به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

تفاوت آپدیت، آپگرید و مهاجرت چیست؟

مقایسه آپگرید و مهاجرت

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در دی 1397 نوشته شده بود و در بهمن 1399 دوباره بررسی و به‌روز شد. همچنین در اسفند 1399 توسط کارشناسان سرور و شبکه فالنیک، بررسی و تایید شده است..

در این مقاله تعریف آپدیت، آپگرید و مهاجرت ارایه می‌شود سپس تفاوت آنها می‌پردازیم. با فالنیک همراه باشید.

آپدیت چیست؟

آپدیت یعنی اعمال تغییرات در نرم افزار یا سیستم عامل و در این تغییر، در ساختار اصلی نرم افزار و سیستم عامل تغییری ایجاد نمی‌شود بلکه Patchهای امنیتی، رفع حفره‌های امنیتی و باگ ها، اعمال قابلیت های جدید یا ارتقای قابلیت‌های قبلی، نصب یا به روزرسانی درایورها انجام می‌شود.

معمولا ایرادات فنی با انجام آپدیت رفع می‌شود. اصولا آپدیت ها حجم زیادی ندارند و خیلی راحت و سریع انجام می‌شوند. از آنجایی که هنگام خرید نرم افزار و سیستم عامل هزینه پرداخت می‌کنید، آپدیت آنها معمولا رایگان است.

آپدیت بر ساختار اصلی نرم افزار تاثیری ندارد و اغلب اندازه کوچکی دارد. مثلا برای نرم افزار بین چند کیلوبایت تا چند مگابایت است و برای سیستم عامل چند صد مگابایت یا چند گیگابایت است.

برای استفاده از خدمات و تعمیر لپ تاپ خود روی لینک بزنید.

ارتقا یا آپگرید چیست؟

ارتقا در سرور به فرایندی گفته می‌شود که یک سرور موجود از یک نسخه به نسخه‌های جدیدتر منتقل می‌شود. ارتقا همیشه قبل از ارائه به بازار، در بسیاری از تنظیمات به‌طور کامل بررسی و پشتیبانی می‌شود. در هنگام ارتقا، اطلاعات روی سرور، در سطح پایگاه داده انتقال می‌یابد و تمام داده و  ابرداده حفظ می‌شود.

آپگرید تغییرات مهمی در GUI و ویژگی های دیگر دارد که در نسخه کنونی نرم افزار و سیستم عامل وجود ندارد و به همین دلیل حجم آن به چندین گیگابایت می‌رسد.

ارتقا دو مدل دارد:

  1. در محل یا In-Place: آپگرید در محل به‌عنوان ارتقایی تعریف می‌شود که در زمان پایان فرایند ارتقا همان مجموعه سخت‌افزاری قبلی به‌کاربرده می‌شود که در حال اجرا نسخه فعلی است.
  2. مبتنی بر مهاجرت یا Migration-Based: آپگرید مبتنی بر مهاجرت شامل مجموعه سخت‌افزاری جدیدی است که پس از تکمیل فرایند، استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید که باوجود داشتن یک نام مشابه، ارتقا مبتنی بر مهاجرت، به‌هیچ‌وجه یک مهاجرت محسوب نمی‌شود (تعریف زیر را ببینید).

تفاوت آپدیت و آپگرید

تفاوت آپدیت و ارتقا عبارتند از:

  1. مدت زمان بیشتری برای ارتقای سیستم لازم است.
  2. آپدیت ها معمولا رایگان هستند ولی ممکن است برای ارتقا نیاز به پرداخت هزینه باشد.
  3. آپگرید فرایند پیچیده‌تر و مشکل‌تری است به همین دلیل زمان بیشتری لازم دارد تا فایل‌ها را کپی و جایگزین کند.
  4. آپگرید تغییرات بنیادین در سیستم ایجاد می‌کند در حالیکه آپدیت، فرایند ساده‌تری است و اصولا برای رفع ایرادات فنی و امنیتی استفاده می‌شود.
  5. در فرایند ارتقا نسخه نرم افزاری تغییر می‌کند ولی در آپدیت نسخه نرم افزار بدون تغییر است.

مهاجرت – Migration چیست؟

مهاجرت یعنی تغییر پلتفرم که هم در زمینه نرم افزار و هم در زمینه سخت افزار رخ می‌دهد. مثلا مهاجرت از ویندوز به لینوکس، مهاجرت کاربری از لپ تاپ به لپ تاپ دیگر، مهاجرت از یک سرور به سروری دیگر.

در فرایند مهاجرت از ارتقا هم استفاده می‌شود مثلا موقع مهاجرت مشتری به سرور جدید، به ندرت پیش می‌آید که از ویندوز سرور 2012 به 2019 مهاجرت انجام نشود.

مهاجرت وقتی انجام می‌شود که استفاده از برنامه‌ای را متوقف می‌کنید و می‌خواهید به محصول دیگری نقل مکان کنید مثلا نمی‌خواهید دیگر از CodeTwo Exchange Rules 2007 استفاده کنید و می‌خواهید به CodeTwo Exchange Rules Pro مهاجرت کنید. این مهاجرت رایگان نیست اما می‌توانید از تخفیف استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

مهاجرت به فرایند انجام مجدد اقدامات یک سیستم در سیستم دیگر اشاره دارد. یکی از تفاوت‌های کلیدی در مقایسه با ارتقا این است که مهاجرت یک انتقال داده با دقت پایین‌تر است و ممکن است برخی از قسمت‌ها قابل مهاجرت و انتقال نباشند. به طور کلی، ابزارهای مهاجرت موجود، بطور قابل‌توجهی قابلیت آزمایشی کمتری نسبت به روند ارتقا دارند، و بسیاری از ابزارهای موجود دارای پشتیبانی محدودی هستند (به دلیل اینکه به صورت Out of Band عرضه می‌شود).

در مورد مهاجرت، تحولات داده‌ها تنها با استفاده از API های عمومی انجام می‌شود که در ارائه برخی از اطلاعات، هم‌زمان با جابه‌جایی داده‌ها محدودیت دارد. نتیجه این محدودیت‌ها این است که برخی از اطلاعات در روند مهاجرت، از دست می‌رود و یا تحریف می‌شود مانند:

  1. Artifact IDs (changeset numbers, work item IDs)
  2. date-time stamps
  3. area paths
  4. iteration paths

برای استفاده از خدمات و تعمیر سرور hp روی لینک بزنید.

مهاجرت سرور چیست؟

مهاجرت سرور اصطلاحی است که برای توصیف کپی و انتقال دیتاهای مهم از یک سرور به سرور دیگر استفاده می‌شود. در مورد مهاجرت محتوای وب هاستینگ، مواردی مثل تنظیم وب سرور و نرم افزار دیتابیس مطرح است و باید وب سایت و دیگر پیکربندی ها را کپی کنیم و DNS را هم تغییر دهیم.

مهاجرت سرور با اهدافی مانند موارد زیر انجام می‌شود:

  1. استفاده از تکنولوژی های جدید
  2. انتقال به فضای ابری
  3. کاهش هزینه ها
  4. جایگزین کردن سخت افزارهای قدیمی که عمر خود را کرده‌اند. در این زمینه مطالعه مقاله “۶ دلیل برای جایگزینی سرور قدیمی با سرور نو” پیشنهاد می‌شود.
  5. توسعه هاستینگ

مراقب باشید با تمام این مزایا، مهاجرت سرور را به درستی انجام دهید تا Data Loss و Down Time اتفاق نیفتد. تهیه چک لیست در انجام موفق مهاجرت بسیار مهم و تاثیرگذار است.

Server Move چیست؟

اصطلاح دیگر مطرح شده در این مبحث، Server Move است که برای توصیف فرایند تغییر سخت افزار یک سرور به کار می‌رود. درحالی که Server Move نه ارتقا و نه مهاجرت است، اغلب قبل یا بعد از ارتقا انجام می‌شود، و اغلب با مهاجرت اشتباه گرفته شود.

خدمات تعمیرات سرور، مشاوره و اجرای شبکه در فالنیک
فالنیک با دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور فالنیک در اختیار مهندسین فالنیک قرار دارد.
درخواست تعمیر سرور
4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا