به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

ای‌ام‌دی شرکت ZT Systems را خریداری کرد

اعلام خبر خرید ZT Systems توسط AMD

ای‌ام‌دی اعلام کرد ZT Systems را خریداری می‌کند. اگر این شرکت برای شما ناآشنا است، باید بگوییم که ZT Systems در زمینه ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی کلان به فعالیت اشتغال دارد و تاکنون موفق شده است زیرساخت‌های هوش مصنوعی قدرتمندی را برای کسب و کارهای بزرگ طراحی و روانه بازار کند. از برخی جهات، این خرید منطقی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، اطلاعات زیادی در مورد صنعت هوش مصنوعی و روندهای در حال شکل‌گیری به ما می‌دهد.

این معامله ۴.۹ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است و ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت مشروط بعدا انجام خواهد شد. با این حال، ارزش خالص معامله باید بسیار کمتر از این باشد؛ زیرا شرکت‌ اعلام کرده است که بخش تولید ZT Systems در آینده واگذار خواهد شد. این خرید، یک سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری است و از این‌رو انتظار داریم در آینده تحولات بزرگی را از جانب شرکت ای‌ام‌دی نظاره‌گر باشیم.

اطلاعات خرید ZT Systems توسط شرکت AMD

با توجه به آنچه ZT Systems تولید می‌کند، بد نیست بدانید که خریداران بزرگی همچون MiTAC، QCT، HPE، Dell، Supermicro، Sanmina، Flex به دنبال آن هستند تا دیگر واحدهای بزرگ و کلیدی این شرکت را خریداری کنند. برای مثال، برای HPE این یک سرآغاز پرشکوه و گام برداشتن در مسیری است که مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود. به طوریکه این شرکت قادر خواهد بود فاصله خود با رقبایی مثل Supermicro و Dell که چند قدم از آن جلوتر هستند را به شکل ملموس کاهش دهد.

لازم به توضیح است که یک خوشه بزرگ هوش مصنوعی معمولا چند سیستم اصلی دارد. سیستم‌های سطح بالای IP معمولا در شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی/GPUها، CPUها، NICهای RDMA، تراشه‌های سوئیچ و غیره قرار دارند.

سیستم‌های سطح پایین‌تر IP معمولا خنک‌کننده مایع برای مرکز داده و خنک‌کننده درون رک، توزیع برق در سالن داده و رساندن برق به ساختمان، طراحی و استقرار رک فیزیکی، شبکه‌های مدیریتی، امنیت فیزیکی و غیره را شامل می‌شوند.

اگر به شکل دقیق‌تر بررسی کنید مشاهده می‌کنید که تنها تعداد کمی از شرکت‌ها در زمینه طراحی سیستم‌های سطح بالای IP به فعالیت اشتغال دارند، در حالیکه طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها در زمینه طراحی سیستم‌های IP سطح پایین به فعالیت اشتغال دارند. به بیان دقیق‌تر، شرکت‌های کمی (معمولا ۲-۳) در حال ساخت خوشه‌های IP سطح بالا هستند و مابقی به دنبال طراحی سیستم‌هایی با عملکرد پایین‌تر هستند.

خلاصه اطلاعات خرید ZT Systems توسط ای ام دی

چالش‌های ای‌ام‌دی در بازار هوش مصنوعی

برای ای‌ام‌دی، وجود یک پردازنده گرافیکی هشت مسیره، یک انتخاب عالی است، اما تنها بخشی از مشکل را حل می‌کند؛ زیرا شرکت‌ها باید بفهمند که چگونه از سیستم‌های جدید که توان محاسباتی بالایی در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده کنند و مهم‌تر آن‌که چه زمانی این سیستم‌ها را در اختیار خواهند داشت.

خرید منابع مهندسی ZT توسط ای‌ام‌دی با هدف تسریع در حل این مشکلات انجام شده است. وقتی ای‌ام‌دی در مورد درآمد ۴ تا ۵ میلیارد دلاری سرورهای هوش مصنوعی در این سال صحبت می‌کند، کافیست به آن به‌عنوان ۱ یا ۲ خوشه از GPUها فکر کنیم. این در حالیست که شرکتی مثل سوپرمیکرو با مشارکت انودیا می‌تواند یک خوشه کامل ۴ تا ۵ میلیارد دلاری را در کمتر از یک ماه تحویل دهد.

اگر ای‌ام‌دی می‌خواهد مقیاس‌پذیر عمل کند، نه تنها به فناوری و قیمت‌گذاری رقابتی نسبت به انودیا نیاز دارد، بلکه باید در همان بازه، محصولات موردنیاز مشتریان را در اختیارشان قرار دهد. در شرایطی که خوشه‌های GPU بیش از اندازه بزرگ هستند، اما یک سال انتظار برای راه‌اندازی یک خوشه قابل قبول نیست. جالب آن‌که سه سال (یا بیشتر) انتظار برای دریافت یک ابررایانه HPE-Cray Exascale نیز، مدت زمان بسیار طولانی است.

احساس ما این است که قیمت خرید خالص خرید ZT Systems پس از فروش بخش تولید بسیار کمتر از محدوده ۴.۹ میلیارد دلار خواهد بود. برای شرکت‌هایی مثل HPE، این می‌تواند یک موفقیت یک‌شبه در مورد هوش مصنوعی باشد؛ زیرا عقب‌تر از Supermicro و Dell است. ای‌ام‌دی در واقع به دنبال آن است تا بتواند به نیازهای AI STD که همانا سرعت استقرار است پاسخ دهد و به مشتریان خود تضمین دهد که سفارشات را در زمان کوتاه‌تری به دست خواهند آورد، نه اینکه سعی کند مستقیم با شرکای خود رقابت کند. اگر معیار AI STD را برآورده نکند، در آینده قادر به رقابت نخواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
https://www.servethehome.com/amd-buys-zt-systems-in-a-surprise-move/
خرید سرور dl380 g10 plus خرید سرور dl380 g11

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا