به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور HPسرور و شبکه

VoIP چیست؟

VoIP چیست؟

فراهم شدن بسترهای شبکه‌ای توانا و قدرتمند با قابلیت‌های روزافزون باعث شده تا مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها به فکر استفاده بهینه و کارآمد از این شبکه ها برآیند، یکی از فناوری های مدرن مورد استفاده در شبکه ها سیستم ویپ یا VoIP است که در این مقاله بیشتر درمورد آن توضیح می‌دهیم.

VoIP یا Voice over internet protocol، تکنولوژیی برای انتقال صدا بر روی شبکه IP است. برای آشنایی بیشتر با این تکنولوژی با ما همراه شوید.

تا حدود 30 سال پیش هیچ نام و نشانی از اینترنت وجود نداشت و ارتباطات روز مره و محاوره ای تنها از طریق شبکه سنتی تلفن صورت می گرفت اما در چند سال اخیر شاهد انقلاب عظیمی در بخش فناوری ارتباطات بودیم مانند گسترش رایانه های شخصی و فناوری های جدیدی مانند تلفن های سلولی و شبکه گسترده اینترنت.

این ارتباطات از طریق اینترنت و ابزارها و برنامه های آن مانند برنامه های چت و پست الکترونیکی و شبکه های اجتماعی متحول شد. اکنون ما شاهد انقلابی در صنعت ارتباطات هستیم به طوری که روزانه اشخاص به راحتی با استفاده از کامپیوترها و دستگاه های همراه بر روی شبکه اینترنت به تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و متن) می پردازند. لازم است که بدانید همه این تکنولوژی ها زیر مجموعه تکنولوژی به نام VoIP هستند.

به معنای “انتقال همزمان مکالمات تلفنی بر روی یک شبکه دیتا” که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود، امکان استفاده از اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . VoIP یک تکنولوژی برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می شوند. یک روش مجازاً رایگان برای برقراری ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا که تنها کافی است هزینه ISP را بپردازید.
به کمک فناوری VoIP می توانید در هر زمان و با هر شخصی گفتگو نمایید کافیست هر دو طرف مکالمه به اینترنت متصل باشند و همچنین می توانید به میزان دلخواه بدون توجه به هزینه به مکالمه خود ادامه دهید. به کمک تکنولوژی VoIP در زمان گفتگو با سایر افراد و به طور همزمان می‌توانید با آنان داده‌هایی نظیر تصاویر، نمودارها و تصاویر ویدیویی را نیز مبادله نمایید.

مزایا و کاربردهای ویپ (VoIP)

  کاهش هزینه‌های جاری با:

  1. بی نیازی از سیم کشی مجزا: این تکنولوژی از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی استفاده می‌کند که موجب کاهش کابل کشی مجزا می‌شود. هم چنین در صورت جابجایی محل کاربر، دیگر دردسر سیم کشی به مکان جدید وجود نخواهد داشت.
  2. کنفرانس‌های صوتی و تصویری
  3. ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی
  4. تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا
  5. گسترش آسان
  6. مدیریت متمرکز و آسان
  7. ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
  8. استفاده از استانداردهای SIP ،H.323 و …
  9. قابليت برنامه‌نويسی بر روی گوشی‌های تلفنی همانند يك گوشی موبايل و يا حتی پيشرفته‌تر از آن
  10. ضبط مکالمات
  11. Fax to Email: با استفاده از این ویژگی قابلیت ارسال فکس‌های دریافتی به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین صورت خدمت بزرگی به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از طرف دیگر ذخیره شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا می‌برد.
  12. تنظیم ساعات اداری
  13. گزارش گیری
  14. صف انتظار: با استفاده از این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماس‌های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار داده می‌شوند تا به هنگام آزاد شدن شماره شما، تماس برقرار شود.
خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

مزایای استفاده از VoIP نسبت به شبکه سنتی تلفن

در زمان استفاده از خطوط تلفن، کاربران عملاً هزینه زمان استفاده شده توسط شرکتی که مدیریت خط تلفن را برعهده دارد را‌ پرداخت می نمایند و هر اندازه که بیشتر با تلفن صحبت نمایند هزینه بیشتری را نیز می بایست پرداخت نمایند. علاوه بر این، نمی توان بطور همزمان با بیش از یک شخص گفتگو کرد ولی این امکان در فن آوری VoIP وجود دارد و می توان هر زمان و با هر شخص گفتگو کرد.

کافی است که در آن مقطع زمانی سایر افرادی که شما می خواهید با آنان گفتگو نمائید نیز به اینترنت متصل شده باشند. مکالمه برقرار شده تا زمان دلخواه (مستقل از هزینه های مربوطه) می تواند ادامه یابد. علاوه بر این، می توان در یک زمان با چندین نفر گفتگو کرد. در زمان گفتگو با سایر افراد و به طور همزمان می توان با آنان داده هایی (نظیر تصاویر، نمودارها و تصاویر ویدیوئی) را نیز مبادله کرد.

در ادامه اینفوگرافیک جالبی از مزیت های استفاده از VoIP را بخوانید:

VoIP چیست؟

تماس های VoIP با نرم افزار Zoiper

به طور معمول برای اتصال و استفاده از امکانات جذاب دنیای VoIP نیاز به تجهیزاتی مانند IP Phone و یا تلفن های آنالوگ است، جدای از این تجهیزات سخت افزاری پر هزینه، راهکار دیگری از جمله استفاده از تلفن های نرم افزاری (Soft Phone) وجود دارد که یکی از این نرم افزارها Zoiper است که در اینجا به شما معرفی می کنیم.

Zoiper یک نرم افزار تلفنی (Soft Phone) برای برقراری تماس های VoIP از طریق شبکه 3G یا WiFi با رابط کاربری ساده و زیبا است. این برنامه VoIP در نسخه های رایگان و غیر رایگان موجود است که امکان نصب بر روی اکثر سیستم عامل ها را دارد. برنامه Zoiper از پروتکل های SIP و IAX استفاده می کند. ویژگیهای این برنامه در زیر بیان شده است:

هر دستگاهی که دارید از کار با Zoiper لذت ببرید

Zoiper در بسیاری از پلت فرم های موجود در بازار با اندازه و سیستم عامل های مختلف به خوبی اجرا می شود. (Windows، Mac، Linux، Android و iOS)

ارتباطات VoIP یکپارچه

شما به راحتی می توانید تمام کارهای VoIP از قبیل تماس های صوتی، تصویری، متنی و ارسال فکس را از طریق Zoiper انجام دهید.

مشاهده تمام اطلاعات تماس در یک صفحه

نرم افزار Zoiper با یک جستجو در سیستم شما تمام اطلاعات تماس (Contacts) موجود در سیستم را یافته و در یک لیست ترکیبی نشان می دهد تا دسترسی شما را به آن ها آسان کند.
Zoiper اطلاعات تماس را در مکان های زیر جستجو و استخراج می کند:

Outlook 2007, 2010 and 2013 (32 and 64 bit versions)
Windows contacts
Mac address book
External LDAP server
XMPP roster
XCAP server
iOS contact list
Android contact list

همچنین می توانید اطلاعات تماس را از فایل های CSV و LDAP به این نرم افزار وارد (import) کنید.

بهبود بهره‌وری در تماس ها

با یک کلیک به راحتی با شماره های خود در CRM، Outlook و دیگر پلاگین ها تماس برقرار کنید. Zoiper برنامه های زیر را پشتیبانی می کند:

Outlook 2007, 2010, 2013 (32 and 64 bit) on microsoft Windows
Thunderbird
Internet Explorer, Firefox, Chrome, Safari
Goldmine
Microsoft Phone Dialer
Lotus Organizer
Maximizer

تماس‌های ایمن و بدور از استراق سمع

آیا از اینکه هنگام تماس کسی مکالمه شما را استراق سمع کند اذیت می شود؟ نرم افزار Zoiper با رمزگذاری تماس VoIP این مشکل را حل کرده است. Zoiper با استفاده از متدهای رمزگذاری استاندارد، تمام تماس های متنی، صوتی و تصویری شما را در شبکه VoIP رمزگذاری می کند. این نرم افزار از متدهای استاندارد TLS، SRTP و ZRTP برای رمزگذاری تماس ها استفاده می کند.

اشغال منابع کم

برنامه Zoiper به Java، Flash یا .NET وابسته نیست و با oldsk00l C/C++ و اسمبلی نوشته شده است، به همین دلیل حافظه کمتری استفاده می کند و CPU را کمتر درگیر می کند.

تماس رایگان یا ارزان با اکثر ارائه دهندگان VoIP

Zoiper با اکثر ارائه دهندگان سرویس VoIP و PBX سازگار است و با ترکیب چندین ارائه دهده می توانید از ارزان ترین روش با دیگر کاربران Zoiper ارتباط برقرار کنید.

برای دانلود این برنامه می‌توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

نسخه iOS

نسخه اندروید

راهنمای خرید تجهیزات VOIP

نگاهی به VOIP در سال 2016

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا