به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

پردازنده‌های EPYC ای‌ام‌دی همچنان در حال تصاحب سهم بازار اینتل در دنیای سرورها هستند

تصویر پردازنده های AMD در سرورها

ای‌ام‌دی همچنان در حال افزایش سهم بازار خود در حوزه سرورها است و اگر شرایط به همین گونه پیش برود، انتظار می‌رود، سهام قابل توجهی از بازار اینتل در این حوزه را از آن خود کند. این در حالیست که تصویر کلی نشان‌دهنده کاهش فروش کنسول‌هایی است که ای‌ام‌دی در زمینه ساخت تراشه‌های آن‌ها به فعالیت اشتغال دارد.

AMD تقریبا یک چهارم بازار پردازنده سرورها را در اختیار دارد. به بیان دقیق‌تر، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، ۲۴.۱ درصد از کل پردازنده‌های سرور فروخته شده متعلق به شرکت ای‌ام‌دی بودند. این تخمین ناظر بازار، مرکوری ریسرچ است. بنابراین، سهم بازار سرور AMD در عرض یک سال ۵.۵ درصد یا به عبارت دقیق‌تر در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

از زمان معرفی سری دوم Epyc در سال ۲۰۱۹، ای‌ام‌دی برتری اینتل در مراکز داده را به چالش کشیده است. مشکلات اولیه نسل اول تا آن زمان برطرف شده بودند و علاقه شرکت‌ها در حال افزایش بود.

پردازنده‌های جدید Epyc با معماری Zen 5 که به ویژه توان عملیاتی AVX512 را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. به همراه گسترش مجموعه دستورالعمل‌هایی که اجازه می‌دهند سرور به شکل روان‌تر و بهتری کار کند، قرار است تا پایان سال منتشر شوند.

از سوی دیگر، اینتل در نظر دارد با پردازنده‌های جدید خود که Sierra Forest نام دارد و برای مراکز داده ابری طراحی شده است، این شکاف را کمتر کند. این نسل جدید از پردازنده‌های زئون تا ۲۸۸ هسته محاسباتی کارآمد در اختیار سازمان‌‌ها قرار خواهند داد تا به این شکل عصر جدیدی در دنیای محاسبات فرامقیاس آغاز شود.

اینتل گفته است که پردازنده‌های جدید قادر هستند پیچیده‌ترین محاسبات را در مدت زمان کوتاهی انجام دهند و به این شکل در بلندمدت هزینه‌های مصرف انرژی سازمان‌ها را کاهش دهند.

رکود در دنیای رایانه‌های شخصی رومیزی و لپ‌تاپ

در بازار مشتری که عمدتا کاربران خانگی و تجاری قرار دارند، لپ‌تاپ‌ها مهم‌ترین هستند. آن‌ها حدود سه چهارم از کل پردازنده‌های سمت کاربر را به خود اختصاص می‌دهند؛ این در حالیست که رایانه‌های شخصی رومیزی تنها یک چهارم از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

 در دنیای لپ‌تاپ‌ها، سهم ای‌ام‌دی از تابستان ۲۰۲۳ در حدود ۲۰ درصد باقی مانده است. همچنین، در دنیای پردازنده‌های رومیزی نیز سهم بازار ای‌ام‌دی به حداقل ۲۳ درصد کاهش یافته است. این ممکن است به این دلیل باشد که مدل‌های Ryzen 9000 قبلا اعلام شده بودند و برخی از علاقه‌مندان به انتظار نشسته‌اند تا نسل جدید از راه برسد.

جالب آن‌که در دنیای تجهیزات اینترنت اشیا و کنسول‌های بازی نیز سهم بازار ای‌ام‌دی از سه ماهه دوم ۲۰۲۳ به شدت کاهش یافته است. این موضوع به دلیل چرخه عمر طولانی نسل فعلی کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس سری X/S است که تقاضای آن‌ها به طور سنتی کاهش یافته است.

به استثنای اینترنت اشیا و کنسول‌ها، ای‌ام‌دی همچنان در حال رشد است. سهم ۲۱.۱ درصدی فعلی یک رقم خوشایند تاریخی برای این شرکت است. AMD تنها در دوران Athlon در سال ۲۰۰۶ سهم بازار بالاتری بدون کنسول‌های بازی داشت – زمانی که ۲۵.۳ درصد بود.

اکنون به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که اینتل چند وقتی است با آن‌ها دست به گریبان بوده و همچنین، عرضه پردازنده‌های قدرتمند ای‌ام‌دی، در آینده سازمان‌ها استراتژی‌های خود مبنی بر استفاده از سرورهای مبتنی بر پردازنده‌های اینتل را تغییر داده و به سمت محصولاتی بروند که از جدیدترین پردازنده‌های ای‌ام‌دی پشتیبانی می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
https://www.heise.de/en/news/AMD-s-Epyc-processors-continue-to-take-share-from-Intel-even-before-Zen-5-9833444.html

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا