به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

اینتل به تدریج عرضه حافظه‌های Optane  Persistent Memory سری 200 را متوقف می‌کند

حافظه‌های Optane Persistent Memory سری 200 اینتل

اینتل به تدریج در حال کنار گذاشتن محصولات مبتنی بر فناوری 3D XPoint است. اکثر قریب به اتفاق درایوهای حالت جامد با برند Optane دیگر تولید نمی‌شوند، اما هنوز برخی از محصولات Optane برای مشتریان ارسال می‌شوند و برای مدتی در بازار باقی خواهند ماند. هفته گذشته این شرکت اعلام کرد که قصد دارد تولید ماژول‌های حافظه پایدار Optane سری ۲۰۰ برای سرورها را متوقف کند، اما مشتریان می‌توانند تا سال ۲۰۲۵ آن‌ها را تهیه کنند.

مشتریان اینتل باید نیاز خود را برای ماژول‌های حافظه ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی حافظه پایدار آپتین سری ۲۰۰ (در بسته‌های ۴ و ۵۰ عددی) مشخص کرده و آخرین سفارشات خود را تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ ثبت کنند. اینتل این ماژول‌ها را تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ ارسال خواهد کرد، بنابراین محصولات به طور ناگهانی از بازار خارج نمی‌شوند.

اینتل در بیانیه خود گفته است: «لطفا تقاضای باقی‌مانده خود را برای محصولاتی که در جدول محصولات درج شده‌اند مشخص کنید. همچنین، آخرین سفارش توقف تولید محصول خود را مطابق با مراحل کلیدی ذکر شده در بالا ثبت کنید. اینتل تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت که به نیازهای سازمان‌ها در این بازه زمانی در زمینه دستیابی به حافظه‌های پایدار آپتین سری ۲۰۰ پاسخ دهد».

ماژول‌های حافظه پایدار آپتین سری ۲۰۰ اینتل برای افزایش ظرفیت حافظه با صرفه‌ی اقتصادی، همراه با پردازنده‌های نسل سوم Xeon Scalable این شرکت به کار می‌روند. این ماژول‌ها را می‌توان به طور همزمان با ماژول‌های حافظه DDR4 معمولی استفاده کرد.

توقف تولید حافظه‌های پایدار آپتین سری ۲۰۰، پایان کار محصولات مبتنی بر 3D XPoint اینتل نیست. این شرکت همچنان ماژول‌های حافظه پایدار Optane سری ۳۰۰ را که با پردازنده‌های نسل چهارم Xeon Scalable (Sapphire Rapids) سازگار هستند و در کنار حافظه DDR5 قابل استفاده‌اند، به مشتریان ارسال می‌کند. با توجه به اینکه ماژول‌های حافظه پایدار Optane سری ۳۰۰ در سه ماهه اول ۲۰۲۳ عرضه شده‌اند و طول عمر پلتفرم‌های سرور اینتل معمولا نسبتاً زیاد است، انتظار می‌رود سری ۳۰۰ این حافظه‌ها حداقل برای دو سال دیگر در دسترس باشند، به شرطی که اینتل برای ساخت این DIMMها، حافظه 3D XPoint کافی داشته باشد.

اینتل رسما تجارت Optane خود را در اواسط سال ۲۰۲۲ متوقف کرد و ۵۵۹ میلیون دلار برای تجهیزات مربوط به این بخش و هزینه استهلاک در نظر گرفت. این اقدام بخشی از استراتژی گسترده‌تر این شرکت برای تمرکز بر کسب ‌و کارهای سودآور و استراتژیک است.

در حال حاضر، نه اینتل و نه شریک توسعه‌دهنده‌اش، میکرون، حافظه 3D XPoint تولید نمی‌کنند، زیرا میکرون کارخانه تولید این حافظه را به Texas Instruments فروخت که در زمینه تولید حافظه فعالیتی ندارد؛ بنابراین محصول جدید مبتنی بر Optane عرضه نخواهد شد. نکته‌ای که هنوز مشخص نیست، این است که اینتل تا چه مدت می‌تواند به ارسال محصولات با برند Optane برای مشتریان خود ادامه دهد.

لازم به توضیح است که حافظه پایدار Optane سری ۲۰۰ ماژولی است که برای افزایش ظرفیت حافظه در سرورها استفاده می‌شود. این ماژول‌ها بر پایه فناوری 3D XPoint ساخته شده‌اند و با پردازنده‌های نسل سوم Xeon Scalable اینتل سازگار هستند.

این سری از حافظه‌های Optane دیگر توسط اینتل تولید نمی‌شوند، اما تا پایان سال ۲۰۲۵ قابل خریداری هستند. این سری از حافظه‌ها در زمان عرضه انقلابی بزرگ به وجود آورند، به طوری که زمان دسترسی به اطلاعات را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند.

توقف تولید سری ۲۰۰ به این معنی نیست که دیگر هیچ محصول Optane وجود ندارد. اینتل همچنان حافظه‌های پایدار Optane سری ۳۰۰ را تولید می‌کند که با پردازنده‌های نسل جدیدتر Xeon Scalable (Sapphire Rapids) سازگار هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/intel-schedules-the-end-of-its-200-series-optane-memory-dimms-shipments-to-draw-to-an-end-in-late-2025

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا