به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
قطعات و لوازم جانبی

راهنمای خرید کارت گرافیک؛ چه کارت گرافیکی برای چه کاری مناسب است

راهنمای خرید کارت گرافیک؛ چه کارت گرافیکی برای چه کاری مناسب است

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آذر ۹۹ نوشته شده بود و در شهریور 00 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

کارت گرافیک کار پردازش گرافیکی کامپیوتر را انجام می‌دهد. در واقع یک پردازنده اضافی است که دیتا را از CPU می‌گیرد و به تصویر ترجمه می‌کند تا برای نمایش روی صفحه نمایش رندر شود. پس وقتی در حال بازی و دیگر کارهای گرافیکی هستید، کارت گرافیک نقش مهمی برایتان بازی می‌کند. هر چه اطلاعات زودتر پردازش و نمایش داده شوند، تجربه کاربری بهتری از فعالیت گرافیکی خواهید داشت. در این راهنمای خرید کارت گرافیک که نکات مهم در خرید و انتخاب کارت گرافیک را مطرح می‌کند با فالنیک همراه باشید.

نکات مهم در خرید کارت گرافیک

انواع متنوع کارت گرافیک در بازار موجود است اما از کجا بفهمیم کدام کارت گرافیک بهتر است؟ کدام کارت گرافیک قوی تر است؟ و کدام برای ما مناسب؟ نه تنها انتخاب کارت گرافیک مناسب از بین برندهای مختلف سخت است بلکه برندها هم نسخه‌های مختلفی از هر کارت گرافیک دارند. آشنایی با ویژگی‌های کارت گرافیک و مقایسه و مزایا و معایب انواع آنها باعث می‌شود بتوانید کارت گرافیک بهتری از بین تنوع موجود در بازار انتخاب کنید و بخرید.

در انتخاب کارت گرافیک باید بتوانید اعداد خاصی را بخوانید مثلا بدانید VRAM یا هسته‌های بیشتر لازم دارید یا نه، کولینگ چقدر مهم است و برق مصرفی چقدر است. پاسخ به این سوالات شما را به انتخاب کارت گرافیک قوی و مناسب راهنمایی می‌کند.

اسلات‌های موجود روی کارت گرافیک باید با مانیتورهای شما سازگاری داشته باشد. از نظر ابعاد کارت گرافیک را در نظر بگیرید چون باید قابلیت و سازگاری نصب روی مادربورد را داشته باشد. بررسی کنید که مانیتورتان از Freesync یا G-Sync پشتیبانی می‌کند یا نه.

بررسی مشخصات فنی کارت گرافیک

در خرید کارت گرافیک، قیمت و کارایی مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کنید و برای مقایسه قدرت کارت گرافیک ها باید به مشخصات فنی کارت گرافیک ها دقت کنید. مشخصات فنی کارت گرافیک عبارتند از:

1- Core و هسته در کارت گرافیک

هسته‌های پردازشی در CPU و GPU قلب سیستم ها هستند اما کارشان متفاوت است حتی تعدادشان هم فرق دارد. CPU ها هسته‌های قدرتمند دارند و GPU ها صدها و هزاران هسته دارند که موازی کار می‌کنند.

هر چه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد بهتر است اما موارد دیگری هم مطرح است مثلا اینکه ممکن است کارت گرافیکی هسته کم‌تر اما سرعت کلاک بالاتر داشته باشد در نتیجه کارایی بهتری نسبت به کارتی با تعداد هسته بیشتر دارد. بنابراین مقایسه مشخصات فنی کارت گرافیک هنگام خرید مهم است.

هسته‌های Cuda در کارت گرافیک‌های nvidia و هسته های پردازش جریانی در AMD بر اساس معماری کارت گرافیک، طراحی متفاوتی دارند. تعداد هسته‌های کودا در nvidia RTX 3080 برابر با 8704 و در nvidia RTX 3090 برابر با 10496 و در nvidia 2080 Ti برابر با 4300 است. هسته‌های کودا در 2080 Ti نصف RTX 3080 است اما به معنی دو برابری کارایی نیست. این دو از دو نسل مختلف کارت گرافیک انویدیا هستند. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم.

هسته‌های Turing در کارت گرافیک های سری 20 ارایه شده‌اند و هسته‌های Ampere CUDA در کارت گرافیک های سری 30. از نظر تئوری افزایش کارایی زیادی داریم اما چون اساسا هسته‌ها متفاوتند نمی‌توان این دو نسل را با هم مقایسه نمود.

انویدیاهای Volta نسل اولِ هسته‌های تنسور را در کنار هسته‌های کودا دارند اما تورینگ ندارند. انویدیاهای سری RTX هسته‌های کودا و Tensor و RT دارند مثل RTX 2080. کارت گرافیک های انویدیا با معماری Ampere مثل RTX 3090/3080 نسل سوم هسته‌های تنسور دارند که سرعت هوش مصنوعی را نسبت به نسل قبلی اش 20 برابر کرده است.

نتیجه این بحث این است که تعداد هسته‌ها مهم نیست بلکه نسل کارت گرافیک مطرح است. بین سری RTX 20 و RTX 30، سری 30 بهتر است پس اگر بودجه کافی دارید حتما جدیدترین نسل ها را بخرید. معماری به عنوان نکته مهم در انتخاب کارت گرافیک است چرا که معماری جدیدتر با تعداد هسته کمتر در برابر نسل قبل با تعداد هسته بیشتر، برنده است.

2- نوع و سرعت حافظه گرافیکی

همه کارت گرافیک‌ها حافظه‌هایی با نام Video RAM یا VRAM دارند. انواع حافظه گرافیکی عبارتند از GDDR و HBM.

پیشنهاد مطالعه
  • حافظه HBM چیست؟

انواعی از رم که پهن باند – high bandwidth memory نام دارد: HBM و HBM2/ 2e، کارایی بسیار بالا و البته قیمت گرانی دارند. مزیت آنها در برابر GDDR ها عبارتند از: تأخیر کمتر در دسترسی به دیتا، توان مصرفی کمتر، اشغال فضای کمتر روی بورد، پهنای باند بسیار بالاتر، سرعت 2 Gbps. HBM ها برای مصارف بسیار پیشرفته و حرفه‌ای کاربرد دارند و پرداختن بیشتر به آن از موضوع این بحث خارج است.

  • انواع و سرعت حافظه gddr چیست؟

عددی که در انتهای gddr می‌بینید بیانگر نسل آن است. gddr3 فقط در دستگاه‌های رده پایین و gddr4 در طراحی‌های سفارشی به کار می‌رود. هم اکنون gddr5 به صورت گسترده در دستگاه‌ها استفاده می‌شود مثل لپ تاپ و اسمارت فوت و کنسول بازی (PS4 و Xbox One X) و … و مزیت آن نسبت به نسل‌های قبلی عبارتند از: کاهش مصرف برق، افزایش پهنای باند حافظه، افزایش سرعت تا 8 گیگابیت بر ثانیه، و داشتن ظرفیت‌های 512 مگابایت و 1 و 2 و 4 و 8 گیگابایت، تولید شده توسط تولیدکنندگان متفاوت مثل میکرون و سامسونگ و Hynix و  ELPIDA.

مکانیسم جدیدی که برای کشف و پیدا کردن ارورها و خطاها (errors) در gddr5 تعبیه شده است، سبب افزایش دقت در محاسبات به وسیله شناسایی ارورها و دوباره صادر کردن دستورات برای به دست آوردن اطلاعات صحیح و معتبر شده است و در این زمینه نوعی اعتبار و اطمینان به کاربر می‌دهد که در دیگر GDDR ها در دسترس نیست.

gddr5 سرعت انتقال داده بسیار بالاتری نسبت به تراشه‌های قبلی دارد. فرق گرافیک ddr3 و ddr4 با ddr5 در سرعت انتقال دیتا است که در ddr5 معادل 5 برابر gddr3 و 4 برابر gddr4 است. این تراشه، برای پردازش‌های در جریان (Stream Processing) و هم زمانی (parallel) که در محاسبات پیچیده و پرحجم صورت می‌گیرد نیز می‌تواند مفید باشد.

در کنار تفاوت کارت گرافیک ddr3 با ddr5 شباهت آنها را هم بگوییم: چون کارت گرافیک ddr3 بر مبنای ddr5 ساخته شده، ولتاژ مصرفی یکسانی دارند اما در ddr4 ولتاژ 0.3 کمتر است که مزیت خوبی در لپ تاپ ها محسوب می‌شود.

در ابتدای شروع می‌توان ولتاژ را به عنوان یکی از شاخصه‌های تفاوت بین آن‌ها در نظر گرفت. میزان انرژی مصرفی تراشه‌های حافظه ddr4 برابر با 1.2 ولت می‌باشد که این میزان در تراشه‌های gddr5 با افزایش 0.3 ولتی به 1.5 ولت افزایش پیدا کرده است، بنابراین صرفه‌جویی در مصرف انرژی، به‌خصوص در دستگاه‌های دارای منبع توان محدود همچون لپ‌تاپ به‌وسیله فناوری gddr4 در سطح بالاتری قرار گرفته است. علت اصلی تفاوت بین مقادیر ولتاژی زیرساخت یکسان طراحی و توسعه استاندارد gddr5 بر مبنای فناوری ddr3 با بهبودهایی درزمینهٔ پهنای باند می‌باشد که میزان انرژی مصرفی آن نیز 1.5 ولت است.

نسخه پیشرفته‌تر gddr5 به صورت gddr5x در سال 2016 ارایه شده است. gddr5x در مقایسه با gddr5، پهنای باند بالاتری دارد و در مصارفی مثل سرورهای High Performance و موارد پیشرفته کاربرد دارد. سرعتی که gddr5x ارایه می‌دهد بین 10 تا 14 گیگابیت در ثانیه است و در ظرفیت‌های ۴ و ۶ و ۸ و ۱۶ گیگابایت ارایه می‌شود.

gddr6 نسل بعدی حافظه گرافیکی است و اوایل سال 2019 در محصولات nvidia و AMD ظاهر شد. کاربرد آن در کریپتوگرافی و ماینینگ، بازی‌های High Performance، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی است. مایکروسافت از gddr6 در ps5 استفاده کرده است. پهنای باند و سرعت بالاتری دارد: سرعتی که gddr6 ارایه می‌دهد 16 گیگابیت در ثانیه است و در ظرفیت‌های ۸ و ۱۶ گیگابایت ارایه می‌شود.

تفاوت gddr6 و gddr6x در نرخ انتقال دیتا است. سرعت و پهنای باند بالاتر در gddr6x باعث کارایی بسیار بالاتر می‌شود. پهنای باند در gddr6x دو برابر شده ولی مصرف برق فرقی نکرده، با فرکانس پایین‌تر می‌تواند به همان پهنای باند برسد، پس دو مزیت مهم دارد: مصرف برق کمتر و تولید گرمای کمتر.

gddr6x در RTX 3080 باعث شده پهنای باند این کارت، 20 درصد از RTX 2080 و  RTX 2080 Tiبیشتر شود اما در AMD Radeon VII حتی با اینکه پهنای باند فوق‌العاده‌ای داریم اما کارایی در بازی نسبت به 3080 کم است.

معایب gddr6x نسبت به gddr6 قیمت بالا و کمیاب بودن است چون فقط میکرون آن را تولید می‌کند پس مدیریت قیمت و عرضه آن به دست خودش است و باعث کمیاب شدن کارت گرافیک هایی که از آن استفاده می‌کنند می‌شود. از طرفی چون اینترفیس حافظه در آن متفاوت است باید کنترلر حافظه جدیدی استفاده شود که انویدیا این کار را انجام داده است. AMD اما نتوانست با فرکانس پایین به پهنای باند مورد نظر برسد پس مجبور شد فرکانس VRAM را افزایش دهد در نتیجه مصرف برق و گرمای بیشتری داشت. AMD برای رقابت با NVIDIA به تحقیق و بررسی روی RDNA3 مشغول است.

بررسی مشخصات فنی کارت گرافیک
در خرید کارت گرافیک باید  مشخصات فنی آن را بررسی کنید.

تفاوت gddr5 با gddr6

در جدول زیر تفاوت gddr5 و gddr6 را می‌بینید.

تفاوت gddr5 و gddr6
جدول مقایسه gddr5 و gddr6

خود کارت گرافیک از رم آن مهم‌تر است مثلا مدل rx 580 از gddr5 استفاده می‌کند و دو نسخه 4 و 8 گیگی دارد. این دو نسخه از نظر کارایی تفاوت چندانی ندارند مگر اینکه کاری انجام دهید که بیش از 4 گیگ رم لازم باشد.

حالا مدل 8GB rx 580 را با مدل rx 5500 که gddr6 دارد در نظر بگیرید. rx 5500 با وجودی که رم سریع‌تری دارد و خود حافظه دو برابر سرعت دارد اما مموری باس کمتری دارد در نتیجه پهنای باند کل حافظه کمتر است. همچنین PCIe bus آن نیز کمتر است. این موارد باعث می‌شود در مواردی که بیش از 4 گیگ رم لازم است rx 5500 کارایی مناسبی نداشته باشد و نمی‌تواند به اندازه کافی در کشیدن اطلاعات از cpu سریع باشد مگر اینکه مادربرد پیشرفته x570 با pcie 4.0 داشته باشیم.

در وضعیت مشابه 8GB RX 580 و حتی 4GB RX 580 بهتر عمل می‌کنند چون 8GB RX 580 دارای فریم بافر 8 گیگی است و 4GB RX 580 دارای 16x PCIe bus است.

کارت گرافیک بهتر معمولا ترکیبی از حافظه بیشتر و / یا رم بهتر از کارت گرافیک بدتر است اما همواره اینطور نیست. سری و شماره کارت گرافیک نسبت به نو ع رم و ظرفیت رم، وضعیت کارایی را بهتر نشان می‌دهد. مثلا RX 580 4GB سریعتر از RX 570 8GB است و GTX 1060 3GB سریعتر از GTX 1050 Ti 4GB.

در ادامه با ظرفیت و پهنای باند و پهنای پاس آشنا می‌شویم.

3- ظرفیت حافظه گرافیکی

ظرفیت حافظه گرافیکی به صورت گیگابایت در کنار GDDR است مثلا 4GB of GDDR4 یا  24GB of GDDR6X.

VRAM از جمله مولفه‌های مهم در کارایی کارت گرافیک ها است و روی میزان اطلاعاتی که کارت می‌تواند برای پردازش، Cache کند تاثیر دارد و در نتیجه روی رزولوشن تاثیر می‌گذارد مثلا برای تنظیمات 1080p، رم 4 گیگابایت کافی و خوب است اگر رزولوشن پایین‌تر مثل 720p می‌خواهید می‌توانید 2 گیگ رم انتخاب کنید. اگر رزولوشن بالاتر بخواهید باید رم بیشتری در نظر گیرید مثلا برای 2K باید 6 یا 8 گیگ و برای 4K باید 8 یا 12 گیگ در نظر بگیرید. کارت گرافیک های رده بالا، 16 گیگ رم هم دارند. با نتخاب درست اندازه رم، رزولوشن تصویر و کیفیت بافت تصویر در حالت ایده‌آل خواهد بود.

4- پهنای باند حافظه گرافیکی

علاوه بر ظرفیت رم، پهنای باند آن هم مطرح است که بر کارایی کارت گرافیک تاثیر به سزایی دارد. پهنای باند حافظه گرافیکی یعنی سرعت انتقال دیتا بین حافظه و پردازنده گرافیکی. میزان پهنای باند رم از ضرب سه فاکتور تعداد تراشه حافظه و پهنای باس هر تراشه و سرعت تراشه، تقسیم بر 8 به دست می‌آید. مثلا کارتی با 8 تراشه حافظه با سرعت 10 گیگ و پهنای باس 32 بیت، پهنای باند 320 گیگابایت بر ثانیه دارد.

در مدل‌های رده بالا حتی تا یک ترابایت پهنای باند حافظه فراهم می‌کنند. نزاع اصلی بین کارت گرافیک ها بر سر همین پهنای باند حافظه است.

5- پهنای باس حافظه گرافیکی

به تعداد مسیر بین تراشه حافظه و پردازنده گرافیکی، پهنای باس می‌گویند. پس مجموع پهنای باس با تعداد تراشه رم که روی بورد قرار دارد رابطه مستقیم دارد. پهنای باس در رم های gddr5 و gddr6 برابر با 32 بیت است. اگر 8 تراشه داشته باشیم، پهنای باس نهایی برابر با 256 بیت است.

رم های HBM باس‌های بیشتری دارند و حتی مجموع پهنای باس 1024 بیتی دارند.

6- سرعت کلاک CPU و حافظه در کارت گرافیک

قطعه دیگری که پازل کارایی کارت گرافیک را تکمیل‌تر می‌کند سرعت کلاک هم در حافظه و هم در CPU است.

Clock Speed یعنی کارت گرافیک در هر ثانیه چند سیکل محاسباتی کامل را می‌تواند انجام دهد و واحدش مگاهرتز است. وقتی به مشخصات فنی کارت گرافیک نگاه می‌کنید با دو نوع کلاک اسپید روبرو می‌شوید:

  • Base Clock – سرعت کلاک پایه: حداقل سرعت کلاکی است که تولیدکننده کارت گرافیک تضمین می‌کند یعنی حداقل سرعت کلاک کارت گرافیک.
  • Boost Clock – سرعت کلاک بوست: سرعتی است که در شرایط پرباری، کارت گرافیک به آن می‌رسد ولی گرمای تولیدی و برق مصرفی باعث می‌شود اغلب به این میزان نرسد.

AMD گزینه‌ای با عنوان Game Clock اضافه کرده که نشان‌دهنده سرعت کلاک حین بازی است.

بیایید مثالی بزنیم تا این موضوع واضح‌تر شود. می‌خواهیم RTX 2080 Super و 2080 Ti را مقایسه کنیم. در 2080 Ti تعداد هسته‌ها 50 درصد بیشتر است ولی 10 تا 30 درصد سرعت کمتری دارد. می‌دانید چرا؟ چون RTX 2080 Super سرعت کلاک بالاتری 300MHz+ دارد.

برخی تولیدکنندگان برخی مدل‌های کارت گرافیک را Overclock می‌کنند تا چند درصدی بتوانند کارایی را افزایش دهند اما باید کولینگ لازم را هم فراهم کرد.

7- کولینگ در کارت گرافیک

اگر کارت گرافیک در دمای مناسبی کار نکند، سرعت کلاک افت می‌کند که نتیجه آن کارایی بسیار بد است. همچنین صدای بلند فن‌ها که سریع‌تر می‌چرخند تا بتوانند کارت گرافیک را خنک کنند اضافه می‌شود.

کولر، بسته به نوع کارت و تولیدکننده آن، متفاوت است اما قانون کلی این است که هیت سینک بزرگتر و فن‌های بزرگتر، کولینگ بهتری فراهم می‌کنند و بی‌صداتر و سریع‌تر هستند.

اگر از آورکلاکینگ استفاده می‌کنید می‌توانید از راهکارهایی مثل هیت سینک بزرگتر و کولینگ آبی استفاده کنید تا کارت شما بی‌صداتر و خنک‌تر کار کند. البته که تغییر کولر در GPU پیچیده‌تر از CPU است.

8- TDP و برق در کارت گرافیک

فاکتور TDP که در مشخصات فنی کارت گرافیک می‌بینید بیانگر توان طراحی حرارتی است و توان مصرفی کارت را نشان می‌دهد. توجه به TDP در انتخاب منبع تغذیه مهم است. چرا که مجموع توان مصرفی سیستم شما باید در حد منبع تغذیه‌ای که دارید یا می‌خرید باشد. پس مطمئن شوید که آیا پاور شما می‌تواند وات لازم برای کارت شما را فراهم کند یا نه.

توجه کنید که منبع تغذیه، کابل مناسب کارت گرافیک را ساپورت کند. البته آداپتورهایی برای این کار هست اما پایداری لازم را ندارند.

معرفی انواع کارت گرافیک

کارت گرافیک‌ها از پردازش موازی در پردازش حجم زیاد اطلاعات تصویری استفاده می‌کنند و نه تنها سرعت نمایش را بالا می‌برند بلکه گرافیک‌های سه بعدی پیچیده که در بازی‌ها و کارهای گرافیکی حرفه‌ای لازم است را فراهم می‌کنند.

هنگام خرید کارت گرافیک با دو غول بزرگ این صنعت روبرو هستید: AMD و nvidia. این دو به دلیل سخت افزارهای بی رقیبی که دارند، معروفند. قدرتمندترین کارت گرافیک های جهان را این دو شرکت می‌سازند. اینتل بیشتر به دلیل کارت گرافیک‌های آنبورد و مجتمع اش معروف است اما قرار است در سال 2020 اولین کارت گرافیک اختصاصی اینتل روانه بازار شود. پس هنوز نمی‌توان گفت کارت گرافیک intel بهتر است یا nvidia و یا تفاوت گرافیک intel با nvidia در چیست.

پیشنهاد مطالعه

اکنون که در اواخر سال 2020 هستیم، کارت گرافیک‌های انویدیا با هسته‌های رهگیری پرتو و تکنولوژی G-Sync را داریم که در Geforce ها وجود دارند. همچنین DLSS را داریم که در بازی‌هایی که آن را پشتیبانی می‌کنند، کارایی بی‌نظیری ارایه می‌دهد.

AMD هم کارت گرافیک‌های رده بالایی دارد که او را بازار کارت گرافیک در مکان خوبی قرار می‌دهد اما در مجموع، ویژگی‌های ضعیفتری نسبت به nvidia دارد. AMD در برابر تکنولوژی G-Sync فناوری Freesync fram Syncing را در زمینه وضوح تصویر و پیشرفت‌های بصری ارایه داده است. همچنین در زمینه بازی‌ها هم بسیار خوب ظاهر شده است. هر چند که از Ray Tracing و DLSS پشتیبانی نمی‌کند اما در اکتبر سال 2020 از نسل جدید کارت گرافیک های RX 6000 به همراه Zen 3 رونمایی کرد که از Ray Tracing پشتیبانی می‌کند.

برای مقایسه کارت گرافیک های geforce و quadro و در کل کارت گرافیک های nvidia مقاله “معرفی کارت گرافیک های NVIDIA رده بندی و نسل های آنها” را بخوانید. برای مقایسه کارت گرافیک amd و geforce که تقریبا در رده پایین و متوسط کاربرد دارند، می‌توان گفت AMD برای کاربران مکینتاش تنها گزینه است و nvidia به آنها نمی‌تواند کمکی کند. اما توجه داشته باشید که قیمت و کارایی بین هر دو برند نوسان دارد و به طور حتم نمی‌توان گفت AMD ارزان تر و انویدیا قویتر است، هر دو در رقابت تنگاتنگی در کنار هم هستند.

کارت گرافیک مناسب گیمینگ

در اینجا لیست بهترین کارت گرافیک مناسب بازی در سال 2020 را معرفی می‌کنیم:

  1. AMD RX 5700: بهترین کارت گرافیک است که برای بازی های 1440p و گیمرهای FreeSync مناسب است. معماری RDNA آن باعث می‌شود از کارت گرافیک های میان رده انویدیاRTX 2060 و  RTX 2060 Superبرتری یابد.
  2. Nvidia RTX 3090: بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 8K است. این غول کارت گرافیک از 24 گیگ حافظه GDDR6 و 10496 هسته کودا و سرعت کلاک 7 GHz پشتیبانی می‌کند که آن را به جایگاه بهترین کارت گرافیک برای بازی های سنگین می‌رساند. این مدل جایگزین مدل Titan RTX است و رندرینگ را با دو برابر سرعت نسبت به 2080 Ti انجام می‌دهد.
  3. Nvidia RTX 3080: بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 4K که قیمت آن نصف RTX 3090 است. تعداد هسته‌های آن دو برابر نسل قبلی یعنی 2080 Ti است و 20 درصد در زمینه DLSS و RT بهبود داشته است. 3080 از حافظه GDDR6X استفاده می‌کند.
  4. Nvidia RTX 2060 Super: بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 1440p که نسخه رده پایین ازray tracing و  DLSSاست. نسخه 2060 از رم های 8GB GDDR6 و هسته های کودای بالا استفاده می‌کند ولی RTX 2060 Super به 2070 نزدیک است. قیمت مناسب و کارایی خوب آن را به یکی از بهترین کارت گرافیک ها برای بازی تبدیل کرده است.
  5. Nvidia GTX 1660 Ti: بهترین کارت گرافیک برای بازی‌های 1080p و گیمرهایی است که علاقه‌ای به رهگیری نور ندارند. سرعت خوبی دارد اما کارایی RTX را ندارد و جزو کارت گرافیک های پایین رده محسوب می‌شود. معادل AMD آن، مدل RX Vega 56 است.
  6. AMD Radeon RX 590: خوش قیمت‌ترین کارت گرافیک است که برای 1080p و حتی 1440p مناسب است (200 دلار)
  7. RTX 2070 Max-Q: بهترین کارت گرافیک لپ تاپ برای بازی است. اگر گیمر هستید یا فقط می‌خواهید گرافیک لپ تاپ خود را ارتقا دهید، گزینه مناسبی است. همچنین وزن مناسبی برای لپ تاپ دارد.
کارت گرافیک مناسب گیمینگ
کارت گرافیک برتر در زمینه بازی و گیمینگ کدام است؟

تفاوت کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ

تفاوت کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ در این است که در کارت گرافیک ماینینگ برخی پورت های ویدئویی مثل HDMI و  DPو  DVI حذف شده در نتیجه برای گیمینگ دیگر قابل استفاده نیستند اما کارت گرافیک گیمینگ را می‌توان برای ماینینگ هم استفاده کرد. مهمترین تفاوت آنها زمان گارانتی کارت است که در ماینینگ حتی به سه ماه کاهش می‌یابد در حالیکه در حالت بازی معمولا 3 سال گارانتی می‌شود. دلیلش هم این است که سه ماه ماینینگ برابر است با 3 سال بازی.

کارت گرافیک ماینینگ دارای سرعت بوست و هسته بیشتری نسبت به کارت گرافیک بازی است و در انتهای نام آن M قرار دارد. کارت گرافیک 1070 جزو کارتهای رایج برای ماینینگ است و اگر 570 و580  و  1070را نخریدید می‌توانید 3/6GB 1060 را انتخاب کنید.

ذکر این نکته لازم است که خرید کارت گرافیک دست دوم ماینینگ اصلا توصیه نمی‌شود.

کارت گرافیک مناسب رندرینگ

در زمینه کارت گرافیک مناسب رندرینگ باید گفت که nvidia در این زمینه سرعت بیشتری دارد بهترین کارت گرافیک برای رندر و مدل سازی سه بعدی، عبارتند از:

  • Nvidia RTX 2080 Ti
  • Nvidia RTX 2080
  • Nvidia RTX 2070
  • Nvidia RTX 2060

کارت گرافیک مناسب برای فتوشاپ

وقتی CPU تعداد هسته‌های لازم را برای کارهای گرافیکی ندارد باید کارت گرافیک مناسبی کنار آن قرار دهید که چندین هسته پردازشی را به کمک بیاورد. دقت کنید که مادربورد شما با آن سازگاری دارد یا نه و توجه داشته باشید که macOS فقط از کارت های AMD پشتیبانی می‌کند. با توجه به ارتقا نرم افزار های گرافیکی از قبیل فتوشاپ و 3D مکس و غیره حداقل اندازه کارت گرافیک برای کارهای گرافیکی 4GB نیاز است.

لازمه کارت گرافیک مناسب برای فتوشاپ داشتن VRAM بالا است که در مدل‌های زیر که معرفی رسمی شرکت ادوبی است این امکان وجود دارد:

  1. nVidia GeForce: 400, 500, 600, 700 series
  2. nVidia GeForce GTX 965M & 980M
  3. nVidia GeForce GTX 1050, 1080, 1660
  4. nVidia Quadro: 2000, 4000 (Windows® and Mac OS), CX, 5000, 6000, K600, K2000, K4000, K5000 (Windows® and Mac OS), M4000, M5000, P2000, P4000, P5000, T1000
  5. nVidia GRID K1, K2
  6. AMD/ATI Radeon: 5000, 6000, 7000, R7, R9 series, 7950 Mac OS
  7. AMD/ATI FirePro: 3800, 4800, 5800, 7800, 8800, 9800, 3900, 4900, 5900, 7900, W8100, W9100, D300, D500, D700
  8. AMD/ATI FireGL: W5000, W7000, W8000
  9. AMD RX 480
  10. Intel® HD Graphics: P530, P630, 5000, 515, 520
  11. Intel® Iris Pro Graphics: P5200, P6300, P580
  12. Intel HD Graphics 515 and 520

کارت گرافیک های زیر از فتوشاپ پشتیبانی نمی‌کنند:

  1. AMD/ATI 100, 200, 3000, and 4000 series
  2. nVidia GeForce 7000, 8000, 9000, 100, 200, 300 series
  3. Older Intel® HD Graphics (for example 2000, 3000, 4000 series) cards

استفاده از نهایت قدرت کارت گرافیک

راهکار استفاده از نهایت قدرت کارت گرافیک انجام Overclocking – آورکلاکینگ است. البته این کار باید به دست متخصصین باتجربه انجام شود چون نیازمند شناخت سخت افزاری و اعمال مناسب تغییرات در سرعت کلاک کارت گرافیک دارد. این کار می‌تواند رده کارت گرافیک را ارتقا دهد و بتوانید از قدرت کارت گرافیک خود نهایت استفاده را داشته باشید اما مراقب سوختن و انفجار سیستم باشید.

عمر مفید کارت گرافیک

عمر کارت گرافیک بسته به برند آن متفاوت است از 3 تا 10 سال. اما با رعایت شرایط نگهداری استاندارد می‌توان عمر مفید کارت گرافیک را افزایش داد که شامل تمیز کردن آن از گردوغبار و البته فراهم کردن کولینگ مناسب برای آن است.

همچنین استفاده از منبع تغذیه مناسب به همراه محافظ خوب و تهیه کیس بزرگتر، در افزایش عمر مفید کارت گرافیک کمک شایانی می‌کند.

فرق کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر

چون لپ تاپ ها فضای کمتری از کامپیوترهای دسکتاپی دارند در نتیجه اندازه قطعات در آنها کوچکتر است. در مورد کارت گرافیگ این نکته وجود دارد که وجه تمایز کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر حرف M است که در مدل کارت قرار می‌گیرد. مثلا AMD Radeon R9 M380 مخصوص لپ تاپ است و AMD Radeon R9 380 مخصوص دسکتاپ.

اما از سری 10 به بعد این حرف هم حذف شده و نام های مشابهی برای این دو قرار داده شده است. این دو معمولا در سرعت کلاک با هم تفاوت دارند که از تفاوت TDP در آنها ناشی می‌شود؛ برق کمتر سرعت کلاک کمتر. انویدیا در انتهای برخی مدل‌های لپ تاپ خود عبارت Max-Q دارد.

نویدهایی مبنی بر اینکه کارت گرافیک لپ تاپ به پای کامپیوتر برسد داده شده است. کارت گرافیک لپ تاپ از دسکتاپ گران‌تر است. پاسخ این سوال که کدام کارت گرافیک برای لپ تاپ بهتر است همانند کارت گرافیک معمولی به مشخصات فنی کارت گرافیک و کاربری خود نگاه کنید.

بهترین کارت گرافیک لپ تاپ

صدرنشینان بهترین کارت گرافیک لپ تاپ به شرح زیر هستند:

  1. NVIDIA GeForce RTX 3080 Mobile
  2. NVIDIA Quadro RTX 6000 (Laptop)
  3. NVIDIA GeForce RTX 3070 Mobile
  4. NVIDIA GeForce RTX 2080 Super Mobile
  5. NVIDIA GeForce RTX 2080 Mobile
  6. NVIDIA GeForce GTX 1080 SLI (Laptop)
  7. NVIDIA GeForce GTX 1070 SLI (Laptop)
  8. NVIDIA Quadro RTX 5000 (Laptop)
  9. NVIDIA GeForce RTX 3060 Mobil
  10. NVIDIA GeForce RTX 2070 Super Mobile
  11. NVIDIA GeForce RTX 2080 Super Max-Q
  12. NVIDIA Quadro RTX 5000 Max-Q

پسوند ti در کارت گرافیک چیست؟

ببینیم فرق کارت گرافیک ti با معمولی چیست. ti مخفف titanium است که در انتهای برخی مدل‌های کارت گرافیک دیده می‌شوند. پسوند ti در کارت گرافیک نشان‌دهنده این است که کارت گرافیک دارای کارایی و قدرت بیشتری نسبت به مدل بدون این پسوند است.

بهترین سایت مقایسه کارتهای گرافیک

برای مقایسه کارت گرافیک، وب‌سایت های زیادی هستند که در اینجا به چند تای آنها اشاره می‌کنیم:

راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم

کارت گرافیک دست دوم حدود 20 تا 30 درصد از نوی آن ارزان‌تر است اما آیا این میزان، اررزش ریسک خرید کالای دست دوم را دارد؟ راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم را در ادامه ارایه می‌دهیم اما توصیه به  خرید کارت گرافیک دست دوم نمی‌کنیم.

میزان بودجه، سازگاری با سخت افزار و مادربورد موجود شما، عمر کارت گرافیک، ظاهر کارت، پرسش درباره سابقه کارت و ایراداتی که داشته، مواردی است که باید هنگام خرید کارت گرافیک دست دوم به آن توجه کنید.

واحد خدمات لپ تاپ، کامپیوتر و بورد فالنیک
تعمیرات لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر، All-in-One، بورد (Board) و تعویض انواع پورت (Port) و چیپست (Chipset) خود را به صورت تخصصی با تجهیزات پیشرفته، به فالیک بسپارید. برای ثبت تیکت تعمیر، کلیک کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام.
    برای بازی رابط باس مهمتره یا ظرفیت کارت؟
    بین این دو کارت کدوم بهتره؟
    ATI HD 4870
    AMD HD 7770

    1. سلام دوست عزیز.
      بین این دو کارت و براساس بنچمارک‌ها AMD HD 7770 گزینه‌ی بهتری‌ست.

  2. سلام هنگام خرید گرافیک باید نوع حافظه ی گرافیک ومادربرد باید یکی باشند یانه هر گرافیکی به هرمادربردی میخورد مثلا به مادربرد ddr3میشه گرافیک ddr5گذاشت روش

    1. درود بر شما
      حسین عزیز
      مادربرد فقط نوع رابط گرافیک را تعیین می‌کند. کارت گرافیک‌ها از انواع مختلفی از حافظه‌ها استفاده می‌کنند، از جمله GDDR، HBM و GDDR6X. اگر مادربرد شما از رابط PCIe x16 پشتیبانی می‌کند، می‌توانید هر کارت گرافیکی را که از این رابط پشتیبانی می‌کند، روی آن نصب کنید.

  3. سلام. اگر ویندوز سیستم ۶۴ بیت باشد و‌ کارت گرافیک amd6900 دارای ۳۲ بیتی ، برای کار تدوین فیلم مشکل سرعت در رندر ایجاد میکند یا خیر؟ ادیوس ورژن ۸ است سپاس

    1. سلام و درود

      مشکلی و اروری نمیگیرید اما در مقایسه با 64 بیتی سرعت کمتری داره.

  4. با سلام و احترام .قصد خرید یک کارت گرافیکRTx3060را دارم سی پی 10900kو پاور 850 وات رو سیستم وجود دارد .لطفا راهنمایی فرمایید برای رنددینگ ویری ،vram بالا تر مهم است یا رابط باس ؟منظور 192:یا 256 .؟؟با تشکر

    1. درود بر شما
      محسن عزیز
      برای رندرینگ ویری، هر دو VRAM و رابط باس مهم هستند. اگر به دنبال بهترین عملکرد رندرینگ هستید، مدل 12GB VRAM گزینه بهتری است. اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه هستید، مدل 10GB VRAM نیز گزینه خوبی است. همچنین RTX 3060 با CPU 10900k و منبع تغذیه 850 وات سازگار است.

دکمه بازگشت به بالا