به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

سرور Dell PowerEdge T160، محصول تازه نفس دل

سرور Dell PowerEdge T160

شرکت دل به تازگی خط تولید سرورهای خود را با دو گزینه‌ی جدید که امکان استفاده از آن‌ها در محاسبات لبه وجود دارد و همچنین گزینه مناسبی برای استقرار در شعب سازمان‌ها هستند، ارتقا داده است. PowerEdge R260 سرور یک یونیت رک با عمق کم است، در حالی که PowerEdge T160 یک سرور جمع‌وجور و شیک است. هر دوی این سرورها بر مبنای یک پردازنده‌ی مرکزی Intel Xeon E-2400 کار می‌کنند که عملکردی موردنیاز را به شکل مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌کند.

ظاهری متفاوت برای PowerEdge T160

با نگاهی عمیق به T160، مشاهده می‌کنیم که دو ویژگی ظاهری در محصول فوق خودنمایی می‌کند. PowerEdge T160 نسبت به T150، در حدود 42 درصد کوچک‌تر شده است و به راحتی می‌توان آن را با یک کامپیوتر شخصی کوچک اشتباه گرفت. تغییر آشکار دیگر، استفاده از بدنه‌ی رنگ‌نشده است. دل اعلام کرده است: «هنگام طراحی قطعاتی که به فرآیندهای ثانویه‌ای مانند جوشکاری، تراش و رنگ‌آمیزی نیاز ندارند، نکات زیادی را مورد توجه قرار داده است». صرفه‌نظر از رنگ‌آمیزی به تنهایی، رویکرد فوق باعث کاهش مصرف مواد شیمیایی و ضایعات کلی می‌شود. به طوری که درصد خاصی از بدنه‌ی فولادی قابل بازیافت است و دل در نظر دارد میزان استفاده از فولاد بازیافتی در سرور‌های خود را در سال‌های آتی افزایش دهد.

با این حال، برای محافظت از فولاد، از پوشش روی (Zinc Coating) استفاده شده است. در کل، ظاهر این سرور را می‌توان با اصطلاح «صنعتی-شیک» توصیف کرد. در حالی که طراحی می‌تواند سلیقه‌ای باشد، اما بسیاری طرفدار ظاهر جدید هستند، هرچند هنوز نمی‌دانیم چه سرورها یا محصولات دیگری ممکن است بدون رنگ‌آمیزی از سوی دل به بازار عرضه شوند.

دیگر ویژگی‌های ظاهری قابل توجه

از دیگر عناصر طراحی قابل توجه می‌توان به پایه‌های پلاستیکی در هر هشت گوشه‌ی این سرور اشاره کرد که باعث می‌شود تا به راحتی چند T160 را به صورت افقی روی هم قرار دهید یا در سناریویی خاص، آن‌ها را به صورت عمودی (برج) مستقر کنید. همچنین، T160 یک قاب فیلتر اختیاری در جلوی دستگاه ارائه می‌دهد که برای محیط‌هایی که معمولا گرد و غبار زیادی دارند، مناسب است.

مشخصات فنی Dell PowerEdge T160

اکنون که در مورد طراحی صحبت کردیم، به بررسی مشخصات فنی کارآمد داخل T160 می‌پردازیم. همانطور که اشاره شد، T160 از یک پردازنده‌ی مرکزی Intel Xeon E-2400 پشتیبانی می‌کند، در حالی که T150 از E-2300 پشتیبانی می‌کرد. سیستمی که ما مورد بررسی قرار دادیم از قوی‌ترین عضو این خانواده استفاده می‌کند. پردازنده‌ی Intel Xeon E-2488 دارای فرکانس پایه‌ی 3.2 گیگاهرتز با 8 هسته، 16 رشته، 24 مگابایت حافظه‌ی کش، 48 خط PCIe، DDR5-4800 (قابلیت ارتقا تا 128 گیگابایت) و توان حرارتی طراحی (TDP) 95 وات است. مادربورد این سرور دارای 4 اسلات DIMM است که در سیستم مورد بررسی، دو اسلات با رم‌های 16 گیگابایتی پر شده و در مجموع 32 گیگابایت رم را در اختیار قرار می‌دهد. 

توانایی ذخیره‌سازی مناسب PowerEdge T160

PowerEdge T160 با پشتیبانی از ۵ درایو SATA/SAS که شامل ۳ درایو ۳.۵ اینچی و ۲ درایو ۲.۵ اینچی هستند، عملکرد خوبی در زمینه‌ی ذخیره‌سازی اطلاعات ارائه می‌دهد. سیستم مورد بررسی با سه هارد دیسک ۳.۵ اینچی ۲ ترابایتی و یک SSD با ظرفیت ۴۸۰ گیگابایت پیکربندی شده است. یکی از نکات برجسته در بخش ذخیره‌سازی، استفاده از درایو افزونگی بوت NVMe تحت عنوان BOSS-N1 است که T160 از آن پشتیبانی می‌کند و مجهز به قابلیت تعویض گرم Hot Plug است. به طور مثال، سازمان‌ها می‌توانند از درایوهای BOSS، مدل Micron 7400 با ظرفیت ۹۶۰ گیگابایت NVMe روی آن استفاده کنند.

در بخش شکاف‌های گسترشی، سه شکاف در T160 تعبیه شده است. یکی از آن‌ها برای قرارگیری درایوهای BOSS طراحی شده است که مستقیما به مادربورد متصل می‌شوند. دو اسلات PCIe سنتی نیز وجود دارد، یک اسلات Gen4 x4 و یک اسلات Gen4 x16 که هر دو از نوع HHHL هستند. پیکربندی مورد بررسی شامل یک کارت شبکه در اسلات دوم و یک آداپتور PERC H755 در اسلات سوم است.

در پشت سرور، مجموعه‌ای از گزینه‌های اتصال و یک منبع تغذیه‌ی واحد وجود دارد. بسته به پیکربندی، دل گزینه‌های منبع تغذیه‌ی کابلی 300 وات برنزی (Bronze) یا 500 وات پلاتینیومی (Platinum) را ارائه می‌دهد. علاقه‌مندان حرفه‌ای سرور ممکن است به دنبال دو منبع تغذیه‌ی جداگانه در این مدل باشند، اما طراحی این محصول به گونه‌ای نیست که از چنین قابلیتی پشتیبانی کند. دل در طراحی T160، اولویت را بر بهینه‌سازی هزینه و کوچک‌سازی فضا گذاشته است. با این حال، دل سرورهای تاور بزرگ‌تری را با طراحی‌های دارای منبع تغذیه‌ی اضافی ارائه می‌دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا