به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

کیوکسیا از حافظه فلش ۳ بعدی QLC با ظرفیت ۲ ترابایت رونمایی کرد

تصویر حافظه کیوکسیا

پس از معرفی تراشه‌های ۲ ترابایتی ۳ بعدی QLC NAND توسط وسترن دیجیتال در اواسط ژوئن، انتظار می‌رفت تا شریک سازنده آن‌ها، یعنی شرکت کیوکسیا نیز به زودی محصول مشابهی معرفی کند. این اتفاق چند وقت پیش رخ داد و کیوکسیا از تراشه‌های ۲ ترابایتی ۳ بعدی QLC NAND خود رونمایی کرد. برخلاف وسترن دیجیتال، کیوکسیا جزئیات بیشتری راجع به این تراشه‌های ۲۵۶ گیگابایتی ۳ بعدی QLC NAND به اشتراک گذاشت که به نظر می‌رسد برای ساخت درایوهای با کارایی بالا و ظرفیت زیاد مناسب باشند.

تراشه‌های ۲ ترابایتی ۳ بعدی QLC NAND کیوکسیا از فناوری ساخت BiCS8 با ۲۱۸ لایه بهره می‌برند و با سرعت رابط ۳۶۰۰ مگاهرتز بر ثانیه، در میان سریع‌ترین قطعات حافظه فلش جهان قرار می‌گیرند. این تراشه‌های جدید علاوه بر کارایی بالا، از نظر مصرف انرژی نیز بهینه‌تر هستند و در مقایسه با حافظه‌های ۳ بعدی QLC ساخته شده با فناوری ساخت BiCS5 کیوکسیا، ۷۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به لطف تراکم بالاتر و بازدهی انرژی بهتر، ارائه می‌دهند.

اگرچه حافظه‌های ۲ ترابایتی ۳ بعدی QLC NAND کیوکسیا بسیار سریع به نظر می‌رسند، اما این شرکت سلاح مخفی دیگری نیز در آستین دارد: حافظه‌های ۱ ترابایتی ۳ بعدی QLC NAND با تمرکز بر کارایی. این حافظه‌های ۱ ترابایتی با تمرکز بر کارایی، سرعت نوشتن ترتیبی ۳۰ درصد سریع‌تر و تأخیر خواندن ۱۵ درصد پایین‌تر را نسبت به حافظه‌های مشابه ارائه می‌دهند. سازنده این حافظه‌های NAND اعلام کرده که تراشه‌های ۱ ترابایتی ۳ بعدی QLC آن‌ها برای استفاده در زمینه‌های شخصی و تجاری ایده‌آل بوده و کارایی نهایی که ارائه می‌دهند شاید حتی با حافظه‌های ۳ بعدی TLC NAND برابری کند.

ظرفیت ذخیره‌سازی بالای تراشه‌های ۲ ترابایتی ۳ بعدی QLC NAND کیوکسیا به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا SSD های با ظرفیت بالا را در ابعاد کوچک تولید کنند. برای مثال، بسته‌ای از ۱۶ لایه روی هم چیده شده (با ابعاد ۱۱.۵ در ۱۳.۵ در ۱.۵ میلی‌متر) می‌تواند یک SSD با ظرفیت ۴ ترابایت از نوع M.2-2230 یا یک درایو ۱۶ ترابایتی M.2-2280 بسازد. این موضوع برای مشتریان کیوکسیا که سازنده SSD هستند، بسیار سودمند خواهد بود.

همانند وسترن دیجیتال، کیوکسیا نیز حافظه‌های ۲ ترابایتی ۳ بعدی QLC NAND BiCS8 خود را برای کاربردهایی مانند هوش مصنوعی و پشتیبان‌گیری (بک‌آپ) مناسب می‌داند که دلیل منطقی‌ به نظر می‌رسد، زیرا هر دوی این حوزه‌ها از تراکم ذخیره‌سازی بالای این حافظه‌ها به بهترین شکل استفاده می‌کنند. در حال حاضر، طرف‌های علاقه‌مند در حال تست این قطعات هستند.

هیدشی مییاجیما، مدیر ارشد فناوری کیوکسیا می‌گوید: «ما از ارسال نمونه‌های اولیه حافظه‌های ۲ ترابایتی QLC جدید خود با فناوری نسل هشتم BiCS Flash بسیار خوشحالیم. این محصول ۲ ترابایتی QLC به لطف برخورداری از بالاترین تراکم بیت در صنعت، انتقال داده‌های پر سرعت و مصرف انرژی فوق‌العاده پایین، ارزش جدیدی را برای کاربردهای هوش مصنوعی که به سرعت در حال ظهور هستند و همچنین برای برنامه‌های ذخیره‌سازی حجیم که نیازمند صرفه‌جویی در مصرف انرژی و فضا هستند، ارائه خواهد کرد.» انتظار می‌رود Pure Storage یکی از اولین مشتریان کیوکسیا باشد که از حافظه‌های ۲ ترابایتی ۳ بعدی QLC NAND در محصولات خود استفاده می‌کند.

post
منبع
https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/16tb-m2-ssds-will-soon-grace-the-market

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا