به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

آموزش ip دادن به روتر و سوئیچ سیسکو

آموزش تنظیم IP روتر و سوئیچ سیسکو

یادداشت ویراستار: این مطلب در آبان 1399 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

در این مجال، چگونگی بررسی و تخصیص آدرس آی پی به روترها و سوئیچ‌‌های سیسکو را آموزش می‌دهیم و قصد داریم نحوه بررسی و پیکربندی رابط‌های سریال و fast Ethernet روترها و سوئیچ سیسکو را بررسی کنیم. یکی از موضوعات مهمی که آزمون CCNA روی آن تاکید خاصی دارد اشراف کامل اطلاعاتی در  کانفیگ درست روترها و سوییچ‌های سیسکو است. با فالنیک همراه باشید. اگر به دنبال خرید روتر و روتر میکروتیک با قیمتی مناسب و گارانتی معتبر هستید، روی لینک بزنید.

بررسی رابط‌ روترها و سوییچ‌ها در عیب‌یابی شبکه نقش مهمی‌ دارد، زیرا منشا بخش مهمی از مشکلات شبکه، اشتباه در کانفیگ آدرس‌های IP تخصیص داده شده به روترها و سوییچ‌ها است. سازمان‌ها از مهندسان شبکه انتظار دارند با نظارت دقیق روی رابط‌ روترها و سوییچ‌ها شبکه‌ای پایدار در اختیار آن‌ها قرار دهند. برای آشنایی با تنظیمات سوییچ سیسکو مقاله “کانفیگ اولیه سوئیچ سیسکو” را مطالعه نمایید.

چگونگی مشاهده تمامی رابط‌ها

برای مشاهده تمامی رابط‌های مربوط به یک روتر سیسکو از دستور زیر استفاده می‌کنیم:

UPAAE > enable
UPAAE # show ip interface brief

خروجی این دستور به صورت زیر است:

آموزش تنظیم IP روتر و سوئیچ سیسکو
مشاهده تمامی رابط‌های مربوط به یک روتر سیسکو

برای اجرای این دستور باید در حالت Enable قرار داشته باشیم.

تعمیر سوییچ سیسکو در فالنیک
فالنیک ارایه‌دهنده خدمات و تعمیر تجهیزات سیسکو از جمله، تعمیر سوئیچ شبکه، تعمیر روتر سیسکو، تعمیر مودم سیسکو، تعمیر سرور سیسکو، تعمیر فایروال سیسکو و تعمیر تلفن سیسکو است. برای اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر بزنید
تعمیر سوییچ سیسکوتماس تلفنی

تخصیص آدرس آی پی به رابط Fast Ethernet روتر سیسکو

در شکل قبل مشاهده می‌کنید که هیچ یک از رابط‌ها پیکربندی نشده‌اند. تخصیص آدرس آی پی به پورت fast Ethernet در حالت کانفیگ سراسری انجام می‌شود. در حالت فوق باید از ترکیب نحوی interface fa 0/0 استفاده کنید.

دستور فوق از سه بخش به شرح زیر تشکیل شده است:

  • اول interface که برای پورت‌های سریال و اترنت یکسان است.
  • Fa که برای تعیین نوع رابط است و مشخص می‌کند قصد تخصیص پیکربندی رابط سریال یا رابط اترنت را دارید (در این‌جا هدف پیکربندی آدرس IP برای رابط اترنت است. به همین دلیل از کلیدواژه fa به معنای fast Ethernet استفاده کردیم).
  • بخش سوم شماره پورت/رابط را مشخص می‌کند که در مثال فوق شماره پورت اترنت 0/0 پیکربندی شده است.

اگر شماره رابط / پورت روتر را نمی‌دانید، کافی است فرمان show ip interface brief را اجرا کنید و شماره رابط‌های خاصی که قصد کار روی آن‌ها دارید را مشخص کنید. ترکیب نحوی fa 0/0 اجازه پیکربندی رابط را می‌دهد، جایی که می‌توانید آدرس IP را به رابط اختصاص دهید. برای روشن‌تر شدن موضوع به شکل و ترکیب نحوی زیر دقت کنید.

UPAAE > enable
UPAAE # configure terminal
UPAAE (config) # interface fa 0/0
UPAAE (config-if) # ip address 10.1.1.2 255.0.0.0
UPAAE (config-if) # exit
UPAAE (config) #
آموزش تنظیم IP روتر و سوئیچ سیسکو
پیکربندی و تخصیص IP ادرس به اینترفیس روتر سیسکو

برای استفاده از خدمات تعمیر سوییچ سیسکو روی لینک بزنید.

چگونگی تخصیص آدرس IP به رابط سریال روتر سیسکو

رابط‌های سریال روتر سیسکو معمولاً برای اتصال دو روتر به شکل محلی یا اتصال به WAN استفاده می‌شوند. در ارتباط با تخصیص آدرس IP به رابط‌های سریال نکته مهمی وجود دارد که باید به آن دقت کنید. در هنگام اتصال دو روتر، یکی باید به عنوان DTE و دیگری باید به عنوان DCE عمل کند. در این حالت یکی از روترها با فرمان clock rate سیسکو پیکربندی شده و به نام دستگاه ارتباط دهنده داده (DCE) شناخته می‌شود. (برای آشنایی بیشتر با مفهوم clock rate به توضیح اضافی انتهای مطلب مراجعه کنید.)

ترکیب نحوی دستور پیکربندی رابط سریال مشابه با پیکربندی رابط اترنت است، با این تفاوت که متغیرهای موجود در این فرمان متفاوت هستند، همچنین ساختار فرمان به شکل interface serial 0/0 است. برای اطلاع در مورد شماره‌های پورت سریال روتر سیسکو ابتدا دستور show ip interface brief را در وضعیت enable mode اجرا کنید. مراحل تخصیص آدرس آی پی به یک رابط سریال در شکل زیر نشان داده شده است.

آموزش تنظیم IP روتر و سوئیچ سیسکو
دستور پیکربندی رابط سریال مشابه با پیکربندی رابط اترنت است.

ترکیب نحوی این کار به شرح زیر است:

UPAAE > enable
UPAAE # configure terminal
UPAAE (config) # interface serial 0/0/0
UPAAE (config-if) # ip address 151.136.116.22 255.255.0.0
UPAAE (config-if) # exit
UPAAE (config) #

نکته: دقت کنید پس از پیکربندی موفقیت‌آمیز رابط روتر سیسکو، باید آن رابط را فعال کنید تا قابل استفاده باشد. همان‌گونه که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، تمام رابط‌های روترهای سیسکو به شکل پیش‌فرض مدیریتی غیر فعال هستند. متاسفانه برخی از سرپرستان تازه وارد دنیای شبکه و به ویژه دانش‌پژوهان علاقه‌مند به شرکت در آزمون CCNA به این نکته توجه نمی‌کنند.

آموزش تنظیم IP روتر و سوئیچ سیسکو
فعال کردن اینترفیس روتر سیسکو پس از پیکربندی آن

ip دادن به سوئیچ سیسکو

به‌طور پیش‌فرض، سوییچ‌های سیسکو فریم‌های اترنت را بدون هیچ‌گونه پیکربندی ارسال می‌کنند. این حرف بدان معنا است که می‌توانید یک سوئیچ سیسکو را خریداری کنید، کابل‌های ارتباطی متصل به دستگاه‌ها را به سوییچ متصل کنید، آن را روشن کنید و مشاهده کنید که سوئیچ بدون مشکل کار می‌کند. با این حال، برای انجام یکسری وظایف مدیریتی یا به‌کارگیری پروتکل‌هایی شبیه بهSNMP سوئیچ باید یک آدرس آی پی داشته باشد.

آدرس آی پی تحت یک رابط منطقی که دامنه مدیریتی یا VLAN شناخته می‌شود تنظیم می‌شود. به‌طور پیش‌فرض، VLAN 1 شبیه به کارت شبکه سوییچ و برای اتصال به شبکه محلی با هدف ارسال بسته‌ها عمل می‌کند. به‌طور مثال، فرض کنید در نظر داریم یک آدرس آی پی تحت عنوان VLAN 1 را برای سوییچی پیکربندی کنیم، برای انجام این‌کار بر مبنای الگوریتم زیر رفتار می‌کنیم:

  1. با استفاده از فرمان پیکربندی سراسری interface vlan 1 به وضعیت پیکربندی VLAN1 وارد می‌شویم‌.
  2. با استفاده از زیرفرمان رابط ip address IP_ADDRESS SUBNET_MASK یک آدرس آی پی تخصیص می‌دهیم.
  3. رابط VLAN1 را با استفاده از زیر فرمان رابط no shutdown فعال می‌کنیم.
  4. (اختیاری) از فرمان پیکربندی سراسری ip default-gateway IP_ADDRESS برای پیکربندی گیت‌وی پیش‌فرض استفاده می‌کنیم.
  5. (اختیاری) از فرمان پیکربندی سراسری ip name-server IP_ADDRESS برای پیکربندی سرور سامانه نام دامنه (DNS) استفاده می‌کنیم.
سوئیچ شبکه ؛ مشاوره و خرید در فالنیک
فالنیک (ایران اچ پی)، ارائه دهنده سوییچ شبکه در انواع مختلف با بهترین کیفیت، 18 ماه گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش. جهت دریافت مشاوره تخصصی رایگان، قیمت و خرید سوئیچ شبکه روی لینک کلیک کنید.
خرید و قیمت سوئیچ شبکهتماس تلفنی

برای روشن شدن بهتر این موضوع به شبکه ساده نشان داده شده در شکل زیر دقت کنید.

آموزش تنظیم IP روتر و سوئیچ سیسکو
چگونگی ip دادن به سوئیچ سیسکو

در مثال فوق، ما یک شبکه ساده داریم که متشکل از یک میزبان و یک سوئیچ است. ما می‌توانیم به سوییچ یک آدرس آی پی تخصیص دهیم تا ارتباط میان دو دستگاه انجام شود. فرآیند فوق به شرح زیر است:

sw1 (config) # int vlan 1
sw1 (config-if) # ip address 10.1.1.2 255.0.0.0
sw1 (config-if) # no shut down
sw1 (config) #
%LINK-5-CHANGED: Interface Vlan1, changed state to up
%LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on interface Vlan1, changed state to up

‌برای اطمینان از این موضوع که فرآیند تخصیص آدرس آی پی به سوئیچ به درستی انجام شده، می‌توانیم از فرمان show int vlan 1 به شرح زیر استفاده کنیم:

sw1 #show int vlan1
Vlan1 is up, line protocol is up
Hardware is CPU Interface, address is 0030.a3e8.6b3c (bia 0030.a3e8.6b3c)
Internet address is 10.0.0.2/8....

همچنین برای اطلاع از این موضوع که میزبان بدون مشکل قادر به برقراری ارتباط با سوییچ بر مبنای آدرس آی‌پی تخصیص داده شده است، از میزبان A یک پینگ به شرح زیر انجام می‌دهیم:

C:\>ping 10.0.0.2 
Pinging 10.0.0.2 with 32 bytes of data: 
Reply from 10.0.0.2: bytes=32 time<1ms TTL=255
Reply from 10.0.0.2: bytes=32 time<1ms TTL=255...
پیشنهاد مطالعه

چگونه Clock Rate رابط سریال روترهای سیسکو را تنظیم کنیم؟

زمانی که قصد برقراری یک ارتباط back-to-back WAN را دارید، ابتدا باید نرخ ساعت رابط سریال روتر را تنظیم کنید. زمانی که دو روتر به یکدیگر متصل هستند، باید clock rate را برای برقراری ارتباط تنظیم کنیم. Clocking یا در اصطلاح تخصصی clock rate به معنای یکپارچه‌سازی ساختار ارسال و دریافت سیگنال‌ها میان دو دستگاه است، به بیان دیگر اگر دو روتر یا دستگاهی از دو نرخ ساعت متفاوت استفاده کنند، قادر به برقراری ارتباط نیستند. تنظیم clock rate برای برقراری ارتباطات همزمان مهم است، زیرا در هر پالس ساعت داده‌ها ارسال می‌شوند. به همین دلیل در زمان کار با رابط‌های سریال روترهای سیسکو باید در مورد clock rate اطلاعات کافی داشته باشید.

البته دقت کنید در دنیای واقعی بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات شبکه سیگنال ساعت را ارائه می‌کنند و نیازی به تعیین نرخ ساعت روترها از سوی کاربران نهایی نیست، اما در مواردی شبیه به آزمون CCNA و به ویژه زمانی که قرار است از نرم افزار شبیه ساز packet tracer استفاده کنید، باید در این مورد اطلاع کافی داشته باشید. قبل از آن‌که به سراغ دستورات تعیین نرخ ساعت، برویم ابتدا باید تفاوت دو واژه DTE و DCE را بدانید. هر زمان دو روتر به هم متصل می‌شوند یکی به عنوان DTE و دیگری به عنوان DCE کار می‌کنند، این وظیفه مهندس شبکه است که مشخص کند کدامیک از روترها باید به عنوان DCE و دیگری به عنوان DTE کار کند.

تجهیزات DTE

تجهیزات پایان دهنده داده‌ها (DTE) سرنام Data Terminating Equipment معمولاً به مشتری تعلق دارند و در محل مشتری مستقر می‌شوند. تجهیزات DTE مسئولیت تبدیل اطلاعات به سیگنال‌هایی که قرار است انتقال پیدا کنند را دارند، همچنین سیگنال‌ها را هنگام دریافت به اطلاعات قابل فهم کاربری تبدیل می‌کنند. از جمله دستگاه‌های DTE می‌توان به کامپیوتر‌، روترها و بریج‌ها اشاره کرد.

تجهیزات DCE

تجهیزات پایانی مدار داده‌ها یا پایان‌دهنده داده‌ها (DCE) سرنام Data Circuit Terminating Equipment تجهیزات یا دستگاه‌هایی هستند که فرآیند تبدیل و رمزگذاری سیگنال را انجام می‌دهند و میان خط ارتباطی/رسانه ارتباطی و DTE قرار می‌گیرند. تجهیزات DCE ممکن است بخش جدایی‌ناپذیری از DTE باشند. تجهیزات یا دستگاه‌هایی که باعث تنظیم ساعت در سایر دستگاه ها می‌شوند به عنوان دستگاه‌های DCE شناخته می‌شوند.

اکنون که تفاوت بین تجهیزات DTE و DCE را می‌دانید، به شکل روشن‌تری می‌توانید از دستورات مربوطه برای تعیین نرخ ساعت در روترها استفاده کنید:

فرمان تنظیم Clock Rate

فرمان clock rate نرخ انتقال بیت‌ها در هر ثانیه روی روتری که کابلDCE  به آن متصل شده را تنظیم می‌کند‌. دقت کنید IOS فرمان فوق را قبول می‌کند، اما اگر کابل DTE متصل شده باشد، IOS این فرمان را رد می‌کند.

نکته: در Cisco packet tracer امکان اتصال دو روتر توسط کابل سریال فراهم است و شما می‌توانید روی هر روتری مطابق با تنظیماتی که مدنظر دارید نرخ ساعت را مشخص کنید. در این حالت یکی از روترها به عنوان DCE و دیگری به عنوان DTE شناخته می‌شود. اگر دانشجویی هستید که قصد شرکت در آزمون CCNA را دارد، این نکته را مدنظر قرار دهید.

UPAAERouter1#show ip interface brief  // check how may interfaces you have, note serial interface numbers
Interface IP-Address OK? Method Status Protocol
FastEthernet0/0           unassigned YES unset administratively down down
FastEthernet0/1           unassigned YES unset administratively down down
Serial0/0/0                   unassigned YES unset administratively down down
Serial0/0/1                  unassigned YES unset administratively down down
Vlan1                          unassigned YES unset administratively down down

اکنون قصد داریم clock rate رابط سریال 0/0/0 مربوط به روتر UpaaeRouter1 را تنظیم کنیم. در ادامه نرخ ساعت فعلی و پشتیبانی شده توسط رابط سریال 0/0/0 را بررسی می‌کنیم.

UPAAERouter1(config)# interface serial 0/0/0
UPAAERouter1(config-if)#clock rate ? // choose a clock rate from the list below
Speed (bits per second)
1200
2400
4800
9600
19200
38400
56000
64000
72000
125000
128000
148000
250000
500000
800000
1000000
1300000
2000000
4000000
<300-4000000> Choose clockrate from list above

فهرست کامل دستوراتی که برای تنظیم clock rate یک رابط سریال استفاده می‌شود به شرح زیر است:

UPAAERouter1> enable
UPAAERouter1# configure terminal
UPAAERouter1(config)#
UPAAERouter1(config)# interface serial 0/0/0
UPAAERouter1(config-if)# clock rate 64000
UPAAERouter1(config-if)# end

برای آن‌که مطمئن شویم clock rate به درستی روی رابط 0/0/0 سریال تنظیم شده از فرمان زیر استفاده می‌کنیم (فرمان زیر برای بررسی نرخ ساعت تخصیص داده شده استفاده می‌شود):

Show controllers serial interface number

پس از تنظیم نرخ ساعت روی رابط 0/0/0 سریال، زمانی‌که فرمان show controllers serail0/0/0 را وارد کنید خروجی زیر را مشاهده می‌کنید.

UPAAERouter1#show controllers serial0/0/0
Interface Serial0/0/0
Hardware is PowerQUICC MPC860
No serial cable attached
//In case you did not have attached serial cable.
//Show controllers serial0/0/0 result when serial cable is connected
UPAAERouter1#show controllers serial0/0/0
Interface Serial0/0/0
Hardware is PowerQUICC MPC860
DCE V.35, clock rate 64000
خرید استوریج qnap
فالنیک (ایران اچ پی) دارنده سبد کامل محصولات qnap با گارانتی معتبر در ایران. محصولات QNAP مناسب برای رده‌های سازمانی، کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و خانگی طراحی شده‌اند. جهت اطلاع از قیمت استوریج qnap و مشاوره خرید ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ کلیک کنید.
خرید استوریج qnapمشاوره تلفنی رایگان

سوال متداول

اشکال روتری که به طور مداوم reboot می‌کند چیست؟

مشکل ریبوت روتر Cisco 2811 ممکن است به دلایل مختلفی باشد که برای تشخیص به اطلاعات بیشتری نیاز است. اما در کل، مشکل ریبوت روتر Cisco 2811 ممکن است به دلایل زیر باشد:

مشکل سخت‌افزاری: وجود خطاهای سخت‌افزاری مانند مشکل در منبع تغذیه، مشکل در حافظه، خرابی قطعات داخلی و غیره می‌تواند باعث ریبوت ناگهانی روتر شود.

مشکل نرم‌افزاری: وجود باگ‌ها، خطاهای نرم‌افزاری، فریم‌ویر ناپایدار یا ناسازگاری نسخه‌های فریمور روتر آپدیت شده، می‌تواند باعث ریبوت شود. در این صورت، به‌روزرسانی فریم‌ویر ممکن است مشکل را برطرف کند.

بار کاری بالا: اگر روتر با بار بالا یا ترافیک زیاد مواجه شود، ممکن است با فقدان منابع سخت‌افزاری روبرو شود و به صورت خودکار روتر را ریبوت کند تا منابع آزاد شوند.

تنظیمات نادرست: پیکربندی اشتباه در روتر می‌تواند باعث بروز خطاها و نقص‌های عملکردی مثل ریبوت  شود.

در هر صورت، برای تشخیص و رفع دقیق‌تر مشکل توصیه می‌شود با پشتیبانی فنی مشورت کنید.

آیا می‌توان روتر سالم را بدون کانفیگ خاصی جایگزین روتر معیوب کرد؟

پاسخ مثبت است، البته همان‌گونه که گفتیم ممکن است مشکل از مولفه فوق نباشد. بله، در برخی موارد مشکلات ریبوت روتر ممکن است به علت خرابی یا عدم عملکرد صحیح حافظه باشد. اگر روتر دیگری با حافظه سالم و قابل استفاده دارید که اینترفیس‌های آن نیز سالم هستند، می‌توانید حافظه‌ها را جایگزین کنید و ببینید آیا مشکل ریبوت حل می‌شود یا خیر. قبل از جایگزینی حافظه، به موارد زیر توجه کنید:تطابق نوع و مدل حافظه: اطمینان حاصل کنید که حافظه جایگزین دارای نوع و مدل مشابه با روتر Cisco 2811 است که اشاره کردید این چنین است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که حافظه‌ها سازگار با فریم‌ویر روتر باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام وقت به خیر.
    دو تا روتر ۲۸۱۱ سیسکو دارم که یکی خراب شده و به صورت مداوم reboot می کنه و دیگری رو قبلا که در کاربری دیگه ای بوده بدلیل اتمام کاربری و در شرایط سالم بودن جمع آوری کردم. ۲ سوال دارم خدمتتون:
    ۱- به نظرتون اشکال روسری که مداوم reboot می کنه چیه؟
    ۲- با فرض یکسان بودن اینترفیس های آنها، آیا می شه روتر سالم رو بدون config خاصی صرفا با جابجایی حافظه ی خاصی جایگزین روتر معیوب نمود؟ در صورت تایید باید چه قطعه ای جایگزین بشه.
    سپاس از راهنمایی

    1. درود بر شما
      ستاره عزیز،
      این مشکلات می‌تواند ناشی از خرابی پاور، خرابی مادربرد، خرابی فن، گرمای بیش از حد، فریمور خراب و تنظیمات نادرست باشد.
      برای رفع مشکل خود می‌توانید:
      روترها را خاموش و از برق جدا کنید.
      حافظه فلش را از روتر معیوب خارج کنید.
      حافظه فلش را در روتر سالم قرار دهید.
      روترها را به برق وصل و روشن کنید.

  2. باسلام اگر سوئیچ شما منیج باشه و قابلیت vlan بندی داشته باشید می تونید با vlan بندی دو رنج مختلف و دو شبکه مختلف رو روی یک سوئیچ داشته باشین…

    1. درود بر شما
      کوثر عزیز،
      برای رفع مشکل خود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
      ورود به رابط کاربری سوئیچ / تنظیمات IP / ذخیره تنظیمات

  3. سلام، آیا می شود از یک پورت سوئیچ برای دو ویلن با رنج آی پی جدا استفاده کرد و در خود کامپیوتر هم دو آی پی را با یک کارت شبکه استفاده کرد؟

  4. آیا تمام سوئیچ ها درشبکه IP میگیرند؟
    از کسی شنیدم که گفت این سوئیچ IP ندارد!!!

    1. سلام و درود
      مهدی عزیز
      خیر سوییچ های معمولی احتیاجی به آی پی مجزا ندارند.

دکمه بازگشت به بالا