به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکهکامپیوتر و لپ تاپ

آنتی ویروس چیست و چگونه امنیت کامپیوتر، سرور یا گوشی شما را حفظ می کند؟

امنیت شبکه چه اهمیتی دارد؟

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در بهمن 95 نوشته شده بود و در بهمن 99 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

در این محتوا به چیستی آنتی ویروس و معایب و مزایا و انواع آن می‌پردازیم. همچنین راهکارهای انتخاب بهترین آنتی ویروس را بررسی می‌کنیم. با فالننیک همراه باشید.

اهمیت آنتی ویروس چیست؟

در حالی که اینترنت در حال تکامل است و شبکه‌های کامپیوتری بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند، امنیت شبکه به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها برای شرکت‌ها و مصرف کنندگان تبدیل می‌شود. شرکت‌های بزرگ فعال در بخش امنیت نرم افزاری در حال طراحی و ساخت محصولات نرم افزاری هستند که برای محافظت در مقابل حملات خارجی مورد نیاز است. شما در این کنار با افزایش امنیت کامپیوتر شانس اختلال در حریم خصوصی، هویتی، سرقت اطلاعات و غیره را توسط مهاجمان کاهش می‌دهید.

همه اطلاعات شما از قبیل نرم افزار، اسناد، آهنگ، فیلم و اطلاعات شخصی دیگر همواره در خطر سرقت و کپی توسط مهاجمان و اشخاصی که حریم خصوصی را نقض می‌کنند هستنند. این سرقت اطلاعات و حملات مخرب به دلیل افزایش روز افزون ابزارهای پیچیده هک است و اینکه با وجود گسترده این ابزارها در اینترنت در حال حاضر دیگر نیازی به هوش فوق‌العاده بالا و مهارت های سطح بالای کامپیوتری برای هک کردن و نفوذ به کامپیوترها و شبکه‌ها نیست و این قضیه نگرانی سازمان‌ها و اشخاص را در مورد اطلاعات محرمانه و ارزشمند دو چندان می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

ویروس کامپیوتری چیست؟

ویروس کامپیوتری، برنامه مخربی ست که با تکثیر خود درون برنامه‌های دیگر آنها را آلوده می­‌کند، ویروس خود را درون کد‌های اجرایی برنامه­‌ها گسترش می­‌دهد. هدف ویروس آلوده کردن سیستم، تسخیر کنترل ادمین است، تا بتواند به اطلاعات شخصی آن سیستم دسترسی پیدا کرده، آنها را سرقت یا نابود کند.

ویروس از روش‌­های مختلفی برای گسترش خود استفاده می­کند، مانند ایمیل‌ها، وب سایت آلوده، کلیک روی فایل اجرایی آلوده، استفاده از مموری­‌های قابل حمل آلوده و حتی مشاهده یک تبلیغ آلوده.

ویروس انواع مختلفی دارد، انواع آن به شرح زیر است.

  1. ویروس بوت سکتور (Boot Sector Virus)
  2. ویروس عمل مستقیم (Direct Action Virus)
  3. ویروس ساکن (Resident)
  4. ویروس چند بخشی (Virus Multipartite)
  5. ویروس چند ریختی (Polymorphic)
  6. ویروس چند مرتبه ای (Overwrite Virus)
  7. ویروس (Space filler)
  8. ویروس ماکرو (Macro)
  9. ویروس برنامه (Program)
  10. ویروس رمزنگاری (Encrypted)
  11. ویروس دگر­ریختی (Metamorphic)
  12. ویروس مخفی (Stealth)
  13. ویروس زره پوش (Armored)

Virus protection یعنی چه؟

Virus protection یعنی محافظ در برابر وبروس یا همان ضد ویروس (آنتی ویروس) که به اختصار به آن AV گفته می‌شود.

برنامه‌­ای کامپیوتری برای کشف و حذف نرم افزار­های مخرب است. کاربرد اولیه آنتی ویروس شناسایی و از بین بردن ویروس است، به مرور زمان و گسترش بدافزارها، آنتی ویروس شروع به مقابله با سایر تهدیدات رایانه­‌ای هم کرد.

آنتی ویروس­های مدرن توانایی محافظت کاربران در برابر تهدیداتی مانند؛ اشیاء مخرب مرورگر، باج افزار، تروجان، کرم­ها، LSP های مخرب، تبلیغات مزاحم و جاسوس افزار­هاrootkits ،backdoors ،key loggers ،URL های مخرب، فیشینگ‌ها و حملات بات نت DDoS را دارند.

Virus protection یعنی چه؟
آنتی ویروس برنامه‌­ای کامپیوتری برای کشف و حذف نرم افزار­های مخرب است.

ویروس یاب چیست؟

نرم افزاری است که پس از بررسی اطلاعات موجود در یک فایل، در صورت مشاهده ویروس­‌ها یا کرم­‌ها از ورود و تکثیر آنها به داخل سیستم جلوگیری می­‌کند، همچنین به کاربر هم هشدار لازم را می­‌دهد و با توجه به دستور کاربر فایل­ها را حذف، اصلاح یا پاکسازی می­‌کند.

برای استفاده از خدمات و تعمیر سرور hp روی لینک بزنید.

انواع انتی ویروس

یکی از روش­‌های ویروس­یابی، ویروس­ یابی براساس Database است. نحوه عملکرد آن به صورت تهیه لیستی از انواع آلودگی­‌هاست، زمانی که فایل­‌ها را اسکن می­‌کند، آن را با لیست خود مقایسه می­‌کند در صورت مشاهده و تشخیص فایل آلوده آنها را حذف یا قرنطینه می­‌کند.

ویروس­ یابی با روش الگوریتم خوانی، روشی مبتنی بر هوش مصنوعی است که با کد­­­نویسی یا الگوریتم خوانی یا رفتار یک الگوریتم کار می­‌کند. آنتی ویروس­ های کمی در روش الگوریتم خوانی موفق هستند.

نحوه عملکرد آنتی ویروس ها

آنتی ویروس، تمام فایل­های اجرایی را هنگام ورود به سیستم اسکن می‌­کنند، آنها دارای یک پایگاه داده هستند محتویات فایل­‌ها را با پایگاه داده خود مقایسه و در صورت مطابقت، آنها را به عنوان ویروس تشخیص داده و آن را مسدود می­‌کنند. در ادامه فایل­‌های غیر آلوده، از سیستم جلوگیری از حمله به میزبان عبور می­‌کنند، در این مرحله فایل­‌های شناخته شده، مجوز اجرا می­‌گیرند، ولی فایل­‌های ناشناخته بدون در نظر گرفتن سالم بودن یا نبودن آنها برای سیستم دفاعی ارسال می­‌شوند و به جعبه شنی ( محلی برای ذخیره و تست فایل های که مشکوک به آلودگی هستند.) منتقل می­‌شوند. اطلاعات جعبه شنی برای بررسی بیشتر به سرور­های شرکت سازنده ارسال می­‌شوند. سه وظیفه آنتی ویروس بازرسی یا کشف، تعیین هویت یا شناسایی و در نهایت پاکسازی است.

ویژگی های یک آنتی ویروس خوب

ویژگی های یک آنتی ویروس خوب عبارتند از:

  1. قابلیت آپدیت آفلاین (این ویژگی برای سیستم­‌هایی که قابلیت اتصال به اینترنت را ندارند، یا مراکز حساسی که در اتصال به اینترنت محدودیت دارند، اهمیت دارد.)
  2. آنتی ایکس Anti-X بودن ( آنتی ایکس بودن یعنی وقتی یک آنتی ویروس دارید، در واقع یک آنتی اسپم، آنتی ورم، آنتی فیشینگ، آنتی تروجان هم دارید.)
  3. قابلیت اسکن سیستم در هنگام بوت سیستم ( ویروس خود را بصورت فایل سیستمی تکثیر می­‌کند، سیستم عامل در حال کار امکان از بین بردن ویروس­‌های شناسایی شده را ندارد، این قابلیت به سیستم عامل این امکان را می‌­دهد که زمان بوت شدن ویروس را شناسایی و نابود کند.)
  4. بارکاری کم برای سیستم و سرعت اسکن بالا (سرعت مناسب اسکن از ویژگی­های مهم آنتی­ویروس است، آنتی­ ویروس مناسب باید امکان انجام اسکن و فعالیت­‌های معمول سیستمی را به صورت همزمان فراهم آورد.)
  5. پشتیبانی (بهتر است از آنتی ویروس­‌های که در کشور شما پشتیبانی می­‌شود و تحریم نیست استفاده کنید.)
  6. کاربری ساده

مضرات آنتی ویروس

استفاده از آنتی­ ویروس روی سیستم معایبی هم دارد، از جمله این معایب می­‌توان اشغال بخشی از حافظه برای نگهداری فایل‌­های آپدیت، اختصاص قسمتی از قدرت پردازنده به خود، ایجاد مزاحمت در هنگام اجرای برنامه­‌ها، کند شدن عملکرد سیستم را نام برد.

پیشنهاد مطالعه

بهترین آنتی ویروس

بهترین آنتی­ ویروس دارای ویژگی­‌های زیر است:

  1. توانایی بالایی در شناخت و حذف تروجان­‌ها
  2. عدم تاخیر در اجرای برنامه­‌ها
  3. ذخیره فایل­های آپدیت برای استفاده­‌های آتی
  4. سرعت بالای اسکن
  5. حجم کم برنامه
  6. عدم کنترل شدید اجرای نرم افزار­های Crack شده
  7. Patch نرم افزار­ها

بهترین آنتی ویروس برای کامپیوتر

یکی از راه‌های محافظت در مقابل حملات مخرب استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس برای سازمان و یا سیستم شما است، در این مورد نیز در هنگام انتخاب آنتی ویروس می‌توانید با پاسخ به سوالات زیر انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری داشته باشید:

  • آیا شما به دنبال تنها یک نرم افزار آنتی ویروس می گردید، یا اینکه به دنبال یک مجموعه امنیتی کامل هستید؟
  • آیا برنامه آنتی ویروس داری ویژگی های حفاظت از محیط هیبریدی (ترکیبی) است؟
  • آیا نسخه آزمایشی از آنتی ویروس مورد نظر را دانلود و در محیط خود امتحان کرده اید؟
  • چگونه سیاست های امنیتی سازمان شما تغییر خواهد کرد و آیا اینکه ویژگی های آنتی ویروس مورد نظر پاسخگوی نیازهای این تغییر خواهد بود؟
  • آیا این برنامه یک رویکرد لایه بندی شده برای امنیت به شما ارائه می دهد؟
  • اثرات کلی نرم افزار به چه صورت است؟

چند نمونه از بهترین آنتی ویروس برای کامپیوتر عبارتند از:

  • آنتی ویروس بیت دفندر
  • آنتی ویروس نورتون
  • آنتی ویروس کسپراسکی
  • آنتی ویروس وبروت  Web root
  • آنتی ویروس نود 32

محبوب­ترین آنتی ویروس در ایران عبارتند از:

  • Avira
  • Bull Guard 
  • ESET
  • Kaspersky
  • F-Secure
  • Trust Port

برای استفاده از خدمات و تعمیر لپ تاپ خود روی لینک بزنید.

ضعف آنتی ویروس windows defender

در این قسمت به برررسی آنتی ویروس Windows Defender و معایب آن می­‌پردازیم.

ویندوز دیفندر یک ابزار امنیتی در ویندوز است، که وظیفه شناسایی و حذف ویروس­ها، تروجان­ها و بدافزار­ها را دارد. این امکان در ویندوز 7 و 8 و 10 وجود دارد. از نفوذ برنامه­‌های جاسوسی به کامپیوتر شما و سرقت رفتن اطلاعات جلوگیری می­‌کند. این برنامه دارای ضعف­‌های هم هست، مهم­ترین ضعف windows Defender این است، که قابلیت و تنظیمات پیشرفته مربوط به internet security یا security suite را ندارد. دیگر مضرات آنتی ویروس Windows Defender عبارتند از:

  1. عدم توانایی ذخیره­Update ها برای دفعات بعدی و یا انتقال به سیستم­‌های دیگر
  2. کنترل شدید Crack و Patch نرم افزار­ها
  3. کاهش نسبی سرعت سیستم به دلیل حجم بالا
  4. امکانات اضافی در حال اجرا نسبت به سایر آنتی ویروس‌­ها

برای آشنایی با آنتی ویروس Windows Defender و طرقه غیرفعال کردن آن، مطلب “غیرفعال کردن windows defender در ویندوز ۱۰” را مطالعه کنید.

آنتی ویروس گوشی هوشمند

سیستم عامل گوشی­‌های هوشمند، همانند سایر سیستم­‌ها دچار حملات بد افزار و تکثیر فایل­‌های مخرب می­شود، آنتی ویروس­‌های زیادی در این زمینه تولید شده است، با نصب اپلیکیشن­‌های مختلف و ایمیل­‌های نا­امن و فایل­‌های مخرب در فضای مجازی احتمال ویروسی شدن گوشی­‌های هوشمند وجود دارد.

تفاوت آنتی ویروس گوشی با آنتی ویروس کامپیوتر در این است که به طور خودکار اجرا نمی­‌شود و کاربر باید به صورت دستی آن را اجرا و گوشی را ویروس­ یابی کند. آنتی ویروس­‌های گوشی­‌های هوشمند امنیت کاملی ایجاد نخواهند کرد، فقط مانع کوچکی در مسیر بدافزار­ها هستند.

نصب آنتی ویروس روی گوشی­‌های هوشمند معایبی چون افزایش مصرف باتری، اشغال فضای زیادی از حافظه و کاهش سرعت پردازش داده را به دنبال دارد.

پیشنهاد مطالعه

آنتی ویروس تحت شبکه چیست؟

با توجه به گسترش شبکه­‌های کامپیوتری، به آنتی ویروس تحت شبکه یا یک ابزار مدیریتی متمرکز نیاز است. در زمان ارتباط سیستم‌­ها در شبکه باید آنتی ویروس فعالیت باشد تا در صورت حملات ویروسی سیستم را حفاظت کند، بانک اطلاعاتی آنتی ویروس باید دائم آپدیت شود و اطلاعات مربوط به وضعیت سیستم به صورت آپدیت شده در دسترس باشد.

آنتی ویروس تحت شبکه دارای چند ویژگی خاص از جمله چندکاره بودن و مقیاس­‌پذیری، مدیریت متمرکز، کنترل مستمر، حفاظت کامل و موثر، و حداقل بروز اختلال در امور جاری کاربران است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مقاله “آنتی ویروس تحت شبکه چیست، چه انواع و تفاوت هایی دارد؟” را مطالعه کنید.

 

مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی)
فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.
دریافت مشاوره طراحی شبکه

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

  1. درود

    99.9% ویژگی های همه آنتی ویروس ها مشابه می باشد.

    تفاوت اصلی آنتی ویروس ها در واقع در برند، شرکت سازنده، کیفیت محصول و پشتیبانی آنهاست.

    همه آنتی ویروس ها قابلیت هایی مانند شناسایی ویروس ها، تروجان ها، باج افزارها، روت کیت ها، بکدورها، کیلاگرها، مالورها و دیگر تهدیدات سایبری را دارند. ولی با کیفیت های مختلف

    پرفروش ترین آنتی ویروس ها در بازار جهانی:

    سیمنتک – نورتون – ترندمیکرو – مکافی – وبروت و سوفوس می باشند.

    در ایران بیشتر کاربران از ضدویروس های نامعتبر و مخصوصآ نسخه ای تقلبی ایست ( نود32 ) و کسپرسکی استفاده میکنند.

    پرکاربردترین آنتی ویروس رایگان : ویندوز دیفندر می باشد.

    کاربران ایرانی عموما از نسخه های اورجینال: وبروت – ترندمیکرو- بیت دیفندر – اف-سکیور و کسپرسکی استفاده میکنند.

    آویرا و بولگارد از بازار ایران خارج شدند.

    کسپرسکی طی سالهای اخیر مشتریان زیادی را از دست داده.

    ضدویروسهای ام سی سافت ، جی دیتا، کوییک هیل و دکتر وب نیز بخش کمی از بازار را در اختیار دارند.

    در سالهای اخیر محبوب ترین ضدویروس تجاری در بازار ایران، Webroot بوده که توسط چندین شرکت بزرگ از جمله شرکتهای شاتل و آسیاتک نیز ارائه میشود.

    —-
    آنتی ویروس انتخابی هر چه باکیفیت تر و بهتر باشد. طبیعتا سطح امنیتی بالاتری را در اختیار کاربر قرار میدهد.

    ———–
    آنتی ویروس های گوشی های موبایل و تبلت هم مانند ضدویروس های ویندوزی و اپل مکینتاشی به صورت خودکار عملیات حفاظت بالادرنگ را انجام میدهند.
    ———–

دکمه بازگشت به بالا