به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم

برای خرید تجهیزات شبکه به ویژه مودم‌ به فاکتورهای زیادی باید دقت کنید و موارد مختلفی را بررسی کنید. مودم‌ها در محدوده قیمت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و هر یک برای پاسخ‌گویی به نیازهای بخش خاصی از کاربران در نظر گرفته شده‌اند. دقت کنید هیچ برندی نسبت به دیگری مزیت‌های محسوسی ندارد و این‌گونه نیست که بگوییم ایسوس بهتر از تی پی لینک یا دی لینک بهتر از تندا است. برای انتخاب و خرید مودم مناسب به قابلیت‌های سخت‌افزاری و مشخصات مودم‌ها توجه کنید. در راهنمای خرید مودم وایرلس با فالنیک در این راه همراه باشید.

تعریف مودم و وظیفه آن

مودم دستگاهی برای دریافت اینترنت پر سرعت با استفاده از خط تلفن است. مودم بر مبنای الگوی مدولاسیون داده‌ها کار می‌کند یعنی داده‌های آنالوگ و دیجیتال را به یکدیگر تبدیل می‌کند تا دستگاه‌های مصرفی بتوانند به شکل درستی به تبادل اطلاعات بپردازند. مودم‌ها در شبکه‌های مختلفی مثل شبکه‌های مخابراتی کابلی، شبکه‌های بیسیم، شبکه‌های فیبر نوری و شبکه‌های مبتنی بر داده‌های ماهواره‌‌ای استفاده می‌شوند.

قبل از آن‌که به فکر خرید مودم روتری برای خانه یا محل کار باشید، ابتدا باید اطلاعاتی درباره مودم روتر به دست آورید. مودم روترها به دو گروه خانگی و تجاری طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. مودم‌های خانگی برای دسترسی به اینترنت پر سرعتی که روی بسترهای مخابراتی و خطوط ثابت ارائه می‌شود استفاده می‌شوند.
  2. مودم روترهای تجاری که سرعت بالاتری نسبت به نمونه‌های خانگی دارند عمدتا برای کسب‌وکارهای بزرگ در نظر گرفته شده‌اند که نیازمند ساخت شبکه‌های وای فای داخلی هستند که سرعت بالایی داشته باشند و کارمندان بتوانند به راحتی به فایل‌های درون شبکه محلی داخلی دسترسی داشته باشند.

همچنین به این نکته دقت کنید که اینترنت پر سرعت تجاری از طریق خطوط پر سرعت مخابراتی و فیبرنوری در اختیار مراکز دولتی و غیر دولتی همچون دانشگاه‌ها، موسسات و سازمان‌های بیمه قرار می‌گیرد و اگر کسب‌وکارتان به پهنای باند زیادی نیاز دارد باید به فکر تهیه اینترنت اختصاصی و خرید روترهای پیشرفته باشید.

مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی)
فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.
دریافت مشاوره طراحی شبکه

طبقه بندی مودم روترها

به‌طور کلی مودم روترهایی که امروزه توسط کاربران و شرکت‌ها استفاده می‌شود از نظر کارکرد به دو نوع ADSL/VDSL و سیم‌کارت‌خور (مودم سیار) تقسیم می‌شوند:

  1. مودم‌های ADSL/VDSL بر مبنای خطوط تلفن ثابت کار می‌کنند
  2. مودم‌های سیم‌کارت‌خور به دکل‌های مخابراتی BTS متصل شده و اینترنت را در دسترس کاربران قرار می‌دهند.

بر همین اساس کاربران از طریق خطوط تلفن ثابت یا خط تلفن همراه می‌توانند به اینترنت متصل شده یا شبکه‌های وای فای را پیاده‌سازی کنند.

مودم روترهایی که برای اتصال به اینترنت از خط تلفن همراه استفاده می‌کنند به سه گروه زیر تقسیم می‌شوند:

  1. مودم‌هایی که به شکل توکار در وسایلی همچون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قرار می‌گیرند.
  2. مودم‌هایی که به شکل خارجی و مستقل از گوشی‌های هوشمند در بازار وجود دارند و بر مبنای کارکرد به مودم GSM، مودم GPRS، مودم‌های 3G و TD-LTE و 5G تقسیم می‌شوند.
  3. مودم‌هایی که اپراتورهای مخابراتی از آن‌ها استفاده می‌کنند و سمت سرور یا همان ارایه‌دهنده خدمات نصب می‌شوند.

برای آن‌که تجهیزات کلاینت قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند دو مکانیزم ارتباطی با سیم و بدون سیم وجود دارد. برای برقراری ارتباط سیمی به درگاه‌های LAN نیاز است. برای کاربرانی که تنها از یک دستگاه کلاینت استفاده می‌کنند و دستگاه آن‌ها در نزدیکی مودم روتر قرار دارد بهترین انتخاب، کابل شبکه است، زیرا سرعت انتقال بیشتر و پایدار بهتری را ارائه می‌کند.

پورت‌های خانگی روی مودم روترها را می‌توان برای کاربردهای مختلفی همچون ساخت شبکه‌های خانگی استفاده کرد. این پورت‌ها اجازه می‌دهند دستگاه‌هایی همچون چاپگرها را به مودم روتر متصل کنید یا دستگاه ذخیره‌ساز را به مودم روتر متصل کرده و به ساده‌ترین شکل به اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

برخی از مودم روتر‌های وایرلس اجازه می‌دهند تا کاربران از اینترنت سیم‌کارت استفاده کرده و اینترنت پر سرعت همراه را میان دستگاه‌های مختلف به‌اشتراک قرار دهند.

پیشنهاد مطالعه

راهنمای خرید مودم روتر

برای آن‌که خرید درستی داشته باشید، توصیه می‌شود به نکات زیر و راهنمایی خرید مودم روتر دقت کنید:

استاندارد بیسیم

در اولین گام به استانداردهای پشتیبانی شده توسط روتر دقت کنید. این استانداردها با نام IEEE 802.11x نام‌گذاری شده‌اند. در استاندارد مذکور کاراکتر x با یک حرف دیگری جایگزین می‌شود. به‌طور مثال استاندارد 802.11N که تمامی روترها از آن استفاده می‌کنند توسط تمامی دستگاه‌های کلاینت پشتیبانی می‌شوند، اما این استاندارد، قدیمی است و نرخ انتقال کمی را ارایه می‌کند. امروزه استانداردهای جدیدتر ac و ax و ad سرعت بیشتری ارایه می‌کنند که برای کاربردهای تجاری مناسب هستند.

استاندارد 802.11ac استانداردی است که بیشتر روترهای امروزی از آن پشتیبانی می‌کنند و می‌تواند در فرکانس 5 گیگاهرتز سرعتی برابر با 846 مگابیت بر ثانیه را ارائه کند. برای آشنایی با استانداردهای بی سیمی که امروزه روترها و تجهیزات کلاینت از آن پشتیبانی می‌کنند به تصویر زیر دقت کنید.

راهنمای خرید مودم روتر
انواع استانداردهای بی سیم در تجهیزات وایرلس و دستگاه‌ها

فرکانس مناسب

دومین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید فرکانسی است که قصد استفاده از آن‌را دارید:

  1. فرکانس 2.4 گیگاهرتز کاربرد زیادی دارد و توانایی عبور از دیوارها و حتا اجسام را دارد، اما تداخل زیادی با فرکانس دستگاه‌های دیگری مثل صفحه‌کلیدهای بیسیم دارد که باعث تضعیف سیگنال می‌شود.
  2. فرکانس 5 گیگاهرتز پایداری بیشتری دارد و سرعت بیشتری ارایه می‌کند، اما قابلیت عبور از دیوارهای ضخیم را ندارد و برد موثر آن محدودتر از فرکانس 2.4 گیگاهرتز است.

ترکیب این دو فرکانس با یکدیگر عملکرد قابل قبولی ارایه می‌کند به‌طوری که شما می‌توانید دو شبکه بی سیم جداگانه را روی این فرکانس‌ها ایجاد کنید تا دستگاه‌های کلاینتی که قادر به پشتیبانی از استاندارد 5 گیگاهرتز هستند به‌طور خودکار به آن متصل شوند. به همین دلیل باید هنگام خرید روتر به سرعت ترکیبی روتر دقت کنید. اگر محیط کاری یا خانه محدود است، فرکانس 5 گیگاهرتز انتخاب خوبی است، اگر فاصله زیاد است فرکانس 2.4 گیگاهرتز انتخاب درستی است.

سرعت درگاه LAN

مودم روترهای ارزان قیمت پورت‌های Fast Ethernet (با سرعت 10 و 100 مگابیت بر ثانیه) را ارایه می‌کنند که سرعت نسبت محدودی دارد. درگاه‌های lan روتر از سرعت‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند. برای پیاده‌سازی شبکه‌ای با قدرت خوب، به فکر خرید روترهایی باشید که درگاه‌های lan گیگابیتی (1000 مگابیت بر ثانیه) دارند. روترهایی که مجهز به درگاه‌های گیگابیتی هستند قیمت بیشتری نسبت به روترهای فست اترنت دارند.

درگاه‌ها و دکمه‌های اضافی

اگر از مکانیزم اتصال سریع به مودم روتر وایرلس استفاده می‌کنید باید به فکر خرید محصولی باشید که مجهز به دکمه WPS سخت‌افزاری باشد (wds مخفف Wireless Distribution System است). برخی از محصولات این قابلیت را به شکل نرم‌افزاری ارایه می‌کنند و برخی دیگر این قابلیت را حذف کرده‌اند. دکمه wps اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل به اینترنت متصل شوید. توجه کنید که برندهای مختلف با نام‌های مختلفی این دکمه را برچسب‌گذاری کرده‌اند.

درگاه یو‌اس‌بی 3.0 اجازه می‌دهد nas یا دیسک‌های خارجی را به روتر متصل کنید و به سریع‌ترین شکل به اطلاعات دسترسی داشته باشید. برخی مودم روترها یک درگاه 3.0 و برخی دیگر درگاه‌های USB 2.0 را ارایه می‌کنند پس هنگام خرید مودم به این نکته دقت کنید.

پشتیبانی از اینترنت 3G/4G اجازه می‌دهد هر زمان اینترنت ثابت دچار مشکل بود از اینترنت پر سرعت اپراتورهای سیار استفاده کنید که البته نباید روی پر سرعت بودن اپراتورهای داخلی زیاد حساب کنید.

پروتکل‌های امنیتی

‌مودم روترهای بیسیم قابلیت‌های امنیتی گسترده‌ای برای کاربران خانگی و سازمانی ارایه می‌کنند. موقع خرید، مطمئن شوید روتر مجهز به دیوار آتش توکار باشد و از استاندارهای امنیتی روز مثل WPA2 یا WPA3 پشتیبانی کند البته با وجود عرضه روترهای مبتنی بر WPA3 در کلاس جهانی بازهم به سختی در بازار ایران این مودم روترها با قیمت‌های معقول پیدا می‌شوند. WAP3 قدرتمندترین مکانیزم امنیتی است که آسیب‌پذیری‌های WPA2 را ندارد.

توان آنتن‌ها

نوع آنتن مودم روترها روی برد آن‌ها تاثیر مهمی دارد و شاید شما را از خرید تجهیزات اضافی بی نیاز کند. دقت کنید که تعداد آنتن‌ها ارتباطی با برد و آنتن‌دهی ندارد، بلکه روی تعداد کلاینت‌هایی که می‌توانند به شکل همزمان به مودم روتر متصل شوند تاثیرگذار است. هر چه قدرت آنتن‌های روتر که با واحد دی‌سی‌بی مشخص می‌شود بیشتر باشد، برد و میزان پوشش‌دهی آنتن بهتر است. آنتن‌های با 5 دی‌سی‌بل برد مناسبی دارند و برای کاربردهای خانگی و تجاری مناسب هستند، به‌طوری که دیگر نیازی به خرید آنتن‌های تقویتی نیست.

پیشنهاد مطالعه

راهنمای خرید مودم وای فای

هنگامی که قصد خرید مودم روتر وایرلس برای کاربردهای خانگی یا تجاری و پیاده‌سازی یک شبکه وای‌فای دارید باید در هنگام به برخی نکات فنی دقت کنید تا خرید درستی داشته باشید. در حالت کلی، خرید یک مودم روتر وای فای یا همان مودم روتر وایرلس به معنای خرید یک مودم روتر adsl یا vdsl است. دستگاهی که ترکیبی از مودم، روتر و سوییچ است. به‌طور معمول، بیشتر مودم‌های وایرلس ظاهری جذاب دارند و اجازه می‌دهند بدون مشکل یک اینترنت پر سرعت را تجربه کنید.

از نکات زیر به عنوان راهنمای خرید مودم وای فای خانگی و حتی تجاری استفاده کنید:

  1. توان عملیاتی آنتن
  2. پشتیبانی از فناوری MIMO (برقراری یک ارتباط پایدار و مطمئن)
  3. محدوده قابل پوشش بی‌سیم
  4. پشتیبانی از فناوری سیستم توزیع بی سیم (WDS) برای برقراری ارتباط بی‌سیم سریع
  5. پشتیبانی از پروتکل‌های IPv6 و IPv4
  6. وجود درگاه یو‌اس‌بی برای اتصال ذخیره‌سازهای خارجی به روتر
  7. پشتیبانی از باندهای فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز
  8. بهره‌مندی از پهنای باند مضاعف 40 مگاهرتز
  9. مکانیزم مدیریت سرعت و پهنای باند بر مبنای آی‌پی و مک‌آدرس
  10. قابلیت فیلتر کردن صفحات توسط کاربر
  11. پشتیبانی از فناوری‌های NAT و Port Forwarding و Port Triggering
  12. دسترسی ساده به شبکه‌های بیسیم از طریق فناوری WPS
  13. قابلیت تعریف مسیریابی ایستا
  14. پل‌زنی بی‌سیم (Wireless Bridge)
  15. پشتیبانی از استانداردهای IEEE 802.3u و 802.3ab و 802.3
  16. تعداد درگاه‌های LAN با پشتیبانی از نرخ انتقال 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه
  17. قابلیت اتصال به اینترنت به شیوه آی‌پی پویا، ایستا، PPPoE و PPPoA و IPoA و IPoE
  18. پشتیبانی از ساخت شبکه‌های محلی مجازی (Port/Tag VLAN)
  19. پیاده‌سازی شبکه‌های خصوصی مجازی (PPTP/IPSec/L2TP)
  20. پشتیبانی از پروتکل سامبا و پرینت‌سرور از طریق یو‌اس‌بی

توجه کنید مدل‌های ارزان‌ قیمت تنها از فرکانس 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند و نیمی از قابلیت‌های ذکر شده را ندارند.

پیشنهاد مطالعه

راهنمای خرید مودم adsl

به‌طور کلی، هنگام خرید مودم adsl لازم است به چهار فاکتور مهم زیر توجه کنید:

  1. تعداد درگاه‌های lan
  2. نوع فناوری وای فای قابل پشتیبانی
  3. معتبر بودن برند
  4. امکانات اضافی مودم

بیشتر مودم‌های موجود در بازار از هر دو استاندارد adsl و adsl2+ همزمان پشتیبانی می‌کنند. بنابراین هرگونه توضیحی که در مورد مودم‌های adsl ارایه می‌شود در مورد adsl+ نیز صادق است و راهنمای خرید مودم adsl2+ تفاوت چندانی با این محتوا ندارد. تفاوت adsl و adsl2+ در سرعت و پهنای باند و همچنین سرعت برقراری لینک است که پیشرفت‌هایی در adsl2+ در مقایسه با adsl داریم. با توجه به زیرساخت‌های موجود در ایران با خرید مودم روتر adsl2 plus تفاوت خاصی احساس نمی‌کنید. در ادامه به بررسی چهار نکته مهم در خرید مودم روتر adsl می‌پردازیم:

1. تعداد درگاه‌های LAN

تعداد درگاه‌های LAN تعبیه شده در مودم‌های ADSL عامل مهمی است. مودم‌های ADSL ارزان‌قیمت عمدتا با دو تا چهار درگاه LAN به بازار عرضه می‌شوند. در کنار تعداد درگاه‌ها باید به سرعت قابل پشتیبانی توسط درگاه‌ها نیز دقت کنید. برخی از مودم‌های موجود در بازار به درگاه‌های با سرعت 100/10 مگابیت بر ثانیه تجهیز شده‌اند، اما در حالت کلی مودم‌های با درگاه‌های مجهز به سرعت‌های 1000/100/10  مگابیت بر ثانیه با قیمت‌های خوبی در اختیار کاربران قرار دارند. هرچه تعداد درگاه‌های مودم بیشتر باشد، دستگاه‌های بیشتری به آن متصل می‌شوند و شما را مجبور نمی‌کنند در کنار مودم به فکر خرید سوییچ نیز باشید.

2. استاندارد وای‌فای

روترها بسته به قیمتی که دارند از استانداردها و فرکانس‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند. روترهای متوسط عمدتا از استانداردهای IEEE 802.11/b/g/n/a/ac پشتیبانی می‌کنند تا کاربران مشکلی در اتصال دستگاه‌ها به مودم نداشته باشند. دقت کنید که استانداردهای 802.11/n/ac از فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند، با این‌حال سرعتی که استاندارد 802.11ac روی فرکانس 5 گیگاهرتز ارائه می‌کند دست‌کم 1300 مگابیت بر ثانیه است.

در مورد سرعت وای فای دقت کنید که دستگاه کلاینت نیز باید از استانداردهای روز پشتیبانی کند. هرچه پهنای باند مودم‌ها بیشتر باشد، آن‌ها می‌توانند از کلاینت‌های بیشتری به شکل همزمان پشتیبانی کنند. مودم‌های مجهز به آنتن‌های بیشتر از دو عدد قابلیت‌هایی همچون MIMO دارند تا مشکلی در سرویس‌دهی به وجود نیاید.

3. برندهای معتبر بازار

برندهای مختلفی در زمینه ساخت مودم‌های adsl به فعالیت اشتغال دارند و در نتیجه انتخاب یک برند معتبر سخت است. به همین دلیل تفاوت خیلی خاصی در این زمینه وجود ندارد و تنها مزیت به قابلیت‌هایی که هر برند ارائه می‌کند خلاصه می‌شود. به عنوان یک قاعده کلی به این نکته دقت کنید که برندهای معتبر در زمینه ساخت شبکه‌های وای فای عملکرد بهتری دارند زیرا از تراشه‌های بیسیم و آنتن‌های با کیفیت و قدرتمندی استفاده می‌کنند.

4. قابلیت‌های کاربردی

پشتیبانی از اتصال مبتنی بر 3G/4G که اجازه می‌دهند اینترنت سیم‌کارت را به شکل وای فای با سایر تجهیزات به‌اشتراک قرار دهید، پشتیبانی از تجهیزات خارجی از طریق درگاه یو‌اس‌بی که اجازه می‌دهند به اطلاعات کاربردی به شکل جامع و کاربردی دسترسی داشته باشید، پشتیبانی از سرویس‌های ابری، ابزارها، قابلیت‌های امنیتی و غیره باعث تفاوت قیمت مودم‌های adsl می‌شوند.

راهنمای خرید مودم adsl
نکات مهم خرید مودم adsl

خرید مودم adsl ارزان

بسته به عملکردی که از مودم انتظار دارید، قیمت نهایی مودم متغیر است. به‌طور معمول از مودم‌های ارزان قیمت برای اتصال به اینترنت و انجام کارهای ساده همچون گذشته و گذار در اینترنت، دانلود و آپلود فایل روی اینترنت و انجام کارهای عادی استفاده می‌شود. در گذشته این مودم‌ها تک بانده بودند و تنها دسترسی به باند 2.4 گیگاهرتز را فراهم می‌کردند، اما اکنون این‌گونه نیست و حتا مودم‌های ارزان قیمت نیز از باند 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. به‌طور کلی در زمان خرید مودم‌های ارزان قیمت adsl باید به نکات زیر دقت کنید:

  1. به باندهایی که مودم روتر از آن پشتیبانی می‌کند. به‌طور کلی توصیه نمی‌شود محصولی خریداری کنید که تنها از باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. متاسفانه برخی شرکت‌ها و فروشگاه‌ها با توجه به نوسانات قیمت در بازار ایران اقدام به ارایه این مدل مودم روترها می‌کنند که خرید آن‌ها خیلی جالب نیست.
  2. مودم روتر باید دست‌کم چهار درگاه اترنت RJ-45 به همراه یک درگاه WAN داشته باشد تا بتوانید بدون مشکل یک شبکه کابلی را پیاده‌سازی کنید یا دستگاه‌های کلاینت را به آن متصل کنید.
  3. امروزه مودم روترهای ارزان قیمت نیز حداقل به یک درگاه یو‌اس‌بی تجهیز شده‌اند.
  4. مودم روتر باید مجهز به پنلی باشید که نشانه‌گرهای LED روی آن قرار گرفته‌اند تا وضعیت برقراری اتصال و عملکرد روتر را نشان دهند. برخی مدل‌های بی‌کیفیت بدون هیچ‌گونه نشانه‌گر وضعیتی، در بازار وجود دارند.
  5. برخی مدل‌ها از استاندارد IEEE 802.11ac و فرکانس 5 گیگاهرتز با پهنای باند 868 مگابیت و در فرکانس 2.4 گیگاهرتز از پهنای باند 450 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند که انتخاب‌های خوبی هستند.
  6. به‌طور کلی در بیشتر مودم‌ها کلیدهای سخت‌افزاری اختصاصی برای پاور، شبکه بیسیم، ریست و WPS تعبیه شده است. برخی مدل‌ها به شکل نرم‌افزاری از WPS و قطع یا وصل شبکه بی سیم پشتیبانی می‌کنند.
پیشنهاد مطالعه

راهنمای خرید مودم vdsl

خط مشترک دیجیتال نامتقارن با نرخ بیت بسیار بالا (VDSL) در مکانیزم ارتباطی و سرعتی که ارائه می‌کند شبیه به adsl است، اما در مقایسه با ADSL می‌تواند به میزان 5 برابر در دانلود و 10 برابر در بارگذاری سریع‌تر باشد. البته دقت کنید اگر محل سکونت کاربر به ارائه‌دهنده خدمات نزدیک باشد، حداکثر سرعت بارگذاری ممکن است به 60 مگابیت بر ثانیه نیز برسد و سیگنال نیز برای دانلود به همان نسبت قوی خواهد بود.

vdsl برای نیل به این هدف به شکلی پیکربندی می‌شود که از خطوط تلفن به شکل کارآمد‌تری استفاده می‌کند، البته عملکرد این فناوری و قدرت سیگنال‌ها در مسافت‌های کوتاه عالی هستند. در مسافت‌های کوتاه احتمال خراب شدن به حداقل می‌رسد و همواره یک اتصال قابل اطمینان برقرار می‌شود. در مجموع vdsl نسب بهadsl  پهنای باند بالاتری ارائه می‌کند. با این وجود، دو فاکتور فاصله و سیم می‌توانند روی عملکرد vdsl تأثیر بگذارند. بزرگ‌ترین مزیت اینترنت vdsl در دسترسی سریع و بدون لگ به استریم‌های زنده و نظارت بر دوربین‌های مدار بسته راه دور است.

به‌طور کلی، نکاتی که در مورد خرید روتر vdsl باید به آن‌ها دقت کنید یکسان با مودم روترهای adsl است، با این تفاوت که مودم روترهای که از استاندارد مخابراتی vdsl پشتیبانی می‌کنند از استاندارد مخابراتی adsl و adsl+ نیز پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این از استانداردهای وای‌فایIEEE 802.11 b/g/n  به همراه 802.11ac یا 802.11ax و فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کنند.

از نکات مهمی که هنگام خرید مودم روترهای vdsl باید به آن‌ها دقت کنید به موارد زیر باید اشاره کرد:

سرعت ترکیبی ارایه شده توسط روتر: به‌طور معمول یک روتر VDSL خوب دست‌کم 2800 مگابیت بر ثانیه که 2167 مگابیت بر ثانیه در باند 5 و 600 مگابیت بر ثانیه در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز را ارایه می‌کند.

قابلیت همزمان کار در دو باند: برخی روترها قابلیت کارکرد همزمان روی دو باند فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز را ندارند، اما روترهای VDSL خوب از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

آنتن خارجی جداشدنی: توصیه می‌شود هنگام خرید به دنبال روتر vdsl باشید که مجهز به آنتن‌های خارجی جداشدنی است. در این حالت اگر کیفیت آنتن‌ها پایین بود به راحتی قادر به تعویض آنتن‌ها هستید.

پشتیبانی از فناوری مایمو و فناوری اتصال هوشمند (Beamforming): در روتر های قدیمی، هر یک از آنتن‌ها تنها یک وظیفه داشتند و آن هم انتقال تک منظوره بود. در این حالت یک آنتن امکان ارسال و دریافت داده‌ها به شکل همزمان را نداشت و برای ارائه چنین قابلیتی باید از دو آنتن استفاده می‌شد. با روی کار آمدن فناوری MIMO سرنام Multiple Input – Multiple Output آنتن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و قابلیت ارسال و دریافت همزمان برای آن‌ها فعال می‌شود. فناوری Beamforming به روتر اجازه اتصال بی‌سیم گسترده، قابل اعتماد و کارآمدتری را می‌دهد.

سایر ویژگی‌های فنی: برای برخی کاربران ابعاد روتر اهمیت زیادی دارد. به‌طور معمول هرچه تعداد آنتن‌های روتر بیشتر باشد به همان نسبت ابعاد نیز  تغییر می‌کنند. برخی از روترهای vdsl مجهز به دو درگاه wan هستند، در حالی که بیشتر روترها تنها از یک wan پشتیبانی می‌کنند. برای بیشتر کاربران همان یک درگاه wan کافی است.

در خرید مودم vdsl حتما به نکات زیر دقت کنید:

  1. وجود کلیدهای روشن و خاموش، WPS، RESET، روشن و خاموش کردن وای‌فای
  2. پشتیبانی از استانداردهای IEEE 802.3 و 802.3u
  3. پشتیبانی از استانداردهای ADSL Full-rate ANSI T1.413 Issue 2 وITU-T G.992.1(G.DMT) و ITU-T G.994.1 (G.hs) و ITU-T G.995.1
  4. پشتیبانی از استانداردهای ADSL 2 ITU-T G.992.3 (G.DMT.bis)
  5. پشتیبانی از استانداردهای +ADSL 2 ITU-T G.992.5
  6. پشتیبانی از استانداردهای VDSL2 (ITU-T G.993.2, ITU-T G.993.5 (G.vector), ITU-T G.998.4 (G.IN
  7. پشتیبانی از استانداردهای بی‌سیم IEEE 802.11b و 802.11g و 802.11n و IEEE 802.11ac
  8. ارایه مکانیزم‌های امنیتی WEP (64 و 128 بیتی)، WPA/WPA2، WPA-PSK/WPA2-PSK encryptions و ترجیحا WPA3
  9. قابلیت فیلترکردن مک‌آدرس تجهیزات همراه
  10. قابلیت اتصال به اکسس‌پوینت‌ها و اکسس‌پوینت‌های سازگار با اتکا بر فناوری WDS با هدف بهبود کیفیت سیگنال‌های بی‌سیم و پوشش‌دهی مناطق وسیع‌تر
  11. قابلیت اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی ارسال ترافیک برای دستگاه‌هایی که نیازمند پهنای بیشتری هستند
  12. پشتیبانی از چند SSID که اجازه می‌دهد شبکه‌های مختلفی را پیاده‌سازی کرد
  13. مدیریت اتصال دستگاه‌های بی‌سیم از طریق فیلترکردن مک‌آدرس که روشی کارآمد برای مقابله با نفوذ هکرها به شبکه‌ها است
  14. وجود پورت VOIP
  15. پشتیبانی از سرویس DDNS
  16. وجود دیوارآتش برای پیشگیری از بروز حملات رایج اینترنتی همچون DDoS
  17. قابلیت کنترل والدین (parental control) که اجازه مسدودسازی برخی از سایت‌ها را فراهم می‌کند
  18. قابلیت ساخت و پیاده‌سازی شبکه‌های خصوصی مجازی بر مبنای فناوری PPTP
پیشنهاد مطالعه

راهنمای خرید مودم td lte

یکی از اپراتورهای ارایه دهنده خدمات td lte، ایرانسل است. در ادامه نکات مهم در خرید مودم سیم کارتی را می‌خوانید.

راهنمای خرید مودم td lte
نکات مهم خرید مودم td lte

از نکات مهمی که هنگام راهنمای خرید مودم سیم کارتی باید به آن دقت کنید به موارد زیر باید اشاره کرد:

  1. ابتدا اطمینان حاصل کنید مودم از تمامی نسل‌های اینترنت سیار مثل 4G پشتیبانی می‌کند.
  2. قابلیت پشتیبانی همزمان از طیف گسترده‌ای از تجهیزات کلاینت را داشته باشد یعنی دست‌کم بیش از 10 دستگاه بتوانند به مودم متصل شوند. این قابلیت اتصال می‌تواند به شکل بیسیم یا از طریق کابل میکرو یو‌اس‌بی باشد.
  3. باتری با ظرفیت بالایی در آن استفاده شده باشد. به‌طور معمول، مودم باید 6 تا 8 ساعت به شکل مداوم خدمت‌رسانی کند.
  4. دارای گارانتی خدمات پس از فروش باشد.
  5. برخی از مودم‌ها ضمن ارائه اینترنت قادر به ارائه شارژ نیز هستند یعنی می‌توان به عنوان پاوربانک از آن‌ها استفاده کرد.
  6. برخی از اپراتورها همراه با فروش مودم اقدام به ارائه اینترنت همراه و بسته‌های مکمل به قیمت ارزان یا رایگان می‌کنند تا کاربران مشکلی از نظر دسترسی به اینترنت همراه نداشته باشند.
  7. در زمان خرید به باندهای قابل پشتیبانی (به‌طور مثال TD-LTE:2300/2600MHZ FDD:1800/2600 MHZ یا UMTS:2100/900 MHz EDGE/GPRS:900/1800 MHz) دقت کنید.
  8. به سرعت دانلود قابل پشتیبانی توسط مودم دقت کنید. به‌طور معمول سرعت دانلود برابر با 150 مگابیت بر ثانیه است.
  9. به اندازه مودم دقت کنید. به‌طور معمول مودمی در ابعاد 13.8x65x98 میلی‌متر مناسب است.
  10. مودم مجهز به باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 2050 میلی‌آمپر بر ساعت به نیازهای یک روز کاری پاسخ می‌دهد.
  11. وجود صفحه‌نمایش LCD اجازه می‌دهد تعداد کاربران متصل، ترافیک مبادله شده، وضعیت باتری، وضعیت شبکه، رمزگذاری وای فای و مواردی از این دست را روی صفحه مودم مشاهده کنید.
  12. قابلیت پشتیبانی از ارسال و دریافت پیام کوتاه یکی از نکات مهمی است که باید به آن دقت کنید.
  13. امروزه بیشتر مودم‌های td lte از سیستم‌عامل‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند، اما بهتر است این موضوع را نیز بررسی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا