به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
کامپیوتر و لپ تاپ

📌هارد M2 چیست؟ چه ویژگی ها و انواعی دارد؟

هارد m2 چیست

هارد M2 یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در حوزه ذخیره‌سازی اطلاعات است که به دلیل تفاوت‌هایی که از نظر پیاده‌سازی و طراحی دارد، سرعت قابل توجهی را هنگام ذخیره سازی و دسترسی به اطلاعات فراهم می‌کند. در این مقاله به صورت مفصل  توضیح داده‌ایم که هارد M2 چیست و به بررسی انواع هارد M2 و ویژگی‌های خاص آن‌ها پرداخته‌ایم. با فالنیک همراه باشید. برای مشاهده هاردهای پرسرعت سروری، می‌توانید روی لینک کلیک کرده و از محصولات فروشگاه فالنیک دیدن کنید: هارد سرور

تعمیر لپ تاپ
تعمیر لپ تاپ در تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک، به وسیله تعمیرکار لپ تاپ مجرب و باتجربه انجام می‎‌شود. تمامی امور مربوط به تعمیرات لپ تاپ با تجهیزات پیشرفته و متخصصین دارای گواهینامه رسمی در دپارتمان تخصصی و تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک. برای ثبت درخواست تعمیر یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
تعمیر لپ تاپتماس تلفنی

هارد M2 چیست؟

هارد M2 یک نوع حافظه فلش است که برای ذخیره‌سازی داده‌ها در تجهیزاتی مثل کامپیوترهای شخصی، سرورها و غیره استفاده می‌شود. این نوع حافظه از رابط M2 استفاده می‌کند که یک رابط سریع و کوچک برای اتصال به مادربورد است. هارد M2 از فناوری NAND Flash برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کند و به عنوان یک جایگزین برای دیسک‌های سخت (Hard Drive) و حافظه‌های حالت جامد  SSD سرنام (Solid State Drive) استفاده می‌شود.

یکی از مزایای شاخص حافظه‌های M2 ابعاد کوچک آن‌هاست که امکان نصب روی مادربوردهای مدرن را فراهم می‌کند. این حافظه‌ها در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلفی موجود هستند و می‌توانند به عنوان حافظه‌های اصلی یا حافظه‌های فوق‌العاده سریع (cache) در سرورها یا استوریج‌ها استفاده شوند. با توجه به سرعت بالا و اندازه کوچک، حافظه‌های M2 برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های شخصی و سرورها بسیار مناسب است.

پیشنهاد مطالعه

M2 چیست | معرفی مزایا و ویژگی های هارد M2

M2 فرم فاکتور جدیدی از حافظه‌های حالت جامد است که جایگزین mSATA شده است. هارد M2 ابعادی کوچک‌تر از هارد دیسک‌ها یا حافظه‌های حالت جامد 2.5 اینچی دارد و می‌تواند در اسلات‌های PCIe روی مادربرد نصب شود. این هارد مزیت‌های قابل توجهی نسبت به مدل‌های قدیمی دارد که از آن جمله باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه کوچک‌تر: هارد M2 بسیار کوچکتر از دیسک‌های 2.5 اینچی است که آن را برای استفاده در دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها مناسب می‌کند.
  • سرعت بالاتر: هارد M2 سرعت‌ انتقال داده بالاتری نسبت به اغلب حافظه‌های حالت جامد یا هارد دیسک‌ها دارد.
  • انعطاف‌پذیری بیشتر: هارد M2 می‌تواند از طریق PCIe یا SATA به مادربورد متصل شود که انعطاف پذیری بیشتری در اختیار کاربران یا کارشناسان شبکه قرار می‌دهد.
  • کاهش دما: حافظه M2 به دلیل فرم فاکتور کوچکتر و عدم نیاز به کابل‌های اضافی نه تنها عملکرد بالاتری دارد، بلکه گرمای کمتری نیز تولید می‌کند که افزایش طول عمر را به همراه دارد و علاوه بر این مانع افزایش کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها یا سرور‌ها می‌شود.
  • سازگاری با استانداردهای جدید: حافظه M2 به لطف رابط NVMe و فناوری PCIe، با استانداردهای جدیدتر سازگاری دارد و از قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند TRIM و NCQ پشتیبانی می‌کند.

در مجموع باید بگوییم که M2 یک فرم فاکتور جدید است که. این تکنولوژی همچنان در حال پیشرفت است و به سرعت نزد سازمان‌ها و کارشناسان شبکه محبوب شده به طوری که به احتمال زیاد در آینده جایگزین فرم فاکتورهای قدیمی‌تر خواهد شد.

هارد M2 چگونه کار می‌کند؟

معمولاً حافظه‌های M2 در تعامل با SSDها برای ذخیره‌سازی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درایوها برای اتصال به مادربرد نیازی به کابل ندارند و در مقابل از طریق یک اسلات اتصال اختصاصی M2 به مادربرد وصل می‌شوند. همین مسئله باعث شده است هارد M2 بالاترین سرعت ممکن را نسبت به سایر هاردها ارائه کند.

یک SSD M2 را می‌توان با استفاده از SATA و PCIe مورد استفاده قرار دارد. رابط SATA استانداردی برای اتصال و انتقال داده‌ها از دیسک‌های مختلف به سرورها یا کامپیوترهای شخصی است که در مقایسه با نمونه‌های رایج سرعت انتقال پایین‌تری دارد. PCIe یکی دیگر از استانداردهای رایج است که امکان اتصال تجهیزات مختلف به کامپیوتر یا سرورها را امکان‌پذیر می‌کند و بسته به نسل مورد استفاده در سرور، سرعت انتقال بیشتری دارد. به طور مثال، PCIe 5.0 که سرورهای نسل یازدهم از آن پشتیبانی می‌کنند، پهنای باند بسیار بالایی در ارتباط با عملیات ورودی و خروجی دارد.

M2 چیست
سرعت بالا یکی از مزایای هارد m2 است.

مقایسه M2 SSD با mSATA

همان‌گونه که اشاره کردیم، M2 SSD به عنوان جایگزین mSATA شناخته می‌شود، با این‌حال، حافظه‌های حالت جامد mSATA هنوز هم در بازار وجود دارد و انتظار می‌رود به دلیل ابعاد و اندازه‌ای که دارند برای سال‌های آتی در تجهیزاتی مثل لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به این‌که mSATA و حافظه‌های M2 کانکتورهای مختلفی دارند، این امکان وجود دارد که در یک دستگاه واحد به شکل همزمان از هر دو آن‌ها استفاده کنید. به طور کلی، تفاوت‌های این دو فناوری در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  1. هارد M2 SSD نسبت به درایوهای mSATA سریع‌تر هستند و اطلاعات بیشتری را ذخیره می‌کند.  به طور مثال، بیشتر درایوهای mSATA ظرفیتی برابر با 500 گیگابایت دارند، در حالی که هارد اس اس دی M2 در ظرفیت‌های یک ترابایت نیز وجود دارد.
  2. هارد M2 SSD از رابط‌های PCIe 3.0، SATA 3.0 و USB 3.0 و فناوری‌های جدیدتر پشتیبانی می‌کند، درحالی‌ که mSATA تنها از SATA پشتیبانی می‌کند.
  3. هارد اس اس دی M2 SATA عملکردی مشابه با درایوها mSATA دارد، با این حال، هارد M2 سریع‌تر است.
  4. SSD هایی که از رابط ساتا پشتیبانی می‌کنند معمولاَ سرعت انتقالی برابر با 600 مگابیت در ثانیه ارائه می‌کنند، درحالی‌ که سرعت انتقال 4 گیگابیت در ثانیه به ازای هر Lane در PCIe موضوع دور از انتظاری نیست.
  5. یکی دیگر از تفاوت ‌های M2 SSD با mSATA در این است که PCIe اجازه می‌دهد تا M2ها از پروتکل NVMe استفاده کنند که عملکرد بالاتری را نسبت به سایر رابط‌ها ارائه می‌کنند. همین امر کاهش زمان تاخیر، افزایش IOPS و مصرف انرژی پایین‌تر را به دنبال دارد.

برای مطالعه تفاوت‌های هارد M2 و SSD روی لینک کلیک کنید: تفاوت هارد SSD و M2 چیست؟

انواع هارد M2 و ویژگی های آن ها

حافظه‌های M2 به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی اجمالی آن‌ها می‌پردازیم:

معرفی هارد SATA M2

حافظه‌های M2 از رابط SATA برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کنند. این رسانه‌های ذخیره‌سازی سرعت انتقال داده‌های مشابه با هارد دیسک‌های 2.5 اینچی ساتا دارند. بنابراین، سرعت خواندن و نوشتن آن‌ها معمولا محدود به 6 گیگابیت بر ثانیه است. SATA M2 نوعی درایو حالت جامد (SSD) است که بر مبنای فرم فاکتور M2 طراحی می‌شود. همان‌گونه که اشاره شد، M2 در مقایسه با حافظه‌های پر کاربرد و سنتی، مدرن‌تر است و نسبت به فرم فاکتورهای قدیمی‌تر مانند 2.5 اینچی و mSATA اندازه کوچک‌تری دارد. SATA M2 یک گزینه محبوب برای کاربرانی است که به دنبال یک SSD کوچک و سریع هستند. همچنین، یک گزینه محبوب برای کاربرانی است که یک لپ‌تاپ، کامپیوتر یا سرور کوچک دارند، زیرا فضای کمتری نسبت به SSDهای 2.5 اینچی یا mSATA اشغال می‌کند. نکته مهمی که قبل از خرید این نوع از حافظه‌ها باید به آن دقت کنید این است که اگر به دنبال یک SSD SATA M2 هستید، باید مطمئن شوید که مادربرد شما اسلات M2 را پشتیبانی می‌کند. همچنین، باید مطمئن شوید که SSD با اسلات M2 روی مادربرد شما است.

پیشنهاد مطالعه

معرفی هارد NVMe M2

NVMe M2 نوع دیگری از درایو‌های حالت جامد (SSD) مبتنی بر فرم فاکتور M2 است که از رابط NVMe برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. رابط NVMe بسیار سریع‌تر از رابط SATA است و به همین دلیل اطلاعات را با بالاترین سرعت ممکن انتقال می‌دهد. همین مسئله باعث شده تا NVMe M2 یک گزینه محبوب برای کاربرانی شود که به دنبال یک SSD بسیار سریع هستند. همچنین، یک گزینه محبوب برای کاربرانی است که یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر مخصوص بازی نیاز دارند که سرعت بارگذاری و اجرای ‌برنامه ها و بازی‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. از مزایای شاخص NVMe M2 نسبت به SATA M2 باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت انتقال بالای داده‌ها
  • عملکرد کلی بهتر
  • تاخیر کمتر
  • سازگاری با PCIe 3.0 و PCIe 4.0 و PCIe 5.0

این مدل حافظه‌های M2 از رابط NVMe سرنام (Non-Volatile Memory Express) برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کنند که همین مسئله افزایش سرعت انتقال داده‌ها را به همراه دارد. به طوری که حافظه‌های NVMe M2 دسترسی به سرعت‌های بسیار بالا تا 3500 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهند.

هارد m2 nvme
هاردهای m2 از نوع nvme تا 3500 مگابایت بر ثانیه سرعت دارند.

همچنین، حافظه‌های M2 در اندازه‌ها و طول‌های مختلفی وجود دارند. اندازه‌های رایج شامل ابعاد زیر است:

  • 2230 (22 میلی‌متر عرض و 30 میلی‌متر طول)
  • 2242 میلی متر
  • 2260 میلی متر
  • 2280 میلی‌متر

این اعداد به اندازه فیزیکی هارد M2 اشاره دارند. ابعاد چهار نوع اصلی هارد M2 نیز به شرح زیر است:

  • M.2 2242: کوچک‌ترین نوع M.2 است و 22 میلی‌متر طول و 42 میلی‌متر عرض دارد.
  • M.2 2260: این نوع مدل 22 میلی‌متر طول و 60 میلی‌متر عرض دارد.
  • M.2 2280: این مدل 22 میلی‌متر طول و 80 میلی‌متر عرض دارد.
  • M.2 22110: بزرگ‌ترین نوع M2 است که 22 میلی‌متر طول و 110 میلی‌متر عرض دارد.

همچنین، ذکر این نکته ضروری است که انواع M2 با استفاده از خطوط مختلف PCIe و SATA مشخص می‌شوند. خطوط PCIe مسئول سرعت انتقال داده هستند و خطوط SATA مسئول انتقال برق هستند. با این توصیف M2 را به گروه‌های زیر نیز می‌توان تقسیم کرد:

  • M.2 SATA: این مدل M2 از خطوط SATA برای انتقال داده و برق استفاده می‌کند.
  • M.2 PCIe 2.0 x2: این مدل از دو خط PCIe 2.0 برای انتقال داده استفاده می‌کند.
  • M.2 PCIe 2.0 x4: این حافظه از چهار خط PCIe 2.0 برای انتقال داده استفاده می‌کند.
  • M.2 PCIe 3.0 x2: مدل فوق دو خط PCIe 3.0 برای انتقال داده استفاده می‌کند.
  • M.2 PCIe 3.0 x4: مد مذکور از چهار خط PCIe 3.0 برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند.
  • M2 PCIe 3.0 x4 NVMe: سریع‌ترین نوع حافظه است که از چهار خط PCIe 3.0 و رابط NVMe برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند و بنابراین بالاترین سرعت ممکن برای انتقال اطلاعات را ارائه می‌دهد. به بیان دقیق‌تر، رابط NVMe یک رابط جدید است که برای SSDهای M2 طراحی شده است. رابط NVMe بسیار سریع‌تر از رابط SATA است و می‌تواند داده‌ها را با سرعت بالاتری انتقال دهد.

در این مقاله به معرفی هارد M2، انواع و ویژگی‌های آن پرداختیم. در صورتی که سوالی در مورد این هاردها دارید، متخصصین فالنیک در بخش نظرات پاسخگوی آن خواهند بود.

هارد سرور
هارد سرور قطعه‌ای حیاتی برای حفظ سلامت اطلاعات شماست بنابراین برای خرید هارد سرور به فروشنده مورد اعتماد مراجعه کنید. فالنیک با بیش از 25 سال سابقه عرضه قطعات و تجیهزات شبکه، هارد سرور را با گارانتی معتبر و بهترین قیمت ارائه می‌کند. برای خرید هارد سرور یا اطلع قیمت کلیک کنید.
هارد سرورتماس تلفنی
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا