به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پرینتر

گیرکردن فیلامنت در نازل؛ رفع رایج‌ترین مشکل پرینتر سه بعدی

گیر کردن فیلامنت در نازل

پرینترهای سه بعدی هم مانند پرینترهای معمولی که برای چاپ متن و عکس کاربرد دارند، دچار خرابی و مشکل می‌شوند. ما باید مشکلات پرینتر سه بعدی را بشناسیم تا در صورت مواجه با این مشکلات، بتوانیم تا حدی آنها را برطرف کنیم. البته تعمیر پرینتر یک کار کاملا تخصصی است. یکی از مشکلات پرینتر سه بعدی، گیر کردن فیلامنت در نازل است.

فروش انواع پرینتر و ماشین های اداری در فالنیک
پرینترها یکی از دستگاه های جانبی کامپیوتر هستند که امروزه کاربرد بسیاری در انجام کارهای روزمره دارند. هریک از مردم استفاده های خاصی از پرینترها دارند، با انتخابی هوشمندانه می توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید، پس همین حالا شروع کنید:
مشاوره و خرید پرینتر

ساختار پرینتر سه بعدی

پرینترهای سه بعدی دستگاه‌هایی هستند که با استفاده از مواد اولیه بر پایه فیلامنت، یک تصویر و مدل دو بعدی را به صورت سه بعدی و واقعی تولید می‌کنند. ساختار پرینترهای سه بعدی به این صورت است که مدل سه بعدی را با روش لایه به لایه و با سرعت بالا ایجاد می‌کنند.

برای ساخت یک شکل و مدل با استفاده از پرینتر سه بعدی، ابتدا لایه‌ای از مواد اولیه روی سطح کار قرار می‌گیرد. سپس بسته به نوع پرینتر، با روش ذوب مواد و یا تابش لیزر، ماده نیمه جامد به حالت جامد درآمده و شکل می‌گیرد. سپس لایه دوم دقیقا روی لایه اول قرار گرفته و به همین ترتیب، لایه‌ها یکی پس از دیگری ساخته می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه

امروزه کاربردهای پرینترهای سه بعدی در حوزه صنعت است و مدل‌ها و ماکت‌های اولیه قطعاتی که قرار است در مقیاس و سایز بزرگ ساخته شوند را با این پرینترها تولید می‌کنند.

با استفاده از پرینترهای سه بعدی، سرعت ساخت قطعات افزایش یافته و مواد اولیه کمتری هم به هدر می‌رود. البته با توجه مصرف مواد اولیه در پرینترهای سه بعدی، به شکل سازه دارد. برخی از سازه‌ها برای اینکه شکل درست و متناسبی داشته باشند، با کمک سازه ساپورت ساخته می‌شوند که این خود مواد اولیه بیشتری نیاز دارد.

تعمیرات پرینتر سه بعدی
برای انتخاب پرینتر سه بعدی، ابتدا نیاز خود را بشناسید تا دستگاهی مطابق با آنها خریداری کنید.

علت گیر کردن فیلامنت در نازل پرینتر سه بعدی

نازل پرینتر سه بعدی، مسیری است که فیلامنت طی می‌کند تا به سطح کار برسد. این نازل از دو بخش تشکیل شده‌است. گیر کردن فیلامنت در نازل یکی از مشکلات رایج این دستگاه است که در اینجا دلایل آن را بررسی خواهیم کرد.

زمانی که برای چاپ قطعه با پرینتر اقدام می‌کنید، متوجه خارج نشدن ماده اولیه از نازل می‌شوید. مخزن فیلامنت را بررسی می‌کنید و ایرادی در آن نمی‌بینید. پس باید بخش دیگری را بررسی کنید و آن هم نازل پرینتر است.

زمانی که شما قطعه‌ای را با پرینتر سه بعدی خود ساخته‌اید، ممکن است مقداری ماده فیلامنت ذوب شده داخل نازل باقی مانده و خشک شود. این مورد موجب می‌شود که در پرینت بعدی، مسیر نازل مسدود شده و دستگاه دیگر قادر به ساخت مدل جدید نباشد. مشکل گیر کردن فیلامنت در نازل، باید به صورت دستی برطرف شود.

مشکلات پرینتر سه بعدی
در صورت مسدود شدن نازل پرینتر سه بعدی، باید مشکل را برطرف کنید.

راهکارهای رفع مشکل فیلامنت در پرینتر سه بعدی

راهکارهایی متعددی برای رفع مشکل گیر کردن فیلامنت در نازل پرینتر سه بعدی پیش روی شماست که به راحتی قادر هستید آن را تمیز کنید.

برای تمیز کردن نازل پرینتر سه بعدی می‌توانید از یک سوزن استفاده کنید. اگر شانس با شما یار باشد و فیلامنت خشک شده در قسمت نوک نازل باشد، به راحتی قادر هستید آن را تمیز کرده و دوباره از پرینتر استفاده کنید.

به آرامی سوزن را وارد نازل کرده و تکه‌های خشک شده را خارج کنید. سپس گزینه گرمکن را انتخاب کنید تا دمای نازل افزایش یابد. با افزایش دمای نازل، سوزن را برای بار دوم داخل نازل فرو کرده و آن را تمیز کنید.

تعمیرات تخصصی پرینتر
مراقب باشید که سوزن را خیلی داخل نازل فرو نکنید.

البته ناگفته نماند که برای تمیز کردن پرینتر یه بعدی، ابزار خاصی در بازار وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. این کیت‌ها دارای ابزاری با نوک تیز و برس‌های گردی هستند که کار را برای شما آسان می‌کنند.

تعمیر پرینتر سه بعدی
بهتر است بنا بر سایز نازل، از ابزار مناسب استفاده کنید.

اگر مسیر نازل با این روشی که گفته شد باز نشد، دمای نازل را بالا ببرید و یک تکه فیلامنت را از بالای نازل و از اکسترودر وارد نازل کرده و سعی کنید که فیلامنت خشک شده را خارج کنید. در پایان با استفاده از برس، نازل را تمیز کنید.

تمیز کردن نازل پرینتر سه بعدی
با برس، به آرامی نازل پرینتر را تمیز کنید.

در نهایت اگر مشکل با روش‌هایی که گفتیم برطرف نشد، باید نسبت به تعویض نازل اقدام کنید. به آرامی نازل را باز کرده و قطعه جدیدی جایگزین آن کنید.

ناگفته نماند که برخی از پرینترها دارای 2 نازل هستند. نازل ثانویه در این پرینترها برای سازه ساپورت طراحی شده‌است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سازه ساپورت، بحث سازه ساپورت پرینترهای سه بعدی چیست؟ می‌توانید پاسخ شوال خود را بیابید.

در این نوع پرینترها باید هر دو نازل باشید که مسدود نشوند.

post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا