به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
سرور و شبکه

بررسی کامل کیستون شبکه و معرفی انواع کیستون شبکه

کیستون شبکه چیست

در هزارتوی دنیای شبکه، یک کلید جادویی را تصور کنید که دری را به سوی بهترین اتصالات و بالاترین کارایی باز می‌کند. این کلید، Network Keystone یا کیستون شبکه نام دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا این مولفه مهم دنیای اتصالات شبکه را بیشتر بشناسیم. در صورت نیاز به خدمات پسیو شبکه متخصصین خبره و باتجربه فالنیک کنار شما هستند تا شبکه‌ای ایمن و پایدار داشته باشید.

نصب و راه اندازی شبکه به صورت استاندارد چه اهمیتی دارد؟
طبق آمار نصب و راه‌ اندازی شبکه به صورت استاندارد، هزینه‌های آتی شرکت را 10 تا 50 درصد کاهش می‌دهد. متخصصان فالنیک آماده‌ی ارائه مشاوره و اجرای پروژه‌های نصب و راه‌اندازی شبکه‌ به صورت حرفه‌ای و استاندارد هستند. همین حالا تماس بگیرید.
مشاوره نصب و راه اندازی شبکهتماس بگیرید

کیستون شبکه چیست؟

کیستون شبکه قطعه‌ای فلزی یا پلاستیکی با زاویه 90 یا 180 درجه، روکار یا توکار و با شیلد یا بدون شیلد است که امکان اتصال کابل‌ها به ملزومات سخت‌افزاری را ساده می‌کند. کیستون‌ها اجازه می‌دهند با ملزومات سخت‌افزاری پسیو شبکه مثل پچ پنل‌ها، سوییچ‌ها، سرورها و غیره به سادگی کار کنید. به طوری که در پچ پنل‌ها کیستون‌ها به صورت ماژولار به آن متصل می‌شوند و شما می‌توانید به راحتی کابل‌های شبکه را به آنها متصل کنید. بنابراین، فرآیند نصب و تعمیرات آسان‌تر شده، مشکلات سریع‌تر شناسایی می‌شوند و اعمال تغییرات در شبکه با صرف زمان کمتری انجام خواهد شد.

به عنوان مثال، کیستون شبکه اجازه می‌دهد کابل‌های اترنت را بدون مشکل خاصی به پچ پنل متصل کنید و سپس کابل‌ها را به روتر، سوئیچ یا سایر دستگاه‌های شبکه متصل کنید. رویکرد فوق نه تنها نظم و سازمان‌دهی شبکه را افزایش می‌دهد، بلکه امکان تعویض سریع و آسان کابل‌ها و اتصالات را فراهم می‌کند.

کیستون‌ها دارای یک ساختار مشترک هستند که در آن یک قاب پلاستیکی استاندارد، با ظاهری مستطیلی و اندازه‌های مشخص، وجود دارد. این قاب به عنوان پایه یا بستری برای اتصالات مختلف، مانند جک‌های RJ-45 برای شبکه‌های اترنت، جک‌های فیبر نوری، ماژول‌های صوتی-تصویری و سایر اتصالات شبکه، عمل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

انواع کیستون شبکه

کیستون (Keystone) در شبکه‌های کامپیوتری از انواع مختلفی برخوردار است که به تناسب نیازها و نوع اتصالات انتخاب می‌شوند. برخی از انواع رایج کیستون‌های شبکه به صورت کلی عبارتند از:

  • کیستون RJ-45: این نوع کیستون برای اتصال کابل‌های شبکه اترنت با استفاده از جک RJ-45 استفاده می‌شود. آنها برای اتصال دستگاه‌های شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها و کامپیوترها استفاده می‌شود.
  • کیستون فیبر نوری: این نوع کیستون برای اتصال کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌شود. آنها از جک‌های فیبر نوری مخصوصی برای اتصال دستگاه‌ها و سیم‌های فیبری استفاده می‌کنند.
  • کیستون HDMI: این نوع کیستون برای اتصال دستگاه‌های صوتی و تصویری با استفاده از کابل HDMI استفاده می‌شود. کیستون شبکه HDMI از جک‌های HDMI برای انتقال سیگنال‌های تصویری و صوتی استفاده می‌کنند.
  • کیستون USB: این نوع کیستون برای اتصال دستگاه‌های USB استفاده می‌شود. آنها از جک‌های USB برای ارتباط دستگاه‌های USB با سیستم‌ها استفاده می‌کنند.
  • کیستون کواکسیال (Coaxial): این نوع کیستون برای اتصال کابل‌های کواکسیال استفاده می‌شود که معمولا برای انتقال سیگنال‌های تلویزیونی و رادیویی به کار می‌روند. این کیستون از جک‌های کواکسیال برای اتصال کابل‌ها به دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

موارد یاد شده چند نمونه از انواع کیستون‌های شبکه هستند، هرچند مدل‌های دیگری نیز در بازار وجود دارند که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع دیگر کیستون های شبکه را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

انواع کیستون شبکه بر اساس category

انواع کیستون شبکه بر اساس جنس

انواع کیستون شبکه براساس نصب

انواع کیستون شبکه براساس شیلد

کیستون Cat 5e

کیستون شبکه فلزی

پچ‌پنل

کیستون‌های شیلددار (Shielded Keystone)

کیستون Cat 6

کیستون Cat 6a

کیستون شبکه پلاستیکی

کیستون شبکه روکار

کیستون‌های بدون شیلددار (Unshielded Keystone)

کیستون شبکه Cat 7

کیستون شبکه توکار

در ادامه این کیستون های شبکه را به صورت جزئی معرفی می‌کنیم.

انواع کیستون شبکه براساس Category

کیستون‌ها بر اساس استانداردهای اترنت شامل دسته‌بندی‌های مختلفی هستند که معمولا با عنوان Category Keystone شناخته می‌شوند و براساس نوع کابل و سرعت انتقال داده‌ها تعریف می‌شوند. برخی از انواع کیستون‌های شبکه بر اساس دسته‌بندی اترنت به شرح زیر هستند:

  • کیستون Cat 5e: این نوع از کیستون‌ها برای استفاده در شبکه‌های اترنت با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) مناسب هستند. آنها از نوع RJ-45 هستند و برای کابل‌های شبکه Cat 5e استفاده می‌شوند.
  • کیستون Cat 6: این کیستون‌ها نیز در ارتباط با شبکه‌های اترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند و همراه با کابل‌های Cat 6 دسترسی به سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) تا 10 گیگابیت بر ثانیه (10 Gbps) را امکان‌پذیر می‌کنند. این کیستون‌ها نیز از نوع RJ-45 هستند و برای کابل‌های شبکه Cat 6 استفاده می‌شوند.
  • کیستون Cat 6a: این نوع کیستون‌ها در ارتباط با شبکه‌های اترنت با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه (10 Gbps) مناسب هستند و همانند نمونه‌های یاد شده از نوع RJ-45 هستند و برای کابل‌های شبکه Cat 6a استفاده می‌شوند.
  • کیستون شبکه Cat 7: در نهایت کیستون‌های سری 7 برای استفاده در شبکه‌های اترنت با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه (10 Gbps) و بالاتر مناسب هستند. آنها نیز از نوع RJ45 هستند و در تعامل با کابل‌های شبکه Cat 7 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته‌ای که باید در ارتباط کیستون‌های شبکه به آن اشاره کنیم در مورد مقررات و استانداردهای مربوط به کیستون‌ها و کابل‌های اترنت است که معمولا توسط سازمان‌های استانداردسازی مانند TIA/EIA  و ISO/IEC تعیین می‌شوند. در حال حاضر، استاندارد TIA/EIA 568 استانداردی‌ست که برای سیم‌کشی و نصب کابل‌ها و کیستون‌ها در شبکه‌های اترنت استفاده می‌شود.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب نوع کیستون به نوع کتگوری اترنت بستگی دارد. از این‌رو برای دستیابی به سرعت‌ها و عملکرد بهتر، استفاده از کیستون‌ها و کابل‌های ‌شبکه‌ Cat 6a و Cat 7 توصیه می‌شود. همچنین در صورتی که شبکه شما نیاز به سرعت بالا، پهنای باند زیاد و نرخ انتقال داده‌های بالایی دارد، بهترین انتخاب استاندارد‌های Cat 6a و Cat 7 هستند.

پیشنهاد مطالعه

انواع کیستون شبکه بر اساس جنس

در صورتی که در نظر داشته باشیم کیستون‌ها را بر اساس جنس طبقه‌بندی کنیم، آن‌ها به دو گروه اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • کیستون‌ شبکه فلزی: این نوع کیستون‌ها از جنس فلز یا آلومینیوم هستند و معمولا برای پروژ‌هایی که نیاز به پوشش فیزیکی مقاومی دارند مانند محیط‌های صنعتی یا محیط‌هایی با شرایط سخت استفاده می‌شوند. کیستون‌های فلزی معمولا مقاومت بالایی در برابر ضربه، حرارت و تداخل الکترومغناطیسی دارند.
  • کیستون‌ شبکه پلاستیکی: این نوع کیستون‌ها از جنس پلاستیک، معمولا پلی‌کربنات ساخته می‌شوند. آن‌ها به عنوان جایگزینی اقتصادی‌تر برای کیستون‌های فلزی استفاده می‌شوند. کیستون‌های پلاستیکی عموما برای استفاده در شبکه‌های داخلی، محیط‌های اداری، خانگی و کاربردهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها به طور کلی سبک‌تر و ضدخش هستند و تنوع رنگی بیشتری دارند. امروزه، در بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها شما این نوع از کیستون‌ها را مشاهده می‌کنید.

انتخاب نوع جنس کیستون باید بر اساس نیازها و شرایط محیطی شبکه صورت گیرد. اگر پروژه‌ قرار است در یک محیط سخت پیاده‌سازی شود و نیاز به مقاومت فیزیکی زیادی دارید، کیستون‌های فلزی گزینه مناسبی هستند. اگر شبکه شما قرار است در یک محیط داخلی و معمولی مثل محیط‌های شرکتی پیاده‌سازی می‌شود، کیستون‌های پلاستیکی معمولا مقرون به صرفه هستند.

انواع کیستون شبکه براساس نصب

با توجه به روش نصب، کیستون‌ها عموما به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پچ‌پنل: این کیستون‌ها برای اتصال کابل شبکه به صورت غیر مستقیم به تجهیزات دیگر استفاده می‌شود. این مدل کیستون‌ شبکه در حقیقت به عنوان یک رابط بین تجهیزات شبکه استفاده می‌شود. لازم به توضیح است که پچ‌پنل یک سخت‌افزار مستطیلی شکل است که در آن از 24 یا 48 پورت استفاده شده و یک طرف آن به کابل و طرف دیگر به شبکه متصل می‌شود.
  • کیستون شبکه روکار: نوع دیگری از کیستون‌ها هستند که به شکل کیستون توکار طراحی شده‌اند و دارای باکس‌هایی با پریز هستند که روی دیوار یا سطوح مسطح از طریق یک پیچ ثابت می‌شوند و کیستون به این شکل درون آن‌ها قرار می‌گیرد.
  • کیستون شبکه توکار: نمونه دیگری از کیستون شبکه است که به باکس‌ها و پریزهایی مجهز است که در زمان ساخت اتاق سرور یا محیط شبکه داخل دیوار نصب می‌شوند. این مدل کیستون شبکه برای محیط‌های کوچکی استفاده می‌شود که نیازی به جابجایی مستمر ندارد.

انواع کیستون شبکه براساس شیلد

با توجه به وجود شیلد یا عدم وجود آن، کیستون‌ها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • کیستون‌های شیلددار (Shielded Keystone): این نوع کیستون‌ها دارای شیلد هستند که به منظور محافظت در برابر تداخل الکترومغناطیسی و نویزهای الکتریکی استفاده می‌شود. شیلدها معمولا از فویل فلزی یا لایه‌های فویل مسی ساخته می‌شوند و به همراه کانکتور کیستون استفاده می‌شوند.
  • کیستون‌های بدون شیلد (Unshielded Keystone): این نوع کیستون‌ها در برابر امواج الکترومغناطیسی بدون شیلد هستند و معمولا از پلاستیک ساخته می‌شوند. آن‌ها برای پروژه‌هایی مناسب هستند که حساسیت کمتری به نویز الکترومغناطیسی دارند و در نتیجه به حفاظت کمتری در برابر تداخلات الکترومغناطیسی نیاز دارند. کیستون‌های بدون شیلد معمولا در شبکه‌های خانگی، دفاتر کوچک و محیط‌هایی که نویز الکترومغناطیسی کمتری دارند، استفاده می‌شوند.
کیستون شبکه
کیستون شبکه بدون شیلد

انتخاب بین کیستون شیلد دار و بدون شیلد بستگی به نیازهای شبکه و محیط استفاده دارد. اگر قرار است شبکه در محیطی با نویز الکترومغناطیسی قوی پیاده‌سازی شود، استفاده از کیستون شیلددار مناسب‌تر است؛ اما اگر شبکه قرار است در محیطی پیاده‌سازی شود که به نویز الکترومغناطیسی حساسیت کمتری دارد، کیستون بدون شیلد ممکن است مقرون به صرفه باشد.

کاربرد کیستون شبکه چیست؟

کاربرد کیستون شبکه در سازماندهی و ساختاردهی اتصالات شبکه است. با استفاده از کیستون‌ها، می‌توانید فرآیند اتصال کابل‌ها به ملزوماتی مثل پچ پنل‌ها را به سادگی مدیریت کنید. مهم‌ترین کاربردهای کیستون شبکه به شرح زیر هستند:

  1. اولین کاربرد کیستون شبکه در ارتباط با پچ‌پنل‌هاست. کیستون‌ها برای استفاده همراه با پچ پنل‌ها عالی هستند. در یک پچ پنل، شما می‌توانید کیستون‌های مختلف و کابل‌های شبکه را به آن متصل کنید. رویکرد فوق باعث می‌شود کابل‌های شبکه به صورت منظم و ساخت یافته در رک به تجیهزات متصل شوند و همچنین فرآیند شناسایی و تعویض آن‌ها با کمترین زحمت امکان پذیر باشد.
  2. دومین کاربرد کیستون شبکه در سازماندهی شبکه است. با استفاده از کیستون‌های شبکه می‌توانید ساختار و سازماندهی بهتری برای شبکه خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، می‌توانید کابل‌های شبکه را با استفاده از کیستون‌ها به پچ‌پنل‌ها متصل کرده و سپس پچ‌پنل‌ها را به دستگاه‌های اصلی شبکه مثل روترها و سوئیچ‌ها وصل کنید. این راهکار نه تنها شبکه‌ای ساخت‌یافته در اختیارتان قرار می‌دهد، بلکه امکان تعویض و تغییر سریع کابل‌ها و اتصالات را نیز فراهم می‌کند.
  3. یکی دیگر از کاربردهای مهم کیستون‌ها در ارتباط با شناسایی سریع مشکلات است. اگر یک اتصال معیوب را شناسایی کردید، فرآیند تعویض کیستون و برطرف کردن مشکل به سادگی خواهد بود. رویکرد فوق انعطاف‌پذیری بالایی در اعمال تغییرات در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین، اگر نیاز به اضافه کردن یا حذف اتصالات در شبکه ضروری باشد، می‌توانید به سادگی کیستون‌ها را تعویض کرده و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید.

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که کیستون شبکه راهکاری ساخت‌یافته و دقیق برای اتصال کابل‌ها به ملزومات پسیو شبکه در اختیار ما قرار می‌دهند، فرآیند تعمیرات و تست شبکه را ساده کرده و انعطاف‌پذیری بالایی در اعمال تغییرات در اختیار ما قرار می‌دهند.

به عنوان مثال، در یک پچ پنل شبکه، کیستون‌ها به صورت ردیفی کابل‌های شبکه را به آن متصل می‌کنند. این کیستون‌ها که معمولا از نوع RJ-45 برای اتصال کابل‌های اترنت و سوکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طوری که سوکت‌ها با یک فشار کم در جای خود قرار می‌گیرند و با فشار اهرم زیری از جای خود خارج می‌شوند.

کیستون‌ها اغلب بر اساس استانداردهای مشخصی طراحی می‌شوند، مانند استاندارد T568A یا T568B برای کابل‌های اترنت. با استفاده از کیستون‌ها، می‌توانیم اتصالات شبکه را به شکل ساخت یافته در اختیار داشته باشیم و از بروز مشکلاتی مثل عدم تطابق سیم‌بندی و اشتباهات رایج جلوگیری کنیم. همچنین، کیستون‌ها به ما امکان می‌دهند تا اتصالات شبکه را به صورت ماژولار مدیریت کنیم. به این معنی که می‌توانیم اتصالات را بر اساس نیاز و تغییرات در شبکه تنظیم کنیم. به طوری که فرآیند اعمال تغیرات، بدون نیاز به بازسازی کابل‌ها و نصب مجدد وجود خواهد داشت. در صورتی که به خدمات پسیو شبکه و کابل کشی نیاز داشتید، متخصصین فالنیک همراه شما هستند.

طراحی شبکه استاندارد متناسب با نیازهای شما
متخصصان فالنیک خدمات طراحی شبکه را با توجه به بودجه شما، تعداد کاربران، نوع استفاده و مکان شبکه انجام می‌دهند. روی لینک کلیک کنید و شبکه‌ای بسازید که کسب و کارتان را متحول می‌کند.
دریافت خدمات طراحی شبکهتماس با کارشناس

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا