به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکهشبکه

آشنایی با سوئیچ های سیسکو و نحوه ارتباط با آنها

آشنایی با سوئیچ های سیسکو و نحوه ارتباط با آنها

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در خرداد 97 نوشته شده بود و در بهمن 99 و آبان 00 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

سیسکو از شرکت‌های نام‌آشنا در زمینه قطعات مورد نیاز برای شبکه است و سوئیچ شبکه از مهم‌ترین محصولاتی‌ست که این شرکت در حوزه شبکه تولید می‌کند. در این مقاله می‌خوانیم سوئیچ cisco چیست و درباره انواع سوئیچ سیسکو و تفاوت آنها با هم صحبت می‌کنیم.

سوئیچ چیست؟

سوئیچ ها برای اتصال چند دستگاه در یک شبکه که در محدوده یک ساختمان باشند استفاده می‌شوند. مثلا اتصال کامپیوترها و پرینترها و سرورها به هم و ایجاد شبکه‌ای که منابع را به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. سوئیچ نقش کنترلر شبکه را دارد و اجازه تبادل اطلاعات و ارتباط با یکدیگر را به دستگاه‌ها می‌دهد.

سوئیچ در شبکه های کامپیوتری یکی از سخت افزارهای شبکه است که دستگاه‌ها را در شبکه کامپیوتری از طریق packet switching به هم وصل می‌کند تا دیتا بین آنها رد و بدل شود. سوئیچ شبکه در لایه 2 مدل OSI کار می‌کند و با استفاده از آدرس سخت افزاری (Mac addresses) به انتقال دیتا در شبکه می‌پردازند. البته سوئیچ های لایه سه هم وجود دارند که با انجام کار مسیریابی در شبکه، ارتباط بین شبکه های مختلف را برقرار می‌کنند.

برای آشنایی با سوئیچ شبکه و انواع آن مقاله “سوئیچ شبکه چیست انواع و کاربرد آن” را مطالعه کنید.

cisco چیست؟

cisco را می‌توان مخفف Computer Information System Company دانست اما از منظری دیگر برگرفته از نام شهر سان فرانسیسکو – San Francisco است جایی که موسسین آن، شرکت سیسکو را در سال 1984 بنیان نهادند. cisco بیشتر با محصولات شبکه اش معروف است. سیسکو هم‌اکنون حدود 74000 کارمند در سراسر دنیت دارد و در زمینه امنیت سایبری رشد خوبی داشته است.

cisco محصولات و خدمات IT در 6 رسته اصلی به بازار ارایه می‌دهد:

  1. شبکه: شامل اترنت، نوری، وایرلس و موبیلیتی
  2. امنیت
  3. ارتباطات درون سازمانی: شامل صدا و تصویر و دیتا
  4. دیتاسنتر
  5. IoT
  6. cloud and computing – فضای ابری و محاسبات
نصب و راه اندازی شبکه
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی) فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند. با شماره 02154591924 تماس بگیرید تا از خدمات فالنیک در زمینه مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی و نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید.
نصب و راه اندازی شبکهتماس تلفنی

سوئیچ های سیسکو چیست؟

سوئیچ cisco چیست؟ سیسکو توانسته در زمینه تولید سوئیچ شبکه و پشتیبانی از آن بازار را به دست گیرد و انواع سوئیچ های سیسکو را برای انواع کسب‌وکارها و کاربری‌ها وارد بازار کند. با توجه به نوع و گستردگی شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید می‌توانید از بین سوئیچ های سیسکو در رده‌های مختلف استفاده کنید. به طور کلی سوئیچ های سیسکو در سه دسته اصلی Core و Distribution و Access ارایه می‌شوند. برای خرید سوئیچ شبکه مورد نظرتان روی مشاورین فالنیک حساب کنید.

انواع سوئیچ های سیسکو

سوئیچ های سیسکو انواع مختلفی دارند و برای کاربردهای متفاوتی طراحی شده‌اند. مثلا سوئیچ های کاتالیست برای شبکه های محلی و سوییچ های Nexus برای دیتاسنترها. سیسکو سوئیچ های Catalyst خود را هواره با قابلیت‌های جدید، کارایی بیشتر، Density بیشتر و قیمت کمتر به بازار عرضه می‌کند.

سوئیچ های سیسکو با ویژگی‌هایی چون کارایی بالا، امنیت، دسترس‌پذیر و قابل توسعه بودن، سوییچ های پرفروش بازار هستند. سوئیچ های سیسکو به دو دسته تقسیم می‌شوند:

سوئیچ با پیکربندی ثابت

معادل سوئیچ با پیکربندی ثابت، fixed configuration switcges است که برای راحتی، سوئیچ fixed گفته می‌شود.

سوییچ های fixed سوییچ های پرطرفدار در بازار هستند. انواع سوئیچ ها در دسته فیکس، با داشتن تعداد پورت ثابت مثلا 8 پورت، 16 پورت و 24 پورت و … در انواع شبکه ها قابل استفاده هستند.

امکان اتصال سوییچ های fixed به هم و استفاده از فیبر نوری در آنها وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه

برخی از انواع سوئیچ سیسکو با پیکربندی ثابت عبارتند از:

  1. Cisco Catalyst 2960 Series
  2. Cisco Catalyst 2960-S Series
  3. Cisco Catalyst 3560 Series
  4. Cisco Catalyst 3560-E Series
  5. Cisco Catalyst 3560-X Series
  6. Cisco Catalyst 3750 Series
  7. Cisco Catalyst 3750-E Series
  8. Cisco Catalyst 3750-X Series
  9. Cisco Catalyst 4900 Series
  10. Cisco Catalyst 2975 Series

سوئیچ ماژولار سیسکو

سوئیچ ماژولار با افزودن ماژول امکان افزودن تعداد پورت سوئیچ وجود دارد بنابراین برای توسعه و ارتقای شبکه کاربرد دارند اما گران‌تر از سوییچ ثابت هستند و استفاده از آنها بییشتر در شبکه‌های سازمانی و انترپرایزها و دیتاسنترها است.

سیسکو سوئیچ های ماژولار Catalyst و Nexus کارایی مقیاس پذیر، انعطاف پذیری در پیکربندی و توسعه پذیری بسیار بالا برایتان فراهم می‌کنند. انواع این سوییچ ها عبارتند از:

  1. Cisco Catalyst 4500 Series
  2. Cisco Catalyst 6500 Series
  3. Cisco Nexus 7000 Series

برای استفاده از ابزار سیسکو در انتخاب سوئیچ مناسب روی لینک بزنید.

سوئیچ های مدیریتی سیسکو

وقتی می‌خواهیم از بین انواع سوئیچ های سیسکو، سوئیچ مناسب را انتخاب کنیم، باید توجه کنیم که سوئیچ مدیریتی لازم داریم یا غیر مدیریتی. تفاوت اصلی این دو در میزان کنترلی است که لازم داریم روی تنظیمات سوئیچ داشته باشیم.

سوئیچ های غیر مدیریتی طوری طراحی شده‌اند که به محض زدن به برق و روشن شدن، کارشان را شروع می‌کنند و نیاز به انجام کار خاصی نیست و تنظیماتی برای کانفیگ سوئیچ لازم ندارید. این مزیتی بزرگ برای شبکه‌های کوچک است که فقط نیازهای اساسی برطرف شود کافی است.

یکی از بهترین سوئیچ های غیر مدیریتی سیسکو سوئیچ Cisco SG112-24 Compact 24-Port Gigabit Switch است که مصرف برق کمی دارد و قابل نصب در رک است. این سوئیچ 24 پورتی سیسکو همانند دیگر سوئیچ‌های غیرمدیریتی سری 110 سیسکو، در زمینه سرویس‌های ویدئویی مبتنی بر پهنای باند مناسب است.

سوئیچ های غیر مدیریتی سیسکو

سوئیچ های مدیریتی کاملا قابل کانفیگ هستند و روی کارایی شبکه تاثیرگذارند. سوئیچ مدیریتی برای شبکه‌های بزرگ و شبکه‌هایی با برنامه‌های حساس و حیاتی لازمند.

سوئیچ های مدیریتی سیسکو امکان تنظیم کردن هر پورت برای منظوری خاص را فراهم می‌کنند. می‌توانید این سوئیچ ها را مدیریت و پیکربندی کنید و روی شبکه‌تان نظارت داشته باشید. همچنین می‌توانید کنترل بهتری روی چگونگی انتقال دیتا روی شبکه داشته باشید و مشخص کنید دقیقا چه کسی این دیتا را دریافت کند و به آن دسترسی داشته باشد.

سوئیچ های مدیریتی سیسکو مدل 24 پورتی SG300-10MPP-K9-NA و مدل 28 پورتی SG350-28-K9-NA جزو بهترین سوئیچ های مدیریتی است. از نام مدل سوئیچ سیسکو برخی ویژگی‌های آن نمایان است.

پیشنهاد مطالعه

سوئیچ های صنعتی سیسکو

سوییچ های صنعتی سیسکو جزو سوییچ های ماژولار است و همان طور که ار نامگذاری مشخص است، سوئیچ های صنعتی سیسکو در صنعت و محیط هایی که نیاز به مقاومت بالا دارد استفاده می‌شود. طول عمر بالا، امنیت، کم بودن هزینه‌های عملیاتی از مزایای این نوع سوئیچ سیسکو است.

برخی از مدل‌های سوئیچ های صنعتی سیسکو عبارتند از:

  1. Cisco IE 1000 Series
  2. Cisco IE 2000 Series
  3. Cisco IE 2000U Series
  4. Cisco IE 3200 Series
  5. Cisco IE 3300 Series
  6. Cisco IE 3400 Series
  7. Cisco IE 3400H Series
  8. Cisco IE 4000 Series
  9. Cisco IE 4010 Series
  10. Cisco IE 5000 Series
پیشنهاد مطالعه

تفاوت سوئیچ های سیسکو

تفاوت سوئیچ های سیسکو در تکنولوژی‌هایی است که هر کدام پشتیبانی می‌کنند. مثلا:

  1. پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از PoE و +PoE
  2. ماژولار یا مستقل یا Stackable بودن
  3. LANLite یا LANBase بودن
  4. Fast Ethernet یا Gigabit Ethernet بودن
  5. دسکتاپی یا رک مونت بودن
  6. مدیریتی یا غیرمدیریتی یا اسمارت بودن
  7. سرعت و تعداد پورت‌ها
  8. پشتیبانی از فیبر نوری

با توجه به تکنولوژی‌های به کار رفته در هر سوئیچ سیسکو و مقایسه آنها می‌توانید بهترین سوئیچ سیسکو را انتخاب کنید. در این زمینه می‌توانید مقاله “آموزش گام به گام خرید سوئیچ سیسکو” را مطالعه کنید.

انواع حافظه در سوئیچ های سیسکو

انواع حافظه سوئیچ های سیسکو به ترتیب زیر است:

1- RAM: در دستگاه‌های کامپیوتر، حافظه فرار است، مسلماً Running Config که در حافظه RAM گنجانده می‌شود چیزی است که می تواند فرار کند.

2- Nv RAM‌: حافظه غیرفرار و ماندگار است، خودش در غالب فایل Config.text داخل Flash ذخیره می‌شود، فقط چون در قالب یک حافظه جداگانه در حافظه RAM بالا می‌آيد، به آن Nv RAM گفته می‌شود. یعنی خودش یک Process حافظه‌ای می‌گیرد.

3- ROM: در دستگاه‌ها Cisco ، بوت شدن دستگاه را برعهده دارد و مشخصات دستگاه و پارامترهای Boot دستگاه را نشان می‌دهد ، در واقع نشان می‌دهد که IOS دستگاه چیست و از کجا باید شروع به Load شدن کند.

4- Flash: مثل فلش‌های معمولی است که داخل دستگاه قرار داده شده است. در Router های Cisco می‌توانیم این فلش را بیرون بیاوریم که با این کار،  سیستم بدون سیستم عامل (IOS) می‌شود.

وقتی که به دستگاه وصل می‌شویم و می‌خواهیم شروع به کار کردن با IOS کنیم چیزی جلوی ما قرار می‌گیرد به نام  CLI که از طریق آن می‌توانیم دستورهای مربوط به دستگاه را بنویسیم، هر کاری که در این محیط انجام می‌دهیم، داخل Running Config اتفاق می‌افتد که دستورات را اجرا می‎کند.

اما اگر دستگاه را خاموش و روشن کنیم این حافظه از بین می‌رود، مگر اینکه دستورات را در فایلی به نام Config.text ذخیره کنیم. این فایل داخل Flash ذخیره می‌شود، هر بار که دستگاه بالا می‌آيد محتویات این فایل را روی حافظه RAM لود می‌کند و در Running config نمایش داده می‌شود.

برای استفاده از خدمات تعمیر سوییچ سیسکو روی لینک بزنید.

فناوری Cisco StackWise چیست؟

فناوری Cisco StackWise روشی نوآورانه برای به‌کارگیری تجمیعی سوییچ‌ها است که اجازه می‌دهد منابع مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و در قالب یک مفهوم واحد در اختیار کلاینت‌های شبکه قرار داد. البته این فناوری قابلیت پشتیبانی و متصل کردن حداکثر 9 سوئیچ را به عنوان یک واحد سوئیچینگ یکپارچه دارد. در این حالت یک اتصال مجازی با ظرفیت سویچینگ 32 گیگابیت بر ثانیه به وجود می‌آید. علاوه بر این، کل پشته را می‌توان در قالب یک موجودیت واحد با یک آدرس آی‌پی مدیریت کرد.

پشته مذکور برای تمامی کلاینت‌ها و تجهیزات شبکه به عنوان یک سوئیچ واحد شناخته می‌شود. درست شبیه به زمانی که آرایه‌ای از هارددیسک‌های فیزیکی دارید، اما سیستم‌عامل به عنوان یک مفهوم واحد با آن‌ها کار می‌کند. با یک رابط مدیریتی یکپارچه، مشتریان می‌توانند با یک دستور بارگذاری ایمیج عملکرد تمام سوئیچ‌های پشته شده با یکدیگر را سازگار کنند.

فناوری Cisco StackWise برای استقرار اترنت گیگابیت بهینه‌سازی شده تا نوع جدیدی از مکانیزم‌های ارتباطی با عملکرد و سرعت بالا و انعطاف‌پذیری مطلوب را از طریق مکانیسم‌های failover پیشرفته به وجود آورد. در تمامی این موارد، کاربران می‌توانند فرایند پیکربندی را به شکل خودکار و از طریق یک رابط مدیریتی واحد انجام دهند.

به دلیل وجود فناوری Cisco StackWise در سوئیچ 3750 این سوییچ‌ها به‌طور کامل از مفهوم مقیاس‌پذیری پشتیبانی می‌کنند. به‌طوری که در یک پشته می‌توان حداکثر 252 پورت اترنت گیگابیتی در اختیار داشت و سوئیچ‌های درون پشته را بدون تأثیر بر عملکرد کاربران یا شبکه اضافه یا حذف کرد.

هنگامی که دستگاه‌های جدید به شبکه افزوده می‌شود، این دستگاه‌ها پیکربندی‌های خود را از یک stack master دریافت می‌کنند، جالب آن‌که هنگامی که قرار است دستگاه‌هایی جایگزین نمونه‌های قدیمی شوند، پیکربندی‌های تعریف شده در دستگاه‌های قدیمی را دریافت می‌کنند، زیرا یک فایل پیکربندی در پشته تعریف می‌شود که تمام تنظیمات تجهیزات عضو پشته را نگه‌داری می‌کند. علاوه بر این سوییچ‌ها از افزونگی لینک نیز به خوبی پشتیبانی می‌کنند.

علاوه بر فناوری StackWise، سوییچ‌های سری 3750 از cross-stack EtherChannel و cross-stack UplinkFast نیز پشتیبانی می‌کنند و مسیرهای با هزینه مساوی (equal cost) را میان سوئیچ‌های مختلف پشته برقرار می‌کنند. این ویژگی‌ها وابستگی به HSRP در هنگام خرابی روتر را برطرف می‌کنند. علاوه بر این، در هنگام خرابی سوئیچ Master، یک سوئیچ اصلی دیگر با کمترین اختلال در عرض 2 تا 3 ثانیه وارد مدار شده و مسئولیت‌های سوییچ اصلی را بر عهده می‌گیرد.

Cisco StackPower چیست و چه مزایایی دارد؟

امروزه بیشتر مشاغل به شبکه‌ای که سطح بالایی از دسترس‌پذیری را ارائه کند، نیاز مبرمی دارند. یکی از مولفه‌های مهمی که نقش کلیدی در برقراری ارتباط شبکه‌ها دارد، سوییچ‌ها هستند. از این‌رو، سرپرستان شبکه باید به دقت مبحث افزونگی برق سوئیچ‌ها را هنگام طراحی شبکه‌ها مدنظر قرار دهند. Cisco StackPower فناوری نوآورانه‌ای است که سیسکو ارائه داده و قادر به تجمیع و مدیریت توان سوییچ‌ها در قالب یک منبع تغذیه اشتراکی است. رویکرد فوق به سرپرستان شبکه کمک می‌کند کنترل دقیق‌تری بر مصرف برق داشته باشند و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه کل مالکیت (TCO) سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو به عمل می‌آورد.

به‌طور کلی، دو راه‌حل متداول برای افزونگی برق برای سوئیچ‌ها وجود دارد که افزونگی کامل و افزونگی جزئی نام دارد. در حالت افزونگی کامل، هر سوئیچ به دو منبع تغذیه متصل می‌شود، به طوری‌که اگر یکی از کار بیفتد، دیگری وارد مدار می‌شود. این طرح افزونگی 1:1 نامیده می‌شود. در افزونگی جزئی، یک منبع تغذیه اضافی برای چندین سوئیچ وجود دارد. به این افزونگی 1:N گفته می‌شود که هر یک معایب خاص خود را دارند.

راه‌حل‌های مبتنی بر افزونگی (1:1) در بیشتر موارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، زیرا هر سوئیچ، منبع تغذیه پشتیبان دارد که در شرایط عادی غیرفعال است. راه‌حل‌های افزونگی(1:N)  زمانبر هستند و تا زمانی که آنلاین شوند تاخیر زمانی به وجود می‌آورند.

Cisco StackPower جایگزین قابل توجهی برای افزونگی برق برای سوئیچ‌های سیسکو ارائه می‌دهد و با تجمیع توان تمامی سوییچ‌ها این قابلیت را ارائه می‌کند تا برق اضافی در صورت نیاز در اختیار سوییچ‌هایی که نیازمند انرژی بیشتری هستند قرار گیرد. ادغام منابع تغذیه، کارآمدترین راه برای توزیع برق به شکل مساوی و درست میان سوییچ‌ها است، زیرا هر سوییچ می‌تواند از مخزن برق استفاده کند و در صورت خرابی منبع تغذیه، امکان تامین برق سوییچ‌هایی که منبع تغذیه آن‌ها خراب شده است وجود دارد.

سرپرستانی که تجربه کار با فن‌آوری Cisco StackPower را دارند، به خوبی از این نکته مطلع هستند که این فناوری چه قابلیت‌های ارزشمندی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و از همان ابتدای به‌کارگیری، روند مصرف انرژی سوییچ‌ها را به شکل دقیقی مدیریت می‌کند. کاری که فناوری مذکور انجام می‌دهد این است که یک مخزن (pool) برق برای سوییچ‌های پشته شده به‌وجود می‌آورد، به‌طوری که قادر به استفاده از یک منبع برق ذخیره شده هستیم.

به‌طور مثال، پشته‌ای از سوئیچ‌ها را تصور کنید که هر سوئیچ وظیفه تامین انرژی موردنیاز دستگاه‌های PoE را دارد که هر یک به شکل تصادفی در سگمنت‌های مختلف شبکه مستقر شده‌اند. این مکانیزم در بلندمدت هزینه انرژی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا سوییچ مجبور است به‌طور تمام وقت انرژی مورد نیاز دستگاه‌های غیرضروری را تامین کند. درست است که برخی از سوییچ‌ها در این زمینه عملکرد هوشمندانه‌ای دارند و پس از گذشت مدت زمانی که پورتی استفاده نشود، جریان برق آن‌را قطع می‌کنند، اما همگی این‌طور نیستند و بازهم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

Cisco StackPower یک مخزن (pool) برق مشترک پدید می‌آورد که به‌طور خودکار و هوشمندانه جریان برق اضافی مورد درخواست سوییچ‌هایی که درون پشته قرار دارند را تامین کند. مزیت بزرگی که فناوری Cisco StackPower  دارد این است که با کاهش تعداد منابع تغذیه مورد نیاز برای هر سوئیچ و تعداد پریزهای مورد نیاز در رک باعث کمتر شدن سیم‌کشی می‌شود. راه‌حل فوق ضمن به حداقل رساندن اتلاف انرژی، مشکل ناکارآمدی عملکرد منابع تغذیه در بارهای کمتر را برطرف می‌کند، گرمای درون رک را کمتر می‌کند و در نتیجه هزینه تجهیزات برودتی را کاهش می‌دهد. شکل زیر عملکرد فناوری مذکور را شرح می‌دهد:

Ways of providing redundant power

علاوه بر این،Cisco StackPower  قادر است از فناوری Cisco Expandable Power System 2200 (XPS 2200) به منظور استقرار مخازن انرژی قدرت‌مندتر و بزرگ‌تر استفاده کند. این سیستم امکان پیاده‌سازی توپولوژی ستاره‌ای را فراهم می‌کند که انرژی را با حداکثر هشت سوئیچ به اشتراک می‌گذارد. در مجموع فناوری Cisco StackPower مزایای اضافی زیر را ارائه می‌کند:

● امکان استفاده بهتر از ظرفیت برق موجود را فراهم می‌کند.

●راندمان منابع تغذیه را به حداکثر می‌رساند. به‌طوری که بارهای تجمیع‌شده به منابع تغذیه اجازه می‌دهند تا با راندمان بهینه کار کنند و به‌طور قابل توجهی اتلاف برق در گذر زمان را کاهش می‌دهد.

 ●برق مورد نیاز برای PoE+ و Cisco Universal POE (Cisco UPOE) را برای هر پورت موجود در پشته تامین می‌کند.

●زیرساخت PoE+ و Cisco UPOE مقیاس‌پذیری را ارائه می‌کند.

● شبیه به فناوری Cisco StackWise به شما کمک می‌کند به اندازه‌ای که نیاز دارید هزینه کنید و نه بیشتر.

●با استفاده از فناوری XPS 2200 قابلیت اطمینان، دسترس‌پذیری و عملکرد بهبود یافته تا هشت سوییچ را تضمین می‌کند.

●یک سیستم توان اضافی (RPS) سرنام Redundant Power System با ویژگیzero-footprint  ارائه می‌کند.

● با افزونگی RPS:1+N در مقابل1:N  افزونگی بیشتر و بهتری ارائه می‌کند.

● در صورت وجود ظرفیت اضافی در سیستم، منابع تغذیه را خاموش می‌کند.

 ● با کاهش تعداد منابع تغذیه مورد نیاز و تعداد دستگاه‌های موجود در رک، باعث کاهش گرما در رک و کاهش سیم‌کشی شده و در کل هزینه TCO را کاهش می‌دهد.

نحوه تنظیم سوئیچ سیسکو

در ادامه آموزش و نحوه برقراری ارتباط با سوئیچ سیسکو را مشاهده می‌کنید:

1- سوئیچ سیسکو دارای پورتی به نام Console است. کابل کنسول سوئیچ سیسکو، کابل آبی فیروزه‌ای یا مشکی است که یک سر آن سوکت RJ45 است و سر دیگر آن RS232 است. قسمت RJ45 به Port Console وصل می‌شود و طرف RS232 به کامپیوتری که قرار است با استفاده از آن سوئیچ را پیکربندی کنیم، وصل می‌شود. RS232 یک کابل Serial‌ است، با این کابل باید از طریق نرم افزارهای Terminal با دستگاه ارتباط برقرار کنیم.

نحوه تنظیم سوئیچ سیسکو - کابل اتصال
کابل کنسول برای اتصال سوئیچ سیسکو به کامپیوتر

کابل کنسول سوئیچ سیسکو، کابل Ethernet به حساب نمی‌آيد. کابل Serial است و برای پیکربندی و تنظیم دستگاه استفاده می‌شود.

اگر بخواهید از لپ تاپ برای کانفیگ سوئیچ سیسکو استفاده کنید باید از تبدیل RS232 به USB استفاده کنیم چون لپ تاپ‌ها پورت RS232 ندارند. تصویر این تبدیل را در زیر می‌بینید. 

نحوه تنظیم سوئیچ سیسکو - کابل مبدل
کابل کنسول برای اتصال سوئیچ سیسکو به لپ تاپ

2- برای داشتن محیط کانفیگ سوئیچ در لپ تاپ احتیاج به نرم افزار ترمینال داریم مانند: HyperTerminal و PuTTY و SecureCRT و …؛ این نرم افزارهای می‌توانند به کابل Serial وصل شوند.

3- سوئیچ را روشن می‌کنیم سپس در دسکتاپ، نرم افزار Terminal مثل PuTTY را باز می‌کنیم. در قسمت Session باید Connection Type را روی Serial و قسمت Bit Per Second را روی 9600 تنظیم کنیم. این پهنای باند برای برقراری ارتباط مناسب است. حالا Ok را می‌زنیم تا وارد محیط  CLI شوید.

نحوه تنظیم سوئیچ سیسکو
نرم افزار Terminal برای کانفیگ سوئیچ سیسکو

هر دستوری که در CLI وارد می‌کنیم، در Running Config وجود دارد و اجرا می‌شود. اگر دستگاه خاموش و روشن شود این دستورات از بین می‌رود، مگر اینکه آن را Save کرده باشیم که در آن صورت در Start up Config ذخیره می‌شود.

انواع Mode‌ در دستگاه سیسکو

اولین Mode که در دستگاه‌های سیسکو می‌بینیم، User Mode است که نشانه آن نوشته شدن واژه Switch یا Router به همراه علامت بزرگتر است.

Switch >
Router >

دومین مد، مد Privilege Mode است که مد دسترسی نامیده می‌شود و نشانه آن نوشته شدن نام Switch یا Router به همراه علامت # (شارپ) است.

Switch #                             
Router #

سومین Mode که مد اصلی است، Global Mode نامیده می‌شود.

Switch(config)#
Router (config)#

در هر Mode می‌توانیم Commandهای مخصوص به آن Mode را انتخاب کنیم.  مسلماً Mode اول Command های زیادی ندارد چون هر کسی که دستگاه را روشن می‌کند به این Mode می‌رسد. البته می‌توانیم برای آن پسورد بگذاریم. برخی از این دستوریات عبارتند از:

  • دستور Enable برای رفتن از User Mode‌ به Privilege Mode
  • دستور Exit or Disable برای برگشتن از Privilege Mode به User Mode با استفاده از  استفاده می‌کنیم.
  • دستور Configuration Terminal یا conf t برای رفتن از Privilege Mode به Global Mode
  • دستور Exitبرای برگشتن از Global Mode به Privilege Mode

برای آشنایی با تنظیمات سوییچ سیسکو مقاله “کانفیگ اولیه سوئیچ سیسکو” را مطالعه نمایید.

چند تکنیک برای نوشتن دستور در محیط CLI

  • در هر Mode که باشیم با گرفتن ؟ می‌توانیم تمام دستورات آن Mode‌ را ببینیم. مثلاً اگر بخواهیم ببینیم که چه دستوراتی با e شروع می شوند e? را وارد می‌کنیم.
  • اگر قصد وارد کردن دستور Enable را داریم برای راحتی کار می‌توانیم ۲ کار انجام دهیم. یا en را وارد کرده و بعد Enter یا از En+Tab استفاده کنیم.
  • اگر دستوری را اشتباه بزنیم و ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵ را ببینیم، این اعداد یعنی دستور وارد شده نامفهوم بوده و از طریق اینترنت در حال جستجو است و چون به اینترنت دسترسی ندارد آن را  Broadcast کرده است، در این مواقع برای اینکه بتوانیم سریع‌تر از این حالت خارج شویم از ترکیب دکمه‌های Ctrl+Shift+6 استفاده می‌کنیم.
  • اگر در یک سوئیچ Interface Fast Ethernet 0/1 داشته باشیم، عدد اول (صفر) همان شماره Module است و عدد دوم (یک) شماره Port است. شماره Port در Switch از یک شروع می‌شود اما در Router از صفر شروع می‌شود.

تعمیر سوییچ سیسکو در فالنیک
فالنیک ارایه‌دهنده خدمات و تعمیر تجهیزات سیسکو از جمله، تعمیر سوئیچ شبکه، تعمیر روتر سیسکو، تعمیر مودم سیسکو، تعمیر سرور سیسکو، تعمیر فایروال سیسکو و تعمیر تلفن سیسکو است. برای اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر بزنید
تعمیر سوییچ سیسکوتماس تلفنی

4.6/5 - (14 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫30 دیدگاه ها

  1. سلام،
    سوال دارم خدمتتون، یه سپیچ آلکاتل omnistack 6224p به دستم رسیده که نمی دونم آک بوده یا خیر،
    ۲ تا pc با شماره ip مناسب از یک شبکه به پورت های ۳ و ۴ سویچ وصل کردم، led های مربوطه زرد فسفری چشمک زن شدن، دستور ping بیا pc ها جواب destination host unreachable می ده، به نظرتون مشکل چیه، آیا پورتهای سویچ پیش فرض فعال هستند یا نه؟

  2. یک پرسش داشتم :
    یک سوئیچ 3560 با 48 پورت داریم که وقتی روشنش میکنیم همه چیز نرمال هستش ولی وقتی کنسول میشویم هیچ کامندی رو نمیشه بزنیم یا به عبارتی چیزی نشان نمیدهد روی نرم افزار CRT…
    راهنمایی بفرمائید که چگونه میشه این سوئیچ رو ریکاوری کرد یا دیفالتش کرد؟
    با سپاس

    1. سلام و درود
      لطفا با شماره 0218363 داخلی 5541 با بخش خدمات فنی فالنیک تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان فالنیک استفاده کنید.

  3. سلام و درود
    یه سوئیچ 2960x هست که هنگام بوت شدن پیغام خطای زیر رو نمایش میده ممنون میشم اگر راهنمایی کنید تا مشکل حل بشه:

    CPU rev: B
    Image passed digital signature verification
    Board rev: 18
    Testing DataBus…
    Testing AddressBus…
    Testing Memory from 0x00000000 to 0x1fffffff…/
    Using driver version 4 for media type 1
    Xmodem file system is available.
    Base ethernet MAC Address: 00:29:ef:36:37:00
    The password-recovery mechanism is enabled.
    APM USBUSB EHCI 1.00
    USB EHCI 1.00
    USB Console INIT
    Initializing Flash…
    mifs[5]: 12 files, 1 directories
    mifs[5]: Total bytes : 1806336
    mifs[5]: Bytes used : 833536
    mifs[5]: Bytes available : 972800
    mifs[5]: mifs fsck took 1 seconds.
    mifs[6]: 1 files, 1 directories
    mifs[6]: Total bytes : 3870720
    mifs[6]: Bytes used : 971264
    mifs[6]: Bytes available : 2899456
    mifs[6]: mifs fsck took 1 seconds.
    mifs[7]: 5 files, 1 directories
    mifs[7]: Total bytes : 258048
    mifs[7]: Bytes used : 8192
    mifs[7]: Bytes available : 249856
    mifs[7]: mifs fsck took 0 seconds.
    mifs[8]: 5 files, 1 directories
    mifs[8]: Total bytes : 258048
    mifs[8]: Bytes used : 8192
    mifs[8]: Bytes available : 249856
    mifs[8]: mifs fsck took 0 seconds.
    mifs[9]: 1 files, 1 directories
    mifs[9]: Total bytes : 122185728
    mifs[9]: Bytes used : 26862592
    mifs[9]: Bytes available : 95323136
    mifs[9]: mifs fsck took 32 seconds.
    …done Initializing Flash.
    Loading “flash:c2960x-universalk9-mz.152-6.E1.bin”…Verifying image flash:c2960x-universalk9-mz.152-6.E1.bin…………………………………… ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………………….. ……………Image passed digital signature verification
    @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@Err: Interrupt: Data TLB miss (0x1100).
    PC: 0x1f195c14, MSR: 0x00021000, ESR: 0x00800000, DEAR: 0x38600004:
    . Data TLB miss on write at 0x38600004 (Caller 0x1f195910).
    (Bailed out.)

    من چندین بار فرمت فلش کردم و مجدد ios ریختم روش ولی هر بار هنگام بوت شدن با پیغام خطای بالا مواجه می شود…..!!؟؟

    1. برای دریافت مشاوره از همکاران خدمات در فالنیک با شماره 0218363 داخلی 5541 تماس بگیرید.

    1. سلام

      اگر در یک سوئیچ Interface Fast Ethernet 0/1 داشته باشی ، عدد اول (صفر) همان شماره Module است و عدد دوم (یک) شماره Port است.
      شماره Port در Switch از یک شروع می شود اما در Router از صفر شروع می‌شود.

  4. ممنون از مقاله خوبتون
    من میخوام قاعده ی نامگذاری سوییچ های سیسکو رو بدونم میشه لطفا راهنمایی کنید؟

  5. من یه مشکلی دارم دستور تایپ می کنم تو کانفیگ کردن سیسکو
    255.255.255.255 رو بهم نشون میده و دیگه هیچ کاری نمیشه کرد.

    1. اگر یک دستوری را اشتباه بزنیم و ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵ را ببینیم این اعداد به این معنی است که دستور وارد شده نامفهوم بوده و از طریق اینترنت در حال جستجو است و چون به اینترنت دسترسی ندارد آن را Broadcast کرده است، در این مواقع برای اینکه بتوانیم سریع‌تر از این حالت خارج شویم از ترکیب دکمه‌های Ctrl+Shift+6 استفاده می‌کنیم.

    1. به یک تبدیل نیاز دارید که به آن تبدیل RS232 به USB گفته می‌شود

  6. کابل کنسول از چه نوعی است؟
    نحوه ارتباط با لپ تاپ با توجه به نوع پورت آن چگونه است؟؟

    1. 1- کابل Console کابل Ethernet به حساب نمی‌آید. کابل Serial است و برای Config و تنظیم دستگاه استفاده می‌شود. 2 – برای Configure دستگاه نیاز به لپ تاپ داریم. لپ تاپ‌های امروزه پورت RS232 را ندارند، در اینجا ما به یک تبدیل نیاز داریم که به آن تبدیل RS232 به USB گفته می‌شود. عملکرد این کابل به اینگونه است که RS232 را می‌گیرد و به USB تبدیل می کند تا بتوانیم آن را به لپ تاپ وصل کنیم.

    1. بله موجود هستند و در این خصوص می توانید با کارشناسان واحد فروش تماس بگیرید .
      0218363 داخلی 119

      1. سلام،لب تاب روشن میکنم عبارت Cisco Any Connect Secure Mobility Client میاد و پسورد میخواد.
        این چیه دقیقا. ممنون

        1. سلام

          این ارور مربوط به vpn است. از نوع دیگری از vpn استفاده نمایید

    1. سوییچ های سیسکو در لایه 2 و لایه 3 از مدل OSI کار می کنند.سوییچ های لایه 2 براساس MAC ADDRESS سوییچ های لایه 3 براساس IP ADDRESS کار می کنند.

  7. سلام و عرض احترام
    ما یکی از این سرورهای سیسکو رو خریداری کردیم اما بعداز گذشت چند ماه چندتا از پورتهای شبکش دچار مشکل شد میخواستم راهنمایی بفرمایید باید چیکار کنم و آیا این مشکل قابل حل شدن هست یا نه
    ممنون از شما

    1. سلام

      در این زمینه می توانید با کارشناسان فنی ما در ارتباط باشید.

      شماره تماس: 0218363 داخلی 5541

دکمه بازگشت به بالا