به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

آموزش رایگان cisco ccna ؛ آشنایی با مدرک سیسکو ccna

آموزش رایگان cisco ccna ؛ آشنایی با مدرک سیسکو ccna

یکی از بهترین روش‌ها برای ارتقا جایگاه شغلی در حوزه شبکه دریافت گواهی‌نامه‌های بین المللی سیسکو است. گواهی‌نامه‌هایی که تضمین می‌کنند شما در مسیر درستی گام خواهید برداشت و اگر این مسیر را تا انتها ادامه دهید به معمار ارشد شبکه خواهید رسید که بهترین عنوان شغلی در دنیای فناوری اطلاعات است که نه تنها بالاترین دستمزد را عاید‌تان می‌کند، بلکه این شانس را در اختیارتان قرار می‌دهد در هر کشوری بدون مشکل کار کنید. به دنیای هیجان‌انگیز گواهینامه سیسکو CCNA enterprise خوش آمدید. در این دوره آموزشی با مجموعه مهارت‌های فنی مهم فناوری‌اطلاعات که برای ارتقای جایگاه شغلی خود به آن‌ها نیاز دارید آشنا خواهید شد. در این دوره آموزشی به طور جامع خواهید دید که چگونه از توپولوژی‌ها و فناوری‌های شبکه استفاده کرده و آن‌ها را همراه با هم استفاده کنید تا شبکه‌های عملیاتی کارآمدی را پیاده‌سازی کنید که همسو با تغییرات دنیای فناوری کار خواهند کرد. با فالنیک همراه باشید. فالنیک برای دسترسی به تجهیزات شبکه باکیفیت سوئیچ شبکه در برند‌های مختلف مانند سوئیچ سیسکو و … را با مشاوره رایگان در اختیار کاربران قرار می‌‌دهد.

معرفی گواهینامه‌های شبکه سیسکو

در سال 1998، بهترین و مطمئن‌ترین روش برای دریافت اطلاعات تخصصی در مورد دنیای شبکه مدرک ccna سرنام Cisco Certifed Network Associate سیسکو بود که پیش‌نیاز رسمی اخذ مدارک پیشرفته‌تر سیسکو است. اما این روند در سال 2007 تغییر کرد، هنگامی که سیسکو گواهینامه CCENT سرنام Cisco Certifed Entry Technician Network را اعلام کرد.

نصب و راه اندازی شبکه
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی) فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند. با شماره 02154591924 تماس بگیرید تا از خدمات فالنیک در زمینه مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی و نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید.
نصب و راه اندازی شبکهتماس تلفنی

در می 2016 سیسکو دوباره به‌روزرسانی‌های جدیدی برای CCNA Routing and Switching و CCENT ارایه کرد تا مباحث این دوره‌های آموزشی هماهنگ با تحولات دنیای فناوری باشد.

در جولای 2019، سیسکو روند صدور گواهینامه‌های 20 سال گذشته خود را تغییر داد و از فوریه 2020 تصمیم گرفت بر مبنای رویکرد جدیدی دوره‌های آموزشی را برگزار کند. چه چیزی تغییر کرده است؟ برای شروع، دوره و آزمون CCENT  و (ICND1 و ICND2) دیگر وجود ندارد و حتی اصطلاح Routing & Switching نیز دیگر وجود خارجی نداشته و جای خود را به Enterprise داده است. علاوه بر این، ccna دیگر برای هیچ یک از گواهینامه‌های بالاتر پیش نیاز نیست. به این معنی که شما می‌توانید بدون نیاز به گرفتن گواهینامه جدید، مستقیماً به سراغ دوره ccnp بروید. آزمون ccna و فرآیند جدید صدور گواهینامه سیسکو همانند شکل زیر است.

معرفی گواهینامه‌های شبکه سیسکو

پیشنهاد می‌شود روی گواهینامه سطح ورودی CCT وقت نگذارید و بهتر است مستقیم به سراغ مدرک ccna بروید. البته برای این منظور باید منابع آموزش مختلفی را مطالعه کنید تا دانش لازم را به‌دست آورید.

پیشنهاد مطالعه

مفاهیم مطرح در دوره آموزشی ccna

این دوره آموزشی هر آن چیزی که برای قبولی در آزمون جدید CCNA باید بدانید را پوشش می‌دهد، اما صرف‌نظر از این‌که کدام مسیر را انتخاب می‌کنید، همان‌گونه که اشاره کردیم، صرف زمان زیاد برای مطالعه و تمرین با روترها یا شبیه‌ساز روتر، کلید واقعی موفقیت است. از نکات مهمی که در این دوره آموزشی خواهید آموخت عبارتند از:

مبانی شبکه: مباحث زیربنایی شبکه، مدل سه لایه سیسکو و شبکه گسترده را شامل می‌شود. علاوه بر این، کابل‌کشی اترنت از جمله فیبر نوری و فناوری PoE بررسی خواهند شد. سوالات مروری در پایان در انتظار شماست تا درک خود را از مطالب محک بزنید.

​​TCP/IP: در ادامه به سراغ پروتکل‌های TCP/IP خواهیم رفت. متاسفانه واقعیتی که وجود دارد این است که هنوز هم نکات فنی زیادی وجود دارد که برخی کارشناسان شبکه نسبت به آن‌ها بی تفاوت هستند، اما کم توجهی به آن‌ها مشکلات مختلفی برای شبکه پدید می‌آورد. بر همین أساس، دوره CCNA Enterprise با نگاه موشکافانه‌ای پروتکل TCP/IP را بررسی می‌کند و به مقایسه پروتکل مذکور با مدل مرجع OSI می‌پردازد.

آشنایی با مباحث زیربنایی TCP/IP باعث می‌شود شناخت بهتری از دنیای آدرس‌دهی IP و کلاس‌های مختلف آدرس‌های IP که امروزه در شبکه‌ها استفاده می‌شود، به‌دست آورید. یکی از مهم‌ترین مباحث مرتبط با دنیای شبکه، نشان دادن مکانیزم کارکردی زیرشبکه کردن یک شبکه آی‌پی است که ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در حالی که زیرشبکه‌سازی فرایندی پیچیده است، اما مزایای بسیاری در اختیارتان قرار می‌دهد. به همین دلیل ccna تمرکز خاصی روی این مبحث دارد.

پیشنهاد مطالعه

عیب‌یابی آدرس‌ها (Troubleshooting IP): یکی از وظایف مهم کارشناسان شبکه شناسایی و عیب‌یابی آدرس‌های IP است. به‌طور معمول، هنگامی که قصد تعریف آدرس‌های ایستا را دارید و وضعیت تخصیص آدر‌س‌ها از حالت DHCP به Static را تغییر می‌دهید، مشکلات خود را نشان می‌دهند. به همین دلیل مهم است که اطلاعات دقیقی در مبحث عیب‌یابی شبکه IP داشته باشید. رویکرد فوق نه تنها به شما کمک می‌کند به شکل درستی فرایند آدرس‌دهی IP را استفاده کنید، بلکه اجازه می‌دهد به شکل ساختاریافته‌ای شبکه‌سازی کنید.

مسیریابی آدرس آیپی (IP Routing): به‌طور معمول، فرایند مسیریابی توسط پروتکل‌هایی مثل BGP و نمونه‌های مشابه انجام می‌شود، اما در شبکه‌های بزرگ سازمانی به چیزی فراتر از پروتکل‌های پویا نیاز دارید و باید بدانید نحوه مسیریابی IP چیست. این مفهوم، بخش‌ جدایی‌ناپذیر دنیای شبکه است، زیرا تمام روترها و سوییچ‌ها بر پایه مسیریابی آدرس آی‌پی کار می‌کنند. اساسا مسیریابی IP فرآیند انتقال بسته‌ها از یک شبکه به شبکه دیگر با استفاده از روترها است.

پروتکل ابتدا کوتاه‌ترین مسیر را باز/ انتخاب کن (OSPF): پروتکل Open Shortest Path First تا به امروز محبوب‌ترین و مهم‌ترین پروتکل مسیریابی است که متخصصان شبکه از آن استفاده می‌کنند و به همین دلیل در آزمون CCNA بارم نمره‌بندی خاصی برای آن در نظر گرفته شده و حتا آموزشگاه‌های معتبر نیز مدت زمان زیادی را صرف آموزش آن می‌کنند. به همین دلیل مهم است با اصطلاحات کلیدی OSPF و اصول اولیه آن آشنا باشید.

پیشنهاد مطالعه

مدیریت یک شبکه میانی سیسکو (Managing a Cisco Internetwork): یکی از نکات مهمی که هنگام کار با شبکه‌های کامپیوتری باید به آن دقت کنید ظرافت‌های خاص سویچینگ در لایه است. به‌طوری که باید بدانید این فرایند دقیقا چگونه کار می‌کند. یکی از مفاهیم مهم در این زمینه آشنایی با نحوه تقسیم دامنه‌های برخورد بزرگ به دامنه‌های کوچک‌تر و بررسی این موضوع است. باید بدانید یک دامنه برخورد یا تصادم (collision domain) با هدف شکستن یک دامنه برخورد بزرگ به سگمنت‌هایی از شبکه است که دستگاه‌هایی عضو آن دامنه هستند و همگی از پهنای باند یکسانی استفاده می‌کنند.

قلب تپنده این مفهوم سوئیچ‌ها هستند که روش طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌ها را به‌طور کامل تغییر داده‌اند. اگر فرایند سوییچینگ و شکستن دامنه برخورد به درستی انجام شود، خروجی کار، شبکه‌ای مقرون به صرفه، انعطاف‌پذیر و با کمترین نرخ پرش بسته‌های اطلاعاتی خواهد بود.

شبکه‌های محلی مجازی و مسیریابی بین شبکه‌ای (Virtual LANs and Inter-VLAN Routing (IVR)): شبکه‌های محلی مجازی با هدف شکستن دامنه‌های همه‌پخشی (Broadcast domains) و پیاده‌سازی مفهومی‌ که میان‌شبکه نام دارد پدید آمده‌اند. این فرایند با ساخت شبکه‌های محلی مجازی (vlan) انجام می‌شود. vlan به گروه‌بندی منطقی از کاربران و کلاینت‌های شبکه و منابعی که مرتبط با پورت‌های خاصی روی یک سوییچ مدیریتی هستند اشاره دارد. پیکربندی و مدیریت VLAN و IVR به کمی تلاش و دانش فنی نیاز دارد.

پیشنهاد مطالعه

فن‌آوری‌های سوئیچ‌شده پیشرفته (Enhanced Switched Technologies): پروتکل‌های درخت پوشا (STP) از مباحث مهم دنیای شبکه هستند، زیرا این پروتکل‌ها مانع پیدایش حلقه در شبکه‌ها می‌شوند و به همین دلیل پایداری شبکه را تضمین می‌کنند. اگر شبکه‌ای معماری و توپولوژی درستی نداشته باشد و از پروتکل مذکور در آن استفاده نشده باشد، احتمال بروز مشکل طوفان همه‌پخشی (Broadcast Storm) زیاد است. به همین دلیل مهم است با پروتکل‌های STP و مباحث مرتبط با پروتکل‌های مذکور آشنا باشید. VLAN‌ها، ترانک‌ها و عیب‌یابی و PortFast از مباحث مهمی هستند که باید به عنوان یک کارشناس شبکه اطلاعاتی در مورد آن‌ها داشته باشید.

فهرست کنترل دسترسی (Access Control List): دوره ccna محدود به مباحث شبکه نیست و اطلاعاتی هرچند پایه در ارتباط با مباحث امنیتی در اختیار کارشناسان شبکه قرار می‌دهد. به‌طوری که بتوانند از مکانیزم‌های امنیتی روترها و سوییچ‌ها برای فیلتر کردن شبکه، مک‌آدرس‌ها یا آدرس‌های آی‌پی و بسته‌هایی که قرار است ارسال یا دریافت شوند اعمال کنند. در این دوره آموزشی اطلاعاتی در مورد فهرست‌های دسترسی استاندارد، توسعه‌یافته و نامگذاری شده IP به‌دست خواهید آورد، زیرا در آزمون سیسکو به مباحث امنیتی و فهرست دسترسی اشاره می‌شود.

ترجمه آدرس شبکه (NAT): فناوری NAT با هدف غلبه بر مشکلات رایج مرتبط با پروتکل IPv4 و مدیریت بهتر شبکه‌های محلی پدید آمد. امروزه Network Address Translation و Dynamic NAT و PAT سرنام Port Address Translation نقش کلیدی در شبکه‌ها دارند و به همین دلیل باید با قواعد و پیکربندی‌های مرتبط با NAT آشنا باشید.

پیشنهاد مطالعه

سرویس‌های IP: هنگامی که شبکه‌های سازمانی را پیاده‌سازی می‌کنید یکی از مباحث مهمی که باید در مورد آن اطلاعات داشته باشید نحوه شناسایی و به‌دست آوردن اطلاعاتی در مورد دستگاه‌ها با استفاده از پروتکل اختصاصی سیسکو (CDP) سرنام Cisco Discovery Protocol  و پروتکل استاندارد صنعتی پیوند لایه کشف (LLDP) سرنام Link Layer Discovery protocol است.

علاوه بر این، باید اطلاعات دقیقی در مبحث همگام‌سازی زمانی دستگاه‌ها با استفاده از پروتکل زمانی شبکه (NTP) داشته باشید و همچنین بدانید که پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) و نحوه ارسال هشدار برای ایستگاه مدیریت شبکه (NMS) چیست و چگونه کار می‌کنند. به عنوان یک کارشناس شبکه باید در مورد ثبت و پیکربندی گزارش‌های Syslog اطلاعات کافی داشته باشید و در انتها بدانید که چگونه از پروتکل SSH سرنام Secure Shell استفاده کنید.

پروتکل افزونگی هاپ اول (First Hop Redundancy Protocol): برخی کارشناسان تازه‌وارد دنیای شبکه این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا ما به پروتکل افزونگی لایه 3 نیاز داریم و نحوه ایجاد ویژگی‌های افزونگی و تعادل بار در شبکه با روترها چیست. پاسخ در مفهومی به‌نام پروتکلHot Standby Router  و نحوه پیکربندی آن است. اگر بتوانید از پروتکل فوق استفاده کنید، نیازی به خرید تجهیزات گران‌قیمتی مثل دستگاه متعادل کننده بار نخواهید داشت.

شبکه‌های خصوصی مجازی: اگر به دنبال پیاده‌سازی بستر ایمن و مطمئن برای تبادل اطلاعات هستید تا از مشکلات رایجی مثل حمله مرد میانی و شنود به دور باشد باید با نحوه پیاد‌ه‌سازی این شبکه‌ها آشنا باشید. این فناوری به شما کمک می‌کند دسترسی به شبکه خارج از سازمان را به بهترین شکل پیاده‌سازی کنید و علاوه بر این، امنیت شبکه سازمانی را نیز حفظ کنید. به‌طوری که امکان برقراری ارتباط شبکه خصوصی با شبکه عمومی با استفاده از شبکه خصوصی مجازی و پروتکل IPSec به‌شکل درستی انجام شود. علاوه بر این، باید در مورد چگونگی تونل‌زنی با استفاده از GRE سرنام Generic Routing Encapsulation به معنای کپسوله‌‌سازی مسیریابی عمومی اطلاعاتی داشته باشید.

کیفیت خدمات (QoS): برای آن‌که همه تجهیزات شبکه به شکل درستی از پهنای باند استفاده کنند و همگی بدون مشکل قادر به انجام وظایف خود باشند باید از مفهومی به‌نام کیفیت خدمات (QoS) به منظور تخصیص درست منابع به کلاینت‌ها استفاده کنید. البته برای استفاده از فناوری qos باید با اصول اولیه این مفهوم آشنا باشید و با استفاده از ابزارهای طبقه‌بندی و علامت‌گذاری، تعریف خط‌مشی‌ها و زمان‌بندی این‌کار را انجام دهید.

پروتکل اینترنت نسخه 6 (IPv6): دنیای شبکه به تدریج در حال عزیمت به سمت نسخه تکامل یافته IPv4 است. IpPv6 با هدف غلبه بر مشکلات رایج پروتکل IPv4 و برطرف کردن محدودیت آدرس‌های آی‌پی پدید آمد. در حالی که این پروتکل به‌شکل فراگیر به کار گرفته نمی‌شود، اما به تدریج زیرساخت‌های آن در کشورهای مختلف مثل ایران در حال آماده‌سازی است. IPv6 کمی ترسناک به نظر می‌رسد، اما واقعا مفهوم پیچیده‌ای نیست و نکات ارزشمند زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد و سیسکو تاکید خاصی روی این پروتکل دارد.

پیشنهاد مطالعه

پروتکل عیب‌یابی Troubleshooting IP, IPv6, and VLANs: همان‌گونه که اشاره کردیم، عیب‌یابی دقیق شبکه از مباحث مهمی است که باید به آن دقت کنید و دوره Cisco CCNA تمرکز خاصی روی آن دارد. به عنوان یک کارشناس شبکه باید مجموعه مهارت‌های کاربردی در عیب‌یابی عمیق پروتکل IP و IPv6 و شبکه‌های محلی مجازی (vlan) داشته باشید. اگر قصد دارید وظایف خود به عنوان یک کارشناس شبکه را به درستی به سرانجام برسانید باید در مورد اصول مسیریابی ip و ipv6 و vlan و ترانکینگ اطلاعات کافی داشته باشید.

فناوری‌های بیسیم (Wireless Technologies): آینده از آن فناوری‌های بی‌سیم است و بخش عمده‌ای از شرکت‌های سطح متوسط به جای شبکه‌های سیمی به سراغ شبکه‌های بیسیم خواهند رفت. به همین دلیل ضروری است درباره مفاهیم پایه شبکه‌های بی سیم دانش کافی به‌دست آورید تا بتوانید یک شبکه بیسیم ساده را پیاده‌سازی کنید.

همچنین باید در مورد توپولوژی‌های بیسیم و همچنین پروتکل‌های امنیتی مثل wpa و wpa2 و wpa3 دانش کافی داشته باشید. پس از کسب دانش اولیه از این فناوری در مرحله بعد باید بدانید چگونه به پیکربندی فناوری‌های بیسیم بپردازید. برای این منظور باید بدانید فناوری‌های بیسیم چگونه کار می‌کنند تا بتوانید به پیکربندی‌ آن‌ها بپردازید. قبل از آن‌که بدانید چگونه نقاط دسترسی را به wlc مرتبط کنید باید با نحوه طراحی و راه‌اندازی یک کنترل‌کننده lan بیسیم سیسکو آشنا باشید و در ادامه به سراغ پیکربندی wlc برای پشتیبانی از شبکه‌های بی سیم بروید.

مجازی‌سازی، اتوماسیون و برنامه‌ریزی: یکی دیگر از مفاهیم مهم دنیای شبکه‌ها که به سرعت در حال گسترش است مفهوم مجازی است که به عنوان راهکاری برای کاهش هزینه‌های سازمانی از آن نام برده می‌شود. خودکارسازی نیز باعث می‌شود بتوان بخش عمده‌ای از فرایندهای تکراری دنیای شبکه را هوشمند کرد. به همین دلیل است که برخی شرکت‌ها روی فناوری‌های ابرمحور، ماشین‌های مجازی، روترهای مجازی، سوییچ‌های مجازی و اتوماسیون متمرکز شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه

یکی از مباحث مهمی که باید در این زمینه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید طراحی، پیکربندی و مدیریت sdn است. امروزه شبکه‌های نرم‌افزار محور (sdn) به اندازه‌ای محبوب شده‌اند است که در آزمون ccna قرار گرفته‌اند، در حالی که در گذشته این مفهوم در دوره ccna قرار نداشت. متاسفانه هنوز هم برخی شرکت‌ها و کارشناسان شبکه اطلاعات دقیق و کاملی در مورد خودکارسازی و به ویژه اسکریپت‌های پایتون ندارند. کاری که یک کنترل‌کننده شبکه نرم‌افزارمحور انجام می‌دهد، هوشمندسازی و خودکارسازی فرایند مدیریت و نظارت بر شبکه‌ها است. بنابراین به عنوان یک کارشناس شبکه باید در این زمینه دانش کافی داشته باشید.

مدیریت پیکربندی مرکز DNA: یکی از مفاهیم مهم و البته جدید، مدیریت مرکز DNA و نحوه استفاده از ابزارهای مدیریت پیکربندی مثل Ansible و Puppet و Chef است. این ابزار به شما کمک می‌کند هرچیزی در زیرساخت را خودکارسازی کنید. بنابراین باید شناخت دقیقی در مورد Ansible و Puppet و Chef داشته باشید.

کلام آخر

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید دوره CCNA Enterprise نکات ارزشمند زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد که با تسلط بر آن‌ها به راحتی قادر به انجام وظایف روزانه خود هستید. در این دوره آموزشی سعی خواهیم کرد ضمن پرداختن به این مباحث، اطلاعات بیشتری نسبت به دوره استاندارد در اختیارتان قرار دهیم تا نه تنها بدون مشکل آزمون فوق را پشت سر بگذارید، بلکه در انجام وظایف کاری با مشکل خاصی روبرو نشوید. در شماره بعدی از سری مقالات آموزش ccna، به روتر، سوئیچ و فایروال در شبکه پرداخته‌ایم.

سوئیچ شبکه ؛ مشاوره و خرید در فالنیک
فالنیک (ایران اچ پی)، ارائه دهنده سوییچ شبکه در انواع مختلف با بهترین کیفیت، 18 ماه گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش. جهت دریافت مشاوره تخصصی رایگان، قیمت و خرید سوئیچ شبکه روی لینک کلیک کنید.
خرید و قیمت سوئیچ شبکهتماس تلفنی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا