به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

هایپروایزر چیست (به زبان ساده) و انواع آن

هایپروایزر چیست

فرض کنید شما مدیر یک شرکت کوچک هستید که از یک سرور فیزیکی برای میزبانی برنامه‌ها و داده‌های خود استفاده می‌کنید. شرکت شما در حال رشد است و نیاز به منابع بیشتری دارید. شما می‌خواهید یک سرور جدید خریداری کنید، اما این کار هزینه زیادی برای شما دارد. در این شرایط، هایپروایزر می‌تواند به شما کمک کند. هایپروایزر یک نرم‌افزار است که به شما امکان می‌دهد تا یک سرور فیزیکی را به چندین سرور مجازی تبدیل کنید. هر سرور مجازی می‌تواند یک سیستم عامل مجزا و برنامه‌های خاص خود را داشته باشد. بعد از مطالعه این مقاله می‌دانید که هایپروایزر چیست و چه انواعی دارد؟ با فالنیک همراه باشید.

در صورت نیاز به خدمات اکتیو شبکه متخصصان فالنیک تجربه 27 ساله خود را در اختیار شما قرار خواهند داد تا بهترین ها را تجربه کنید.

هایپروایزر یا ناظر ماشین مجازی

کلید اصلی پیاده سازی مجازی سازی Hypervisor است. هایپر وایزر، نرم افزاري است كه روي سخت افزار نصب مي‌شود و لايه مجازي سازي را ايجاد مي‌كند. با اين كار ماشين هاي مجازي يا VM ها را تعريف مي‌كنيد و اشتراك منابع فيزيكي را مديريت مي‌كنيد.

ممكن است hypervisor را با نام VMM بشناسيد كه مخفف virtual machine manager است. در واقع به نقش هایپروایزر در مدیریت ماشین مجازی اشاره دارد. كاربرد و دليل استفاده از Hypervisor، پياده سازي مجازي سازي است و همان طور كه گفتيم هایپروایزر، عنصر و مولفه اصلي در راه اندازي مجازي سازي سرور است.

انواع Hypervisor – انواع هایپروایزر

به طور کلی دو نوع هایپر وایزر وجود دارد که بر اساس نیازها و استراتژی های مان از بین نرم افزارهایی که از هر یک پشتیبانی می‌کند، باید انتخاب درستی انجام دهیم. برای آشنایی با انواع Hypervisor و مقایسه آنها با همراه باشید. انواع Hypervisor به شرح زیر است:

هایپروایزر نوع یک – Type 1 hypervisor

هایپروایزر مستقیما روی سخت افزار اجرا می‌شود که از آن به صورت ‌Bare Metal hypervisor هم یاد می‌شود. هایپروایزر نوع یک در واقع هایپروایزر مستقل و Native هم هست.

هایپروایزر نوع دو – Type 2 hypervisor

هایپروایزر برنامه‌اي است كه روی سیستم عامل هاست اجرا می‌شود و سرویس های مجازی سازی را ارایه می‌دهد. اين سيستم عامل مي‌تواند ويندوز يا لينوكس يا OS 10 باشد. حالا روي اين لايه مي‌توانيد لايه مجازي سازي را ايجاد كنيد. از هایپروایزر نوع دو به صورتHosted hypervisor  و هایپروایزر وابسته هم یاد می‌شود.

براي مقايسه اين دو نوع هايپروايزر، تصوير زير را ببينيد.

انواع Hypervisor – انواع هایپروایزر
مقايسه انواع هايپروايزر

تفاوت هایپروایزر نوع اول و دوم

تفاوت نوع اول و دوم hypervisor در این است که Hosted Hypervisor به سيستم عامل میزبان وابسته است و اگر با مساله‌اي مواجه شود، روي سیستم عامل های مجازی میهمان يا Guest تاثیر مي‌گذارد.

یکی از دلایل استفاده از نوع اول hypervisor  این است که هر VM مستقل از VM های دیگر است و VM ها از هم تاثیر نمی‌گیرند در نتیجه امکان اجرای برنامه های مختلف به طور هم زمان روی VM ها وجود دارد. چون بین Hypervisor و سخت افزار چیزی نیست،Hypervisor  مي‌تواند به راحتي سخت افزار را مديريت كند و براي اين كار نياز به برنامه مديريتي مانند vCenter دارد. حالا تفاوت دوم هم مشخص مي‌شود: بدون نصب سيستم عامل مي‌توان از هايپروايزر نوع يك استفاده كرد.

نوع دوم hypervisor به سيستم عامل ميزبان يا هاست وابسته است ولي استفاده و دانلود آن بسیار آسان است و نیاز به دانش و تخصص خاصي نيست اما براي راه اندازی نوع اول hypervisor نياز به تخصص است.

پیشنهاد مطالعه

انواع نرم افزارهای هایپروایزر نوع یک

  1. VMware ESX and ESXi – وی‌ م ویر ای اس اکس

هایپروایزرهای وی ام ویر، ارتقاپذیری و ویژگی‌های پيشرفته‌اي را ارايه مي‌دهند اما از آنجايي كه نياز به لايسنس دارند، هزينه زيادي دارند.

اما VMware برخي بسته‌هاي كم هزينه‌تر را براي زيرساخت هاي كوچك ارايه مي‌دهد تا تكنولوژی Hypervisor، به صرفه تر تمام شود.

VMware در واقع در زمینه هايپروايزر نوع ۱، پيشرو است و محصولات vSphere/ESXi در نسخه های رایگان و ۵ نسخه تجاري در دسترس شماست. برای آشنایی با محصولات VMware مقاله “انواع نسخه‌های VMware Horizon View 7” را بخوانید.

انواع نرم افزارهای هایپروایزر نوع یک
هايپروايزر نوع یک: VMware ESX and ESXi
  1. Microsoft Hyper-V – مایکروسافت هایپروی

مایکروسافت هايپروایزر که تحت عنوان Hyper V در بازار وجود دارد، بسياري از ویژگی‌های پيشرفته‌اي كه محصولات VMware ارايه مي‌دهد را ندارد. با اين وجود هايپر وي، در کنار XenServer و vSphere،  جزو سه تا از برترين هایپروایزرهاي نوع يك است.

Microsoft Hyper V اولين بار به همراه ويندوز سرور ارايه شد اما هم اكنون به صورت Windows Server 2012 Hyper-V است.

Hyper V به صورت نسخه رايگان (بدون GUI و حقوق مجازي سازي) و 4 نسخه تجاري شامل Foundations (OEM only) و Essentials و Standard و Datacenter. Hyper-V ارايه مي‌شود.

پیشنهاد مطالعه
انواع نرم افزارهای هایپروایزر نوع یک
هايپروايزر نوع یک: Microsoft Hyper-V
  1. Citrix XenServer – سیتریکس زن سرور

در ابتدا Citrix XenServer به صورت نسخه متن باز بوده و تكنولوژی هایپروایزر، رایگان است اما مانند نسخه رایگان VMware ESXi هیچ ویژگی پیشرفته‌ای ندارد.

Xen یک type-1 bare-metal hypervisor است. همانند Red Hat Enterprise Virtualization که از KVM استفاده می‌کند،  سیتریکس از Xen در Xen Server استفاده می‌کند.

راهکارهای Citrix در هایپروایزر نوع ۱ شامل ۴ نسخه است.

انواع نرم افزارهای هایپروایزر نوع یک
هايپروايزر نوع یک: Citrix XenServer
  1. Oracle VM

هایپروایزر اوراکل مبتنی بر Xen است اما برای استفاده از پشتیبانی هایپروایزر و آپدیت‌ها باید هزینه پرداخت کنید.

Oracle VM بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته‌ای که در دیگر bare-metal virtualization hypervisor ها دارید را ندارد.

مزیتی که ماشین مجازی اوراکل دارد این است که با محصولات دیگر اوراکل سازگار است و سیتریکس را در میدان رقابت باقی نگه می‌دارد.

انواع نرم افزارهای هایپروایزر نوع یک
هايپروايزر نوع یک: Oracle VM

انواع نرم افزارهای هایپروایزر نوع دو

  1. VMware Workstation/Fusion/Player

هایپروایزر مجازی سازی VMware Player رایگان است. با استفاده از آن می‌توانید فقط یک ماشین مجازی اجرا کنید و امکان ایجاد چند ماشین مجازی زا ندارید.

VMware Workstation هایپروایزر قوی تری است و ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند record-and-replay (ثبت و بازخوانی) و VM snapshot را پشتیبانی می‌کند.

سه كاربرد اصلي VMware Workstation به صورت زير است:

  • اجراي چند سيستم عامل متفاوت يا چند نسخه از يك سيستم عامل روي يك دسكتاپ
  • براي توسعه دهنده‌هايي كه به اسنپ شات ها و محيط هاي Sandbox نياز دارند
  • براي استفاده در تست و آزمايش و آموزش

VMware Fusion  در واقع نسخه Mac Workstation است ولی برخی از قابلیت های ورک استیشن را ندارد و برای اجرای ویندوز و لینوکس روی Mac OS مناسب است.

انواع نرم افزارهای هایپروایزر نوع دو
هايپروايزر نوع دو: VMware Workstation/Fusion/Player
  1. VMware Server – وی ام ویر سرور

VMware Server رایگان و بسیار شبیه به VMware Workstation است اما برخی قابلیت های موجود در ورک استیشن را ندارد. VMware Server از جمله hosted virtualization hypervisor ها است و از یک Snapshot در VM پشتیبانی می‌کند. البته از سال ۲۰۰۹ توسعه آن روی سرور متوقف شده است.

  1. Microsoft Virtual PC – مایکروسافت ویرچوال پی سی

آخرین نسخه ای که مایکروسافت در زمینه هایپروایزر ارایه داده Windows Virtual PC است که فقط روی ویندوز ۷ اجرا می‌شود و فقظ سیستم عامل های ویندوزی روی آن اجرا می‌شود.

  1. Oracle VM VirtualBox – اوراکل ویرچوال باکس

اگر بخواهید مجازی سازی را با هزینه کم انجام دهید، با تکنولوژی VirtualBox hypervisor کارایی و ویژگی‌های قابل قبولی خواهيد داشت. Oracle VM VirtualBox علاوه بر رايگان بودن، در بسياري ویژگی‌ها با vSphere و Microsoft Hyper-V مشترك است.

  1. Red Hat Enterprise Virtualization

Kernel-based Virtual Machine یا KVM هم ویژگی‌هاي bare-metal virtualization hypervisor را دارد هم ویژگی‌هاي hosted virtualization hypervisor را. مي‌تواند كرنل لينوكس را به هایپروایزر تبديل كند در نتيجه دسترسي مستقيم به سخت افزار فيزيكي هم دارد.


هايپروايزر نوع دو: Red Hat Enterprise Virtualization

آنچه در این مقاله آموختیم

در این مقاله به معرفی هایپروایزر پرداختیم و ضمن پاسخ به این سوال که هایپروایزر چیست؟ انواع آن را نیز معرفی کردیم که شامل هایپروایزر نوع یک و هاپیروایزر نوع دو می‌شد. سپس نرم‌افزارهای مرتبط با هریک از انواع هایپروایزر را معرفی کردیم. در صورتی که سوالی در زمینه هایپروایزر داشتید، کارشناسان ما در بخش نظرات پاسخگوی شما خواهند بود.

نصب و راه اندازی شبکه به صورت استاندارد چه اهمیتی دارد؟
طبق آمار نصب و راه‌ اندازی شبکه به صورت استاندارد، هزینه‌های آتی شرکت را 10 تا 50 درصد کاهش می‌دهد. متخصصان فالنیک آماده‌ی ارائه مشاوره و اجرای پروژه‌های نصب و راه‌اندازی شبکه‌ به صورت حرفه‌ای و استاندارد هستند. همین حالا تماس بگیرید.
مشاوره نصب و راه اندازی شبکهتماس بگیرید
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا