به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

🚨 پشتیبانی شبکه چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

پشتیبانی شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟

یادداشت ویراستار: این مطلب در شهریور 1400 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

در ساده‌ترین حالت، یک شبکه کامپیوتری مجموعه‌ای متشکل از روتر، سوییچ غیر مدیریتی، پرینتر تحت شبکه، کامپیوترهای متصل به سوییچ و تلفن‌ آی پی است که همگی تحت عنوان مفهومی به‌نام LAN به تبادل اطلاعات با یکدیگر و خارج از شبکه می‌پردازند.

در نمونه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر، با سازمانی روبرو هستیم که شامل یک سایت یا اتاق سروری است که میزبان رک‌سرورها و زیرشبکه‌های مختلفی است که طبقات مختلف سازمان را به یکدیگر متصل کرده‌اند و تیمی متشکل از متخصصان IT وظیفه مدیریت این شبکه‌ها را عهده‌دار هستند.

شبکه‌های کامپیوتری حتا در ساده‌ترین حالت به پشتیبانی نیاز دارند تا عملکرد آن‌ها در گذر زمان کاهش پیدا نکند و اتفاقات غیر منتظره باعث از کار افتادن شبکه نشوند. این پشتیبانی ممکن است درون سازمانی و توسط کارشناس پشتیبانی شبکه انجام شود یا ممکن است در قالب قراردادی به شرکت ثالثی واگذار شود. با توجه به اهمیتی که مفهوم نصب و نگهداری تجهیزات شبکه و سخت افزار در دنیای امروز دارد، تصمیم گرفتیم در این مقاله به موضوع بپردازیم که پشتیبانی شبکه های کامپیوتری چیست و  چه اهمیتی دارد. با فالنیک همراه باشید.

پشتیبانی شبکه چیست؟

پشتیبانی شبکه به مجموعه خدماتی گفته می‌شود که برای نگه‌داری و رفع مشکلات به وجود آمده در شبکه و تجهیزات شبکه انجام می‌شود. این مجموعه خدمات می‌توانند به دو شکل سخت‌افزاری و نرم افزاری باشند:

  1. سخت‌افزاری شامل بررسی وضعیت عملکرد تجهیزات شبکه، بررسی سخت‌افزار تجهیزات، بررسی کابل‌ها، سامانه‌های خنک‌کننده و مواردی از این دست می‌شود
  2. نرم‌افزاری شامل راه اندازی سرویس‌های جدید، به‌روز کردن میان‌افزار دستگاه‌ها و نصب یا جایگزینی نرم افزارهای قدیمی با نسخه‌های جدید می‌شود.

به‌طور معمول، افرادی که این مسوولیت به آن‌ها محول می‌شود کارشناس پشتیبانی شبکه یا تیم پشتیبانی شبکه نامیده می‌شوند.

مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی)
فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.
دریافت مشاوره طراحی شبکه

اهمیت پشتیبانی شبکه

پس از گذشت مدت زمانی از نصب و راه اندازی شبکه، تجهیزات به دلایل مختلف با مشکلاتی روبرو می‌شوند و عملکرد شبکه کند می‌شود یا سامانه‌ها همچون گذشته به سرعت، اطلاعات را ارسال و دریافت نمی‌کنند. نرم افزارها در بازه‌های زمانی مشخص باید به‌روزرسانی شوند تا آسیب‌پذیری‌های شناسایی شده در این زمینه برطرف شوند.

کاری که تیم پشتیبانی شبکه انجام می‌دهد، عقد قرارداد دوره‌ای با سازمان‌ها با هدف تضمین عملکرد شبکه است. در قراردادی که شرکت‌ها منعقد می‌کنند (و در ادامه با برخی مفاد آن آشنا می‌شویم) شرکت ارائه‌دهنده خدمات تضمین می‌کند هرگونه مشکلی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد شده یا وضعیت شبکه را از حالت پایدار خارج کرده را شناسایی کرده و به سرعت همه چیز را به حالت اولیه باز می‌گرداند.

برای آشنایی با شغل مهندش شبکه و مهارت های لازم برای آن مقاله “متخصص شبکه کامپیوتر کیست و چه مهارت هایی لازم دارد؟” را بخوانید.

مشکلات رایج در شبکه کامپیوتری

تقریبا هر مشکلی که برای یک کاربر خانگی و سامانه‌های منفرد به وجود می‌آید در مقیاس کلان‌تر برای شبکه‌ها اتفاق می‌افتد. این مشکل می‌تواند عدم کارکرد درست روتر و یا عدم برقراری ارتباط با اینترنت باشد. در مقیاس شبکه، مشکلات رنگ و بوی بزرگ‌تر و جدی‌تری به خود می‌گیرند که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • مشکلات نرم‌افزاری: اصلی‌ترین دلیل خرابی یا افت عملکرد شبکه‌ها مشکلات نرم افزاری است. مشکلات نرم‌افزاری به دلایل مختلف به وجود می‌آیند. به‌طور مثال، یک کارمند کنجکاو یا ناآگاه بدون اطلاع تغییری در تنظیمات پروتکل TCP/IP به وجود می‌آورد، آدرس‌های ایستا را دستکاری می‌کند یا گزینه DHCP کامپیوترش را غیر فعال می‌کند. علاوه بر این نرم افزارهای کلاینتی که برای برقراری ارتباطات راه دور یا دورکاری استفاده می‌شوند گاهی اوقات از کار می‌افتند یا تنظیمات آن‌ها تغییر پیدا می‌کند.
  • مشکلات سخت‌افزاری: دومین مشکل رایج شبکه‌های کامپیوتر مشکلات سخت‌افزاری است. سرورها، روترها، سوییچ‌ها و…. پس از گذشت مدت زمانی فرسوده شده یا مولفه‌های سخت افزاری آن‌ها خراب می‌شود. به‌طور مثال، منبع تغذیه اولین مولفه سخت افزاری یک سرور است که با مشکل روبرو می‌شود. کاری که تیم پشتیبانی شبکه انجام می‌دهد، شناسایی مشکلات و در صورت لزوم برطرف کردن آن‌ها است، با این‌حال، اگر مشکلات جدی باشند، سخت افزار معیوب را به بخش خدمات شرکت انتقال می‌دهد و تا مدت زمان برطرف شدن مشکل، سخت‌افزار جایگزینی در اختیار شرکت قرار می‌دهد. برای تعمیر سرور hp خود روی لینک بزنید.
  • مشکلات زیرساختی: ‌مشکلات زیرساختی یک سطح پایین‌تر از مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری قرار دارند و بیشتر تجهیزات زیربنایی مثل کابل‌های شبکه، ترانک شبکه، کیستون‌ها، پریز‌ها، پچ‌پنل‌ها و موارد این چنینی را شامل می‌شوند. برای شناسایی مشکلات این چنینی به ویژه در ارتباط با کابل‌ها، تیم پشتیبانی شبکه از ابزارهای مخصوصی که به آن‌ها تستر گفته می‌شود برای سالم بودن تجهیزات شبکه استفاده می‌کنند.
پیشنهاد مطالعه

متخصص پشتیبانی شبکه های کامپیوتری کیست؟

در تعریف رسمی، ‌‌کارشناس پشتیبان شبکه، فردی است که مسوولیت پشتیبانی از خدمات زیرساختی که شامل کانال‌های ارتباطی، تلفن‌های آی‌پی، سرورهای ایمیل، تجهیزات سخت‌افزاری تحت شبکه و دامنه‌های سایت است به او سپرده می‌شود. البته گزینه آخر در ارتباط با شرکت‌هایی صدق می‌کند که منابع مالی کافی برای استخدام مدیر سایت ندارند و ترجیح می‌دهند از یک متخصص در این زمینه استفاده کنند.

به‌طور معمول، یک کارشناس پشتیبانی شبکه حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌ علوم کامپیوتری یا رشته‌های مرتبط مثل فناوری‌اطلاعات را دارد. علاوه بر این، قبل از این سمت، به مدت چند سال به عنوان تکسین در شرکت‌ها مشغول به کار بوده است. به‌طور معمول، شرکت‌ها در آگهی‌های استخدامی روی سابقه کار مفید تاکید زیادی دارند و مدرک دانشگاهی برای برخی از آن‌ها ملاک انتخاب نیست، بلکه این تجربه و مهارت فنی است که برای شرکت‌ها حائز اهمیت است.

برای آن‌که به عنوان یک کارشناس شبکه در سازمانی مشغول به کار شوید بهتر است به فکر دریافت مدارک فناوری اطلاعات باشید. به‌طور معمول، مدرک A+، Network+ و Security+ شانس کارجو برای احراز این موقعیت شغلی را بیشتر می‌کنند. برخی افراد مدرک تخصصی MCSA، MCSE یا CCNA را برای تسلط بر مفاهیم پیشرفته‌تر دنیای شبکه دریافت می‌کنند.

متخصص پشتیبانی شبکه های کامپیوتری کیست؟
مهارت های لارم برای کارشناس پشتیبانی شبکه 

وظایف تیم پشتیبانی شبکه

کارشناس پشتیبانی شبکه یا تیم پشتیبانی شبکه چه شرح وظایفی دارند؟

شرح وظایف یک کارشناس پشتیبانی به شرکتی که قصد کار در آن‌را دارد بستگی دارد. برخی وظایف جنبه کلی دارند و در بیشتر حوزه‌ها صدق می‌کنند. توجه کنید شرح وظایفی که در ادامه می‌خوانید مختص یک کارشناس پشتیبانی نیست و در مورد شرکت‌هایی که قراردادهایی را برای پشتیبانی شبکه با سازمان‌های دیگر منعقد می‌کنند نیز صادق است. از مهم‌ترین وظایف یک کارشناس شبکه یا تیم پشتیبانی شبکه به موارد زیر باید اشاره کرد:

  1. ارزیابی و برطرف کردن مشکلاتی که باعث شده‌اند عملکرد زیرساخت ارتباطی با قطعی یا کندی روبرو شود.
  2. ارائه راهکارهای امنیتی با هدف برطرف کردن چالش‌های امنیتی. این راه‌حل‌ها می‌توانند نصب بسته‌های امنیتی، دیوارهای آتش، سامانه‌های تشخیص و پیشگیری از نفوذ و…. باشند. متاسفانه در بحث امنیت این وظیفه کارشناسان امنیت است که راه‌حل‌های امنیتی را به سازمان‌ها پیشنهاد کنند، اما سازمان‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها ترجیح می‌دهند یک کارشناس پشتیبانی شبکه این‌کار را انجام دهد.
  3. آزمایش و ارزیابی تجهیزات سخت افزاری شبکه با هدف حصول اطمینان از کارکرد مطلوب آن‌ها.
  4. ارزیابی سرعت شبکه و شناسایی عواملی که باعث ایجاد گلوگاه در شبکه شده‌اند. به‌طور معمول، شبکه‌های LAN به واسطه درگاه‌های گیگابیتی تعبیه شده روی تجهیزات سخت افزاری سرعت زیادی دارند، اما اگر در زمینه انتقال اطلاعات میان تجهیزات مختلف شبکه افت محسوسی مشاهده شود، کارشناس یا تیم پشتیبانی شبکه با انجام آزمایش‌های مختلف علت بروز مشکل را پیدا می‌کنند.
  5. ارائه آموزش‌های اولیه به کارمندان غیر فنی. کارشناس یا تیم پشتیبانی شبکه باید به کارمندانی که اطلاعی در مورد اصول اولیه فناوری‌اطلاعات ندارند، آموزش‌های اولیه را ارائه کنند. این آموزش‌ها می‌توانند چگونگی نصب نرم‌افزارها، شناسایی مشکلات اولیه همچون عدم شناسایی پرینتر توسط سیستم، دلایل عدم اتصال به اینترنت و موارد این چنینی باشند.
  6. توانایی حل مشکل ابتدایی و اولیه تجهیزات VoIP. کارشناس پشتیبانی شبکه در زمینه حل مشکلات VoIP می‌تواند تا حدودی به شرکت‌ها کمک کند، اما تیم پشتیبانی شبکه که متشکل از متخصصان مختلفی است در زمینه شناسایی مشکلات به وجود آمده در این زمینه حرفه‌ای‌تر عمل می‌کند.
  7. مدیریت اتاق سرور. به‌طور معمول تیم پشتیبانی شبکه در زمینه چگونگی آرایش رک‌سرورها در اتاق سرور، تغییر و جابه‌جایی تجهیزات سخت افزاری در این زمینه به سازمان‌ها کمک می‌کند. نکته بسیار مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید این است که جابه‌جایی رک‌سرورها به دانش زیادی نیاز دارد. اول آن‌که کابل‌ها باید به درستی از پچ‌پنل‌ها، سوییچ‌ها، تجهیزات NAS و…. جدا شوند و دوم آن‌که رک‌سرورها در مکان درستی قرار بگیرند که تهویه مطلوب، جریان هوای گرم رک‌سرورها را دفع کند و جریان هوای سرد بر مبنای معماری تعریف شده توسط معمار شبکه به ‌رک‌ها وارد شود. بر مبنای این تعریف مشاهده می‌کنیم که این فرآیند باید به تیم پشتیبانی شبکه سپرده شود.
  8. یکی از مهم‌ترین نکات مرتبط با پشتیبانی شبکه، مستند‌سازی و تهیه نقشه زیرساخت شبکه است. با توجه به این‌که برخی از شرکت‌ها فاقد این نقشه هستند، آماده‌سازی یک چنین نقشه‌ای نه تنها کار پشتیبانی شبکه را ساده‌تر می‌کند، بلکه به شرکت دریافت‌کننده خدمات نشان می‌دهد با فرد یا تیم حرفه‌ای مشغول به کار است.
پیشنهاد مطالعه

قرارداد پشتیبانی شبکه چیست؟

قرارداد پشتیبانی و نگهداری شبکه به شرح وظایف و مسوولیت‌های فرد یا تیمی اشاره دارد که موظف می‌شود در مقابل دریافت مبلغی مشخص یا شناور برای مدت زمانی کوتاه‌مدت یا بلندمدت به شرکت ثالث خدمت‌رسانی کند. بسته به مذاکرات انجام شده در این زمینه به موضوعات مختلفی در قرارداد اشاره می‌شود که چارچوب مشخص و ثابتی ندارد و مورد توافق دو طرف است.

قرارداد پشتیبانی شبکه می‌تواند نظارت و نگه‌داری کامل از زیرساخت‌ها را شامل شود که در این حالت شرکت دریافت‌کننده خدمات مجبور است دسترسی مشخصی به شرکت ارایه‌دهنده خدمات بدهد که از راه دور وضعیت شبکه را ارزیابی کند یا ممکن است محدود و در ارتباط با تجهیزات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد. در هر دو حالت، شرکت موظف است مشکلات را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف کند.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که چه شرکت‌هایی باید قرارداد پشتیبانی منعقد کنند؟ این موضوع به وسعت شبکه، تعداد کارمندانی که در شرکت کار می‌کنند و نوع خدماتی که شرکت ارائه می‌کند بستگی دارد. مثلا اگر تعداد کارمندان یا تجهیزات محدود است، بهتر است قراردادی را با شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پشتیبانی شبکه منعقد کنید، اما اگر حوزه کاری گسترده است و کارمندان زیادی در شبکه کار می‌کنند و در عمل این‌ امکان وجود ندارد که یک نفر به تنهایی به همه امور رسیدگی کند، بهتر است با تیم حرفه‌ای از کارشناسان شبکه قرارداد بلندمدتی منعقد کنید تا به امور مهم رسیدگی کنند.

در زمان عقد قرارداد بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

  1. تمامی درخواست‌ها باید در قرارداد نوشته شود تا شرح وظایف شرکت ارایه‌دهنده خدمات و نیازهای دریافت‌کننده خدمات مشخص شوند.
  2. مدت زمان پشتیبانی باید مشخص شوند. این بازه زمانی می‌تواند چند ماه تا یک سال باشد.
  3. چگونگی دریافت هزینه‌ها باید مشخص شود.
  4. یکی از بندهای مهم قرارداد چگونگی فسخ آن است. در این بند باید مشخص شود هر یک از طرفین در چه شرایطی قادر به فسخ قرارداد هستند.
  5. مشخصات حقیقی فرد یا حقوقی شرکتی که قرارداد باید با آن بسته شود باید به شکل روشنی در قرارداد نوشته شود.
  6. خدماتی که شرکت خدمات پشتیبانی شبکه قرار است ارائه کند باید به شکل روشن درج شود.
  7. شرایط پشتیبانی از زیرساخت‌ها در روزهای تعطیل باید مشخص شوند.
  8. اگر مشکل یا اختلافی میان دو طرف به وجود آمد، مشکل چگونه باید برطرف شود؟ (به‌طور مثال، به فرد یا شرکت سومی که مورد تایید دو طرف است باید رجوع شود؟)
  9. چه مواردی شامل حال خدمات نمی‌شوند؟
  10. شرایط دریافت حق غرامت چگونه است؟
  11. یکی از نکات مهمی که برخی شرکت‌ها نسبت به آن بی تفاوت هستند، اما در آینده ممکن است مشکل‌ساز شود، شرایط استفاده از نام دریافت‌کننده خدمات با هدف بازاریابی است. به‌طور معمول، شرکت‌ها یا افرادی که خدمات پشتیبانی شبکه را ارائه می‌کنند اسامی مشتریان خود را در بازاریابی‌ها استفاده می‌کنند. بهتر است برای آن‌که مشکلی در این زمینه به وجود نیاید به این مسئله اشاره شود.
  12. پس از امضا قرارداد، هیج تغییری در توافق‌نامه مجاز نخواهد بود، مگر این‌که به شکل کتبی و توسط هر دو طرف قرارداد به تایید رسیده و مکتوب شود.
  13. توافق‌نامه باید در چارچوب قوانین کشور نوشته شود. دقت کنید هرگونه تخطی در این زمینه ممکن است برای هر دو طرف پیامدهای قانونی به همراه داشته باشد.
  14. قرارداد باید در قالب ساختارمندی مثل ماده اول، ماده دوم و… آماده شود.
  15. باید دو نسخه از قرارداد آماده شده و به امضا طرفین برسد.
  16. نوع خدماتی که ارایه می‌شود باید در قرارداد درج شوند.
  17. شرایط تمدید خودکار قرارداد یا فسخ آن مشخص شود.

توصیه‌هایی برای تیم پشتیبانی شبکه

اگر به عنوان کارشناس پشتیبانی مستقل یا تیمی متشکل از متخصصان با شرکت های ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه، قرارداد منعقد می‌کنید بهتر است به نکات زیر دقت کنید تا تجربه کاری لذت‌بخشی داشته باشید:

  1. تمامی خدماتی که ارایه می‌کنید را ثبت و بایگانی کرده و گزارشی در اختیار شرکت دریافت‌کننده خدمات ارایه دهید.
  2. در زمان انتقال تجهیزات سخت‌افزاری به خارج از شرکت، تمامی مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شماره سریال دستگاه‌ها و… را در سندی مکتوب کنید و رسیدی به شرکت تحویل دهید.
  3. در صورت تعمیر تجهیزات معیوب، صورت دقیقی از قطعات تعویض شده در اختیار مشتری قرار دهید.
  4. به‌طور دوره‌ای از مرکز مربوطه بازدید کنید.
  5. نرم‌افزارهای زیرساختی مثل سیستم‌عامل و ضدویرس‌ها را به‌طور دایم به‌روزرسانی کنید.
  6. در صورت تمایل مشاوره‌های فنی با هدف بهبود عملکرد شبکه در اختیار مشتری قرار دهید.
پیشنهاد مطالعه

چک لیست نگهداری شبکه و پشتیبانی شبکه

چک لیست شبکه به خدمات و اقدامانی اشاره دارد که در زمان نگه‌داری و پشتیبانی از شبکه باید به آن‌ها دقت کرد. متاسفانه، آماده‌سازی چک لیست نگهداری و پشتیبانی از سرور و شبکه کار ساده‌ای نیست، زیرا شبکه‌های سازمانی قالب مشخصی ندارند و هر سازمانی بر مبنای خط‌مشی‌ها و برنامه‌های راهبردی اقدام به آماده‌سازی به پیاده‌سازی شبکه‌ها می‌کند. به همین دلیل چک لیست‌ها باید متناسب با شبکه‌ای که قرار است تحت پشتیبانی قرار بگیرد آماده شوند.

به‌طور مثال، چک‌لیست پشتیبانی از شبکه می‌تواند تنها موضوعات نرم افزاری را پوشش دهد، وضعیت رسیدگی به زیرساخت‌های مجازی سازی را شامل شود، ساختار شبکه و به‌ویژه صحت کابل‌ها و تجهیزات را شامل شود یا در مجموع تمامی مباحث مرتبط با شبکه را پوشش دهد. ترکیب این عوامل با یکدیگر باعث می‌شوند تا چک لیست‌ها ساختار متفاوتی نسبت به‌هم داشته باشند. برای آن‌که بتوانید چک لیست دقیق و درستی آماده کنید باید تا حد امکان اطلاعات کاملی در ارتباط با شبکه به‌دست آورید. چک لیست‌ها در برخی موضوعات وجوه اشتراک دارند.

شرکت‌های حرفه‌ای چک لیست‌ها را به دو بخش تقسیم می‌کنند که بخش اول شامل نکات فنی و نسبتا عمومی است و بخش دوم موارد تخصصی را شامل می‌شود. اگر به عنوان یک کارشناس پشتیبانی شبکه یا تیم نگهداری از شبکه به نکات مهم در آماده‌سازی چک لیست‌ها دقت کنید، به‌خوبی قادر به پشتیبانی از شبکه‌ها خواهید بود.

نکات فنی و عمومی

  • آماده‌سازی نسخه پشتیبان به شکل دوره‌ای: این دوره زمانی می‌تواند هفتگی، دوهفته یکبار یا ماهی یکبار باشد. به‌طور معمول، پیشنهاد می‌شود نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات به‌ویژه در ارتباط با سازمان‌ها و شرکت‌های نیمه‌ حساس حداقل دوهفته یکبار آماده شود.
  • بررسی میزان مصرف فضای هارددیسک: با توجه به‌این‌که برنامه‌های کاربردی استعداد عجیبی در مصرف فضای هارددیسک دارند، بررسی میزان فضای خالی هارددیسک‌ها و به‌ویژه تجهیزات NAS باید به‌شکل منظم انجام شود.
  • بررسی وضعیت دیسک‌های‌ سخت RAID شده: سرورها و تجهیزات ذخیره ساز تحت شبکه که از معماری RAID استفاده می‌کنند باید به‌طور دایم آزمایش شوند، به‌ویژه اگر از RAID سطح 3 یا 4 استفاده شده باشد.
  • به‌روزرسانی مداوم سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای کاربردی: نکته مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید، به‌روز بودن سیستم‌عامل‌‌ها است. متاسفانه روزانه گزارش‌های مختلفی در ارتباط با آسیب‌پذیری‌های شناسایی شده در سیستم‌عامل‌ها، نرم‌افزارهای کاربردی و میان‌افزارها شناسایی می‌شوند. بازدید‌های منظم باعث می‌شوند در کوتاه‌ترین زمان وصله‌های امنیتی را نصب کنید.
  • رفع خطاهای سخت‌افزاری: گاهی اوقات سخت‌‌افزارها به‌دلیل نصب درایورها، برنامه‌های جدید و سخت‌افزارهای جدید به‌درستی کار نمی‌کنند و به‌رسیدگی نیاز دارند. این رسیدگی ممکن است نصب دوباره درایور باشد یا باز کردن و تمیز کردن سخت‌افزار (به‌طور مثال، فن سیستم) باشد. حتا گاهی اوقات خمیر خنک‌کننده پردازنده نیز ممکن است خراب شده باشد و دفع حرارت به‌درستی انجام نشود.
  • بررسی مستمر عملکرد سرور: سرورها همانند کامپیوترهای شخصی پس از گذشت مدت زمانی با افت عملکرد روبرو می‌شوند، به‌ویژه هنگامی که برای کارهای مجازی‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌شود وضعیت سرور در ارتباط با ارایه خدمات کاربردی، منابع سیستمی و کاهش راندمان بررسی شود.
  • بررسی‌ حساب‌های کاربری: حساب‌های کاربری به‌بررسی‌های دقیقی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود حساب‌های افرادی که سازمان را ترک کرده‌اند حذف شده یا مجوزها به‌درستی به کاربران تخصیص داده شده است.
  • به‌روزرسانی ضدویروس: نرم‌افزارهای امنیتی مثل برنامه‌های کاربردی باید بررسی شده و به‌روزرسانی شوند. عدم به روزرسانی آنتی ویروس‌ها باعث می‌شود تا شبکه در برابر تهدیدات جدید آسیب‌پذیر باشد.
  • ارزیابی عملکرد چاپگر: نقش پرینتر در سازمان‌ها و شرکت‌ها همچون گذشته پر رنگ نیست، با این‌حال، هنوز هم در شرکت‌ها از چاپگرها برای مستندسازی سوابق کارمندان، بایگانی گزارش‌های مربوط به پرداخت حقوق، چاپ نسخه‌ای از قراردادها و غیره استفاده می‌شود. در بحث ارزیابی فنی چاپگرها باید به نکات مختلفی دقت کنید که خارج از موضوع این مقاله است. به‌طور مثال، وضعیت تونرهای چاپگر به‌چه صورتی است. آیا تونرهای رنگی چاپگرهای لیرزی در وضعیت نیمه‌تمام قرار دارد، کدامیک باید پر شوند و آیا امکان پر کردن دوباره تونرها وجود دارد یا باید به‌طور کامل تعویض شوند. وضعیت هدها به‌چه صورتی است و در نهایت آیا پورت شبکه چاپگر به‌درستی کار می‌کند یا نیازمند تعمیر است. همین قاعده در پرینترهای جوهرافشان با کمی تغییر در جزییات نیز صدق می‌کند.
  • پیکربندی دقیق فایروال: دیوارهای آتش بر روند ارسال و دریافت بسته‌های اطلاعاتی نظارت می‌کنند. بنابراین، اگر به‌درستی پیکربندی نشده باشند افراد غیرمجاز قادر به نفوذ به شبکه و تبادل اطلاعات هستند. علاوه بر این، ممکن است کارمندان بدون اطلاع تیم فناوری‌اطلاعات به سایت‌هایی مراجعه می‌کنند که زیرساخت ارتباطی شبکه را با خطر جدی روبرو کند. بنابراین، باید مواردی نظیر فهرست‌های سیاه و سفید به‌دقت بررسی شوند.

نکات تخصصی و نیازمند رسیدگی

  • حصول اطمینان از ‌تبادل اطلاعات به‌شکل ایمن: یک تیم پشتیبانی و نگهداری از شبکه را مجموعه‌ای متشکل از تخصص‌های مختلف شکل می‌دهند. به‌طور مثال، کارشناسان امنیتی وظیفه بررسی کانال‌های ارتباطی را دارند که دیوارهای آتش از آن‌ها محافظت می‌کنند. درست است که فایروال‌ها بر مبنای خط‌مشی‌های مشخصی کانال‌های ارتباطی را زیر نظر می‌گیرند، اما گاهی هکرها و برنامه‌های مخرب موفق می‌شوند خط‌مشی‌های امنیتی را دور بزنند و به تبادل اطلاعات بپردازد.
  • ارزیابی وضعیت شبکه: یکی از مهم‌ترین نکات در زمینه پشتیبانی از شبکه ارزیابی وضعیت ترافیک شبکه است. تیم پشتیبانی باید روزانه میزان مصرف ترافیک، مبدا و مقصد بسته‌های اطلاعاتی و زمان‌هایی که شبکه به وضعیت اشباع رسیده را بررسی کند تا مطمئن شود مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
  • بررسی گزارش‌های تولید شده توسط ضدویروس: آنتی ویروس‌ها در بازه‌های زمانی مختلف گزارش‌هایی را آماده می‌کنند که شامل شناسایی بدافزارها، رفتارهای مشکوک یا برنامه‌های مشکوکی می‌شود که مغایر با الگوهای عادی است. تمامی این موارد باید توسط تیم پشتیبانی شبکه بررسی شوند.
  • گزارش‌های مرتبط با کنترل‌کننده دامنه: در تمامی شبکه‌های سازمانی دامین کنترلر وظیفه نظارت بر عملکرد ایستگاه‌های کاری را دارد. هرگونه نشانه‌ای مبنی بر یک الگوی غیرمتعارف در قالب گزارشی توسط کنترل‌کننده دامنه ثبت می‌شود که باید توسط تیم پشتیبانی شبکه بررسی شود. البته در بحث دامین کنترلر نوع سیستم‌عامل نیز مطرح است.
  • آماده‌سازی گزارش‌های فنی و عمومی به‌شکل تفکیک شده: بهتر است نکات فنی و تخصصی و نکاتی که جنبه عمومی دارند در قالب‌های مختلفی آماده شوند تا همه چیز روشن باشد و تمامی اقدامات فنی انجام شده به‌شکل تفکیک شده‌ای مستند شوند. آماده‌سازی گزارش از این جهت مهم است که نشان می‌دهد چه اقداماتی انجام شده و چه تغییری در معماری یا پیکربندی تجهیزات به‌وجود آماده است.
خدمات تعمیرات سرور، مشاوره و اجرای شبکه در فالنیک
فالنیک با دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور فالنیک در اختیار مهندسین فالنیک قرار دارد.
درخواست تعمیر سرور

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا