به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

مایکروسافت آژر چیست و چگونه کار می‌کند؟

Microsoft azure چیست

بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر خرید سرور از خدمات پردازش ابری نیز استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که پلتفرم Microsoft azure چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است و چه خدمات و محصولاتی ارائه می‌دهد. با فالنیک همراه باشید.

Microsoft Azure چیست؟

مایکروسافت آژر که در گذشته به نام ویندوز آژر یا ویندوز آژور (Windows Azure) شناخته می‌شد، پلتفرم محاسبات ابری عمومی مایکروسافت است. این زیرساخت اینتر‌نت‌محور، طیف گسترده‌ای از خدمات ابری در زمینه محاسبات، تجزیه و تحلیل، ذخیره‌سازی و شبکه را ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند از میان سرویس‌های مختلف آژر گزینه مناسبی را در ارتباط با توسعه و مقیاس‌بندی برنامه‌های کاربردی جدید خود یا اجرای برنامه‌های کاربردی موجود در ابر عمومی انتخاب و از آن استفاده کنند.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

مایکروسافت می‌گوید هدف پلتفرم از طراحی پلتفرم آژر کمک به کسب‌وکارها در مدیریت چالش‌ها و رسیدن به اهداف سازمانی است. این زیرساخت ابری ابزارهایی را ارائه می‌دهد که تمام صنایع فعال در حوزه‌هایی مثل تجارت الکترونیک، امور مالی، فناوری اطلاعات و غیره قادر به استفاده از آن هستند. به بیان دقیق‌تر، آژر برای هر نوع کسب و کاری یک سرویس کاربردی دارد تا جوابگوی نیازها باشد. رویکرد فوق به کاربران این امکان را می‌دهد که از میان ابزارها و فناوری‌های مورد علاقه گزینه مناسب را انتخاب کنند. علاوه بر این، آژر (Azure) چهار شکل مختلف رایانش ابری را به شرح زیر در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)
  • پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)
  • نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) 
  • خدمات فارغ از سرور (serverless functions)

مایکروسافت مدل‌های پرداخت متنوعی را برای آژر تعریف کرده است که مبتنی بر الگوی PAYG مخفف pay-as-you-go  هستند، به این معنی که مشترکان هر ماه صورتحسابی در ارتباط با منابع و خدمات خاصی که از آن‌ها استفاده کرده‌اند، دریافت می‌کنند. البته، با توجه به این‌که، برای استفاده از سرویس فوق باید کیف پول‌تان شارژ باشد، این برداشتی به شکل خودکار انجام می‌شود و در انتها گزارشی دقیق در این زمینه برای کاربر ارسال می‌شود.

Microsoft Azure چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که کاربران مشتریان مشترک سرویس آژر می‌شوند، به تمام خدمات موجود در پورتال آژر دسترسی خواهند داشت. مشترکان می‌توانند از این خدمات برای ایجاد منابع مبتنی بر ابر مثل ماشین‌های مجازی و پایگاه داده استفاده کنند. جالب آن‌که کاربران می‌توانند منابع و سرویس‌های آژر را متناسب با بارهای کاری و فضای ذخیره‌سازی که به آن نیاز دارند، مونتاژ شوند. به بیان دقیق‌تر، به بالاترین سطح از انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری دست خواهند داشت.

پیشنهاد مطالعه

علاوه بر خدماتی که مایکروسافت از طریق پورتال Azure ارائه می‌دهد، تعدادی از فروشندگان شخص ثالث نیز نرم‌افزارهای خود را به شکل مستقیم از طریق آژر در دسترس کاربران قرار می‌دهند. البته، نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که هزینه پرداخت شده برای برنامه‌های شخص ثالث متفاوت است، در بیشتر موارد الگو بر مبنای پرداخت هزینه اشتراک برای برنامه، به علاوه هزینه استفاده برای زیرساخت مورد استفاده برای میزبانی برنامه است. مایکروسافت پنج گزینه مختلف را به شرح زیر در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • پایه (Basic)
  • توسعه‌دهنده (Developer)
  • استاندارد (Standard)
  • مستقیم حرفه‌ای (Professional Direct)
  • سازمانی (Enterprise)

هر یک از این طرح‌‌ها برای کاربران خاصی در نظر گرفته شده و به لحاظ قیمت‌گذاری و سرویس‌هایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. حالت پایه، برای هر نوع حساب کاربری در دسترس است، مایکروسافت پیشنهاد می‌کند اگر به دنبال خدمات بهتری هستید به سراغ گزینه‌های دیگر بروید. هزینه مدل توسعه‌دهندگان 29 دلار در ماه است، در حالی که مدل استاندارد 100 دلار در ماه،  مستقیم و حرفه‌ای 1000 دلار در ماه و مدل سازمانی به شکل قرارداد محرمانه با شرکت‌ها منعقد می‌شود.

Microsoft Azure در چه زمینه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

از آن‌جایی که مایکروسافت آژر (Microsoft Azure) از منابع و خدمات بسیار متنوعی تشکیل شده است، موارد استفاده از آن بسیار متنوع هستند. اجرای ماشین‌های مجازی یا کانتینرها در فضای ابری یکی از محبوب‌ترین کاربردهای مایکروسافت آژر است. این منابع محاسباتی می‌توانند میزبان مولفه‌های زیرساختی مثل سرورهای سیستم نام دامنه (DNS)، سرویس‌های ویندوز سرور (IIS)؛ سرویس شبکه مثل دیوارآتش یا برنامه‌های شخص ثالث مایکروسافت باشند که از سیستم عامل‌های شخص ثالث مثل لینوکس پشتیبانی می‌کنند.

به‌طور معمول، آژر به عنوان یک پلت‌فرم برای میزبانی پایگاه داده در فضای ابری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مایکروسافت پایگاه داده‌های رابطه‌ای بدون سرور مثل Azure SQL و پایگاه‌های داده غیر رابطه‌ای مثل NoSQL نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

علاوه بر این، پلت‌فرم مذکور در زمینه پشتیبان‌گیری و بازیابی پس از فاجعه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین مسئله باعث شده تا بسیاری از سازمان‌ها از آژر برای ذخیره‌سازی و آرشیو اطلاعات خود استفاده کنند تا بتوانند برای طولانی‌مدت داده‌ها را نگه‌داری کرده یا برنامه بازیابی پس از فاجعه (DR) خود را در مکان ایمنی نگه‌داری کنند.

پیشنهاد مطالعه

محصولات و خدمات Azure

مایکروسافت طیف بسیار گسترده‌ای از سرویس‌های ابری را به شکل طبقه‌بندی شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد که هر یک قابلیت‌های کاربردی جالب توجهی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. از گروه‌های پر مخاطب آژر به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • Compute: این سرویس به کاربر اجازه می‌دهد تا ماشین‌های مجازی، کانتینرها و موارد این چنینی را متناسب با نیازها مستقر و از راه دور مدیریت کند. منابع محاسباتی ایجاد شده در ابر را بسته به این‌که آیا دسترسی به آن‌ها از دنیای خارج امکان‌‌پذیر باشد یا خیر می‌توان با استفاده از آدرس‌های آی‌پی عمومی یا خصوصی پیکربندی کرد.
  • Mobile: این سرویس به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا برنامه‌های کاربردی ابرمحور ایجاد کنند، سرویس‌های اطلاع‌رسانی تعریف کنند، برنامه‌نویسی بک‌اند انجام دهند، ابزارهایی در ارتباط با رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) ایجاد کنند و فرآیند همگام‌سازی داده‌ها با موقعیت مکانی کاربر را انجام دهند.
  • Web: این سرویس‌ها از توسعه و استقرار برنامه‌های کاربردی وب پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها ویژگی‌هایی در زمینه جست‌وجو، تحویل محتوا، مدیریت API، اطلاع‌رسانی و گزارش در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
  • Storage: این گروه از سرویس‌ها در زمینه ذخیره‌سازی ابری مقیاس‌پذیر در ارتباط با داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار گزینه‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همچنین، از پروژه‌های کلان داده‌ها، ذخیره‌سازی پیوسته و آرشیوسازی اطلاعات نیز پشتیبانی می‌کنند.
  • Analytics: این سرویس‌ها ابزارهای لازم در زمینه تجزیه و تحلیل و ذخیره‌سازی توزیع شده و ویژگی‌هایی در ارتباط با تجزیه و تحلیل بلادرنگ، تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها، دریاچه‌های داده، یادگیری ماشین، هوش تجاری، مدیریت جریان‌های داده مرتبط اینترنت اشیا (IoT) و ذخیره‌سازی داده‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
  • Networking: این گروه از سرویس‌ها شامل شبکه‌های مجازی، اتصالات و دروازه‌های اختصاصی و خدمات مدیریت ترافیک و تشخیص، متعادل‌سازی بار، میزبانی DNS و حفاظت از شبکه در برابر حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) هستند.
  • شبکه تحویل رسانه و محتوا (CDN): این سرویس‌ها هر آن چیزی که مالکان وب‌سایت‌ها برای استقرار وب‌سایت‌های خود روی چنین سرویس‌هایی به آن‌ها نیاز دارند، ارائه می‌کنند. از جمله این سرویس‌ها باید به افزایش امنیت وب‌سایت در برابر حمله‌های هکری، افزایش سرعت دسترسی کاربران به وب‌سایت‌ها، حفاظت از حقوق دیجیتال، ارائه قابلیت‌هایی در زمینه رمزگذاری، و پخش چندرسانه‌ای و غیره اشاره کرد.
  • Integration: خدماتی در زمینه پشتیبان‌گیری از سرور، بازیابی و اتصال ابرهای خصوصی و عمومی به یکدیگر ارائه می‌کند.
  • Identity: این سرویس مناسب برای شرکت‌هایی است که به دنبال افزایش سطح امنیت سرویس‌ها و محصولات خود هستند، به طوری که تضمین می‌کند در صورت یکپارچه شدن با سرویس‌های سازمانی، تنها کاربران مجاز می‌توانند به خدمات آژر دسترسی داشته باشند. خدمات پشتیبانی مهمی که این سرویس ارائه می‌کند Azure Active Directory و احراز هویت چند عاملی است.
  • Internet of Things: سرویس‌های اینترنت اشیا به کاربران کمک می‌کنند تا داده‌های اینترنت اشیا را از حسگرها و سایر دستگاه‌ها ضبط و تجزیه و تحلیل کنند. این خدمات شامل اعلان‌ها، تجزیه و تحلیل، نظارت و پشتیبانی برای کدگذاری و اجرا است.
  • DevOps: این سرویس‌، ابزارهایی در ارتباط با قابلیت همکاری و کار روی پروژه‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. به بیان دقیق‌تر،  فرآیندهای توسعه نرم‌افزار‌ها با محوریت دوآپس را تسهیل می‌کند. همچنین، ویژگی‌هایی را در ارتباط با تشخیص مشکلات برنامه‌ها، ادغام ابزارهای دوآپس و انجام آزمایش‌های مختلف نرم‌افزار در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. 
  • Development: این سرویس‌ها به توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی کمک می‌کند تا کد‌های برنامه‌ها را به اشتراک قرار دهند، ، برنامه‌ها را آزمایش کنند و مشکلات احتمالی را شناسایی کنند. آژر از طیف وسیعی از زبان‌های برنامه‌نویسی کاربردی مثل جاوا اسکریپت، پایتون، دات‌نت و Node.js پشتیبانی می‌کند. ابزارهای قرار گرفته در این گروه شامل پشتیبانی از Azure DevOps، کیت‌های توسعه نرم‌افزار (SDK) و بلاک‌چین می‌شوند.
  • Security: سرویس‌هایاین گروه قابلیت‌هایی در زمینه شناسایی و پاسخ‌گویی به تهدیدات امنیتی ابری و همچنین مدیریت کلیدهای رمزگذاری و سایر دارایی‌های حساس در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
  • AI and machine learning: این گروه طیف وسیعی از سرویس‌هایی که یک توسعه‌دهنده برای ساخت الگوریتم‌های هوشمند و آموزش مدل‌های هوشمند و محاسبات شناختی در برنامه‌ها و مجموعه‌های داده خود به آن‌ها نیاز دارد در اختیارش قرار می‌دهند.
  • Containers: این سرویس‌ها به شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند با استفاده از پلتفرم‌های کانتینری رایج مثل داکر و پلتفرم‌های ارکستراسیون مثل کوبرنتیس، حجم عظیمی از کانتینرها را در ابر آژر ایجاد، هماهنگ و مدیریت کنند.
  • Databases: این دسته شامل سرویس‌هایی در قالب پایگاه داده به عنوان سرویس (DBaaS) برای SQL و NoSQL و ارائه نمونه‌های آماده از پایگاه‌های داده‌ای مثل Azure Cosmos DB و Azure Database در ارتباط با PostgreSQL است. علاوه بر این، سرویس‌های خوبی در زمینه پشتیبانی از Azure SQL Data Warehouse، حافظه نهان و ویژگی‌های یکپارچه‌سازی و استفاده از پایگاه‌های داده ترکیبی در اختیار شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. Azure SQL سرویس پایگاه داده اختصاصی آژر نیز در این گروه قرار دارد که یک پایگاه داده رابطه‌ای است که عملکرد SQL را بدون نیاز به استقرار سرور SQL ارائه می‌دهد.
  • Migration: این مجموعه ابزارها به سازمان‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های مهاجرت را تخمین بزنند و بارهای کاری واقعی را از مراکز داده محلی به ابر آژر ارسال کنند.
  • Management and governance: این سرویس‌ها طیف وسیعی از ابزارهای پشتیبان‌گیری، بازیابی، انطباق، خودکارسازی، زمان‌بندی و نظارت را ارائه می‌کنند که می‌تواند به مدیر ابر در مدیریت استقرار آژر کمک کند.
  • Mixed reality: این سرویس، ویژگی‌هایی در ارتباط با واقعیت ترکیبی در اختیار توسعه‌دهندگانی قرار می‌دهد که تمرکزشان بر ساخت محتوای کاربردی قابل استفاده در محیط‌های واقعیت ترکیبی ویندوز است.
  • Blockchain:  سرویس Blockchain Azure به شما امکان می‌دهد به یک کنسرسیوم بلاک‌چین بپیوندید یا خود آن‌را ایجاد کنید.
  • Intune: این سرویس اجازه می‌دهد تا فرآیند ثبت مشخصات دستگاه‌هایی که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند را در یک مکان واحد انجام داد تا در ادامه بتوان خط‌مشی‌های امنیتی در ارتباط با برنامه‌های سیار ایجاد کرد. در این حالت، مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند برنامه‌های تلفن همراه را برای استفاده گروهی از کاربران یا مجموعه‌ای از دستگاه‌ها مستقر کرد. Intune ابزارهایی نیز در زمینه ردیابی برنامه‌های مورد استفاده ارائه می‌دهد. ویژگی پاک کردن از راه دور اجازه می‌دهد تا داده‌های سازمانی را به شکل ایمن از دستگاه‌ها بدون حذف برنامه‌های تلفن همراه کاربر انجام دهید.
نصب و راه اندازی شبکه را به متخصصان بسپارید!
طبق آمارهای جهانی، نصب و راه‌ اندازی شبکه به صورت استاندارد، هزینه‌های آتی شرکت را 10 تا 50 درصد کاهش می‌دهد. متخصصان فالنیک آماده‌ی ارائه مشاوره و اجرای پروژه‌های نصب و راه‌اندازی شبکه‌ به صورت حرفه‌ای و استاندارد هستند. همین حالا تماس بگیرید.
خدمات نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتریمشاوره تلفنی

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم، شما را با گوشه‌ای از توان‌مندی‌های زیرساخت ابری Azure آشنا کنیم. البته، نکات دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشد. در مجموع باید بگوییم که آینده از آن رایانش ابری است و اگر در زمینه نحوه استفاده از آن یا سرمایه‌گذاری روی آن کوتاهی انجام دهید، ضرر خواهید کرد. 

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا