به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

مراحل راه اندازی شبکه محلی وایرلس

چگونه یک شبکه وایرلس تجاری را پیاده‌سازی کنیم؟

یادداشت ویراستار: این مطلب در شهریور 1400 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

آمارها نشان می‌دهند شرکت‌ها تمایل چندانی به استقرار شبکه‌های سیمی ندارند و ترجیح می‌دهند به‌جای شبکه‌های کابلی از یک ارتباط بی سیم پر سرعت و پایدار استفاده کنند و هزینه نگه‌داری از زیرساخت‌ها را به‌میزان قابل توجهی کاهش دهند. در مقاله ساخت شبکه وایرلس در ویندوز ۱۰ و ۸ و ۷، نحوه انجام این‌کار و ملزومات موردنیاز برای راه اندازی شبکه وایرلس خانگی را بررسی کردیم. در این مطلب قصد داریم ساخت شبکه وایرلس تجاری که الزامات بیشتری نسبت به شبکه‌های خانگی دارد را بررسی کنیم.

به این نکته دقت کنید که ما در بحث راه اندازی شبکه داخلی وایرلس به نوع خاصی از این شبکه‌ها اشاره نمی‌کنیم مثلا منظورمان این نیست که چگونه شبکه وای فای را راه اندازی کنید، بلکه تمرکزمان روی اصول اولیه‌ای است که برای ایجاد شبکه وایرلس باید به آن‌ها دقت کنید.

شبکه وایرلس می‌تواند مبتنی بر فناوری‌ ارتباط حوزه نزدیک (NFC)، برچسب‌های آراف‌آی‌دی (RFID)، شبکه‌های سلولی، بلوتوث، وای فای مبتنی بر استانداردهای 802.11 a/n/ac و نمونه‌های مشابه باشد. بر همین اساس، این مقاله را به عنوان یک راهنمای کلی برای ساخت انواع مختلفی از شبکه‌های وایرلس در نظر بگیرید.

کاربرد شبکه محلی وایرلس

رشد قابل تامل تجهیزات همراه و گسترش روزافزون گجت‌های اینترنت اشیا باعث شده تا شبکه‌های سنتی و زیرساخت‌های مبتنی بر شبکه‌های سیمی با چالش‌های جدی روبرو شوند، به ویژه آن‌که امروزه برخی از خدمات مهم ابرمحور هستند و کاربران برای دسترسی به این خدمات نیازمند نصب برنامه‌های کاربردی روی گوشی‌های همراه هستند.

یک نمونه ساده در این زمینه دوربین‌های مداربسته‌ای هستند که بسیاری از مدیران علاقه دارند از راه دور آن‌ها را کنترل کنند. درست است که پیاده‌سازی یک چنین سازوکاری تا حدودی به کابل‌کشی وابسته است، اما در ادامه این فناوری‌های بیسیم هستند که اجازه می‌دهند تصاویر ضبط شده توسط دستگاه‌های DVR یا تصاویر لحظه‌ای را روی تبلت‌ها یا گوشی‌های هوشمند مشاهده کنید.

برخی از شرکت‌ها نظیر دی‌لینک، تی‌پی‌لینک و نمونه‌های مشابه دوربین‌های هوشمندی روانه بازار کرده‌اند که به‌طور کامل بیسیم هستند و شما برای مشاهده تصاویر آن‌ها به یک روتر بیسیم، دوربین بی سیم و برنامه‌ای که روی گوشی هوشمند نصب می‌شود نیاز دارید. در این سناریو کارت حافظه‌ای درون دوربین قرار می‌گیرد و فیلم‌ها روی کارت حافظه ضبط می‌شوند و شما از طریق گوشی هوشمند به تماشای محیط می‌پردازید، بدون این‌که حتا به وجود یک کابل شبکه نیازی باشد.

تفاوت شبکه وایرلس داخلی با وایرلس خانگی

طراحی شبکه‌های بیسیم داخلی با شبکه بیسیم خانگی فرق دارد. متاسفانه برخی کاربران تصور می‌کنند ساخت شبکه‌های WLAN محلی شبیه به نمونه‌های خانگی است، اما مدل‌های تجاری ظرافت‌هایی دارند که اگر نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشید، در مدیریت این شبکه‌ها با مشکل روبرو می‌شوید و حتا ممکن است در طول روز بارها دسترسی به شبکه را از دست بدهید. مثلا در شبکه وایرلس خانگی نیازی نیست به فرکانس‌های رادیویی دقت کنید، اما در شبکه وایرلس محلی بی توجهی به این نکته دردسرآفرین است.

مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی)
فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.
دریافت مشاوره طراحی شبکه

تجهیزات راه اندازی شبکه وایرلس محلی

تجهیزات لازم برای راه اندازی شبکه داخلی وایرلس عبارتند از:

کارت شبکه (NIC) برای کامپیوترهای دسکتاپی. کارت شبکه باید حتما به دو آنتن 2.4 و 5 گیگاهرتز تجهیز شده باشد. پیشنهاد می‌کنیم به‌جای کارت شبکه که روی شکاف مادربورد قرار می‌گیرد از دانگل‌های یو‌اس‌بی که دردسر کمتری دارند استفاده کنید.

اکسس پوینت برای پوشش‌دهی تمامی فضای شرکت. در راه اندازی شبکه وایرلس با اکسس پوینت، اکسس پوینت باید دو بانده باشد تا امکان سوییچ میان باندهای مختلف وجود داشته باشد.

روتر برای اتصال به اینترنت پهن باند و اتصال اکسس پوینت‌ها به آن. اگر از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی ثابت استفاده می‌کنید به یک روتر با قابلیت پشتیبانی از ADSL و VDSL نیاز دارید. اگر پشتیبانی از VDSL فراهم است توصیه ما این استاندارد مخابراتی است. اگر به دنبال ساخت شبکه بی سیم مبتنی بر اینترنت سلولی هستید باید روتری تهیه کنید که قابلیت پشتیبانی از 4G را داشته باشد. تنها نکته‌‌ای که باید در زمان خرید روترها به آن دقت کنید دو بانده بودن روتر است.

ریپیتر بیسیم (Repeater): تکرارگر بی سیم، امکان ارتباط بیسیم نقطه به نقطه برای پوشش کلاینت‌های دورتر از روتر و اکسس پوینت را فراهم کرده و مشکل محدودیت خط دید (LOS) را برطرف می‌کنند. به همین دلیل به آن ریپیتر وایرلس نقطه به نقطه می‌گویند. نوع غیر بیسیم این محصولات مجهز به یک درگاه LAN است و باید کابلی از روتر به ریپیتر متصل شود تا امکان گسترش پوشش وایرلس فراهم شود.

آنتن تقویتی: آنتن‌های تقویتی با هدف تقویت توان سیگنال‌های (dBi) ساطع شده از تجهیزات استفاده می‌شوند. آنتن‌های تقویتی زمانی قابل استفاده هستند که اکسس پوینت‌ها قابلیت اتصال آنتن خارجی را داشته باشند.

کابل شبکه: کابل‌های شبکه برای اتصال روتر به اکسس پوینت و ریپیتر استفاده می‌شوند. بهتر است از کابل‌های Cat6 نوع STP برای محیط‌های دارای نویز، UTP برای محیط‌های داخلی که داده‌های مهمی توسط شبکه انتقال پیدا نمی‌کند و از کابل شبکه SF/FTP در فضاهای بیرونی استفاده کنید. برای آشنایی با انواع کابل شبکه مقاله “انواع کابل شبکه و کاربردهای آن ها” را مطالعه کنید.

رادیو وایرلس: در مقیاس بزرگ‌تر باید از رادیو وایرلس که قادر است اطلاعات را در مسافت‌های طولانی به‌اشتراک قرار دهد استفاده کنید.

سیستم مش: اگر محیط مجموعه تجاری خیلی بزرگ نیست، یک سیستم مش می‌تواند راهکاری یکپارچه ارائه کند.

سوییچ: از ملزومات شبکه‌های وایرلس نیست و برای توسعه قابلیت‌های روتر استفاده می‌شود. بنابراین وجود آن در شبکه یک مزیت است، اما ارتباطی با شبکه‌های بیسیم ندارد.

پیشنهاد مطالعه

معرفی انواع شبکه‌های بیسیم

به‌طور کلی انواع شبکه‌های بیسیم در 4 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. شبکه وایرلس WPAN

wpan مخفف Wireless Personal Area Network است. عملکرد این شبکه‌ها شبیه به بلوتوث است و ویژگی بارز آنها کوتاه‌برد بودنشان است. این شبکه‌ها برای برقراری ارتباط دستگاه‌های سازگار و در فاصله نزدیک به یکدیگر (در فاصله چند متری) استفاده می‌شوند.

  1. شبکه وایرلس WLAN

wlan مخفف Wireless Local Area Network است. این شبکه‌ها در هر دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می‌کنند و بیشتر برای راه اندازی شبکه‌های محلی مجازی درون شرکتی کاربرد دارند. هرچند امکان برقراری ارتباط پایدار میان دو نقطه بر مبنای فرکانس 5 گیگاهرتز را نیز فراهم می‌کنند. به‌طور معمول برای ساخت این مدل شبکه‌ها از رادیو وایرلس میکروتیک استفاده می‌شود.

  1. شبکه وایرلس WMAN

wman مخفف Wireless Metropolitan Area Network است. این شبکه‌ها روی طول موج کوتاه 5.8 گیگاهرتز کار می‌کنند و برای برقراری ارتباط میان واحدهای یک سازمان که در مناطق شهری قرار دارند استفاده می‌شوند.

  1. شبکه وایرلس WWMAN

WWMAN مخفف Wireless Wide Area Network است. عملکرد این شبکه‌ها می‌تواند در مقیاس بین شهری یا بین کشوری باشد و عملکردی شبیه به WMAN اما در مقیاس وسیع‌تر دارند.

پیشنهاد مطالعه
معرفی انواع شبکه‌های بیسیم
انواع شبکه وایرلس
پیشنهاد مطالعه

نصب و راه اندازی شبکه های داخلی وایرلس

برای راه‌اندازی شبکه محلی وایرلس ابتدا باید با مبانی اولیه فرکانس‌های رادیویی و توپولوژی‌های هر دو مدل سیمی و بیسیم آشنایی داشته باشید و در ادامه بر مبنای یک نقشه راه مشخص و حساب شده این مدل شبکه‌ها را پیاده‌سازی کنید. اگر یک کارشناس شبکه‌های بیسیم هستید و اطلاعی در این زمینه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. اگر بر مبنای اصولی که اشاره می‌کنیم گام بردارید یک پروژه موفق را به‌سرانجام می‌رسانید.

  1. شناسایی اولیه نیازهای کسبوکار

در اولین مرحله، باید دلیل اصلی راه اندازی شبکه محلی بیسیم را از کارفرما بپرسید. بهتر است الزامات در قالب پرسش و پاسخ آماده شوند تا هرگونه ابهامی برطرف شود. هرچه پرسش‌های موشکافانه‌تری مطرح کنید، اطلاعات کامل‌تری به‌دست می‌آورید و می‌توانید بر مبنای نیازهای شناسایی شده، برآوردی در ارتباط با ظرفیت شبکه محلی وایرلس به‌دست آورید.

علاوه بر این مهم است، اطلاعات کلی درباره محیط به‌دست آورید. اگر قرار است شبکه در یک واحد تجاری بزرگ راه اندازی شود، باید تخمینی انجام دهید که شبکه بیسیم قرار است چند مترمربع را پوشش دهد.

  1. شناسایی محدودیتهای فیزیکی محل

در مرحله بعد باید مکانی که قرار است شبکه در آن راه اندازی شود را ارزیابی اولیه کنید. به‌طور مثال، پیاده سازی یک شبکه WLAN در یک آپارتمان یا خانه کوچک دردسر چندانی ندارد و به دلیل کوچک بودن محیط و قطور نبودن دیوارها سیگنال‌ها به ویژه در باند 2.4 گیگاهرتز از دیوارها عبور می‌کنند، اما در مقیاس تجاری و سازمانی، قبل از هر چیز باید از محل بازدید کنید و چالش‌هایی که ممکن است بر سر راه راه اندازی باشد را شناسایی کنید. به‌طور مثال ارتفاع سقف‌ها چقدر است، آیا از سقف‌های کاذبی استفاده شده که زیر آن‌ها کابل‌های برق قرار دارند یا از دیوارهای بتنی ضخیم استفاده شده است.

نکته مهم دیگری که باید بررسی کنید، مکان‌های فیزیکی است که عبور فرکانس‌های رادیویی را با مشکل روبرو می‌کنند. به‌طور مثال، تجهیزات اطفا حریق که درون محفظه‌های آهنی قرار گرفته‌اند، کانال‌های کولری که طراحی روکار دارند و کمدها و قفسه‌هایی که اطراف میز کارمندان قرار گرفته‌اند ممکن است روی فرکانس‌های رادیویی تاثیر مخرب بگذارند، لذا همگی باید بررسی شوند.

در این مرحله باید آزمایش‌های مربوط به تست سیگنال فرکانس رادیویی (RF) را انجام دهید تا میزان افت سیگنال (dB) در مکان‌های مختلف و پس از عبور از دیوار و اشیا به‌دست آید. آزمایش فوق با این هدف انجام می‌شود تا قدرت و توان سیگنال رادیویی بر مبنای مسافتی که طی می‌کند تا از مبدا به مقصد برسد محاسبه شود. این مقدار نشان می‌دهد که سیگنال رادیویی تا رسیدن به مقصد چه میزان افت توان خواهد داشت. اگر افت توان زیاد باشد لازم است از یک اکسس پوینت یا رپیتر استفاده شود.

  1. بررسی فرکانسها و طیف سنجی

سومین مرحله طیف سنجی است. به عنوان یک کارشناس شبکه‌های بی سیم مجبور هستید اطلاعات کافی در ارتباط با فرکانس‌های رادیویی و انجام آزمایش‌های طیف‌سنجی داشته باشید. این دانش به شما کمک می‌کند تا ساخت شبکه‌ وایرلس را به‌درستی انجام کنید. درست است که سیگنال‌های سیمی و بیسیم وجه تشابه زیادی دارند و هر دو از لایه 3 و پروتکل‌های بالاتر استفاده می‌کنند، اما شبکه‌های بی سیم در لایه‌های پایینی مدل OSI تفاوت‌هایی با شبکه سیمی دارند.

سیگنال‌های تجهیزات بی‌سیم مبتنی بر امواج الکترومغناطیس هستند و هوا رسانه انتقال آن‌ها است. طیف بیسیم به موج‌های هوایی و طول موج (دامنه فرکانس) امواج الکترومغناطیسی گفته می‌شود که ارتباط میان دستگاه‌ها را برقرار کرده و اجازه ارسال داده‌ها را می‌دهد. در هر کشوری طیف‌های بی سیم مطابق با قوانین آن کشور قابل استفاده هستند. به‌طور کلی، محدود فرکانس‌ها و پهنای باند طیف‌های بی سیم 9 کیلوهرتز است و به‌شکل روشن مشخص می‌شود که هر فرکانس برای چه کاربردی استفاده می‌شود و چه فرکانس‌هایی در یک منطقه نباید استفاده شوند.

همان‌گونه که در جدول زیر مشاهده می‌کنید باند 2.4 گیگاهرتز برای پیاده‌سازی شبکه‌های سیمی کمی چالش‌برانگیز است، زیرا بیشتر فناوری‌ها روی این فرکانس کار می‌کنند و هرگونه هم‌پوشانی در این فرکانس باعث می‌شود سیگنال‌ها از دست بروند.

توضیحات محدوده فرکانس بر مبنای گیگاهرتز فناوری
  زیاد کم  
24 کانال GHz 5.8 GHz 5.1 Wi-Fi; 802.11a/n/ac
11 کانال 2.4835 GHz 2.4 GHz Wi-Fi; 802.11b/g/n
79 کانال GHz 2.4835 GHz 2.4 Bluethooth
16 کانال GHz 2.4835 GHz 2.4 ZigBee

در کنار فناوری‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم فناوری‌های دیگری نظیر RFID نیز وجود دارند که روی باند 2.4 گیگاهرتز کار می‌کنند. تنها عاملی که باعث می‌شود فناوری‌ها روی این فرکانس بدون مشکل کار کنند انتخاب کانال مناسب است. هر یک از این فناوری‌ها دسترسی به کانال‌های مختلفی را فراهم می‌کنند که انتخاب کانال درست باعث می‌شود سرعت شبکه‌ بی سیم سازمانی کاهش پیدا نکند.

نکته: علاوه بر این، نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که اگر پهنای کانال (Channel Wide) را روی روتر تغییر دهید ممکن است مشکل ضعیف بودن سیگنال‌ها برطرف شود.

بر مبنای تعریف که ارایه کردیم مشاهده می‌کنید که تحلیل طیف‌ها اهمیت زیادی دارد و اجازه می‌دهد درباره محیطی که فرکانس‌های رادیویی در آن منتشر می‌شوند اطلاعات دقیقی به‌دست آورید. در این مرحله توصیه ما این است که فرکانس‌های رادیویی شرکت‌های مجاور را بررسی کنید تا اگر مشکل تداخل فرکانس در محیط پیدا شد قادر به شناسایی آن باشید.

اطلاعات جمع‌آوری شده در این مرحله، زمانی که شبکه را به شکل واقعی آزمایش می‌کنید به شما در تشخیص میزان افت سیگنال RF و علت آن کمک می‌کنند. به‌طور مثال، در محیط‌های خانگی و آپارتمان‌های مسکونی ماکرویوو عامل افت سیگنال است، در حالی که در محیط‌های تجاری سیگنال‌های بلوتوث اصلی‌ترین عامل افت سیگنال هستند. گاهی اوقات این افت سیگنال به‌اندازه‌ای زیاد می‌شود که سرعت ارسال و دریافت داده‌ها را به چند صد کیلوبایت کاهش می‌دهد.

بنابراین اگر قصد پیاده‌سازی یک شبکه وایرلس روی باند 2.4 گیگاهرتز را دارید باید طیف‌سنجی را به‌دقت انجام دهید. به عنوان یک توصیه کلی، ابتدا به سراغ پارازیت‌های ضعیفی بروید که از کف طبقه مشکل‌ساز هستند.

نکته: سقف واحدی که قصد راه اندازی شبکه بی سیم در آن‌را دارید کف زمین طبقه بالایی است که ممکن است کابل‌های برق از آن عبور کرده باشند و شما نیز اکسس پوینت بی سیم را زیر همان کابل‌های برق نصب کنید و کابل شبکه را در مجاورت کابل برق عبور دهید.

یکی دیگر از تجهیزات مهمی که روی عملکرد شبکه‌های بی‌سیم مثل اکسس پوینت‌ها و ریپیترها تاثیر منفی می‌گذارند، گیت‌وی‌های بیسیم هستند که متصل به زیرساخت شبکه سیمی فعلی هستند. این دستگاه‌ها نیز مشکل تصادم سیگنال‌ها را به وجود می‌آورند و علاوه بر این، تهدید جدی برای امنیت شبکه هستند.

  1. طرحریزی اولیه و پیاده سازی نمونه اولیه RF

اکنون باید شناخت اولیه در ارتباط با نیازمندی‌ها و محیط کلی به‌دست آورده باشید و آماده باشید تا شبکه WLAN را پیاده‌سازی کنید. در این مرحله باید از نرم‌افزارهایی که برای طراحی و تحلیل شبکه‌های WLAN در دسترس قرار دارند استفاده کنید. Ekahau Site Survey Pro یکی از آن‌ها است. نرم‌افزار فوق عملکرد خوبی در زمینه اشکال‌زدایی شبکه‌های وایرلس دارد و اجازه می‌دهد طرح گرافیکی دقیقی که همان نقشه شبکه وایرلس است ترسیم کنید.

این نرم‌افزار را روی لپ تاپ نصب کنید و نقشه محل را در محیط نرم افزار وارد کرده و مکان قرارگیری اکسس پوینت‌ها و تکرارگرها را مشخص کنید. هنگامی که طرح تکمیل شد، نرم‌افزار در قالب یک نقشه حرارتی محیط را ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد مکان قرارگیری تجهیزات بی سیم با چه مشکلاتی روبرو است.

پیشنهاد مطالعه
نصب و راه اندازی شبکه های داخلی وایرلس
ابزار Ekahau Site Survey Pro برای تحلیل و نقشه شبکه وایرلس

بر مبنای نقشه شبکه وایرلس می‌توانید مکان‌هایی که سیگنال بی‌سیم در آن‌ها ضعیف است را شناسایی کنید. این نرم‌افزار به شکل دقیقی چگونگی انتشار امواج بیسیم توسط اکسس پوینت‌ها را نشان می‌دهد. دقت کنید در زمان طرحی نقشه محیط با این نرم‌افزار تمامی دیوارها، درها، شیشه‌ها و قفسه‌ها را درج کنید.

به عنوان یک قاعده کلی ابتدا وضعیت پوشش‌دهی باند 5 گیگاهرتز و سپس 2.4 گیگاهرتز را بررسی کنید. پس از آن‌که الزامات و محدودیت‌های اولیه پوشش‌دهی سیگنال‌ها شناسایی شدند، در مرحله بعد باید سنجه‌های دیگری مثل قدرت سیگنال دریافتی (Received Signal Strength)، تداخل کانال‌ها با یکدیگر روی باند 2.4 گیگاهرتز، هم‌شنوی (Crosstalk) کانال‌های مجاور یکدیگر و مسائلی همچون کیفیت خدمات (QoS) بررسی شوند.

هنگامی که الزامات فوق شناسایی شدند و برآوردی کلی در ارتباط با سنجه‌های فوق به‌دست آوردید، در ادامه به بررسی این موضوع بپردازید که باید توان عملیاتی و قدرت اکسس پوینت‌ها افزایش یا کاهش پیدا کنند. به عنوان یک قاعده کلی بهتر است باند 2.4 گیگاهرتز برخی از اکسس پوینت‌ها را خاموش کنید تا مشکل استفاده دوباره از کانال‌ها و تداخل روی باند 2.4 گیگاهرتز حل شوند. در باند 5 گیگاهرتز نیازی به انجام این‌کار نیست.

  1. ارزیابی وضعیت فرکانسها

هنگامی که مرحله طرح‌ریزی اولیه و پیاده‌سازی نمونه اولیه RF ‌به پایان رسید در مرحله بعد باید ارزیابی میدانی فرکانس رادیویی انجام شود. در این مرحله باید اکسس پوینت‌ها در مکان‌هایی که قرار است نصب شوند به‌طور آزمایشی قرار بگیرند تا صحت اطلاعات به‌دست آمده از مرحله قبل تایید شود. در این مرحله به یک لپ تاپ و نرم‌افزار Ekahau نیاز دارید تا وضعیت سیگنا‌ل‌هایی که از اکسس پوینت‌ها ارسال می‌شوند را بررسی کنید، داده‌های تولید شده را جمع‌آوری کرده و به تحلیل آن‌ها بپردازید.

این مرحله تا زمانی که بهترین مکان برای دریافت سیگنال‌ها پیدا شود ادامه پیدا می‌کند. در این مرحله به‌ترتیب باید قدرت سیگنال، نسبت سیگنال به نویز، تداخل فرکانس‌های رادیویی و شبکه‌های وایرلس شرکت‌های مجاور بر شبکه وایرلس که قصد راه اندازی آن‌را دارید بررسی کنید.

در این مرحله به دنبال توان عملیات واقعی نیستیم، بلکه مرحله طیف‌سنجی RF را به شکل فیزیکی انجام می‌دهیم. به‌طور معمول این فرایند زمان‌بر است و ممکن است حتا یک روز به‌طول بیانجامد.

  1. ارزیابی فنی طرح

اکنون باید طرح نهایی که آمده کرده‌اید را به‌شکل واقعی پیاده سازی کنید. بهتر است قبل از این‌کار آخرین جلسه نهایی را برگزار کنید و الزامات مشتری را یکبار دیگر بررسی کنید و تجهیزات موردنیاز را خریداری کنید. دقت کنید خرید باید بر مبنای نیاز انجام شود و به‌طور مثال، اگر قرار است از روتر تا اکسس پوینت 10 متر کابل کشیده شود، تنها به مقدار نیاز کابل خریداری کنید.

  1. پیادهسازی و استقرار

در این مرحله تمامی تجهیزات شبکه وایرلس باید در مکان‌های مشخص و مطابق با نقشه حرارتی که طراحی کرده‌اید نصب شوند. در این مرحله نباید هیچ تغییری حتا جزیی در مکان قرارگیری تجهیزات اعمال کنید. هنگامی که استقرار با موفقیت به پایان رسید، باید بررسی میدانی نهایی پس از نصب انجام شود. در این مرحله دو آزمون باید انجام شود:

مورد اول، بررسی میدانی غیر فعال شبکه وایرلس است که شامل شناسایی و ثبت اطلاعات شبکه‌های مجاور است که مشکل هم‌شنوایی را به وجود آورده‌اند (تجهیزات بیسیم، سیگنال شبکه‌های مجاور را دریافت می‌کنند). به این نکته دقت کنید که قرار نیست شبکه وایرلس یکپارچه‌ای ایجاد کنید و مشکل دریافت سیگنال‌های بیسیم متفرقه را حل کنید، بلکه هدف به‌حداقل رساندن مشکلات است.

مورد دوم، بررسی فعال شبکه بی‌سیم است که وضعیت کارکرد درست اکسس پوینت‌ها بررسی می‌شوند. در این بررسی، داده‌های زمان واقعی مثل زمان رفت‌وبرگشت اطلاعات محاسبه می‌شود و توان عملیات واقعی شبکه به‌دست می‌آید.

  1. اشکالزدایی

پس از استقرار کامل و یک هفته پس از آن‌که کارمندان از شبکه استفاده کردند و گزارش خود مبنی بر عدم دریافت یا ضعیف بودن سیگنال‌ها را ارسال کردند نوبت به اشکال‌زدایی می‌رسد. عمده مشکلاتی که توسط شرکت‌ها گزارش می‌شود، ارتباط بیسیم ضعیف، کم شدن قدرت سیگنال فرکانس رادیویی، توان عملیاتی ضعیف شبکه یا عدم اتصال دستگاه‌های کلاینت به شبکه است. البته با توجه به نقشه‌ای که دارید، اشکال‌زدایی فرایند پیچیده و زمان‌بری نیست.

  1. بازبینی شبکه پیادهسازی شده چند ماه پس از طراحی

تمامی شبکه‌های بیسیم پس از گذشت مدت زمانی به بازرسی نیاز دارند، زیرا شبکه‌های جدیدی پیرامون محیط کاری ایجاد می‌شوند یا دکل‌های مخابراتی جدیدی در اطراف مجتمع تجاری نصب می‌شوند که عملکرد شبکه‌های داخلی وایرلس را با اختلال روبرو می‌کنند. در چنین شرایطی باید کانال‌های بیسیم تغییر پیدا کنند، قدرت ارسال سیگنال‌ها بیشتر شود، از آنتن‌های تقویتی استفاده شود و گاهی اوقات مکان‌ قرارگیری اکسس پوینت‌ها تغییر پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه

نحوه راه اندازی کارت شبکه بیسیم

در دنیای شبکه‌های بیسیم و به‌ویژه وای فای کارت شبکه بیسیم به راه اندازی خاصی نیاز ندارد، زیرا برندهای معروفی مثل دی‌لینک، لینکسیس و…. شناخته شده هستند و به محض اتصال به کامپیوترهای شخصی توسط ویندوز شناسایی شده و شبکه‌های بی سیم درون سازمانی را شناسایی می‌کنند. تنها مشکلی که ممکن است در این بخش با آن روبرو شوید، عدم ارسال و دریافت بسته‌های اطلاعاتی توسط کارت شبکه است. برای حل این مشکل دو راهکار در اختیار دارید:

  1. اگر کارت شبکه پشتیبانی می‌کند از فرکانس 5 گیگاهرتز به‌جای 2.4 گیگاهرتز استفاده کنید.

وضعیت کانال‌دهی روتر را از حالت خودکار به دستی تغییر دهید و از کانال‌های کمتر استفاده شده این فرکانس استفاده کنید. بهتر است کانال‌های اکسس پوینت را روی 1، 6 یا 11 تنظیم کنید. این سه کانال تنها کانال‌های باند 2.4 گیگاهرتز هستند که هم‌پوشانی ندارند.

برای طراحی ، نصب و راه اندازی شبکه و دریافت انواع خدمات شبکه روی تخصص مشاوران در فالنیک حساب کنید و با زدن لینک، کار را به آنها بسپارید.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا