به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پادکست‌هاسرور و شبکهقطعات و لوازم جانبی

بررسی کامل و معرفی پردازنده اینتل، نسل ها و انواع آن

مقایسه انواع پردازنده های اینتل

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در فروردین 95 نوشته شده بود و در بهمن 99 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

نیازهای سخت افزاری کاربران در هر حوزه‌ای متفاوت است مثلا فردی که به بازی‌های آنلاین و یا وب گردی می‌پردازد با کسی که به انجام فرآیند پردازشی سنگین می‌پردازد، نیازهای متفاوتی خواهند داشت، پردازنده های سرور با پردازنده های سیستم‌های خانگی تفاوت دارند. برای اینکه بتوان این نیاز کاربرها را برآورده کرد، شرکت‌های تولید کننده پردازنده، مثل Intel بین محصولات خود تنوع ایجاد کردند و محصولات متمایزی به بازار بر اساس نیاز کاربران ارائه دادند.

در این مقاله ابتدا به بررسی انواع پردازنده های اینتل شامل پنتیوم و کور و زئون، مقایسه cpu های اینتل , انواع سی پی یو اینتل و بررسی سری پردازنده های اینتل می‌پردازیم.

خرید سرور فیزیکی با 24 ماه گارانتی معتبر فالنیک
خرید سرور فیزیکی در فروشگاه فالنیک به همراه پیکربندی آنلاین + درخواست پیش فاکتور و قیمت سرور + مشاوره رایگان + گارانتی 2 ساله معتبر + ارائه مشخصات سرور + قطعات اصل، برای شما فراهم است.
قیمت سرور فیزیکیتماس تلفنی

انواع پردازنده های اینتل

آنچه در تاریخچه سی پی یو های اینتل می‌بینیم، تولید پردازنده هایی است که برای کامپیوترها و کاربردهای مختلف طراحی شده‌اند: از پردازنده های کم‌مصرف برای لپ تاپ تا CPU های انترپرایزی با مصارف دیتاسنتری و سروری. در ادامه به معرفی انواع سی پی یو و انواع پردازنده های اینتل می‌پردازیم. در نامگذاری پردازنده های اینتل هر چه عدد مدل Intel بیشتر باشد یعنی پردازنده از ویژگی‌های بیشتر بهره‌مند است مثلا Cache و سرعت کلاک.

1- پردازنده Intel Atom

پردازنده Intel Atom پردازنده کم‌مصرفی است که در نوت بوک، تبلت، اسمارتفون، اینترنت اشیا و دستگاه‌های مبتنی بر شبکه استفاده می‌شوند چون در این موارد، مصرف برق و عمر باتری از قدرت پردازش مهمتر است. نام مدل پردازنده‌هایی که مناسب دستگاه‌های کم مصرف و عمومی هستند عددی ندارد. عدد و حروف موجود در نامگذاری CPU اتم، بیانگر ویژگی های خاص پردازنده است. اگر در نامگذاری پردازنده از N استفاده شود یعنی برای نوت بوک مناسب است و با حرف Z یعنی برای دستگاه‌ها اینترنتی و سیار.

پردازنده Intel Atom
پردازنده کم مصرف Intel Atom

2- پردازنده Intel Celeron

پردازنده Intel Celeron برای کامپیوترهای دسکتاپی رده پایین طراحی شده و فقط کارهای عمومی مثل وبگردی و پردازش های اصلی را انجام می‌دهد. نوع کم‌مصرف Intel Celeron برای لپ تاپ‌ها مناسب است. این پردازنده‌ها ضعیف‌ترین پردازنده اینتل هستند که به طور کلی اصلا پیشنهاد نمی‌شوند. لپ تاپ‌ها با این پردازنده فقط برای کارهای ابتدایی مناسب است چون کند است و بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و حداقل پردازنده Pentium Gold به جای آن بخرید.

پردازنده Intel Celeron
پردازنده رده پایین Intel Celeron

3- پردازنده Intel Pentium

سی پی یو پنتیوم چیست و چه کاربردی دارد؟ پردازنده پنتیوم در کامپیوترها و لپ تاپ های رده پایین و برای مصارف عمومی کاربرد دارند. جدیدترین نسل پنتیوم ها در حال حاضر در دو سری Gold و Silver عرضه می‌شوند. سری گلد، پردازنده‌های دسکتاپی مناسب برای وب گردی، video streaming و مصارف عمومی است.

این پردازنده‌ها دو هسته دارند و در زمینه کارایی قابل مقایسه باCore i5-11600 و Core i5-11400 نیست. G6605 پایین‌ترین مدل پنتیوم گلد است. چیپست‌های Pentium Silver مثل N6000 پردازنده‌های لپ تاپی هستند و فقط برای مصارف عمومی مناسب است. البته اگر کمی بیشتر هزینه کنید و Core i3 نسل 11 بخرید، بسیار بهتر است.

سی پی یو پنتیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
پردازنده Intel Pentium

4- پردازنده Intel Core

Core i ها پردازنده‌های خانگی یا دسکتاپی اینتل هستند. دو نوع پردازنده اینتل کور داریم: یکی Core i ها هستند و دیگری Core 2 Duo. برای آشنایی بیشتر با انواع core i های اینتل مقاله “تفاوت core i3 با core i5 و core i7 در پردازنده های اینتل” را بخوانید.

5- پردازنده Intel Xeon and Itanium

پردازنده‌های سری زئون و ایتانیوم از سری پردازنده های کلاس سروری هستند که برای برنامه‌های سروری مختلف بهینه شده‌اند. انواع سی پی یو زئون، پردازنده‌های صنعتی و خاص تجهیزات سخت افزاری سروری شرکت اینتل هستند. می‌توانند حتی تا 32 عدد پردازنده در کنار هم به صورت همزمان کار کنند و بهترین گزینه برای انجام فرآیندهای Multi-Threading هستند.

پردازنده Intel Xeon and Itanium
پردازنده‌های صنعتی و سروری زئون
پیشنهاد مطالعه

نسل سی پی یو های اینتل

برای تشخیص نسل پردازنده های اینتل به نامگذاری آنها توجه کنید. به عنوان مثال در سی پی یو های Core i اولین رقم بعد از خط فاصله بیانگر نسل سی پی یو است. هر چه این عدد بیشتر باشد یعنی نسل سی پی یو بالاتر است. مثلا:

  • Core i5-7200U دارای 2 هسته و حداکثر سرعت 3.1GHz
  • Core i5-8250U دارای 4 هسته و حداکثر سرعت 3.4GHz

آخرین نسل پردازنده های اینتل، نسل 11 است که قرار است در فصل اول سال 2021 به بازار عرضه شود. پس از پردازنده نسل 10 اینتل یعنی 10th Gen Intel Core S-series با مدل برتر Core i9-10900K که در اوایل سال 2020 ارایه شد، با معرفی و عرضه پردازنده های دسکتاپی 11th Gen Intel Core S-series، کارایی بیشتری را در PC و سیستم های گیمینگ خواهیم دید.

پیشنهاد مطالعه

نامگذاری سی پی یو های اینتل Core

در نامگذاری پردازنده نسل 10 و 11 اینتل کور ها دو حالت وجود دارد:

1- با پسوند G: پس از سریِ پردازنده، نسل آن را می‌بینید و سپس دو رقم SKU، سپس پسوند محصول مثلا G که بیانگر کاربری گرافیکی بهینه شده است و عدد بعد از G نشانگر سطح این قابلیت و بین 1 تا 7 متغیر است. مثل آنچه در تصویر می‌بینید: Intel Core i7-1065 G7.

نامگذاری سی پی یو های اینتل Core
نامگذاری سی پی یو های اینتل Core نسل 10 و 11 دو حالت دارد.

2- بدون پسوند G: پس از سریِ پردازنده، نسل آن و سپس سه رقم SKU در مجموع 5 رقم می‌بینید. بعد از آن همانند نسل های قبلی پسوندهایی مانند U و Y و H و K و … را می‌بینید که بیانگر مصرف برق یا انواع دستگاه‌هایی است که در آنها استفاده می‌شوند. مانند Core i9-10900K.

نامگذاری سی پی یو های اینتل پنتیوم

انواع نامگذاری در سی پی یو های پنتیوم عبارتند از:

  1. در پردازنده های Intel Pentium Silver، یک حرف پیشوند سپس 4 رقم SKU داریم. مثل Intel Pentium Silver J5005.
  2. در پردازنده های Intel Pentium Gold، حرف پیشوند نداریم، 4 رقم SKU و حرف پسوند داریم. مثل Intel Pentium Gold G5500T.
  3. در پنتیوم هایی که گلد و سیلور نیستند، نامگذاری به این صورت است: 4 رقم SKU و حرف پسوند مثل Intel Pentium 4405Y.

تفاوت پنتیوم و core i

اولین فرق pentium با core در قیمت آنهاست. همیشه Core i از پنتیوم گران‌تر است. تفاوت سی پی یو پنتیوم با کور در رده پایین تر بودن پنتیوم است چون تکنولوژی ساختِ ضعیفتری دارد و باعث می‌شود از تمام مدل‌های Core i پایین‌تر قرار گیرد: فرکانس، حافظه L3، گرافیک مجزای داخلی، مصرف برق و AVX و HyperThreading همگی مواردی است که باعث بهتر بودن سی پی یو های Core نسبت به پنتیوم می‌شود. با توجه به تفاوت pentium با core، پرداخت مبلغ بیشتر برای Core i ارزش خواهد داشت.

مقایسه پردازنده های اینتل

  1. اولین نکته در مقایسه انواع پردازنده های اینتل، تفاوت در کاربری آنهاست. اینکه در چه دستگاهی و با چه کاربردی قرار است قرار گیرند توجه به رده بندی سی پی یو های اینتل را می‌طلبد. مثلا پردازنده‌های سری Pentium برای برآورده کردن نیازهای عمومی و سیستم‌های خانگی مورد استفاده قرار گرفتند و انواع پردازنده xeon برای استفاده در سرورهای سخت افزاری و انجام فرآیندهای پردازشی سنگین ارایه شدند.
  2. هر چه نسل سی پی یو های اینتل بالاتر باشد، قدرت و سرعت CPU نسبت به همان مدل نسل قبلی، بیشتر است.
  3. سوکت‌های رده‌های مختلف کاملا متفاوتند مثلا سوکت زئون ها با پنتیوم ها کاملا فرق دارد.
  4. پردازنده های سری زئون از مقدار CPU Cache بیشتری نسبت به پردازنده های پنتیوم و Core برخوردارند. حافظه کش پردازنده یا CPU Cache Memory یکی از دلایل مهم بالا رفتن کارایی پردازنده ها محسوب می‌شود که طبیعتاً قیمت پردازنده را نیز بالا می‌برد. اگر حافظه کش پردازنده شما کم باشد تعداد مراجعه CPU به حافظه RAM شما افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل Bus سیستم و حافظه اصلی بیشتر درگیر می‌شوند و از طرفی به خاطر فاصله موجود بین پردازنده و RAM سرعت کاهش پیدا می کند، حافظه Cache باعث کاهش این مراجعات می‌شود. این حافظه در داخل پردازنده قرار گرفته است.
  5. پردازنده‌های سری پنتیوم و Core به صورت تکی در سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالیکه پردازنده‌های سری زئون به صورت گروهی در یک سرور قرار می‌گیرند. ممکن است در یک سرور فقط دو عدد پردازنده زئون ببینید و در سرور دیگر تا 32 عدد پردازنده زئون را در کنار هم مشاهده کنید که همزمان با هم در سرور کار می‌کنند. دلیل این نوع طراحی هم مشخص است، سرورها برای انجام فرآیندهای پردازشی سنگین و همزمان طراحی شده‌اند که هر کدام از این فرآیند های پردازشی اصلاً ربطی به همدیگر ندارند، بنابراین تفکیک کردن پردازش روی پردازنده های مختلف باعث بالا رفتن کارایی و بهبود سرویس‌دهی می‌شود. قابلیت کلیدی Multi-Threading نیز یکی دیگر از مواردی است که برای بالا بردن تاثیر گذاری و بالا بردن قدرت پردازنده ها در زئون ها استفاده شده است.
مقایسه پردازنده های اینتل
اولین نکته در مقایسه انواع پردازنده های اینتل، تفاوت در کاربری آنهاست.

تفاوت cpu xeon با core i7

همان طور که گفتیم کاربرد و مصرف CPU های زئون، سروری و انترپرایزی است اما می‌توان تحت شرایطی آن را در دسکتاپ‌ها هم استفاده کرد. شرط اول در استفاده از پردازنده زئون در دسکتاپ و مثلا برای بازی این است که مادر بورد از سوکت های P43 یا P45 پشتیبانی کند. به طور کل سی پی یوهای Core i برای بازی و گیم به‌صرفه‌تر از زئون هستند در ادامه به تفاوت پردازنده های سرور (Xeon) و دسکتاپ (Core i) بپردازیم.

Core i ها سرعت بالایی در دستورات پردازشی Single-Thread که باعث کارایی بالا در برنامه‌هایی مثل بازی ها می‌شود، دارند. Core i7 که رده بالایی دارد را می‌توان با Xeon مقایسه کرد. فرق xeon و i7 را در ادامه لیست می‌کنیم:

  • cpu xeon اسلات و کانال حافظه بیشتری دارند.
  • CPU Xeon از تصحیح خطا یا ECC در حافظه استفاده می‌کند. البته با وجود ECC، نسبت به رم های استاندارد، سرعت کمتری دارند و گران‌ترند.
  • میزان حافظه ای که زئون‌ها پشتیبانی می‌کنند به یک ترابایت هم می‌رسد ولی در Corei ها 64 گیگابایت است.
  • حافظه کش زئون چندین برابر بیشتر از سی پی یو دسکتاپی است و از L3 Cache پشتیبانی می‌کند که نتیجه آن سرعت بسیار زیاد زئون است.
  • زئون ها از فناوری‌هایی مثل Hyperthreading پشتیبانی می‌کنند که اکثر دسکتاپ‌ها نمی‌توانند.
  • زئون ها دو یا چند سوکت را پشتیبانی می‌کنند.
  • زئون ها به دلیل اینکه مخصوص سرورها و کاربرد های 24 ساعته ساخته شده‌اند عمر بیشتری دارند.
  • زئون ها مصرف برق بیشتری دارند و بیشتر داغ می‌شوند.
  • زئون ها تعداد هسته بیشتری دارند اما سرعت کلاک کمتری دارد.
  • زئون‌ها از PCIe lane پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید کارت اضافه کنید.
  • زئون ها می‌توانند بار و لود زیادی تحمل کنند.

مزیت Core i7 نسبت به زئون در سه مورد است: قابلیت اورکلاک پذیری و تراشه گرافیکی یکپارچه و قیمت است. زئون‌ها نمی‌توانند اورکلاک کنند از طرفی به دلیل قابلیت‌های بالاتر نسبت به Core i7 ها قیمت بیشتری دارند.

با توجه به آنچه گفتیم بنا بر کاربرد و بودجه ای که دارید می‌توانید از زئون ها استفاده کنید مثلا سی پی یو زئون برای بازی و رندرینگ و ادیت 4K Video عالی است. اگر زئون بخرید مسلما باید مادربورد گرانتری هم بخرید. حتی Core i5 هم برای باری خوب است چه رسد به Core i7. پس بودجه تعیین کننده است که سی پی یو زئون برای بازی بخرید یا Core i.

در ادامه مطلب به صورت اختصاصی به بررسی پردازنده های سروری اینتل زئون می‌پردازیم.

نسل 5 پردازنده‌ های اینتل زئون

گفتگوی Tachtalk نکات مهم در انتخاب CPU های سروری

عناوین مهمی که در این ویدئوی 13 دقیقه‌ای می‌بینید در ادامه آمده است:

  1. بررسی مولفه‌های CPU های انترپرایزی در سایت اینتل
  2. نکات مهم هنگام خرید Server CPU

 

پیشنهاد مطالعه

نسل پردازنده‌ های اینتل زئون

تا به حال اینتل 5 نسل از پردازنده های سری اینتل زئون را عرضه کرده است. در ادامه مروری خواهیم داشت بر این 5 نسل و انواع cpu سرور.

همانطور که گفتیم پردازنده‌های سری Xeon اینتل اختصاصا برای پردازش‌های سروری تولید شده‌اند که پنج نسل از این پردازنده تا به امروز همگام با محصولات HP عرضه شده‌اند و بهترین گزینه برای ایجاد زیرساخت‌های سازمانی هستند. بیایید مروری داشته باشیم بر این پردازنده‌های سروری:

  1. نسل اول یا V1 دارای فرکانس 1600 MHz و هشت هسته‌ای بودند. از حافظه‌های DDR3 و پورت USB2.0 پشتیبانی می‌کردند.
  2. نسل دوم یا V2 با فرکانس کاری 1866 MHz و 12 هسته‌ای بودند و مانند نسل 1 از حافظه‌های DDR3 و پورت USB2.0 پشتیبانی می‌کردند.
  3. نسل سوم یا V3 دارای فرکانس کاری 2133 MHz و 18 هسته‌ای است. مزیت نسل 2 به بعد پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 و پورت USB3.0 است.
  4. نسل چهار یا V4: با حداکثر فرکانس کاری 2400 MHz و 24 هسته عرضه شده که نرخ انتقال اطلاعات در این نسل به 9.6QT/s می‌رسد و مناسب شرکت های مخابراتی، تامین‌کننده‌های فضای ابری و کسب‌وکارهای رو به رشد است.
  5. نسل پنج شامل ویژگی‌های جدیدی است که موجب بهبود کارایی و افزایش بازدهی فرآیندها می‌شود. پردازنده‌های نسل پنج سری Xeon با نام‌گذاری جدید عرضه شده‌اند و به چهار خانواده‌ی کلی Platinum, Gold, Silver و Bronze تقسیم شده‌اند.
podcast

پادکست: مروری بر نسل پردازنده‌های اینتل زئون

در این پادکست، به بررسی پردازنده‌های اینتل که تاکنون در 5 نسل ارایه شده، پرداخته‌ایم که در ادامه می‌توانید آن را دانلود کرده و سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

پخش مستقیم با حجم 5 مگابایت:

دانلود

 

End Podcast

بررسی پردازنده‌های اینتل زئون Scalable

اینتل پس از معرفی 4 نسل از پردازنده‌های سروری خود، نسل جدیدی از این پردازنده‌ها را با عنوان پردازنده‌های مقیاس‌پذیر اینتل Xeon به بازار ارائه داده که اچ پی از آنها در سرورهای نسل 10 استفاده رده است و مبنایی برای تامین امنیت، سرعت و سرویس‌های Multi Cloud برای مراکز داده است. این پردازنده‌ها سبب پیشرفت در بزرگترین پلت‌فرم‌ها در این دهه شده‌اند و کارایی استثنایی و امنیت در سطح سخت‌افزاری را فراهم کرده‌اند.

این پردازنده‌ها طوری طراحی شده‌اند که سرویس‌های داده را مطمئن ارایه دهند و پیشرفت‌های قابل توجهی را در I/O، حافظه، ذخیره‌ساز و تکنولوژی‌های شبکه فراهم می‌کنند.

 

بررسی پردازنده‌های اینتل زئون Scalable

پردازنده‌های مقیاس‌پذیر اینتل زئون یا همان سری Scalable، دارای طراحی انعطاف‌پذیری برای توسعه برنامه‌های عمومی و رایج، و امور Mission Critical و همچنین کنترل عملیات از آنالیز بلادرنگ و پیشرفته گرفته تا هوش مصنوعی، 5G، ماشین‌های خودران و … فراهم کرده است. این انعطاف و چالاکی موجب می‌شود فرصت‌های شغلی جدیدی برای مشتریان فراهم شود؛ فرصت‌هایی که از دنیای هوشمند و متصل به اطلاعات فزاینده‌ی ما به وجود می‌آید.

در این قسمت به بررسی پردازنده های نسل 5 اینتل زئون می‌پردازیم. این پردازنده های اینتل زئون Scalable در قالب 4 دسته ارایه شده‌اند: برونز، سیلور، گلد و پلاتینوم.

ویژگی‌های پردازنده های Intel Xeon Scalabe

در ادامه به توضیح برخی ویژگی های این پردازنده ها می پردازیم:

  • بهینه‌سازی کارایی: ویژگی‌های جدید اینتل مانند Intel Advanced Vector Extension 512 سبب بهبود کارایی و افزایش بازدهی شده و برای آنالیز پیشرفته، اپلیکیشن‌های High Performance Computing یا HPC، و فشرده‌سازی داده مناسب هستند.
  • سرعت بخشیدن در حجم‌های کاری حساس و حیاتی: افزایش سرعت فشرده‌سازی داده و رمزنگاری با استفاده از تکنولوژی Intel QuickAssist (Intel QAT). این کار را از طریق انتقال اطلاعات به سخت‌افزاری که قادر به بهینه‌سازی آن توابع است انجام می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود توسعه‌دهندگان آسان‌تر به رمزنگاری با نرم افزارهای امنیتی و شبکه بپردازند.
  • کارایی بالاتر: سرعت بالای اترنت اینتل (حداکثر تا 4x10GbE ) به کاهش هزینه کل سیستم کمک می‌کند.
  • مصرف برق کم‌تر
  • کاهش زمان تاخیر: کاهش زمان تاخیر در انتقال بلوک‌های ذخیره‌سازی بزرگ و مهاجرت ماشین مجازی را سبب می‌شود.
  • بهبود امنیت: بهبود امنیت سخت‌افزاری برای محافظت از داده و عملیات سیستمی، بدون تاثیر در کارایی. بهبود امنیت در سطح سخت‌افزار یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پردازنده‌های اینتل Xeon Scalabe است.
پیشنهاد مطالعه

پردازنده‌های جدید Intel Xeon Scalable را در دو دقیقه ببینید:

 

podcast

پادکست: بررسی نسل 5 پردازنده‌های اینتل زئون – سری اول

شرکت اینتل که از بزرگترین سازنده‌های پردازنده در دنیا به شمار می‌آید، محصولات متفاوتی برای کامپیوتر و سرورهای مختلف پیشنهاد می‌کند. به عنوان مثال این شرکت، خانواده‌ی پردازنده‌های Intel Core را برای کامپیوتر‌های رومیزی و خانواده‌ی بزرگ پردازنده‌های Xeon را برای سرور ارائه داده که هر کدام از این پردازنده‌ها برای کاربردهای متفاوت، دارای تعدادی زیرگروه هستند.

اچ پی نسل پنجم از پردازنده‌های سروری اینتل زئون (Xeon Scalable) را همراه با سرورهای نسل 10 خود به بازار ارائه داده است. در این پادکست، به بررسی این پردازنده‌های جدید اینتل پرداخته‌ایم که در ادامه می‌توانید آن را دانلود کرده و سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پخش مستقیم:

 نسخه کامل (9 مگابایت):

دانلود

 

End Podcast

 

تعمیر سرور
فالنیک با دارا بودن بزرگ‌ترین لابراتوار تعمیر سرور و تجهیزات شبکه و کارشناسان متخصص، آماده خدمت‌رسانی برای تعمیر انواع سرورهای ایستاده و رک مونت است. تمامی ابزار موردنیاز برای تعمیر و تست تجهیزات شبکه در مرکز سرور فالنیک در اختیار مهندسین فالنیک قرار دارد.
تعمیر سرورتماس تلفنی

انواع پردازنده‌های Intel Xeon Scalable

پردازنده‌های Intel Xeon Scalable در سرورهای نسل 10 اچ پی در چهار پیکربندی و دو نسل ارایه شده‌اند. رقم دوم از این سری پردازنده ها 1 یا 2 است: 1 یعنی نسل یک و 2 یعنی نسل دو. این پردازنده ها در سرورهای نسل 10 اچ پی استفاده می‌شوند و برای درک بهتر امکانات سخت افزاری که این CPU های سروری دارند آنها را در کانفیگ سروری hp مقایسه می‌کنیم. در دو جدول زیر می‌توانید مشخصات آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

مشخصات پردازنده های نسل اول Intel Xeon Scalable

BronzeSilverGoldPlatinum 
30004000

5000 – 6000

8000شماره سری
6, 8

8 – 12

8 – 22

4 – 28تعداد هسته
1.7 GHz 1.8 – 2.6 GHz 2 – 3.6 GHz

2.0 – 3.6 GHz

فرکانس
222,42,4,8تعداد سوکت

2133 MT/s

2400 MT/s 2666 MT/s 2666 MT/sسرعت حافظه
768 GB768 GB768 GB768 GBحافظه به ازای سوکت

2 @ 9.6 GT/s

2 @ 9.6 GT/s

3 @ 10.4 GT/s

3 @ 10.4 GT/s

نرخ انتقال اطلاعات
8585 85 – 200 105 – 205برق مصرفی
8.25, 11.00 MB 8.25 – 16.50 MB 13.75 – 30.25 MB 16.5 – 38.50 MBحافظه کش

مشخصات پردازنده های نسل دوم Intel Xeon Scalable

BronzeSilverGoldPlatinum 
30004000 5000 – 6000 8000شماره سری
68 – 164 – 244 – 28تعداد هسته
1.9 GHz 1.8 – 2.6 GHz

1.8 – 3.8 GHz

2.2 – 3.8 GHzفرکانس
222,42,4,8تعداد سوکت

2133 MT/s

2400 MT/s

2666 MT/s 2933 MT/sسرعت حافظه
1 TB 1 TB 1 TB 1 TBحافظه به ازای هر سوکت

2 @ 9.6 GT/s

2 @ 9.6 GT/s

3 @ 10.4 GT/s

3 @ 10.4 GT/s نرخ انتقال اطلاعات
85

85, 100

110 – 200

105 – 205 برق مصرفی
8.25, 11.00 MB 10 – 22 MB 16. 5 – 35.75 MB 16.5 – 38.50 MB حافظه کش

همانطور که با مقایسه دو جدول بالا می‌بینید، متوجه می‌شویم که تفاوت عمده بین پردازنده های Intel Xeon Scalable در میزان حافظه کش، سرعت و ظرفیت حافظه، نرخ انتقال دیتا و فرکانس است. در ادامه به بررسی مفصل‌تر نسل اول پردازنده های اینتل زئون Scalable می‌پردازیم.

پردازنده‌های سری platinum

پردازنده‌های سری Platinum زیرساختی جدید برای امنیت، سرعت و سرویس هیبرید کلود را در مراکز داده فراهم می‌کنند. این پردازنده‌ها با وجود امنیت بی‌نقص و کارایی استثنایی پردازش در حالت‌های دو، چهار و هشت سوکته برای Misson Critical، آنالیز بلادرنگ، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و حجم‌های کاری Multi-Cloud ساخته شده‌اند. این پردازنده‌ها طوری طراحی شده‌اند که سرویس‌های داده را مطمئن ارایه دهند و رشد قابل توجهی را در I/O، حافظه، ذخیره‌ساز و تکنولوژی‌های شبکه فراهم می‌کنند و همچنین از تکنولوژی‌های Intel Turbo Boost و Hyper-Threading بهره می‌برند. پردازنده سری 8000 خانواده Platinum با توجه به فراهم نمودن 224 هسته (8 سوکت 28 هسته‌ای) و پشتیبانی از 12 ترابایت حافظه، بهترین انتخاب برای Mission Critical و آنالیز بلادرنگ است و در مقایسه با سه گروه دیگر دارای بهترین کارایی هستند.

پردازنده های سری platinum اینتل برای سرورهای نسل 10 اچ پی
رده بالاترین سری از CPU های اینتل زئون، سری 8000 یا همان پلاتینوم است.

پردازنده‌های سری Gold

پردازنده‌های سری Gold اینتل زئون شامل 2 سری 5000 و 6000 می‌شوند و برای مراکز داده‌ انترپرایزی، محاسبات Multi-Cloud و شبکه، بهینه شده‌اند. پردازنده‌های Gold سری 5000، با قابلیت اطمینان بالا، ویژگی مقرون‌به‌صرفه بودن و امنیت سخت‌افزاری بالا کارایی بهبود یافته‌ای را ارائه می‌دهند. این پردازنده، مقیاس‌پذیری را با وجود چهار سوکته بودن فراهم می‌کند در نتیجه برای طیف گسترده‌ای از حجم کاری مناسب است. سری 6000 از خانواده‌ی Gold حداکثر با 88 هسته شامل 4 سوکت 22 هسته‌ای و پشتیبانی از 6 ترابایت حافظه عرضه می‌شود. این پردازنده ها حداکثر از 4 سوکت پشتیبانی می‌کنند و با در نظر گرفتن کارایی بهبود یافته‌شان بسیار مقرون به صرفه هستند.

پردازنده های سری Gold اینتل برای سرورهای نسل 10 اچ پی
پردازنده‌های سری Gold اینتل زئون شامل 2 سری 5000 و 6000 هستند.

پردازنده‌های سری Silver

پردازنده‌های سری 4000 از خانواده Intel Xeon Scalable یعنی سری Silver برای کارایی خوبِ سخت‌افزاری و نیازهای امنیتی در زمینه‌ی محاسبات مراکز داده، شبکه و بهینه کردن ذخیره‌سازها، به سازمان‌های متوسط و سازمان‌هایی که IT در آنها در حال رشد است، پیشنهاد می‌شوند. با مصرف تنها 70 وات، پردازنده‌هایی کم‌مصرفی هستند و حداکثر 24 هسته و دو سوکت را به همراه 1.5 ترابایت حافظه پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده های سری Silver اینتل برای سرورهای نسل 10 اچ پی
پردازنده‌های سری Silver اینتل زئون یعنی سری 4000 برای کسب‌وکارهای متوسط و کوچک مناسبند.

پردازنده‌های سری Bronze

پردازنده‌های سری اینتل زئون Bronze برای کسب‌وکارهای کوچک و سرورهای ذخیره‌سازی ابتدایی و رده پایین، ارائه شده‌اند. ویژگی‌های دسترس‌پذیری و Serviceability در سطح سخت‌افزار طوری طراحی شده‌اند که  راهکاری مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک و سرورهای رده پایین ارائه می‌دهند. برای مثال پردازنده‌ی سری 3000 از خانواده ی Bronze حداکثر با 16 هسته (دو سوکت 8 هسته‌ای) و پشتیبانی از 1.5 ترابایت حافظه ارائه می‌شود. این سری پردازنده‌ها با 85 وات مصرف، جزو پردازنده‌های کم‌مصرف محسوب می‌شوند.

پردازنده های سری Bronze اینتل برای سرورهای نسل 10 اچ پی
پردازنده‌های سری اینتل زئون Bronze پردازنده های کم‌مصرفی هستند.

ویدیوی از پردازنده های اینتل زئون Intel Xeon Scalable

تعمیر لپ تاپ
تعمیر لپ تاپ در تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک، به وسیله تعمیرکار لپ تاپ مجرب و باتجربه انجام می‎‌شود. تمامی امور مربوط به تعمیرات لپ تاپ با تجهیزات پیشرفته و متخصصین دارای گواهینامه رسمی در دپارتمان تخصصی و تعمیرگاه لپ تاپ فالنیک. برای ثبت درخواست تعمیر یا دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.
تعمیر لپ تاپتماس تلفنی

بررسی نسل دوم پردازنده اینتل زئون Scalable

نسل دوم پردازنده های انترپرایزی Intel Xeon Scalable، بر مبنای معماری Cascade Lake است و از 56 هسته، مموری Optane و DRAM سریعتر پشتیبانی می‌کند. در ادامه، در کنار بررسی معماری Cascade Lake، به بررسی و مقایسه انواع این CPU ها می‌پردازیم که شامل خانواده های پلاتینوم، گلد، سیلور و برونز است. با نامگذاری این خانواده ها آشنا شده و نسل اول و دوم پردازنده های Scalable را مقایسه می‌کنیم. همچنین با عضو جدید خانواده Platinum یعنی پلاتینوم 9200 آشنا خواهید شد. در نهایت تکنولوژی Intel Optane DC Persistent Memory را کامل بررسی می کنیم.

اینتل، نسل دوم از پردازنده های اینتل زئون Scalable که با عبارات پلاتینوم، گلد، سیلور و برونز هم شناخته می‌شوند را به بازار عرضه کرده است. ریتم طراحی اینتل در پردازنده هایش به گونه‌ای است که پلتفرم و سوکت سخت افزاری استفاده شده به مدت حداقل سه سال، پشتیبانی می‌شود. در نتیجه معمولا دو دسته پردازنده داریم: Sandy Bridge و Ivy Bridge، Broadwell و Haswell، و به تازگی نیز Cascade Lake به Skylake پیوسته است که در قالب نسل دوم Intel Xeon Scalable ارایه شده است.

Cascade Lake بر مبنای Skylake ساخته شده و میکرومعماری آن همانند نسل قبل است و فرقی نکرده اما در زمینه امنیت، توسعه ویژگی‌های خاص و تکنولوژی‌ها، پیشرفت حاصل شده و در واقع دو پردازنده با کارایی بالا را در یک پکیج ارایه می‌دهد و این، نویدِ تولدِ نسل جدید است.

نسل دوم پردازنده های انترپرایزی Intel Xeon Scalable، علاوه بر اینکه 56 هسته را فراهم می‌کنند و با سیستم‌های Wolverine برابری می‌کنند، پشتیبانی از Optane و DRAM سریع‌تر و پیکربندی های جدید هم فراهم می‌شود. به طور کلی ویژگی‌های بهتری نسبت به قبل دارند. سورپرایز دیگر اینتل، پشتیبانی سخت افزاری بسیار عالی از Spectre Meltdown Mitigations در کنار کارایی بالاتر است.

بررسی نسل دوم پردازنده اینتل زئون Scalable
مزایای نسل دوم پردازنده اینتل زئون Scalable

نامگذاری CPU های Intel Xeon Scalable

شیوه نامگذاری CPU های Intel Xeon Scalable به ترتیب زیر است:

نامگذاری CPU های Intel Xeon Scalable
شیوه نامگذاری CPU های Intel Xeon Scalable

گفتگوی TechTalk: بررسی نسل دوم CPU های Intel Xeon Scalable

در این تک تاک، درباره نوآوری‌ها و نکات مهم در زمینه نسل دوم CPU های Intel Xeon Scalable صحبت می‌کنیم.  عناوین مهمی که در این ویدئوی 15 دقیقه‌ای می‌بینید در ادامه آمده است:

  1. معرفی نسل دوم CPU های Intel Xeon Scalable
  2. نامگذاری CPU های Intel Xeon Scalable
  3. تفاوت نسل اول و نسل دوم CPU های Intel Xeon Scalable
  4. بررسی تکنولوژی Cascade Lake
  5. بررسی خانواده Intel Xeon Platinum 9200

تفاوت نسل اول و نسل دوم CPU های Intel Xeon Scalable

حالا بیایید با هم ببینیم نکات گفته شده درباره نسل دوم CPU های Intel Xeon Scalable، واقعا به چه معناست و چه ویژگی‌هایی در نسل دوم در مقایسه با نسل اول تغییر کرده است؟! در پردازنده های 2G Xeon Scalable:

  • اغلب پردازنده های رده متوسط هسته های بیشتری ولی با همان قیمت دارند.
  • تقریبا در همه پردازنده ها، فرکانس، افزایش یافته است.
  • L3 در اغلب پردازنده های رده متوسط، افزایش یافته است.
  • از DDR4 های سریع‌تر پشتیبانی می‌شود.
  • DDR4 های بیشتر پشتیبانی می‌شود.
  • از Optane DRAM تقریبا در همه پردازنده های پلاتینوم و گلد پشتیبانی می‌شود.
  • پیکربندی های جدید CPU برای مصارف خاص، بهینه شده است.
  • تکنولوژی Speed Select Technology برای پیاده‌سازی کلود و فضای ابری
  • خانواده جدید Cascade Lake-AP’ Platinum 9200 با 56 هسته و 400 وات برای هر سوکت
  • بهبود Spectre Meltdown Mitigations
  • Instruction های جدید AVX-512 VNNI مخصوص Emerging Workload که شامل آنالیز، یادگیری ماشین، بلاک چین، اینترنت اشیا و غیره است.

AMD و ARM و Intel هر سه متفق‌القول هستند که کاربران انترپرایزی طی ده سال اخیر، بسیار متفاوت شده‌اند و خواهان کاتومایز کردن و بهینه کردن محصولات هستند و تمایل بیشتری دارند روی چیزی که با مارکت آن‌ها سازگاری بیشتری دارد، سرمایه‌گذاری کنند و یا اگر چیزی خارج از نقشه راه می‌خواهند، برای آنها یونیک باشد. شرکت‌های تولیدکننده سی پی یو، هم در زمینه تولید محصولی که مشتری‌هایشان می‌خواهند و هم در زمینه ساخت اکوسیستمی که مشتری‌ها لازم دارند تا حجم‌های کاری خودشان را تغییر دهند، تابع نظر مشتری‌ها هستند.

بررسی تکنولوژی Cascade Lake در CPU های نسل دوم اینتل Xeon Scalable

بر اساس نیاز کاربران انترپرایزی، اینتل همچنان طراحی Platinum و Gold و Silver و Bronze را برای نسل دوم ارایه می‌دهد که البته خانواده Platinum 9200 که تعداد هسته بیشتری دارد را برای پیاده سازی های High Density عرضه کرده است.

همچنین حروف و پسوند هایی به نام سی پی یو اضافه شده تا محصولات متمایز را مشخص کند. این حروف به شرح زیر است:

  • بدون حروف: پشتیبانی از حافظه به صورت معمولی یعنی 1 ترابایت (در نسل اول 768 گیگابایت است)
  • M: پشتیبانی از حافظه به مقدار متوسط یعنی 2 ترابایت (در نسل اول 1.5 ترابایت است)
  • L: پشتیبانی از حافظه به مقدار زیاد یعنی 4.5 ترابایت
  • Y: مدل‌های Speed Select یعنی وقتی هسته‌های کم‌تری فعال باشند، Intel SST-PP فرکانس پایه را افزایش می‌دهد و باعث انعطاف‌پذیری بیشتر و تنوع پیاده‌سازی می‌شود.
  • N: تخصصی و ویژه برای شبکه و NFV
  • T: طول عمر بالا و دما
  • S: بهینه شده برای سرچ
  • V: بهینه شده برای VM یعنی با افزایش Density در ماشین مجازی، امکان پشتیبانی از VM های بیشتر و بزرگ‌تری در هر هاست را فراهم می‌کند.
  • U: بهینه شده برای یک سوکت، در واقع تمرکز روی پیکربندی‌های تک سوکته است و کارایی را با قیمت بهینه فراهم می‌کند. از پیکربندی دو سوکته پشتیبانی نمی‌کند.

حتما با حرف F که در نسل اول Scalable Xeon ها دیده می‌شد آشنا هستید که نشانگر مدل‌هایی است که دارای Added OmniPath Fabric بودند اما اینتل در نسل جدید، پردازنده فابریک ارایه نداده که بیانگر میزان محبوبیت آن است.

حتما متوجه شده‌اید که غیر از پیکربندی‌ها با حروف جدید که در نسل جدید ارایه شده، مدل‌هایی که بدون حروف هستند نیز به میزان بیشتری نسبت به نسل قبل از حافظه پشتیبانی می‌کنند یعنی 768 گیگابایت به یک ترابایت رسیده است. آن‌هایی که دارای حرف M هستند هم از 1.5 ترابایت به 2 ترابایت رسیده‌اند. مدل M با چنین ظرفیتی مخصوصا برای پردازنده‌هایی که 6 کانال حافظه دارند عجیب به نظر می‌رسد زیرا مادربوردهایی با پیکربندی 2+1+1 در بازار وجود دارد که به تعداد DIMM هایی که روی هر سمت پردازنده هستند، وابسته‌اند. 2+1+1 یعنی در هر سمت، یک کانال حافظه با دو DIMM و یک کانال با یک DIMM و یک کانال با یک DIMM وجود دارد. پس به ازای هر سوکت، 8 کانال داریم. پس با تقسیم 2 ترابایت بین این 8 کانال، هر کانال 256 گیگابایت خواهد داشت.

مقادیر 1.5 و 2 و 4.5 ترابایت شامل پارت‌هایی می‌شوند که با Optane سازگارند مثلا یک L CPU می‌تواند از 3 ترابایت Optane به اضافه 1.5 ترابایت DDR4 پشتیبانی کند که در مجموع 4.5 ترابایت را فراهم خواهد کرد.

بقیه حروف اغلب مربوط به بهینه‌سازی هر مدل پردازنده در زمینه تعداد هسته، فرکانس، برق، ساختار برای دمای بالا و قیمت است فقط Y مورد غریبی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

به طور کلی تفاوت‌های بین نسل اول و نسل دوم را در جدول زیر می‌بینید:

بررسی تکنولوژی Cascade Lake در CPU های نسل دوم اینتل Xeon Scalable
جدول مقایسه نسل اول و نسل دوم CPU های اینتل زئون مقیاس پذیر

Lake از Optane و DDR4 های 2933 در پیکربندی دو DIMM در هر کانال پشتیبانی می‌کند، از Spectre/Meltdown بهتر و VNNI Instruction های جدید و خانواده جدید 9200  پشتیبانی می‌کند.

7 نکته کاربردی در مقایسه نسل اول و دوم CPU های مقیاس پذیر زئون

در ادامه 7 نکته کاربردی در مقایسه نسل اول و نسل دوم سی پی یو های مقیاس پذیر زئون آمده است:

  1. NVDIMM ها فقط در اولین نسل از پردازنده ‌های Intel Xeon Scalable Processor پشتیبانی می‌شود و فقط می‌تواند با RDIMM ها میکس شود.
  2. HPE Scalable Persistent Memory فقط در دومین نسل از پردازنده ‌های Intel Xeon Scalable Processor پشتیبانی می‌شود (فقط Platinum 8200, Gold 6200, Gold 5200, and 4215).
  3. حداکثر مموری به ازای هر سوکت به انتخاب پردازنده بستگی دارد. در پردازنده های نسل 2 به ازای هر CPU که در نام آن‌ها M یا L وجود دارد، 2 یا 4.5 ترابایت است مثل : Platinum 8280M و Platinum 8280L . در پردازنده های نسل 1 به ازای هر CPU که در نام آن‌ها M وجود دارد مانند 8160M، 1.5 ترابایت است.
  4. ترکیب RDIMM و LRDIMM پشتیبانی نمی‌شود.
  5. برای بیشتر از 1.5 ترابایت به ازای هر سوکت باید از HPE Persistent Memory استفاده شود.
  6. رقم دوم شماره مدل پردازنده مشخص کننده نسل پردازنده است 1 یعنی نسل اول و 2 یعنی نسل دوم: Platinum 8280 و Platinum 8180
  7. پردازنده های U مثل 6212U یعنی فقط در پیکربندی های تک سوکته پشتیبانی می‌شود.

بررسی خانواده Intel Xeon Platinum 9200 از Cascade Lake-AP

اینتل در نوامبر 2018، نوید این را داده بود که پلتفرم پردازشی با کارایی بالا و Density بالا ارایه خواهد داد. اینتل بسته انترپرایزی خود را با دو برابر کردن تعداد هسته و حافظه، ارایه داده که کمی کم‌تر از سیستم‌های دو سوکته است. تمرکز بر پردازش با Density بالا باعث می‌شود در فضای کم به هدف مورد نظر برسیم. تا چندی پیش HPC ها دو پردازنده داشتند اما اکنون می‌توانند 4 سوکت داشته باشند.

بررسی خانواده Intel Xeon Platinum 9200  از Cascade Lake-AP
بررسی تکنولوژی اینتل در خانواده Intel Xeon Platinum 9200

اینتل برای این خانواده از محصولاتش، نام Xeon Platinum 9200 را برگزیده که حداکثر 56 هسته و حداکثر TDP تا 400 وات را دارند. این پردازنده ها فقط BGA هستند یعنی فقط در طراحی سرور اینتلی که اینتل از طریق OEM می فروشد هستند. OEM ها طراحی را بهینه می کنند تا مثلا 4 تا بلید در 2 یونیت باشد یا کولینگ آبی و گازی فراهم شود که البته پیکربندی مادربورد و سی پی یو را خود اینتل تعیین می‌کند.

بررسی خانواده Intel Xeon Platinum 9200
مقایسه انواع CPU های اینتل زئون Scalable سری Platinum 9200

هر CPU دارای 40 Lanes در PCIe 3.0 است و از حداکثر 12 کانال حافظه DDR4-2933 پشتیبانی می کند. پشتیبانی از Optane وجود ندارد چون اینتل معتقد است این نوع پردازش با چگالی بالا، برای جاهایی که محدودیت پردازش دارند مناسب است نه جاهایی که محدودیت حافظه وجود دارد. پس مشخص می‌شود که چرا در برخی پیکربندی ها حتی تمام اسلات های کانال های حافظه وجود ندارد یا فقط یک DIMM در هر کانال هست.

این پردازنده ها برای مشتریانی مناسب است که چگالی بالای پردازشی معادل 4 سوکت می خواهند. پردازده در سیستم های تک سوکته مشابه سیستم دو سوکته عمل می‌ند پس ارزش خانوادهXeon Platinum 9200  در طراحی دو سوکته مشخص شد.

اینتل برای این پردازنده ها قیمت رسمی اعلام نمی کند چون فقط BGA هستند و به سیستم های OEM فروخته می‌شوند و پارت های مستقل ندارند.

بررسی Platinum 8200 و Gold 6200 و Gold 5100 و Silver 4200 و Bronze 3200

بقیه پردازنده های اینتل طبق روال هستند و در تعداد هسته (حداکثر 28 هسته) و فرکانس (حداکثر تا 4 GHz) و TDP (حداکثر 205 وات) و L3 Cache (حداکثر تا 38.5 MB) متفاوتند. این تفاوت‌ها در جدولی گرد آمده که از طریق لینک زیر می‌توانید آن را ببینید:

مقایسه انواع cpu های نسل دوم Scalable

شاید گفتن این که کدام پردازنده بهتر از دیگری است سخت باشد. بیایید مثالی بزنیم. خانواده Xeon Gold 6200 از نظر قیمتی محبوب ترین است اما اینتل با همین قیمت پیشنهادهای دیگری هم دارد که یا فرکانس بالاتر دارد یا هسته بیشتر. در نتیجه، مواردی را بررسی می کنیم که به ادعای اینتل یا مشتریانش بین 25 تا 40 درصد، کارایی بیشتری دارند. اینجاست که اصطلاح کارایی به ازای دلار به میان می آید اما کارایی به ازای هسته و کارایی به ازای کلاک هم مطرح است.

بررسی Intel Optane DC Persistent Memory

تکنولوژی جدید Intel Optane، به دو بخش تقسیم می شود:

  1. Storage: در محصولات استوریجی، درباره رقیب 3D NAND یعنی NVMe صحبت می کنیم که ظرفیت کم تر و کارایی بالاتری دارد.
  2. DRAM: در محصولات حافظه، به صورت DDR4 است که ظرفیت بالاتر و سرعت کمی کم تر نسبت به DRAM دارد.

در پردازنده های جدید Cascade Lake از حافظه های جدید DDR4 و سازگار با نسخه Optane پشتیبانی می شود.

بررسی Intel Optane DC Persistent Memory
انواع تکنولوژی Intel Optane

اینتل، Optane DC Persistent Memory را به دو روش ارایه می دهد:

1- افزودن مموری بسیار بالا به سیستم با سرعت کمی کم تر: با پردازنده های سازگار با حافظه بالا می توان تا 3 ترابایت Optane DCPMM را به 1.5 ترابایت DDR4 اضافه کنیم و در کل 4.5 ترابایت حافظه به ازای هر سوکت داشته باشیم. در این پیکربندی، DDR4 به عنوان بافر برای Optane عمل می‌کند و Latency افزوده شده را جبران می‌‌کند. اما در نهایت به معنی دیتابیس های حافظه محور بزرگ تری است که به ازای هر سوکت استفاده می‌شود.

روش اول اینتل در ارایه Optane DC Persistent Memory
حافظه Optane DC Persistent Memory

2- به عنوان persistent memory store: وقتی سیستمی ری استارت می شود، باید تمام دیتاهایش را از NVMe به حافظه اصلی ری لود کند، در حافظه دایمی این دیتاها از قبل وجود دارد انگار که دیوایس ذخیره سازی است و در نتیجه زمان Downtime و خرابی را هنگام لود دیتابیس، از 40 دقیقه به 4 دقیقه کاهش می دهد. در ریبوت نرم افزاری هم زمان Downtime، به مراتب بسیار پایین است.

روش دوم اینتل در ارایه Optane DC Persistent Memory
مقایسه Optane DC Persistent Memory

برای کاربران انترپرایزی استفاده از Optane، به دو صورت است:

  1. Memory Mode: Optane دقیقا به صورت حافظه DDR4 است پس انگار DRAM بیشتری روی سیستم قرار می دهیم. در این حالت به راحتی از مزایای داشتن حافظه و رم بیشتر استفاده می کنیم.
  2. App Direct Mode: Optane مثل یک دستگاه استوریجی اما با کارایی RAM Disk، مانت می شود. برای استفاده از مزایای این حالت، نرم افزار ممکن است مجبور باشد برای استفاده از استوریج اضافی مانند یک دیوایس و دستگاه، طراحی دوباره شود.

موقع صحبت درباره OEM ها، مشتریانی که دیتابیس های بزرگ برای ذخیره دارند، اولین کسانی هستند که نیاز به Optane دارند. راهکارهای مبتنی بر Optane در تیر ماه 98 در دسترس قرار گرفته است.

اینتل، Optane را به قالب ماژول های 128 و 256 و 512 گیگابایتی ارایه می دهد. به ازای هر سوکت، حداکثر 6 ماژول Optane با حداقل یک ماژول DDR4، قابل نصب است.

Intel Optane Persistent Memory در ترکیب با DRAM های سنتی می تواند تا 36 ترابایت ظرفیت را برای سیستم فراهم کند. 50 درصد افزایش ظرفیت و پهنای باند داریم و 6 کانال حافظه با حداکثر 4 ترابایت حافظه DDR4 به ازای هر سوکت با سرعت 2933 MT/s پشتیبانی می شود.

با استفاده از این حافظه ها تا 36 درصد ماشین مجازی بیشتر و تا 30 درصد هزینه کمتر به ازای هر VM را تجربه خواهید کرد.

مقایسه انواع 2G Intel Xeon Scalable از نظر تکنولوژی

در جدول مفصلی که در ادامه آمده است می توانید انواع cpu های نسل دوم Scalable را از منظر انواع تکنولوژی های پشتیبانی شده مقایسه کنید.

مقایسه تکنولوژی‌های CPU های نسل دوم Scalable

سوال مهم: رقابت AMD و Intel

آیا اینتل می تواند با CPU های 28 هسته ای و 14nm خودش با AMD CPU های 64 هسته ای و 7nm که در اواخر سال 2019 وارد بازار می شود رقابت کند؟ کارایی چه تفاوتی خواهد کرد؟

ذکاوت اینتل اینجاست که تنها به تعداد هسته اکتفا نکرده و AMD دقیقا به همین نکته پرداخته است. ببینیم رقابت این دو به کجا می رسد!

4.9/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫25 دیدگاه ها

  1. سلام سی پی یو لب تاپم amd athlon silver این سی پی یو با اینتل نسل چن برابری میکنه ؟؟ چون چن تا گیم میخام روش اجرا کنم برام سواله ممنون میشم راهنمایی کنید .

  2. سلام. به نظرم جدولی که گذاشتید کامل نیست. از کجا میتونم جدول سی پی یو های اینتل کاملش رو به صورت فایل پی‌دی‌اف دانلود کنم؟

  3. سلام ببخشید تفاوت نسل e و نسل xدر سی پی یو های زئون چیست؟؟
    xeon x5600

    1. سلام محمد صادق عزیز
      هر کدام از این حروف بیانگر دسته‌ی خاصی از محصولات زئون است.
      حرف E نشان می دهد پردازنده های این دسته، به عنوان دسته پایه یا basic طراحی شده اند. زمان Idle و حداکثر دما در این پردازنده ها معمولا بیشتر از سایر نسل هاست.
      حرف X نشان دهنده پردازنده های دسته‌ی «پرمیوم» (Premium) است. حداکثر دمای این پردازنده ها پایین تر از پردازنده های نسل E است و خنک کردن آن ها در رک، دشواری چندانی ندارد. مزیت دیگر این پردازنده ها، مدت زمان Idle کمتر نسبت به پردازنده های نسل E است.

  4. سلام آیا لب تاب با cpu Intel insides سلرون n4020 vرو میشه ارتقاء داد مثلاْ ci 7 ‘گذاشت?

  5. سلام و ارادت. معنی حروفی که کنار پردازنده نوشته میشه. مثلا i7-6820hq چیه؟. منظورم hq هست

    1. سلام و وقت بخیر
      H به معنی High performance graphics و Q به معنی Quad-core است.

      همچنین به موارد زیر توجه کنید:
      C – Desktop processor based on the LGA 1150 package with high performance graphics
      H – High performance graphics
      K – Unlocked
      M – Mobile
      Q – Quad-core
      R – Desktop processor based on BGA1364 (mobile) package with high performance graphics
      S – Performance-optimized lifestyle
      T – Power-optimized lifestyle
      U – Ultra-low power
      X – Extreme edition
      Y – Extremely low power

  6. نسبت به سایت ها و جاهای دیگه که فقط میخواستن یه چیزی نوشته باشن، بی نظیر بود…

  7. سلام .مرسی از اطلاعات خوب و کامل شما. لطفا یک سی پی یو زینون در حد قدرت ای ۷ معرفی کنید. مرسی

  8. من سی پی یو پنتیوم دارم ازش راضیم مثلا باهاش فارکرای پریمال و جی تی ای ویو سری بازی دیگه رو میاره درسته قدیمیه اما خوب کار میکنه اما شما زدین برای کار های ساده ای کاربرد داره

    1. پرهام عزیز،
      بازی‌های فوق را با فریم‌ریت بالا بازی کرده‌اید یا از حالت استاندارد یا حداقلی برای اجرای روان بازی‌ها سود برده‌اید؟ به این نکته هم دقت کنید که زئون در گروه پردازنده‌های حرفه‌ای اینتل است و برای کاربردهای جدی استفاده می‌شود که خاستگاه آن سرور است.

  9. اچ پی در نسل 10 سرورها از پردازنده های جدیدی از xeon پشتیبانی میکنه تفاوتش با xeon های قدیمی تر چیه؟

  10. سلام
    باتشکر از مطالب خوبتان
    آیا می شود از پردازنده های زئون در سیستم خانگی استفاده کرد .
    با توضیحات شما بنظر میرسد که جواب مثبت هست .
    خصوصا با بررسی و مقایسه بنچ مارک ها و در عین حال قیمت ها .

دکمه بازگشت به بالا