به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
آموزش CRM

0 تا 100 ایمیل مارکتینگ (Email marketing) یا بازاریابی ایمیلی

آشنایی با ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های پربازده و کم‌هزینه تبلیغاتی است، بر مبنای آمارهای اخیر موسسه  Constant Contact، اگر این روش تبلیغاتی درست به کار گرفته شود، نرخ بازگشت سرمایه‌ای معادل 36 به یک دارد که رقم قابل توجهی است!

یک برنامه خوب و قوی ایمیل مارکتینگ علاوه بر جذب مشتریان جدید، مشتریان قبلی را حفظ و فروش ما را بالاتر می‌برد. این روش تبلیغاتی در شناخته شدن برند شما در دنیای پر رقابت امروز هم تاثیر زیادی دارد.

در این مقاله از وبلاگ فالنیک، قصد داریم تا شما را با ایمیل مارکتینگ و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید آشنا کنیم. یکی از برنامه‌های کاربردی در تعیین استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ برنامه CRM است. شرکت فالنیک، نرم افزار شرکت فالنیک را بومی و فارسی ساخته است تا شرکت‌های ایران یبه راحتی بتوانند از یکی از بهترین‌های این حوزه استفاده کنند. برای مشاوره و خرید CRM مایکروسافت می‌توانید با شماره 54591983 تماس بگیرید. در ادامه همراه ما باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تعریف ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ، یک روش تبلیغاتی موثر با استفاده از ابزار ایمیل است. شاید بپرسید آیا با وجود این همه کانال و ابزارهای تبلیغاتی مختلف مثل اینستاگرام، تلگرام و… آیا کسی پیدا می‌شود که با استفاده از پیام‌های ایمیل، محصول مورد نیاز شما را بخرد یا علاقمند به خبر گرفتن از تخفیفات و شرایط ویژه شرکت شما باشد؟ پاسخ این است که بله، برای گرفتن نتیجه، آنچه لازم دارید یک محتوای جذاب و کاربردی، فراخوان‌های به موقع و شناخت درست مخاطبان است.

تعریف ایمیل مارکتینگ و مزایای استفاده از آن
در برنامه‌های ایمیل مارکتینگ استفاده از نرم‌افزار سی‌آر ام باعث موفقیت بیشتر می‌شود.

در نهایت، چیزی که این پازل را کامل می‌کند می‌تواند نرم افزار قدرتمندی مانند نرم افزار سی آر ام باشد، تا بسیاری از کارها را به خودکار انجام دهد و نتایج حاصل از ایمیل مارکتینگ را برای شما بررسی کند.

معرفی انواع ایمیل‌ها درEmail marketing  

بسته به هدف تبلیغاتی و نوع مخاطبان، ایمیل‌ها درEmail marketing  به 6 گروه اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

ایمیل‌های اسپانسری یا تبلیغاتی (Sponsorship Email)

اگر هنوز جامعه هدف خود را تشکیل نداده‌اید و به دنبال جذب مشتریان بیشتر هستید، باید از ایمیل های اسپانسری استفاده کنید. یک ایمیل اسپانسری، حاوی متنی جذاب و واضح درباره شرکت و معرفی خدمات و محصولات آن است.

ایمیل‌های پرورش مخاطب (Lead Nurturing Email)

در یک ایمیل مارکتینگ موفق، پس از جذب جامعه هدف، باید بتوانید کاربران خود را تبدیل به مشتریانی وفادار کنید. این کار، بستگی مستقیم به استفاده درست از ایمیل‌های پرورش مخاطب و پیشنهادهای به موقع و جذاب شما دارد.

نرم افزار crm مایکروسافت
نرم افزار crm به شما در افزایش فروش، مدیریت کردن اطلاعات کسب و کار، تحلیل اطلاعات و گزارشگیری کمک می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره یا خرید crm می‌توانید با کارشناسان نرم افزار CRM مایکروسافت در ارتباط باشید.
نرم افزار crm مایکروسافتتماس تلفنی

ایمیل‌های اختصاصی یا ویژه (Dedicated Email)

اگر می‌خواهید مشترکین خود را در جریان هدف یا موضوع خاصی مانند استفاده از تخفیف‌ها قرار دهید، از این روش ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

ایمیل‌های خبری یا خبرنامه ها (Email Newsletters)

این روش یک شکل روتین از تبلیغات در قالب اخبار کوتاه است که ارتباط شما را در درازمدت با مخاطبین‌تان حفظ می‌کند.

مزایای استفاده از Email marketing برای کسب و کارها
برای موفقیت بیشتر در برنامه Email marketing باید نوع ایمیل و جامعه هدف خود را به درستی انتخاب کنید.

ایمیل‌های Digest

ماهیت این ایمیل‌ها، تشابه زیادی با ایمیل‌های خبری دارد. شما با استفاده از این روش، مشترکین خود را در جریان خدمات و فعالیت‌های انجام گرفته توسط شرکت از گذشته تا حال و اهداف آینده قرار می‌دهید. این نوع ارتباط، باعث جلب اعتماد و مشارکت بیشتر مخاطبان شما خواهد شد.

ایمیل‌های تبادلی (Transnational Email)

این نوع پیام‌ها باعث تبادل اطلاعات بین شرکت‌ها و کاربران خواهند شد. ایمیل‌های راهنمای فرم‌های ثبت نام و ایمیل‌های خوش‌آمدگویی، نمونه‌هایی از این نوع پیام‌ها هستند.

اگر هنوز جامعه هدف خود را تشکیل نداده‌اید و به دنبال جذب مشتریان بیشتر هستید، باید از ایمیل های اسپانسری استفاده کنید. یک ایمیل اسپانسری، حاوی متنی جذاب و واضح درباره شرکت و معرفی خدمات و محصولات آن است.

مزایای بازاریابی ایمیلی  

استفاده از بازاریابی ایمیلی مزایای فراوانی دارد که در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • امکان دسترسی بالا به مخاطبان زیاد؛ 94 درصد از کاربران اینترنت، حداقل از یک حساب ایمیل استفاده می‌کنند.
  • سرعت تحویل و تاثیرگذاری بالا در ارسال و رویت ایمیل‌ها
  • امکان استفاده چندباره از آدرس ایمیل مشتریان در کمپین‌های تبلیغاتی جدید
  • هزینه کم و بازدهی بالا
  • صرفه‌جویی در زمان
  • قابلیت به اشتراک‌گذاری محتواها
  • قابلیت ردیابی و هدف‌گذاری ایمیل‌های ارسال شده از طریق امکاناتی مانند برنامه سی‌آرام
  • افزایش فروش و درآمد بیشتر از طریق وفاداری مشتریان
  • قابلیت جذب مخاطبان جدید برای فروش بیشتر
پیشنهاد مطالعه

معایب ایمیل مارکتینگ

مانند هر روش دیگری در بازاریابی، Email marketing هم می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در روند بازاریابی ایمیلی پیش آید باید به موارد زیر اشاره کرد:

اشکال در فرمت ایمیل ها

اگر فرمت ایمیل طوری باشد که کاربر نتواند به راحتی آن را باز کند، احتمال خوانده نشدن ایمیل، بالا خواهد رفت.

اشکال در سایز ایمیل ها

احتمالا اکثر مخاطبان، حوصله باز کردن ایمیل‌های پر حجم با تصاویر زیاد را نخواهند داشت و به این ترتیب هم شانس تعامل، کاهش پیدا خواهد کرد.

نامناسب بودن محتوای ایمیل ها

یک محتوای تبلیغاتی مناسب باید کوتاه، واضح و مفید باشد. سعی کنید به بهترین شکل ممکن، خدمات برجسته خود را شفاف کنید.

مشکل اسپم‌ها

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که مخاطبان هدف خود را به درستی شناسایی نکرده باشید. در نتیجه، ممکن است مخاطب، ایمیل شما را بدون باز کردن، حذف کرده یا اشتراکش را لغو کند! در حالت ارسال انبوه ایمیل، برنامه سی آر ام به شما کمک می‌کند تا مشکل اسپم‌ها را به حداقل برسانید.

مزایا و معایب استفاده از ایمیل های تبلیغاتی
برای جلوگیری از شکست در ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی باید برنامه مشخص و مهارت کافی داشته باشید.

مشکل تحویل ایمیل ها

امکان اینکه در حالت ارسال انبوه، بعضی از پیام­ها به درستی تحویل داده نشده و در نتیجه رویت نشوند، وجود دارد.

مشکل مهارت کافی

برای دانستن زیر و بم‌های این روش تبلیغاتی، استفاده از آموزش‌های حرفه‌ای و کمک گرفتن از افراد خبره، به شما کمک زیاید می‌کند؛ در غیر این صورت، احتمالا هزینه‌های پیش‌بینی نشده زیادی برای کسب و کار شما ایجاد می‌شود.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده درباره ایمیل مارکتینگ برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از امکانات بالقوه و فراوان این روش تبلیغاتی، به بهترین شکل ممکن، استفاده کنید تا با صرف هزینه‌های کم‌تر بیشتر فروش و جذب مشتری را داشته باشید.

شاخص های کلیدی عملکرد ایمیل مارکتینگ

برای ارزیابی میزان تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ، معیارهایی وجود دارند که عبارتند از:

  • Open Rate=OR یا نرخ بازگشایی: این معیار نشان می‌دهد که چند درصد از ایمیل‌های ارسالی توسط دریافت‌کنندگان، باز شده‌اند.
  • Click-through Rate=CTR یا نرخ کلیک: این فاکتور نشان می‌دهد که چند درصد از ایمیل‌های دریافت شده، باز شده و بر روی لینک CTA آن‌ها کلیک شده است.
  • Conversion Rate=CR یا نرخ همگرایی: نرخ همگرایی نشان می‌دهد که چند درصد از مخاطبین، ایمیل را باز کرده، روی لینک کلیک کرده و عمل مورد نظر را در صفحه مورد نظر انجام داده‌اند.
بررسی عملکرد ایمیل مارکتینگ
برای بررسی عملکرد برنامه‌های ایمیل مارکتینگ می‌توانید از شاخص‌های کلیدی عملکرد مختلفی استفاده کرد.
  • Delivery Rate یا نرخ تحویل: نرخ تحویل نشان می‌دهد که چند درصد از ایمیل‌های ارسال شده، با موفقیت تحویل مخاطبان داده شده‌اند.
  • Spam Complaint Rate یا نرخ شکایت اسپم: این نرخ معرف درصدی از دریافت‌کنندگان ایمیل است که روی spam یا junk کلیک کرده‌اند.
  • Unsubscribe Rate=UR یا نرخ لغو اشتراک: این مورد نشان‌دهنده درصد افرادی است که پس از دریافت ایمیل، لینک لغو اشتراک را انتخاب کرده و از لیست مشترکین خارج شده‌اند.
  • Bounce Rate یا نرخ پرش: این گروه نشان‌دهنده درصدی از آدرس‌های ایمیل در فهرست مشترکین است که پیام شما را دریافت نکرده‌اند. دو نوع نرخ پرش وجود دارد؛ نرخ پرش سخت و نرخ پرش نرم. نرخ پرش سخت به دلیل اشتباه بودن ایمیل و نرخ پرش نرم به دلیل مشکلات سرور یا پر بودن Inbox اتفاق می‌افتند.
  • List Growth یا نرخ رشد لیست فهرست: نرخ رشد لیست فهرست، نشان‌دهنده میزان افزایش تعداد مشترکین ایمیل است. لازم است بدانید که به طور طبیعی و به دلایل مختلف، تعداد مشترکین کاهش پیدا می‌کند و باید دقت کنید که همیشه نرخ رشد لیست، بیشتر از نرخ کاهش باشد.

نقش نرم‌افزار سی‌آرام در موفقیت ایمیل مارکتینگ

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که ایمیل مارکتینگ می‌تواند کار پر حجمی باشد؛ بنابراین شاید بهتر باشد این کار را به صورت اتوماتیک و برنامه‌ریزی شده انجام دهید تا با کمترین میزان انرژی بیشترین میزان بازدهی را داشته باشید. در این مورد، استفاده از برنامه سی‌آرام مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • دسته‌بندی دقیق مخاطبان: در این مورد، شاخص‌های زیادی مانند میزان درآمد، سابقه خریدهای قبلی، جنسیت و… وجود دارد و نکته مهم در این است که تناسب میان ایمیل ارسال شده و نیاز مخاطب، اثربخشی آن را چند برابر می‌کند. این هوش مصنوعی این نرم‌افزار به دسته‌بندی دقیق‌تر مخاطبان کمک زیادی می‌کند.
  • امکان برنامه ریزی دقیق: شما با استفاده از این نرم‌افزار، می‌توانید تاثیرگذارترین زمان‌بندی ممکن را در ارسال پیام‌های خود داشته باشید.
  • امکان لینک‌دهی‌های جذاب: اطلاعات طبقه‌بندی شده سی‌آرام درباره آمار فروش کالاها، علایق مشتریان، آمار کلیک‌ها و…، راهنمای خوبی برای قرار دادن یک CTA  جذاب در متن یک ایمیل تبلیغاتی است.
  • امکان شخصی سازی ایمیل ها: اطلاعات ذخیره شده مشتریان به شما کمک می‌کند تا با توجه به شرایط منحصر به فرد هر شخص، مانند موقعیت زمانی، مکانی، سابقه خریدهای قبلی و … ارتباط موثرتری با او برقرار کنید.
  • امکان اجرای راحت تست A/B: در این حالت می‌توانید با امکانات نرم افزاری و در کمترین زمان ممکن، بهترین ایمیل را با در نظر گرفتن نقاط قوت آن، جهت ایمیل مارکتینگ ارسال کنید.
ایمیل مارکتینگ و نرم افزار سی آر ام
نرم‌افزار سی‌آرام، یکی از محصولات هوش مصنوعی است که به موفقیت بیشتر در برنامه‌های بازاریابی ایمیلی کمک می‌کند.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده درباره ایمیل مارکتینگ برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از امکانات بالقوه و فراوان این روش تبلیغاتی، به بهترین شکل ممکن، استفاده کنید تا با صرف هزینه‌های کم‌تر بیشتر فروش و جذب مشتری را داشته باشید.

نرم افزار crm مایکروسافت
نرم افزار crm به شما در افزایش فروش، مدیریت کردن اطلاعات کسب و کار، تحلیل اطلاعات و گزارشگیری کمک می‌کند. برای دریافت خدمات مشاوره یا خرید crm می‌توانید با کارشناسان نرم افزار CRM مایکروسافت در ارتباط باشید.
نرم افزار crm مایکروسافتتماس تلفنی
post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا