به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
کامپیوتر و لپ تاپ

بازیابی هارد سوخته و خراب را چگونه انجام دهیم؟

بازیابی هارد سوخته
بازیابی هارد سوخته

یادداشت ویراستار: این مطلب در تیر 1401 توسط کارشناسان کامپیوتر و لپ تاپ فالنیک، بررسی و تایید شده است.

حتما اصطلاح «سوختن هارد» را شنیده‌اید، اما آیا هارد واقعا می‌سوزد؟ در این مقاله سوختن هارد را توضیح می‌دهیم و ضمن تشریح دلایل سوختگی هارد، موثرترین روش‌ها و بایدها و نبایدهای بازیابی هارد سوخته را ذکر می‌کنیم. با فالنیک همراه باشید.برای اطلاع از قیمت لپ تاپ با مشخصات فنی مختلف می‌توانید با کارشناسان فالنیک در تماس باشید.

آسیب‌دیدگی قطعات کامپیوتری و خرابی دستگاه های ذخیره سازی مثل هارد اینترنال، هارد اکسترنال، فلش usb و … دلایل متفاوتی دارد؛ اما اصطلاح سوختن هارد، اصطلاح چندان درستی نیست. هاردها معمولا دچار سوختگی نمی‌شوند مگر این‌که حریق یا آتش‌سوزی در محل رخ دهد اما کاربران معمولا زمانی از عبارت «هارد سوخته» استفاده می‌کنند که هارد برای کامپیوتر قابل شناسایی نباشد. به طور کلی زمانی می‌توان گفت هارد سوخته که در محیط نگهداری کامپیوتر، آتش سوزی رخ داده باشد و یا برد هارد سوخته باشد.

خدمات بازیابی اطلاعات در فالنیک
نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات، یا توانایی بازیابی داده‌های شما را ندارند یا نمی توانند تمامی اطلاعات را بازیابی کنند. استفاده از آنها کار بازیابی و احتمال بازگرداندن اطلاعات را کاهش می‌دهند. مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات فالنیک اطلاعات هاردهایی را بازیابی می‌کند که سیستم شناسایی‌شان نمی‌کند.
درخواست بازیابی اطلاعات

دلایل سوختن هارد

یکی از رایج‌ترین دلایل سوختن هارد که هنگام بازیابی اطلاعات هارد خراب دیده می‌شود، مشکل در تامین برق هارد است. این اتفاق ممکن است به صورت ناخواسته و با قطعی برق شهری و یا با اشتباه کاربران رخ دهد. بعضی افراد به اشتباه هارد را به صورت مستقیم به منبع تغذیه وصل می‌کنند و نیروی مازادی وارد دستگاه می‌شود. در مورد هارد اکسترنال این اتفاق ممکن است زمان کپی کردن فایل‌ها رخ دهد؛ بعضی افراد هنگام کپی فایل‌ها به اشتباه دستگاه را از سیستم جدا می‌کنند که همین امر ممکن است موجب نشناختن هارد توسط کامپیوتر شود.

یکی دیگر از مشکلات قابل مشاهده هنگام بازیابی هارد سوخته، آسیب دیدن برد یا pcb هارد است. این قطعه‌ی حساس ممکن است به دلیل نوسانات برق، فرسایش بر اثر طول عمر زیاد یا افزایش گرما، دچار آسیب دیدگی شود. رایج‌ترین دلایل سوختگی یا خرابی هارد، معمولا به دلایل زیر است:

  1. اتصال هارد به منبع تغذیه اشتباه
  2. نوسانات و اتصالی برق مخصوصا در پورت usb
  3. قطع ناگهانی اتصال هارد به سیستم خصوصا زمان اجرای عملیات (جابجایی فایل‌ها و…)
  4. وجود رطوبت یا ریختن مایعات روی هارد
  5. گرما و عدم تهویه مناسب محیط
  6. ایراد در فریمور هارد

روش‌هایی برای بازیابی اطلاعات هارد دیسک خراب وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر
بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر
پیشنهاد مطالعه

نشانه‌های سوختن هارد

Pcb قطعه‌ای در هارد است که به آن صفحه مدار چاپی هم گفته می‌شود. این قطعه یکی از قطعاتی‌ست که بیشترین خرابی هارد در آن رخ می‌دهد. معمولا pcb بعد از آسیب دیدن، نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهد که به وسیله آن می‌توان متوجه وجود مشکل در هارد شد.

پیشنهاد مطالعه

مشکلاتی که در نهایت منجر به آسیب هارد، از دست رفتن اطلاعات و بازیابی هارد سوخته می‌شوند. موارد زیر برخی از نشانه‌های رایج ایراد در برد هارد هستند:

  1. بوی سوختگی
  2. گرم شدن سریع و غیرطبیعی
  3. کند شدن هارد
  4. کند شدن کامپیوتر
  5. صدای کلیک، غژغژ و… از هارد
  6. عدم نمایش درایوها هنگام بوت
  7. عدم چرخش موتور هارد

هر کدام از علائم بالا نشان دهنده‌ی مشکل هارد است و باید هرچه سریع‌تر برای عیب‌یابی، سرویس و یا بازگرداندن اطلاعات هارد سوخته اقدام کرد.

سوختن برد pcb هارد
سوختن برد pcb هارد

نرم افزار بازیابی اطلاعات هارد سوخته

استفاده از نرم‌افزارهای برگرداندن اطلاعات اولین راه حلی است که برای ریکاوری اطلاعات هارد سوخته به ذهن‌مان خطور می‌کند. اما زمانی که کامپیوتر قادر به شناسایی یک هارد اینترنال یا هارد اکسترنال نیست، بهترین کار مراجعه به متخصصین است زیرا در این مواقع نرم افزار بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال خراب توانایی ریکاوری کردن داده‌های از دست رفته را ندارد. این موضوع در مورد هاردهای داخلی نیز صدق می‌کند و استفاده از نرم افزار برای بازیابی اطلاعات هارد اینترنال سوخته هم چاره ساز نیست. با این‌حال اگر به دنبال یک نرم افزار خوب برای برگرداندن اطلاعات خود هستید، می‌توانید با مطالعه مطلب معرفی بهترین نرم افزارهای بازیابی اطلاعات، اطلاعات خوبی در مورد این دسته از نرم افزارها به دست بیاورید.

بازیابی اطلاعات هارد سوخته لب تاب

لپ تاپ به دلیل قابلیت جابجایی در معرض آسیب‌‌های بیشتری‌ست؛ از سقوط ناگهانی گرفته تا ریختن یک لیوان آب می‌تواند باعث آسیب لپ تاپ شود و ما را وادار به بازیابی هارد سوخته لپ تاپ کند. اما ریکاوری هارد سوخته لب تاب بدون کمک مراکز دیتاریکاوری کار ساده‌ای نیست. در این مواقع بهترین واکنش این است که لپ تاپ را خاموش کنید و از هارد استفاده نکنید. هنگام خرید لپ تاپ باید توجه داشته باشید که اگر زیاد لپ تاپ را جا به جا می‌کنید، مدلی که از لحاظ بدنه مقاوم‌تر را انتخاب کنید.

هر عملی برای ریکاوری هارد سوخته لپ تاپ ممکن است باعث آسیب بیشتر به هارد و اطلاعات موجود در آن شود. توصیه ما این است که در اسرع وقت به یک مرکز دیتاریکاوری مراجعه کنید. مخصوصا اگر دلیل سوختن هارد، رطوبت بوده باشد، مانند ریختن آب، چای یا هر نوشیدنی دیگری زیرا هرچه سریع‌تر رطوبت هارد را از بین ببرید، کار راحت‌تری برای ریکاوری اطلاعات دارید.

ریکاوری هارد اکسترنال سوخته

خبر خوب این است که ریکاوری هارد سوخته کامپیوتر؛ هارد لب تاب یا هارد اکسترنال کاملا امکان پذیر است. با رعایت بعضی موارد، می‌توان شانس بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر را به طور چشمگیری افزایش داد و نحوه بازیابی اطلاعات هارد سوخته را به کار راحت‌تری بدل کرد. در مطلب ریکاوری هارد اکسترنال مواردی را که برای بازگردانی اطلاعات هارد دیسک ضروری است عنوان کردیم و مطالعه آن را به شما توصیه می‌کنیم.

شاید در وب‌سایت‌های آموزشی به دنبال آموزش بازیابی اطلاعات هارد سوخته و یا نحوه بازیابی اطلاعات رم سوخته باشید و آموزش‌هایی نیز پیدا کنید اما اگر تجربه و ابزار کافی ندارید، این کار در نهایت به ضرر شما تمام خواهد شد. بهترین راه برای بازیابی اطلاعات هنگام سوختن هارد، مراجعه به متخصصین بازیابی اطلاعات است زیرا برای ریکاوری هارد اکسترنال سوخته به ابزار تخصصی و یک clean room استاندارد نیاز است.

پیشنهاد مطالعه

هزینه بازیابی اطلاعات هارد سوخته

متخصصین بازیابی اطلاعات ابتدا باید دلیل خرابی هارد را تشخیص دهند. تشخیص درست خرابی هارد می‌تواند شانس بازیابی اطلاعات را به شکل قابل توجهی افزایش دهد بنابراین اگر می‌خواهید از سرویس‌های بازیابی اطلاعات استفاده کنید، سعی کنید سراغ شرکت‌هایی بروید که تجربه بالایی دارند و از متخصصین کاربلد استفاده می‌کنند.

بعد از تشخیص علت خرابی یا سوختگی هارد، مرحله تعمیر هارد سوخته در پیش است. در این مرحله اگر مشکل پیش آمده سخت افزاری باشد (که معمولا هست) نیاز به تغییر قطعه یا قطعات هارد داریم که امری کاملا تخصصی‌ست. اغلب با تعویض یا تعمیر قطعه، هارد سلامت خود را به دست می‌آورد و قابل استفاده خواهد بود اما ریکاوری هارد و بازگرداندن اطلاعات از دست رفته آن، مرحله دیگری‌ست که باید طی شود. بسته به نوع و میزان آسیب هارد، هزینه ریکاوری هارد سوخته متفاوت است. می‌توانید با ثبت سفارش در صفحه درخواست بازیابی اطلاعات فالنیک، از مشاوره متخصصین حرفه‌ای ما بهره مند شوید و اطلاعات کاملی در مورد برگرداندن اطلاعات هارد سوخته و هزینه ریکاوری آن به دست بیاورید.

واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا