به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

اولین حافظه SSD افقی با ظرفیت 300 ترابایت ساخته شد

اولین حافظه SSD افقی با ظرفیت 300 ترابایت ساخته شد

تقریبا بیشتر درایوهای حالت جامد (SSD) که در سیستم‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم، معمولا ۱ یا ۲ ترابایت ظرفیت دارند، اما مدل‌های مخصوص کاربران خانگی با ظرفیت‌های ۸ ترابایت نیز تا چند وقت دیگر از راه خواهند رسید که برای کاربران عادی ظرفیت عالی است، اما در دنیای مراکز داده، حجم بسیار کمی است که اصلا به چشم نمی‌آید. شرکت SK Hynix در خبری که به تازگی منتشر کرده اعلام داشته است که موفق شده یک نمونه کاملا متفاوت را به بازار عرضه کند. این شرکت اعلام کرده که در حال توسعه یک درایو حالت جامد با ظرفیت عظیم ۳۰۰ ترابایت است که حجمی کاملا بی سابقه به حساب می‌آید. با این حال، به نظر می‌رسد تا دیدن این SSDهای غول پیکر در بازار کمی زمان نیاز باشد.

این شرکت، درایو جدید را در یک کنفرانس خبری در سئول، کره جنوبی معرفی کرد. طبق گزارش‌ها، محصولات جالب‌تری نیز در راه است، از جمله راهکارهای مختلف برای حافظه. تمرکز اصلی SK Hynix بر این است که با پیشرفت هوش مصنوعی، از مراکز داده پشتیبانی کند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، محققان بازار SK Hynix ادعا می‌کنند که حجم جهانی داده‌های تولید شده به صورت سالانه در حال افزایش است و این رشد واقعا بی سابقه است. SK Hynix پیش‌بینی می‌کند که حجم داده‌ها از ۱۵ زتابایت (ZB) در سال ۲۰۱۴ به ۶۶۰ زتابایت جهش پیدا خواهد کرد.

برای درک بهتر این حجم عظیم، باید بدانید که ۶۶۰ زتابایت معادل ۶۶۰ میلیارد ترابایت است. در سال ۲۰۱۸، مطالعات تخمین می‌زدند که حدود ۱۷۵ زتابایت داده در سال ۲۰۲۵ به صورت جهانی تولید شود، اما با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی، به راحتی می‌توان حدس زد که این عدد ممکن است تغییر کرده باشد.

با اینکه میزان تولید جهانی داده‌ها در حال حاضر به درستی قابل محاسبه نیست، اما یک نکته کاملا مشخص است که تقاضا در این زمینه افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. بنابراین، شرکت SK Hynix برای آن‌که از قافله عقب نماند، تصمیم به تولید درایوهای SSD عظیم برای پشتیبانی از پردازش‌های هوش مصنوعی در مراکز داده، کرده است تا بتواند در آینده به سودآوری خوبی برسد. لازم به ذکر است که مراکز داده به هر دو نوع هارددیسک (HDD) و SSD با ظرفیت بالا نیاز دارند.

متاسفانه، اطلاعات زیادی در مورد این حافظه حالت جامد 300 ترابایتی در دسترس نیست، جز اینکه در حال توسعه است. کارشناسان تخمین زده‌اند که این درایو ممکن است رقیبی برای محصول PBSSD شرکت سامسونگ باشد که در حال حاضر حداکثر ظرفیت ۲۴۰ ترابایت را ارائه می‌دهد یا حافظه حالت جامد 100 ترابایتی ExaDrive باشد. درایو ExaDrive در حالی که یک SSD است، اما داخل یک محفظه ۳.۵ اینچی قرار گرفته و شبیه هارددیسک به نظر می‌رسد و قیمت آن ۴۰ هزار دلار است.

تصور اینکه چنین SSD بزرگی چه نوع کارایی‌ای ارائه می‌دهد، دشوار است و این چالشی است که SK Hynix قبل از عرضه باید بر آن غلبه کند. دستیابی به تعادل مناسب بین ظرفیت، سرعت و قابلیت اطمینان در یک درایو با این حجم قطعا کار سختی خواهد بود. با این حال، واضح است که چنین راه‌حل‌هایی ضروری هستند، زیرا هنوز در روزهای اولیه دوران هوش مصنوعی به سر می‌بریم.

5/5 - (3 امتیاز)
منبع
ca.news.yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا