به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

انقلاب هوش مصنوعی در کامپیوترها؛ پاییز امسال با اینتل و کوپایلوت!

پاییز امسال شاهد ورود غول‌های مجهز به اینتل و کوپایلوت باشید

شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه تولید کامپیوترهای شخصی و تجهیزات مرتبط اعلام داشته‌اند که اولین کامپیوترهای شخصی مجهز به کوپایلوت+ را معرفی کردند، اما همه‌ی آن‌ها از پردازنده‌های اسنپ‌دراگون شرکت کوالکام استفاده می‌کنند. اینتل در خبری که 31 اردیبهشت ماه 1403 منتشر شد، اعلام کرد که تراشه‌های نسل جدید این شرکت تحت عنوان “Lunar Lake” اولین تراشه‌هایی هستند که از تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی کوپایلوت+ پشتیبانی می‌کنند و در فصل سوم سال ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد.

اینتل می‌گوید بیش از ۸۰ لپ‌تاپ جدید از طرف بیش از ۲۰ شرکت سخت‌افزاری همکار تا زمان تعطیلات به بازار عرضه خواهند شد. این کامپیوترها قابلیت‌های جدید کوپایلوت‌ پلاس مثل “Recall” و “Cocreator” را از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت خواهند کرد (اینتل زمان‌بندی مشخصی برای این به‌روزرسانی اعلام نکرده است). اینتل انتظار دارد امسال بیش از ۴۰ میلیون تراشه مخصوص هوش مصنوعی برای کامپیوترهای شخصی عرضه کند که شامل یک واحد پردازش عصبی (NPU) داخلی برای قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد می‌شوند.

این شرکت سازنده‌ی تراشه می‌گوید عملکرد هوش مصنوعی تراشه‌های Lunar Lake نسبت به مدل‌های فعلی Meteor Lake بیش از سه برابر خواهد بود و از بیش از ۴۰ تریلیون عملیات NPU در ثانیه پشتیبانی خواهد کرد.

پاوان داوالوری، معاون بخش ویندوز و دستگاه‌های مایکروسافت در بیانیه‌ی مطبوعاتی اعلام کرد: «عرضه‌ی Lunar Lake به لطف همکاری عمیق بخش مهندسی ما با اینتل، پیشرفت‌های بنیادی و قابل توجهی را در زمینه‌ی امنیت، عمر باتری و موارد دیگر به همراه خواهد داشت. ما از عرضه‌ی Lunar Lake با یک واحد پردازش عصبی بیش از ۴۰ تریلیون عملیات در ثانیه که تجربه‌ی کوپایلوت پلاس مایکروسافت را در مقیاس وسیع در دسترس قرار خواهد داد، هیجان‌زده هستیم».

جالب آن‌که مایکروسافت صبر نکرد تا در کنفرانس توسعه‌دهندگان Build به طور رسمی این خبر را اعلام کند و در تاریخ 31 اردیبهشت ماه در رویدادی پیش از Build که حتی به صورت زنده پخش نشد، خبرهای مهمی درباره‌ی هوش مصنوعی و سرفیس ارائه کرد.

چشم‌انداز این شرکت برای کامپیوترهای شخصی مجهز به هوش مصنوعی (AI PCs) با معرفی کامپیوترهای مبتنی بر Copilot در حال شکل‌گیری است. این کامپیوترها برای اجرای بسیاری از فرایندهای تولید محتوای هوش مصنوعی به صورت محلی، به جای ابر، طراحی شده‌اند. علاوه بر سیستم‌های سرفیس خود مایکروسافت که از این فرمت پشتیبانی می‌کنند، چندین شرکت سازند دیگر نیز کامپیوترهای Copilot را تولید خواهند کرد. مایکروسافت همچنین جزئیاتی درباره‌ی برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی آینده برای ویندوز ۱۱ به اشتراک گذاشت.

خبر مهم حاصل از این رویداد، چشم‌انداز مایکروسافت برای کامپیوترهای شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی است. رویکرد مایکروسافت در این زمینه، کامپیوترهای Copilot+ است.

برای اینکه سیستمی بتواند به عنوان یک کامپیوتر Copilot+ شناخته شود، به واحد پردازش عصبی (NPU) با کارایی حداقل ۴۰ تِرافلاپس (تریلیون عملیات در ثانیه) و حداقل ۱۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه نیاز دارد. این الزامات برای این است که کامپیوتر بتواند فرایندهای تولید محتوای هوش مصنوعی را به صورت محلی، به جای استفاده از ابر، اجرا کند، ضروری هستند. این استراتژی‌ است که پیش‌تر در برخی از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار اخیر، مانند گوشی‌های پیکسل گوگل، دیده‌ایم.

مایکروسافت ادعا می‌کند که سیستم عامل ویندوز را به طور کامل باز طراحی کرده تا روی زیرساخت جدیدی که پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU) و واحد پردازش عصبی (NPU) را ترکیب می‌کند، اجرا شود. آن‌ها برای تحقق این هدف با شرکای متعددی از جمله سازندگان تراشه مانند AMD، اینتل و کوالکام و همچنین تولیدکنندگان لپ‌تاپ همکاری می‌کنند.

این شرکت ادعا می‌کند که کامپیوترهای Copilot+، نزدیک به 58 درصد سریع‌تر از مک‌بوک ایر مجهز به پردازنده M3 هستند. این سیستم‌ها قادر خواهند بود ده‌ها مدل زبانی کوچک چندوجهی (multi-modal) را به صورت محلی اجرا کنند، که امکاناتی همچون یک اپلیکیشن مستقل Copilot را به ارمغان خواهند آورد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
ca.news.yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا