به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

معرفی انواع هارد سرور و بررسی بهترین هاردهای سرور hp

معرفی انواع هارد سرور و بررسی بهترین هاردهای سرور hp

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در دی 1396 نوشته شده بود و در فروردین 1400 دوباره بررسی و به‌روز شده است.همچنین این مطلب در آذر 1400 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است.

اگر برای راه انداختن یک شبکه مناسب به دنبال تامین تجهیزات هستید احتمالا هارد سرور یکی از دغدغه های شما بوده است. هارد دیسک های بکار رفته در سرورها و کامپیوترهای شخصی تاثیر مستقیم روی سرعت و کارایی سیستم دارند. در این مقاله قصد داریم پس از آشنایی با هارد سرور و انواع آن و بررسی مشخصات هارد سرور، نکات مهم در خرید هاردسرور را بررسی کنیم و راهنمای خرید هارد سرور را برای انتخاب راحت‌تر و بهتر ارایه دهیم. همچنین با تکنولوژی HPE Server Drives که شامل انواع هارد درایوهای قابل استفاده در سرورهای hp هستند آشنا شویم و ببینیم که هر نوع هارد برای کدام اپلیکیشن مناسب هستند. با فالنیک همراه باشید.

قیمت سرور hp تحت تاثیر تعداد و نوع هارد است برای اطلاع از قیمت می‌توانید با کارشناسان فالنیک به شماره 02154591915 تماس بگیرید.

هارد سرور چیست؟

به هارد دیسکی که روی سرور استفاده می‌شود هارد سرور گفته می‌شود. سرور، هسته اصلی دیتای شبکه است در نتیجه هارد سرور، اهمیت خاصی دارد چون تمام اطلاعات و برنامه‌ها روی آن ذخیره می‌شود. سرور همیشه روشن است پس هارد سرور باید بتواند در ساعات زیاد و با حجم زیاد اطلاعات کار کند.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی و دسکتاپی به شرح زیر است:

  1. مکانیزم خنک کردن، سنسورهای تشخیص و تصحیح لرزش و کنترل جریان هوا در هارد سرور با هارد دسکتاپی فرق دارد تا بتواند Uptime بالایی داشته باشد.
  2. ویژگی‌های بیشتری در زمینه error detection and correction دارد.
  3. هارد سرور در دو نوع simple swap and hot swap وجود دارد. هارد سرور hot swap را می‌توان بدون خاموش کردن سرور، از سرور خارج و یا تعویض کرد. این هاردهارا هات پلاگ هم می‌نامند و معمولا اینترفیس SAS دارند. هارد Simple swap هارد معمولی است که شلف آبی رنگ دارد.
  4. هارد سرور در زمینه پیکربندی RAID ویژگی‌های بیشتری دارد. فریمور هارد سرور دارای error recover control (ECC) است که وظیفه کنترل خطا در محیط RAID را بر عهده دارد. این ویژگی در هاردهای وسترن دیجیتال عنوان Time Limited Error Recovery (TLER) و در هاردهای سامسونگ و هیتاچی عنوان command completion time limit (CCTL) و در هاردهای سیگیت عنوان Error Recovery Control (ERC) را دارد.
  5. هارد سرور طول عمر بیشتر و گارانتی بیشتری دارد.
  6. هارد سرور، قابلیت اطمینان بیشتر و سرعت بیشتر و البته قیمت بیشتر دارند.
  7. هارد سرور کارایی بیشتری دارد و می‌تواند همزمان چندین درخواست را پاسخ دهد.
  8. زمان پاسخ به درخواست در هارد سرور کمتر است.
  9. حافظه Cache بیشتری دارد.

برای آشنایی با قطعات سرور، مقاله “آشنایی با قطعات و اجزای تشکیل دهنده یک سرور” را مطالعه کنید.

انواع هارد سرور از نظر اینترفیس

انواع هارد سرور از نظر اینترفیس به 6 دسته تقسیم می‌شود:

  1. SCSI: این تکنولوژی قدیمی است و دیگر تولید نمی‌شود.
  2. SAS: مخفف Serial Attached SCSI است و سرعت 1,200Mb/sec و 15000RPM و توان عملیاتی 12Gb/sec دارند. کاربرد SAS زمانی است که سرعت بالا به همراه rewriting cycle زیاد لازم داریم مثلا سیستم های مدیریت کوئری‌های زیاد مثلا ترمینال سرور و 1C-server، سیستم های distributed، وب سرورهای با لود بالا و database management systems (DMS). شاید قیمت بالای این اینترفیس نقظه ضعفش به حساب آید.
  3. NL-SAS (Near Line SAS): هاردهای enterprise-level SATA با اینترفیس SAS هستند.
  4. FDE/SDE: همان SAS است اما سیستم رمزگذاری به آن اضافه شده است.
  5. FC: در SAN ها استفاده می‌شود و از پروتکل انتفال فیبر نوری استفاده می‌کند در نتیجه سرعت بالایی دارد.
  6. SATA: مخفف Serial Advanced Technology Attachment و اینترفیس سریالی است. هارد SATA به عنوان هارد سریالی هم شناخته می‌شود. قابلیت تصحیح خطا به صورت اتوماتیک دارد و امنیتی خوبی در انتقال دیتا دارد. SATA های جدید قابلیت differential-signal-amplified-system دارند که نویز را از سیگنال فیلتر می‌کند و با ولتاژ کمتری کار می‌کند. هارد SATA در حجم دیتای زیاد و سرعت کم (سرعت 600Mb/sec و 5400-7200 RPM و توان عملیاتی 6Gb/sec) را مدیریت می‌کند و قیمت کمی هم دارد.
انواع هارد سرور از نظر اینترفیس
انواع کاربری SATA و SAS

انواع هارد سرور از نظر تکنولوژی

از نظر تکنولوژی انواع هارد سرور در سه دسته قرار می‌گیرند:

  1. HDD که با عنوان هارد در بازار شناخته می‌شوند، دارای قطعات متحرکی مانند پلاتر و هد هستند و دیتا روی صفحات هارد ذخیره می‌شود. سرعت چرخش دیسک را با پارامتر RPM (دور در دقیقه) بیان می‌کنند. RPM مقادیری چون 15000 و 10000 و 7200 و 5400 دارند. تفاوت هارد 10k با 15k که در سرورهای به کار می‌روند، در سرعت است. هرچه RPM بیشتر باشد زمان تاخیر چرخش دیسک و زمان دسترسی کم می‌شود و نتیجه آن کارایی بالاتر و البته قیمت بیشتر است. سریع ترین هارد سرور، هاردهای با سرعت 15k هستند. rpm در کامپیوترها و لپ تاپ‌ها بین 5400 و 7200 است.
  2. SSD مخفف Solid State Drive است و هیچ قطعه متحرکی ندارد در نتیجه هدی ندارد که برای خواندن و نوشتن دیتا حرکت کند و همین باعث افزایش طول عمر و سرعت آن می‌شود. SSD دیتا را روی حافظه فلش ذخیره می‌کند. ظرفیت SSD ها بین 120 گیگابایت تا 2 ترابایت و قیمت آنها 2 تا 4 برابر هاردهای SATA است.
  3. NVMe مخفف Non-Volatile Memory Express است و در سال 2013 عرضه شد. NVMe نوعی SSD است که روی اسلات PCIe مادربورد نصب می‌شود. PCIe سرعت بالایی دارد و در هاردها سرعت را به 32 Gb/s و پهنای باند و توان عملیاتی را به 3.9 GB/s می‌رساند. کاربرد آن در گیمینگ و ادیت ویدئو با رزولوشن بالا است.
پیشنهاد مطالعه

مزایا و ویژگی ‌های اصلی ssd

هارد درایوهای ssd نسبت به هاردهای hdd از سرعت و کارایی بالاتری برخوردارند. ویژگی‌های خاص SSDها، باعث افزایش سرعت و کارایی سیستم شما می‌شوند؛ این ویژگی‌ها عبارتند از:

1. کارایی بالاتر و زمان تاخیر بهتر

ssd ها سرعت خواندن و نوشتن دیتاهای تراکنشی را فراهم می‌کنند بر خلاف hdd ها که برای Random Read باید قبل از شروع انتقال داده، هد روی مکان دقیق داده موجود در پلاتر دیسک قرار گیرد، SSD ها هیچ قسمت متحرک یا پلاتر گردان ندارند تا باعث مشکلات Latency و زمان تاخیر شوند در نتیجه دسترسی به داده سریعتر اتفاق میفتد. درایوها با وجود Seek Time سریعتر می‌توانند IOPS بالا و دسترسی سریعتر به داده و زمان تاخیر بهتر داشته باشند.

2. کاهش زمان بوت سیستم
3. اجرا و بارگذاری انواع نرم افزار به صورت بی وقفه
4.  پشتیبانی از رابط ورودی / خروجی DDR4
5. سرعت بالای کپی انواع فایل‌ها
6. مصرف انرژی کمتر و تولید کمتر گرما

مصرف برق SSD ها در مقایسه با HDD های گردان سنتی بسیار کمتر است. نبود موتور، مصرف برق SSD را بسیار کاهش می‌دهد در نتیجه درایو هم برق کمتر می‌کشد: کمتراز دو وات در حالت Idle و کمتراز نه وات در حالت Maximum. پیشنهاد می‌کنم در تکمیل این مبحث مقاله “مقایسه هارد درایوهای ssd و hdd” را مطالعه کنید.

7. مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه و مناسب محیط‌های سخت و غیرمعمول

SDD ها به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص خود، در محیط‌هایی قابل استفاده هستند که درایوهای سنتی و گردان HDD را نمی‌توان استفاده کرد. SSD ها در برابر تکان‌های شدید مقاومند و در عمل، مشکلات ویبره حاصل از گردش دیسک را حذف کرده‌اند.

8. قابلیت اطمینان بالا؛ پایداری و ماندگاری اطلاعات

9. پشتیبانی از RAID

10. حفاظت از سرمایه

پیشنهاد مطالعه

SSD ها به راحتی جایگزین HDD ها هستند چرا که نیازی به تغییری خاص یا برنامه نویسی نیست. در خشاب های موجود HDD Hot Plug قابل نصب هستند و نیازی به تغییر در سیستم عامل یا ابزارهای زیرساخت ندارند. این درایوها به صورت SAS و SATA هستند و به هیچ تغییر خاصی در فریمور یا سخت افزار نیاز ندارند. البته توجه داشته باشید که در یک Logical Array امکان ترکیب SSD و HDD وجود ندارد اما می‌توانید در سیستم آنها را ترکیب کنید تا کارایی بهتری از استفاده از هر دو تکنولوژی داشته باشید.

البته هارد درایوهای SSD معایبی نیز دارند، از جمله آن می‌توان به هزینه بالاتر آن نسبت به هاردهای HDD اشاره نمود، اما این مشکل نیز امروزه با توسعه سرویس‌های ابری و ذخیره‌سازی آنلاین تا حدی حل شده است. همچنین اگر کاربران به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز داشته باشند می‌توانند ترکیبی از هاردهای SSD و HDD را بر روی سیستم خود استفاده کنند.برای اینکه در اپلیکیشن‌های Data-Intensive سرعت بیشتری داشته باشید استفاده از هارد درایوهای SSD توصیه می‌شود که در محیط‌های انترپرایزی، کارایی بالا را به همراه زمان تاخیر پایین فراهم می‌کنند.

NVMe ها سریع‌ترین هارد موجود در بازار هستند و البته بسیار گران.

مزایا و ویژگی ‌های اصلی SSD
مقایسه SSD و HDD

گفتگوی TechTalk: بررسی انواع تکنولوژی در هارد درایوها

در این قسمت، کارشناسان ما مسعود سوری و علی کاظمی، به بررسی هارد درایو ها می‌پردازند. مبحثی که هم در حوزه مصارف خانگی، و هم مصارف تجاری و انترپرایزی بسیار مهم و قابل توجه است و در واقع ابزار اصلی در راهکارهای ذخیره سازی و استوریج است. عناوین مهمی که در این ویدئوی 20 دقیقه‌ای می‌بینید در ادامه آمده است:

  1. بررسی تکنولوژی ATA و IDE و SCSI و SATA و SAS
  2. بررسی انواع هارد و ssd
  3. چگونگی انتخاب هارد درایو مناسب

انواع هارد سرور از نظر اندازه و ظرفیت

اندازه درایو با عنوان فرم فاکتور درایو بیان می‌شود. هاردها در دو اندازه در دسترس هستند: 3.5 و 2.5 اینچی که به ترتیب lff و sff نام دارند.

اندازه 3.5 اینچی رایج‌ترین اندازه برای هارد است و ظرفیت مناسبی برای ذخیره دیتا در اختیارتان می‌گذارد. این اندازه در سرورهایی که حجم دیتا زیاد است توصیه می‌شود. هارد 3.5 اینچی در مقایسه با هارد 2.5 اینچی، مصرف برق بیشتری دارد. قیمت هارد 3.5 اینچی در کنار ظرفیت بالایی که دارند باعث می‌شود هزینه ذخیره هر گیگ دیتا، به صرفه باشد.

پیشنهاد مطالعه

هاردهای SSD در اندازه 2.5 اینچی در بازار هستند و برای آنها می‌توانید از مبدل 3.5 اینچی استفاده کنید تا در سرور جای گیرد. ظرفیت هارد 2.5 اینچی در مقایسه با 3.5 اینچی کمتر است و اصولا در قیمت بیشتر و سرعت بالاتر معروفند.

در زمان نگارش این مقاله، بالاترین حجم هارد سرور متعلق به هارد 16 ترابایتی است.

انواع هارد سرور بر اساس برند

می‌دانیم که تنها سه تولیدکننده اصلی هارد در دنیا وجود دارد و بقیه برندها، هاردهای سفارشی خود را طبق تکنولوژی‌های موردنظرشان از این شرکت‌ها تحویل می‌گیرند مثلا hp. حالا مزیت این کار چیست؟ هارد مخصوص برند دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. سازگاری بیشتر با سخت افزارهای آن برند با وجود فریمور مخصوص
  2. تست هارد سرور تحت سخت ترین آزمایشات و کنترل کیفیت برای به حداقل رساندن مشکلات پنهان هارد: هر هارد درایو hp به مدت 3.35 میلیون ساعت، تحت سخت‌ترین آزمایشات و برنامه تعیین کیفیت قرار گرفته است.
  3. گارانتی و خدمات پس از فروش: HPE برنامه‌های طولانی مدت خرید، بازگشت و بازیافت محصول را در بسیاری از مناطق جغرافیایی ارایه می‌­دهد. پس با خرید محصولات اچ پی، خیالتان راحت است که پس از گذراندن عمر مفید و از رده خارج شدن سخت‌افزارها، می‌توانید این محصولات بازگشتی را در پروسه بازیافت و بازیابی قرار دهید.

همه سخت‌افزارهای HPE فرایند کنترل کیفیت دقیقی را سپری می‌کنند در نتیجه برای استفاده در محیط سروری تایید می­‌شوند. مرکز پشتیبانی HPE با وجود ابزار، متخصصان و دسترسی به اطلاعات آن­لاین، امکان شخصی­‌سازی را برای مراقبت­‌های آن­لاین این سخت‌افزارها فراهم کرده و امکان برقراری ارتباط با بخش پشتیبانی به صورت زنده و رایگان در مرکز پشتیبانی وجود دارد.

هاردها و محصولات ذخیره ساز hp در سرور

اچ پی در زمینه ذخیره‌سازی، متنوع‌ترین و گسترده‌ترین محصولات را دارد که برای پلت‌فرم‌های سروری اچ پی بهینه شده‌اند و باعث می‌شوند در چالش رشد روزافزون داده که از آن انفجار داده یاد می‌شود، مشتریان بتوانند کارایی را در گلوگاه‌‌ها (Bottleneck) بهتر کنند.

ممکن است از سرورهای اچ پی در کسب‌وکارهای کوچک استفاده کنید و یا شاید در دیتاسنترهای Mission Critical از آنها استفاده کنید اما در هر حال، راهکار ذخیره‌سازی اچ پی وجود دارد که می‌توانید برای اجرای حجم‌های کاری اپلیکیشن‌های خود، به آن اطمینان کنید.

هاردها و محصولات ذخیره ساز hp در سرور
4 محصول hp در زمینه ذخیره سازی در سرور

محصولات اچ پی در زمینه ذخیره سازی و استوریج عبارتند از:

  1. hdd ها
  2. ssd ها
  3. کنترلرهای اچ پی

سبد محصولات کنترلرهای HPE Smart Array، در زمینه‌ی تکنولوژی RAID کنترلرهای کلاس انترپرایز، کامل است و تکنولوژی Fault Tolerance (ادامه انجام کار در صورت وقوع خطا) در استوریج‌های متصل و برای بهبود عملکرد، استفاده می‌شود. این کنترلرها باعث سادگی در تجربه کاربری شده و زمان Uptime را به حداکثر می‌رساند.

  1. HBA های اچ پی

HPE Host Bus Adapter یا HPE HBA، اتصالات قابل اطمینان SAS را به DAS، Shared Storage و Tapeها، با کم‌ترین هزینه فراهم می‌کند. و برای سرورهای اچ پی که مثلا در حال اجرای برنامه‌هایی مانند Hadoop و vMware vCenter هستند مناسب است و برای اینکه انعطاف پذیری بیشتری فراهم شود، می‌توانید آنها را در حالت Simple RAID استفاده کنید.

در ادامه بررسی مفصل و کامل انواع هارد سرور hp و انواع هارد hdd و هارد ssd برای سرور hp می‌پردازیم. با فالنیک همراه باشید.

بررسی hpe hdd ها

محصولات و سخت‌افزارهای HPE با کیفیت و اعتبار بالای خود، طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ را حمایت می­‌کنند. HPE HDD ها کم‌ترین هزینه در هر گیگابایت و بیش‌ترین ظرفیت را بین محصولات دارند. آنها برای حجم‌های کاری Core Compute ایده‌آل هستند: مانند Exchange، CRM و آرشیو داده.

هارد درایوهای (HPE Hard Disk Drive (HDD یکی از محصولات موفق HPE است که برای هر حجم کاری و دلخواهی کیفیت و کارایی بالایی دارند. سخت‌افزارها و هارد درایوهای HPE طوری طراحی شده‌اند که در پلت‌فرم‌های سرور HPE بیشترین کارایی را داشته باشند و در نتیجه سرورها بیشترین بازدهی و کارایی را خواهند داشت. از طرفی هم، نرم‌افزارهای تعبیه شده‌ای فراهم شده تا این هارد درایوها قابلیت کار به صورت شبانه‌روزی را داشته باشند. از HDD ها برای سه نوع کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها، متوسط و بزرگ به همراه دو رابط SAS و SATA می‌توان استفاده کرد که دارای پهنای باند 12Gb/s هستند و همین سرعت بالا، نیازهای انواع مشتریان را پاسخ می‌دهد.

می‌توانید از این هارد درایوها در شرکت­‌های انترپرایز، برای Email و ERP و CRM، با رابط SAS و پهنای باند 12Gb با 3 سال، عمر مفید استفاده کنید که البته اگر در شرکت‌ها و موسسات متوسط برای Reference، تهیه بکاپ و آرشیو اطلاعات استفاده شود، عمر مفید آنها یک سال است و امکان استفاده از SAS 12Gb و SATA 6Gb وجود دارد. در استارتاپ‌ها و SMBها نیز برای بوت و تهیه بکاپ می‌توان از این هارد درایوها با عمر مفید یک سال استفاده کرد.

هارد درایوها که در ابعاد 3.5 اینچی (LFF) و 2.5 اینچی (SFF) هستند، طبق استانداردها عمر مفید یک سال دارند. بسته به نوع استفاده از هاردها و حساسیت محیطی که از آنها استفاده می‌کنید، باید عمر مفید هارد درایوها را همواره مورد توجه قرار دهید.

سخت افزار HPE ترکیبی از بهترین عملکرد، کارایی و دسترس پذیری است و فناوری مناسبی برای طیف گسترده‌ای از فعالیت­‌های متنوع از جمله فعالیت­‌های تجاری شناخته شده است.

پیشنهاد مطالعه

انواع hdd ها بر اساس حجم کاری

HPE Hard Disk Driveها برای هر حجم کاری، کارایی را به همراه یکپارچگی داده و امنیت فراهم می‌کنند و کمترین هزینه را به ازای هر گیگابایت دارند. این هارد درایوها دو رابط کاربری دارند: (SAS 12G) و (SATA 6G) و همچنین در دو شکل ظاهری (SFF 2.5″) و (LFF 3.5″) در دسترس هستند. این هارد درایوها برای سه نوع حجم کاری استفاده می‌شود:

  1. حجم کاری (Enterprise (performance optimized:

HDDهای انترپرایزی یعنی SAS 15K & 10K می‌توانند بالاترین سطح از کارایی و قابلیت اطمینان را برای اپلیکیشن‌های mission-critical و I/O-intensive فراهم کنند.

  1. حجم کاری (Midline (capacity optimized:

HDDهای Midline یعنی SAS/SATA 7.2K می‌توانند ظرفیت، کارایی و قابلیت اطمینان بالایی را برای اپلیکیشن‌های business-critical و I/O-intensive فراهم کنند. مثلا هارد زیر:

HPE 12TB Midline 7.2K SAS 12G LFF (3.5in) Helium 512e Digitally Signed Firmware HDD

این هارد سرور hp علاوه بر صرفه اقتصادی، بیشترین ظرفیت سخت‌افزاری را با قابلیت اطمینان فراهم می‌کند. اگر برای سرورهای خود و تامین نیازهای حجم ذخیره‌سازی رو به رشدتان، به هارد درایوهای قابل اطمینان، مقرون‌به‌صرفه و ظرفیت بالا نیاز دارید، اچ پی، هارد درایوهای سروری Midline را با بالاترین ظرفیت، کارایی و قابلیت اطمینان برای اپلیکیشن‌های دیتاسنترها پیشنهاد می‌دهد که حجم زیادی از اطلاعات را ذخیره می‌کنند.

این هاردها امکان ذخیره بیشترین اطلاعات را بدون قربانی کردن کارایی یا قابلیت اطمینان فراهم می‌کنند. این درایوها برای ذخیره حجم وسیعی از اطلاعات مورد نیاز شما بسیار ایده‌آل هستند. HPE Server Midline Hard Driveها از SMART و HPE Systems Insight Manager نیز پشتیبانی می‌کنند.

هارد درایوهای Midline اچ پی، برای محتوای دیجیتالی که در حال رشد هستند، ذخیره‌سازی در حجم بالا، و محیط‍‌های زیرساخت وب و کلودها بسیار ایده‌آل هستند.  در این زمینه، محصولات متنوعی از راهکارهای بهینه شده ارایه شده که شامل 12 ترابایت فضای ذخیره‌سازی در یک دستگاه منفرد است.

سنسورهای ارتعاشی چرخشی، حرکات چرخشی را به گونه‌ای بهینه کرده‌اند که قابلیت اطمینان در سطح انترپرایز، در هارد درایوهای Midline فراهم شود. این درایوها که هم به صورت 2.5 اینچی (SFF) و هم 3.5 اینچی (LFF) موجود هستند، طیف گسترده‌ای از ظرفیت‌ها را فراهم می‌کنند.

  1. حجم کاری Entry:

HDDهای Entry برای اپلیکیشن‌های non-critical مناسبند که ظرفیت بالایی را با کمترین هزینه به ازای هر گیگابایت فراهم می‌کنند.

انواع HDD ها بر اساس حجم کاری

جدول بررسی انواع HDD ها بر اساس حجم کاری

* این کلاس تنها روی سرورهای پرولیانت اچ پی در سرورهای Entry/SMB پشتیبانی می‌شود:

  • استفاده از هارد درایوهای سروری Entry اچ پی، کمترین هزینه را دارد و در عین حال، قابلیت اطمینان، قربانیِ این کم هزینه بودن نمی‌شود.
  • این هارد درایوها در مصارف Non-mission critical، کمترین هزینه را به ازای هر گیگابایت ($/GB) دارند و نرخ انتقال داده‌ها در سرورهای موجود، 6 Gb/sec است.

مزایا و ویژگی ‌های اصلی hp hdd

ویژگی‌های استاندارد

هارد درایوهای HPE، با هدف ارایه بهترین کارایی در سرورهای HPE، توسعه یافته‌اند و تحت پروسه سخت‌گیرانه‌ای، ناسازگاری آن‌ها با فریمور و سیستم‌عامل نیز برطرف شده است. HPE Drive Firmware در سرورهای پرولیانت ایستاده و رک‌مونت، خانواده‌ی Apollo، پلت‌فرم‌های Blade و Synergy طوری طراحی شده‌ که هم کارایی و هم سازگاری را به حداکثر برساند.

در صورتی که باید از هارد درایوهای انترپرایزی استفاده کنید، باید حتما کارایی مناسبی داشته باشند و باید پروسه کنترل کیفیت اچ پی را گذرانده باشند که با برچسب best-in-class مشخص می‌شوند. هارد درایوهای HPE Midline نیز از پروسه کنترل کیفیت مشابهی بهره می‌برند که کارایی و اطمینان مورد نیاز شما را در حجم‌های کاری کم (کمتر از 40% I/O) فراهم می‌کنند.

تامین امنیت اطلاعات

تمامی هارد درایو های سروری اچ پی دارای ویژگی HPE Digitally Signed Firmware هستند و با استفاده از آن می‌توانید از دسترسی غیر مجاز به اطلاعات خود جلوگیری کنید. HPE DS این امنیت و اطمینان را فراهم می‌کند که Firmware درایو از منبع معتبری تامین شده و خطری آن را تهدید نمی‌کند و از سیستم در مقابل حملات مخرب محافظت می‌کند و از دسترسی‌های غیرمجاز به داده‌های شما جلوگیری می‌کند. 

برای محافظت پیشرفته از داده‌ها و همچنین رمزگذاری آنها، مشتریان باید کنترلرهای HPE Smart Array خود را با HPE Smart Array Secure SR Encryption استفاده کنند. این راهکار رمزگذاریِ کنترلرمحور برای سرورهای اچ پی در نظر گرفته شده که داده‌های موجود در هر نوع استوریج متصل به سیستم، محافظت می‌کند. این راهکار با مقررات سختگیرانه HIPAA و Sarbanes-Oxley مطابقت دارد.

هشدار، پیش از خرابی

با ارتباطی که بین SMART Array Controller و Systems Insight Manager وجود دارد، SMART در هارد درایوهای HPE قادر به پیش‌بینی خرابی‌های احتمالی می‌شود. پس اگر در یکی از درایوها خطایی رخ دهد، Smart Array Controller و System Insight Manager و یا SMART hard disk drive، شما را از آن باخبر خواهند کرد تا بتوانید قبل از خرابی و Fail شدن هارد، اقدام به جایگزینی هارد درایو کنید.

Smart Carrierها

HPE Hard Driveها با وجود smart carrier ها، طوری طراحی شده‌اند که رابطی برای انتقال اطلاعات مدیریتی و برقراری ارتباط در شرایط بحرانی با کاربر فراهم شود. LEDهای وضعیت سیستم و در حال چرخش بودن چراغ Activity Ring، بیانگر این است که پروسه نوشتن داده در حال انجام است و کاربر از وضعیت کنونی سیستم‌اش آگاه می‌شود.

LED آبی رنگ که در پشت دستگیره هارد قرار دارد، از راه دور، قابل فعال شدن است تا درایو مورد نظر قابل تشخیص باشد. اگر چراغ do-not-remove که در دکمه Eject قرار دارد، آبی رنگ باشد، یعنی کاربر نباید درایو را خارج کند زیرا ممکن است Data Loss اتفاق بیفتد.

پیشنهاد مطالعه

هارد درایوهای هلیومی hp

وجود گاز هلیوم باعث می‌شود که درایوها ظرفیت بالایی را فراهم می‌کنند، بی‌صداتر و خنک‌تر کار کنند و برق کمتری نیز مصرف می‌کنند. هاردهای هلیومی با مصرف برق کمتر، حرارت کمتری تولید می‌کنند و سریعترند.

با اینکه هارد درایوها عایقکاری و مهرو موم شده هستند، اما باز هم در داخل آنها هوا وجود دارد. این هوای موجود در HDDها می‌تواند صدمات ناشی از لرزش صفحات هارد را کاهش دهد. لرزش صفحات هارد، تولیدکنندگان را مجبور می‌کند تا بین صفحات در یک هارد، فاصله بیشتری تعبیه کنند اما چگالی ذخیره‌سازی هارددیسک‌ها محدود می‌شود. (منظور از چگالی ذخیره‌سازی، نسبتِ فضای ذخیره‌سازی به فضای فیزیکی که هارد اشغال می‌کند، است)

در درایوهای جدیدتر که با گاز هلیوم پر شده‌اند، به طور مجازی این لرزش‌ها حذف شده‌اند زیرا چگالی گاز هلیوم، یک هفتم چگالی هواست. این کمتر بودن چگالی هلیوم، باعث می‌شود تا مکانیسم خواندن/نوشتن، راحت‌تر و دقیق‌تر انجام شود و مقاومت چرخش صفحات دیسک کمتر شود.

درایوهایی که با این گاز پر شده‌اند می‌توانند به طور موثری ضربه‌ها و لرزش‌ها را کاهش دهند. با کاهش لرزش‌ها و ضربه‌های درونی، می‌توانیم پلاترها و صفحات هارددیسک‌ها را به هم نزدیک‌تر کنیم یعنی صفحات را با فاصله کمتری نسبت به یکدیگر تعبیه کنیم. در نتیجه با تعبیه تعداد صفحات بیشتر در همان حجم فیزیکی قبلی، به ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری دست می‌یابیم. همچنین وجود گاز هلیوم باعث می‌شود که درایوها بی‌صداتر و خنک‌تر کار کنند و برق کمتری نیز مصرف می‌کنند. هاردهای هلیومی با مصرف برق کمتر، حرارت کمتری تولید می‌کنند و سریعترند.

پیشنهاد hp برای انتخاب هارد درایو مناسب

متخصصین اچ پی، بهترین ترکیب از کارایی، دسترس‌پذیری و ارزشمندی محصولات را در قالب Recommended Options پیشنهاد می‌دهند که بتوانید تکنولوژی مناسبی را متناسب با حجم‌های کاری مورد استفاده‌تان، انتخاب کنید که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

پیشنهاد hp برای انتخاب هارد درایو مناسب
HE درایو با گاز هلیوم است.
پیشنهاد مطالعه

بررسی hp ssd ها

برای افزایش کارایی و سرعت در حجم کاری شما، SSD ها هارد درایوهای مناسبی هستند. جدیدترین آنها SSD های 2.5 اینچی NVMe PCIe هستند که از طریق PCIe Bus مستقیما با اپلیکیشن شما ارتباط برقرار می‌کنند، پهنای باند I/O را افزایش داده و زمان تاخیر را کم می‌کنند. به عنوان مثال شما می‌توانید تمام دیتابیس خود را در یک درایو قرار دهید.

درایوهای اچ پی، دارای HPE Smart Carrier هستند که آیکون‌های راحتی دارد و با یک نگاه، می‌تواند فعالیت درایو را گزارش دهد و با داشتن Do not Remove، از Data Loss (از دست رفتن داده) جلوگیری می‌کند.

طبق آمار، روزانه 2.5 اگزابایت (یک میلیارد گیگابایت) داده و اطلاعات تولید می‌شود. اپلیکیشن‌ها در بیگ دیتاها، باید بتوانند داده‌های بیشتری را با سرعت بیشتری بخوانند و بنویسند. HPE SSD ها، با کارایی استثنایی، طول عمر بالا و زمان تاخیر کم، می‌توانند دسترسی شما به داده‌هایتان را سریع‌تر کنند و در عین حال مصرف برق کمتری دارند. در مقایسه SSDها با HDDها، مشتریان به کارایی بالای SSDها پی برده‌اند که در عین حال در قیمت و خصوصا ظرفیت‌های زیرِ یک ترابایت قابل رقابت هستند.

بهترین کارایی SSD ها، در اپلیکیشن‌های Random Data

HPE SSD ها برای انترپرایزها مناسبند زیرا اپلیکیشن‌های متنوع Write Workload دارای Random Data بالا هستند. در مقایسه SSD و HDD می‌توان گفت که Random Read and Write IOPS  در SSD ها به شکل چشمگیری بهتر است اما توان عملیاتی HDD ها در sequential read and write بهتر است پس در نتیجه بزرگترین مزیت SSD ها در اپلیکیشن‌های Random Data است.

می‌توان نتیجه گرفت که این کارایی بالا، زمان تاخیر کم و مصرف برق پایین در SSD ها، مزایای بسیاری را برای اپلیکیشن‌هایی فراهم می‌کنند که قبلا از ظرفیت بالای HDD ها برای افزایش کارایی استفاده می‌کردند.

ویژگی‌های انترپرایزی برای اپلیکیشن‌های دیتاسنتری

HPE SSD ها، ویژگی‌های مهمی که در دیتاسنتر خود نیاز دارید را دارند. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  • Full Datapath Error Detection
  • Surprise Power Loss Protection
  • HPE SmartSSD Wear Gauge Support

نکته: قابلیت SmartSSD Wear Gauge از طریق HPE Smart Carrier فعال می‌شود و HPE SSD ها با استفاده از آن می‌توانند میزان داده نوشته شده را مانیتور کنند و زمانی که دیوایس به حداکثر عمر پشتیبانی شده رسیده باشد را گزارش کنند.

اگر قصد استفاده از این درایوها در محیط‌های عملیاتی سنگین و یا لوکال استوریج‌ها داشته باشید، می‌توانید آنها را با رسانه‌های سنتی که دیسک گردان داشتند مقایسه کنید، نتیجه این است که قطعا توان عملیاتی بسیار بالا در I/O، زمان تاخیر بسیار عالی، مصرف برق پایین، قابلیت اطمینان بسیار بالا، خواندن و نوشتن سریعتری خواهید داشت.

SSD ها زمان تاخیر حاصل از Seek Time که در هر بار عملیات خواندن از دیسک اتفاق می‌افتد را حذف کرده‌اند در نتیجه کارایی بالایی را در Random Read فراهم می‌کنند. اغلبِ SSD ها در قالب SFF 2.5 یا Small Form Factor و LFF 3.5 یا Large Form Factor قابل تهیه هستند و کاربرد همه منظوره آنها در سبد محصولات سرورهای پرولیانت hp قابل توجه است. این درایوها بسیار با کیفیت هستند و کاملا برای زیرساخت سرورهای hp موجود شما مناسبند.

SSD ها قطعات متحرک ندارند، قابلیت اطمینان بیشتری دارند، مصرف برق آنها کمتر از درایوهای گردان سنتی است. کاربرد مهم آنها در بیگ دیتا هاست.

سازگاری با محیط های سروری شما

همان طور که گفتیم، HPE SSD ها کاملا تست شده و باکیفیت هستند و با سرورهای پرولیانت اچ پی، HPE Synergy و راهکارهای HPE BladeSystem سازگارند. HPE SSD ها در مقایسه با محصولاتی که در بازار وجود دارند، بهترینِ بهترین‌ها هستند. Firmware یا فریمور اچ پی باعث بهتر شدن کارایی، wear leveling و over-provisioning در SSD های اچ پی می‌شود.

انواع hp ssd از نظر اندازه

یکی از مهترین مشخصات هارد سرور انداره هارد است. SSDهای اچ پی در 6 فرمت زیر وجود دارند:

  1. SFF (2.5″)
  2. LFF (3.5″)
  3. M.2
  4. M.2 Enablement Kits
  5. Mezzanine
  6. Add-in Cards

برخلاف HDDها، SSDها در تعداد چرخه پاک کردن/نوشتن داده یعنی DWPD، محدودیت دارند زیرا لایه اکسید در آنها به تدریج قابلیت خود را از دست می‌دهد. DWPD یا Drive Writes Per Day حداکثر تعداد نوشتن‌ها روی کل درایو SSD در طول یک روز است که در مدت زمان 5 سال انجام می‌شود. DWPD مشخص می‌کند قبل از اینکه SSD ما غیرقابل اعتماد شود، در حجم‌های کاری مختلف چه تعداد نوشتن را می‌توان از SSD انتظار داشت.

پیشنهاد مطالعه

انواع hp ssd بر اساس حجم کاری

SSD های اچ پی بر اساس نوع حجم کاری به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. Read Intensive
  2. Mixed Use
  3. Write Intensive

حجم‌های کاری، مشخص کننده تعداد نوشتن‌های درایو در روز (Drive Writes Per Day-DWPD) است که شما از درایو انتظار دارید. DWPD در واقع حداکثر تعداد نوشتن‌ها بر روی کل ظرفیت درایو SSD در روز و در مدت زمان 5 سال است. یعنی ظرف مدت 5 سال، روزانه چند بار کل SSD را پاک کرده و کل آن را دوباره رایت می‌کنیم. هر چه این عدد بالاتر باشد تحمل پذیرتر است و تعداد دفعات پاک کردن و رایت کردن بیشتر است.

SSD های Read Intensive معمولا کمترین قیمت را دارند و Endurance یا تحمل پذیری در آنها کمتر از یک (Endurance <= 1 DWPD) است. SSD های Write Intensive بالاترین کارایی نوشتن را دارند و مقدار Endurance در آنها بزرگتر از ده (Endurance >= 10 DWPD) است. SSD های Mixed Use برای حجم های کاری مناسب است که به توازن کارایی در خواندن و نوشتن نیاز دارند و Endurance در آنها بین یک و ده (Endurance > 1 and < 10 DWPD) است.

  1. Read Intensive SSD

ارزان‌ترین نوع است که برای Boot/Swap، وب سرورها و Read Caching مناسب است. SSD Endurance در آن کمتر یا مساوی با 1 DWPD است.

Read Intensive SSD های 12G SAS و 6G SAS، ویژگی‌های انترپرایزی با قیمتی مقرون به صرفه را در سرورهای اچ پی ارایه می‌دهند. هزینه این SSD ها به ازای هر IOPS در مقایسه با HDD ها نکته جالبی است که امکان جایگرینی سریع آنها را آسان می‌کند. این SSD ها کارایی بی‌نظیری برای حجم‌های کاری با نوشتن های زیاد دارند. برخی از این حجم‌های کاری عبارتند از:

  • Boot/Swap
  • Web Servers
  • Read Caching

اگر بخواهیم روی SSD سیستم عامل نصب کنیم، چون سیستم عامل رید بالایی دارد، Read Intensive SSD مناسب است.

  1. Write Intensive SSD

دارای بالاترین Write Performance است و SSD Endurance در آن بزرگتر یا مساوی با 10 DWPD است.

Write Intensive SSD های 12G SAS و 6G SAS، تحمل پذیری و Write Performance بالایی فراهم می‌کنند. این SSD ها برای محیط های انترپرایزی و Mission Critical مناسب هستند که حجم‌های کاری با خواندن و نوشتن زیاد دارند. مثلا اگر اپلیکیشن دیتابیسی داریم که رایت فوق‌العاده‌ای دارد، این SSD ها مناسبند. پس برای Business Intelligent یا BI، تحلیل داده‌های کلان و بیگ دیتا، و پردازش تراکنش‌های آنلاین یا OLTP ایده‌آل و مناسب است.

حجم‌های کاری Write Intensive عبارتند از:

  • Online Transaction Processing (OLTP)
  • Virtual Desktop Infrastructure (VDI)
  • Business Intelligence
  • Big Data Analytics
  1. Mixed Use SSD

Mixed Use SSD های 12G SAS و 6G SAS، برای حجم‌های کاری که نیاز به تعادل بین Read Performance و Write Performance دارند استفاده می‌شوند. SSD Endurance در آن بین 1 DWPD و 10 DWPD است. برای اپلیکیشن‌های High I/O مناسبند که محیط‌هایی هستند که هم با خواندن و هم با نوشتن سروکار دارند.

وقتی این SSD ها با سرورهای پرولیانت hp استفاده شوند در چالش‌های مربوط به بیگ دیتا مفید خواهند بود. 

پیشنهاد مطالعه

در جدول زیر، دسته بندی و انواع SSD ها را مشاهده می‌کنید.

انواع HPE SSD بر اساس حجم کاری
دسته بندی و انواع SSD ها
خدمات تعمیرات سرور، مشاوره و اجرای شبکه در فالنیک
فالنیک با دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور فالنیک در اختیار مهندسین فالنیک قرار دارد.
درخواست تعمیر سرور

مقایسه ssd های Read Intensive و Write Intensive

Read Intensive SSD، هارد درایو یا cache ای است که بیشتر برای برنامه هایی استفاده می‌شود که کمتر نیاز به نوشتن دارند.

Read Intensive SSD قادر به استفاده از NAND flash memory است و تحمل پذیری یا Endurance آن کمتر از SSDهایی است که در محیط‌های کاری Write Intensive SSD استفاده می‌شود: مانند پردازش تراکنش آنلاین، محاسبات با کارایی بالا و انبار داده‌ها.

نوشتن‌های زیاد باعث فرسوده شدن NAND flash می‌شود، به همین دلیل تولیدکنندگان SSD، برای بهتر کردن تحمل پذیری در Write Intensive SSD از انواع قابل اطمینان‌تر NAND flash و Overprovision flash و یا الگوریتم‌های خاص استفاده کنند.

تولیدکنندگان هارد گاهی اوقات SSD هایی از سطوح مختلف تحمل پذیری ارائه می‌کنند و ظرفیتی برای Read Intensive و Write Intensive و یا ترکیبی از هر دو را در نظر می‌گیرند. برای مثال یک Read Intensive بهتر است فقط یک تا سه ”نوشتن روزانه بر روی درایو (DWPD)” را گارانتی کند، اما ظرفیت بالاتر در Write Intensive SSD ها هم ارائه می‌کنند که می‌تواند بیشتر از 25 DWPD را پشتیبانی کند. Write Intensive SSD ها ظرفیت پایین‌تری دارند، چون درصد زیادی از NAND flash برای جبران پتانسیل چیپ فرسوده شده یا معیوب رزرو می‌شود.

Read Intensive SSD ها بیشتر از NAND flash memoryهای ارزان استفاده می‌کنند: مانند (Multile Level Cell (MLC و (Triple Level Cell (TLC ها.

write-intensive SSD بیشتر از (enterprise MLC (eMLC یا (Single Level Cell (SLC که تحمل پذیری بالاتری نسبت به MLC و TLC به ارمغان می‌آورند، استفاده می‌کنند.

سیستم های ذخیره سازی که از MLC های ارزان‌تر برای حجم کاری Write Intensive استفاده می‌کنند به طور کلی، از الگوریتم‌های خاص و روش‌های دیگر برای مدیریت تحمل پذیری استفاده می‌کنند.

بررسی HPE Read Intensive M.2 Solid State Enablement Kits

HPE M.2 Solid State Enablement Kit نسخه جدیدی در خانواده Read Intensive SSD است برای Boot/Swap مناسب‌ترین انتخاب است. این SSD ها در دو شکل Single و Dual با ظرفیت 64 و 120 گیگابایت هستند. این کیت‌ها با Blade سرورهای نسل 9 سازگارند و در حال حاضر از اینترفیس 6GB SATA پشتیبانی می‌کنند. SSD های Single و Dual با ظرفیت 120 و 340 گیگابایت هم در پرولیانت سرورهای ML و DL پشتیبانی می‌شوند.

HPE NVMe 2.5” SSD ها و افزایش کارایی

NVMe ها در واقع اینترفیسی برای دسترسی به SSD ها از طریق PCI Express است و بر کارایی، سرعت و ارتقاپذیری تمرکز دارد. HPE NVMe PCIe 2.5″ SSD از طریق PCIe Bus مستقیما با اپلیکیشن‌های شما صحبت می‌کند و پهنای باند I/O را سرعت بخشیده و زمان تاخیر یا Latency را کاهش می‌دهد و نتیجه آن افزایش کارایی در پردازش است. یعنی مثلا کل دیتابیس خود را روی یک یا چند HPE NVMe PCIe 2.5″ SSD قرار دهید تا کارایی و دسترسی حافظه محور (in-memory access) افزایش یابد.

اینترفیس‌های SAS و SATA

اچ پی سبد کاملی از محصولات 12Gb/s SAS SSD دارد. SAS SSD ها داده را به صورت Full Duplex یا Bidirectional منتقل می‌کند که پهنای باند I/O بیشتری دارند و نتیجه آن کاهش بسیار زیاد گلوگاه هاست.

SAS ها برای Error Recovery و Error Reporting از مجموعه دستورات SCSI استفاده می‌کنند که بسیار بهتر از مجموعه دستورات ATA است که SATA استفاده می‌کند.

اچ پی دارای 12Gb/s SAS Expander هم هست که برای افزایش ظرفیت استوریج در حجم‌های کاری چندگانه استفاده می‌شود.

وقتی اولویت شما هزینه است، SATA SSD ها مطرح می‌شوند که در Half Duplex یا Unidirectional عالی هستند.

پارامترهای مهم در انتخاب هارد ssd مناسب

در ادامه به برخی ویژگی‌های مهم که در هنگام انتخاب یک هارد درایو SSD مناسب باید به آن توجه کنیم اشاره شده است:

1. سرعت های حقیقی بالا
اگر مایلید تا از سرعت‌های حقیقی خواندن/نوشتن هارد SSD اطلاع حاصل کنید می‌توانید سری به پایگا‌های اینترنتی بزنید و گزارش‌ها و بررسی‌هایی که از محصولات سخت‌افزاری وجود دارد را بخوانید.

2. سلول‌های چندگانه ذخیره اطلاعات  (NAND)
زمانی که قصد خرید هارد SSD دارید؛ در بازار با دو نوع هارد با سلول‌های ذخیره‌سازی اطلاعات چند لایه‌ای (MLC) و سلول‌های تک لایه (SLC) مواجه می‌شوید که تفاوت اصلی بین این دو نوع آن است که در مدل چند لایه می‌توان اطلاعات بیشتری را ذخیره کرد ولی در عوض هزینه آن بیشتر است.

هارد درایو های MLC حجم بیشتر و هارد درایو های SLC سرعت بالاتری دارند و در برابر دمای غیر استاندارد نیز مقاومت بیشتری دارند.

تفاوت این دو مدل در جدول زیر ارایه شده است.

پارامترهای مهم در انتخاب یک هارد درایو SSD مناسب

 

تفاوت هارد درایو های MLC و SLC 

3. قابلیت عیب‌یابی ECC
همانطور که از نامش پیداست، این قابلیت یکی از کلیدی‌ترین خصوصیاتی است که یک هارد درایو SSD باید داشته باشد. بدین ترتیب هارد درایو SSD شما قادر به تشخیص ایرادات عمومی و رفع آنهاست و نتیجه اینکه دیگر با فایل‌های خراب مواجه نخواهید بود.

 

نصب و راه اندازی شبکه
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی) فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند. با شماره 02154591924 تماس بگیرید تا از خدمات فالنیک در زمینه مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی و نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید.
نصب و راه اندازی شبکهتماس تلفنی

3.7/5 - (12 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫59 دیدگاه ها

  1. باسلام، ممنون از مطالب کاملتون. یه سوالی داشتم روی سرور dl380 نسل 10 حداکثر رمی که میشه نصب کرد چقدره و نهایتا قیمتش چقدر میشه؟

    1. علی عزیز،
      حداکثر مقدار رم قابل پشتیبانی توسط این سرور 3 ترابایت است. در صورت استفاده از حافظه های Persistent Memory این مقدار تا 6 ترابایت نیز قابل افزایش است. برای اطلاع از قیمت سرور g10 روی لینک کلیک کنید.

  2. سلام وقت بخیر ببخشید برای بعضی از هاردهای سرور گرفته شده None included این به چه معنی هستش؟

    1. سلام اسمای عزیز
      عبارت None included که در برابر hard drive و یا گاهی در برابر optical drive نمایش داده می‌شود به این معناست که پیکربندی پیش فرض این سرور، شامل هارد یا درایو نوری نمی‌شود.

  3. با سلام و تشکر از مطلب بسیارمفیدتون. یه سوال دارم؟ بر روی سرور Hp dl 380 G5 حداکثر ظرفیت هاردی که میشه استفاده کرد چقدره؟ برای ایجاد یه آرشیو ویدئوی ینیاز به فضای قابل توجهی دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

  4. با سلام
    در سرور G9T هارد 15k سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری داره یا SSD؟
    از نظر عمر کاری و سرعت منظورم هست.
    ما سروری داریم که دیتابیسی با اطلاعات بسیار زیاد دارد و Read و Write زیادی داریم.

    1. درود بر شما
      محمدصادق عزیز،
      در سرور G9T، SSD ها در مقایسه با هاردهای 15K سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری دارند. اگر به دنبال حداکثر سرعت و قابلیت اطمینان هستید، SSDها بهترین گزینه برای شما هستند. با این حال، اگر به دنبال یک راه‌حل مقرون به صرفه‌تر هستید و به ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی نیاز دارید، هاردهای 15K ممکن است گزینه مناسب‌تری باشند. در نهایت، انتخاب بین SSD و هارد 15K به نیازها و الزامات خاص شما بستگی دارد. اولین مزیت SSDها نسبت به هاردهای 15K سرعت است. SSDها تا 100 برابر سریعتر از هاردهای 15K هستند. این امر به معنای زمان بوت شدن سریعتر، بارگذاری سریع‌تر برنامه‌ها و عملکرد کلی بهتر است. سرعت خواندن و نوشتن تصادفی در SSDها به طور قابل توجهی بالاتر از هاردهای 15K است. این امر برای برنامه‌هایی که به طور مکرر به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کنند، مانند پایگاه‌های داده، بسیار مهم است. در ارتباط با قابلیت اطمینان، SSDها به دلیل عدم وجود قطعات متحرک، خرابی کمتری دارند. این امر به معنای از دست رفتن کمتر داده و نیاز کمتر به تعویض درایو است. SSDها در برابر ضربه و لرزش مقاوم‌تر از هاردهای 15K هستند. SSDها عمر طولانی‌تری نسبت به هاردهای 15K دارند. SSDها نسبت به هاردهای 15K انرژی کمتری مصرف می‌کنند. این امر می‌تواند به کاهش هزینه‌های عملیاتی منجر شود. SSDها گرا‌ن‌تر از هاردهای 15K هستند. همچنین، SSDها در حال حاضر ظرفیت کمتری نسبت به هاردهای 15K دارند. با توجه به اینکه سرور شما دارای دیتابیس با اطلاعات بسیار زیاد و خواندن و نوشتن زیاد است، SSDها گزینه مناسب‌تری برای شما هستند.

  5. سلام
    هارد برای سرور G9 رو با تغییر قاب بزارم روی G5 مشکلی پیش نمیاد؟ همه مشخصات دیگه شون یکی هست

    1. سه سطح از هارد هست: یکی برای شرکتهای کوچک یکی متوسط و یکی بزرگ
      میشه اینطوری هم تقسیم کرد: یکی برای لود کاری کم یکی متوسط و یکی بزرگ
      قیمت Entry – MDL پایین هست و فضای بالایی در اختیار کاربر قرار میده و به درد آرشیو کردن و فایل شیر و این جور کارها میخوره

  6. سلام
    سرور G5 دارم. یک هارد 10K و یکی 15K هست. بخوام raid1 کنم بعدا بعلت اختلاف سرعت هاردها برای کاربری مشکلی پیش نمیاد ؟

    1. سلام

      امکان رید بندی دو هارد با سرعت متفاوت وجود دارد ولی با توجه به اینکه توسط شرکت اچ پی پیشنهاد نمی شود به هیچ عنوان در شبکه های فعال مورد استفاده قرار نگیرد

    1. SSD ها چون قطعات مکانیکی ندارند فرسایش کمتری دارند در نتیجه عمر و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به HDD ها دارند.

  7. سلام متشکرم از اطلاعاتتون میخاستم بدونم نرم افزاری هست تو اچ پی که بشود مدت زمان کارکرد هاردهای اچ پی را فهمید

    1. سلام

      شما می توانید از طریق نرم افزار Intelligent Provisioning مدت زمان کارکرد هارد اچ پی را متوجعه شوید.

    1. با توجه به اینکه احتیاجی به سرعت بالا ندارید و حجم بالاتر مورد نیاز می باشد و احتیاجی به هزینه بالا نیست هارد های 3.5 اینچ SATA 7200 دور پیشنهاد می شود.

  8. من سرور dl380 g9 دارم و 24 تا هارد جلوی سرور نصب کردم اما دور فن هام به شدت بالا رفته از موقعی که 24 تا هارد رو پر کردم و گاهی ارور دمای بالا میده سرور بهم، راهنماییم می فرمایید؟

    1. ابتدا فن های سرور رو به مدل High Performance تغییر بدید، در صورت حل نشدن مشکل با کارشناسان ما تماس بگیرید

  9. من 5 تا هارد 300 15k روی سرورم دارم که رید 5 هستن، یکیشون سوخته، هارد 146 15k دارم، میتونم بذارم جاش؟

    1. خیر، هارد جدید باید هم حجم یا حجم بالاتر با تعداد دوران یکسان و از نظر SAS یا SATA بودن مشابه هارد سوخته باشد

  10. برای اینکه بتونیم تصمیم بگیریم چه هاردی مناسب کار ماست، چکار باید کنیم؟
    آیا مشاوره یا منبعی هست معرفی کنید؟

    1. سلام

      شما میتوانید برای مشاوره و خرید هارد مناسب، با کارشناسان فالنیک در ارتباط باشید.

      شماره تماس: 0218363 داخلی 5540

  11. سلام . هاردهای اچ پی هم نیم سوز می شوند اگه آره؟ از کجا بفهمیم نیم سوز شده اند؟

    1. سلام

      هاردها با توجه به وضعیت سلامت خود در وضعیت Predictive Failure قرار می گیرند که از iLO، چراغ های هارد و SSA می توان این وضعیت را متوجه شد.

  12. با سلام من یک سرور قدیمی hp دارم . چند عدد هارد جدید hp خریدم اما سرور انها را شناسایی نکرده و پیام اسلایت اکتیو نیست را می دهد . هارد های جدید چیزی شبیه چیپست هم دارند ایا این هارد ها روی سرور های قدیمی کار نمی کنند؟؟؟؟

    1. سلام

      با توجه به مدل سرور و هاردها ممکن است مشکل از موارد مختلفی نشات گرفته باشد، اما در مرحله اول، کابل های دیتا و برق را چک نمایید، در صورتی که مشکل حل نگردید برای بررسی بیشتر دستگاه را به واحد فنی سرور فالنیک منتقل کنید.

  13. اون قسمتی که توضیح میده فرق بین پورت sas و sata رو اشتباه میگه . پورت sas بین دیتا و پاور فاصله پر شده و در sata این فاصله خالی هست . برعکس توضیح میده و اشتباه ! میگه sas خالیه و sata پر شده !

    1. سلام

      ممنون از بازخوردتان

      این مورد با تیم فنی بررسی شد. حق با شماست. به زودی ویدیو اصلاح می شود.

  14. آیا میشه در سرورهای اچ پی انواع هاردهای sasو sata و sff و lff رو کنار هم استفاده کرد یا محدودیتی هست؟

    1. دوست عزیز، سلام
      به طور کلی در سرورهای اچ پی، امکان ترکیب هاردها وجود دارد اما بستگی به نوع و مدل سرور دارد و آشنایی با تکنولوژی‌های مورد استفاده در هاردها هم لازم است.

      1. نوشتین : ” هر هارد درایو اچ پی به مدت 3.35 میلیون ساعت، تحت سخت‌ترین آزمایشات و برنامه تعیین کیفیت قرار گرفته است.”
        لطفا یه تقسیم کنین ببین چقدر میشه !!!!!! چند روز و حتی چند سال میشه !!!!!!

        1. منظور هر نوع هارد در محیط های مختلف هست نه صرفا یک عدد هارد.

  15. من مشکلی که با خرید قطعات اچ پی مخصوصا هارد تو بازار ایران دارم اینه که اصلا نمیتونم اورجینال بودنشونو تشخیص بدم
    آیا شما راه کاری برای این موضوع دارید؟

    1. به طور کلی، منظور از FF همان Form Factor و اندازه ظاهری هاردهاست. SFF مخفف Small Form Factor است و LFF مخفف Large form Factor. اولی اندازه ۲٫۵ اینچی دارد و دومی ۳٫۵ اینچ.
      اگر یک رنج قیمت را در نظر بگیریم، هاردهای LFF ظرفیت بالاتری دارند و به نسبت قیمت، فضای بیشتری ارایه می دهند. پس اصولا هاردهای LFF از لحاظ قیمتی ارزون‌تر و SFFها کلا هاردهای گرون‌تری هستند.
      به همین دلیل برای جاهایی که احتیاج به ذخیره کردن دیتا داریم مثل رکوردهای دوربین مدار بسته، بکاپ گرفتن از اطلاعاتی که توی شبکمون داریم و فایل شیرها، از LFF استفاده میشه.
      ولی جاهایی که سرعت برامون مهم‌تره و احتیاج به سرعت بالاتر داریم مثل جاهایی که نرم افزار نصب می‌کنیم – دیتابیس داریم و …، از هاردهای سرعت بالا استفاده می‌کنیم و خرید SFF ها ارزانتر تمام می شود.

  16. در بحث استوریج و ذخیره سازی سرورها، آیا درسته که اگر سرعت برایمون اهمیت داره باید از هاردهای SFF استفاده کنیم و اگر ظرفیت برامون مهمه باید از هاردهای LFF استفاده کنیم؟؟

    1. به طور کلی، منظور از FF همان Form Factor و اندازه ظاهری هاردهاست. SFF مخفف Small Form Factor است و LFF مخفف Large form Factor. اولی اندازه 2.5 اینچی دارد و دومی 3.5 اینچ.
      اگر یک رنج قیمت را در نظر بگیریم، هاردهای LFF ظرفیت بالاتری دارند و به نسبت قیمت، فضای بیشتری ارایه می دهند. پس اصولا هاردهای LFF از لحاظ قیمتی ارزون‌تر و SFFها کلا هاردهای گرون‌تری هستند.
      به همین دلیل برای جاهایی که احتیاج به ذخیره کردن دیتا داریم مثل رکوردهای دوربین مدار بسته، بکاپ گرفتن از اطلاعاتی که توی شبکمون داریم و فایل شیرها، از LFF استفاده میشه.
      ولی جاهایی که سرعت برامون مهم‌تره و احتیاج به سرعت بالاتر داریم مثل جاهایی که نرم افزار نصب می‌کنیم – دیتابیس داریم و …، از هاردهای سرعت بالا استفاده می‌کنیم و خرید SFF ها ارزانتر تمام می شود.

      1. لطفا توجه داشته باشید که LFF یا SFF بودن ارتباطی به سرعت هارد ندارد. فقط نشان دهنده سایز هارد هست. هاردهای LFF یا Large Form Factor قطر دیسک 3.5 اینچ یعنی 8.89 سانتیمتر دارند و هاردهای SFF یا Small Form Factor قطر دیسک 2.5 اینچ یا 6.35 سانتیمتر دارند. لذا هاردهای SFF فضای کمتری را اشعال می کنند. در خصوص سرعت باید توجه داشت که حداکثر سرعت چرخش دیسک در حال حاضر 15 هزار دور دقیقه هست که این عدد هم در هاردهای SFF وجود دارد و هم در هاردهای LFF در نتیجه نمی توان گفت یکی از این دو هارد سریعتر هستند اما ظرفیت بالای دو ترابایت صرفا در هاردهای LFF وجود دارد.
        به موارد زیر توجه کنید:
        ظرفیت و سرعت هاردهای LFF:
        300GB 15K – 600GB 15K – 1TB 7.2K – 2TB 7.2K – 4TB 7.2K – 6TB 7.2K – 8TB 7.2K – 10TB 7.2K – 12TB 7.2K
        ظرفیت و سرعت هاردهای SFF:
        300GB 10K – 300GB 15K – 600GB 10K – 600GB 15K – 900GB 10K – 900GB 15K – 1.2TB 10K – 1.8TB 10K – 2.2TB 10K – 1TB 7.2K – 2TB 7.2K
        با توجه به مدلهای بالا می توان گفت حداکثر سرعت در هر دو سایز به یک مقدار است اما حداکثر ظرفیت به سود هاردهای LFF است.
        اما تفاوت اصلی این دو سایز هارد در قیمت آنهاست. هاردهای LFF با سرعت 7200 دور در دقیقه به ازای هر گیگابایت فضای ذخیره سازی به مراتب ارزانتر هستند. به همین دلیل وقتی دغدغه خریدار حجم زیاد ذخیره سازی باشد انتخاب به صرفه تر هاردهای LFF هستند و وقتی دغدغه سرعت بالاتر باشد انتخاب به صرفه تر هاردهای SFF هستند.

    1. لطفا فقط از طریق کانال تلگرام در مسابقه فالنیک (ایران اچ پی) شرکت کنید.

دکمه بازگشت به بالا