به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
قطعات و لوازم جانبی

کدام CPU بهتر است؟ اینتل یا AMD؟ ویدئو

سی پی یو اینتل یا AMD

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در بهمن 96 نوشته شده بود و در شهریور 99 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

amd بهتر است یا intel

زمانی که شما تصمیم می‌گیرید سیستم پردازشی مثل کامپیوتر، لپ تاپ یا سرور تهیه کنید، باید در مورد فهرست طولانی از قطعات و سخت‌افزارهای مختلف تصمیم‌گیری کنید که قرار است در نهایت به مجموعه‌ای هماهنگ و یکپارچه تبدیل شوند. در این میان پردازنده یکی از مهم‌ترین موارد است که احتمالا بر تصمیم شما در انتخاب سایر قطعات هم تاثیر می‌گذارد. حال اولین و مهم‌ترین سوالی که باید از خود بپرسید این سوال ساده است: کدام سی پی یو بهتر است؟ کاملا شبیه به انتخاب بین اپل یا مایکروسافت. انتخاب cpu می‌تواند روی قیمت لپ تاپ یا قیمت کامپیوتر تاثیرگذار باشد، پس اجازه دهید کمی عمیق‌تر به جزییات نگاه کنیم تا بدانیم کدام انتخاب، برای سیستم شما بهتر است.

پیشنهاد مطالعه

گفتگوی TechTalk: معیار های انتخاب cpu

قصد داریم طی چند قسمت، به بررسی CPU و نکات مهم در انتخاب آن چه در حوزه عمومی و چه در  حوزه انترپرایزی بپردازیم. در این قسمت، کارشناس ما مریم فقیهی، مهمان مسعود سوری است تا به موضوع بررسی مولفه های مهم CPU بپردازند. با معرفی CPU و اشاره به سیستم های SoC شروع کرده و پس از بررسی تفاوت CPU و SoC، به بررسی مولفه های مهم در سی پی یو مانند سرعت کلاک، TDP و IPC و هسته و کش و Thread و Hyper Threading … ادامه می دهیم. با این ویدئوی 20 دقیقه‌ای با فالنیک همراه باشید.

راهنمای انتخاب پردازنده مناسب؛ 7 نکته مهم

سی پی یو مغز کامپیوتر و مهم‌ترین مولفه آن است. در ویدئویی که کمی بالاتر ارایه شد با مولفه‌های اساسی در CPU آشنا شدیم، برویم به سراغ نکاتی که هنگام انتخاب و خرید سی پی یو باید به آن‌ها توجه کنیم. پیشنهاد می‌کنم 7 نکته زیر را هنگام انتخاب و خرید CPU در نظر بگیرید:

  1. CPU را برای انجام چه کاری لازم دارید؟
  2. aMD یا intel؟
  3. آیا به Overclocking نیاز دارید؟
  4. به کدام یک بیشتر نیاز دارید: Core، Thread، Clock Speed
  5. چه سوکتی و چه پردازنده‌ای؟
  6. سیستم و بودجه باید هماهنگ باشند
  7. خواندن مشخصات فنی

در این تک تاک، کارشناس ما مریم فقیهی، مهمان مسعود سوری است تا به موضوع بررسی نکات مهم در انتخاب CPU بپردازند. در این قسمت نکاتی که لازم است تا هنگام انتخاب و خرید CPU به آنها دقت کنیم را مورد بررسی قرار می دهیم.

عناوین مهمی که در این ویدئوی 22 دقیقه‌ای می‌بینید در ادامه آمده است:

عناوین مورد بررسی:

  1. CPU را برای انجام چه کاری لازم دارید؟
  2. amd یا intel، پردازنده اینتل یا ای ام دی
  3. آیا به Overclocking نیاز دارید؟
  4. به کدام یک بیشتر نیاز دارید: Core، Thread، Clock Speed
  5. چه سوکتی و چه پردازنده‌ای؟

شرکت AMD و Intel همواره رقیب یکدیگر بوده‌اند و با حضور در بازار تولید پردازنده، تکنولوژی‌های نوین خود را ارایه داده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این دو شرکت فناوری، در ادامه با فالنیک همراه باشید.

خرید و قیمت لپ تاپ در فالنیک
برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و خرید لپ تاپ با مشاوره تخصصی رایگان و گارانتی معتبر ۱۸ ماهه از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
قیمت لپ تاپتماس تلفنی

amd چیست؛ معرفی شرکت AMD

شرکت AMD در سال 1969 و در منطقه Sunnyvale ایالت کالیفرنیا تاسیس شد. تمام فعالیت AMD از ابتدای تاسیس روی مدارات نیمه هادی متمرکز شده بود. AMD هم اکنون پردازنده‌های مرکزی کامپیوتر، پردازنده‌های گرافیکی، پردازنده‌های Workstation و مجتمع، و همچنین چیپ‌ست‌های مادربورد را تولید می‌کند. AMD شرکت ATI را در سال 2006 خرید تا بتواند با استفاده از این شرکت، سهم خود را در بازار پردازنده‌های گرافیکی افزایش دهد و به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پردازنده‌های گرافیکی لقب گیرد.


در صورتی که برای خدمات مرتبط نرم افزاری و سخت افزاری لپ تاپ و کامپیوتر به کمک نیاز دارید، می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید تا از راه دور مشکل را برطرف کنند.
برای مشاوره و تماس با کارشناس فنی می‌توانید از خط ثابت با شماره تلفن 9099071843 تماس بگیرید.
از ساعت 8:30 تا 17:30پاسخگوی شما هستیم.

اینتل چیست؛ معرفی شرکت Intel

شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس و گوردون مور راه‌اندازی شد. این شرکت مبدع فناوری ریزپردازنده‌های اکس۸۶ است. اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قوی‌ترین تراشه‌ها یعنی ۸۰۸۶ را به بازار فروش قطعات کامپیوتری عرضه کرد و شرکت IBM از این پردازنده برای محصول کامپیوتر شخصی (PC) خود استفاده کرد.

در دهه‌های نخست مهم‌ترین رقیب اینتل، شرکت AMD بود، از سال ۲۰۰۰ با تسلط اینتل بر بازار پردازنده‌ها، هر سال سهم بالاتری را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۳ مؤسسه اینتر برند، اینتل را به‌عنوان هفتمین برند ارزشمند جهان معرفی کرد. عمده‌ترین محصولات اینتل عبارت‌اند از پنتیوم و زئون برای سرورها و Core 2 Duo و Intel Core برای رایانه‌های کوچک و کم مصرف.

پیشنهاد مطالعه

تاريخچه سنترينو اینتل

اولين پلتفرم سنترينو در مارچ سال 2003 با نام Carmel معرفی شد. پردازنده Banias اولين پردازنده بكار گرفته شده در پلتفرم سنترينو بود كه موفقيت چشمگيری بدست آورد زيرا كه پردازنده آن مصرف توان خيلی بهتری نسبت به ديگر پردازنده‌ها خصوصاً پردازنده‌های شركت رقيب يعنی AMD داشت.

در جولای سال 2004 ميلادی اينتل پلتفرم سنترينو را به روز رسانی كرد و آن را سوناما (Sonama) ناميد. بنابراين پلتفرم سنترينو شامل دو نسخه شد: پلتفورم Carmel 2 و پلتفرم Sonama. در به روز رسانی سوناما اينتل پردازنده‌ جديدی با نام Dothan را معرفی كرد که شامل كش بزرگ‌تر و چند تکنولوژی جديدتر نسبت به Banias بود كه البته اختلاف چشمگيری در كارايی ارايه نمی‌كرد.

ادامه تاریخچه سی پی یو های اینتل را ادامه می‌دهیم با به روز رسانی بعدی اينتل که ابتدا با نام Napa و سپس با نام Centrino Duo معرفی شد. Napa يا Centrino Duo بيشترين تغييرات را در پلتفرم سنترينو ايجاد كرد. Napa موجب شد كه اولين پردازنده دو هسته‌‌ای برای نوت‌ بوک ها معرفی شود و همچنين كارايی و طول عمر باتری ها‌ به طور شگفت آوری نسبت به قبل افزايش پيدا كند. نكته جالب توجه در مورد اين پلتفرم مقدار مصرف توان بود. با وجود اين كه تعداد هسته‌های پردازنده‌‌ها دو برابر شده اما مقدار مصرف باتری كاهش پيدا كرده است. پردازنده دو هسته‌ ای بكار گرفته شده در پلتفرم سنترينو Duo، پردازنده Core Duo (با اسم Yonah) نام داشت. در حدود چند ماه بعد از معرفی Core Duo اينتل پردازنده Core 2 Duo را با نام Merom معرفی كرد. Merom نيز دارای دو هسته است و عمده‌ترين تفاوت آن با Yonah بهره‌ گيری از كش و FSB بيشتر و 64 بيتی بودن آن است.

جدول نسل های سی پی یو اینتل

از ابتدای ارایه CPU های اینتل نسل های مختلفی ارایه شده و هر نسل نسبت به نسل قبلی بهبودها و پیشرفت هایی داشته است. در ادامه جدول نسل سی پی یو های اینتل را می‌خوانید.

کدام CPU بهتر است؟ اینتل یا AMD؟
جدول نسل سی پی یو های اینتل و تشریح ویژگی های هر نسل

در نام و مدل پردازنده می‌توانیم نسل پردازنده اینتل را متوجه شویم. مثلا نسل پردازنده Intel Core i7 6700 K Processor و Intel Core i7 6920 HQ Processor نسل 6 است. اگر به جای 4 رقم، 3 رقم در مدل سی پی یو باشد، نسل آن نسل 1 است. اگر حروف K و HQ برای تان سوال شده است، در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه

معنی حروف در نام Intel CPU

اینتل با ارایه انواع مختلف پردازنده ها بخش بزرگی از بازار سی پی یو را در دست دارد. انواع پردازنده اینتل در سرورها، کامپیوترها و اسمارت فون ها استفاده می‌شود. هر نوع پردازنده با داشتن قابلیت های خاص خود ویژگی های خاصی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. برخی از این ویژگی ها در قالب حروف انتهای نام CPU مشخص است. در ادامه جدول تشریح حروف در انواع سی پی یو های اینتل را می‌بینید.

معنی حروف در نام Intel CPU
جدول تشریح حروف در انواع سی پی یو اینتل

بسیاری افراد بر این تصور هستند که مثلا Core i3 نسل پردازنده است در حالی که مدل یا برند پردازنده اینتل است. در ادامه لیست مدل های سی پی یو اینتل را می‌خوانید:

  1. Pentium 1, 2, 3, 4
  2. Celeron
  3. Pentium M and Celeron M for mobile devices
  4. Pentium Dual Core
  5. Core Solo
  6. Core Duo
  7. Core 2 Duo
  8. Core 2 Quad
  9. Core i3, i5, i7, i9

مفهوم نسل ها اساسا پس از عرضه سری Core i مطرح شد. تفاوت معماری پردازنده های اینتل مربوط به تفاوت در معماری آنهاست که در قسمت قبل به آن پرداختیم.

  • Intel Pentium: سی پی یو ارزان قیمتی است که برای کارهای عادی روزانه نظیر ایجاد و ویرایش اسناد، وب گردی و شبکه اجتماعی، پلی کردن موزیک مناسب است.
  • Intel Core-i3: این سی پی یو برای کارهای روزانه، وب گردی و سرچ، انجام بازی‌های کامپیوتری سبک و دانلود آهنگ و به اشتراک گذاری آنلاین عکس‌ها مناسب است.
  • Intel Core-i5: این سی پی یو برای انجام چندین وظیفه به صورت همزمان، کارهای روزانه، انجام بازی‌های کامپیوتری، مشاهده فیلم‌های HD، ایجاد و به اشتراک گذاری فیلم‌های خانگی مناسب است.
  • Intel Core-i7: این سی پی یو برای بازی‌های کامپیوتری حرفه‌ای، اجرای فایل‌های چند رسانه‌ای، ویرایش ویدئو و تجربه مشاهده ویدئوهای سه بعدی مناسب است.
تعمیر لپ تاپ
تعمیر لپ تاپ در تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک، به وسیله تعمیرکار لپ تاپ مجرب و باتجربه انجام می‎‌شود. تمامی امور مربوط به تعمیرات لپ تاپ با تجهیزات پیشرفته و متخصصین دارای گواهینامه رسمی در دپارتمان تخصصی و تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک. برای ثبت درخواست تعمیر یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
تعمیر لپ تاپتماس تلفنی

انواع پردازنده های اینتل

تا به حال در زمینه کامپیوترهای دسکتاپی، 10 نسل پردازنده اینتل به بازار عرضه شده و در هر نسل، مدل های مختلفی به مشتریان ارایه شده است. در ادامه دو فایل اکسل ارایه شده که در آن تمامی مدلهای سی پی یو های اینتل که تا به حال (شهریور 99) در بازار عرضه شده دیده می‌شود. این فایل ها که حاوی جدول سی پی یو های اینتل است اطلاعات دقیقی درباره انواع مدل های CPU اینتل شامل زمان عرضه، تعداد هسته و ترد، فرکانس، نوع و تعداد رم، نوع سوکت و تکنولوژی هایی که پشتیبانی می‌شود است.

دانلود فایل انواع پردازنده های اینتل از 2014 تا سپتامبر 2020

دانلود فایل انواع پردازنده های اینتل از ابتدا تا 2014

جدیدترین سی پی یو اینتل

آخرین نسل سی پی یو اینتل که منتشر شده پردازنده های نسل 10 اینتل است که تکنولوژی های آن عبارتند از:

  1. تکنولوژی Intel Thermal Velocity Boost
  2. تکنولوژی Intel Turbo Boost Max 3.0
  3. پشتیبانی از رم های DDR4-2933 که در بازی روانتر، واقعی بودن تصاویر، مالتی تسکینگ سریعتر و کارایی بالا تاثیرگذار است.
  4. تکنولوژی Intel Hyper Threading در تمام مدلها
  5. پشتیبانی از Thunderbolt 3.0 که باعث سرعت بالا در انتقال فایلها می‌شود.
  6. تکنولوژی Intel Optane که سرعت بالا را نتیجه می‌دهد.
  7. تکنولوژی Intel Ethernet Connection 1225 که سرعت دوبرابری در شبکه را نتیجه می‌دهد.
  8. تکنولوژی Intel WiFi 6 AX201 که سرعت سه برابری در دانلود، بازی عالیتر و اتصالات قابل اطمینان را ارایه می‌دهد.
  9. تکنولوژی Intel UHD Graphics پخش ویدئو با کیفیت 4K UHD با کوچکترین جزییات در بازی و تصویر.
  10. تکنولوژی Inte Quick Sync Video که سرعت و کیفیت در کنفرانسها، اشتراک گذاری آنلاین و ادیت ویدئو را فراهم می‌کند.

جدیدترین مدل های سی پی یو اینتل که در سال 2020 عرضه شده عبارتند از:

  1. Core i9 10900
  2. Core i7 10700
  3. Core i5 10600
  4. Core i5 10500
  5. Core i5 10400
  6. Core i3 10320
  7. Core i3 10300
  8. Core i3 10100

مثلا سریع ترین پردازنده اینتل برای گیم مدل Core i9 10900K است.

قرار است نسل 11 پردازنده های اینتل در فصل اول سال 2021 به بازار ارایه شود.

پیشنهاد مطالعه

مقایسه انواع سی پی یو اینتل

کامپیوترهای Desktop یا رومیزی، کامپیوترهایی با کاربرد مالتی مدیا، لپ تاپ ها، کامپیوترهای سرور، سوپرکامپیوترها، هر کدام نیاز پردازشی متفاوتی دارند و شرکت‌های ساخت پردازنده از جمله اینتل، بزرگترین سازنده‌ی پردازنده در دنیا، محصولات متفاوتی برای کامپیوترهای مختلف پیشنهاد می‌کند. مثلا خانواده پردازنده‌های Intel Core برای کامپیوتر‌های رومیزی و خانواده بزرگ پردازنده‌های Xeon همان زئون را برای سرور ارائه داده که هر کدام از این پردازنده‌ها برای کاربردهای متفاوت دارای تعدادی زیرگروه هستند. در ادامه به مقایسه انواع پردازنده های اینتل می‌پردازیم.

در این قسمت مقایسه پردازنده های دسکتاپی Intel Core نسل 10 را با هم بررسی می‌بینیم.

مقایسه انواع سی پی یو اینتل
مقایسه پردازنده های دسکتاپی Intel Core نسل 10

انواع پردازنده Intel Xeon

نسل پردازنده های اینتل زئون با هدف پردازش در سرورها و ورک استیشن ها طراحی و ساخته شدند و از خیلی جهات با پردازنده های دسکتاپ، مانند Core i7 متفاوت هستند. پردازنده های زئون نسبت به بازدهی و کارایی که دارند، دمای کمتری داشته و به دلیل کاربرد در سرورها و دیتاسنترها، از پایداری بیشتری برخوردارند و در شرایط مساوی، درصد بسیار کمتری از هنگ و Crash سیستم، در سیستم‌هایی دیده می‌شود که از پردازنده های زئون بهره برده‌اند و این به دلیل تکنولوژی‌هایی است که در این سری پردازنده ها استفاده شده است.

انواع سی پی یو amd

قبل از ادامه مبحث توجه داشته باشید که درباره نسل سی پی یو های amd در مقاله راهنمای خرید CPU نکاتی گفته شده است. لینک این مقاله ابتدای همین صفحه قرار دارد.

1. AMD Ryzen Threadripper Processors

یکی از قوی ترین پردازنده ها است که 32 هسته و کش 140 مگ دارد و از NVMe و 4 اسلات رم DDR4 پشتیبانی می‌کند. برای رندرینگ و محتواکارها و حرفه ای ها بسیار مناسب است.

2. AMD Ryzen Processors with Radeon Graphics

یکی از سریعترین پردازنده ها با 8 هسته است که برای رندر و ادیت تصویر و ویدئو، گیمینگ HD، استریمینگ ویدئو و HDR بسیار مناسب است.

3. AMD Ryzen 9 Desktop Processors

یکی از مناسب ترین پردازنده ها با 16 هسته و 2 اسلات رم DDR4 برای گیمرها و محتواکارها است.

4. Athlon and A-Series Processors for Desktop

پردازنده های 4 هسته ای هستند که برای مصارف معمولی استفاده می‌شوند.

  • AMD A4: سی پی یو amd ارزان قیمتی است که برای کارهای عادی روزانه، وب گردی و شبکه اجتماعی، پلی کردن موزیک و مشاهده DVD در رزولوشن HD مناسب است.
  • AMD A6: این سی پی یو amd برای انجام سریعتر کارهای همزمان، مشاهده فیلم‌های Blue-ray یا سه بعدی، انجام بازی‌های کامپیوتری HD یا سه بعدی، ویرایش ویدئوهای HD مناسب است.
  • AMD A8: این سی پی یو amd برای انجام بازی‌های سه بعدی با فعال بودن همزمان دو کارت گرافیک، اجرای همزمان بر روی چندین مانیتور HD و اجرای تمامی برنامه‌های مورد نیاز مناسب است.
  • AMD A10: این سی پی یو amd برای اجرای چندین برنامه به صورت یکباره بدون کندی، اجرای بهتر بازی‌های HD، اجرای بازی‌های سه بعدی و با کیفیت Blu-ray و ویرایش ویدئوها و عکس‌های HD مناسب است.

5. AMD EPYC

پردازنده های AMD EPYC بدون سوکت و از نوع SoC هستند (SoC چیست؟). این CPU ها در سرورها استفاده می‌شوند مثلا در سرور HPE DL385 G10 و HPE DL325 G10.

نسل پردازنده در اینتل و AMD

تقریبا هر سال، Intel و AMD، پردازنده‌های خود را با معماری جدید ارتقا می‌دهند. نسل کنونی اینتل، 9th Gen Core Series است مثل Intel Core i7-9700K یا Intel Core i9-9900. برای تشخیص نسل های cpu amd و CPU Intel به چه چیزی باید دقت کرد؟

Ryzen 2000 یا aka Ryzen 2 جدیدترین چیپ‌های AMD است مثل AMD Ryzen 5 2600X و AMD Ryzen 7 2700X.

با نگاهی به شماره مدل می‌توانید نسل CPU که اولین رقم از چهار رقم است، ببینید. مثلا رقم 8 در Core i7-8400 یعنی از نسل هشت است و رقم 2 در Ryzen 7 2700X یعنی از نسل دو.

هر دو برند اینتل و AMD، در تلاشند تا بهترین پردازنده‎ها را ارایه دهند و شما می‌توانید جدیدترین و بهترین پردازنده‌های سری Intel X که همچنان نسل هفت است را تهیه کنید و یا چیپ‌های نسل دوم AMD Threadropper که طی چند ماه آینده وارد بازار می‌شود، بخرید.

اگر خرید نسل‌های قبلی پردازنده به شما پیشنهاد شد، قبول نکنید مگر اینکه مادربورد شما از چیپ جدید پشتیبانی نکند. به این نکته توجه کنید که با خرید نسل‌های قدیمی پردازنده، هزینه شما خیلی هم کم نمی‌شود. مثلا تفاوت دو پردازنده 8th-Gen Core i7-8700K و 9th Gen Core i7-9700K، فقط 15 دلار است.

معنی حروف و  اعداد در نامگذاری CPU

اعداد و حروفی که برندها برای نامگذاری پردازنده ها و بیان مدل‌های محصولات خود استفاده می‌کنند، ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. هم اینتل هم AMD، چیپ‌های خود را به سه دسته “خوب، بهتر و بهترین” تقسیم می‌کنند یعنی به ترتیب: Core i3/Ryzen 3 و Core i5/Ryzen 5 و Core i7/Ryzen 7.

Core i9-9900K و Core i9-9980X در صدر محصولات اینتل قرار دارد و قیمت این نوع پردازنده های اینتل حدود 2000 دلار اما این مدل‌ها برای اکثر کاربران ضرورتی ندارند و معمولا خارج از رنج قیمتی مدنظر آنهاست. اینتل برای کاربرانی که بودجه زیادی در نظر ندارند، چیپ‌های Celeron و Pentium را ارایه داده که البته پنتیوم کمی سریع‌تراست و AMD هم خانواده Athlon را پیشنهاد می‌دهد.

Threadripper جزو محصولات رده بالای AMD است و اینتل هم سری Core X به همراه CoreX/9i و Xeon W ارایه داده است.

بریم به سراغ اعدادی که بعد از 3 و 5 و 7 می‌آید. رقم اول مربوط به نسل محصول است. بقیه ارقام، بیانگر مدل‌های مختلف است که هر چه بالاتر باشند بهتر است یعنی هسته‌های بیشتر و/یا کلاک‌های بالاتر خواهید داشت.

حرف K در انتهای مدل‌های اینتل به معنی Unlock بودن برای آورکلاکینگ است و تنها تعدادی از چیپ‌های اینتل، K دارند اما در عوض تقریبا همه پردازنده‌های AMD Ryzen برای آورکلاکینگ، Unlock هستند و نیازی به K ندارند.

حرف X در پایان مدل‌های AMD بیانگر سرعت کلاک بالاتر است.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

جدول برابری پردازنده های اینتل و amd

جدول مقایسه سی پی یو amd با intel , رده بندی سی پی یو های اینتل و AMD به شرح زیر است:

1. قوی ترین CPU ها

این رده از CPU ها با داشتن سرعت و تعداد هسته بالا مخصوص سرور ها و ورک استیشن ها ارایه شده‌اند و اصلا مناسب گیمرها نیست.

رده بندی سی پی یو های اینتل و AMD
جدول برابری سی پی یو های اینتل و AMD

2. CPU های رده بالا

هم در کارهای حرفه ای و هم در گیمینگ کاربرد دارند. در کنار کارت گرافیک خوب می‌توانند در 4K هم مصرف شوند.

سی پی یو های Intel Core i7  و Ryzen 7 از نمونه سی پی یو های این رده هستند. حال از بین رایزن یا اینتل کدام را انتخاب کنید بستگی به کاربری موردنظر شما دارد.

3. CPU های گیمری

در زمینه سی پی یو های مخصوص گیم و گیمینگ در ادامه مفصل صحبت خواهیم کرد.

4. CPU های رده پایین

سی پی یو های Intel Core i3 – 8100 و Ryzen 3 2200 G از نمونه سی پی یو های این رده هستند.

مقایسه پردازنده های اینتل و amd

پردازنده amd سریع‌تر و پیشرفته‌تر است یا اینتل؟ مزایا و معایب این چیپ ها چیست؟ تفاوت amd و intel در چیست؟

برخی تفاوت های سی پی یو های amd و Intel عبارتند از:

1- پردازنده های شرکت Intel به مراتب از پردازنده های شرکت AMD در بسیاری موارد برتری دارند.

2- محصولات AMD به نسبت محصولات مشابه شرکت Intel قیمت ارزان‌تری دارند.

3- پردازنده های شرکت Intel معمولاً دو برابر پردازنده های AMD دارای L2 Cache هستند.

4- پردازنده های AMD بودند که برای اولین بار کنترلر حافظه را درون پردازنده قرار دادند، کاری که Intel انجام نداد.

5- در شرایط یکسان، AMD CPU در بازی توان پردازشی بالاتری نسبت به Intel CPU دارند در نتیجه در محصولات ایکس باکس و پلی استیشن مورد استفاده قرار گرفته است.

6- توان بالاتر پردازشی در ای ام دی ها باعث تولید گرمای بیشتر می‌شود که البته برای رفع آن از راهکارهایی برای خنک نگه داشتن چیپ استفاده شده است.

7- AMD در مولتی تسکینگ همیشه بهتر از اینتل است چون تعداد هسته و تردهای بیشتری دارند. Intel در سرعت و قدرت در پردازش ساده بهتر است.

قیمت پردازنده های اینتل و AMD

هزینه به عنوان اصلی‌ترین فاکتور برای انتخاب قطعات سیستم بین کاربران است، انتخاب سی پی یو مناسب نیز در کم‌تر شدن هزینه بسیار موثر است.

کافیست به قیمت CPUهای موجود در بازار نگاهی بیاندازید، خواهید دید که چیپ‌های AMD در مقایسه با چیپ‌های اینتل ارزان‌تر هستند. ارزان قیمت‌ترین محصول AMD تراشه Dual core AMD Sempron و Athlon یا سری A و پردازنده های Dual Core هستند که قیمتی حدود 30 دلار دارند، که در مقایسه با ارزان قیمت‌ترین محصول اینتل، مثل G3930 Dual Core که ارزشی معادل 40 دلار دارد، قیمتی به مراتب پایین‌تر دارد. پس خرید پردازنده amd به صرفه تر است.

سی پی یو اینتل یا AMD
پردازنده های AMD به نسبت پردازنده های Intel به صرفه ترند.

مقایسه قدرت پردازنده های اینتل و ای ام دی

هر پردازشگری، قدرت و ضعف خاص خود را داراست. به عنوان مثال، یک اینتل پنتیوم 4 اغلب روی 3ds Max ریندرینگ نرم‌افزاری سریع‌تری انجام می‌دهد تا یک AMD Athlon 64. از طرف دیگر پردازنده های AMD معمولا در بازی‌های کامپیوتری پردازنده‌‌های اینتل را مغلوب خود می‌کنند ولی نقطه ضعف آن‌ها گرمای شدیدی است که تولید می‌کنند. از آنجایی که اخیرا پردازشگرهای دو هسته‌ای متداول شده‌اند پردازشگرهای دوهسته‌ای AMD مستعدتر هستند که از همتای خود پیشی بگیرند و همچنین پردازنده‌های اینتل نیز همچنان با سرعت و حرارت کار می‌کنند.

اگر مایلید از کارت های گرافیکی دو هسته‌ای برای بازی استفاده ‌کنید، AMD را توصیه می‌کنیم. درنهایت، متوسط کاربران اداری کامپیوتر ممکن است با چنین مقولاتی اصلاً مواجه نشوند. از آنجایی که آنها به واکنش کلی سیستم بیشتر بها می‌دهند عملکرد ضعیف پردازنده آنچنان موضوع مهمی برای آنها محسوب نمی‌شود چرا که واکنش صحیح و مناسب سیستم به حافظه، هارد درایو و عوامل دیگر بستگی دارد.

تفاوت معماری پردازنده‌های اینتل و amd

تا پیش از سال 2017 و معرفی معماری zen توسط شرکت amd، پردازنده‌های این شرکت همواره از نظر معماری، عقب‌تر از پردازنده‌های شرکت اینتل بودند اما با معرفی معماری zen و سری پردازنده‌های ryzen شرکت amd گام بزرگی به سمت موفقیت برداشت. چیپ‌ست‌های ryzen بر پایه معماری 7 نانومتری ساخته می‌شوند که انرژی کمتری مصرف می‌کنند و گرمای کمتری نیز تولید می‌کنند؛ همچنین threadهای بیشتری را نیز در خود جای می‌دهند. همه این موارد مزیت‌های بزرگی در سیستم‌های کامپیوتری محسوب می‌شوند.

تفاوت اصلی amd و اینتل در ساخت چیپ‌ست‌ها، برون‌سپاری است. چیپ‌ست‌های شرکت amd توسط شرکت‌های دیگری مثل TSMC ساخته می‌شوند اما شرکت اینتل، شخصا چیپ‌ست‌های خود را تولید می‌کند. این تصمیم اینتل، دلایل مختلفی دارد اما به‌هرحال سبب شده این شرکت انعطاف لازم را برای رقابت با amd در زمینه معماری پردازنده‌ها، از دست بدهد.

همزمان با موفقیت‌های چشمگیر amd در زمینه معماری پردازنده‌ها، شرکت اینتل مشکلات زیادی در رقابت با محصولات ryzen دارد. پردازنده‌های اینتل بر مبنای معماری 10 و 14 نانومتری ساخته می‌شوند که یک تکنولوژی قدیمی محسوب می‌شود. اگرچه اضافه شدن برخی ویژگی‌ها و featureها به پردازنده‌های اینتل بخشی از عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرده اما همچنان پردازنده‌های amd از نظر معماری ساخت، پیشرو تر از پردازنده‌های اینتل هستند.

گرافیک یکپارچه در پردازنده‌های اینتل و amd

مزیت دیگری که پردازنده‌های amd نسبت به پردازنده‌های اینتل دارند، مسئله گرافیک یکپارچه است. همانطور که گفتیم شرکت amd با خرید شرکت ATI جای خود را در بین تولیدکنندگان کارت‌های گرافیک باز کرد. ادغام تکنولوژی کارت‌های گرافیک با پردازنده‌ها و عدم استفاده از کارت‌های گرافیک مجزا، مصرف کمتر انرژی را در پی دارد که مزیت بزرگی محسوب می‌شود، خصوصا در لپ تاپ ها که از باتری استفاده می‌کنند.

البته شرکت اینتل نیز از تکنولوژی گرافیک یکپارچه در پردازنده‌های خود استفاده می‌کند اما به دلیل استفاده از معماری 10 و 14 نانومتری، کیفیت این پردازنده‌ها به محصولات amd نمی‌رسد.

بهترین سی پی یو برای رندرینگ

در جدیدترین بنچمارک ها، از نظر نسبت قدرت cpu به هزینه‌ خرید، پردازنده‌های amd عملکرد بهتری نسبت به cpuهای اینتل ارائه داده‌اند.

به عنوان مثال پردازنده‌های amd ryzen 5 2600 و ryzen 5 2600x و ryzen 7 2700x و ryzen 7 2700 بالاتر از پردازنده intel core i5 12600K یا intel core i7 12700K قرار گرفته‌اند زیرا به نسبت قیمت‌شان عملکرد بهتری دارند.

در مقایسه پردازنده‌های این دو برند در امر رندرینگ، مشتریان معمولا پردازنده AMD Ryzen 9 5950X را با پردازنده Intel i9 12900K مقایسه می‌کنند.

به‌طور کلی ویژگی‌های این دو مدل به صورت زیر است:

AMD Ryzen 9 5950X:

16 هسته، 32 thread، مصرف انرژی کمتر، گرمای تولیدی کمتر

Intel Core-i9 12900K:

16 هسته، 24 thread، عملکرد تک‌هسته‌ای کمی بهتر، مصرف انرژی زیاد و تولید گرمای بالا

به طور خلاصه می‌توان گفت AMD Ryzen 9 5950X برای افرادی که تسک‌های رندرینگ زیادی دارند گزینه بهتری است. Intel i9 12900K به افرادی پیشنهاد می‌شود که به صورت روزانه و ساعات طولانی از کامپیوتر استفاده می‌کنند و به جز کارهای رندرینگ، کارکرد روزمره سیستم نیز برای‌شان اهمیت دارد.

اما اگر به دنبال لپ تاپی هستید که رندرهای گرافیکی سنگین را انجام دهد، بهترین گزینه‌ها در هر برند به ترتیب AMD Ryzen 9 5980HX و Intel Core i9-11900H است.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام انجام امور مرتبط با رندرینگ دستورات مختلفی در حوزه‌های گوناگون انجام می‌شود؛ مانند:

  • زمان آماده سازی
  • Mesh exporting
  • زمان بارگذاری texture
  • زمان ایجاد cache
  • زمان Ray-Tracing Tree-building
  • Light-cache و سایر زمان های لازم برای GI-Caching

بنابراین فقط قدرت پردازنده تاثیرگذار نیست و کانفیگ کلی سیستم شماست که عملکرد نهایی را مشخص می‌کند.

خرید ورک استیشن به همراه مشاوره رایگان در فالنیک
قدرت و کارایی بالا در کنار طول عمر و دوام فوق العاده را با ورک استیشن های قدرتمند و حرفه ای اچ پی تجربه کنید. برای دریافت قیمت ورک استیشن و خرید workstation با کارشناسان فالنیک تماس بگیرید.
خرید ورک استیشنتماس تلفنی

بهترین سی پی یو برای کارهای مهندسی

در زمینه امور مرتبط با رشته‌های مهندسی گزینه‌های زیادی وجود دارد و انتخاب شما باید براساس بودجه و میزان taskهای مورد نظرتان باشد اما به طور کلی یک پردازنده اینتل از نوع Intel Core i3-7100 بیشتر نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. در مورد پردازنده‌های amd نیز جای نگرانی نیست، زیرا این پردازنده‌ها به دلیل بهره گیری از coreهای متعدد، توانایی انجام امور مرتبط با مهندسی را دارند؛ خصوصا اجرای نرم افزارهای گرافیکی مثل متلب، اتوکد و… حتی می‌توان پردازنده‌های amd را در سری پردازنده‌های میان‌رده، انتخاب مناسب‌تری دانست زیرا مقرون‌به‌صرفه‌ هستند و وجود هسته‌های بیشتر در آن‌ها به عملکرد بهتر در رندرینگ و ادیت‌های گرافیکی منجر می‌شود.

در لپ تاپ ها، موارد زیر را می‌توان مناسب ترین لپ تاپ برای رشته‌های مهندسی دانست:

  • Dell XPS 15
  • Asus ROG Zephyrus G14
  • MacBook Pro 16 inch
  • Dell XPS 17

بهترین سی پی یو برای برنامه نویسی

اگر در زمینه برنامه‌نویسی فعالیت می‌کنید، لیست زیر جدیدترین و بهترین پردازنده‌های موجود برای برنامه‌نویسان است:

  • Intel Core i9-12900KF
  • AMD Ryzen 5 3600
  • Intel Core i5-9600K
  • Intel Core i5-12600KF
  • AMD Ryzen 9 5950X

هر کدام از پردازنده‌های بالا قدرت کافی برای امور مرتبط با برنامه‌نویسی را دارد اما انتخاب بین آن‌ها به بودجه شما، تسک‌های مد نظرتان و کانفیگ کلی سیستم شما بستگی دارد.

بهترین سی پی یو گیمینگ

یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها در پردازنده‌ها، انتخاب پردازنده‌های گیمینگ است. بازی‌های کامپیوتری روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و به قدرت پردازشی بیشتری نیاز دارند. پردازنده‌های زیر بهترین انتخاب‌ها در سال 2022 برای یک سیستم گیمینگ هستند:

  • با توجه به قیمت، کارایی و المان‌های مختلف، پردازنده Intel Core i512600K بهترین انتخاب در پردازنده‌های برند intel در زمینه گیمینگ است اما اگر به یک پردازنده‌ی amd نیاز داشتید، AMD Ryzen 5 5600X جایگزینی مناسبی است.
  • از نظر کارایی، Intel Core i912900K بهترین انتخاب برای سیستم‌های گیمینگ است که می‌توان AMD Ryzen 9 5950X را جایگزین آن دانست.
  • اگر دغدغه بودجه و کانفیگ سیستم را ندارید، AMD Ryzen 7 5800X3D بهترین پردازنده‌ای است که در زمینه گیمینگ به شما معرفی می‌کنیم. البته می‌توان از Intel Core i712700K  به عنوان جایگزین نام برد.
  • به طور کلی، پردازنده اینتل Core i512400 به عنوان یک پردازنده میان رده و Core i312100  به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه شناخته می‌شود. پردازنده AMD Ryzen 5 5600G نیز می‌تواند با یک کیفیت نسبتا مناسب، اغلب نیازهای اولیه شما در زمینه گیمینگ را برطرف کند.

فراموش نکنید که RAM، کارت گرافیک و حتی هارد SSD نیز در اجرای بازی‌ها نقش مهمی دارند.

سی پی یو اینتل یا AMD
گیمرها CPUهای اینتل یا ای ام دی را انتخاب می کنند؟

لیست بهترین CPU‌های اینتل و AMD برای گیم

در اين قسمت ليست بهترين سی پی یو های اينتل و ای ام دی در زمينه گيم را معرفی می‌كنيم:

لیست بهترین CPU‌های اینتل و AMD برای گیم
20 پردازنده برتر AMD و Intel در گیم

اورکلاک سی پی یو اینتل و AMD

یکی از مهم‌ترین مشخصاتی که برای مقایسه پردازنده‌ها باید در نظر داشت، سرعت کلاک آنهاست مثل 2.7 GHZ  و 2.4 GHZ و …. اگر چه این ویژگی، معیار بسیار خوبی برای مقایسه پردازنده‌هاست اما نکته قابل توجه این است که این آیتم‌ها قابل تغییر هستند.

در ابتدا بدانیم اورکلاک کردن به چه معناست. پردازنده اصلی کامپیوتر شما در فرکانس مشخصی کار می‌کند، این فرکانس محدوده ای کمینه و بیشینه دارد و اعداد خاصی به این میزان مینیمم و ماکسیمم تخصیص داده می‌شوند. هر قدر میزان پردازش توسط پردازنده بیشتر باشد و محاسبات بیشتری در حال انجام باشند، دمای پردازنده بیشتر می‌شود. چون با افزایش سرعت محاسبه سرعت کلاک اجزای سخت افزاری پردازنده هم بالاتر می رود و درنتیجه حرارت قطعه هم بالاتر می‌رود. در این زمان خنک کننده های cpu دست به کار می شوند.

با استفاده از تکنیک اورکلاک، سرعت کاری پردازنده بالاتر می رود، برای این کار نرم افزارهای متنوعی هستند که با کمک سیستم عامل اورکلاک را عملی می کنند. البته اورکلاک کردن همانطور که از تعریف و نام آن پیداست گرمای ایجاد شده در پردازنده را بالاتر می برد،در نتیجه ممکن است آسیب های سخت افزاری جدی به پردازنده وارد کند، گاهی اوقات این بار زیاد باعث هنگ کردن سیستم شما و یا ریست شدن آن می شود.

تقویت کلاک یا اورکلاک باعث می‌شود کارایی موقتی سیستم تحت یک سناریو مشخص افزایش پیدا کند. اورکلاک یک پردازنده، با توجه به نوع متود انتخابی بسیار ساده است، اما هر پردازنده‌ای توانایی انجام آن را ندارد. بسیاری از سازندگان برای جلوگیری از اورکلاک توسط کاربران، این قسمت از تنظیمات را قفل می‌کنند. اما خوشبختانه هم اینتل و هم AMD، سی پی یو های قفل نشده فراوانی را با تنوع قیمت، به بازار عرضه می‌کنند. گفتنیست که چیپست‌های Ryzen و Threadripper که متعلق به AMD است هم دارای پتانسیل بالایی در اورکلاک هستند.

در مدل های خاصی از cpu که توسط اینتل و ای ام دی به بازار ارائه شده اند و امکان تغییر در کلاک آنها وجود دارد، استفاده از حرف K در نام آنها متداول شده است. به عنوان مثال یکی از پرچم دارهای اینتل یعنی پردازنده 4 هسته ای Core i7 3770k دارای ضریب کلاک آنلاک است و می توان این ضریب را تغییر داد و اورکلاک کرد.

سی پی یو اینتل یا AMD

پردازنده های اینتل و سی پی یو که در نام آنها حرف اختصاری k استفاده شده است، امکان اورکلاک را فراهم نموده است.

مقایسه amd a10 با core i7

به عنوان مثال، پردازنده مدل Intel Core i7-7500U سی پی یو دو هسته ای با معماری Kaby Lake با کلاک بین 2.7 تا 3.5 گیگاهرتز است که از Hyper Threading پشتیبانی می‌کند. (تکنولوژی Hyper Threading چیست؟)

مثلا AMD A10-9620P در سال 2017 عرضه شده که نسل هفتم از APU هاست. از سری پردازنده های Bristol Ridge و میان رده با 4 هسته و کلاک بین 2.5 تا 3.4 گیگاهرتز است.

در مقایسه این دو مدل می‌توان گفت که AMD a10 برق بیشتر مصرف می کند و در نتیجه گرمای بیشتری تولید می‌کند. کارایی آن در تمامی کارها بالا نیست و بیشتر در کارهای گرافیکی و اورکلاکینگ حرفی برای گفتن دارد. مدل Core i7 دقیقا برعکس AMD a10 است یعنی برای کارهای عمومی خوب است نه برای گرافیک و بازی؛ و برق کمتری مصرف می‌کند.

مقایسه Bristol Ridge و Stoney Ridge

حال که نامی از APU های Bristol Ridge بردیم اشاره ای هم به Stoney Ridge کنیم: سری پردازنده stoney ridge برای استفاده در لپ تاپ ها عرضه شده اند. هر دوی این معماری ها، مبتنی بر معماری Excavator هستند که از رم DDR4 و PCIe 3.0 و USB 2.0/3.0 و SATA پشتیبانی می‌کنند. دو تفاوت مهم Stoney Ridge با Bristol Ridge این است که Stoney Ridge APU ها دو برابر کوچکترند و Thermal Design Power پایین تری دارند (10 وات).

جمع بندی

اینتل هنوز بهترین انتخاب است حتی برای طرفداران بازی‌های کامپیوتری، اما سی پی یو های AMD نیز قابل اعتمادتر از گذشته شده‌اند. همچنین اگر قصد دارید هزینه بیشتری برای خرید پردازنده بپردازید، چیپ های Threadripper فوق‌العاده قدرتمند هستند.

در عین حال، تراشه های قدیمی AMD سری FX و A با تراشه‌های اینتل قابل رقابت نیستند و در این نقطه هرگز نخواهند بود. بنابراین اگر به هر دلیلی به نسل‌های سخت افزاری قدیمی‌تر نگاه کنید، توصیه ما اینتل است.

در نهایت انتخاب پردازنده از میان گزینه‌های مختلفی که از سوی اینتل و AMD ارائه می‌شود تا حد زیادی به نیاز و اولویت‌های شخصی شما بستگی دارد.

تعمیر سرور
فالنیک با دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور فالنیک در اختیار مهندسین فالنیک قرار دارد.
تعمیر سرورتماس تلفنی

4.2/5 - (82 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫435 دیدگاه ها

  1. درود
    ویندوز فعلی من 7 هستش با این مشخصات ایا میتونم ویندوز 10 رو نصب کنم یا نه؟ پاسخ قطعی باشه

    پردازنده: amd athlon ii x4 640 3.00
    رم: 4
    گرافیک: 1-جی فورس 220

  2. AMD اثلا و ابدا به درد گیم نمیخوره و از intel سرعت بیشتری تو رندرینگ گیم نداره . تو گوگل سرچ کنید و بنچ مارک ها رو ببینید ! .
    تعداد زیادی ترید و هسته با توان رندرینگ مدیوم به درد گیم نخواهد خورد . کلاک بیشتر و هسته های قدرتمند تر اینتل برای گیم مناسب هستند .
    علت استفاده مایکروسافت و سونی از محصولات AMD در کنسول ها 1. قیمت پایین 2. تلفیق CPU و GPU بر روی یک Die هست که باز هم منجر به کاهش قیمت میشه ! که برای کنسول مناسبه…..

    1. سلام بر شما
      احسان عزیز، از نظر شما ممنونیم. بازخوردهای شما ما را در تولید محتوای با کیفیت تر کمک می کند.

  3. سلام خانم فقیهی وقتتون بخیر من گرافیکم xfz 6900 هست و ی سیستم دارم میبندم برای گیم و استریم و اطرافیان بهم i5 12400 معرفی کردن و بودجمم تو رنج ۶ تا ۷تومن هست ولی شندیم برای گیم amd بهتره ، ممنون میشم راهنمایی کنید و در اخر شما چی پیشنهاد میکنید؟🙏

  4. سلام و عرض ادب
    تا مبلغ پنجاه میلیون لب تاپ ای سوز
    برای نیاز تولید موسیقی
    چه پیشنهادی دارید؟ با تشکر

    1. سلام بر شما
      احمد عزیز، ما به شما لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل ROG Strix G513IE-HN060 را پیشنهاد می‌کنیم

    1. سلام بر شما
      امیر عزیز، با توجه به پردازنده amd A10 سری 8000 و سایر ویژگی‌های سخت‎‌افزاری که به آن اشاره کردید، می‌توانید یک سیستم گیمینگ میان‌رده در اختیار داشته باشید که احتمال می‌رود در اجرای بازی‌هایی با گرافیک سنگین، با تاخیر مواجه شوید.

  5. سلام ببخشید اورکلاک یاتلفظ دیگش یعنی بالا بردن کارایی سرعت سخت افزار به صورت دستی هست درسته
    یعنی رم کارت گرافیک هارد پردازنده
    چند سال به پردازند های اینتل corei7 بهشون میگفتند چهار هسته ای خوب
    سلرون پنتیوم که برای کارکرد های معمولی درسته
    ببخشید الان برای کار های مثلا بازی گیم یا تدوین کارهای
    پردازنده بالا درسته خودتون بیشتر از intel استفاده میکنید یا AMD البته برای بازی ای ام دی کمی بهتره درسته

    1. سلام بر شما
      مهدی حسینی عزیز، در حال حاضر پردازنده‌های پرچمدار اینتل و AMD عملکردی نسبتا برابری دارند با دو تفاوت عمده. اولین تفاوت در قیمت آن‌ها است که AMD با قیمت بی‌تری نسبت به اینتل به فروش می‌رسد. تفاوت دوم و مهم‌تر لیتوگرافی ساخت پردازنده‌های این دو برند است. پردازنده‌های اینتل با لیتوگرافی 10 نانومتری تولید می‌شوند که نسبت به پردازنده‌های AMD در پردازش‌های سنگین حرارت بیش‌تری تولید می‌کنند.

  6. سلام من میخاهم سیپیو بخر حالا کدوم بهتر است
    INTEL CORE I5 12400K
    AMD RYZEN 5 560X
    من میگم اینتل بهتر اسن ولی نمی دانم کدوم به درد گیم میخورد ولی تا جایی که دیدم اینتل تو بازی بهتر ععمل کرده است

    1. سلام وقت بخیر
      کاربر گرامی پردازنده INTEL CORE I5 12400K به دلیل پشتیبانی از رم‌های DDR5 و همچنین حافظه کش بالاتر برای گیم مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

    1. سلام بر شما
      کاظم عزیز، بهترین پردازنده برای کارهای گرافیکی از برند اینتل، Core i9‌ 7980XE با 18 هسته مرکزی و 36 هسته پردازشی است. از برند AMD نیز سی‌پی‌یو AMD RYZEN Threadripper 1920X با 64 هسته فیزیکی و 128 رشته بهترین انتخاب خواهد بود.

    1. سلام بر شما
      محمد عزیز، APUهای AMD قادر به پشتیبانی از ویدئوهای 4K هستند.

  7. خسته نباشین. بنظر شما کدام پردازنده ارزش خرید بالاتری داره؟
    core i5 10400
    core i5 10400F
    core i5 11400
    core i5 11400F

    1. سلام بر شما
      مسعود عزیز، مسلما هرچه نسل پردازنده‌ها جدیدتر باشد، پردازنده از قدرت عملکرد بهتری برخوردار است. در بین پردازنده‌هایی که نام بردید، پردازنده‌های core i5 11400 و core i5 11400F تفاوت عملکردی ندارند بلکه مدل آخر فاقد پردازنده گرافیکی آنبرد است و باید از یک پردازنده گرافیکی مجزا استفاده کنید.

  8. در مقاله حاضر از نظرات یکطرفه و جانب دارانه در خصوص پردازنده یک شرکت خاص متاسفم شدم … خوانندگان این سری مقالات با اعتماد به مطالب نوشته شده اقدام به ابتیاع کالای مورد نظر خود میکنند .لطفا انقدر جرات داشته باشید که حقایق مخالف علاقه تان را هم بپذیرید و در راهنماییهایتان صادق باشید…سپاس

    1. مقاله مجددا بروزرسانی شده امیر عزیز.
      اطلاعات تازه‌ای در مورد معماری پردازنده‌های این دو برند و برخی برتری‌های AMD نسبت به intel ذکر شده.
      در نهایت هر کاربر باید براساس نیازهای شخصی خودش یکی از این دو برند رو انتخاب کنه چون هر کدوم نقاط ضعف و قوت خاص خودشون رو دارن.
      به هرحال از مشارکت‌تون در بحث متشکریم.

    2. درود بر شما
      امیر عزیز، از نظر شما ممنونیم. بازخوردهای شما ما را در تولید محتوای با کیفیت تر کمک می کند.

  9. متاسفانه هم مقاله و هم تمام پاسخ هایی که به کاربر ها داده شده یک طرفه هست
    مشخصه که خانم فقیهی طرفدار پر و پا قرص شرکت اینتله جوری که حتی توی یه بخش از مقاله خودشون گفتن رندرینگ ای ام دی بهتره ولی توی نتیجه گیری باز گفتن اینتله رو بخرید….

    1. هیچوقت نمیشه که برندی صد در صد در همه زمینه ها عالی باشه اما مجموع ویژگی ها را باید در نظر گرفت و مدل و برند سی پی یو رو انتخاب کرد. مثلا در مبحث رندرینگ که فرمودید، فقط رندرینگ بیان شده و دیگر فاکتورهای مهم بیان نشده. بنابراین در کل باید ببینید چه برند و مدلی برای کاربری شما مناسبه.

  10. سلام من ی لپ تاپ یا کامپیوتر معمولی برای کارای دانشگاهی میخام. مشخصتاش باید چطور باشه؟ کسی میتونه راهنماییم کنه؟

    1. درود بر شما
      عارف عزیز، پیشنهاد می‌شود یک لپ‌تاپ با پردازنده Core i3 اینتل یا سری 3 پردازنده‌های رایزن AMD تهیه کنید. همچنین حداقل رم آن باید 4 گیگابایت و قابل ارتقا باشد. در رابطه با فضای ذخیره‌سازی نیز SSDها گزینه بهتری نسبت به HDDها هستند.

  11. شما در مطالب بالا گفتین برای رندر amd اما در پرسش پاسخ اینتل رو پیشنهاد میکنید ؟

    1. درود بر شما
      حمید عزیز، پردازنده‌های پرچمدار هر دو برند از عملکرد تقریبا یکسانی در زمینه رندرینگ برخوردار هستند.

  12. سلام خسته نباشيد من ميخواستم لپتاب بگیرم بین لپتاب اچ پی رایزن ۷ و ام اس ای کور ای ۵ گیر کردم و من میخوام هم کار های تحصیل و درس هم گیم هم کار های شخصی انجام بدم کدام بهتر است؟

    1. درود بر شما
      علی عزیز، سری 7 پردازنده AMD RYZEN از تعداد هسته فیزیکی بیشتری نسبت به اینتل Core i5 برخوردار است و از سویی قابلیت مجازی سازی دارد در نتیجه عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. از سویی دیگر فرکانس پاله و توربو رایزن 7 بالاتر از Core i5 است. اما اگر هدف اصلی شما درسی است و گیم در اولویت دوم قرار دارد، ام‌اس‌آی Core i5 را پیشنهاد می‌کنیم.

  13. سلام ! من برای اجرای بازی Beamng.drive به یک پردازنده ی سنگین نیاز دارم . دوستام بهم گفتن انقدر این بازی سنگین هست که فقط به تعداد هسته یا عدد core ماشین انتخاب کنی . ممنون ! کمی هم ارزان باشد چون همه جیز گران شده

    1. درود بر شما
      پارسا عزیز، حداقل پردازنده‌ای که برای بازی Beamng.drive پیشنهاد می‌کنیم پردازنده‌های نسل 11 به بعد Core i5 یا Core i7 از برند اینتل و پردازنده‌ RYZEN 7 از برند AMD است.

    1. درود بر شما
      سوسن عزیز، از نظر شما ممنونیم. بازخوردهای شما ما را در تولید محتوای با کیفیت تر کمک می کند.

  14. سلام من یک لپ تاپ ویندوز مبخوام برای کار های گیمینگ و روز مره. از گیمینگ بازی های متوسط میخوام بریزم مسلا مثل cod ونگارد و gta سه گانه و اگه بیاد viو بازی های پلتفرمر شدیدا.اگه اینتل بخوام کدوم مناسبه؟اگه amd باشه چی؟لژفا جواب بدید

    1. درود بر شما
      ما به شما لپ‌تاپ Victus 15-FA0031DX از برند HP و لپ‌تاپ IdeaPad Gaming 3 از برند لنوو را پیشنهاد می‌کنیم.

  15. درود و وقت بخیر.
    سپاس از اطلاعات ارزشمندتون🙏🏻
    کل اطلاعاتتون رو مشاهده کردم و کامنت ها رو هم مطالعه کردم…
    خودم لپ تاپ رو نسبت به پی سی ترجیح نمیدم، چون ظریف و نازک نارنجیه… اما از جهاتی به شدت موافقش هستم، چون تجربه چندین ساله ام بهم ثابت کرده که با لپ تاپ آرامش خاطرم بیشتره چون:
    1- اگر زمانی برق بره اطلاعاتم نمیپره چون باتری داره👌🏻
    2- قابلیت پرتابل داره و براحتی میتونم هرجا که بخوام حملش کنم و نیازی به فلش و هارد اکسترنال نیست👌🏻
    این دو مزیت برای من که کارم طراحیه شدیداً مورد نیازه…
    منتهی با این همه اوصاف هنوز به نتیجه ای نرسیدم تا تصمیم قطعی بگیرم!!!
    برای طراحی حرفه ای و ایجاد رندر های سنگین و در عین حال سریع یک لپ تاپ حرفه ای میخوام که سی پی یو قدرتمند و مقاومی داشته باشه (کم مصرف، گرمای کمتر) که حداقل 10 سال بی دردسر و بروز بتونم ازش استفاده کنم…
    مد نظر خودم سی پی یو ای ام دی هست چون شنیدم به لحاظ مصرف و مقاومت از اینتل ایده آل تره….
    مدل لپ تاپ مهم نیست، چون الان گیرم فقط انتخاب سی پی یو ایده آلم هست ( اینتل یا ای ام دی؟) (مصرف و گرمای کمتر اما قدرتمند تر)…

    1. درود بر شما
      آقای دهقان عزیز، خوشحالیم که ‌توانسته‌ایم به شما کمک کنیم.

  16. سلام
    میخواستم بدونم در مقایسه بین cpu core i7 و amd A9 کدوم بهتره واس گیمینگ؟

  17. سلام خسته نباشید من لپتاپی برای گیم های سنگین می خواهم مثل رد دد ریدمشن ۱ و ۲ جی تی ای وی اسسینس کالاها کالاف دیوتی بلک آپس و گیم های سنگین دیگه و می خواهم کارهای گرافیکی هم انجام دهم لپتاپی که بردارم کدام نوع CPU را داشته باشد اگر اینتل باید کدام core I ؟ و اینکه core I9 برای اپل هستش و اپل برای بازی مناسب نیست

    1. سلام ودرود
      core i7 یا core i9 مناسبه. فقط اپل از core i9 استفاده نمیکنه.

  18. دردودبرشما.لطفا cpu های ذیل را باهم مقایسه کنید:
    Intel® Xeon® X5600/X5500 Series (95W)
    ntel® Xeon® E5600/E5500 Series (80W)
    Intel® Xeon® L5600/L5500 Series (60W/40W/38W)
    سپاس

    1. درود بر شما
      آقای شهبازی عزیز، همکاران ما در اسرع وقت نسبت به شرح مقایسه پردازنده‌های نام برده شده، در یک مقاله جداگانه اقدام خواهند کرد. از پیشنهاد شما سپاسگزاریم.

  19. سلام من میخوام لپ تاپ بگیرم هم ازش میخوام برای کارهای رندری و 3dmax استفاده کنم هم برای گیم. بین دو مدل لنوو ideapad gaming3 با سیپیو corei7 و ryzen7 موندم.به نظر شما کدوم بهتره برای کار من؟

  20. سلام خسته نباشید
    بنده قصد تهیه یه سیستم واسه کار گرافیکی (فتوشاپ) و تا حدودی گیم رو حالت نرمال دارم (نهایتا با کارت گرافیک 1650) و سوالم اینه که نیازه برم سراغ پردازنده های نسل یازده یا نسل 10 و 9 کافیه؟ و اینکه بین این چهار پردازنده موندم که کدوم رو انتخاب کنم مناسب تره:
    core i7 9700K 3.6GHz (4.9 Boost)
    core i7 10700 2.9GHz (4.8 Boost)
    core i7 10700K 3.8GHz (5.1 Boost)
    core i7 11700 2.5GHz (4.9 Boost)

    البته من قصد انجام اورکلاک ندارم چون نیاز به مادربرد سری Z داره که گرون قیمتم هستن میخواستم بدونم با اینکه پردازنده های آنلاک (K) دارای فرکانس مرجع (پایه) بالاتری هستن انتخابشون بهتر نیست؟
    میخوام بدون اورکلاک فرکانس بیشتری داشته باشم کدوم از این چهار مورد مناسب تره؟
    لطفا اگه میشه یه خنک کننده مقرون و به صرفه هم واسه پردازنده بهم پیشنهاد بدین

    1. سلام و درود
      همیشه سریk ها بهترن مخصوصا برای چیپ سری Z.
      نسل 10 و 11 بهتره.
      کولینگ واتر بهترین گزینه برای این سیستم است.

      1. سلام من میخام سیستمم رو ارتقا بدم سوکت am4
        برای برنامه نویسی میخام چه گزینه ای رو پیشنهاد میکنید
        مادربوردb350

  21. سلام خسته نباشید
    ببخشید برای کارهای گرافیکی و رندرینگ سنگین با افترافکت و سینمافوردی و کارهای سه بعدی و کمی برنامه نویسی چه cpu پیشنهاد میکنید؟

  22. سلام خسته نباشید کارت گرافیک بنده rtx 3070هست و میخواستم یک سیپیو براش تهیه کنم که از تمام قدرت کارت گرافیک استفاده کنه هرجا میرم برای خرید یکی میگه اینتل بهتره یکی میگه amd من اولویت کامل م روی گیم هست نظر شما برای گیم تو رنج قیمت ۹ تا ۱۲ تومن چه سیپیویی مناسب برای گیم هستش

    1. درود بر شما
      امیر عزیز، شما می‌توانید از هر دو برند برای استفاده حداکثری توان گرافیکی RTX 370 انویدیا استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم پردازنده Intel Core i5 13400 از برند اینتل یا پردازنده Ryzen 5 7600X از برند AMD را تهیه کنید.

  23. اینتل عمر نداره ولی مصرف برقش فقط پایینتره ،مشکل اینه ،بعدچند سال شدیدا قدیمی میشه
    پردازنده قدیمی ببینید مشخصه که amd مثل مدل های ادلون خنک کننده خراب نشه سالم باشه هنوز کار میکنند سیستم عامل و بازیهای سبک و مناسب ولی اینتل از ویندوز xp بری ویندوز ۱۰ فلج میشه ،
    اینتل نتونه پردازش کنه اوت میکنه برنامه رو ،اما amd زمانش بیشتر میکنه ولی اجرا میکنش ،

    1. درود بر شما
      علی عزیز، مصرف برق پردازنده‌های اینتل به مراتب بیش‌تر از AMD بوده اما سیستم خنک‌کننده پردازنده آن قوی است. پردازنده‌های اینتل و AMD از نظر عملکرد تقریبا یکسان هستند و شما باید آن‌ها را متناظر با یکدیگر مقایسه کنید. برای مثال سری پرچمدار اینتل با پرچمدار AMD. تنها تفاوت این دو پردازنده لیتوگرافی ساخت آن‌ها است که منجر به تولید حرارت بیش‌تر اینتل می‌شود. اگرچه بالا رفتن حرارت منجر به کاهش عملکرد و عدم پایداری در طولانی مدت می‌شود اما با استفاده از خنک کننده مناسب این مشکل مرتفع خواهد شد.

  24. سلام خدمتتون
    میخواستم بپرسم برای یه لپ تاپی که بخوام داخلش مثلا بازی های معمولی مثل gta یا cod بازی کنم و در کنارش بتونم برای فتوشاپ و پریمیر استفاده کنم amd بهتره یا intel ??

    1. درود بر شما
      امیر عزیز، هر دو پردازنده عملکردی نسبتا برابر دارند. شما می‌توانید یکی از این دو پردازنده را انتخاب و سایر سخت‌افزار را متناسب با آن‌ها انتخاب کنید.

  25. سلام خسته نباشید ببخشید برای نرم افزار vray، و رندر کردن حرفه ایی با حجم بالا amd ryzen 9 5950x که 3.4 ghz هستش

  26. سلام خانم مهندس فقیهی. برای کار موسیقی.الزامن برای میکس و مسترینگ چه مدل cpu مناسب هست خریداری کنم

    1. درود بر شما
      سجاد عزیز، بهترین پردازنده در حال حاضر برای موسیقی و پروداکشن، پردازنده‌های M2 اپل هستند اما از دو برند AMD و اینتل، CPUهای اینتل گزینه بهتری خواهد بود.

  27. سلام دوستان
    معدل i5-9400f تو AMD چی میشه گذاشت و برتری با کدوم هم رده هست ؟

    1. fبا سلام
      هادی عزیز، معادل پردازنده Core i5-9400 در AMD، پردازنده Ryzen 5 3500X است که البته اینتل دست بالا را دارد.

  28. سلام من برای طراحی و رندرینگ یک کیس میخوام ممنون میشم راهنماییم کنید. طراحی در زیبراش و راینو و کیشات و… بودجه در نظر گرفته شدم حدود سی میلیون هست

  29. درود
    وقت بخیر
    سپاس از مقاله‌ی خوبتون
    بین اینتل cori5 -1135g7
    و رایزن ۵ _ 5500u

    کدومش گزینه‌ای بهتره
    با سپاس

    1. درود بر شما
      اسفندیار عزیز، در مقایسه AMD Ryzen 5 5500U با Intel Core i5-1135G7 می‌توان گفت که اینتل با توجه به سرعت کلاک و سرعت توربو بالاتر، دست بالا را دارد. از سویی دیگر اینتل در عملیات تک هسته‌ای با اختلاف زیاد AMD را پشت سر می‌گذارد.

    1. درود بر شما
      مهدیار عزیز، در تست‌های 3DMark ، پردازنده ryzen7 4800h پردازنده core i7 10750h را شکست می‌دهد. ضمن اینکه AMD از لیتوگرافی 7 نانومتری در تولید این پردازنده استفاده کرده که حرارت کم‌تری نیز تولید می‌کند.

  30. سلام
    برای برنامه نویسی و فتوشاپ و فیلم دیدن و بازی کردن بازی های متوسط توی رنج قیمت ۲۰ میلیون تومن چه لپ تاپی پیشنهاد میکنید؟

    1. درود بر شما
      کامیار عزیز، در این رنج قیمتی می‌توانیم لپ‌تاپ IdeaPad 5 از برند لنوو را پیشنهاد کنیم که با توجه به نمایشگر Full HD آن می‌توانید فیلم‌ها را با کیفیت بالا تماشا کنید. همچنین میزان رم و SSD آن نیز برای برنامه‌نویسی مناسب است. اما در این رنج قیمت، لپ‌تاپی که مناسب گیم باشد موجود نیست.

  31. سلام میخواستم ببینم من الان ryzen 3 1200 میخوام بخرم بجای core i5 3550 جایگزین کنم بکنم فقط موضوع گیم است برنامه نویسی نیست

    1. درود بر شما
      محمد عزیز، مسلما پردازنده ryzen 3 1200 انتخاب مناسبی برای گیم خواهد بود.

  32. فقط برام سواله چطور به این نتیجه رسیدید؟ اول اینکه خب برای گیم نمیشه گفت اینتل بهتره چرا؟ اینکه الان amd پردازنده های نسل zen 3 رو اورده یعنی ryzen 5000 ها که هم در بخش گیم هم در بنچمارک ها هم در تک هسته ای هم در گیم قویترن ! چطور شما Ryzen Threadripper 2990WX یا 3990x رو تو بنچمارک با core i9x ها مقایسه کردید؟ خیلی برام عجیبه واقعا اینکه پردازنده های Ryzen Threadripper تا 64 هسته و در تک هسته ای هم برابرن بخوان مقایسه بشن اصلا؟ در هر بخش دیگه اینتل نمیصرفه اینتل متوجه ی شکستش توی زمینه ی بنچمارک ها شده و در نسل 11 رفته به سراغ فرکانس و بهینه سازی . خب چطور؟ core i9 10900k که 10 هسته داره رو به core i9 11900k که 8 هسته با چند فناوری برای اورکلاک خودکار و غیره داره رو ارتقا داده اما مشکل این کار چیه؟ گرما گرما گرما . چرا؟ چون توان مصرفی تا 250watt در حداکثر حالت رسیده اونم در 14nm که خیلی بده و از اون طرف amd سری x و xt که اورکلاک خودکار در شرایط مادربرد مناسب و نبود گرما دارن رو ساخته که از نسل یک در پردازنده ای مثل ryzen 3 1300x هم وجود داره یعنی هم در ارزون قیمت و هم گرون قیمت و البته سری pro amd نیازی به مادربرد های سری c یا q نداره خب فناوری اینتل چی؟ البته نمیگم شبیه همن ولی خب رقابته… اینتل تو این زمینه فقط برای core i9 -7 برنامه گذاشته که خب هم منطقیه هم نیس! چرا؟ چون core i5 دیگه برای حرفه ای هایی که هسته ی بالا نمیخوان ارزشش میره و اینکه corei7 11700k با اورکلاک خودکار تفاوتی زیادی با مدل core i9 خودش نداره به جز مسیر pci و … که در بعضی زمینه ها کارایی نداره متاسفانه

دکمه بازگشت به بالا