به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پادکست‌هاقطعات و لوازم جانبیقطعات و لوازم جانبی

📌تفاوت هارد SSD با M2 | بررسی کامل + پادکست

هارد M2 چیست

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در اردیبهشت 1398 نوشته شده بود و در فروردین 1400 دوباره بررسی و به‌روز شده است. همچنین این مطلب در آذر 1400 توسط کارشناسان کامپیوتر و لپ تاپ فالنیک، بررسی و تایید شده است.

انتخاب هارد ssd مناسب برای کامپیوتر خانگی یا سرور، امری‌ست که نیاز به اطلاعات دارد. در این مقاله در مورد ssd ها صحبت می کنیم و به خصوص هارد m2 ssd را به طور کامل بررسی می‌کنیم، نکات مهم در خرید هارد m2 و تفاوت ssd با m2 را بررسی و بهترین m2 ssd های سال 2019 و 2021 را معرفی می‌کنیم. همچنین به این سوال پاسخ می‌دهیم که اگر قصد ارتقای سیستمی را دارید اما مادربورد آن اصلا اسلات m2 ندارد، چه کار باید کرد. با فالنیک همراه باشید.

برای آشنایی با هارد M2 می‌توانید مقاله هارد M2 چیست را مطالعه کنید. همچنین با کلیک روی لینک می‌توانید از هاردهای پر سرعت سروری در فروشگاه فالنیک دیدن کنید: خرید هارد سرور

مقدمه‌ای بر ssd ها

همان طور که از گوشه و کنار اخبار تکنولوژی می‌شنویم، در مادربورد های جدید، درایوهای SSD مدام در حال تغییرند و تمامی تلاش‌ها در جهت غیر قابل دیده شدن سخت افزارهای ذخیره سازی است. درایوهای ssd از حالت سابق خود به درایو هایی کوچکتر با ظرفیت چندین برابر تبدیل می‌شوند و در عین حال سرعت را هم افزایش می‌دهند. ssd های سنتی که روی سرور، کامپیوتر یا لپ تاپ شما نصب است، اساسا به عنوان درایوهای 2.5 اینچی (6.35 سانتی متر) شناخته می‌شوند. شاید ذکر این نکته جالب باشد که در اصل این درایوها طولی حدود 2.75 اینچ یا 7 سانتی متر دارند.

تعمیر لپ تاپ
تعمیر لپ تاپ در تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک، به وسیله تعمیرکار لپ تاپ مجرب و باتجربه انجام می‎‌شود. تمامی امور مربوط به تعمیرات لپ تاپ با تجهیزات پیشرفته و متخصصین دارای گواهینامه رسمی در دپارتمان تخصصی و تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک. برای ثبت درخواست تعمیر یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
تعمیر لپ تاپتماس تلفنی

ssd ها ابعاد مشابهی با هارد درایو لپ تاپ ها دارند. تولیدکنندگان ssd، این درایوها را در این اندازه استاندارد تولید کرده‌اند تا با لپ تاپ های موجود سازگار باشند پس به راحتی می‌توانید برای لپ تاپ خود بدون هیچ بازنگری خاصی، hhd یا ssd را انتخاب کرده و پیکربندی کنید. در مورد سرورها و استوریج ها و PC ها اما نگرانی کمتری از بابت سایز و اندازه وجود دارد و می‌توانید ssdها را با استفاده از یک براکت ساده در یک درایو 3.5 اینچی سوار کنید.

با گذشت زمان، شاسی‌ها برای تکمیل سخت افزارهای خود و امکان نصب درایوهای 2.5 اینچی تکامل یافتند اما باز هم نیازی نیست ssd ها به این اندازه بزرگ باشند. در اصل، یک ssd فقط شامل یک بورد نازک، فلش مموری و چیپ کنترلری است. پس چرا اندازه آن در همین حد نباشد؟

ssd در این اندازه و شکل طراحی شده تا با شاسی‌های موجود سازگار باشد ولی در کل فضایی که ssd در آن قرار می‌گیرد فضای مرده زیادی دارد. این موضوع در طراحی تلفن همراه، و چالش کوچکتر شدن لپ تاپ ها و تبلت ها نکته مهمی است و البته نتیجه کاملا واضح بود: هارد بزرگ 2.5 اینچی، در نهایت باید برود.

پیشنهاد مطالعه
هارد mSATA چیست؟

مقایسه mSATA SSD و هارد m2 ssd

فرم فاکتور M2 در سال 2013 و دو سال پس از mSATA وارد بازار شد. کارایی هر دو درایو mSATA SSD و m2 ssd بسیار بالاست و اصولا برای دستگاه‌های کوچک مانند تبلت و لپ تاپ طراحی شده‌اند اما از آنجایی که سرعت و کارایی بالایی دارند در سرورها نیز استفاده می‌شوند. تفاوت اصلی این دو در اندازه و کانکتور است.

برای استفاده از خدمات تعمیر سرور hp روی لینک بزنید. 

مقایسه mSATA SSD و m2 SSD
مقایسه mSATA ssd و m2 ssd از نظر ظاهر

 

SSD فقط از اینترفیس SATA استفاده می‌کند اما هارد ssd m2 یا از SATA یا PCIe پشتیبانی می‌کند. همچنین M.2 از SATAe هم پشتیبانی می‌کند که در SATA 3.2 تعریف شده و کانکتورهای SATA و PCIe را فعال می‌کند. درایو M2 مبتنی بر SATAe، به هاست می‌گوید که از PCIe استفاده کند یا از SATA. البته محصولات زیادی نیستند که SATAe را پشتیبانی می‌کنند.

فرم فاکتور M2 در ابعاد مختلفی هستند در حالی که mSATA SSD ها تنها در دو اندازه ارایه شده‌اند و Half-size mSATA SSD هم موجود است.

تفاوت mSATA SSD و m2 SSD
mSATA SSD ها تنها در دو اندازه ارایه شده‌اند و Half-size mSATA SSD هم موجود است.

پهنای باند SATA SSD و mSATA SSD برابر با 6Gbps است اما M2 SSD می‌توانند به عددی بیشتر از این برسد. PCIe Based M2 SSD می‌تواند تا 4 تا PCIe Lane و به ازای هر Lane از 1Gbps پشتیبانی کند. همچنین PCIe Based M2 SSD از NVMe هم پشتیبانی می‌کند که کارایی بیشتر و زمان تاخیر کمتر را نسبت به دستگاه‌هایی که از ATA یا SCSI استفاده می‌کنند، فراهم می‌کند.

SATAe-based M.2 SSD ها از 2 تا PCIe Lane پشتیبانی می‌کند اما درایوهای پرکاربردی نیستند.

در تصویر زیر انواع هاردهای ssd را از نظر اندازه مشاهده می‌کنید:

انواع ssdها از نظر اندازه
انواع SSDها از نظر اندازه

M2 در دستگاه‌های کلاینتی و سیستم‌های انترپرایزی استفاده می‌شوند. بازار به استفاده از m2 ssd ها تمایل بیشتری پیدا کرد تا mSATA SSD ها.

تفاوت اصلی mSATA SSD و m2 ssd در اندازه و کانکتور است.

پیشنهاد مطالعه

اینترفیس و باس در هارد m2

در این قسمت، به مهمترین مطلب در آپگرید M2 می‌پردازیم. اکثر اولین هاردهای m2 در واقع فقط درایوهای معمولی SATA بودند که به اصل اولیه خود برگشته بودند: بورد بدون کاور با کانکتورهای فیزیکی مختلف اما در حقیقت همانند همان درایوهای 2.5 اینچی هستند. کارایی بهتر و قابل ملاحظه‌ای در این درایوهای m2 SATA در مقایسه با SSD SATA های 2.5 اینچی مشاهده نخواهید کرد زیرا در نهایت، داده و اطلاعات شما پس از خروج از درایو، در همان مسیرهای داخلی در سرور و کامپیوتر حرکت می‌کنند.

این مساله، خیلی هم بد نیست مخصوصا در مورد بعضی از لپ تاپ ها. ممکن است دستگاهی فقط هاردهای m2 ssd با درگاه SATA را پشتیبانی کند و در نهایت، میزان ارتقا برای شما در همین مسیر خواهد بود پس تنها دلیل شما برای ارتقا، افزایش ظرفیت است.

اینترفیس و باس در m2
بسیاری مادربوردهای دسکتاپ از اسلات M.2 و PCI Express M.2 SSD پشتیبانی می‌کنند.

در بعضی لپ تاپ ها امکان استفاده از هارد m2 ssd درایوهای PCI Express-bus وجود دارد. به تازگی نیز بسیاری مادربوردهای دسکتاپ از اسلات M.2 و PCI Express M.2 SSD پشتیبانی می‌کنند. برای ارتقا و تعمیر لپ تاپ خود روی لینک بزنید.

اولین نسخه از این M.2 PCI Express SSD ها از دو اینترفیس PCI Express Gen 2.0 استفاده می‌کردند که در مقایسه با SATA 3.0، توان عملیاتی بالاتری دارند که البته تفاوت خیلی زیاد نیست. این وضعیت تغییر کرد و در حال حاضر اکثر درایوهای جدید m2 از PCI Express x4 پشتیبانی می‌کنند که با تکنولوژی Non-Volatile Memory Express (NVMe) هماهنگ است در نتیجه کارایی بیشتری را به خصوص در حجم‌های کاری سنگین و دارای صف، به همراه دارند.

پیشنهاد مطالعه

NVMe و سرعت بیشتر در هارد m2

NVMe یکی دیگر از موانع فنی است چرا که سیستم ها و مادربورد ها برای قابل بوت بودن این درایوها، نیاز به پشتیبانی در سطح بورد دارند. امروزه اغلب مادربوردهای جدید از درایوهای PCI Express x4 NVMe M.2 پشتیبانی می‌کنند اما بوردهای قدیمی‌تر، بوت شدن از درایو NVMe را پشتیبانی نمی‌کنند. علاوه بر این، کانکتورهای NVMe که پهنای باند بالایی دارند، تنها در برخی سرورها و لپ تاپ ‌های جدید وجود دارند.

همچنین توجه داشته باشید که در بعضی موارد ممکن است لپ تاپی از درایو PCI Express NVMe پشتیبانی کند اما به مادربورد وصل باشد و در نتیجه قابلیت ارتقاپذیری را نداشته باشد. بنابراین، اگر قصد دارید لپ تاپ خود را ارتقا دهید، قبل از خرید یکی از این درایو ها، حتما دفترچه راهنما را نگاه کنید و یا با یک متخصص مشورت کنید.

NVMe و سرعت بیشتر در m2
کانکتورهای NVMe که پهنای باند بالایی دارند، تنها در برخی سرورها و لپ تاپ ‌های جدید وجود دارند.

درایو های PCI Express x4 M2 که از NVMe پشتیبانی می‌کنند، رواج بیشتری پیدا کرده‌اند. بهترین آنها سامسونگ، خانواده Pro و EVO است. در کنار این مدل‌ها، مدل‌های NVMe را از ADATA و Plextor و WD و دیگران را هم نگاهی خواهیم کرد. این درایوها بسیار سریع هستند طوری که سریع‌ترین درایوهای مبتنی بر SATA را پشت سر گذاشته‌اند.

این درایوها بیشتر برای تولیدکنندگان سرور و پی سی و افرادی که قصد ارتقای سیستم‌های نه چندان قدیمی که ممکن است اسلات m2 داشته باشند یا اگر هم دارند از PCI Express and/or NVMe پشتیبانی نمی‌کنند و مبتنی بر SATA هستند، مناسب هستند. پس بار دیگر بر این نکته تاکید می‌کنم که قبل از خرید این درایوها مطمئن شوید که سیستم شما از این نوع درایو پشتیبانی می‌کند.

می‌توانید با مطالعه مقاله هارد nvme چیست ، چه انواع و مزایا و معایبی دارد؟ اطلاعات جامعی در زمینه هاردهای nvme به دست بیاورید.

پیشنهاد مطالعه

هارد m2 مبتنی بر کارت و حافظه Optane

اگر می‌خواهید هارد m2 بخرید، ممکن است بین انتخاب درایوهای مبتنی بر SATA و انتخاب درایوهای PCI Express M.2 بمانید. برای بیشتر کاربران این نکته که آن درایوی که با مادربورد و یا لپ تاپ شما سازگار است انتخاب کنید، کافیست. اما با بررسی جزییات سازگاری باس در M.2 می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. بسیاری از دستگاه‌های جدید که از M.2 پشتیبانی می‌کنند، از همه انواع درایو هم پشتیبانی می‌کنند.

اگر قصد ارتقای سیستمی را دارید اما مادربورد آن اصلا اسلات M.2 ندارد، چه کار باید کرد؟

یکی از گزینه های ممکن، درایو m2 روی کارت (M.2 drive on a card) است. یکی از راهکارها در این زمینه استفاده از Plextor و Kingston است. البته Asus هم برای M.2، کارت حامل یا carrier card ارائه می‌دهد. در اصل، همه این محصولات، هارد m2 را روی کارت افزونه PCIe قرار می‌دهند تا در پی سی هایی که فاقد اسلات M2 هستند بتوان از طریق این اسلات‌های PCI Express سرعت را افزایش داد.

m2 مبتنی بر کارت
قرار دادن هارد m2 روی کارت افزونه PCIe

مزیت استفاده از این محصولات این است که می‌توانید روی درایو m2 هیت سینک داشته باشید. برخی از m2 ssd هایPCI Express-bus ممکن است هنگام انجام وظایفی مانند خواندن و نوشتن، داغ شوند و در نتیجه سرعت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر از سرور استفاده می‌کنید و درایوی دائما داغ می‌شود، معمولا نباید نگران باشید چون بسیاری از این درایوها به قدری سریع هستند که قبل از اینکه بتوانند گرما را تعدیل کنند، انتقال داده و اطلاعات را به اتمام می‌رسانند.

بیایید سری به SSD های اینتل بزنیم. اینتل، محصولات ذخیره سازی مبتنی بر M.2 خود را تحت نام Optane به فروش می‌رساند. توجه داشته باشید که دو نوع متفاوت از درایوها وجود دارد که ممکن است یکسان به نظر برسند.  SSD Optane های اینتل، مانند سایر درایوها، Bootable هستند و می‌توان از آنها به عنوان درایو مستقل برای بوت و یا ذخیره ساز ثانویه (Secondary Storage) استفاده کرد.

نوع دوم یعنی Optane Memory اینتل کلا متفاوت است. این مموری، ماژولی با فرمت M2 و شبیه به SSD است اما به عنوان کش شتاب دهنده (Accelerating Cache) برای درایوی دیگر، معمولا هارد درایو، عمل می‌کند. باز هم تاکید می‌کنم این دو محصول اینتل، یکسان نیستند؛ پس دقت کنید چه درایوی می‌خرید.

m2 مبتنی بر حافظه Optane
واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ

پادکست با موضوع بررسی هارد m2 ssd

podcast

موضوع این پادکست، بررسی هاردهای m2 ssd است. سرعت و ظرفیت بالا در ذخیره سازی و انتقال اطلاعات از دغدغه‌های ما شده پس نیاز به دانش بیشتری در این زمینه داریم. در این پادکست، به بررسی هارد درایوهای M2 SSD و نسل قبلی آنها با عنوان mSATA و مقایسه آنها پرداخته می‌شود. در ادامه، ویژگی‌های M2 SSD ها  را بررسی می‌کنیم و نکات مهم هنگام خرید M.2 SSD را بیان می‌کنیم. با موارد استفاده و برخی مدل‌های آن نیز می‌پردازیم.

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست 32 مگابایت حجم و  35 دقیقه زمان دارد. زمان‌بندی این پادکست در جدول زیر آمده است:

محدوده زمانیموضوع بحث پادکست
دقیقه 03:20 تا 08:15خبرهای 30 روز گذشته دنیای تکنولوژی
دقیقه 09:50 تا 24:03بررسی درایوهای M.2 SSD
دقیقه 25:18 تا 31:11منتخبی از مناسبت‌های 30 روز آینده

دانلود

End Podcast

نکات مهم در خرید هارد m2 ssd

بسیاری حتی نمی‌دانند چنین درایوی وجود دارد! در نتیجه باید به چند نکته توجه کنید که ممکن است جایی نتوانید پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

1- بررسی اندازه فیزیکی:

عرض و به ویژه طول که به میلی‌متر است را بررسی کنید تا فضای کافی برای افزودن آن وجود داشته باشد. این نکته خصوصا در لپ تاپ ها مهم است. عرض، اغلب 22 میلی‌متر است اما طول، متفاوت است و رایج ترین اندازه آن، 42 میلی‌متر، 60 میلی‌متر، 80 میلی‌متر و 120 میلی‌متر است.

2- دانستن باس یا گذرگاه موجود در سیستم:

هنگام ارتقای لپ تاپ و افزایش ظرفیت، تقریبا همیشه درایو M.2 را با درایو M.2 دیگری عوض می‌کنند. پس مشخصات درایو خارج شده از سیستم را بررسی کنید و ببینید باس آن SATA است یا PCIe. حالا با خیال راحت درایو جایگزین را انتخاب و نصب کنید.

در مورد دسکتاپ، کمی پیچیده‌تر است. بعضی اسلات‌های M.2 در مادربورد در همان اسلات، هم از SATA و هم از PCIe پشتیبانی می‌کنند. برخی فقط از SATA و برخی هم فقط از PCIe M.2 پشتیبانی می‌کنند. تازه در نوع آخر، همه مادربورد ها از PCIe x4 یا NVMe پشتیبانی نمی‌کنند. در چنین شرایطی باید ببینید بهترین حالت برای بورد شما چیست و درایو مناسب را انتخاب کنید. باقی قضایا فرقی ندارند: PCIe سرعت بالاتری نسبت به SATA دارد اما برای کاربردهای روزانه، SATA SSD بهتر کار می‌کند و در بسیاری موارد نسبت به درایو PCIe، تفاوتی ندارد.

3- چک کردن قابلیت بوت شدن:

اگر برای اولین بار است که M.2 را روی بورد دسکتاپ نصب می‌کنید، بررسی کنید که آیا نوع باس در M.2 SSD که در نظر دارید، Bootable است یا نه. البته بعید است نیاز به ارتقا BIOS به وجود آید.

پیشنهاد مطالعه

4- مقایسه هزینه هر گیگابایت:

هزینه به ازای هر گیگ، شاخص مهمی است که با استفاده از آن می‌توانید قیمت M.2 های مشابه از سازندگان مختلف را مقایسه کنید. انتظار می‌رود برای مدل‌های گذرگاه PCI Express هزینه بیشتری باید پرداخت کنید. قیمت (به دلار) را بر ظرفیت درایو (به گیگابایت) تقسیم کنید تا بتوانید هزینه هر گیگابایت را بدست آورید. به عنوان مثال، هزینه هر گیگابایت برای درایو 500 گیگابایتی که 199 دلار است، حدود 40 سنت در هر گیگابایت است.

در این مقاله در رابطه با هاردهای SSD و تفاوت‌شان با هارد M2 صحبت کردیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که سوالی در زمینه این هاردها دارید، متخصصین فالنیک در بخش نظرات به آن پاسخ خواهند داد.

خرید و قیمت کامپیوتر در فالنیک
انتخاب یک سیستم کامپیوتری با سخت افزاری قدرتمند، نیازمند دانش، تجربه و اطلاعات کامل از نوع قطعات است. برای اطلاع از قیمت کامپیوتر و خرید کامپیوتر با گارانتی معتبر می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان فالنیک در زمینه فروش کامپیوتر از طریق کلیک روی لینک‌های زیر استفاده کنید.
قیمت کامپیوترتماس تلفنی

برای افزایش سرعت در سیستم هایتان، از چه راهکاری استفاده می‌کنید؟

3.7/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫59 دیدگاه ها

  1. سلام. استفاده از هارد ssd m2 چه مزیتی برای کامپیوترها داره؟ و اینکه من لپتاپم نسبتا قدیمیه و هارد دیسک داره. میتونم ارتقا بدم و از هارد ssd m2 استفاده کنم؟

    1. درود بر شما
      پوریا عزیز
      از مزایای SSDها می‌توان به سرعت بالاتر، طول عمر بیش‌تر و صدای کم‌تر حین کار اشاره کرد.
      در مورد اینکه آیا می‌توانید لپ‌تاپ قدیمی خود را با هارد SSD M2 ارتقا دهید، احتمالا بتوانید. با این حال، پاسخ دقیق به این سوال به مدل لپ‌تاپ شما بستگی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم از کارشناسان ما با شماره 021-54591920 برای دریافت مشاوره فوری و رایگان کمک بگیرید.

    2. درود بر شما
      پوریا عزیز،
      از مزایای استفاده از هارد SSD M2 می‌توان به سرعت بالاتر، مصرف انرژی کم‌تر و بدون صدا بودن اشاره کرد. اگر لپ تاپ شما دارای اسلات M2 باشد، می‌توانید آن را به هارد SSD M2 ارتقا دهید.

  2. سلام
    ممنون از مطالب خوب تون
    دنبال یه مقاله کامل در مورد هارد m2 هستم
    ممنون می شم بهم معرفی کنید

  3. سلام و روز بخیر .. خیلی ممنون از مطلب کامل و پادکست خوبتون ..

    من یه سوالی برام پیش اومده این nvme داستانش چیه دقیقا ؟!

    آیا یک اینترفیس هست ؟! مثل sata و pcie یا چی !

    1. سلام امیر عزیز
      nvme در واقع یک پروتکل دسترسی و ارسال اطلاعات در حافظه‌های فلش و ssd است اما در باور عموم مردم به عنوان نوعی هارد شناخته می‌شود.
      برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله هارد nvme چیست را مطالعه کنید.

  4. سلام
    تشکر بابت مقاله خوبتون
    تمام نظرات رو خوندم جواب سوالمو پیدا نکردم برا همین اینجا مطرح میکنم
    ميشه با مبدل sata به nvme مطمئن شد که لب تاپی که m2 ساپورت نمیکنه حتما ((بوت)) میشه
    یعنی مشکل بوت نشدن nvme با اتصال m2 به ساتا مرتفع میشه یا نه ؟
    (شاید بپرسین چرا اصلا دنبال m2 هستم به 2 دلیل
    1 نگاه آینده نگرانه با توجه به تفاوت قیمت کم
    2 درسته که پورت sata سرعت رو محدود میکنه ولی در انتقال فایل بین خود درایوهای m2 سرعت كاهش پیدا نمیکنه .
    اگه اشتباه میکنم بگین)
    ممنون

    لب تاپم asus x540lj هست .

    1. درود بر شما
      باقر عزیز
      از لطف شما ممنونیم
      اما متاسفانه استفاده از مبدل SATA به NVMe نمی‌تواند مشکل بوت نشدن NVMe را در لپ تاپی که NVMe را پشتیبانی نمی‌کند، برطرف کند. در لپ‌تاپ‌هایی که NVMe را پشتیبانی نمی‌کنند، BIOS از NVMe پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین، حتی اگر NVMe را از طریق مبدل SATA به لپ‌تاپ متصل کنید، BIOS قادر به شناسایی آن نخواهد بود و نمی‌تواند از آن به عنوان درایو بوت استفاده کند.

    1. درود بر شما
      همشهری عزیز
      از نظر شما ممنونیم. بازخوردهای شما ما را در تولید محتوای با کیفیت تر کمک می کند.

    1. درود بر شما
      امیر عزیز
      بله، می‌توان SSD M2 را بر روی لپ‌تاپ ایسوس X540MB نصب کرد. این لپ‌تاپ دارای یک اسلات M.2 است که می‌تواند برای نصب SSD M2 استفاده شود.

  5. سلام و خسته نباشید
    من میخوام حافظه لپ تاپم رو ارتقا بدم. ممنون میشم راهنمایی کنید.
    چون با نرم افزار مهندسی کار میکنم، سرعت هارد اهمیت داره. ولی نمیدونم ssd از نوع m2 بگیرم یا نه؟
    مدل دستگاه من HP Probook 650 G2 است.
    و اینکه هارد 500 گیگ رو به چه قیمتی میشه خرید؟

    1. درود بر شما
      رضا عزیز
      با توجه به اینکه شما با نرم افزار مهندسی کار می‌کنید، سرعت هارد برای شما بسیار مهم است. SSD های M2 سریعترین نوع SSD در بازار هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید بهترین عملکرد را از لپ‌تاپ خود داشته باشید، توصیه می‌کنیم از SSD M2 استفاده کنید.
      لپ‌تاپ HP Probook 650 G2 دارای یک اسلات M.2 است که می‌تواند برای نصب SSD M2 استفاده شود. بنابراین، می‌توانید به راحتی یک SSD M2 را به لپ‌تاپ خود اضافه کنید.

  6. لپ تاپ دل اینسپرون 15 سری 5000 از ام.2 پشتیبانی میکند( به عنوان هارد بوت ای بل)؟ متشکرم.

    1. مجید عزیز
      بله، این لپ‌تاپ از M.2 پشتیبانی می‌کند. زیرا دارای یک اسلات M.2 PCIe NVMe است که می‌تواند برای نصب SSD M.2 استفاده شود.

  7. لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل V15 IGL خریداری کردم با گارانتی شرکت آوات، سرعت پایینی دارد چطور می‌توان از نظر سرعت ارتقاء بدم ممنون میشم در مورد ssd مورد نظر و چه مارکی باشه و چه مقدار ram اضافه کنم.
    ممنون از راهنمایی و سایت خوب شما

    1. شهبازی عزیز
      لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل V15 IGL دارای پردازنده AMD Ryzen 5 5500U است که پردازنده نسبتا سریعی است. با این حال، اگر احساس می کنید سرعت لپ تاپ شما پایین است، می توانید آن را از طریق ارتقا حافظه داخلی و رم بهبود بخشید. توصیه می‌کنیم این کار را بر عهده شرکت ارائه دهنده گارانتی بگذارید.

  8. با سلام و احترام
    لطفآ راهنمایی فرمایید برای لپتاپ HP 8570w از چه نوع ssd برای افزایش سرعت میتوان استفاده کرد . با توجه به اینکه میخواهم هارد فعلی که HDD یک ترابایت هست ؛ سر جایش باقی بماند .
    بینهایت متشکرم

    1. درود بر شما
      صابر عزیز
      لپ‌تاپ HP 8570w دارای دو اسلات ذخیره سازی است؛ یک اسلات M.2 و یک اسلات 2.5 اینچی SATA. بنابراین، می‌توانید از هر دو نوع SSD برای افزایش سرعت استفاده کنید. اگر می خواهید هارد فعلی خود را نگه دارید، می‌توانید یک SSD M.2 را به عنوان درایو بوت نصب کنید.

  9. سلام مدل مادر برد من ایسوس PRIME H310-PLUS
    هست که قسمت مشخصات پورت نوشته 10Gb/s M.2 support
    SATA & x 2 PCIE mode
    که تا جایی که من متوجه شدم PCIE نسل 2 هست
    این مدل های پایین رو ساپورت میکنه ؟
    Samsung SSD 980 1TB NVMe
    Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe
    Samsung 980 Pro 1TB NVMe

    1. درود بر شما
      مهدی عزیز
      بله، مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS از SSD های NVMe با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. در مجموع، هر سه SSD ذکر شده توسط مادربرد شما پشتیبانی می‌شوند.

    1. درود بر شما
      بردیا عزیز
      از نظر شما ممنونیم. بازخوردهای شما ما را در تولید محتوای با کیفیت تر کمک می کند.

  10. سلام . لب تاب لنوو مدل G510 دارم و cori7 هستش و تمامیه جای فلش هاش به رنگ آبیه .
    میشه روش 980 pro سامسونگ نصب کرد ؟

    1. درود بر شما
      پویا عزیز
      بله، می‌توانید SSD 980 Pro سامسونگ را روی لپ‌تاپ Lenovo G510 خود نصب کنید.

    1. درود بر شما
      محمدرضا عزیز
      خیر، نمی‌توان حافظه‌ی هارد M.2 را بالا برد. حافظه‌ی M.2 یک حافظه‌ی فلش غیرقابل نوشتن است و نمی‌توان آن را مانند هارد دیسک‌های مکانیکی گسترش داد.
      اگر حافظه‌ی M.2 شما کافی نیست، می‌توانید از یک هارد دیسک یا SSD دیگر به عنوان حافظه‌ی ثانویه استفاده کنید. همچنین می‌توانید حافظه‌ی رم خود را افزایش دهید تا عملکرد کلی سیستم خود را بهبود ببخشید.

  11. سلام
    خواستم بپرسم ادر برد گیگا B560 DS3H با cpu اینتل core i 5 11400 و کارت گرافیک 1030 asus با M2 گیگ 500 بدون هارد برای انجام کار گرافیک فتو شاپ و افتر افکت و پری میر مناسب است ؟
    اگر پیشنهاد مناسب تری است ممنون می شوم .

    1. درود بر شما
      علی عزیز
      در کل، این سیستم برای انجام کارهای گرافیکی مانند فتوشاپ، افتر افکت و پریمیر مناسب است. پردازنده Core i5-11400 دارای چهار هسته و هشت رشته است که برای اکثر کارهای گرافیکی کافی است. کارت گرافیک GTX 1030 نیز می‌تواند برای کارهای گرافیکی مبتدی تا متوسط ​​مناسب باشد.
      با این حال، اگر می‌خواهید عملکرد بهتری داشته باشید، می‌توانید پردازنده را به یک مدل قوی‌تر مانند Core i7-11700 یا Core i9-11900 ارتقا دهید. همچنین می‌توانید کارت گرافیک را به یک مدل جدیدتر مانند RTX 3050 یا RTX 3060 ارتقا دهید.

  12. میخواستم بپرسم لنوو مدل Ideapad L3 – 15IML05 – NPAاز چه مدل ابعادی PCI Express NVMe پشتیبانی می کند

  13. با سلام
    من SK hynix Gold P31 رو از آمازون خریداری کردم و روی لپتاپ MSI GE75 raider گذاشتم. یک عدد 500 گیگ و یک عدد 1 ترا بایت. این حافظه، فقط و فقط 500 گیگ و 1 ترا بایت موجود دارد و ضمن اینکه برد این حافظه سبز رنگ است نه مشکی. لطفا اصلاح بفرمایید. تفاوت بین m.2 sata با m.2 nvme بسیار زیاد است (در پاسخ به یکی نوشته بودید فرق چندانی ندارد- تفاوتش برای من قابل مشاهده است). دمای پردازنده من 10 درجه پایینتر نشون میده. همچنین رم موجود در ssd خیلی تأثیرگذار است نسبت به مدلهایی که حافظه رم ندارند. سرعت خواندن بالاتر از 3500 و نوشتن بالاتر از 3200 رو به من داد و بالاترین دمایی که به من نشون داد 53 درجه بود. با توجه به اینکه من گیمر هستم و گیم سنگین و طولانی بازی میکنم. از سامسونگ 970 evo plus بهتره از همه لحاظ. پیشنهاد میکنم حتما استفاده کنید.
    تشکر

    1. درود بر شما
      وحید عزیز
      از نظر شما ممنونیم. بازخوردهای شما ما را در تولید محتوای با کیفیت تر کمک می کند.

  14. با سلام و عرض ادب
    میخواستم بپرسم لنوو مدل Ideapad L3 – 15IML05 – NPAاز PCI Express NVMe پشتیبانی می کند یا نه؟
    سپاسگزارم.

      1. با سلام مجدد
        پیشنهاد شما جهت ارتقاء این چی می باشد؟
        سپاسگزارم

        1. لپ تاپ Ideapad L3 – 15IML05 – NPA از 16 یا 20 گیگ رم پشتیبانی می‌کند که به ترتیب زیر است:
          Crucial 8GB DDR4-2400/2666/3200 SODIMM
          Crucial 16GB DDR4-2400/2666/3200 SODIMM
          گزینه های ارتقای هارد و افزودن m2 ssd به صورت زیر است:
          Crucial P5 250/500GB PCIe M.2 2280SS SSD
          Crucial P2 250/500GB PCIe M.2 2280 SSD

  15. با سلام
    لپتاپ من HP Envy15 ae-104ne هست و میدونم که روی مادربورد پورت m.2 تعبیه شده
    اما نمیدونم که از pci express پشتیبانی میکنه یا نه ؟!
    در اصل میخوام بدونم میتونم از ssd های m.2 nvme سامسونگ استفاده کنم یا خیر
    ممنون میشم اگر راهنماییم کنید .

  16. سلام
    من یک مادربرد X370-f Gaming ایسوس خریداری کردم ( AMD با پردازنده رایزن 7 2700 ) و نیز به همراه یک SSD M.2 مدل سامسونگ PM981 NVMe حالا برای نصب ویندوز 10 روی این سیستم به مشکل خوردم
    درایو M.2 منو شناسایی کرده ولی در قسمت انتخاب درایو جهت نصب اونو نمایش نمیده
    اول اینکه تنظیمات بایوس رو باید چطور انتخاب کنم و بعد اینکه آیا پیشنهادی برای من دارین؟
    ممنون میشم کمکم کنین

    1. سلام
      لطفا با واحد خدمات فالنیک با شماره 0218363 داخلی 5541 تماس بگیرید.

  17. ضمن عرض سلام
    آیا میتوان بجای شکافی که کارت mini wifi در لپتاپ ( asus K53SV ) قرار دارد ، از ssd یا m.2 استفاده کرد ؟

  18. سلام
    من (Toshiba NVMe PCIe M.2 256GB) دارم که فولدر C و محل نصب ویندوزم هستش البته 185 گیگ فضای خالی دارم و میخوام بازی Red Dead 2 که یچیزی حدود 115 گیگ فضا نیاز داره رو داخل این فولدر نصب کنم.
    بنظرتون مشکلی ایجاد میکنه؟!

  19. آیا برای داشتن سرعت بالاتر بهتر است از ssd pcie استفاده بشه تا sata?

    1. PCIe سرعت بالاتری نسبت به SATA دارد اما برای کاربردهای روزانه، SATA SSD بهتر کار می‌کند و در بسیاری موارد نسبت به درایو PCIe، تفاوتی ندارد.

  20. باتوجه به اینکه m.2 ها ، دوطرفه یا یک طرفه ساخته میشن ، از کجا باید فهمید کدوم لپ تاپ ها دوطرفه ها را هم پشتیبانی میکند؟(در یک بررسی دیدم که نوشته بود بعضی لپ تاپ ها دو طرفه ساپورت نمی کنه!)
    لپ تاپ مورد نظر: (asus fx504)
    ssd مورد نظر که دو طرفه است: (adata xpg sx8200 pro 256gb)

  21. خیلی کامل و جامع به بررسی m.2 ssd پرداختید
    ممنون از وبلاگ خوبتون

    1. شرکت های معتبر که گارانتی معتبر ارایه می دن همچنین محصولات و قطعات اصل و اورجینال به فروش می رسونن.
      شرکت فالنیک (ایران اچ پی) از جمله این شرکتهاست.

دکمه بازگشت به بالا