به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
شبکه

برنامه گواهینامه داکر (Docker Certification program) چیست؟

گواهینامه داکر docker چیست

کسب گواهینامه همکار تایید شده داکر DCA مخفف Docker Certified Associate برای افرادی که قصد دارند به عنوان متخصص دواپس (DevOps) در مسیر شغلی مرتبط با داکر (Docker) گام بردارند، ضروری است. در این مقاله با چیستی و چرایی این برنامه و دوره‌های آموزشی برتر به منظور احراز این گواهینامه آشنا خواهیم شد. با فالنیک همراه باشید. همچنین می‌توانید برای نصب و راه اندازی شبکه روی لینک کلیک کرده از خدمات ویژه فالنیک استفاده کنید.

وضعیت شغلی دارندگان مدرک داکر

همان‌گونه که شرکت‌های بیشتری برنامه‌ها و داده‌های خود را به زیرساخت‌های ابرمحور انتقال می‌دهند، تقاضا برای جذب متخصصان آشنا به داکر سالانه 40 درصد افزایش پیدا می‌کند. داکر به توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی اجازه می‌دهد، نرم‌افزارهای خود را از زیرساخت‌های سازمانی جدا کرده و به توسعه آن‌ها بپردازند. رویکردی که روند توسعه برنامه‌های کاربردی را تسریع می‌کند و چابکی بهتری در اختیار تیم‌های توسعه قرار می‌دهد. به همین دلیل است که مدیران استخدامی چند وقتی است گواهینامه‌های داکر را به آگهی‌های استخدامی وارد کرده‌اند.

نصب و راه اندازی شبکه
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی) فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند. با شماره 02154591924 تماس بگیرید تا از خدمات فالنیک در زمینه مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی و نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید.
نصب و راه اندازی شبکهتماس تلفنی

آکادمی آموزشی K21 در این ارتباط می‌گوید: «گواهی‌نامه‌های داکر به دلیل جذابیت‌های خاصی که دارند متخصصان فناوری اطلاعات را ترغیب می‌کنند، به منظور احراز موقعیت‌های شغلی بهتر سراغ دریافت گواهینامه‌های داکر بروند». این موسسه در بخشی از مطلب خود به این نکته اشاره دارد که به طور متوسط، 26 درصد افرادی که گواهینامه Docker را دریافت می‌کنند، بدون مشکل ارتقای شغلی و 35 درصد افزایش حقوق را تجربه می‌کنند. این گواهینامه، هم درآمد شغلی و هم چشم‌اندازهای شغلی را بهبود می‌بخشد و شانس احراز موقعیت‌های شغلی در شرکت‌های طراز اول فناوری اطلاعات را افزایش می‌دهد.

شرکت‌های فناوری اطلاعات دقت نظر خاصی نسبت به گواهینامه‌های داکر دارند. این گواهینامه به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای شرکت‌های تجاری طراحی شده که از پلت‌فرم Docker Enterprise Edition در عملیات تجاری خود استفاده می‌کنند و به متخصصانی نیاز دارند که توانایی کار با این پلتفرم را داشته باشند. گواهینامه داکر به شکل قابل توجهی شانس افراد در احراز موقعیت‌های شغلی خوب و افزایش دستمزد را بهبود می‌بخشد.

داکر چیست؟

داکر (Docker) راهکاری نرم‌افزارمحور است که به طور خاص برای ساخت و استقرار برنامه‌های کاربردی جدید به شکل سریع‌تر، ساده‌تر و کنترل‌پذیرتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان دقیق‌تر، داکر، بستری برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا بتوانند از کانتینرهای داکری برای بسته‌بندی نرم‌افزارها استفاده کنند و از مکانیزم‌های استاندارد برای اجرا، کدنویسی و به‌کارگیری ابزارهای سیستمی برای ساخت برنامه‌های جدید استفاده کنند. کانتینر داکر از هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز پشتیبانی می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از ابزارهای داکر و واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب‌محور واکنش‌گر استفاده کنند.

گواهینامه‌های داکر چیستند؟

گواهینامه‌های داکر مجموعه مهارت‌هایی هستند که نشان می‌دهند شما توانایی انجام وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با پلتفرم کانتینری داکر را دارید. نکته‌ای که باید در این زمینه به آن اشاره کنیم، پلتفرم کانتینری است که به منظور استقرار بسته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گواهینامه داکر به کارفرمایان نشان می‌دهد که متخصصان مهارت‌های لازم برای مدیریت درست داکر را بر عهده دارند.

چرا باید به فکر دریافت گواهینامه داکر (Docker) باشیم؟

گواهینامه داکر (Docker) در رزومه یک متخصص دواپس مزایای زیادی برای او به همراه دارد. به بیان دقیق‌تر، نه تنها به توسعه‌دهندگان مزیت رقابتی قابل توجهی نسبت به همتایان می‌دهد، بلکه متخصصان دارای این گواهینامه، این شانس را دارند که به اسناد تخصصی داکر دسترسی داشته باشند. مزیت بزرگ دیگر این گواهینامه، عضویت در انجمن آنلاین انحصاری داکر است که تنها برای افرادی است که مدرک فوق را دریافت کرده‌اند. به ‌طوری که می‌توانید به شبکه حرفه‌ای LinkedIn Docker Certified و دعوت نامه‌های انحصاری برای شرکت در رویدادهای داکر دسترسی داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه

گواهینامه داکر (Docker) چیست؟

مدرک داکر به گواهینامه همکار تایید شده داکر DCA مخفف Docker Certified Associate اشاره دارد. این گواهینامه نشان می‌دهد که فرد دریافت‌کننده این مدرک، مجموعه مهارت‌های کانتینری مورد نیاز از نوشتن Dockerfiles تا مدیریت خوشه کوبرنتیس (Kubernetes Cluster) را دارد. مدرک فوق برای افراد مبتدی نیست و فرد برای دریافت این گواهینامه باید حداقل 6 تا 12 ماه تجربه کار با داکر را داشته باشد.

برای به دست آوردن گواهینامه داکر، باید در آزمون DCA شرکت کنید. این آزمون شامل 55 پرسش چند گزینه‌ای است که باید در مدت زمان 90 دقیقه به آن‌ها پاسخ داده شود. پس از قبولی در آزمون، گواهینامه داکر به مدت دو سال اعتبار دارد و پس از سپری شدن این زمان قادر به تمدید آن هستید.

برای قبولی در آزمون چه نکاتی را باید بدانید؟

علاوه بر داشتن 6 تا 12 ماه تجربه کاری داکر، باید در زمینه‌های زیر مهارت داشته باشید:

هماهنگ‌کننده ارکستراسیون کانتینر (Container orchestration): شما باید بدانید که چگونه کانتینرهای داکر و ابزارهای مختلفی را که به خودکارسازی فرآیندها کمک می‌کنند، پیاده‌سازی کنید. مهارت‌های موردنیاز در این زمینه راه‌اندازی و قفل کردن خوشه‌ها، استقرار فایل‌های پشته برای برنامه‌های کاربردی، توانایی اجرای یک کانتینر (شامل اجرا، پشته کردن و تکثیر خدمات)، عیب‌یابی و برقراری ارتباط داکر با سامانه‌های قدیمی است.

ایجاد و مدیریت ایمیج (Image creation and management): تمام مولفه‌های مورد نیاز برای اجرای داکر در ایمیج‌ها نگهداری می‌شوند. از این رو، باید بدانید که چگونه ایمیج‌ها را در Dockerfile ایجاد کنید، آن‌ها را با دستورات خط فرمان مدیریت کنید، آن‌ها را لایه‌بندی کنید، برچسب‌‌گذاری کرده و حذف کنید و چگونه با ایمیج‌های ثبت شده کار کنید.

نصب و پیکربندی (Installation and configuration): یکی از نکات مهمی که برای موفقیت در آزمون باید در مورد آن اطلاع داشته باشید چگونگی نصب موتور داکر، درایورهای گزارش‌گیری، ساخت پروفایل‌های کاربری و مدیریت تیم، تجزیه و تحلیل الزامات، مدیریت احراز هویت کلاینت/سرور و دسترسی به ایمیج‌های ثبت شده روی پلتفرم‌های مختلف است.

امنیت و شبکه‌سازی (Security and networking): درایورهای شبکه مسئولیت برقراری ارتباط کانتینرها با یکدیگر را بر عهده دارند. از این‌رو، سامانه‌ها به منظور انتقال ایمن اطلاعات نیازمند رمزگذاری لایه انتقال متقابل (mLTLS) مخفف Mutual Transport Layer Security هستند. برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های این بخش از آزمون، باید بدانید که چگونه از mLTS استفاده کنید، نحوه ساخت شبکه‌هایی که نقش پل‌های ارتباطی برای استفاده توسعه‌دهندگان دارند را بدانید، روند شناسایی پورت‌های کانتینر را بردانید و از این نکته مطلع باشید که چگونه موتور داکر روی یک سامانه نام دامنه (DNS) خارجی را پیکربندی کنید. متعادل‌سازی بار در ارتباط با پروتکل‌های HTTP و HTTPS، پیاده‌سازی موتور داکر، کنترل sworm و تامین امنیت ایمیج‌ها از نکات دیگری است که باید به آن دقت کنید.

فضای ذخیره‌سازی و حجم‌ها (Storage and volumes): برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های این بخش از آزمون، باید بدانید که سامانه ذخیره‌سازی داکر به چه صورتی کار می‌کند. به همین دلیل، باید در ارتباط با نحوه ساخت ولوم‌هایی که اطلاعات مورد استفاده توسط کانتینرها را ذخیره‌سازی می‌کنند، استفاده از درایورهای ولوم و مرتبط کردن آن‌ها به یکدیگر، استفاده از تکنیک‌های ذخیره‌سازی شی‌محور (object storage) و ذخیره‌سازی بلوک‌محور (block storage)، پاک‌سازی ایمیج‌های استفاده نشده و ذخیره داده‌ها با استفاده از گره‌های خوشه‌ای اطلاعات کافی داشته باشید.

نگارش‌های داکر (Docker editions): به عنوانفردی که قصد شرکت در آزمون را دارد باید در ارتباط با هر چهار نسخه زیرساخت داکر اطلاعات فنی کامل داشته باشید. این چهار نسخه حرفه‌‌ای (Professional)، تیمی (Team)، تجاری (Business) و سازمانی (Enterprise) هستند. نه تنها باید در مورد محدودیت‌های هر نسخه در هنگام استفاده از آن‌ها در ارتباط با برنامه‌های کاربردی اطلاعات کافی داشته باشید، بلکه باید بدانید هر کدام از چه سیستم‌ عامل‌های سروری پشتیبانی می‌کنند و توانایی برقراری تعامل با آن‌ها ‌را دارند.

کانتینرسازی (Containerization): هنگامی که صحبت از داکر و گواهی‌نامه‌های آن به عمل می‌آید، یکی از مفاهیم مهمی که باید در مورد آن اطلاع داشته باشید، Containerization  است. در علم محاسبات، کانتینر به عنوان بسته‌ای تعریف می‌شود که شامل کدی در مورد یک برنامه کاربردی و تمام وابستگی‌های آن است.

این تکنیک مزایای متعددی مثل اجرای سریع و قابلیت اطمینان در اختیار تیم‌های توسعه قرار می‌دهد. با این حال، مهم‌ترین مزیتی که کانتینرسازی ارائه می‌دهد مستقل بودن از پلت‌فرم و دسترسی بهبود یافته است.

یک کانتینر را می‌توان تقریبا روی هر پلتفرمی اجرا کرد، بدون آن‌که دغدغه خاصی در ارتباط با پیکربندی سخت‌افزار داشته باشیم. به بیان دیگر، قابلیت‌هایی شبیه به ماشین مجازی جاوا ارائه می‌دهد. کانتینرسازی را باید یک تحول بزرگ در زمینه حل مشکلات وابستگی به پلتفرم‌ها توصیف کرد.

ایمیج‌های کانتینر بسته‌های اجرایی، سبک وزن و مستقل هستند. آن‌ها تمامی ملزومات موردنیاز برای اجرای برنامه‌های کاربردی را شامل می‌شوند. به بیان دقیق‌تر، کد، محیط زمان اجرا، تنظیمات، ابزارهای سیستمی و کتابخانه‌ها را در خود جای می‌دهند که در نهایت به کانتینر تبدیل می‌شوند.

به عنوان مثال، ایمیج‌های کانتینر داکر به محض شروع اجرا در موتور داکر به کانتینر تبدیل می‌شوند. صرف نظر از زیرساخت، برنامه‌های نرم‌افزاری کانتینری نیز به همان شکل اجرا می‌شوند. کاری که کانتینرها انجام می‌دهند این است که برنامه‌ها را از محیط اجرایی جدا می‌کنند تا از اجرای یکسان آن‌ها روی پلتفرم‌های مختلف اطمینان حاصل شود.

در همین ارتباط، مکانیزم مجازی‌سازی ماشین به چند ماشین مجازی اجازه می‌دهد تا منابع یک سرور سخت‌افزاری را به شکل اشتراک مورد استفاده قرار دهند. به طور مشابه، چند مولفه برنامه با استفاده از فرآیندی به نام مجازی‌سازی، منابع هسته سیستم عامل را به اشتراک می‌گذارند. این کاری است که کانتینرها در سطح سیستم عامل انجام می‌دهند.

برنامه گواهی داکر (Docker Certification Program)

وب‌سایت‌های مختلفی آزمون گواهینامه DCA را برگزار می‌کنند، با این‌حال، برخی از آن‌ها از طریق ارائه درس‌های آنلاین، فیلم‌های آموزشی و آزمون‌های تمرینی به افراد کمک می‌کنند، آمادگی لازم برای شرکت در آزمون را به دست آورند. در ادامه، پنج سایت برتر که ضمن برگزاری گواهینامه داکر به شما در موفقیت در آزمون DCA کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

دوره آموزشی گواهینامه Docker Technologies Besant

یک دوره آموزشی آنلاین 30 ساعته است که با آموزش مفاهیم کلیدی در ارتباط با داکر، Docker-compose، فایل‌های داکر و ایمیج‌های کانتینر، موفقیت شما در آزمون را تضمین می‌کند. از موضوعات مختلفی که این دوره آموزشی ارائه می‌کند باید به Node.js، مجازی‌سازی، Docker Swarm و نحوه استفاده از گیت‌هاب اشاره کرد. این دوره همراه با 60 ویدئو، آزمون و 14 تکالیف یادگیری عملی به علاقه‌مندان کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای حضور در این آزمون را به دست آورند. برای شرکت در این دوره، باید تجربه استفاده از خط فرمان ویندوز یا لینوکس، دانش پایه در ارتباط با شبکه و مدیریت لینوکس را داشته باشید.

دوره آموزشی Edureka’s Docker Certification

یکی از دوره‌های آموزشی موفق و سطح بالایی است که شامل 24 ساعت کلاس‌های آنلاین زنده زیرنظر مدرس و انجام پروژه‌های آزمایشگاهی مختلف است. این دوره آموزشی به دانش‌پژوهان نحوه استفاده از استراتژی‌های مختلف ذخیره‌سازی، استقرار برنامه‌های چند کانتینری با استفاده از Docker Compose، مدیریت خوشه‌های کانتینری با استفاده از Docker Swarm و غیره را می‌آموزد. یکی از ویژگی‌های کاربردی که این دوره آموزشی روی آن تاکید خاص دارد، آموزش مطالب تئوری و عملی در تعامل با یکدیگر است. علاوه بر این، به افرادی که در دوره فوق شرکت کنند، اجازه می‌دهد مادام‌العمر به کلاس‌های درس ضبط شده دسترسی داشته باشند. برای حضور در این دوره آموزشی باید دانش عملی در ارتباط با لینوکس داشته باشید.

دوره آموزشی صدور گواهینامه Simplilearn’s Docker Certified Associate (DCA)

SimpleLearn یکی از قدیمی‌ترین نهادهای برگزارکننده دوره‌های مختلف آموزشی است که به افراد اجازه می‌دهد در آزمون گواهینامه Docker Certified Associate شرکت کرده و در صورت موفقیت، گواهینامه فوق را دریافت کنند. دوره آموزشی برگزار شده توسط این موسسه بر اصول اساسی داکر مثل ایجاد ایمیج‌ها، کانتینرها، سوآرم (swarms)، ولوم‌ها و شبکه‌ها، تعریف بسته‌های سرویس گیرنده امنیتی داکر و احراز هویت سرویس گیرنده-سرور متمرکز است. این دوره 24 ساعته شامل سه پروژه پایان درس، دو ارزیابی پایان دوره، 65 ویدیو و 12 آزمایشگاه عملی است. برای گذراندن این دوره، دانش کافی در ارتباط با لینوکس الزامی است.

Udemy’s Docker Certified Associate (DCA) 2022

این دوره آموزشی شامل 19 ساعت آموزش ویدیویی، هشت پروژه آزمایشگاهی، یک آزمون تمرینی و دسترسی مادام‌العمر به 75 مقاله برای مطالعه داکر است. یودمی در توصیف دوره فوق به این نکته اشاره می‌کند: «از آن‌جایی که این دوره بر اساس نقشه گواهینامه رسمی است، دارای یک بخش آماده‌سازی آزمون اختصاصی با یک سری تست‌های عملی برای تایید سطح دانش در ارتباط با موضوعات مورد بحث در دوره است و همچنین تایید می‌کند که داوطلب آمادگی شرکت در آزمون‌ گواهینامه را دارد.» موضوعاتی که این دوره آموزشی روی آن‌ها متمرکز است ساخت ایمیج‌ها با فایل‌های داکر، درک مفهوم docker swarm، استفاده از فایل‌های Docker Compose  برای ساخت پشته برنامه، آشنایی با اصول و دستورات داکر و غیره است. این دوره هیچ پیش نیازی ندارد.

Whizlabs’ Docker Certified Associate

این دوره به طور خاص برای افرادی در نظر گرفته شده است که علاقه‌مند به شرکت در آزمون گواهینامه Docker Certified Associate هستند. دوره آموزشی Whizlabs بیش از 8 ساعت ویدیوی آموزشی عملی و دو آزمون آزمایشی کامل Docker Associate Certification ارائه می‌دهد که 110 پرسش به‌روز شده را شامل می‌شود. یک آزمون تمرینی رایگان با 15 پرسش نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. درک کامل دستورات لینوکس پیش نیاز گذراندن دوره است. Whizlabs به علاقه‌مندان توصیه می‌کند دانش خود در ارتباط با ماشین‌های مجازی ابری را ارتقا دهند، حداقل 6 تا 12 ماه به شکل عملی از داکر استفاده کنند و درباره امنیت کانتینر دانش خود را افزایش دهند.

نکات پیشرفته در ارتباط با موفقیت در آزمون داکر

اگر قصد حضور در آزمون دریافت گواهی‌نامه داکر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم، موارد زیر را به دقت مطالعه کنید

کانتینر داکر (Docker Container): نمونه‌های یک ایمیج کانتینر داکر را اجرا می‌کنند و برخلاف ایمیج‌های کانتینر، کانتینرهای ماهیتی موقتی و زنده (live) دارند که شامل محتوای اجرایی هستند.

شرایط و تنظیمات مربوط به یک کانتینر داکر توسط سرپرست‌(ها) تیم مدیریت می‌شود. رویکرد فوق باعث می‌شود کاربران به شکل یکسانی قادر به استفاده از آن باشند.

ایمیج کانتینر داکر (Docker Container Image): یک ایمیج کانتینر داکر کد منبع برنامه کاربردی اجرایی را به همراه تمام وابستگی‌ها، مانند ابزارها و کتابخانه‌هایی که برای اجرای برنامه کاربردی اجباری هستند، بسته‌بندی می‌کند. این مولفه ماهیت فقط خواندنی دارد. به محض این‌که یک ایمیجل داکر اجرا می‌شود، به نمونه‌ای از کانتینر تبدیل می‌شود. لازم به توضیح است که در محیط‌های اجرایی ممکن است یک یا چند نمونه از یک کانتینر داکر به طور همزمان در حال اجرا باشند. اگرچه ساخت یک ایمیج داکر از ابتدا ساده است، اما ایجاد یک ایمیج از یک ایمیج پایه بسیار ساده‌تر است. علاوه بر این، می‌توان چند ایمیج داکر را برای ساخت یک ایمیج پایه مورد استفاده قرار داد. در این حالت، دسترسی به ویژگی‌های کاربردی ایمیج‌ در پشته به سهولت انجام می‌شود. این سهولت در توسعه همان چیزی است که بسیاری از توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا ایمیج‌های پایه را از مخازن منبع باز/معمول داکر مثل Docker Hub  مورد استفاده قرار دهند. این مخازن در اصطلاح تخصصی Docker registries نام دارد که باید برای آزمون در مورد آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. به طور معمول، یک ایمیج داکر چند لایه را شامل می‌شود که هر لایه تغییراتی که در گذر زمان توسعه‌دهنده اعمال می‌کند را شامل می‌شود. بنابراین، بالاترین لایه با آخرین تغییرات ایجاد شده در یک ایمیج کانتینر داکر مطابقت دارد. هنگامی که یک ایمیج داکر اجرا می‌شود، یعنی یک کانتینر داکر ساخته شده است. بالاترین لایه تشکیل شده لایه کانتینر نامیده می‌شود. تمام تغییرات ایجاد شده در کانتینر در لایه کانتینر ذخیره می‌شود و فقط در طول عمر کانتینر یعنی تا زمان اجرا وجود دارد.

DockerFile: یک فایل متنی ساده است که شامل دستورالعمل‌های ساخت یک ایمیج کانتینر داکر است. هر کانتینر داکر دارای یک DockerFile  است که کل فرآیند ساخت یک ایمیج داکر را خودکارسازی می‌کند.

Docker Engine : مسئول متصل کردن ایمیج‌های کانتیر داکر است. DockerFile شامل دستورات و توالی خاصی است که به موتور داکر در آماده‌سازی ایمیج کانتینر داکر کمک می کند.

Docker Hub: داکر هاب به عنوان بزرگترین انجمن و کتابخانه ایمیج‌های کانتینر شناخته می‌شود، مخزنی که میزبان بهترین و مهم‌ترین ایمیج‌هایی است که توسعه‌دهندگان به آن نیاز دارند. لازم به توضیح است که مخزن عمومی شامل ایمیج‌های کانتینر داکری است که توسط Docker Trusted Registry  تایید شده‌اند.

Docker Objects: اشیاء داکر برای آماده کردن یک برنامه در داکر از اشیاء داکر استفاده می‌شود. سه کلاس اصلی از اشیاء داکر وجود دارد. اولین مورد کانتینرهای داکر است که محیط‌های استاندارد و ایزوله‌ای هستند که برنامه‌های کاربردی را اجرا می‌کنند. Docker API یا محیط خط فرمان، مسئول مدیریت کانتینرهای داکر است.

دومین مورد ایمیج‌های داکر است که الگوهای فقط خواندنی برای ساخت کانتینرهای داکر هستند. برنامه‌های کاربردی با استفاده از ایمیج‌های داکر ارسال و ذخیره می‌شوند. ایمیج‌های داکر در تعامل با سرویس‌های داکر هستند که به مقیاس‌بندی کانتینرهای کانیتنر بر حسب تقاضا کمک می‌کنند. ماژول مرتبط دیگر در این زمینه Docker Registries  است که مخازن ایمیج‌های داکر را ثبت می‌کند. این کلاس می‌تواند روند ثبت را به شکل عمومی (قابل دسترس برای همه) یا خصوصی (فقط برای کسانی که مجاز هستند) انجام دهد.

سومین کلاس Docker Daemon  است که فرآیندی پایدار است. این کلاس مسئولیت مدیریت کانتینرهای داکر و جابجایی اشیاء کانتینر را بر عهده دارد. همچنین، به درخواست‌های ارسال شده از طریق Docker Engine API گوش می‌دهد.

آیا گواهینامه داکر باعث ارتقا شغل می‌شود؟

قبل از پاسخ‌گویی به این پرسش، باید ببینم چرا به داکر نیاز داریم؟ به دلایل مختلفی در این زمینه می‌توان اشاره کرد که چرا باید از داکر و کانتینرها استفاده کنیم. از دلایل مهم در این زمینه به موارد زیر باید اشاره کرد:

ایجاد خودکار کانتینر: بر اساس کد منبع برنامه، داکر به طور خودکار یک کانتینر مربوطه را می‌سازد.

مکانیزم استاندارد صنعتی: داکر، مسئول ایجاد و تنظیم استاندارد صنعتی برای کانتینرها است.

اجرای یکپارچه برنامه‌ها: هر کانتینر داکر تنها یک فرآیند دارد. در نتیجه به برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کند، اجازه می‌دهد حتی زمانی که یکی از بخش‌های آن، یعنی یک فرآیند، به‌روزرسانی دریافت می‌کند یا در حال تعمیر است، به کار خود ادامه دهد.

مخزن عظیم ایمیج‌های داکر: کاربران داکر می‌توانند به منبع عظیمی دسترسی داشته باشند که ده‌ها هزار ایمیج کانتینر داکر روی آن ذخیره شده و توسط کاربران مدیریت می‌شوند.

سبک و سریع: کانتینرهای داکر هسته سیستم عامل یک ماشین را به اشتراک می‌گذارند و بنابراین، مانند ماشین‌های مجازی به ایمیج سیستم عامل برای هر برنامه‌ای نیاز ندارند. رویکرد فوق باعث می‌شود سرور عملکرد بهتری داشته باشد و هزینه سرور اجاره یا خرید سرور و مجوزهای مربوطه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

بالاترین سطح امنیت: برنامه‌های کاربردی داخل کانتینرها ایمن هستند. داکر قوی‌ترین قابلیت‌های جداسازی پیش‌فرض را ارائه می‌دهد.

قابلیت جابه‌جایی بالا: کانتینرهای داکر را می‌توان در هر مکانی استفاده کرد. آن‌ها می‌توانند در هر محیط ابری، دسکتاپ یا موبایل بدون هیچ تغییری اجرا شوند.

دسترسی به نسخه‌های قبلی: داکر به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بدون مشکل به نگارش‌های قبلی ایمیج‌های کانتینری دسترسی داشته باشند. در نتیجه بررسی این موضوع که چگونه یک نسخه از یک ایمیج کانتینری داکر  ساخته شده است و چه کسی آن را ساخته است، ساده خواهد بود. همچنین، روند بررسی نسخه‌های ایمیج قبلی کانتینر را ساده می‌کند.

طراحی الگوهای کانتینرهای جدید: داکر اجازه می‌دهد از کانتینرهای داکر موجود به عنوان ایمیج پایه استفاده کنید و بر مبنای آن‌ها اقدام به توسعه کانتینرهای جدید کنید.

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید مزایای به‌کارگیری داکر زیاد هستند. همچنین، آمارها نشان می‌دهند که متخصصان فناوری اطلاعات به گواهینامه Docker Certified Associate علاقه‌مند شده‌اند، زیرا نشان‌دهنده مهارت متخصصان در زمینه کار با داکر است که یکی از محبوب‌ترین فناوری‌های دوآپس و ابزاری است که تقاضای زیادی دارد. آن‌گونه سایت کاریابی Payscale به آن اشاره دارد، یک مهندس دوآپس با تخصص داکر به طور متوسط ​​100000 دلار در سال دستمزد دریافت می‌کند. بنابراین، گواهینامه Docker Certified Associate می‌تواند به شما کمک کند تا به هدف حرفه‌ای خود برای حضور مقتدرانه در یک محیط دوآپس برسید.

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا