به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

اینتل خود را برای رونمایی از پردازنده‌های Intel Xeon 6 آماده می‌کند

پردازنده‌های Intel Xeon 6

سرانجام پس از حرف و حدیث‌های بسیار، پردازنده‌های 288 هسته‌ای قدرتمند اینتل بالاخره نام رسمی پیدا کردند؛ Granite Rapids و Sierra Forest پردازنده‌های Xeon 6 هستند، اما آیا این موضوع باعث سردرگمی نمی‌شود؟ در این مطلب به شکل اجمالی به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

اینتل در سپتامبر 2023 از پردازنده Xeon با 288 هسته رونمایی کرد و در اواخر فوریه 2024، پیش‌نمایشی از آن را برای صنعت پردازش هوش مصنوعی ارائه داد. این تراشه که با اسم رمز “Sierra Forest” شناخته می‌شود، در نیمه دوم سال جاری در دسترس قرار خواهد گرفت، در حالی که مشتریان برای دستیابی به مدل قدرتمندتر آن با نام “Granite Rapids” باید تا سال آینده منتظر بمانند.

اینتل اخیرا برند خانواده پردازنده‌های زئون (Xeon) خود را تغییر نام داده است. نام مقیاس‌پذیر زئون (Xeon Scalable) که اولین بار در سال 2017 با سری Xeon Platinum 8100 وارد بازار شد، با “Xeon 6” جایگزین شده است. این برند جدید، شامل دو مدل تراشه Sierra Forest با تمرکز بر بازدهی بالا (E-core) و Granite Rapids با تمرکز بر عملکرد (P-core) خواهد بود. لازم به توضیح است که اینتل در آینده از نام‌گذاری جدید “Xeon 6” برای کل خانواده پردازنده‌های زئون استفاده خواهد کرد که مدل‌های “Sierra Forest” و “Granite Rapids” نیز تحت برند Xeon 6 هستند.

Sierra Forest یک تراشه با تمرکز بر بازدهی بالا و تعداد زیاد هسته (288 هسته) است و در نیمه دوم سال 2024 عرضه می‌شود.

 Granite Rapids یک تراشه با تمرکز بر عملکرد است و عرضه آن به سال 2025 موکول شده است.

 تقویت و بهبود عملکرد

به گفته اینتل، تراشه Sierra Forest برای مرکز داده، اولین تراشه با معماری است که کاملا از هسته‌های با بازدهی بالا (E-core) تشکیل شده است و برای افزایش 2.7 برابری عملکرد بارهای کاری شبکه‌های مخابراتی طراحی و روانه بازار خواهد شد.

با ورود Granite Rapids بر پایه P-core، این روند ادامه خواهد یافت. این تراشه بر اساس بهبود ظرفیت پردازشی و دو برابر کردن بار کاری vRAN که توسط Sapphire Rapids ارائه می‌شود، کار خواهد کرد و عملکرد  به مراتب بهتری نسبت به Intel AVX و vRAN Boost خواهد داشت.

نکته مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید این است که Sierra Forest یک تراشه مخصوص مرکز داده با هسته‌های مبتنی بر عملکرد بالا (E-core) است که بازار ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی را نشانه رفته است. همچنین، انتظار می‌رود Sierra Forest عملکرد بارهای کاری را به میزان 2.7 برابر در هر رک افزایش دهد. با این توصیف باید بگوییم که Granite Rapids نسل بعدی تراشه‌های مرکز داده اینتل است که از هسته‌های با عملکرد بالا (P-core) استفاده می‌کند. Granite Rapids بر اساس اعمال بهبود در معماری Sapphire Rapids ساخته شده و عملکرد را چند برابر در مقایسه با پردازنده‌های فعلی بهبود خواهد داد. فناوری‌های کلیدی که در Granite Rapids برای افزایش عملکرد نقش دارند، Intel AVX و vRAN Boost هستند.

نام‌گذاری جدید و ساده‌تر پردازنده‌های زئون اینتل

هر دو مدل Granite Rapids و Sierra Forest از یک پلتفرم مشترک (شامل طراحی چیپلت، سوکت‌ها، حافظه و فریم‌ور) بهره می‌برند. به همین دلیل، هر دو از نامگذاری مشترک Xeon 6 استفاده خواهند کرد. اینتل امیدوار است که این حرکت باعث شفافیت بیشتر برای مشتریان شود. این شرکت ادعا می‌کند که نام‌گذاری بهبود یافته زئون 6، «داستان متحد و یکپارچه بودن پردازنده‌های زئون اینتل» را روایت کنند، فرایند انتخاب گزینه مناسب را برای مشتریان ساده‌تر کنند و باعث بهبود عملکرد مراکز داده شوند. مدل‌های نسل پنجم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون (Xeon Scalable) اینتل با نام رمز «Emerald Rapids» در نام‌گذاری جدید قرار نخواهند گرفت. با توجه به سردرگمی موجود در نام‌گذاری نسل‌های قبلی پردازنده‌های زئون، اینتل تصمیم گرفت از مکانیزم نام‌گذاری جدیدی در ارتباط با برند Xeon 6 بهره ببرد تا سادگی و شفافیت بیشتری را برای مشتریان در آینده به ارمغان آورد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
techradar.com
خرید سرور dl380 g10 plus خرید سرور dl380 g11

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا