به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

دل با کامپیوترهای شخصی و سرورهای جدید مجهز به هوش مصنوعی، به استقبال آینده می‌رود

کامپیوترهای شخصی و سرورهای جدید مجهز به هوش مصنوعی

شرکت دل تکنولوژی از چند کامپیوتر شخصی مجهز به هوش مصنوعی که با پردازنده‌های کوالکام کار می‌کنند رونمایی کرد و اعلام کرد که سرور جدیدی که از آخرین چیپ‌های انویدیا پشتیبانی می‌کند از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ در دسترس خواهد بود.

دل در کنفرانس خبری که چند روز پیش در لاس‌وگاس برگزار شد اعلام کرد که سعی دارد همچنان در بازار پرسود سرورهای هوش مصنوعی پیشرو باشد و خود را برای بهبود اوضاع بازار کامپیوترهای شخصی پس از افت قابل محسوسی که پس از همه‌گیری کرونا به وجود آمد، آماده کند.

کامپیوترهای شخصی مجهز به هوش مصنوعی این شرکت از چیپ‌های سری اسنپ‌دراگون ایکس کوالکام استفاده می‌کنند که دارای واحد پردازش عصبی (NPU) اختصاصی برای انجام کارهای پیچیده هوش مصنوعی هستند.

از میان پنج کامپیوتر شخصی جدید، امکان پیش‌خرید دو مدل از آن‌ها از 1 خردادماه 1403 فراهم شده است و مدل‌های باقی‌مانده در ماه‌های آینده عرضه خواهند شد.

این راه‌اندازی درست همزمان با رویداد سالانه مایکروسافت با عنوان Build انجام شد، جایی که ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت از کامپیوترهای شخصی موسوم به «Copilot+» رونمایی کرد و دل، کوالکام، اینتل و ای‌ام‌دی را به عنوان شرکای خود در ساخت این کامپیوترها معرفی کرد. در پی اعلام خبرهای این شرکت‌ها مبنی بر ساخت کامپیوترهایی بر مبنای پردازنده‌های کوالکام، قیمت سهام این شرکت حدود ۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم خود رسید در حالی که قیمت سهام دل حدود ۲.۶ درصد در همین مدت مشابه کاهش پیدا کرد.

رشد سرورهای هوش مصنوعی

دل همچنین هفته گذشته از جدیدترین سرور خود که با چیپ‌های بلک‌ول انویدیا سازگاری دارد معرفی کرد. این سرور جدید برخلاف خنک‌کننده‌های بادی از خنک‌کننده مایع استفاده می‌کند که مصرف انرژی کمتری دارد.

آرتور لویس، رئیس گروه راه‌حل‌های زیرساختی این شرکت در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که سرورهای دل مبتنی بر واحدهای محاسباتی انویدیا هستند که سریع‌ترین واحدهای محاسباتی طراحی شده در تاریخ این شرکت هستند.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی بین ‌المللی داده (IDC)، انتظار می‌رود که هزینه صرف ‌شده برای سرورهای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ از ۳۳ میلیارد دلار فراتر رود.

لویس می‌گوید: « با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از هزینه‌ها مربوط به شرکت‌های نسبتا کوچک‌تری است که هنوز در مراحل اولیه‌ی به‌کارگیری فناوری‌های جدید هستند، دل انتظار ندارد که سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی به میزان قابل توجهی بر مخارج شرکت‌ها برای سرورهای سنتی تاثیر بگذارد».

این موضوع در تضاد با کل بازار است که با تقاضای نامشخص برای سرورهای سنتی مواجه بوده است، چرا که شرکت‌ها اولویت را بر سرمایه‌گذاری روی سرورهای پرسرعت هوش مصنوعی گذاشته‌اند.

دل در تاریخ ۳۰ اردیبهشت گزارش درآمد سه ماهه‌ی خود را منتشر کرد و همان‌گونه که تحلیلگران انتظار داشتند هر دو محصول کامپیوترهای شخصی مجهز به هوش مصنوعی و سرورهای هوش مصنوعی مورد توجه کاربران و شرکت‌ها قرار گرفتند. به طوری که انتظار می‌رود، دل در پایان سال 2024 میلادی، سودآوری قابل توجهی را تجربه کند.

با توجه به این خبر کاملا مشخص است که آینده دنیای محاسبات و به ویژه سرورها به سمت محصولاتی متمایل است که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و قابلیت‌های لازم برای انجام محاسبات پیچیده را دارند. به طوری که کاربران و شرکت‌ها بتوانند بدون نیاز به متصل شدن به ابر، قابلیت اجرای مدل‌های زبانی کوچک را داشته باشند و حتا در زمینه آموزش مدل‌ها نیز وابستگی کمتری به ابر و مراکز داده داشته باشند. 

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
ca.news.yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا