به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

موفقیت HPE در حوزه‌ی هوش مصنوعی باعث جهش سهام این شرکت شد

موفقیت HPE در حوزه‌ی هوش مصنوعی

حرکت رو به جلوی سرورهای هوش مصنوعی، شرکت اچ‌پی را در آخرین سه ماهه‌ی مالی به افزایش قابل توجه درآمد رسانده است و باعث شده تا این شرکت به مسیر رشد بازگردد. HPE درآمد کل خود را برای سه ماهه‌ی دوم مالی 7.2 میلیارد دلار گزارش کرد که 3 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و از پیش‌بینی تحلیلگران FactSet مبنی بر 6.8 میلیارد دلار بود، فراتر رفت. این رشد پس از کاهش 14 درصدی درآمد در سه ماهه‌ی اول مالی به دست آمده است. به طوری که قیمت سهام این شرکت در معاملات بعد از بورس هفته اول ماه ژوئن 2024 نزدیک به 15.2 درصد افزایش یافت.

این شرکت، هوش مصنوعی را عامل اصلی این موفقیت می‌داند، چرا که مجموع سفارشات سیستم‌های هوش مصنوعی به 4.6 میلیارد دلار رسیده است. ماری مایرز، مدیر مالی شرکت، از “خطی از سفارشات” این شرکت صحبت کرده است که حجم آن چندین برابر سفارشات فعلی است. خانم مایرز می‌گوید: «تقاضا برای هوش مصنوعی از نظر جغرافیایی و همچنین مشتریان روبه رشد در حال گسترش است و در عین حال، سبد محصولات گسترده و سابقه‌ی درخشان اچ‌پی‌ای در حوزه‌ی رایانش باعث شده تا مشتریان به فکر خرید سرورهای بیشتری از این شرکت باشند. در حالی که تراشه‌های فعلی شرکت انودیا (با نماد NVDA) می‌توانند با خنک‌کننده‌ی آبی کار کنند، خانم مایرز فکر می‌کند خنک‌کننده‌ی مایع مستقیم با معرفی خط تولید Blackwell ضروری‌تر خواهد شد.

او در این ارتباط گفته است: «این امر تمایز واقعی برای مشتریان ایجاد خواهد کرد، زیرا آن‌ها می‌خواهند با شرکتی کار کنند که نه تنها مالکیت معنوی و راه‌حل‌های لازم را ارائه کند، بلکه دانش فنی مدیریت چنین محیط‌های دیتاسنتر را در اختیارشان قرار دهد، چرا که مدیریت این دیتاسنترها بسیار پیچیده است».

عملکرد مالی اچ‌پی‌ای: هوش مصنوعی درخشید، شبکه کم‌رنگ شد

در حالی که درآمد کلی بخش سرور اچ‌پی‌ای با رشد ۱۸ درصدی همراه بود، درآمد بخش لبه‌ی هوشمند با افت ۱۹ درصدی روبرو شد. هرچند سرورهای هوش مصنوعی زمینه‌ی قدرتمندی برای رشد اچ‌پی‌ای هستند، فشارهای دوره‌ای در بخش شبکه باعث کاهش حاشیه‌ی سود این شرکت شده است. حاشیه‌ی سود ناخالص تعدیل‌شده‌ی اچ‌پی‌ای به ۳۳.۱ درصد کاهش یافته است، در حالی که این رقم در دوره‌ی قبل و سال گذشته به ترتیب ۳۶.۲ درصد بود. مایرز، مدیر مالی شرکت، گفته است حاشیه‌ی عملیاتی بخش سیستم‌های هوش مصنوعی، مطابق انتظار مدیریت، ۱۱ درصد بوده است، اما قطعا از دیدگاه کل شرکت (ناخالص و عملیاتی)،» حاشیه‌ی سود تحت تاثیر درآمد ترکیبی قرار گرفته است، چرا که سهم بخش شبکه در این ترکیب پایین‌تر بوده است.

خانم مایرز اضافه کرد که اچ‌پی‌ای از «حاشیه‌ی سود» درآمد هوش مصنوعی راضی است، هرچند این حاشیه‌ی سود «شبیه به بخش شبکه» نیست. در آخرین گزارش سه ماهه‌ی مالی، اچ‌پی‌ای با ۴۲ سنت درآمد خالص تعدیل‌شده به ازای هر سهم، موفق شد از پیش‌بینی تحلیل‌گران فراتر رود که ارزش هر سهام را ۳۹ سنت پیش‌بینی کرده بودند.

بر اساس اصول پذیرفته‌شده‌ی حسابداری (GAAP)، درآمد خالص این شرکت در این دوره ۳۱۴ میلیون دلار یا ۲۴ سنت به ازای هر سهم بوده است که نسبت به ۳۸۷ میلیون دلار (۲۹ سنت به ازای هر سهم) در دوره‌ی مشابه سال قبل کاهش یافته است.

برای سه ماهه‌ی سوم مالی، اچ‌پی‌ای انتظار درآمدی بین ۷.۴ تا ۷.۸ میلیارد دلار را دارد، در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی‌ای کمی بالاتر از ۷.۴ میلیارد دلار کرده‌اند. این شرکت همچنین انتظار دارد ۴۳ تا ۴۸ سنت درآمد خالص تعدیل‌شده به ازای هر سهم داشته باشد، در حالی که تحلیلگران رقمی معادل ۴۷ سنت را پیش‌بینی کرده‌اند.

اچ‌پی‌ای چشم‌انداز کل سال خود را بهبود بخشیده است و اکنون انتظار دارد درآمدش ۱ تا ۳ درصد (با نرخ ارز ثابت) رشد کند و همچنین ۱.۸۵ تا ۱.۹۵ دلار درآمد خالص تعدیل‌شده به ازای هر سهم داشته باشد. اچ پی در این خصوص گفته است: «ما پیش‌بینی در حدود ۰ تا ۲ درصد رشد درآمد (با نرخ ارز ثابت) و ۱.۸۲ تا ۱.۹۲ دلار درآمد خالص تعدیل‌شده به ازای هر سهم را داریم. همچنین، تحلیل‌های ما در ارتباط با بهبود فروش به واسطه عرضه سیستم‌های هوش مصنوعی تحقق یافته است که نشان می‌دهد شرکت‌ها و دنیای تجارت به هوش مصنوعی علاقه‌مند شده‌اند».

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
marketwatch.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا