به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

Gigabyte MS04-CE0: غول جدید سرورها با پردازنده‌های Intel Xeon 6

اواخر خردادماه، شرکت گیگابایت در نمایشگاه Computex 2024 از مادربرد جدید Xeon 6 خود رونمایی کرد. مادربرد گیگابایت MS04-CE0 یک مادربرد جدید برای خط پردازنده‌های Xeon 6 است. اما به طور خاص، این مادربرد برای سوکت‌های LGA4710-SP طراحی شده است. در نتیجه، این مادربرد طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های کاربردی را در قالب یک مادربرد جمع‌وجور ارائه می‌کند.

مادربرد گیگابایت MS04-CE0 تنها از یک سوکت پردازنده و پیکربندی تک رم در هر کانال (1DPC) پشتیبانی می‌کند. با این حال، این ویژگی به مادربرد اجازه می‌دهد تا در یک فرم‌فکتور ATX استاندارد جای بگیرد که بسیار کوچک‌تر از مادربردهای تک سوکت EATX است که امروزه شاهد آن‌ها هستیم.

این مادربرد دارای چهار اسلات PCIe Gen5 x16 و یک اسلات PCIe Gen5 x8 با پهنای باند x16 است.  علاوه بر این، دو اسلات M.2 PCIe Gen5 x2 نیز بر روی آن تعبیه شده است.

تصویر پورت­‌های مختلف مادربرد Gigabyte MS04-CE0 Intel Xeon 6
تصویر پورت­‌های مختلف مادربرد Gigabyte MS04-CE0 Intel Xeon 6

در این مادربرد، گیگابایت از فناوری شبکه‌سازی گیگابیتی Intel i210-AT با سرعت پایین‌تر استفاده می‌کند. لازم به توضیح است که شبکه‌سازی گیگابیتی، نوعی شبکه‌سازی است که سرعت انتقال داده را تا 1 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) افزایش می‌دهد. همچنین، Intel i210-AT یک کنترلر شبکه گیگابیتی است که توسط شرکت اینتل تولید می‌شود.

به کارگیری شبکه‌سازی گیگابیتی در مادربردها رایج است، زیرا به کاربران امکان می‌دهد تا به سرعت‌های بالا در شبکه‌های محلی خود دست پیدا کنند. با این حال، در این مادربرد خاص، گیگابایت از کنترلر شبکه i210-AT استفاده می‌کند که سرعت آن پایین‌تر از سایر کنترلرهای شبکه گیگابیتی موجود در بازار است. بنابراین، این موضوع ممکن است برای کاربرانی که به سرعت‌های بالایی نیاز دارند، مانند گیمرها یا متخصصان، یک چالش بزرگ به وجود آورد که البته در بیشتر موارد کاربران خانگی و متخصصان به شبکه‌های با سرعت‌های بسیار بالا نیازی ندارند.

اتصال قطعات مختلف به مادر برد Gigabyte MS04-CE0 Intel Xeon 6
اتصال قطعات مختلف به مادر برد Gigabyte MS04-CE0 Intel Xeon 6

بخش جالب توجه در ارتباط با مادربرد فوق، استفاده از دو کنترلر میزبان PCIe Gen3 x2 SATA است که هرکدام روی شش خط SATA III کنترل دارند. در مجموع، این دوازده پورت SATA به سه پورت SlimSAS x4 هدایت می‌شوند.

این پیکربندی SATA کاملا متفاوت از نسل‌های قبلی است. در گذشته، ما شاهد چیپ‌ست واسط (PCH) با امکاناتی مانند کنترلر مدیریت شبکه (BMC) ASPEED AST2600 و اتصال SATA بودیم. اما از آنجایی که پردازنده‌های Xeon 6 از PCH استفاده نمی‌کنند، این مادربرد از یک چیدمان متفاوت بهره می‌برد.

به طور کلی، این مادربرد به دلیل ارائه ویژگی‌های کاربردی در قالب یک محصول جمع و جور مورد توجه قرار دارد. در حالیکه تمرکز بررسی اولیه ما روی پردازنده‌های Sierra Forest با 144 هسته برای Xeon 6700E بود، قطعاتی با تعداد هسته‌ی پایین‌تر نیز وجود دارند که هسته‌های قابل قبولی را با هزینه‌های کمتر ارائه می‌دهند.

این قطعات می‌توانند گزینه‌ای عالی برای این مادربرد باشند. همچنین، اگر همچنان تعدادی سرور با پردازنده‌های Xeon E5 V4 و نسخه‌های قدیمی‌تر دارید، می‌توانید با استفاده از این مادربرد تک سوکت، آن‌ها را در تعداد گره‌های کمتر با مصرف انرژی پایین‌تر ادغام کنید و به این شکل به یک توان محاسباتی سطح بالا دست پیدا کنید.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که اگر به سرعت شبکه بالایی نیاز دارید، بهتر است به فکر انتخاب مادربردی با کنترلر شبکه سریع‌تر باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
https://www.servethehome.com/gigabyte-ms04-ce0-intel-xeon-6-motherboard-shown/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا