به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پرینتر

آموزش تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان اچ پی

آموزش تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان

یادداشت ویراستار: این مطلب در آبان 99 توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک، بررسی و تایید شده است.

اگر از کاربران پرینتر‌های جوهرافشان اچ پی باشید، می‌دانید فرایند چاپ در این پرینتر‌ها برای دوره‌ای کوتاه متوقف خواهد شد. این توقف کوتاه مدت، به علت نشستن گرد و غبار و یا خشک شدن جوهر روی نازل هد پرینتر اتفاق می‌افتد. برگه‌های سفید چاپ شده در هنگام پر بودن جوهر، متون و عکس‌های محو و یا افتادن خطوط افقی سفید رنگ روی سند همگی نشانه‌ی گرفتگی و انسداد هد پرینتر هستند. در ادامه مقاله، برای رفع این مشکل به شما آموزش تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان اچ پی را خواهیم گفت. اگر قبل از خرید پرینتر با نکات نگهداری آن آشنا باشید در طی فرآیند استفاده از دستگاه کمتر دچار مشکل خواهید شد.

تعمیر پرینتر در فالنیک
در صورتی که شما هم به مشکلات پرینتر برخورد کردید، با ما در تماس باشید. کارشناسان متخصص ما با تجهیزات پیشرفته مرکز خدمات فالنیک، آماده پذیرش و رفع ایراد پرینتر شما هستند.
تعمیر پرینتر

چه زمانی نیاز به تمیز کردن هد پرینتر داریم؟

مهم نیست که کارتریج انتخابی شما، چه قیمتی داشته باشد و یا از چه برندی باشد. هنگامی که برای مدتی طولانی، از کارتریج استفاده نکنید، این ماده خشک شده و موجب انسداد نازل پرینتر می‌شود.

اما سوال اصلی اینجا است که، ما چه زمانی نیاز به تمیز کردن هد پرینتر داریم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، علائم و نشانه‌های زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید. گاهی اوقات بعد از ارسال دستورات چاپی به پرینتر، با برگه‌های سفید مواجه می‌شوید. این درحالیست که، به تازگی تعویض و یا شارژ کارتریج را انجام داده‌اید.

تمیز کردن هد پرینتر جوهر افشان
افتادن خطوط افقی روی برگه‌ها و یا سفید چاپ شدن آن‌ها به شما خبر از تمیز کردن هد پرینتر می‌دهد

اسناد پرینت شده به تازگی، محو و یا کمرنگ چاپ می‌شوند، گاهی اوقات نیز خطوط افقی سفید رنگی را روی متون مشاهده می‌کنید. اگر مشکل فراتر از این باشد، ممکن است یکی از چهار رنگ کارتریج کار خود را به درستی انجام ندهد. زیرا هر کدام از این رنگ‌ها، دارای سری نازل مخصوص به خود هستند. اگر سر نازل یکی از این چهار رنگ، از کار بیافتد عملیات چاپ و کیفیت آن با مشکل مواجه خواهد شد.

مشکلات مربوط به گرفتگی نازل‌ها و کثیفی هد پرینتر جوهرافشان اچ پی به راحتی، با تمیز کردن خودکار و یا دستی این قطعه برطرف خواهد شد. تمیز کردن هد پرینتر می‌تواند بر عمر کارتریج شما افزوده و خرید آن را به تعویق بیاندازد.

چه زمانی نیاز به تمیز کردن هد پرینتر داریم
اگر سر نازل یکی از چهار رنگ اصلی کارتریج، مسدود شود پرینتر نیاز به تمیز کردن هد دارد

هد پرینتر چیست؟

هد پرینتر یکی از قطعات اصلی این دستگاه بوده، که به انتقال جوهر روی صفحه کمک می‌کند. این پروسه با شلیک قطره‌های ریز جوهر، به وسیله نازل‌های نازک هد پرینتر صورت می‌گیرد. هنگامی که جوهر روی سر نازل‌ها خشک می‌شود، باید برای تمیز کردن هد پرینتر اقدام کنید.

قیمت چاپگر hp با بهترین کیفیت و گارانتی معتبر
اگر می‌خواهید پرینتر hp را از یک شرکت حرفه‌ای، معتبر و با سابقه انجام دهید تا ازکیفیت دستگاه و خدمات پس از فروش آن مطمئن باشید، روی کلمه خرید پرینتر hp کلیک کنید یا برای ارتباط با کارشناسان ما و گرفتن قیمت چاپگر hp با 02154591907 تماس بگیرید. تا از خدمات مشاوره ما به رایگان استفاده کنید.
قیمت چاپگر hp

انواع هد پرینتر اچ پی

هد‌ در پرینتر اچ پی می‌تواند، یا در داخل کارتریج قرار گرفته و یا در داخل دستگاه قرار باشد. این موضوع بستگی به نوع و مدل پرینتر شما دارد. در ادامه به بررسی هد‌های قرار گرفته درون کارتریج می‌پردازیم. در این مدل کارتریج‌ها، نازل روی هد پرینتر قرار دارد و با هر بار تعویض کارتریج، هد پرینتر نیز تغییر خواهد کرد. به همین دلیل اگر مشکلی، در کارکرد پرینتر می‌بینید و اسناد مانند گذشته چاپ نمی‌شوند با تعویض کارتریج ایرادات نیز برطرف خواهند شد. این مدل از کارتریج‌ها، در پرینتر‌هایی مانند ENVY 7855 یافت می‌شوند.

دسته دوم هد‌هایی هستند که، در داخل پرینتر اچ پی تعبیه شده‌اند و از کارتریج‌ها جدا هستند. این قطعات بعد از استفاده طولانی مدت از دستگاه، نیازمند به تعویض هستند. کمترین قیمت هد پرینتر جوهری، در حدود 850 هزار تومان و بیشترین قیمت در حدود 3 میلیون تومان است. بنابراین بهتر است، قبل از اینکه برای تعویض یا تعمیر هد پرینتر اقدام کنید، ابتدا قیمت آن و یک پرینتر جدید را در نظر گرفته و آن دو را باهم مقایسه کنید. چون در این شرایط ممکن است، خرید پرینتر جدید برای شما مقرون به صرفه تر باشد.

مشکل خط انداختن کارتریج جوهر افشان
هد پرینتر، یکی از قطعات اساسی و البته گران قیمت پرینتر است

تمیز کردن هد پرینتر به صورت خودکار

ساده‌ترین روش برای افزایش کیفیت پرینت، تمیز کردن هد پرینتر به صورت خودکار است. عملکرد تمیز کردن خودکار هد پرینتر، در بیشتر مدل‌های چاپگر اچ پی قرار داد. برای این کار کافیست، از منوی start وارد پنجره control panel شوید و دکمه devices and printers  را که با ایکونی به شکل پرینتر نشان داده می‌شود را بفشارید.

حالا فهرستی از پرینتر‌های متصل به سیستم به شما نشان داده خواهد شد، از روی این فهرست نام پرینتر مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید. اکنون باید روی آن راست کلیک کرده و گزینه properties را انتخاب کنید.

از روی پنجره جدیدی که برای شما باز شده است، تب hardware را انتخاب کرده و روی نام پرینتر بزنید تا پنجره toolbox برای شما باز شود. اکنون از روی منوی باز شده، باید گزینه clean یا  clean cartridgesرا انتخاب کنید.

خشک شدن هد جوهر افشان
در بعضی از مدل‌های پرینتر، ما به راحتی می‌توانید به صورت خودکار، هد پرینتر را تمیز کنید
پیشنهاد مطالعه

تمیز کردن هد پرینتر به صورت خودکار، می‌تواند یک الی دو دقیقه طول بکشد. به دستگاه زمان دهید، بعد از اتمام پروسه سندی را برای آزمایش دستگاه چاپ کنید اگر نتیجه مثبت است دیگر لازم نیست این پروسه را تکرار کنید.

اما اگر به نظرتان هنوز کیفیت چاپ پایین است، می‌توانید این عمل را یک یا دو بار دیگر نیز تکرار کنید.

 همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، تمیز کردن هد پرینتر به صورت خودکار در اغلب مدل‌های پرینتر اچ پی وجود دارد. اما اگر با طی مراحل گفته شده، این گزینه‌ها را، در پنجره باز شده مشاهده نمی‌کنید باید به دفترچه راهنمای پرینتر خود مراجعه کنید. زیرا ممکن است دستگاه شما، از قابلیت تمیز کردن هد پرینتر برخوردار نباشد. بنابراین در شرایط بهتر است، تمیز کردن هد پرینتر به صورت دستی را، امتحان کنید.

مشکل خط انداختن کارتریج جوهر افشان
برای تمیز کردن هد پرینتر به صورت خودکار، باید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید

تمیز کردن هد پرینتر به صورت دستی

اگر دستگاه شما، از تمیز کردن هد پرینتر به صورت خودکار پشتیبانی نمی‌کند، بهتر است تمیز کردن هد پرینتر به صورت دستی را امتحان کنید. البته در صورت نارضایتی از نتیجه تمیز کردن هد پرینتر به صورت خودکار نیز، می‌توانید چنین شیوه‌ای را امتحان کنید.

  • پرینتر را خاموش کرده، دستگاه را از برق کشیده و بگذارید خنک شود.
  • حالا وقت آن رسیده که، مواد مورد نیاز را تامین کنید. به یک کاسه گود، الکل ایزوپروپیل و مقداری دستمال کاغذی نیاز دارید. اکنون می‌توانید، پروسه تمیز کردن هد پرینتر را به صورت دستی آغاز کنید
  • با احتیاط محفظه اصلی پرینتر‌ها را باز کرده و کارتریج‌ها را یکی یکی و به آرامی بیرون بیاورید. قبل از انجام این پروسه، باید دفترچه راهنما را با دقت مطالعه کنید.

اولین گام برای تمیز کردن هد پرینتر به صورت دستی، کشیدن پرینتر از برق و خنک شدن آن است

پیشنهاد مطالعه

مشکل خط انداختن کارتریج جوهر افشان

  • بعد از خارج کردن کارتریج، نوبت بیرون آوردن هد پرینتر می‌شود. این قطعه اغلب اوقات به شکل یک سینی کوچک است. با آرامش، هد پرینتر را از دستگاه بیرون بیاورید.
  • اکنون نوبت به مخلوط کردن مواد می‌رسد، دو لیوان بردارید و یکی را با آب و دیگری را با الکل ایزوپروپیل پر کنید. باید مواد را به نسبت‌های مساوی و یک اندازه، در حدود یک دوم ظرف در لیوان بریزید. کاسه گود را برداشته و محتوای دو لیوان را درون آن خالی کنید. توجه داشته باشید که هد پرینتر، باید به طور کامل درون این ظرف قرار بگیرد بنابراین در انتخاب ظرف دقت کنید.
  • هد را برای حدود دو دقیقه درون این مخلوط قرار دهید، می‌توانید این قطعه را مدت زمان بیشتری درون محلول نگه دارید. در طی این زمان جوهر خشک شده و چسبیده به هد پرینتر، از قطعه جدا خواهد شد. حالا هد را از محلول بیرون آورده و با استفاده از دستمال کاغذی، این قطعه را خشک کرده و هرگونه جوهر و رطوبت را از آن پاک کنید.
  • بعد از خشک کردن هد، آن را درون دستگاه قرار داده و کارتریج‌ها را جایگذاری کنید. پرینتر را به برق وصل کرده، دستگاه را روشن و آن را امتحان کنید. اگر قادر به انجام این پروسه نیستید، می‌توانید برای تعمیر پرینتر اقدام کرده و بعد از رفع ایراد و عیب یابی دستگاه، تعویض و یا شارژ کارتریج را نیز انجام دهید.
خرید پرینتر با بهترین کیفیت و گارانتی معتبر
اگر می‌خواهید خرید پرینتر را از یک شرکت حرفه‌ای، معتبر و با سابقه انجام دهید تا ازکیفیت دستگاه و خدمات پس از فروش آن مطمئن باشید، روی کلمه خرید پرینتر کلیک کنید یا برای ارتباط با کارشناسان ما و گرفتن قیمت پرینتر با 02154591907 تماس بگیرید. تا از خدمات مشاوره ما به رایگان استفاده کنید.
خرید پرینتر
post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

  1. سلام
    اگر به علت پرینت نگرفتن بیش از یک ماه یکی از هدها خشک شده باشه برای اینکه بقیه هدهاش خشک نشه تازمانی که هد جدید بخرم بقیه هدها رو چجوری نگهداری کنم؟

دکمه بازگشت به بالا