به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکهسرور HP

سرور تیغه ای چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

سرور Blade Server

آیا می‌دانید که سرورهای Blade چگونه می‌توانند به شما کمک کنند تا عملکرد و کارایی زیرساخت‌های IT خود را بهبود ببخشید؟ سرورهای blade یک نوع سرور ماژولار هستند و به صورت عمودی در شاسی قرار می‌گیرند. این کار علاوه بر اشغال فضای کمتر در مراکز داده باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز می‌شود. اگر به دنبال راهکاری برای کاهش فضای مرکز داده خود و بهبود عملکرد هستید، سرورهای تیغه‌ای یک گزینه عالی هستند.

در ادامه مقاله فالنیک در مورد سرور تیغه‌ ای چیست و چگونه می‌تواند مزایای زیر را برای کسب‌وکار شما به ارمغان بیاورد، صحبت می‌کنیم:

  • کاهش هزینه‌ها
  • بهبود کارایی
  • انعطاف‌پذیری بیشتر

خرید سرور hp با قیمتی مقرون‌به‌صرفه، راه حلی عالی برای کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ است. برای ثبت سفارش و دریافت مشاوره رایگان روی لینک کلیک کنید.

خرید سرور hp

سرور تیغه‌ای یا بلید سرور چیست؟

سرور blade یک انکلوژر بلید (Blade Enclosure) است که چندین بلیدِ سروری در آن قرار می‌گیرد. بلیدها بردهایی نازک و ماژولار هستند که هر یک از آنها یک سرور تیغه‌ای مستقل محسوب می‌شوند و اغلب به یک اپلیکیشن خاص اختصاص داده می‌شوند.

بلیدها، سرورهایی روی یک کارت مجزا با پردازنده، حافظه، استوریج، کنترلرهای شبکه، کارت HBA و دیگر پورت‌های I/O هستند. Blade Enclosure می‌توانند دارای پاور افزونه هم باشند و علاوه بر در برگرفتن بلیدسرورها، کارهایی مانند تامین انرژی، کولینگ، شبکه‌سازی، اینترکانکت‌های متنوع و مدیریت را تامین می‌کند. بلیدها و Blade Enclosure با یکدیگر سیستم بلید را تشکیل می‌دهند.

🔎 اگر می‌خواهید بدانید انواع سرور hp چیست؟ و با خانواده سرورهای پرولیانت آشنا شوید، روی لینک بزنید.

اجزای اصلی سرور تیغه‌ ای چیست؟

معماری منحصر به فرد سرورهای Blade آنها را از سایر سرورهای رکمونت و تاور متمایز می‌کند. برای درک کارایی و تطبیق پذیری سرورهای بلید، شناخت اجزای کلیدی و معماری کلی آنها ضروری است. در ادامه اجزای اصلی سرورهای تیغه‌ای را معرفی می‌کنیم:

1- شاسی سرور بلید

هسته اصلی سرور تیغه‌ای، شاسی یا محفظه نگهدارنده آن است. شاسی محفظه‌ای فیزیکی برای قرار گرفتن ماژول‌های سرور بلید است و قابلیت‌های زیر را به همراه دارد:

  • حفاظت فیزیکی: شاسی محیطی امن و محافظت شده را برای سرورهای تیغه ای فراهم و از آنها را در برابر آسیب عوامل خارجی مانند گرد‌و‌غبار و آسیب فیزیکی محافظت می‌کند.
  • منابع مشترک: شاسی اجزای مشترک زیرساخت مانند منابع تغذیه، فن‌های خنک کننده و سوئیچ‌های شبکه را که توسط همه تیغه‌های داخل شاسی استفاده می‌شود، در خود جای می‌دهد.
  • قابل نصب در رک: شاسی‌های Blade طوری طراحی شده‌اند که می‌توانید به‌راحتی آنها را در رک‌های مرکز داده استاندارد نصب کنید. همچنین امکان قرارگیری و ادغام با زیرساخت‌های سرور موجود را دارند.
شاسی سرور تیغه ای چیست؟
شاسی Blade سرور محل نگهداری ماژول‌های سرور بلید است و علاوه بر محافظت آنها در برابر گردوغبار و ضربه مدیریت کابل‌ها را بهبود می‌بخشد.

2- ماژول های بلید

ماژول‌های Blade که برای سادگی اغلب به آنها بلید گفته می‌شود، قلب سیستم سرور تیغه‌ای هستند. هر ماژول سرور blade یک واحد محاسباتی مستقل است که در یک شکاف شاسی قرار می‌گیرد. ویژگی‌های کلیدی ماژول‌های تیغه‌ای عبارتند از:

فرم فکتور فشرده: تیغه‌ها با اندازه کوچک و ابعاد استاندارد طراحی شده‌اند، اندازه هر تیغه اغلب 19 اینچ عرض و 7 اینچ ارتفاع دارد که با اندازه‌های استاندارد قفسه‌های رک مطابقت دارند.

سخت افزار کامل: هر سرور تیغه‌ای شامل اجزای سخت افزاری ضروری از جمله CPU، حافظه رم، ذخیره ساز‌ها (مانند هارد دیسک یا درایوهای HDD) و رابط‌های شبکه هستند. برخی از سرورهای blade ممکن است دارای GPU برای انجام کارهای پردازش تخصصی نیز باشند.

قابلیت Hot Plug: هر تیغه سرور بلید با قابلیت Hot Plug طراحی شده‌است. به این معنی که می‌توانید آن‌ها را بدون ایجاد اختلال در عملکرد تیغه‌های دیگر، به شاسی وارد یا از آن خارج کنید. این ویژگی باعث انعطاف‌پذیری بیشتر سیستم و همچنین کاهش زمان تعمیر، نگهداری و ارتقا سیستم می‌شود. 

قابلیت اتصال: ماژول‌های Blade دارای اتصالاتی هستند که به آنها اجازه می دهد به منابع مشترک درون شاسی مانند برق و شبکه متصل شوند. این قابلیت آنها را قادر می‌سازد تا از منابع به طور موثر استفاده کنند.

ماژول‌های بلید سرور
در هر شاسی بلید سرور، چندین تیغه قرار دارد که هر کدام دارای سخت افزارهای اختصاصی هستند.

Blade server چگونه کار می‌کند؟

سرورهای بلید از طریق شبکه اترنت به یکدیگر و به سایر دستگاه‌های شبکه مانند سوئیچ‌ها و روترها متصل می‌شوند. سرورهای بلید از طریق شبکه منابع اشتراکی مانند منابع پردازشی، حافظه و ذخیره سازی را به اشتراک می‌گذارد.

سرورهای بلید همچنین از طریق کنسول مدیریتی واحد مدیریت می‌شوند. این کنسول مدیریتی به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا تمام سرورهای بلید را از یک مکان مرکزی مدیریت کنند. در ادامه نمای کلی از نحوه کار سرور تیغه‌ای را بیان می‌کنیم:

  • هر بلید دارای یک پردازنده، حافظه رم ، فضای ذخیره‌سازی، کارت شبکه و … است. این اجزا به طور مستقیم به شاسی متصل می‌شوند.
  • شاسی به منابع مشترکی مانند منبع تغذیه، خنک‌کننده و شبکه دسترسی دارد. این منابع به طور مشترک بین تمام بلیدها در شاسی به اشتراک گذاشته می‌شوند.
  • سیستم‌عامل روی همه بلیدها به طور مشترک نصب می‌شود. این امر به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا تمام بلیدها را از یک مکان مرکزی مدیریت کنند.
خرید سرور hp در فروشگاه فالنیک
فروش سرور hp در فالنیک با گارانتی معتبر و مشاوره رایگان تخصصی انجام می‌شود. برای اطلاع از قیمت سرور hp و خرید سرور hp از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
خرید سرور hpتماس تلفنی

دلایل استفاده از بلید سرور چیست؟

چرا باید از سرورهای بلید استفاده کنیم؟ انتخاب سرورهای بلید چه مزایایی را برای ما به همراه دارد؟ از آنجایی که هر تیغه یک سرور مستقل است، اگر به چندین سرور نیاز دارید اما فضای کافی برای نگهداری آنها ندارید، سرورهای تیغه‌ای گزینه مناسبی برای شما هستند.

همچنین با خدمات ابری، می‌توانید سرورهای Blade را بدون نصب آنها در فضای فیزیکی اداره یا سازمان‌تان، اجاره کنید.

سرورهای بلید را به راحتی می‌توانید تعویض یا جایگزین کنید و برای این کار لزوما به مدیران IT حرفه‌ای نیازی ندارید و بدون خاموش کردن سیستم می‌توانید اینکار انجام دهید. به طور خلاصه می‌توانیم موارد زیر را از مهم‌ترین دلایل استفاده از بلید سرورها عنوان کنیم:

  • ماژولار و قابل تعویض
  • ارائه محاسبات فشرده با سرعت بالا
  • پشتیبانی از خدمات محبوب وب مانند استریمینگ، ذخیره سازی وب (web caching) و مجازی سازی و …
  • ارائه خدمات کلاستری با قابلیت تعادل بار
پیشنهاد مطالعه

کاربرد سرور تیغه‌ای چیست؟

گاهی به بلید سرور، سرور High-Density نیز گفته می‌شود و اغلب در کلاسترینگ سرورهایی که به یک کار خاص تخصیص داده شده‌اند، استفاده می‌شوند مانند:

  • اشتراک گذاری فایل‌ها
  • میزبانی وب
  • مجازی سازی
  • محاسبات ابری
  • سرویس دهی وب و کش
  • استریمینگ محتوای صوتی و تصویری
  • رمزگذاری SSL ارتباطات وب
  • و…

مانند اغلب اپلیکیشن‌های کلاسترینگ، بلیدسرورها می‌توانند در زمینه قابلیت‌های Load Balancing و Failover  نیز استفاده و مدیریت شوند.

مزایا و معایب سرور Blade چیست؟

سرورهای Blade مزایای زیادی در اختیار سازمان‌های بزرگ و مراکز داده قرار می‌دهند. معماری و طراحی منحصر به فرد این سرورها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ایجاد تحول در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مدرن تبدیل کرده است. در ادامه مهم‌ترین مزایایی این سرورها را بررسی می‌کنیم:

مزایای سرور بلید

1. اشغال فضای فیزیکی کمتر ؛ تراکم بالاتر

سرور blade به ازای اشغال فضای کمتر در رک، قدرت پردازش بیشتری ارائه می‌دهد. در اندازه استاندارد Server Rack، هر رک 4.8 سانتی‌متر عرض و 4.4 سانتی‌متر ارتفاع دارد که حداقل جای ممکن برای قرارگیری تجهیزات است. اغلب رک‌ها دارای 42 یونیت هستند یعنی به هر رک می‌توانید 42 دستگاه را وصل کنید. اما بلیدها از این قاعده مستثنی هستند و حداکثر 180 سرور در یک بلید سیستم یا 1440 سرور در یک رک قرار می‌گیرند. این ویژگی به مراکز داده اجازه می‌دهد تا قدرت محاسباتی خود را به حداکثر برسانند و در عین حال فضای فیزیکی کمتری را اشغال کنند.

2. کابل‌کشی ساده‌تر

در سرور‌های بلید کابل‌کشی ساده‌تر می‌شود و کاهش پیدا می‌کند. زیرا تنها یک Cable Clutter یا ست کابل (کابل پاور، کابل کیبورد، کابل موس، کابل ویدئو و کابل شبکه) برای تمام بلید سرورهای Blade Enclosure کافیست. ولی در مدل Rack Mount هر سرور نیاز به یک ست کابل دارد.

3. کاهش مصرف انرژی؛ کمک به محیط زیست

سرورهای Blade با هدف بهره‌وری انرژی طراحی شده‌اند. از آنجایی که این سروها منابع مشترکی مانند منبع تغذیه و سیستم‌های خنک کننده دارند، می‌توانند به میزان قابل توجهی مصرف برق و نیاز به خنک کننده‌ها را در مقایسه با سرورهای سنتی رک کاهش دهند.

این کارایی نه تنها هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد، بلکه به ایجاد یک مرکز داده سبزتر و پایدارتر از نظر زیست محیطی کمک می‌کند.

4. بهبود مدیریت سسیتمی و مقیاس پذیری

قابلیت‌های مدیریت متمرکز سرورهای تیغه‌ای، پیکربندی، نظارت و نگهداری آنها را آسان‌تر می‌کند. به‌عنوان مدیران شبکه می‌توانید تمام ماژول‌های سرور تیغه‌ای را در یک شاسی از طریق رابط مدیریتی کنترل و وظایف اداری را ساده‌تر کنید.

علاوه بر این، سرورهای Blade مقیاس پذیری یکپارچه را ارائه می‌دهند  و می‌توانید ماژول‌های Blade را در صورت نیاز اضافه یا حذف کنید تا با تغییر بار کاری یا ظرفیت مورد نیاز، سازگار شوند.

5. مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه کل مالکیت (TCO)

اگر صاحب شرکتی تجاری (Enterprise)  هستید، با انتخاب سرورهای بلید می‌توانید تجربه شیرینی در زمینه کاهش هزینه‌های کابل‌کشی تجربه کنید؛ زیرا کابل‌کشی مورد نیاز برای نصب بلیدها نسبت به سرورهای ایستاده  (Tower) و رک سرورها، تا 85 درصد کمتر است. این حجم بسیار کم کابل‌کشی باعث می‌شود ادمین‌های IT شما زمان کمتری را برای مدیریت زیرساخت صرف کنند و زمان بیشتری در زمینه دسترس‌پذیری بالا (High Availability) داشته باشند.

انتخاب سرورهای Blade در دراز مدت، باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها می‌شود. سرمایه گذاری اولیه در زیرساخت Blade ممکن است بیشتر از سرورهای سنتی باشد اما TCO (Cost-effectiveness and total cost of ownership (TCO)) کلی اغلب به دلیل کاهش مصرف انرژی، مدیریت ساده و استفاده بهینه از فضا کمتر است. با استفاده از این مزایای مقرون به صرفه می‌توانید زودتر به بازگشت سرمایه مطلوب (ROI) برسید.

6. انعطاف پذیری در پیکربندی

سرورهای تیغه‌ای انعطاف پذیری بالایی در پیکربندی ماژول‌های تیغه برای برآوردن نیازهای بارهای کاری خاص ارائه می‌دهند. تیغه‌های مختلف را می توانید برای انجام وظایف مختلف مانند مجازی سازی، مدیریت پایگاه داده یا میزبانی وب به صورت خاص پیکربندی کنید.

این انعطاف‌پذیری به سازمان‌‌تان اجازه می‌دهد، بتواند منابع محاسباتی را برای بارهای کاری برنامه‌های متنوع، بهینه کند.

7. تعمیر و نگهداری سخت افزار ساده‌تر

ماژول‌های تیغه قابل تعویض هستند، به این معنی که می‌توانید آن‌ها را جایگزین کنید یا بدون ایجاد اختلال در عملکرد سایر تیغه‌ها، ارتقا دهید. این ویژگی باعث افزایش زمان کارکرد سیستم و ساده سازی تعمیر و نگهداری سخت افزار می‌شود و خطر خرابی در طول عملیات حیاتی را کاهش می‌دهد.

مزایای بلید سرورها تنها به جا گرفتن چندین سرور در یک کیس محدود نمی‌شود بلکه به دلیل تجمیع منابع (مانند استوریج و تجهیزات شبکه) در یک معماری کوچکتر، مدیریت را از طریق تنها یک رابط ممکن می‌کند. بلید سرورها عموما دارای سیستم مدیریتی مخصوص خود هستند. این سرورها بیشتر در کسب‌و‌کارهای مدرن استفاده می‌شوند.

بررسی مزایا و معایب بلید سروره
سرورهای بلید مانند هر محصول سروری دیگری دارای مزایا و معایبی هستند که با بررسی آنها می‌توانید انتخاب درست‌تری را تجربه کنید.

معایب بلید سرورها

سرورهای بلید مزایای زیادی دارند، اما مانند هر محصول دیگر با توجه به نیاز افراد مختلف ممکن است معایبی نیز داشته باشند، ارزیابی این مشکلات احتمالی برای تصمیم گیری آگاهانه هنگام خریدن سرورهای Blade در مرکز داده یا محیط سازمانی مهم است.

1. هزینه اولیه بالا

3.  محدودیت در توسعه

شاسی سرور تیغه‌ای دارای تعداد ثابتی شیار برای ماژول‌های تیغه است. هنگامی که این اسلات‌ها پر شوند، توسعه سیستم ممکن است به خرید شاسی اضافی نیاز داشته باشد که می‌تواند به افزایش هزینه‌ها منجر شود.

4. چالش‌های اتصال

به دلیل بسته بندی متراکم سرورهای تیغه‌ای ممکن است کابل‌کشی آنها کمی پیچیده شود. به خصوص زمانی که از شاسی های متعدد استفاده می‌کنید. مدیریت و سازماندهی این کابل ها ممکن است چالش برانگیز باشد. در این مورد مدیریت صحیح کابل‌ها برای جلوگیری از مشکلات عملکرد و نگهداری آنها را باید مدنظر داشته باشید.

5. تنها نقطه شکست

سرورهای بلید قابلیت‌های افزونگی در منبع تغذیه و گزینه‌های اضافی شبکه را ارائه می‌دهند که یک نقطه قوت محسوب می‌شود اما خود همین موضوع ممکن است به نقطه ضعف سرورهای بلید تبدیل شود، زیرا اگر یک قطعه سخت افزاری دچار مشکل شود، همه ماژول‌های تیغه‌ای  موجود در شاسی، تحت تاثیر این مشکل قرار می‌گیرند و رفع ایراد ممکن است زمان بر و پیچیده باشد. برای کاهش این مشکل، باید هنگام نصب این مشکلات را پیش بینی و برای آنها برنامه‌ریزی کنید.

6. عدم سازگاری با تمام شاسی‌ها

سرورهای Blade با تمام شاسی‌ها‌ سازگار نیستند. اختلاط و تطبیق تیغه‌ها از نسل‌ها یا تولیدکنندگان مختلف ممکن است برای شما به یک چالش در عملکرد یا کاهش کارایی تبدیل شود. برای رفع این مشکل بهتر است قبل از انتخاب، از سازگاری ماژول‌ها با شاسی اطمینان حاصل کنید.

7. مدیریت متمرکز

سیستم‌های سرور‌های تیغه‌ای به صورت متمرکز مدیریت می‌شوند، در حالی که این قابلیت یک مزیت محسوب می‌شوند، ممکن است چالش‌هایی را نیز به دلیل پیچیدگی مدیریت چند تیغه در یک شاسی برای برخی از مدیران IT شما به همراه داشته باشد.به همین دلیل درک کامل رابط مدیریت و قابلیت‌های آن برای استفاده از پتانسیل کامل سرورهای Blade ضروری است.

8. فضای موردنیاز برای نصب

سرورهای بلید در مقایسه با سرورهای سنتی فضای کمتری را اشغال می‌کنند. اما همچنان به فضای رک اختصاصی برای قرارگیری شاسی نیاز دارند. اگر صاحب مراکز داده کوچک هستید یا فضای شرکت شما محدود است، ممکن است برای قرار گرفتن محل شاسی سرور تیغه‌ای با چالش روبرو شوید.

سرور blade چیست؟
سرورهای بلید گزینه‌های مناسبی برای کسب‌و کارهایی هستند که کارایی بالا در فضای محدود نیاز دارند.

سرورهای بلید از کدام قابلیت‌ های مدیریتی پشتیبانی می‌کنند؟

اغلب سرورهای Blade از ماژول‌های مدیریتی برای نظارت و کنترل از راه دور پشتیبانی می‌کنند. این ماژول‌ها رابط مدیریتی یکپارچه‌ای را  برای همه تیغه‌های داخل شاسی فراهم می‌کنند. ماژول‌های مدیریتی ضروری این سرورها عبارتند از:

مدیریت از راه دور: مدیران می‌توانند از راه دور از طریق ماژول‌های مدیریتی به سرورهای Blade دسترسی داشته باشند و این سرورها را از طریق تغییرات پیکربندی، به‌روزرسانی‌های میان‌افزار و … مدیریت و تشخیص عیب‌یابی را بدون دسترسی فیزیکی فعال کنند.

نظارت بر سلامت سیستم: نظارت بر سلامت تیغه‌ها، از جمله بررسی دما، مصرف انرژی و وضعیت قطعات، به افزایش قابلیت اطمینان و در دسترس بودن سیستم‌ها کمک می‌کند.

امنیت: ماژول‌های مدیریتی اغلب دارای تدابیر امنیتی از جمله احراز هویت کاربر و کنترل‌های دسترسی هستند تا از سرور Blade در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کنند.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

تفاوت سرور رکمونت و تاور با سرور Blade چیست؟

انتخاب درست فرم فاکتور سرور یک تصمیم حیاتی برای سازمان‌هاست، زیرا به‌طور مستقیم روی کارایی، مقیاس پذیری و مدیریت زیرساخت محاسباتی تأثیرگذار است. فرم فاکتور به طراحی شکل ظاهری سرورها گفته می‌شود و سرورهای Blade تنها یکی از چندین فاکتور فرم موجود سروها هستند. در این قسمت، می‌خواهیم سرورهای تیغه ای را با سایر فرم‌ فاکتورهای رایج سرور مقایسه کنیم تا بتوانید در مورد انتخاب متناسب‌ترین سرور با توجه به نیاز، محیط کاری و … تصمیم‌های آگاهانه‌ای بگیرید.

1- مقایسه سرورهای بلید با سرورهای رکمونت

در مقایسه با سرورهای رکمونت، اجزای سرورهای Blade بسیار فشرده هستند و منابع را در یک شاسی به اشتراک می گذارند، تراکم سرور بالایی را ارائه می دهند و نیاز به فضا و پیچیدگی کابل کشی را کاهش می دهند. سرورهای تیغه ای دارای مدیریت متمرکز هستند، مدیریت را ساده می کنند و برای مجازی سازی و محیط‌های رایانش ابری ایده آل هستند.

از سوی دیگر، سرورهای رکمونت، واحدهای مستقلی هستند که روی رک‌ها نصب می‌شوند و هر کدام به طور مستقل با منبع تغذیه و خنک‌کننده خاص خود کار می‌کنند. این سرورها کاملا مستقل هستند و مقیاس پذیری در آنها بیشتر است در جدول زیر با یک نگاه می‌توانید تفاوت این دو سرور را ببینید:

ویژگیسرور Bladeسرور رکمونت
معماریماژولاریکپارچه
طراحی اجزای سروردر ماژول های جداگانهدر یک شاسی واحد
اشغال فضای فیزیکیکمتربیشتر
مصرف انرژیکمتربیشتر
هزینهکمتربیشتر
پیچیدگیپیکربندی و مدیریت پیچیده ترپیکربندی و مدیریت ساده تر
قابلیت مدیریتقابلیت مدیریت مرکزیقابلیت مدیریت به صورت دستی یا از طریق نرم افزار مدیریتی دارد.
کاربردهامجازی سازی، محاسبات ابری، مراکز داده بزرگوب سرورینگ، سرور ایمیل، سرور پایگاه داده، مراکز داده کوچک

2- تفاوت سرورهای بلید با سرورهای ایستاده

سرورهای Blade برای مراکز داده با چگالی بالا طراحی شده‌اند، روی رک نصب می‌شوند و برای استفاده مستقل مناسب نیستند. این سرورها برای داشتن چندین ماژول به شاسی متکی هستند.

از طرف دیگر سرورهای ایستاده یا تاور واحدهای مستقلی هستند که برای مشاغل کوچک تا متوسط طراحی شده‌اند. این سرورها کاملاً مستقل هستند، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و برای سازمان‌هایی با حداقل نیاز به سرور یا کسب‌وکارهایی که فضا محدودیتی دارند، مناسب هستند.

تفاوت سرورهای رکمومنت و تاور با سرور تیغه‌ای چیست؟
از لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و کاربرد سرورهای بلید با سرورهای ایستاده و رکمونت تفوات‌های زیادی دارند.

انواع سرور تیغه ای چیست؟

سرورهای بلید در پیکربندی‌ها و طرح‌های مختلفی برای پاسخگویی به نیازهای محاسباتی متنوع ارائه می‌شوند. شناخت انواع مختلف سرورهای بلید به سازمان شما کمک ‌می‌کند تا بتوانید راه حل مناسب را برای نیازهای خاص خود انتخاب کنید. در ادامه سرورهای تیغه ای  رایج را معرفی می‌کنیم:

1- سرورهای تیغه ای برای همه منظوره

سرورهای تیغه ای همه منظوره، برای انجام طیف وسیعی از کاربرد‌ها مناسب هستند. این سرورها برای مدیریت بارهای کاری معمولی محاسباتی، از جمله میزبانی وب، مدیریت پایگاه داده، مجازی سازی و موارد دیگر طراحی شده‌اند و تعادلی بین قدرت پردازش، حافظه و ظرفیت ذخیره سازی ارائه می‌دهند.

2- سرورهای تیغه ای بهینه سازی شده برای مجازی سازی

سرورهای تیغه ای بهینه سازی شده برای مجازی سازی، برای محیط های مجازی سازی شده مانند VMware، Microsoft VMs یا Linux Kernel VM مناسب هستند. این تیغه ها اغلب با حافظه و CPU تقویت برای پشتیبانی کارآمد از چندین VM ارائه می‌شوند.

3- سرورهای تیغه ای محاسباتی با کارایی بالا (HPC)

سرورهای تیغه ای HPC برای بارهای کاری فشرده که به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارند، ساخته‌شده‌اند. این تیغه‌ها اغلب دارای چندین CPU با کارایی بالا، ظرفیت‌های حافظه عالی و GPU هستند. از این بلید سرورها در تحقیقات علمی، شبیه‌سازی‌های مهندسی و سایر وظایف محاسباتی پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4- سرورهای بلید با گرافیک intensive

سرورهای بلید با گرافیک فشرده برای انجام پردازش‌های گرافیکی بهینه شده‌اند و به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند مجهز هستند که آنها را برای اجرای برنامه‌هایی مانند رندر سه بعدی، ویرایش ویدیو و شبیه‌سازی‌های علمی و … مناسب می‌سازد.

5- سرورهای بلید مبتنی بر ذخیره سازی

سرورهای Storage blade با تمرکز بر ارائه ظرفیت ذخیره سازی کافی و گزینه‌های اتصال ارائه می‌شوند. این سرورها به چندین هارد دیسک یا SSD مجهز هستند و از ویژگی‌هایی مانند رید کنترلرهای سخت افزاری برای افزونگی داده‌ها و دسترسی بالای اطلاعات پشتیبانی می‌کنند.  از این نوع سرور بلید اغلب در کارهای متکی به ذخیره سازی و همچنین ساختن خوشه‌های ذخیره سازی مقیاس پذیر استفاده می‌شود.

معرفی 3 شرکت برتر تولید کننده سرور بلید در جهان

انتخاب سرور بلید مناسب از بین برندهای مختلف موجود در بازار ممکن است کمی گیج کننده باشد. برای اینکه بتوانید تصمیم‌گیری درست و سریعی داشته باشید در اداکه سه شرکت تولید کننده سرور تیغه‌ای شناخته شده را معرفی می‌کنیم. سرورهای هر کدام از این برندها ویژگی و قابلیت‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند که آنها را به انتخاب عالی در دنیای فناوری سرورهای تیغه‌ای تبدیل کرده‌است:

1. سرورهای HPE BladeSystem

سرورهای بلید HPE در ژونن 2006 به کاربران معرفی شد. HPE Blade Server برای پاسخگویی به نیازهایی سازمانی و پشتیبانی از 100 تا 1000 ماشین مجازی (VM) طراحی شده و توانایی ساخت سیستم‌هایی با چگالی بالا را با حداکثر 128 سرور در هر رک را فراهم می‌کند. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های سرورهای برند اچ پی، پشتیبانی از فناوری HPE OneView است. این فناوری داشبوردی تصویری جامع از وضعیت سرور، ذخیره سازها و … ارائه می‌دهد.

Blade چیست؟
یکی از شرکت‌های محبوب تولید کننده سرورهای بلید در دنیا HPE است که اولین بلید سرور خود را در ژوئن 2006 معرفی کرد.

2. سرور‌های سری UCS سیسکو

سیستم محاسباتی یکپارچه سیسکو (Cisco Unified Computing System) که با نام Cisco UCS شناخته می‌شود، یک راه‌حل جامع برای محاسبات یکپارچه زیرساخت ارائه می‌دهد که با قابلیت‌های مدیریتی آن می‌توانید به‌راحتی برنامه‌های کاربردی متنوع را اجرا کنید. سرورهای بلید این برند از مجازی سازی و محاسبات ابری تا پشتیبانی از حجم‌های کاری کوچک، تجزیه و تحلیل‌های حافظه و محاسبات لبه از راه دور و داده‌های گسترده IOT را ارائه می‌کند.

نقطه عطف این سیستم یکپارچه سیسکو، فناوری Cisco UCS Manager است. این قابلیت راه‌حلی عالی برای مدیریت متمرکز و کنترل بر تیغه‌ها، رک و فضای ذخیره  را به همراه دارد.

3. سرورهای بلید Lenovo Flex System

سرورهای Lenovo Flex System لاین قوی از سرورهای قدرتمند تیغه‌ای با کارایی بالا را عرضه می‌کند که برای برتری در مدریت بارهای کاری حیاتی طراحی شده است. در هسته اصلی این سیستم لنوو، شاسی سازمانی یا اینترپرایزی Flex System قرار دارد که به عنوان سنگ بنای عملکرد پرسرعت و ادغام یکپارچه سرورها و اجزای شبکه عمل می‌کند. این طراحی انعطاف پذیر به سازمان‌ها اجازه می‌دهد بتوانند به طور موثر به خواسته‌های متنوع حجم کاری خود پاسخ دهند و برای افزایش کارایی هنگام استفاده از داده‌های زیاد و هزینه هر بار کار از منابع فناوری اطلاعات مقیای پذیر مستقل بهره‌مند شوند.

انتخاب سرور تیغه‌ای مناسب برای سازمان شما

سرورهای Blade راهکاری همه کاره و کارآمد برای سازمان‌ها هستند که تراکم بالا، کاهش مصرف انرژی و مدیریت متمرکز را در اختیارمان قرار می‌دهند. با این حال، انتخاب آگاهانه در درک کامل خواسته‌های منحصر به فرد سازمان شما و تفاوت‌های ظریف فناوری‌های سرورهای تیغه‌ای نهفته است.

در این مقاله فالنیک مفهوم سرور بلید چیست را بررسی کردیم، انواع آن، کاربرد و مزایا و معایب این سرورهای تیغه‌ای را بررسی کردیم. همچنین با شرکت‌های معتبر یازنده سرورهای بلید در دنیا آشنا شدید. با کمک این مقاله و با ارزیابی دقیق نیازهای فعلی و آتی سازمان خود در کنار توجه به رشد سازمان در سال‌های آتی، می‌توانید تصمیمی آگاهانه بگیرید و از پتانسیل کامل فناوری سرور Blade برای افزایش کارایی، مقیاس‌پذیری و عملکرد در مرکز داده یا محیط محاسباتی خود استفاده کنید.

نصب و راه اندازی شبکه
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی) فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند. با شماره 02154591924 تماس بگیرید تا از خدمات فالنیک در زمینه مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی و نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید.
نصب و راه اندازی شبکهتماس تلفنی

5/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫9 دیدگاه ها

    1. Blade Enclosure KVM Switching 3 را فراهم می‌کند پس نیازی به KVM Switch جداگانه نیست.

  1. آیا بجز اشغال فضای کمتر Blade Server ها مزیت دیگری دارند؟ با توجه به اینکه گران قیمت هستند.

    1. مزایای بلید سرورها تنها محدود به جاگرفتن چندین سرور در یک کیس نمی‌شود بلکه به دلیل تجمیع منابع (مانند استوریج و تجهیزات شبکه) در یک معماری کوچکتر، مدیریت را از طریق تنها یک رابط ممکن می‌کند. بلید سرورها عموما دارای سیستم مدیریتی مخصوص خود هستند. این سرورها بیشتر در کسب و کارهای مدرن استفاده می‌شوند.

  2. ما یه شرکت هستیم که قصد خرید 6 تا سرور رک مونت داریم.
    DL380 G9 یا DL380 G10
    خرید این تعداد سرور از نظر فنی و مدیریتی و هزینه ها بهتره یا خرید BLADE SERVER???

    1. در چنین شرایطی خرید سرور Blade از نظر کارایی و مدیریت بهتر است اما هزینه بیشتری باید صرف شود که البته در طول زمان این هزینه به سود تبدیل می شود. هزینه های OPEX و CAPEX را بررسی کنید و بر این اساس مدیران خود را برای خرید بلید سرور قانع کنید.

    2. بلید سرورها به ازای اشغال فضای کمتر در رک، قدرت پردازش بیشتری ارایه می‌دهند. کابل‌کشی، ساده‌تر شده و کاهش می‌یابد زیرا تنها یک Cable Clutter یا ست کابل (کابل پاور، کابل کیبورد، کابل موس، کابل ویدئو و کابل شبکه) برای تمام بلیدسرورهای Blade Enclosure کافیست ولی در مدل Rack Mount هر سرور نیاز به یک ست کابل دارد.ادمین‌های IT زمان کمتری را برای مدیریت زیرساخت صرف کنند و می‌تواند وقت بیشتری را در زمینه دسترس‌پذیری بالا (High Availability) صرف کنند.

  3. BLADE SERVER را می توان در چه شرایط محیطی نگهداری کرد. از نظر کولینگ و ….
    آیا باید حتما در دیتا سنتر فضا اجاره کرد؟

    1. در صورتی که اتاق سروری دارید که فضا برای افزودن سرور دارد، نیازی به اجاره فضا در Data Center نیست.

دکمه بازگشت به بالا