به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

خدمات اکتیو و پسیو شبکه چیست؟

خدمات اکتیو و پسیو شبکه چیست؟

یادداشت ویراستار: این مطلب در آبان 1400 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

هنگام راه اندازی شبکه و خرید سرور، باید به خوبی با مولفه‌های مختلف شبکه آشنا باشید. خدمات پسیو، هر آن چیزی است که به شکل ملموس با آن در ارتباط هستید و خدمات اکتیو به مفاهیم نرم افزاری مربوط می‌شود. برای روشن شدن موضوع بهتر است خدمات پسیو و اکتیو را به شکل تفکیک شده از یکدیگر بررسی کنیم و در ادامه ببینیم وظایف اکتیو کار و پسیو کار شبکه چیست. با فالنیک همراه باشید.

خدمات اکتیو شبکه چیست؟

مهمترین خدمات اکتیو شبکه عبارتند از:

  1. راه اندازی و پشتیبانی سرورهای مبتنی بر ویندوز و لینوکس
  2. راه اندازی سرور و دامین، ، اکتیو دایرکتوری، فایل سرور، سرور پشتیبان، ایمیل داخلی
  3. کانفیگ و پیکربندی تجهیرات اکتیو شبکه مانند سرور، استوریج، روتر، سوئیچ، فایروال، اکسس پوینت و …
  4. راه اندازی ایمیل سازمانی
  5. پیاده سازی انواع مجازی سازی با هدف استفاده بهینه از منابع سخت افزاری
  6. راه اندازی سیستم مانیتورینگ و نظارت بر ترافیک شبکه
  7. نصب نرم افزارهای كنترل پهنای باند اینترنت و شبكه
  8. طراحی و پیاده سازی بانك‌های اطلاعاتی تحت شبكه (NAS-SAN)
  9. نصب راهکارهای مجازی سازی مثل vmware و سیتریکس
  10. نصب بسته‌های امنیتی
  11. نصب و آپدیت سیستم عامل و فریمور تجهیزات اکتیو مانند سرور و سوئیچ و …
  12. نصب و آپدیت انواع نرم افزارها و انتی ویروس‌ها و …
پیشنهاد مطالعه

خدمات پسیو شبکه چیست؟

مهمترین خدمات پسیو شبکه عبارتند از:

  1. طراحی شبکه و نقشه کشی
  2. طراحی و راه اندازی شبکه‌های کابلی
  3. کابل کشی شبکه و ترانکینگ شامل نصب داکت، ترانک و نودهای شبکه
  4. نصب پریزها و کیستون‌ها
  5. نصب و راه اندازی سوئیچ‌ها و روترها
  6. راه اندازی تلفن سانترال و خطوط فیبر نوری
  7. برق و تجهیزات ups و برق اضطراری و تعیین محل استقرار ups
  8. راه اندازی اتاق سرور و نصب تجهیزات
  9. نصب و آرایش انواع رک‌ها
  10. طراحی و راه اندازی ارتباطات بین شبکه‌ای وایرلس
  11. نصب تجهیزات امنیتی (دوربین‌های مداربسته، فایروال‌های سخت‌افزاری)
  12. نصب حس‌گرها و تجهیزات هوشمندسازی برای نظارت بر زیرساخت
  13. نصب سامانه‌های اعلام و اطفا حریق مرتبط با اتاق سرور
دمات پسیو شبکه چیست
خدمات پسیو شبکه چیست و پسیو کار چه وظایفی دارد؟
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی)
فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.
دریافت مشاوره طراحی شبکه

اکتیو کار شبکه چیست؟

به کسی که به بخش نرم افزاری شبکه آشنایی و در آن مهارت دارد اکتیو کار شبکه گفته می‌شود.

سابقه کاری اکتیو کار شبکه و جزییات قراردادی که با سازمان و شرکت شما توافق کرده، وسعت وظایف اون را مشخص می‌کند. توجه داشته باشید میزان توانایی‌ها و تجربه‌های او می‌تواند سرعت و کارایی را در کانفیگ و راه اندازی، نگهداری، پشتیبانی و عیب یابی شبکه بالا برد و زمان downtime شبکه را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

uptime بالا و بالا بودن شبکه تاثیر مستقیم روی درآمد شرکت‌ها و سازمان‌ها دارد از طرفی میزان دستمزد و حقوق اکتیو کار شبکه به قابلیت‌ها و میزان تسلطش به کار بستگی دارد در نتیجه پرداخت حقوق بیشتر به اکتیو کار ماهر و باتجربه در مقابل مزایای بالا بودن شبکه و درآمد بیشتر ارزش دارد.

اینکه اکتیو کار شبکه هنگام راه اندازی و کانفیگ تجهیزات اکتیو شبکه چه کارهایی باید انجام دهد و آیا بر اساس استانداردهای راه اندازی شبکه عمل می‌کند یا نه راه را برای نگهداری و پشتیبانی و عیب یابی شبکه هموار می‌کند. مثلا تهیه مستندات از مراحل کار و آپدیت منظم آنها نقش مهمی در سرعت عیب یابی و رفع مشکلات شبکه خواهد داشت. برای آشنایی با مراحل انجام این کار پیشنهاد مطالعه‌ای که در ادامه آمده را مطالعه کنید.

پشتیبانی از شبکه به عنوان یکی از وظایف اکتیوکار شبکه اهمیت زیادی در سازمان و شرکت‌ها دارد و حیات و تدارم کسب‌وکارها بر پایه آن بنا شده است. در این زمینه مطالعه مقاله “پشتیبانی شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟” به شما توصیه می‌شود.

نکته مهمی که در بحث وظایف اکتیوکار شبکه از قلم می‌افتد، اهمیت آموزش کاربران و کارمندان توسط اوست. مهارت تمام کاربران در استفاده از شبکه و سرویس‌های شبکه در یک سطح نیست و برخی حتی مهارت استفاده ابتدایی از شبکه را ندارند و یا اقداماتی انجام می‌دهند که امنیت شبکه را به خطر می‌اندازد. لذا بیان نکات و آموزش و نظارت بر نحوه عملکرد کاربران توسط اکتیو کار شبکه مساله مهمی است و باید در چک لیست نگهداری از شبکه در نظر گرفته شود. می‌توانید چک لیست امنیت شبکه را از مقاله “راهکارهای تامین امنیت شبکه” دانلود کنید.

با توجه به آنچه که در قسمت خدمات اکتیو شبکه چیست گفتیم آشنایی و تسلط بر تجهیزاتی مانند سرور و استوریج و فایروال و سوئیچ و روتر شبکه، مبنای کار اکتیو کار شبکه است و بسته به زمینه کاری شرکت، ممکن است آشنایی با سیستم های امنیتی مانند ابزارهای نظارتی و تجهیزاتی مثل دوربین مدار بسته و نحوه کار آن جزو وظایف اکتیو کار باشد.

گاهی حضور اکتیو کار شبکه در کنار پسیو کار شبکه می‌تواند مسیر راه اندازی شبکه و سرویس‌های آن را اصولی‌تر پیش برد و استانداردهای لازم به خوبی رعایت شود. بسته به وسعت شبکه‌ای که می‌خواهیم پیاده سازی کنیم، گاهی ممکن است هر دوی این کارها را یک نفر انجام دهد و یا به صورت کلی به شرکت ثالثی که کار خدمات اکتیو و پسیو شبکه می‌کنند برون‌سپاری شود.

پسیو کار شبکه چیست؟

به کسی که دانش نصب و راه اندازی شبکه و کار با تجهیزات آن را دارد پسیو کار شبکه گفته می‌شود. پسیو کار شبکه علاوه بر اینکه باید دانش کافی در زمینه انواع زیرساخت شبکه شامل شبکه محلی، شبکه وایرلس، شبکه فیبر نوری و … داشته باشد باید پیاده سازی آنها را طبق استانداردها انجام دهد تا هم عملکرد و کارایی شبکه در حالت حداکثری باشد و هم امکان توسعه شبکه در هر شرایطی مهیا باشد.

چگونگی انتخاب تجهیزات و سازگار بودن آنها مساله‌ای است که باید هنگام خرید تجهیزات شبکه به آن دقت کرد اما مرحله که نوبت به پیاده سازی و نصب تجهیزات شبکه است، مهارت‌ها و تجارب کارشناس پسیو شبکه خودنمایی می‌کند. اگر چه مهارت پسیو کاری شبکه در پیاده سازی زیرساخت شبکه بیشتر باشد حقوق بیشتری دریافت می‌کند که البته در برابر هزینه‌هایی که پسیوکاری با تجربه کم ممکن است روی دستمان بگذارد قابل مقایسه نیست.

کلام آخر

افرادی که در حوزه شبکه مشغول به کار هستند معمولا در دو دسته پسیو کار و اکتیو کار تقسیم می‌شوند. ذکر این نکته لازم است که هر دو دسته باید به نوع کار یکدیگر آشنایی داشته باشند تا از نحوه اتصالات و کارکرد صحیح تجهیزات شبکه مطمئن باشند.

به طور کلی سپردن سکان زیرساخت شبکه به افراد مجرب و ماهر کلیدی اساسی در راه اندازی و نگهداری شبکه‌های کامپیوتری است و اگر به افرادی با دانش و مهارت ناکافی سپرده شود ضررهای جبران‌ناپذیری به درآمد و کسب‌وکارتان وارد می‌شود.

خرید سرور با بهترین قیمت و گارانتی طلایی فالنیک
فالنیک با دارا بودن سبد کاملی از سرورهای اچ پی و تنها دارنده گارانتی رسمی و معتبر سرور اچ پی در ایران، خرید سرور را با گارانتی طلایی، سرویس دوره ای و مشاوره خرید رایگان ارائه می‌کند. شماره تماس مشاوره و اطلاع از قیمت سرور: 02154591914
خرید سرور

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا