به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

راهنمای خرید مودم 5g

تقریبا چند سالی است اپراتورهای مخابراتی زیرساخت‌ها، آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی خود را برای پشتیبانی از فناوری 5g ارتقا داده‌اند تا کاربران بتوانند از مزایای اینترنت چند گیگابیتی 5g پر سرعت 4.5g بهره‌مند شوند. برای بهره‌مندی از سرویس اینترنت 5g که دکل‌های آن توسط اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در برخی استان‌ها نصب شده است باید مودم روتر یا مودم گوشی هوشمند از فناوری مذکور پشتیبانی کند. با فالنیک همراه باشید تا نکات مهم در خرید مودم 5g را بخوانید.

مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی)
فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.
دریافت مشاوره طراحی شبکه

مقایسه مودم 5g و 4.5g

به احتمال زیادی گوشی هوشمندی که از آن استفاده می‌کنید و چند سالی از خرید آن گذشته، تنها از اینترنت سلولی lte پشتیبانی می‌کند.

سوال اینجاست چگونه مودم‌های 5g و 4.5g را از یکدیگر تشخیص دهیم؟ 4.5g استاندارد تکامل یافته 4g است، اما ارتباطی با 5g ندارد. یعنی 4.5g مرز میان 4g و 5g است.

توجه کنید که به شکل موازی همراه با 4.5g نام‌هایی استفاده می‌شوند: اصطلاحاتی مثل LTE-Advanced+ و LET Advanced A یا LTE-Advanced Pro که همگی به فناوری 4.5 اشاره دارند. در نتیجه اگر روی جعبه مودم روتری این اصطلاحات درج شده بود همگی به اینترنت 4.5 اشاره دارند و هیچ ارتباطی با 5g ندارند.

مودم‌هایی که از فناوری 4.5g پشتیبانی می‌کنند از فناوری‌های mimo 2x2x و تجمیع فرکانس (carrier aggregation) استفاده می‌کنند. این مودم‌ها در گروه lte رده cat5 یا cat6 طبقه‌بندی می‌شوند. همانند سایر تجهیزات شبکه مودم‌های 4.5g گروه‌بندی خاص خود را دارند که بیان‌گر فناوری lte است. در این دسته‌بندی مشخص می‌شود که فناوری 4g یا 4.5g بر مبنای چه فرکانس، مدولاسیون، فناوری mimo استفاده می‌کند و از چه سرعت دانلود و آپلودی پشتیبانی می‌کند. به‌طور مثال مودم‌های lte cat6 از حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه در حالت دانلود و 50 مگابیت بر ثانیه در حالت آپلود سود می‌برند.

هم‌اکنون جدیدترین رده‌بندی category 19 است که سرعت دانلود 1566 مگابیت بر ثانیه را در حالت دانلود و 13563 مگابیت بر ثانیه را در حالت آپلود پشتیبانی کرده و حداکثر تعداد mimo در لینک دانلود آن برابر با مقدار 4 تا 8 است. به‌طور مثال، یک گوشی موبایلی که رده آن lte cat4 است، از فناوری 4.5g پشتیبانی نمی‌کند.

پیشنهاد مطالعه

خصیصه بارز یک مودم cat5 یا cat6 پشتیبانی از سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه است. برای بهره‌برداری از فناوری 4.5g تنها داشتن مودم روتر کفایت نمی‌کند و باید آنتن مجزا برای mimo 2 2x و تجمیع فرکانس وجود داشته باشد.

تقریبا بیشتر نکات فنی که اشاره کردیم در ارتباط با 5g نیز صدق می‌کنند. استاندارد 5g پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در توان عملیاتی (Throughput) داشته‌است، به‌طوری که کمترین نرخ توان عملیاتی در 5g برابر با 1 گیگابیت بر ثانیه است، اما در برخی کشورها مثل کره جنوبی شرکت‌ها به توان عملیاتی 10 گیگابیت هم رسیده‌اند.

در حالت پایه توان عملیاتی 50 مگابیت بر ثانیه برای هر کاربر در نظر گرفته می‌شود، اما در چند سال آینده این رقم به 300 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید. از مهم‌ترین مزایای این استاندارد 5g عبارتند از:

  1. پیاده‌سازی تکنیک چندآنتنه (MIMO)
  2. استفاده از مدولاسیون‌های هوشمند
  3. استفاده از الگوریتم‌های هوشمند برای دستیابی به بهره‌وری بیشتر و مصرف انرژی کمتر
  4. عدم نیاز به برج‌های مخابراتی بزرگ
  5. قابلیت پیاده‌سازی شبکه‌های نرم‌افزارمحور (SDN)
  6. استفاده از باندهای موج میلی‌متری
  7. تجمیع حامل‌های رادیویی (Carrier Aggregation)
مقایسه مودم 5g و 4.5g
تحول عظیم با تکنولوژی 5g

نکات مهم در خرید مودم 5g

بر اساس آنچه گفته شد، 5g خود یک انقلاب مخابراتی عظیم است. بر مبنای این تعاریف هنگام خرید مودم 5g به نکات زیر دقت کنید:

1- باتری مودم: بیشتر مودم‌های سیار 5G و 4G همراه با باتری‌هایی 2 تا 3 هزار میلی‌آمپرساعت به بازار عرضه می‌شوند که نزدیک به 3 و 7 ساعت شارژ نگه می‌دارند (بسته به دور یا نزدیک بودن مودم از دکل)، اما برخی مودم‌ها باتری بزرگ‌تر و ظرفیت بالاتری دارند. به‌طور مثال، باتری 5 یا 6 یا 10 هزار میلی‌آمپرساعتی دارند که جوابگوی یک روز کاری است. بنابراین، اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید توان باتری است.

2- قابلیت حمل یا رومیزی بودن: برخی مودم‌های 5g هیکل بزرگ و سنگینی دارند و بیشتر رومیزی هستند، در حالی که برخی دیگر برای حمل و نقل طراحی شده‌اند. مودم‌هایی که باتری قدرتمندتری دارند سنگین‌تر و بزرگ‌تر هستند.

3- پنل جلویی مودم: به‌طور معمول، مودم‌هایی که مجهز به یک صفحه‌نمایش 1.45 اینچی هستند تک رنگ هستند بهتر از مودم‌هایی هستند که هیچ‌گونه اطلاعاتی در ارتباط با شبکه، کیفیت سیگنال، قدرت سیگنال، تعداد کاربران متصل و…. ارایه نمی‌کنند.

4- درگاه‌های مودم: به‌طور معمول، مودم‌های 5G خوب مجهز به درگاه‌های USB-A و USB-C هستند. USB-C برای شارژ سریع باتری مودم است، در حالی که درگاه USB-A برای شارژ معکوس سیمی یا اتصال به اینترنت است.

5- کلیدها: مودم‌های 5g باید به کلیدهای پاور، ریستارت و اسلات نانو سیم‌کارت تجهیز شده باشند. دقت کنید در برخی مدل‌ها کلید ریستات بر عکس سایر مودم‌ها به شکل یک سوراخ کوچک نیست و یک کلید کامل و قابل لمس است تا ریستارت مودم ساده‌تر باشد.

6- سوکت و کانکتوری برای اتصال آنتن خارجی: برخی مدل‌ها از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر فاقد این قابلیت هستند.

پیشنهاد مطالعه

برای استفاده از خدمات مشاوره و راه اندازی شبکه روی لینک بزنید.

نکات مهم در خرید مودم 5g
مودم 5g هواوی رومیزی مدل Huawei 5G CPE PRO

7- پردازنده مرکزی: پردازنده نه تنها نقش کلیدی در عملکرد مودم دارد، بلکه عامل تعیین‌کننده‌ای در پشتیبانی از باندهای فرکانسی است. به‌طور مثال، پردازنده Balong 5000 که شرکت هووآوی در مودم‌های 5g از آن استفاده می‌کند قادر به پشتیبانی از (5G: n41/ n77/ n78/ n79)، LTE FDD: B1, B3, B5, B7, B8, B20, B28, B32 و LTE TDD: B34, B38, B39, B40, B41, B42 است.

8- این پردازنده است که تعیین می‌کند قابلیت اتصال به شبکه‌های lte و 4g و 3g و 5g را خواهید داشت یا خیر. اگر مودمی خریداری کنید که قادر به اتصال به شبکه‌های مختلف باشد، تنها چیزی که به آن نیاز دارید سیم کار اپراتورهای مختلف است تا بتوانید از پر سرعت‌ترین شبکه استفاده کنید.

9- امکان اتصال همزمان چند کلاینت: قابلیت پشتیبانی از تعداد کلاینت‌هایی که قادر هستند به شکل همزمان به مودم متصل شوند مورد مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. در حالت عادی، مودم‌های سیار امکان اتصال همزمان 32 کلاینت و در حالت پیشرفته‌تر 64 کاربر را فراهم می‌کنند. این گزینه به ویژه زمانی که قصد استفاده از این مودم در محیط‌های تجاری را دارید حائز اهمیت می‌شود.

10- حداکثر سرعت دانلود: حداکثر سرعت دانلود در شبکه‌های5G  برابر با 1.65 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود 250 مگابیت بر ثانیه است. دستیابی به این سرعت‌ها به دو عامل بستگی دارد. اول آن‌که مودم از این سرعت‌ها پشتیبانی کند و دوم آن‌که اپراتور ارایه‌دهنده خدمات دسترسی به این سرعت‌ها را فراهم کند.

11- برخی برندها مثل هواوی از اصطلاح WiFi Pro یا Mobile WiFi Pro برای توصیف این مدل از مودم‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین اگر روی جعبه روترهای این برند اصطلاحات فوق را مشاهده کردید، بدانید که اشاره به 5g دارد.

12- قیمت مودم‌های 5g در بازار ایران کم نیست و گاهی اوقات قیمت برخی مدل‌ها به 12 تا 20 میلیون تومان نیز می‌رسد. بنابراین اگر عجله‌ای ندارید، صبر کنید تا قیمت این محصولات به رقم معقولی برسد.

13- برخی مودم‌های 5g می‌توانند به عنوان پاوربانک نیز استفاده شوند و از شارژ سریع 40 واتی و شارژ معکوس 15 واتی پشتیبانی می‌کنند. همان‌گونه که اشاره کردیم در هنگام خرید مودم به باتری دستگاه دقت کنید و ببینید آیا از قابلیت پاور بانک شدن نیز پشتیبانی می‌کند یا خیر (به درگاه‌های مودم دقت کنید).

14- وجود یک صفحه‌نمایش 1.44 اینچی به همراه پشتیبانی از شیار کارت حافظه، درگاه یو‌اس‌بی، پشتیبانی از استاندارد 802.11ac از دیگر پارامترهایی هستند که باید به آن‌ها دقت کنید. پشتیبانی از استاندارد 802.11ac به معنای آن است که قادر به پیاده‌سازی یک شبکه وای‌فای 867 مگابیت بر ثانیه روی باند 5 گیگاهرتز هستید. نکته مهم دیگر در این زمینه پشتیبانی فناوری وای فای دوبانده MIMO 2×2 توسط مودم است.

post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا