به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

بررسی SSD مدل HP FX700

SSD مدل HP FX700

حافظه FX700 شرکت HP یک درایو PCIe نسل ۴ است که برای بهبود فضای ذخیره‌سازی کامپیوترهای شخصی و سرورها طراحی شده و برای کاربران و شرکت‌هایی که به دنبال ارتقای مقرون‌به‌صرفه و اولیه هستند، ایده‌آل است. این SSD از نوع QLC-NAND M.2 است و سعی می‌کند بین قیمت و کارایی تعادل ایجاد کند. این درایو برای انجام امور روزمره مثل بهبود زمان بوت شدن، افزایش سرعت انتقال اطلاعات و بالا بردن کلی زمان پاسخگویی سیستم، نسبت به هارددیسک‌های سنتی (HDD) یا مدل‌های قدیمی‌تر SSD نسل ۳ مناسب است. بنابراین، هنگامی که آن‌را روی سیستم نصب می‌کنید، فرآیند راه‌اندازی آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

این درایو از طریق کنترلر Maxi 1602 که در دو مدل MAP1602 و MAP1602A عرضه می‌شود، انرژی موردنیاز خود را دریافت می‌کند. مدل FX700 از نسخه دوم (MAP1602A) استفاده می‌کند که دارای پیکربندی ۴ کاناله بدون حافظه کش (DRAM) است. این طراحی برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و ایده‌آل کردن آن برای دستگاه‌های حساس به مصرف انرژی ساخته شده است. توجه به این نکته ضروری است که این SSD از تراشه‌های حافظه چینی YMTC استفاده می‌کند. این پیکربندی کنترلر پیش از این در مدل Predator GM7 استفاده شده بود که کارایی آن به طور قابل توجهی پایین‌تر از انتظارات بود.

این درایو بسته به محصولی که خریداری می‌شود، عملکردهای متفاوتی را ارائه می‌دهد. مدل ۵۱۲ گیگابایتی، سرعت خواندن ترتیبی تا ۶۳۰۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن تا ۳۱۰۰ مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. با افزایش ظرفیت، مدل‌های ۱ ترابایتی، ۲ ترابایتی و ۴ ترابایتی، سرعت خواندن ترتیبی را به طور یکنواخت تا سقف ۷۲۰۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن را تا ۶۲۰۰ مگابایت بر ثانیه افزایش می‌دهند.

برای برنامه‌هایی که نیازمند سرعت‌های خواندن و نوشتن بالایی هستند، مدل FX700 با افزایش فضای ذخیره‌سازی، عملکرد بالقوه‌ی بهتری را نشان می‌دهد. نسخه ۵۱۲ گیگابایتی با ۵۶۷ هزار IOPS برای خواندن و ۵۸۶ هزار IOPS برای نوشتن شروع می‌شود، در حالی که برای مدل ۱ ترابایتی به شکل قابل توجهی به ۱,۰۴۰ هزار IOPS خواندن و ۸۰۹ هزار IOPS نوشتن افزایش می‌یابد. با دو برابر شدن ظرفیت به ۲ ترابایت، IOPS خواندن کمی به ۱,۰۵۰ هزار IOPS بهبود می‌یابد، هرچند که افت جزئی در عملکرد نوشتن به ۷۲۱ هزار IOPS را تجربه می‌کند. برعکس، نسخه ۴ ترابایتی IOPS خواندن کمی پایین‌تر در ۱,۰۰۰ هزار نشان می‌دهد اما IOPS نوشتن را به بالاترین میزان در این محدوده یعنی ۸۲۰ هزار IOPS افزایش می‌دهد. مصرف برق کم این درایو که از تنها ۳.۰۵ وات در هنگام نوشتن تا فقط ۳۹.۷۶ میلی‌وات در حالت بی‌کار متغیر است، آن را به یک انتخاب بهینه تبدیل کرده است. این امر باعث می‌شود تا گرمای کمتری توسط آن تولید شد که در بلندمدت نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها دارد.

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، باید بگوییم که درایو HP FX700  به عنوان یک SSD نسل ۴ از نوع QLC در رده اقتصادی قرار دارد. این درایو برای کاربرانی طراحی شده که به دنبال یک ارتقاء اقتصادی از هارد دیسک‌های سنتی (HDD) یا SSDهای قدیمی‌تر هستند تا زمان بوت شدن و پاسخگویی سیستم را بهبود بخشند. اولویت اصلی در طراحی این درایو مبتنی بر پایین نگه‌ داشتن مصرف انرژی بوده که با نیازهای کسب و کارها کاملا هم‌خوانی دارد. این درایو با بهره‌گیری از حافظه‌های کارآمد و کنترلر کم‌مصرف Maxio 1602 بدون DRAM، قطعا با هدف اقتصادی بودن ساخته شده است. البته، ذکر این نکته ضروری است که در انجام برخی از برنامه‌هایی که حساس به زمان هستند، عملکرد متوسطی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا