به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سرور؛ چرا بعضی سرورها قیمت بالایی دارند؟

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سرور

سرورها، رایانه‌هایی هستند که برای طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی مثل میزبانی وب، ایمیل ‌سرور، پایگاه داده و استقرار در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند. همین کاربری‌های مختلف بر قیمت سرور فیزیکی تاثیرگذار است، زیرا سخت افزارها و مدیریت و نگهداری متفاوتی را می‌طلبد که بر قیمت تأثیر می‌گذارد. از طرفی سرورها اغلب در مراکز داده یا اتاق سرور قرار دارند که مکان‌های فیزیکی امن و دارای درجه حرارت کنترل شده هستند، هزینه‌های جانبی مانند نگهداری، اجاره یا تهیه اتاق سرور و … نیز باید هنگام خرید هر برند سرور از جمله خرید سرور hp برای برآورد هزینه مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله فالنیک قصد داریم، برخی عوامل تاثیرگذار بر قیمت سرور را که اهمیت بالاتری دارند، مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

خرید سرور hp در فروشگاه فالنیک
فروش سرور hp در فالنیک با گارانتی معتبر و مشاوره رایگان تخصصی انجام می‌شود. برای اطلاع از قیمت سرور hp و خرید سرور hp از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
خرید سرور hpتماس تلفنی

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سرور کدامند؟

قیمت سرور به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

1- نوع سرور

 امروزه، انواع مختلفی از سرورها وجود دارند که هر کدام مجموعه ویژگی‌ها و قیمت‌های خاص خود را دارند. سرورهای فیزیکی دستگاه‌هایی هستند که برای میزبانی نرم‌افزار و داده‌ها طراحی شده‌اند. آنها اغلب بسیار قدرتمندتر از رایانه‌های شخصی هستند و می‌توانند به تعداد زیادی کاربر سرویس دهند. سرورهای فیزیکی می‌توانند برای طیف وسیعی از برنامه‌ها استفاده شوند، از جمله میزبانی وب، ایمیل، پایگاه داده و شبکه‌های کامپیوتری. انواع مختلفی از سرورهای فیزیکی وجود دارد، هر کدام برای یک برنامه خاص طراحی شده‌اند و انتخاب هر یک با توجه به ماهیت ساختاری که دارند، روی قیمت نهایی سرور تاثیرگذار است. به همین دلیل در ادامه به طور مختصر به کاربرد و ویژگی‌های آنها اشاره می‌کنیم:

  • سرورهای ایستاده: سرورهای ایستاده رایج‌ترین نوع سرور هستند. آن‌ها اغلب بزرگ و حجیم هستند و امکان استفاده از آن‌ها بدون استقرار در رک‌ها وجود دارد. سرورهای ایستاده می‌توانند قدرت و فضای ذخیره‌سازی زیادی در اختیار شرکت‌ها دهند و برای اجرای برنامه‌های سنگین مانند میزبانی وب و پایگاه داده مناسب هستند.
  • سرورهای رکمونت: سرورهای رکمونت کوچک‌تر از سرورهای ایستاده هستند و برای قرار دادن در رک‌های شبکه طراحی شده‌اند. سرورهای رکمونت قدرت و فضای ذخیره‌سازی نسبتاً کمتری در مقایسه با سرورهای ایستاده دارند، اما همچنان در اجرای برنامه‌های کاربردی عملکرد عالی دارند. به طور مثال، سرورهای dl380 gen11 شرکت اچ‌پی که توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهارم را دارد از سرورهای رک‌مونت است.
  • سرورهای تیغه‌ای: سرورهای تیغه‌ای در اصل گروهی از سرورها هستند که در قالب یک شاسی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و برای کاربردهای خاص‌ استفاده می‌شوند. این سرورها که در مقایسه با نمونه‌های دیگر قیمت بیشتری دارند توانایی پشتیبانی از چند پردازنده مرکزی، چند ترابایت حافظه جانبی و اصلی را دارند و در قالب یک شاسی واحد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این سرورها که اندازه‌ای در ابعاد چهار یونیت دارند و به گونه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر یک از تیغه‌ها مسئولیت انجام کار مشخصی را بر عهده دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا عملکرد این سرورها در مقایسه با دیگر نمونه‌ها بیشتر باشد و به همان نسبت قیمت بیشتری داشته باشند. نکته مهمی که باید در ارتباط با این سرورها به آن دقت کنید گرمای زیادی است که تولید می‌کنند. بنابراین، رک باید مجهز به مکانیزم سرمایشی مخصوص به خود باشد، که یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سرور است.

اگر می‌خواهید بدانید شرکت شما به چند سرور نیاز دارد، مطالعه مقاله شرکت ها به چه تعداد سرور نیاز دارند؟ را از دست ندهید.

پیشنهاد مطالعه
  • سرورهای مجازی: سرورهای مجازی نسخه منطقی از سرورهای فیزیکی هستند که در قالب سرویس در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرند و بر مبنای استقرار راه‌حل‌های مجازی روی سرورهای فیزیکی که سرور اصلی را به چند سرور منطقی تقسیم می‌کند قابل استفاده هستند. این سرورها برای کاربردهای مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدیهی است که قیمت کمتری نسبت به سرورهای فیزیکی دارند.
نوع سرور و تاثیر آن بر قیمت
اینکه کدام یک از انواع سرور ایستاده، رکمونت، تیغه‌ای را انتخاب می‌کنید قیمت نهایی سرور را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا سخت افزار، نرم افزار و … متفاوتی دارند.

2- کاربرد سرور

سرورها بر اساس کاربردشان برچسب گذاری می شوند و کاربردهای متفاوتی برای سرورها وجود دارد. برخی از کاربردهای رایج که از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سرور است عبارتند از:

  • سرورهای میزبانی وب: سرورهای میزبانی وب برای ارائه محتوای وب به کاربران استفاده می‌شوند. این محتوا می‌تواند شامل صفحات وب، تصاویر، فیلم‌ها و فایل‌های مختلف باشد.
  • سرورهای ایمیل: سرورهای ایمیل برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده می‌شوند. این سرورها به کاربران امکان می‌دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و ایمیل‌های خود را ذخیره کنند.
  • سرورهای پایگاه داده: سرورهای پایگاه داده برای ذخیره و مدیریت داده‌ها استفاده می‌شوند. این سرورها می‌توانند به کاربران امکان دسترسی به داده‌های خود از طریق اینترنت یا یک شبکه محلی را دهند.
  • سرورهای شبکه: سرورهای شبکه برای مدیریت شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند. این سرورها می‌توانند به کاربران امکان مدیریت ترافیک شبکه، دسترسی به منابع، نظارت بر شبکه و غیره را بدهند. سرورهایی که در قالب معماری کلاینت سرور در شبکه‌ها مستقر می‌شوند.

این سرورها قیمت یکسانی ندارند و عوامل مختلفی قیمت نهایی آنها را تعیین می‌کنند. به سایر گزینه‌ها تاثیرگذار در ادامه اشاره می‌کنیم.

3- مشخصات سخت‌افزاری سرور

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت سرور، مشخصات فیزیکی آن است. قیمت سرور‌ها بر مبنای پردازنده مرکزی، حافظه اصلی، فضای ذخیره‌سازی جانبی، رایزرها، تعداد پورت‌ها، نوع شاسی و حتی برند تولیدکننده آن‌ها تعیین می‌شود. سرورهایی که مشخصات سخت‌افزاری بالاتری دارند، اغلب گران‌تر هستند.

تاثیر مشخصات سخت افزاری سرور روی قیمت
تعداد پردازنده، تعداد رم و ظرفیت ذخیره سازی آن، نوع پاور، رک و … از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سرور هستند.
  • پردازنده مرکزی عامل اصلی تعیین قیمت

 پردازنده مرکزی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های سرور است و نقش کلیدی در عملکرد آن دارد. پردازنده مرکزی وظایف مختلفی را برعهده دارد که از آن جمله باید به اجرای برنامه‌های کاربردی اشاره کرد. مورد بعد انجام محاسبات پیچیده سنگین مرتبط با تحلیل داده‌ها است. همچنین، وظیفه مدیریت حافظه و عملیات ورودی و خروجی مرتبط با مولفه‌هایی مثل رایزرها را بر عهده دارد. به‌طور شرکت‌ها هنگامی که سرورهای رایج را خریداری می‌کند، معماری آن‌ها مبتنی بر محصولات یکی از دو شرک اینتل و ای‌ام‌دی و پردازنده‌های زئون (اینتل) و EPYC شرکت ای‌ام‌دی قرار دارد. فارغ از نوع برند، هر یک از پردازنده‌های تولید شده توسط این شرکت‌ها خانواده‌های مخصوص به خود را دارند که یکسری ویژگی‌های فنی به شرح زیر دارند.

  • تعداد هسته: پردازنده‌های سرور می‌توانند هسته‌های مختلفی داشته باشند که هر هسته می‌تواند به طور همزمان یک برنامه را اجرا کند. هسته، واحد پردازش مرکزی یک پردازنده را شکل می‌دهد و مسئول اجرای دستورات است. هر هسته می‌تواند به طور مستقل عمل کند و وظایف مختلف را به طور همزمان انجام دهد. به بیان دقیق‌تر، هسته در پردازنده وظیفه اجرای دستورات برنامه‌های کاربری را دارد، عملیات ریاضی و منطقی را انجام می‌دهد، به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا به حافظه دسترسی پیدا کنند و آن را مدیریت کنند و عملکرد مولفه‌هایی مثل دیسک‌ها، ماژول شبکه و غیره را کنترل می‌کند. هر چه تعداد هسته‌های یک پردازنده بیشتر باشد به همان نسبت قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.
CPU جدید اینتل
  • فرکانس: فرکانس پردازنده نشان دهنده سرعت آن است. فرکانس بالاتر به معنای سرعت بیشتر پردازنده است. فرکانس به تعداد چرخه‌های محاسباتی در ثانیه اشاره دارد که بر سرعت پردازنده تاثیر گذار است. به بیان دقیق‌تر هرچه فرکانس بیشتر باشد، پردازنده می‌تواند دستورات را سریع‌تر اجرا کند. همچنین، یکی از عوامل مهم بر عملکرد کلی سرور است. پردازنده‌هایی با فرکانس بالا معمولا مصرف انرژی بیشتری دارند. البته، به این نکته توجه داشته باشید که فرکانس تنها عاملی نیست که بر عملکرد پردازنده تاثیر می‌گذارد. تعداد هسته‌ها، حافظه پنهان و معماری پردازنده نیز از عوامل مهمی هستند که باید به آنها توجه کرد.
  • حافظه پنهان: حافظه پنهان یا همان کش، یک حافظه پرسرعت است که در کنار پردازنده قرار دارد. حافظه پنهان به پردازنده کمک می‌کند تا به داده‌ها سریع‌تر دسترسی پیدا کند. حافظه پنهان، که تحت عنوان حافظه پنهان نیز شناخته می‌شود، یک حافظه پرسرعت و کوچک است که درون پردازنده قرار دارد. حافظه پنهان برای ذخیره داده‌ها و دستورات پرکاربرد استفاده می‌شود تا پردازنده بتواند به سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا کند. به همین دلیل، می‌تواند به طور قابل‌توجهی سرعت پردازنده را افزایش دهد، زیرا پردازنده می‌تواند به جای دسترسی به حافظه اصلی که کندتر است، به داده‌ها و دستورات در حافظه پنهان دسترسی پیدا کند. همچنین، حافظه پنهان می‌تواند مصرف انرژی پردازنده را کاهش دهد، زیرا پردازنده برای دسترسی به داده‌ها و دستورات به تعداد کمتری چرخه پردازشی نیاز دارد. لازم به توضیح است که حافظه پنهان یکی از عوامل موثر به افزایش یا کاهش قیمت پردازنده است. بنابراین، باید در مورد انواع آن اطلاع داشته باشید.

 حافظه پنهان سطح 1 که تحت عنوان L1 شناخته می‌شود، سریع‌ترین و کوچک‌ترین حافظه پنهان است. L1 معمولا برای ذخیره داده‌ها و دستورات بسیار پرکاربرد استفاده می‌شود. حافظه پنهان سطح 2 یا L2 از L1 بزرگ‌تر و کندتر است. L2 معمولا برای ذخیره داده‌ها و دستورات پرکاربرد استفاده می‌شود که در L1 ذخیره نشده‌اند. حافظه پنهان سطح 3 یا به عبارت دیگر، L3 از L2 بزرگتر و کندتر است. L3 معمولا برای ذخیره داده‌ها و دستورات کمتر پرکاربرد استفاده می‌شود. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که هرچه حافظه پنهان بیشتر باشد، عملکرد پردازنده نیز بهتر خواهد بود.

  • مدل پردازنده

نکته دیگری که باید به آن دقت کنید مدل‌های مختلف پردازنده‌ها است. در دنیای اینتل ما چهار مدل پردازنده پلاتینیوم، طلایی، نقره‌ای و برنز داریم. پردازنده‌های پلاتینیوم گران‌تر از سایر پردازنده‌ها است، به این دلیل که تعداد هسته‌های بیشتر، فرکانس بالاتر و حافظه پنهان بیشتری دارد. این امر باعث می شود که پردازنده‌های مذکور بتوانند وظایف سنگین مانند پردازش کلان داده‌ها، آموزش مدل‌های هوشمند و غیره را در زمان کوتاه‌تری انجام دهند. همچنین، پردازنده‌های کلاس سازمانی مثل پلاتینیوم یا گلد بر مبنای تست‌های سخت‌گیرانه‌تری ساخته می‌شوند که آن‌ها را برای استفاده در محیط‌هایی مثل مراکز داده مناسب‌تر می‌کند. همچنین، پردازنده‌های نسل جدید مثل پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل نسل چهارم از حافظه‌های با باس بالاتر، گذرگاه‌های ورودی و خروجی پیشرفته‌تر و فناوری‌های نوینی مثل EDSFF پشتیبانی می‌کنند که نصب آن‌ها روی سرور باعث افزایش قیمت می‌شود.

  • مقدار، نوع و سرعت RAM

عامل مهم دیگری که باعث افزایش قیمت سرورهای هم‌نام می‌شود؛ حافظه اصلی است. رم‌های با باس بالا به چند دلیل باعث افزایش قیمت سرور می‌شوند. اولین مورد بهبود قابل توجه عملکرد است. رم‌های نسل جدید، مثل رم‌های DDR5 به دلیل باس بالاتر و ظرفیت بیشتر ماژول‌ها قیمت بیشتری نسبت به رم‌های DDR4 دارند. همچنین، این رم‌ها با سرعت بالا بیشتری اطلاعات را میان واحدهای مختلف مبادله می‌کنند که این مسئله به ویژه در ارتباط با برنامه‌هایی که به پهنای باند حافظه بالا نیاز دارند مثل برنامه‌های فعال در زمینه پردازش کلان داده‌ها یادگیری ماشین و غیره مفید است. رم‌های با سرعت بالا قابلیت اطمینان سرور را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهند. همچنین، ذکر این نکته ضروری است که رم‌های با سرعت بالا مصرف انرژی بیشتری نسبت به رم‌های با سرعت پایین دارند که در بلندمدت باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی و جانبی سرور می‌شوند. همچنین، به این نکته دقت کنید که رم‌های DDR5 با فرکانس‌های 4800، 5600 و 6400 مگاهرتز تفاوت قیمت قابل توجهی دارند.

  • فضای ذخیره سازی، نوع (HDD یا SSD)، ظرفیت و سرعت هارد دیسک

یکی دیگر از عوامل موثر بر تعیین قیمت سرورهای هم‌نام، تنوع و دیسک‌های میزبانی شده است. به عنوان یک قاعده کلی در نظر داشته باشید که هرچه ظرفیت فضای ذخیره‌سازی بیشتر باشد، به همان نسبت قیمت سرور نیز افزایش پیدا می‌کند. عامل دیگر تاثیرگذار در این زمینه نوع رسانه است. هارد دیسک‌ها ارزان‌تر از حافظه‌های حالت جامد (SSD) هستند، اما سرعت خواندن و نوشتن پایین‌تری دارند. در مقابل حافظه‌های حالت جامد به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی بالاترین سطح از سرعت دسترسی به اطلاعات را ارائه می‌کنند، اما به شکل قابل توجهی قیمت سرور را افزایش می‌دهند. علاوه بر دو مورد یاد شده، حافظه‌های EDSFF نیز در سرورهای نسل جدید قابل استفاده هستند که قیمت بیشتری در مقایسه با دو نمونه قبلی دارند. این حافظه‌ها ظرفیت بالاتر و فضای فیزیکی کمتری دارند، اما به دلیل نوع معماری پیشرفته‌ای که دارند، قیمت بیشتری در مقایسه با دو نمونه قبلی دارند. همچنین، به این نکته توجه داشته باشید که سرعت هارد دیسک‌ها که با واحد دور در دقیقه (RPM) اندازه‌گیری بر قیمت تمام شده تاثیرگذار است. هرچه RPM بیشتر باشد، سرعت خواندن و نوشتن بیشتر خواهد بود و به همان نسبت افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت. نوع رابطی که هارد دیسک‌ها یا حافظه‌های حالت جامد بر مبنای آن کار می‌کنند، یکی دیگر از عوامل موثر در این زمینه است. به طور معمول، رابط‌های SATA III به دلیل این‌که سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کنند، قیمت کمتری در مقایسه با رابط‌های SAS دارند که سرعتی برابر با 12 گیگابیت بر ثانیه دارند.

  • رایزرها و تعداد اسلات PCIe

رایزرها، کارت‌هایی هستند که اجازه می‌دهند اسلات‌های توسعه PCIe بیشتری را به مادربرد سرور خود اضافه کنید. این کار به ما اجازه می‌دهد تا بتوانیم کارت‌های شبکه پیشرفته‌ای را روی سرور نصب کنیم. امکان نصب کارت‌های گرافیکی قدرتمندتر را می‌دهد که نقش مهمی در انجام رون‌تر محاسبات سنگین دارند. همچنین، رید کنترلرهای پیشرفته که باهدف سازمان‌دهی دقیق‌تر هارد دیسک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش مهمی در تامین امنیت داده‌ها دارند نیز باعث افزایش قیمت سرور می‌شوند. به طور کلی، قیمت رایزرها به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله باید به تعداد اسلات‌های PCIe، نسخه PCIe همچون PCIe 3.0، PCI.e 4.0 و برندهای تولیدکننده کارت اشاره کرد.

کیج رایزر و اسلات PCIe

4- نسل سرور

عامل مهم و دیگری که باعث افزایش قیمت سرورها می‌شود، تفاوت نسل‌ها است. به طور مثال، سرورهای نسل دهم و یازدهم اچ‌‌پی تفاوت قیمت قابل توجهی دارند، زیرا هریک از مشخصات فنی مختلفی پشتیبانی می‌کنند. به بیان دقیق‌تر هر نسل جدید سرور معمولا به لحاظ عملکرد و کارایی نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. این پیشرفت می‌تواند شامل پشتیبانی از پردازنده‌های جدیدتر، حافظه‌های پر سرعت‌تر، رسانه‌های ذخیره‌سازی کارآمدتر و غیره باشد. همچنین، سرورهای نسل جدید همگام با تحولات روز دنیای فناوری و مواردی مثل پشتیبانی بهتر از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین توسعه پیدا کرده‌اند و بدیهی است که قیمت بیشتری نسبت به نسل‌های قدیمی داشته باشند. مورد بعدی در ارتباط با مصرف انرژی است. نسل‌های جدیدتر سرور معمولا از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر هستند و می‌توانند در بلند مدت صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط با حامل‌های انرژی را داشته باشند.

5- برند سرور

برند سرور نیز می‌تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد. برخی از برندهای معروف سرور، مانند Dell و HP، گران‌تر از سایر برندها هستند، زیرا این برندها در طول زمان کیفیت و عملکرد محصولات خود را به ثبت رسانده‌اند.

6- سرویس‌های اضافی

 برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرور، خدمات اضافی مانند پشتیبانی، ابزارهایی برای نظارت و نگهداری ارائه می‌دهند. این خدمات می‌توانند بر قیمت سرور تاثیر بگذارند. به طور مثال، سرورهای برند اچ‌پی به شکل پیش‌فرض ماژول و ابزار مدیریتی iLO را در اختیار کارشناسان شبکه قرار می‌دهند که برخی خدمات پایه را ارائه می‌کند، حال اگر به دنبال قابلیت‌های نظارتی پیشرفته‌تری باشید، باید متناسب با نیاز کاری لایسنس مربوطه را خریداری کنید تا بتوانید از سرویس‌های پیشرفته‌تر ارائه شده توسط این سرویس استفاده کنید.

در صورتی که قصد خرید سرور دارید، راهنمای خرید سرور فیزیکی برای همه (از مبتدی تا حرفه ای) را از دست ندهید.

7- نرم‌افزار

 هزینه‌ی نرم‌افزار سرور نیز باعث افزایش قیمت سرور می‌شود. برای مثال، هزینه‌ی سیستم‌عامل، نرم‌افزارهای مجازی‌سازی، پشتیبانی و نگهداری نرم‌افزارها و برنامه‌های مرتبط با سرور می‌تواند به هزینه‌های سرور افزوده شود. دقت کنید که نصب سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای قفل شکسته روی سرور نه تنها قیمت را کاهش نمی‌دهد، بلکه سرور را در برابر تهدیدات سایبری آسیب‌پذیر می‌کند. به همین دلیل، سعی کنید با خرید نسخه‌های قانونی این نرم‌افزارها از پشتیبانی‌های فنی برخوردار شوید.

پیشنهاد مطالعه

8- مصرف برق

 هزینه‌ی مصرف برق سرور یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین هزینه است. سرورهای با توان بیشتر، اغلب مصرف برق بیشتری دارند. به علاوه، هزینه‌های خنک‌سازی و سیستم سرمایشی نیز باید در نظر گرفته شود.

9- فضای ذخیره‌سازی

 هزینه‌ی فضای ذخیره‌سازی برای سرور نیز مهم است. فضای ذخیره‌سازی با کیفیت بالا، اغلب هزینه بیشتری دارد. همچنین، هزینه‌های مربوط به پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات نیز باید در نظر گرفته شود. به بیان دقیق‌تر، هزینه‌ای که برای خریدن سرورها پرداخت می‌کنید، جدای از هزینه‌ای است که برای خریدن هارد دیسک‌ها یا حافظه‌های حالت جامد اختصاص می‌دهید.

اگر در نظر داشته باشید سرعت دسترسی به اطلاعات را افزایش دهید باید از حافظه‌های حالت جامد استفاده کنید که قیمت بیشتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند، اما در مقابل گرمای کمتری تولید می‌کنند و مستعد خرابی‌های رایج هارد دیسک‌ها نیستند. در مقابل، اگر از هارد دیسک‌ها استفاده کنید به فضای ذخیره‌سازی بیشتری دسترسی دارید، اما در مقابل سرعت دسترسی به اطلاعات کمتر از SSDها می‌شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود ترکیبی از دو حالت فوق را استفاده کنید تا بتوانید از مزایای هر دو رسانه ذخیره‌سازی استفاده کنید.

10- شبکه

سرورها به تراشه‌های شبکه با توان بالا تجهیز شده‌اند، اما اگر به دنبال پهنای باندی 10/25 یا 40 گیگابیت بر ثانیه باشید، باید کارت‌های شبکه جداگانه را خریداری کرده و روی سرور نصب کنید که یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت سرور خواهند بود.

عوامل موثر بر قیمت نهایی سرور
پشتیبانی و نگهداری در کنار نیروی انسانی که برای مانیتورینگ سرور انتخاب می‌کنید می‌توانند قیمت سیستم سرور را تحت تاثیر قرار دهند.

11- امنیت

کمتر شرکتی را پیدا می‌کنید که سرور را بدون وجود هیچ‌گونه نرم‌افزار یا بسته امنیتی مورد استفاده قرار دهد. نصب دیوارهای آتش، بسته‌های امنیتی، ابزارهای تشخیص و شناسایی نفوذ و غیره نیز به شکل غیر مستقیم باعث افزایش هزینه‌های سرور می‌شوند.

12- پشتیبانی و نگهداری

هزینه‌های مربوط به پشتیبانی و نگهداری (مانند تعمیرات، پشتیبانی فنی و غیره) نیز باید در هزینه‌ی سرور لحاظ شود.

به‌طور کلی، هزینه‌های سرور به عوامل مختلفی وابسته هستند و برای کاهش هزینه‌ها، باید به نوع کاربری که از سرور انتظار دارید دقت کنید تا بیهوده هزینه نکنید.

آنچه در مورد عوامل موثر بر قیمت سرورها آموختیم

در این مقاله تلاش کردیم مهم‌ترین عواملی که بر قیمت سرور تاثیر می‌گذارند، به شما معرفی کنیم. به طور کلی هنگام انتخاب سرور، باید به نیازهای خود توجه ویژه داشته باشید. را در نظر بگیرید. اگر نیاز به سروری دارید که بتواند حجم زیادی از ترافیک را پردازش کند باید سروری انتخاب کنید که قابلیت نصب دو پردازنده مرکزی را داشته باشد و اجازه دهد چند ترابایت حافظه اصلی روی آن نصب کنید. در مقابل، اگر بودجه محدودی دارید، می‌توانید به سراغ خریدن سرورهایی بروید که مشخصات پایین‌تری دارند و در گروه سرورهای ایستاده‌ای قرار می‌گیرند که شبیه به کامپیوترهای خانگی هستند، اما توان پردازشی بالاتری ارائه می‌کنند. همچنین، شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که تجهیزاتی که دارند به‎‌درستی نگهداری می شوند تا از هزینه های بیشتر در آینده جلوگیری کنند. برای کمک به کاهش هزینه‌های نگهداری سرور، «چک لیست نگهداری سرور» بخوانید.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا