به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پادکست‌هاسرور و شبکهقطعات و لوازم جانبیقطعات و لوازم جانبیکامپیوتر و لپ تاپ

مقایسه هارد درایوهای ssd و hdd

مقایسه ssd و hdd

مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در فروردین 98 نوشته شده بود و در فروردین 00 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

هنگام انتخاب کردن هارد سرور حتما به این سوال رسیده اید که دلیل شما از انتخاب هارد درایو های SSD چیست؟ احتمالا اولین پاسخ و شاید تنها دلیلی که بیان می‌کنید، سرعت بیشتر باشد. هرچند که سرعت بالا انتخاب اول و اصلی در برگزیدن هارد درایو های SSD است اما تفاوت این نوع هاردها با HDD ها یا هاردهای مکانیکی، مبحث قابل توجهی است.

شاید کارکرد یا ظاهر HDD و SSD شبیه یکدیگر باشد اما با خواندن این مقاله، اطلاعات جامع و کامل‌تری نسبت به تفاوت آنها با یکدیگر به دست می‌آورید و پادکست مرتبط با همین موضوع را می‌شنوید. با فالنیک همراه باشید.

هارد سرور
هارد سرور قطعه‌ای حیاتی برای حفظ سلامت اطلاعات شماست بنابراین برای خرید هارد سرور به فروشنده مورد اعتماد مراجعه کنید. فالنیک با بیش از 25 سال سابقه عرضه قطعات و تجیهزات شبکه، هارد سرور را با گارانتی معتبر و بهترین قیمت ارائه می‌کند. برای خرید هارد سرور یا اطلع قیمت کلیک کنید.
هارد سرورتماس تلفنی

گفتگوی TechTalk: بررسی انواع تکنولوژی در هارد درایوها

در این قسمت، کارشناسان ما مسعود سوری و علی کاظمی، به بررسی هارد درایو ها می‌پردازند. مبحثی که هم در حوزه مصارف خانگی، و هم مصارف تجاری و انترپرایزی بسیار مهم و قابل توجه است و در واقع ابزار اصلی در راهکارهای ذخیره سازی و استوریج است. عناوین مهمی که در این ویدئوی 20 دقیقه‌ای می‌بینید در ادامه آمده است:

نو بودن هارد سرور ریسک از دست رفتن اطلاعات و هزینه های بازیابی اطلاعات را کاهش می دهد.

عناوین مورد بررسی:

  • بررسی تکنولوژی ATA و IDE و SCSI
  • بررسی تکنولوژی SATA و SAS و Midline SAS
  • بررسی و مقایسه تکنولوژی SSD با SATA و SAS
  • معرفی و مقایسه انواع SSD ها (SCL و MLC و TLC)
  • چگونگی انتخاب هارد درایو مناسب

تفاوت هارد ssd با hdd

هارد ssd بهتر است یا hdd؟ در ادامه می‌خواهیم به مقایسه ssd و hdd بپردازیم تا در نهایت بتوانید در تهایت تصمیم بگیرید برای شما هارد ssd بهتر است یا hdd.

برای آشنایی با هاردهای hdd مقاله “هارد دیسک چیست و چگونه کار می‌کند؟” و برای آشنایی با هارد درایوهای ssd مقاله “حافظه SSD چیست؛ چه انواع و کاربردی دارد؟” را مطالعه کنید.

مقایسه طول عمر hdd و ssd

hdd از قسمت‌های متحرک مثل هد و بازو تشکیل شده است. در نتیجه در برابر ضربه و تکان و افتادن، آسیب‌پذیر است. به خصوص وقتی هارد روشن و در حال کار کردن است. این موضوع در لپ تاپ‌ها بسیار مهم است و نباید وقتی هارد روشن است لپ تاپ را تکان دهید چون در این حالت هد در فاصله 5 نانومتری از پلیت قرار دارد و هر تکانی امکان خط انداختن پلیت را افزایش می‌دهد اما وقتی هارد خاموش است، هد سرجایش قرار می‌گیرد و دیگر آسیبی به پلیت نمی‌زند. بنابراین hdd ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

عمر مفید hdd ها بنا به نوع و تولیدکننده آنها متغیر است اما معمولا بهترین زمان استفاده از آنها دو سال پس از تاریخ تولید آنهاست. چون حالت مغناطیسی هاردها به مرور زمان از بین می‌رود و روی امنیت دیتا و قابلیت اطمینان آن تاثیر می‌گذارد. پس از این زمان می‌توانید از آنها در جاهایی که اهمیت کمتری دارد استفاده کنید اما هرگز اطلاعات مهم خود را روی چنین هاردهایی نگه ندارید. خرید هارد دست دوم دقیقا به همین دلایل توصیه نمی‌شود چون هم از نحوه مراقبت از آن و هم طول عمر آن اطمینان صددرصد نداریم. مقاله “SAMRT در هارد دیسک چست و خطای اسمارت و رفع آن” می‌تواند شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی کند.

معیارهای طول عمر ssd عبارتند از:

1- TBW: مخفف Terabytes written و به معنی ترابایت نوشته شده است. مثلا TBW در Samsung 860 EVO SSD به این ترتیب است:

  • 150TBW برای مدل 250 گیگابایتی
  • 300TBW برای مدل 500 گیگابایتی
  • 600TBW برای مدل 1 ترابایتی
  • 1200TBW برای مدل 2 ترابایتی
  • 2400TBW برای مدل 4 ترابایتی

150 ترابایت نوشتن اطلاعات تا قبل از مرگ یعنی با روزی ۴۰ گیگابایت نوشتن تقریبا 10 سال عمر خواهد کرد. این مدل ssd به مدت 5 سال گارنتی دارد اما بستگی دارد کدام یک زودتر سر برسد: TBW یا 5 سال.

2- DWPD: مخفف Drive Writes Per Day و به معنی یعنی ظرف مدت 5 سال، روزانه چند بار کل SSD را پاک کرده و کل آن را دوباره رایت می‌کنیم. برخلاف HDDها، SSDها در تعداد چرخه پاک کردن/نوشتن داده یعنی DWPD، محدودیت دارند زیرا لایه اکسید در آنها به تدریج قابلیت خود را از دست می‌دهد. DWPD مشخص می‌کند قبل از اینکه SSD ما غیرقابل اعتماد شود، چه تعداد نوشتن را می‌توان از آن انتظار داشت.

3- MTBF: مخفف mean time between failures است. این معیار نشانگر میزان قابلیت اطمینانی است که به هارد داریم. در اغلب موارد، تعداد چند صد یا چند ده هزار ساعت بین خرابی‌ها بیان می‌شود. مثلا در hdd سیصدهزار ساعت و در ssd یک و نیم میلیون ساعت. اگر SSD با MTBF به میزان 1.2 میلیون ساعت روزی 8 ساعت کار کند هر 150 روز یا سالی دوبار امکان خرابی دارد.

هنگام خرید به مدت گارانتی و این معیارها دقت کنید و حواسمان باشد بسته به شرایط و نوع هارد دریو، طول عمر hdd و ssd مشخص می‌شود اما معمولا میزان خرابی ssd در سه سال اول عمرش از hdd کمتر است.

مقایسه اندازه و شکل hdd و ssd

هاردهای hdd در دو فرمت 2.5 و 3.5 اینچی وجود دارند اما تنوع فرم فکتور ssd ها بیشتر است. هاردهای SSD در 5 اندازه و شکل موجود هستند:

  1. SFF (2.5″)
  2. LFF (3.5″)
  3. M.2
  4. NVMe
  5. Add-in Cards
مقایسه اندازه و شکل hdd و ssd
چون ssd ها حافظه‌های مبتنی بر تراشه هستند، ابعاد متنوع‌تر و وزن کمتری دارند مثلا ssd بیست درصد وزن یک hdd را دارد.

در جاهایی که فضای کمی برای اجزای سیستم وجود دارد مثلا اسمارت فون و لپ تاپ، استفاده از فرمت m2 ssd بسیار مطرح است طوری که سیستم های جدید از m2 ssd پشتیبانی می‌کنند حتی در سرورها هم از این تراشه استفاده می‌شود. برای بررسی تفاوت هارد ssd با m2 مقاله “فرق هاردهای m2 و ssd چیست؟” را مطالعه کنید.

مقایسه مصرف برق و تولید گرما در هارد ssd با hdd

هاردها به دلیل ماهیتی که دارند هنگام کار تولید صدا می‌کنند و هر چه سرعت هارد بیشتر باشد و یا روی شاسی فلزی باشد، این صدا بیشتر است. ssd ها چون قطعات متحرک ندارند طبیعی است که صدایی هم تولید نمی‌کنند. حرکتی نباشد گرمایی هم بابت آن تولید نمی‌شود (گرمای حاصل از اصطکاک) و برقی هم برای حرکت استفاده نمی‌شود. در نتیجه ssd در مقایسه با hdd نویز کمتر، مصرف برق کمتر و دمای کمتری دارد.

مقایسه کاربری hdd و ssd

اغلب کاربرد hdd در موارد زیر بیشتر است:

  1. مالتی مدیا و حجم های بزرگ دیتا: ذخیره فایل‌هایی با حجم بالا و قیمت کم، ایده‌آل چنین کاربردی است.
  2. بودجه محدود
  3. استفاده عمومی و روزمره

اغلب کاربرد ssd در موارد زیر بیشتر است:

  1. سرعت بالا لازم دارید
  2. لپ تاپی دارید که همه جا با خود می‌برید و از طرفی تاثیر هارد ssd در سرعت لپ تاپ نکته قابل توجهی است.
  3. کارهای گرافیکی و مهندسی حرفه‌ای می‌کنید
  4. جای ساکتی لازم دارید که حتی صدای هارد هم صدای بلندی است مثل استودیوی ضبط، آهنگ سازان و نوازنده‌ها
  5. مشاهده استریم فیلم و موزیک
  6. کاهش لود بازی (توجه کنید که هارد در کیفیت تصویر تاثیری ندارد)

ترکیب ssd و hdd هم راهکاری که می‌توانید بر اساس نیاز خود انتخاب کنید و از هر دو نوع هارد درایو در کنار هم استفاده کنید. SSD زمان راه‌اندازی یا بوت بازی و لودینگ را کاهش می‌دهد در نتیجه اگر قیمت برایتان مطرح نیست، ssd در این زمینه مفید است اما دقت کنید ظرفیت لازم برای حجم مورد نیاز برای بازی‌ها را در اختیارتان قرار دهد.

مقایسه ظرفیت و قیمت هارد ssd با hdd

ظرفیت SSD حداکثر 8 ترابایت حجم است و هر چه ظرفیت بیشتر داشته باشند قیمت بالاتری هم دارند. ظرفیت رایج 128 و 256 و 512 گیگابایت است که فضای مناسبی برای نصب ویندوز و برنامه‌هافراهم می‌کند و مقداری هم خالی می‌ماند که می‌توانید مثلا برای نصب بازی استفاده کنید. در زمینه کارهای گرافیکی و مالتی مدیا به سیستم‌های رده بالاتر با ظرفیت بیشتر و بین ۱ تا ۴ ترابایت نیاز است در نتیجه می‌توانند به استفاده همزمان از هارد ssd و hdd استفاده کنند. یعنی از hdd ها برای ذخیره فایل‌های حجیم و از ssd برای بوت سیستم و مواردی از این قبیل استفاده کنند.

در سیستم‌های انترپرایزی نظیر سرورها SSD هایی با ظرفیت 15 ترابایت وجود دارند که در مقایسه با hdd های 16 ترابایتی از نظر ظرفیت، ضعف ssd را پر کرده‌اند اما مساله سر قیمت است.  نکته مهم درباره مقایسه ظرفیت hdd و ssd، قیمت تمام شده به ازای هر گیگابایت است. یعنی هزینه ذخیره هر گیگ در هارد معمولی کمتر از ssd است. اگر ظرفیت کم ssd را عیب در نظر بگیریم، مهمترین معایب هارد ssd قیمت بالای آن است.

مقایسه سرعت هارد ssd با hdd

هارد درایوها نقش مهمی در سیستم‌های پردازشی دارند. چرا؟ چون اطلاعاتی که باید پردازش شوند و نتیجه پردازش‌ها باید در جایی ذخیره شوند که بعدها قابل دسترس باشند. اطلاعات از هارد خوانده می‌شود و روی رم قرار می‌گیرد. رم به دلیل سرعت بالاتری که نسبت به هارد دارد می‌تواند با CPU و CPU Cache در ارتباط باشد. یعنی رم به عنوان واسطه بین هارد و CPU قرار دارد. ویژگی رم این است که اطلاعاتش با خاموش شدن سیستم از بین می‌رود در نتیجه باید به هارد منتقل شود و در آنجا ذخیره شود.

هر یک از این سه قطعه که نام بردم سرعت‌های متفاوتی دارند و روی کارایی و سرعت کلی پردازش‌ها تاثیرگذارند. مثلا رم های 2933 مگاهرتز در رده انترپرایزی و سازمانی بسیار سریع هستند اما در رده خانگی نیازی به چنین سرعتی نیست. هارد درایو ها هم سرعت‌های متفاوتی دارند که هم به دلیل نوع و ساختار فیزیکی آنهاست و هم به دلیل تنوع سرعت در هر نوع.

در بیان تفاوت سرعت هارد ssd با hdd این نکته مهم را به خاطر بسپارید که ssd ها چون روی فلش، اطلاعات را ذخیره می‌کنند سرعت بالاتری نسبت به hdd ها دارند چون لازم نیست بازو و هد هارد برای خواندن و نوشتن روی صفحات پلاتر حرکت کند. از طرفی سرعت خواندن و نوشتن هارد hdd با معیاری به نام RPM سنجیده می‌شود.

RPM مخفف revolutions per minute است و زمان دسترسی هارد کامپیوتر را مشخص می‌کند. RPM یعنی هارد در هر دقیقه چند دور می‌زند.  هر چه RPM بیشتر باشد سرعت دسترسی به اطلاعات بیشتر است. RPM در هاردهای معمولی و دسکتاپی، 5400 و 7200 دارند اما در هاردهای انترپرایزی و رده بالا این عدد به 10000 و 15000 می‌رسد، مثلا هاردهایی که در سرور hp استفاده می‌شوند.

می‌دانیم که هارد دیسک از سطوح چرخشی برای دسترسی به اطلاعات بهره می‌برد و بهترین کارایی‌ hdd وقتی است که فایل‌‌ بزرگی در بلاک‌های مجاور هم قرار گرفته باشد چون هد می‌تواند خواندن را با یک حرکت انجام دهد. وقتی ظرفیت هارد در حال پر شدن است طبیعی است که این فایل بزرگ باید قطعه قطعه شود و در جاهای مختلف هارد قرار گیرد. ssd بنا به ساختارش دچار عارضه قطعه قطعه شدن نمی‌شود در نتیجه همواره سرعت بالاتری نسبت به hdd دارد.

سرعت دسترسی به اطلاعات، سرعت باز کردن فایل‌ها، سرعت اجرای برنامه‌ها و سرعت بوت و راه اندازی در SSD بیشتر از hdd است.

سرعت هاردها به نوع درگاه هاردها نیز وابسته است. مثلا سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات به‌صورت ترتیبی در SSD از نوع SATA تقریبا سه برابر HDD با 7200 دور در دقیقه است. سرعت در ssd از نوع m2 بیشتر هم می‌شود و سرعت m2 ssd چند برابر sata ssd است. مقایسه انواع هارد ssd و تفاوت هارد های ssd در مقاله “معرفی انواع هارد سرور و بررسی بهترین هاردهای سرور hp” به طور کامل بررسی شده است.

سرعت انتقال هارد ssd و hdd را به صورت مگابایت در ثانیه اندازه می‌گیرند. این سرعت بسته به نوع درگاه SSD مثلا SATA یا PCIe متفاوت است و در hdd ها RPM و اندازه هارد هم فاکتور موثری است. مثلا read sequential در ssd استاندارد 550 MBps است و سرعت نوشتن 520 MBps است اما در hdd سرعت خواندن و نوشتن 125MBps است. در ادامه این نکته را بیشتر بررسی می‌کنیم.

در ادامه شما را با سه نکته مهم در مورد کارایی و سرعت SSD ها آشنا می‌کنم:

  1. توان عملیاتی یا Throughput
  2. زمان تاخیر یا Latency
  3. سرعت یا نرخ جابجایی اطلاعات در یک ثانیه IOPS

این سه مورد، قابلیت کارایی دستگاه ذخیره ساز را بیان می‌کنند.

توان عملیاتی یا Throughput چیست؟

هارد ssd و hdd در مقایسه با دیگر اجزای مهم کامپیوتر مثل CPU، کارت گرافیک و حافظه DRAM، پایین‌ترین سرعت را دارند. حافظه‌های DRAM می‌توانند با سرعت بیش از 20 گیگابایت در ثانیه، اطلاعات را جابه‌جا می‌کنند. CPU و کارت گرافیک در ثانیه، میلیاردها عملکرد داخلی اجرا می‎‌کنند. این در حالی است که بیشتر سخت افزارها و نرم افزارهای در حال اجرا، بیشتر معطل دستگاه‌های ذخیره ساز می‌شوند تا منابع دیگر زیرا هارد درایو ها در بهترین حالت، تنها چند مگابایت داده در ثانیه منتقل می‌کنند.

وقتی سرعت انتقال داده‌ها را بر اساس MB/s یا GB/s اندازه‌گیری می‌کنیم، در واقع توان عملیاتی یا سرعت انتقال داده را مشخص می‌کنیم. سرعتی که اطلاعات به / از دستگاه ذخیره ساز منتقل می‌شود به صورت بایت در ثانیه اندازه گرفته می‌شود که معمولا کیلوبایت یا مگابایت در ثانیه است. ایده‌آل ما، مگابایت‌های بیشتر در ثانیه است. گاهی در متون فارسی، از این پارامتر به عنوان پهنای باند هم یاد می‌شود.

زمان تاخیر یا Latency چیست؟

سرعت انتقال دیتا یا Throughput در سیستم‌های ذخیره سازی یعنی این که چه مدت زمانی طول می‌کشد تا انتقال داده شروع شود یعنی چه مدت طول می‌کشد تا دستگاه ذخیره ساز، کار IO را شروع کند. این پارامتر،  زمان تاخیر یا Latency نامیده می‌شود و اهمیت بیشتری نسبت به شاخص Throughput دارد.

هرچند که انتقال دیتا با سرعت پایین از یک سیستم به سیستمی دیگر باعث کاهش کارایی می‌شود اما مدت زمانی که طول می‌کشد تا انتقال اطلاعات در سیستم‌های ذخیره ساز شروع شود، نکته بسیار مهمی در زمینه کارایی دستگاه‌های ذخیره ساز است. هر چه زمان تاخیر کمتر باشد، بهتر است.

در HDD منظور از تاخیر Positional Latency است که خود شامل دو نوع تاخیر است:

  1. Seek Time
  2. Rotational Time

بنابراین Latency معیاری است که در بازدهی دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات مهم است. زیرا دستگاه‌های ذخیره ساز اغلب در حال انتقال و جابه‌جایی داده‌ها هستند.

تعداد ورودی و خروجی در ثانیه یا IOPS چیست؟

نکته دیگر در زمینه کارایی دستگاه‌های ذخیره ساز که اهمیت آن در حد زمان تاخیر است، بدین شرح است: دستگاه ذخیره ساز، هر چند وقت یک بار می‌تواند انتقال داده انجام دهد؟ چه تعداد عملیات ورودی و خروجی (IO) در ثانیه می‌تواند انجام دهد؟ این پارامتر، IOPS نامیده می‌شود که اندازه‌گیری آن بسیار مهم است. هر چه عدد IOPS بیشتر باشد، کارایی بهتری خواهیم داشت. بسته به نوع IO، انواع IOPS ها را داریم.

توان عملیاتی، شاخص مهمی است و شاید در نگاه اول، معیار مناسبی برای مصرف کنندگان عادی باشد اما وقتی صحبت از حوزه انترپرایز و فضای دیتاسنتری می‌شود، IOPS و Latency ابزارهای مهم‌تری هستند.

از IOPS برای اندازه‌گیری کارایی حجم‌های کاری رندوم یا تصادفی مثل دیتابیس‌ها در سیستم‌های ذخیره سازی استفاده می‌شود. IOPS می‌تواند برای هر یک از شاخص‌های زیر به صورت جداگانه مطرح شود:

  1. Read
  2. Write
  3. Random
  4. Sequential
  5. Cache Hit
  6. Cache Miss

به دلیل اینکه صفحات حافظه (Memory Page)، کلاسترها و فایل سیستم‌ های سیستم عامل‌ها اندازه‌ای برابر با 4 کیلوبایت دارند. از این واحد (فایل‌های 4 کیلوبایتی)، معمولا در اندازه‌گیری‌های IOPS استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

مقایسه کارایی هارد ssd و hdd

سه معیار Latency و Throughput و IOPS شاخص‌های بسیار خوبی برای اندازه‌گیری عملکرد و کارایی سیستم‌های ذخیره ساز است. در این مقاله با استفاده از دو نرم افزار AS SSD و HD True Pro یک Sandisk SSD و یک Hitachi HDD را تست کردیم که نتایج جالب آن را برای شما تشریح خواهیم کرد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا SSD به تمام پارامترهای تست جواب دهد چیزی در حدود 5 دقیقه بود اما این زمان برای HDD بیش از یک ساعت طول کشید.

1- بررسی پارامتر IOPS در SSD و HDD

HDD در قسمت چپ و SSD در قسمت راست تصویر زیر دیده می‌شود.

بررسی IOPS در SSD و HDD
مقایسه IOPS در SSD و HDD

میزان IOPS ها بیانگر این است که هر درایو با چه سرعتی می‌تواند به درخواست‌های IO پاسخ دهد.

ردیف اول، بیانگر IOPS خواندن و نوشتن فایل 16 مگابایتی است، فایل بزرگی که به صورت Sequential IO است. تفاوت HDD و SSD خیلی زیاد نیست: سرعت Read IOPS در SSD، 3.4 برابر HDD است و سرعت Write IOPS در SSD، 3.5 برابر HDD است. می‌بینیم که سرعت خواندن و سرعت نوشتن، تفاوت چندانی با هم ندارند.

ردیف دوم به IOPS خواندن و نوشتن فایل‌های کوچک با سایز 4 کیلوبایت و به صورت تصادفی و رندوم، مربوط است. رندوم یعنی اطلاعات در تمام سطوح ذخیره ساز پخش شده نه اینکه به صورت مرتب و پیوسته (مانند Tape Drive ها) در یک مکان مشخص و به صورت پشت سر هم قرار داشته باشد. پس Random IO برای دستگاه‌های ذخیره ساز به مراتب سخت‌تر و زمان‌برتر است.

IOPS خواندن در HDD برابر با 176 است در حالی که IOPS خواندن مربوط به SSD برابر با 9417 است؛ یعنی SSD به میزان 53 برابر سریع‌تر است. خواندن فایل‌های کوچک 4 کیلوبایتی، رایج‌ترین IO در PC های معمولی هستند پس می‌توان نتیجه گرفت که SSD ها چقدر می‌توانند برای کاربر، سریع‌تر باشند.

IOPS نوشتن همین فایل‌های 4 کیلوبایتی در HDD معادل 311 است در حالی که در SSD برابر با 32933 است یعنی چیزی حدود بیش از 105 برابر بزرگتر. این نکته می‌تواند تاثیر به سزایی در کارایی داشته باشد. از چنین کارایی‌ای می‌توان صرف نظر کرد؟

مورد بعدی تست 4K – 64 thrd است. در این تست، توانایی درایو در استفاده از ویژگی (NCQ (Native Command Queuing در AHCI سنجیده می‌شود. 4K یعنی اندازه فایل در Random IO و 64-thrd یعنی دو سریِ 32 تایی درخواست NCQ Type IO در تست انجام شده است.

تکنولوژی NCQ به سادگی، درایوی با دسترسی مستقیم به حداکثر 32 درخواست IO را در سیستم حافظه فراهم می‌کند که تنها با یک دستور IO ارسالی به درایو (به جای 32 دستور IO: یک دستور برای هر درخواست IO) انجام می‌شود. در نتیجه تمامی زمان‌های پردازش 32 دستور مجزا حذف می‌شود.

در این حالت، HDD بر اساس درخواست‌های IO (از یک تا 32 درخواست)، هد خود را طوری برنامه‌ریزی می‌کند تا سکتورها پشت سر یکدیگر قرار گیرند تا میزان جابجایی هر HDD کمتر شود یعنی کاهش Latency Position) که باعث افزایش بازدهی HDD می‌شود.

2- بررسی Throughput در SSD و HDD

بررسی Throughput در SSD و HDD
مقایسه Throughput در SSD و HDD

 

اگر به تفاوت سرعت که بر حسب MB/s است توجه کنیم، در می‌یابیم که این تفاوت، نسبتا زیاد است: 149.86 MB/s برای HDD و 514.28 MB/s برای SSD یعنی SSD به میزان 3.4 مرتبه سریع‌تر است. دقیقا همان تفاوتی که در مورد IOPS دیدیم و نشان‌دهنده ارتباط این دو با هم است.

IO فایل‌های بزرگ که به صورت پیوسته انجام شود (Large Fale Sequential IO)، برای دستگاه‌های ذخیره سازی آسان‌ترین است. به همین علت است که فروشندگان از این شاخص برای معرفی محصولات خود استفاده می‌کنند که البته درک آن هم آسان است. اما در واقع این شاخص، مهم‌ترین معیار برای نشان دادن کارایی سیستم ذخیره ساز نیست.

سرعت خواندن فایل‌های 4 کیلوبایتی در HDD بسیار ناچیز است: در حدود 0.69 MB/s و در مقابل، سرعت SSD برابر با 36.79 MB/s است. و دوباره SSD به میزان 53 مرتبه از HDD سریع‌تر است. سرعت نوشتن فایل‌های 4 کیلوبایتی در HDD برابر با 1.22 MB/s است که از سرعت خواندن بهتر است اما در SSD برابر با 128.6 MB/s است که حدودا 105 مرتبه سریع‌تر از HDD است.

AHCI و NCQ در اصل برای بهبود کارایی در HDD طراحی شده‌اند هر چند که HDD ها را خیلی خارق‌العاده نمی‌کنند و با وجود این تکنولوژی‌ها باز هم کارایی بسیار پایین‌تری نسبت به SSD ها دارند.

پادکست با موضوع مقایسه هارد ssd با hdd

podcast

موضوع این پادکست، مقایسه هارد ssd با hdd است که از مهمترین موضوعات در کارایی کلی سیستم است. از آنجایی که هارد درایوها کمترین سرعت را بین قطعات درون کامپیوتر و سرور دارند، لذا کارایی آنها بر کارایی کلی سیستم تاثیر مستقیم دارد. بیایید تفاوت hdd و ssd را از نظر کارایی با هم بررسی کنیم تا بتوانیم هارد مناسبی برای سیستم‌مان انتخاب کنیم.

در پرونده این پادکست به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • بررسی مثلث کارایی در SSD ها
  • Throughput، Latency و IOPS چیست؟
  • مقایسه کارایی SSD ها و HDD ها
  • بررسی مزایای SSD ها

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست 28 مگابایت حجم و  30 دقیقه زمان دارد. زمان‌بندی این پادکست در جدول زیر آمده است:

محدوده زمانیموضوع بحث پادکست
دقیقه ۰3:03 تا ۰6:08خبرهای ۳۰ روز گذشته دنیای تکنولوژی
دقیقه ۰7:51 تا 22:13مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD
دقیقه 23:30 تا 27:51منتخبی از مناسبت‌های ۳۰ روز آینده

دانلود

بازیابی اطلاعات
نرم افزارهای بازیابی اطلاعات، یا توانایی بازیابی داده‌های شما را ندارند یا نمی توانند تمامی اطلاعات را بازیابی کنند. استفاده از آنها کار بازیابی و احتمال بازگرداندن اطلاعات را کاهش می‌دهند. مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات فالنیک اطلاعات هاردهایی را بازیابی می‌کند که سیستم شناسایی‌شان نمی‌کند.
بازیابی اطلاعاتشماره تماس
4.1/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا