به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

انقلابی در علم محاسبات با HPE و ابررایانه قدرتمندش!

شرکت اچ پی HPE سرنام Hewlett Packard Enterprise به تازگی ابررایانه (سوپرکامپیوتر) جدیدی تحت عنوان Aurora را در آزمایشگاه ملی آرگون (Argonne National Laboratory) مستقر کرده است. این ابررایانه از طریق مشارکت بخش دولتی-خصوصی با همکاری وزارت انرژی ایالات متحده، آزمایشگاه ملی آرگون و شرکت اینتل (Intel Corporation) توسعه یافته است.

ایده طراحی این ابررایانه، دستیابی به کارایی با توان عملیاتی 1.012 اگزافلاپ بوده که در رونمایی از محصول جدید، شاهد آن هستیم. این ابر رایانه جدید، لقب دومین ابررایانه سریع جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین، عنوان بزرگ‌ترین سیستم هوش مصنوعی جهان را نیز از آن خود کرده است. عملکرد ۱۰.۶ اگزافلاپسی آن به محققان امکان می‌دهد تا کشفیات علمی خود را با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی مولد (generative AI) با سرعت بیشتری انجام دهند. این ابررایانه پیش از این برای نقشه‌برداری مغز مورد استفاده قرار گرفته است.

معماری قدرتمند ابررایانه Aurora

این ابر رایانه جدید بر پایه زیرساخت HPE Cray EX ساخته شده است و برای مدیریت محاسبات پیچیده در مقیاس اگزاسکیل (exascale) طراحی شده است. این ابررایانه از فناوری HPE Slingshot و 63,744 واحد Intel Data Center GPU Max و 21,248 پردازنده مرکزی اینتل Xeon CPU مکس بهره می‌برد. علاوه بر این، کل ابررایانه از 75,000 گره محاسباتی، 2,400 استوریج و نقطه انتهایی شبکه به همراه 5,600 سوئیچ تشکیل شده است. این مولفه‌ها با هدف روان‌سازی عملیات و انجام محاسبات با بالاترین سرعت ممکن از 10,624 تیغه محاسباتی قدرتمند استفاده می‌کنند.

فناوری‌های زیرساختی اچ‌پی (Hewlett Packard Enterprise) در قلب فرامحاسبات پیچیده

در سال گذشته، این شرکت چندین قرارداد را امضا کرده است که یکی از آن‌ها شامل مشارکت با دانشگاه اشتوتگارت برای ساخت دو ابررایانه جدید به نام‌های Hunter و Herder برای مرکز محاسبات با عملکرد بالای (HPC) این دانشگاه است. اچ‌پی از این مرکز محاسبات فراهم‌گرا با هدف دستیابی به محاسبات اگزاسکیل پشتیبانی می‌کند. در سال ۲۰۲۳، اچ‌پی قراردادی را با دولت انگلستان منعقد کرد که طی آن، دولت انگلستان مبلغ ۲۲۵ میلیون پوند برای یک مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی ملی با دانشگاه بریستول برای ساخت سریع‌ترین ابررایانه بریتانیا سرمایه‌گذاری کرد. همچنین در اکتبر ۲۰۲۳، شرکت اچ‌پی یک ابررایانه هوش مصنوعی را برای CRIANN فرانسه با هدف تسریع تحقیقات علمی طراحی و عملیاتی کرد.

همکاری اچ‌پی (HPE) با سایر صنایع

علاوه بر دستاوردهای قدرتمند در حوزه ساخت ابررایانه‌ها، این شرکت با Sauber Motorsport AG برای تقویت آیرودینامیک خودروهای مسابقه فرمول یک همکاری کرده است. آن‌ها با هم یک سیستم محاسبات با عملکرد بالا (HPC) را در تونل بادی Sauber در سوئیس نصب کردند که توسط HPE GreenLake پشتیبانی می‌شود. با این توصیف باید بگوییم که استقرار ابررایانه Aurora به لیست ابررایانه‌هایی که این شرکت طی سال گذشته مستقر کرده است، اضافه می‌شود. بنابراین، با رشد بازار هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و محاسبات با عملکرد بالا، این شرکت همچنان از تجارت ابررایانه‌های خود سود خواهد برد.

رتبه‌بندی Zacks و سهام قابل بررسی

در حال حاضر، اچ‌پی رتبه 3 فهرست Zack Rank در زمینه نگه‌داری و اینتل رتبه 4 در زمینه فروش را به خود اختصاص داده است. سهام اچ‌پی و اینتل به ترتیب در سال گذشته 21.7% و 2.1% بازدهی داشته‌اند. لازم به توضیح است که Zacks Rank یک سیستم رتبه‌بندی سهام است که توسط شرکت Zacks Investment Research ارائه می‌شود.

سهام‌های با عملکرد بهتر در بخش فناوری

در بخش گسترده‌تر فناوری، برخی سهام‌ها و شرکت‌ها جایگاه بهتری نسبت به اچ‌پی (HPE) و اینتل (INTC) داشته‌اند. در حال حاضر، دو سهام برجسته از این بخش به شرح زیر هستند:

AppFolio (APPF): این سهام در حال حاضر دارای رتبه 1 خرید مطمئن است. برآورد انجام شده از سوی Zacks در ارتباط با سهام AppFolio در سال ۲۰۲۴ طی ۳۰ روز گذشته افزایش ۱۳ سنت و رسیدن به رقم ۳.۹۷ دلار را نشان می‌دهد. لازم به توضیح است که قیمت سهام APPF در سال گذشته ۷۴.۵ درصد افزایش یافته است.

Alphabet (GOOGL): سهام بعدی که به لحاظ ارزش و خرید رتبه 1 این فهرست را دارد، متعلق به شرکت آلفابت است. برآورد Zacks نشان می‌دهد که ارزش سهام GOOGL در سال ۲۰۲۴ طی ۳۰ روز گذشته ۸۰ سنت افزایش یافته و به ۷.۵۷ دلار رسیده است. قیمت سهام GOOGL در سال گذشته نیز ۴۴.۷ درصد افزایش یافته است.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
finance.yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا