به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
قطعات و لوازم جانبی

تقویت کارایی هوش مصنوعی با SSDهای قدرتمند 61.44 ترابایتی NVMe شرکت Solidigm

SSDهای قدرتمند 61.44 ترابایتی NVMe شرکت Solidigm

با افزایش چشمگیر رشد و نفوذ هوش مصنوعی (AI) در سال 2024، این سوال مطرح می‌شود که درایوهای NVMe شرکت‌هایی مثل Solidigm چه نقشی در این زمینه خواهند داشت؟ علاقه ما به ظرفیت بالای SSDهای 61.44 ترابایتی U.2 NVMe بر کسی پوشیده نیست. تاکنون، شرکت‌های مختلف آزمایش‌های زایدی را روی دوام و عملکرد این درایوها انجام داده‌اند و دستاوردهای علمی مهمی رسیده‌اند. در این مطلب قصد داریم درایوهای NVMe شرکت Solidigm را به شکل اجمالی مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای تراکم ذخیره‌سازی فوق‌العاده را درک کنید

SSDهای QLC 61.44 ترابایتی Solidigm به دلیل ظرفیت ذخیره‌سازی فوق‌العاده‌شان مورد توجه قرار دارند، به طوری که به مراکز داده اجازه می‌دهند تا اطلاعات بیشتری را در تعداد کمتری درایو ذخیره‌سازی کنند. این تراکم بالا به ویژه در سرورهای هوش مصنوعی که مجموعه داده‌ها به طور تصاعدی در حال رشد هستند و راه‌حل‌های ذخیره‌سازی کارآمد از اهمیت بالایی برخوردارند، سودمند است. با استفاده از این SSDهای با ظرفیت بالا، مراکز داده می‌توانند تعداد درایوهای فیزیکی را کاهش دهند، فضای اشغال‌شده را کم کنند، مصرف برق را پایین بیاورند و نگهداری را ساده‌تر کنند.

محدودیت خطوط PCIe در سرورهای مجهز به GPU

یکی از مهم‌ترین چالش‌های سرورهای مدرن مجهز به GPU، تعداد محدود خطوط PCIe در دسترس پس از اختصاص سهم کارت‌های گرافیک است. این خطوط برای عملکرد هوش مصنوعی حیاتی هستند و کارت‌های گرافیک به پهنای باند زیاد PCIe نیاز دارند. در نتیجه، خطوط محدودی برای سایر اجزا، از جمله دستگاه‌های ذخیره‌سازی و شبکه باقی می‌ماند. این محدودیت باعث شده است تا بهینه‌سازی استفاده از خطوط PCIe اهمیت زیادی پیدا کند. SSDهای QLC 61.44 ترابایتی Solidigm با ارائه ظرفیت ذخیره‌سازی عظیم در یک درایو، نیاز به استفاده از چند درایو را کاهش داده و خطوط PCIe را برای کارت‌های گرافیک و سایر اجزای ضروری آزاد می‌کنند.

هوش مصنوعی و نیازمندی‌های ذخیره‌سازی

به طورکلی، کارهای مرتبط با هوش مصنوعی را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد: آماده‌سازی داده‌ها، آموزش و تنظیم دقیق و استنتاج.

هر مرحله نیازمندی‌های ذخیره‌سازی خاصی دارد و SSDهای پرظرفیت Solidigm می‌توانند عملکرد و کارایی را در تمامی این مراحل به شکل قابل توجهی بهبود بخشند. استقرار درایوهای QLC با ظرفیت بالا، مانند Solidigm D5-P5336، به تمامی کارهای مرتبط با هوش مصنوعی پاسخ می‌دهد.

آماده‌سازی داده‌ها

آماده‌سازی داده‌ها، زیربنای هر پروژه هوش مصنوعی است و شامل جمع‌آوری، پاکسازی، تبدیل و تقویت داده‌ها می‌شود. این مرحله به دلیل عظیم بودن مجموعه داده‌های خام، نیازمند فضای ذخیره‌سازی گسترده‌ای است.

SSDهای QLC 61.44 ترابایتی Solidigm می‌توانند بدون افت عملکرد، داده‌های خام حجیم را ذخیره کنند. علاوه بر این، سرعت بالای خواندن و نوشتن ترتیبی این SSDها، اطمینان از دسترسی سریع به داده‌ها را تضمین می‌کند و روند آماده‌سازی را تسریع می‌بخشد. برای آماده‌سازی داده‌ها، SSDهای QLC 61.44 ترابایتی Solidigm به تمامی نیازهای ذکر شده در بالا با توجه به مزایای زیر پاسخ می‌دهند:

  • ظرفیت ذخیره‌سازی عظیم: مدیریت کارآمد مجموعه داده‌های بزرگ
  • سرعت بالای خواندن ترتیبی: دسترسی و پردازش سریع داده
  • کاهش تاخیر: به حداقل رساندن تاخیر در بازیابی داده‌ها، که باعث بهبود کارایی جریان کاری می‌شود.
قطعات داخلی سرور
قطعات داخلی سرور

آموزش و تنظیم دقیق

آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، فرآیندی پرمصرف است که شامل ارسال مجموعه داده‌های گسترده به شبکه‌های عصبی برای تنظیم وزن‌ها است. این مرحله از لحاظ محاسباتی سنگین است و برای همگام شدن با تبادل سریع داده‌ها بین حافظه و پردازنده‌های گرافیکی (GPU) به IOPS (عملیات ورودی/خروجی در ثانیه) بالا و ذخیره‌سازی با تاخیر کم نیاز دارد. SSDهای Solidigm در این زمینه با ارائه عملکرد بالا و دوام عالی، پیشتاز هستند. تراکم فوق‌العاده این SSDها امکان استفاده از مجموعه داده‌های گسترده‌تر در آموزش را فراهم می‌کند که به طور بالقوه منجر به ساخت مدل‌های دقیق‌تر می‌شود. برای برآوردن نیازهای آموزشی و تنظیم دقیق، SSDهای Solidigm قابلیت‌های زیر را ارائه می‌دهند:

  • IOPS بالا: پشتیبانی از تبادل سریع داده‌ها که برای آموزش ضروری است.
  • دوام: فناوری QLC برای کارهای با حجم بالای خواندن/نوشتن بهینه‌سازی شده است و برای چرخه‌های آموزشی مکرر ایده‌آل است.
  • قابلیت ارتقا: افزایش فضای ذخیره‌سازی بدون نیاز به افزودن درایوهای فیزیکی و حفظ استفاده کارآمد از خطوط PCIe

استنتاج

پس از آموزش، مدل‌های هوش مصنوعی برای پیش‌بینی یا تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های جدید، که به عنوان استنتاج شناخته می‌شود، مستقر می‌شوند. این مرحله اغلب نیازمند دسترسی سریع به داده‌های پیش‌پردازش‌شده و مدیریت کارآمد حجم بالای درخواست‌های خواندن است. SSDهای QLC 61.44 ترابایتی Solidigm عملکرد موردنیاز برای خواندن سریع و تاخیر کم برای اطمینان از انجام روان و سریع عملیات استنتاج فراهم می‌کنند. SSDهای Solidigm در این زمینه مزایای زیر را ارائه می‌دهند:

  • سرعت بالای خواندن: اطمینان از دسترسی سریع به داده‌ها برای استنتاج بلادرنگ
  • تاخیر کم: برای برنامه‌هایی که نیازمند پاسخ فوری هستند، حیاتی است.
  • ظرفیت بالا: ذخیره‌سازی کارآمد داده‌های استنتاج گسترده و نتایج تاریخی

فناوری QLC مزایای قابل توجهی برای برنامه‌های استنتاج ارائه می‌دهد، از جمله ظرفیت بالای ذخیره‌سازی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سرعت بالای خواندن، استفاده کارآمد از PCIe، دوام و بهبود کارایی جریان کاری. این مزایا به طور کلی عملکرد، قابلیت ارتقا و مقرون به صرفه بودن وظایف استنتاج را بهبود می‌بخشند و درایوهای QLC را به انتخابی ایده‌آل برای استقرارهای مدرن هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تبدیل می‌کنند.

تصویر هارد 61.44 ترابایتی Solidigm D5-P5336 QLC برای سرور
تصویر هارد 61.44 ترابایتی Solidigm D5-P5336 QLC برای سرور

نتیجه گیری

به‌کارگیری SSDهای پرظرفیت 61.44 ترابایتی Solidigm D5-P5336 QLC در سرورهای هوش مصنوعی با تعداد محدود درگاه NVMe، جهش قابل توجهی در رفع چالش‌های ذخیره‌سازی برای کارهای هوش مصنوعی مدرن به حساب می اید.

تراکم فوق‌العاده بالا، عملکرد عالی و بازده انرژی (ترابایت بر وات) این درایوها، آن‌ها را برای تمام مراحل کاری هوش مصنوعی مثل آماده‌سازی داده‌ها، آموزش و تنظیم دقیق، و استنتاج ایده‌آل می‌کند. این SSDها از طریق بهینه‌سازی استفاده از خطوط PCIe و ارائه راه‌حل ذخیره‌سازی پرظرفیت، به مراکز هوش مصنوعی این امکان را می‌دهند که روی توسعه و استقرار مدل‌های پیچیده‌تر و دقیق‌تر تمرکز کنند.

post
منبع
https://www.storagereview.com/review/boost-ai-efficiency-with-solidigms-massive-61-44tb-nvme-ssds

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا