به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

ظرفیت مراکز داده فرامقیاس هر چهار سال دو برابر افزایش پیدا می‌کند

افزایش دوبرابری ظرفیت مراکز داده

ظرفیت مراکز داده فرامقیاس (Hyperscale) در سراسر دنیا طی چهار سال گذشته بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی سینرژی، دو برابر شده است. این شرکت تحلیل‌گر اطلاعات می‌گوید: «با توجه به تقاضای بالا برای خدمات ابری و ابزارهای هوش مصنوعی، احتمالا شاهد همین سرعت رشد در طول دهه‌ آینده باشیم».

آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای پذیرش هوش مصنوعی

به گفته‌ گروه تحقیقاتی سینرژی، تعداد مراکز داده‌ فعال هایپرسکیل در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به ۹۹۲ عدد رسیده است و از آن زمان تاکنون از مرز ۱۰۰۰ عدد هم گذشته است. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که طی دهه‌ آینده، سالانه ۱۲ تا ۱۳۰ مرکز داده‌ فرامقیاس جدید راه‌اندازی خواهد شد. به‌اعتقاد کارشناسان، تعداد مراکز داده فرامقیاس در چند سال آینده از مرز ۴۴۰ عدد عبور خواهد کرد.

این گزارش می‌گوید هوش مصنوعی عامل اصلی رشد ظرفیت خواهد بود. هوش مصنوعی مولد(Generative AI)  باعث می‌شود تا اپراتورها ظرفیت مراکز داده‌ جدید را افزایش دهند و همین امر موجب افزایش کلی ظرفیت می‌شود.

برخی از بزرگترین شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان به دنبال گسترش مراکز داده‌ خود هستند. در ماه دسامبر، شرکت Digital Realty سرمایه‌گذاری مشترکی به ارزش ۷ میلیارد دلار با شرکت Blackstone برای توسعه‌ی ظرفیت بیشتر مرکز داده فرا-مقیاس انجام داد. پیش از این، شرکت Blackstone متعهد شده بود تا برای آماده شدن برای گسترش و پذیرش هوش مصنوعی، ۸ میلیارد دلار روی شرکت تابعه‌ خود در حوزه مراکز داده، یعنی QTS سرمایه‌گذاری کند.

رتبه‌ اول ظرفیت برای ایالات متحده

در سه ماهه‌ چهارم ۲۰۲۳، ایالات متحده با ۵۱ درصد، سهم بیشتری از کل ظرفیت جهانی مراکز داده‌ فرامقیاس را در اختیار داشت. سهم اروپا و چین به ترتیب ۱۷ و ۱۶ درصد بود. با وجود تلاش‌های اخیر برای گسترش جغرافیایی مراکز داده‌ بزرگ، همچنان ویرجینیای شمالی، به عنوان بزرگترین بازار مرکز داده‌ دنیا، میزبان یک سوم ظرفیت ایالات متحده است.

گزارش اخیر DC Byte حاکی از آن است که احتمالا شاهد رشد سریع در کشورهای مختلف و به ویژه آسیا خواهیم بود. به بیان دقیق‌تر، خارج از ایالات متحده، کشورهایی که بیشترین ظرفیت فناوری اطلاعات را ارائه می‌دهند به ترتیب چین، ایرلند، آلمان، هلند و استرالیا هستند.

همچنین، ذکر این نکته ضروری است که ۶۰ درصد از ظرفیت فرامقیاس متعلق به سه شرکت مایکروسافت، گوگل و آمازون است. گروه تحقیقاتی سینرژی می‌گوید که داده‌های آن‌ها بر اساس تجزیه و تحلیل ظرفیت مراکز داده‌ ۱۹ شرکت ارائه‌دهنده‌ خدمات ابری و اینترنتی بزرگ به دست آمده است.

شاید جای تعجب نباشد که سه شرکت پیشرو در بازار ابری عمومی – آمازون، مایکروسافت و گوگل – در زمینه‌ ظرفیت مراکز داده پیشتاز هستند. این سه شرکت ۶۰ درصد از کل ظرفیت مراکز داده‌ی فرامقیاس را در اختیار دارند و به دنبال آن‌ها در این رده‌بندی، متا، علی‌بابا، تنسنت، اپل و بایت‌دنس قرار دارند.

به احتمال زیاد، «سه غول بزرگ» ابر عمومی، محرک این گسترش ظرفیت در آینده خواهند بود. اواخر فروردین ماه 1403، گزارش شد که مایکروسافت قصد دارد ظرفیت مراکز داده‌ جدیدی که امسال راه‌اندازی کرده است را دو برابر کند. در همین حال، گوگل از ابتدای سال جاری میلادی پروژه‌ی ساخت و توسعه‌ جدیدی را در نروژ آغاز کرده است و همچنین از برنامه‌های خود برای ساخت پردیس مرکز داده‌ ۱ میلیارد دلاری در بریتانیا رونمایی کرده است.

جان دینسدِیل، تحلیل‌گر ارشد گروه تحقیقاتی سینرژی می‌گوید: «به طور کلی، مراکز داده‌ اختصاصی، بسیار بزرگ‌تر از مراکز داده‌ اجاره‌ای هستند. ما شاهد نوعی دوشاخگی در مقیاس مراکز داده هستیم. در حالی که مراکز داده‌ اصلی هر روز بزرگ‌تر می‌شوند، تعداد فزاینده‌ای از مراکز داده‌ نسبتا کوچک‌تر نیز برای نزدیک‌تر کردن زیرساخت به مشتریان، در حال راه‌اندازی هستند».

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا