به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

IBM آینده محاسبات را عجین شده با هوش مصنوعی و ابر ترکیبی می‌بیند

محاسبات را عجین شده با هوش مصنوعی و ابر ترکیبی

پس از عملکرد ضعیف‌ آی‌بی‌ام در یک دهه گذشته در برخی از حوزه‌های راهبردی دنیای فناوری اطلاعات، اکنون اعلام کرده که استراتژی این شرکت برای خرید استارت‌آپ‌ها به منظور ساخت یک پلتفرم ابری گسترده و چندگانه، شروع به سودآوری کرده است.

در ۱۲ مارس 2024، سهام IBM به بالاترین قیمت سهام خود یعنی ۱۹۷.۷۸ دلار رسید که نشان‌دهنده‌ی یک بازگشت قابل توجه برای شرکتی است که سهام آن در سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین حد خود یعنی ۷۴ دلار سقوط کرده بود. در سه ماهه چهارم سال گذشته، درآمد IBM نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد کرد و به ۱۷.۴ میلیارد دلار رسید. درآمد سالانه به ۶۱.۸ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲، ۲ درصد افزایش داشت.

آرویند کریشنا، مدیرعامل IBM، هوش مصنوعی و ابر ترکیبی را کلیدهای اصلی احیای شرکت معرفی کرده است. او گفت: «در سه ماهه چهارم، ما با اتکا به پذیرش مداوم خدمات ابر ترکیبی و هوش مصنوعی خود، در تمام بخش‌های‌مان شاهد رشد درآمد بودیم».

او در تماس تلفنی با سهام‌داران برای گزارش درآمد سه ماهه چهارم IBM گفت: “هر مشتری‌ای که با او صحبت می‌کنم، در مورد چگونگی افزایش بهره‌وری با هوش مصنوعی و مدیریت زیرساخت فناوری خود که بخش زیادی از آن در یک محیط ترکیبی، عمومی، خصوصی و درون‌سازمانی مستقر شده است، سؤال می‌پرسد. این روندها همچنان به تقاضا برای هر دو فناوری ابر ترکیبی و هوش مصنوعی دامن می‌زنند».

خریدهای بزرگ آی‌بی‌ام در حوزه ابر

تا همین اواخر، IBM در بازار ابر حرفی برای گفتن نداشت و از رقبایی مثل AWS، مایکروسافت آژور و گوگل عقب بود. با این حال، پس از یک دهه خریدهای مرتبط با ابر، این شرکت در حال ساخت دو پلتفرم است: یک پلتفرم چند ابری (multicloud) و یک پلتفرم هوش مصنوعی، که چندین مزیت نسبت به سه ابرقدرت‌ بزرگ (AWS، آژور و گوگل) ارائه می‌دهند. این مزایا شامل اتوماسیون چندسکویی، توانایی ادغام با چندین ابر مختلف و ارتباط با خدمات حرفه‌ای از طریق بخش مشاوره IBM می‌شود.

علاقه‌ جدی IBM به ابر از سال ۲۰۱۳ با خرید ۲ میلیارد دلاری SoftLayer آغاز شد. پلتفرم ابری عمومی SoftLayer به عنوان زیربنایی برای چیزی که در نهایت به IBM Cloud تبدیل شد، عمل کرد و این علاقه همچنان ادامه دارد. تنها در سال گذشته، IBM چندین شرکت مرتبط با ابر را خریداری کرد، از جمله Polar Security (محافظت از داده‌های ابری)، NS1 (اتوماسیون شبکه و ابر) و Apptio (نرم‌افزار کنترل هزینه ابر ترکیبی).

مهم‌ترین خرید ابر IBM تا به امروز، خرید ۳۴ میلیارد دلاری Red Hat، بزرگترین خرید تاریخ این شرکت است. معامله Red Hat توسط آرویند کریشنا، کهنه‌کار باسابقه‌ی IBM و در آن زمان رئیس بخش نرم‌افزار ابری و شناختی IBM، طراحی شد. در سال ۲۰۲۰، کریشنا به سمت مدیرعاملی رسید و این زمانی بود که سهام IBM صعود چشمگیر خود را آغاز کرد. از زمان به دست گرفتن سکان هدایت توسط کریشنا، IBM  سی شرکت را خریداری کرده است که در حال ادغام با زیرمجموعه‌های ابر ترکیبی، شبکه و هوش مصنوعی IBM هستند.

کریشنا در نامه‌ اخیر خود به سرمایه‌گذاران گفت: «ابر ترکیبی و هوش مصنوعی دو تغییر بزرگ بعدی در عرصه فناوری هستند و IBM در حال موقعیت‌یابی خود برای ایفای نقشی کلیدی در این تحول سریع و عظیم است. ما فرصت ابر ترکیبی را یک تریلیون دلار می‌بینیم».

مسیر ابری چندگانه‌ی IBM

یکی از عوامل کلیدی در چشم‌انداز ابر، توانایی کار با پلتفرم‌های مختلف است، قابلیتی که با خرید Red Hat تقویت شد. در زمان خرید Red Hat، IBM اشاره کرد که درآمد ابری آن از ۴ درصد به ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. IBM اعلام کرد که انتظار دارد خرید Red Hat، تقریبا دو واحد درصد به رشد مرکب سالانه درآمد IBM طی یک دوره پنج ساله اضافه کند.

این پیش‌بینی‌ها به سرعت به واقعیت پیوستند. در سال ۲۰۲۲، تام روزامیلیا، که در آن زمان معاون ارشد نرم‌افزار IBM بود، Red Hat را ستون اصلی قابلیت‌های چند ابری IBM توصیف کرد. روزامیلیا گفت: «دلیل اینکه ما ۳۴ میلیارد دلار برای خرید Red Hat هزینه کردیم، به دست آوردن OpenShift بود تا بتوانیم کل مجموعه نرم‌افزاری خود را بر اساس OpenShift بازطراحی کنیم و آن را به یک مدل کانتینری منتقل کنیم و آن را به گونه‌ای بازطراحی کنیم که بتواند در هر جایی اجرا شود».

از طریق بازطراحی IBM Cloud Paks بر اساس OpenShift، آی‌بی‌ام توانسته یک محیط واسط ایجاد کند که امکان استقرار IBM Cloud Paks در IBM Cloud، AWS، Azure یا زیرساخت داخلی را فراهم می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)
منبع
crn.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا