنوع مدل ها در این نسل بسیار بالاست و HPE برای نیازهای مختلف، سرورهای متناسبی ارائه کرده است در ادامه سرورهای این نسل را معرفی می‌کنیم:

سرورهای تک یونیت:

  • HPE ProLiant DL320 Gen11
  • HPE ProLiant DL325 Gen11
  • HPE ProLiant DL360 Gen11
  • HPE ProLiant DL365 Gen11

سرورهای دو یونیت:

  • HPE ProLiant DL345 Gen11
  • HPE ProLiant DL380 Gen11
  • HPE ProLiant DL380a Gen11
  • HPE ProLiant DL385 Gen11

سرورهای تاور:

  • HPE ProLiant ML110 Gen11
  • HPE ProLiant ML350 Gen11

🔗 برای اینکه بدانید کدام سرور مناسب کسب‌وکار شماست، خواندن مقاله راهنمای خرید سرور hp را پیشنهاد می‌کنیم.

ویژگی سرورهای نسل 11 اچ پی چه تفاوتی با نسل 10 دارد؟

سرورهای نسل 11 HPE در مقایسه با نسل های قبلی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم ویژگی سرورهای نسل gen11 پیشرفت‌های زیر را داشته‌اند:

  • عملکرد: تا 2 برابر افزایش در عملکرد پردازشی
  • کارایی: تا 30 درصد افزایش در کارایی انرژی
  • قابلیت ارتقا: ارتقای چشمگیر در مقیاس پذیری و انعطاف پذیری
  • امنیت: ارتقای چشمگیر امنیت سایبری و پایداری سیستم

📌 اگر می‌خواهید در مورد تفاوت سرورهای این نسل بیشتر بدانید، مقاله مقایسه سرورهای نسل 10 و 11 اچ پی را بخوانید.

سرورهای G11 اچ پی از سری‌ سرورهایی هستند که برای استفاده در محاسبات رایانه‌ای، فضای ذخیره‌سازی و خدمات شبکه طراحی شده‌اند. این سرورها با قابلیت‌های پیشرفته‌ای همچون توانایی اجرای کارهای بزرگ، ارتقاء پذیری، قابلیت مدیریت بالا و امنیت بالا معروف هستند.

در این مقاله فالنیک ویژگی های جدید نسل یازده سرورهای اچ پی را بررسی کردیم، در صورتی که تمایل دارید یکی از محصولات این نسل را برای مراکز داده خود خریداری کنید، می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت با کارشناسان فالنیک به شماره 02154591915 در تماس باشید.

تعمیر سرور در اسرع وقت
تعمیرکار سرور فالنیک ایران اچ پی، انواع خدمات تعمیر سرور را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. در صورت نیاز می‌توانید یک سرور امانی از ما دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
درخواست تعمیر سرورتماس بگیرید

5/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫2 دیدگاه ها

  1. برای بازیابی اطلاعات از دست رفته سرورهای hp چه نرم‌افزاری پیشنهاد میدید؟

دکمه بازگشت به بالا