به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
پادکست‌هاسرور و شبکه

نحوه تست سوئیچ سیسکو و تشخیص اصل و سالم بودن آن؛ پادکست

نحوه تست سوئیچ سیسکو و تشخیص اصل و سالم بودن آن

شرکت‌های زیادی برای تجهیز خود به یک سوئیچ شبکه، سوییچ های سیسکو را انتخاب می‌کنند و طبیعی است که افراد سودجو تصمیم می‌گیرند با کپی کردن شاسی و قطعاتی که سوییچ های سیسکو از آن‌ها استفاده می‌کنند اقدام به سودجویی کنند. متاسفانه ‌تشخیص اصل بودن سوئیچ های سیسکو از روی شکل ظاهری کار سختی است. البته این روش تست سوئیچ سیسکو تنها زمانی جواب می‌دهد که سوییچ را خریداری کرده باشید. اما در اینجا یکسری نکات ظریف می‌خوانید که با توجه به آن‌ها می‌توانید سوئیچ سیسکو اورجینال را از فیک تشخیص دهید. با فالنیک همراه باشید.

تست اصل بودن سوئیچ سیسکو

تشخیص اصل بودن سوییچ با استناد به جنبه‌های بصری کار سختی است. با توجه به تحریم‌های موجود و عدم وجود فروشنده رسمی شرکت سیسکو در ایران و وجود افراد سودجو احتمال این‌که سوییچ‌های غیر اصل و دست دوم به عنوان یک محصول جدید به فروش برسد زیاد است.

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید سوییچ های سیسکو باید به آن دقت کنید اصطلاحات و عباراتی است که ممکن است روی جعبه محصول حک شده باشد یا فروشنده به شما بگوید. به‌طور تجربی، بیش از نیمی از محصولات سیسکو که کاربرد عمومی دارند و چند سال از تولید آن‌ها سپری شده در بازار یکی از سه حالت زیر را دارند:

  1. تقلبی (Counterfeit)
  2. دست دوم و استفاده شده (Used)
  3. تعمیر شده /بازسازی شده (Refurbished)

به ندرت سوییچی پیدا می‌کنید که چند سال از تولید آن گذشته باشد، اما همچنان استفاده نشده باشد، زیرا سوییچ‌ها بر عکس تجهیزاتی مثل روترها در انبارها نگه‌داری نمی‌شوند تا شاید در آینده به قیمت‌های چند برابر به فروش برسند، چون عمدتا کاربرد تجاری دارند و شرکت‌ها نیز در زمان خرید به تاریخ تولید سوییچ دقت می‌کنند.

سوئیچ های دست دوم سیسکو تجهیزاتی هستند که قبلا استفاده شده و به‌طور معمول تعمیراتی روی آن‌ها انجام نشده است. این تجهیزات قیمت پایین‌تری نسبت به تجهیزات نو و ریفر دارند، اما ممکن است در بلندمدت به دلیل با مشکلاتی روبرو شوند. سوییچ‌های دست دوم به دلیل گرد و غبار و یک سری مشکلات در قطعات، ممکن است از عملکرد مطلوب را نداشته باشند و مشکلاتی در کارایی شبکه به وجود آورند.

سوئیچ های دست دوم یا تعمیر شده توسط فروشگاه‌های آنلاین به فروش می‌رسند. بنابراین یکی از اولین نکاتی که باید هنگام خرید سوئیچ به شکل آنلاین دقت کنید قیمتی است که فروشگاه روی سوییچ قرار داده است. تجهیزات حرفه‌ای و سازمانی سیسکو مثل خانواده 6500 سری نکسوس به دلایلی مثل گران‌قیمت بودن و کاربردهای خاص منظوره‌ای که دارند عمدتا توسط فروشندگان مجاز به بازار ایران وارد می‌شوند. بنابراین، اگر به دنبال خرید تجهیزات عمومی و پر کاربرد سیسکو در بازار هستید در زمان تست اصل بودن سوئیچ سیسکو باید به یکسری نکات ظریف دقت کنید:

  1. در مورد تجهیزات خاص‌منظوره سیسکو که گران‌قیمت هستند به دقت فاکتور فروش را بررسی کنید.
  2. برای محصولاتی که چند سال از ورود آن‌ها به بازار زمان سپری شده، گارانتی بیش از یک سال مشکوک است.
  3. سابقه فروش شرکت نقش مهمی در اورجینال بودن محصولی دارد که قصد خرید آن‌را دارید.
  4. در محصولات اصلی روی برد سوییچ هولوگرام سیسکو قرار دارد. این برچسب کیفیت زیادی دارد و دارای بعد به عمق یک سانتی‌متر یا بیشتر هستند. تجهیزات غیر اصلی یا هولوگرام ندارند و یا هوکوگرام بی‌کیفیت و بدون بعد روی آن‌ها درج شده است. برای درک بهتر این موضوع به شکل زیر دقت کنید.
مشاوره و طراحی شبکه در فالنیک (ایران اچ پی)
فالنیک با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه متخصصین خود، نیازهای مشتریان خصوصی و دولتی خود را بررسی و تحلیل می‌کند و خدمات خود را در زمینه مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی، نظارت و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری ارایه می‌دهد.
دریافت مشاوره طراحی شبکه
تست اصل بودن سوئیچ سیسکو
پیشنهاد مطالعه

ویژگی‌های بسته بندی اصلی تجهیزات سیسکو

بسته بندی اصلی تجهیزات سیسکو یکسری ویژگی‌های جالب توجه دارد:

  1. رنگ کارتون پر رنگ است.
  2. رنگ بدنه تجهیزات یکی از مشخصه‌های مهم در تشخیص تجهیزات غیر اصل هستند.
  3. لوگوی جدید سیسکو روی محصول و روی جعبه قرار گرفته است.
  4. علاوه بر برچسب مشخصات و شماره سریال محصول، یک برچسب رنگی دیگر با نشان سیسکو روی آن حک شده است. این برچسب تقریبا روی جعبه تمام محصولات غیر اصل قابل رویت است، اما کیفیت پایینی دارد.
  5. ماژول‌های اصل برند سیسکو به غیر از درج شماره سریال روی ماژول، دارای شماره سریال روی جعبه هستند.
خدمات تعمیرات تجهیزات سیسکو فالنیک
فالنیک ارایه‌دهنده خدمات و تعمیر تجهیزات سیسکو از جمله، تعمیر سوئیچ شبکه، تعمیر روتر سیسکو، تعمیر مودم سیسکو، تعمیر سرور سیسکو، تعمیر فایروال سیسکو و تعمیر تلفن سیسکو است. برای اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر بزنید
درخواست تعمیر تجهیزات سیسکو
ویژگی‌های بسته بندی اصلی تجهیزات سیسکو
پیشنهاد مطالعه

سوئیچ های پر کاربرد 2960 سیسکو به سری‌های S و X و G تقسیم می‌شوند. بنابراین با نگاه کردن به سری سوئیچ‌های سیسکو می‌توانید سالی که محصول ساخته شده است را متوجه شوید. به‌طور مثال، فروش سوییچ‌های سری 2960 در سال 2014 و پشتیبانی از آن‌ها در سال 2019 میلادی به پایان رسید. بنابراین در هیچ کجای بازار قادر به پیدا کردن یک محصول اورجینال از این سری نیستید.

فروش سوئیچ های تیغه‌ای کاتالیست سیسکو 3130 مخصوص Dell M1000E در سال 2015 میلادی و پشتیبانی از آن‌ها در سال 2020 میلادی به پایان رسید. بنابراین به جای آن‌که به حرف فروشندگان اعتماد کنید کافی است در مورد مدلی که قصد خرید آن‌را دارید تحقیقی انجام دهید تا بدانید زمان فروش و پایان گارانتی سوئیچ چه زمانی بوده است. اگر فروشنده‌ای اصرار بر این دارد که سوییچ به تازگی مورد بازطراحی قرار گرفته و جدید است، مطمئن باشید که در حال خرید یک محصول فیک هستید.

به‌طور فنی، یکی از بهترین روش‌ها برای تست اصل بودن سوئیچ سیسکو و شناسایی سوییچ فیک از اصل، بهروزرسانی میان افزار سوییچ است. اگر سوییچی متعلق به برند سیسکو نباشد، بلافاصله پس از آپدیت فریمور و راه اندازی سوییچ، پیغام خطای Failed Boot ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد محصولی که خریداری کرده‌اید اصل نیست. این پیغام خطای سوئیچ سیسکو نشان می‌دهد شما از یک محصول غیر اورجینال سیسکو استفاده می‌کنید و امکان استفاده از خدمات فنی سیسکو وجود ندارد. در این حالت دو اتفاق می‌افتد:

  1. اگر خوش‌شانس باشید و یک کپی از میان‌افزار سوییچ تهیه کرده‌ باشید امکان بازگرداندن سوییچ به حالت قبل وجود دارد.
  2. اگر نسخه پشتیبان تهیه نکرده‌ باشید یا بد شانس باشید باید برای همیشه با سوییچ خداحافظی کنید.
podcast


۱- اخبار تکنولوژی

خبرهای متنوعی داریم از جمله خبرهای جدید انویدیا در کنفرانس فناوری گرافیک GTC، ساخت تراشه‌های جدید علی بابا و اینتل، نقض امنیتی در GitLab و یک خبر پرسروصدای دیگر مربوط به فیسبوک؛ بخشی از خبرهای تکنولوژی این پادکست است.

۲- پرونده ویژه:

  • تست اصل بودن سوئیچ سیسکو
  • ویژگی‌های بسته بندی اصلی تجهیزات سیسکو
  • سوییچ ریفر و سوئیچ تقلبی چیست؟
  • نکات مهم در خرید سوئیچ سیسکو اصل

۳- مناسبت‌های ماه:

در این شماره از پادکست، به سراغ یکی از مناسبت های آذر ماه، روز جهانی سواد رایانه ای رفتیم و درباره آن صحبت کردیم. در ادامه بشنوید.

در این پادکست به همراه بخش تخصصی، اخبار تکنولوژی و مناسبت‌های ماه را هم می‌توانید پیگیری کنید؛ این نسخه پادکست 31 مگابایت حجم و 34 دقیقه زمان دارد.

دانلود

بخش پرونده ویژه 9 مگابایت حجم و 10 دقیقه زمان دارد.

دانلود

سوییچ ریفر چیست؟

سرپرستان شبکه برای کاهش قیمت تجهیزات ترجیح می‌دهند به جای سوئیچ های نو از سوئیچ های ریفر سیسکو استفاده کنند. سوییچ‌های ریفربیش (refurbished) سیسکو تجهیزاتی هستند که پس از عرضه در بازار جهانی به دلیل وجود برخی مشکلات در عملکرد دستگاه به شرکت تولیدکننده برگردانده می‌شوند و پس از رفع مشکل دوباره به حالت نو بسته‌بندی می‌شوند و به اسم ریفربیشد با قیمت کمتری نسبت به یک سوییچ نو به بازار عرضه می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه
سوییچ ریفر چیست؟

در بیشتر موارد این سوئیچ ها پس از عرضه مجدد مشکلی نداشته و به راحتی مثل یک دستگاه نو کار می‌کنند. اما در مورد سوئیچ های ریفری سیسکو در بازار ایران باید به نکته مهمی دقت کنید که این سوییچ‌ها که توسط برخی از شرکت‌ها فروخته می‌شوند در واقع دستگاه‌های دست دومی هستند که بازسازی شده و از نظر کیفیت کاملاً بررسی شده‌اند و در بسته‌بندی مشابه بسته‌بندی کارخانه عرضه می‌شوند. توجه کنید فرایند بازسازی و بررسی توسط شرکت تولیدکننده انجام نمی‌شود و توسط برخی از تامین‌کنندگان در ایران بازسازی و آزمایش می‌شوند. به همین دلیل اگر قصد خرید سوییچ‌های ریفر شده سیسکو در بازار داخلی را دارید باید دقت کنید که سوئیچ دست دوم را به جای یک سوئیچ ریفر شده تهیه نکنید.

تست سالم بودن سوئیچ سیسکو

برای کسب و کارهای کوچکی که نیازمند اتصال تعداد زیادی از تجهیزات کلاینت به شبکه و اینترنت هستند مقرون به صرفه‌ترین گزینه پیاده سازی یک شبکه سیمی محلی است. شبکه‌ای که دردسرهای نصب روترها و اکسس پوینت‌ها را نداشته باشد.

سخت افزار کلیدی یک شبکه سیمی یک سوئیچ اترنت است که گاهی اوقات هاب اترنت نیز نامیده می‌شود. یک سوئیچ اترنت پهنای باندی که از روتر دریافت می‌کند را در اختیار دستگاه‌های مختلفی قرار می‌دهد که متصل به درگاه‌های سوییچ شده‌اند.

برای آزمایش و تست سوییچ سیسکو و اطمینان از سالم بودن سوئیچ سیسکو باید یک آزمایش ساده را انجام دهید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

1. اولین قدم در تست سوئیچ های سیسکو این است که از سالم بودن روتر مطمئن شوید و بررسی کنید ارتباط اینترنتی نیز قطع نیست. برای این منظور، لپ‌تاپ خود را مستقیماً با استفاده از کابل اترنت به مودم یا روتر وصل کنید. یک مرورگر وب باز کنید تا ببینید آیا می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید یا خیر. اگر موفق باشید، مودم یا روتر شما به درستی کار می‌کند.

2. در ادامه این روش تست سوئیچ سیسکو یک کابل اترنت را از مودم یا روتر خود به پورتی با عنوان “WAN” در سوئیچ اترنت وصل کنید.

3. کابل اترنت دیگر را از لپ‌تاپ خود به پورت با عنوان “LAN 1” در سوئیچ اترنت خود وصل کنید.

4. دکمه “Reset” را در پشت مودم یا روتر خود فشار دهید تا دستگاه راه اندازی مجدد شود. اگر دستگاه را ریست نکنید، ممکن است سوئیچ اترنت را تشخیص ندهد.

5. پس از اتمام راه‌اندازی مجدد مودم یا روتر، آداپتور برق سوئیچ اترنت را به پریز برق وصل کنید.

6. چراغ سبز چشمک زن بالای پورت‌های “WAN” و “LAN 1” روی سوئیچ اترنت را بررسی کنید. یک چراغ سبز چشمک زن نشان دهنده یک اتصال فعال است. یک مرورگر وب روی لپ‌تاپ خود باز کنید تا تأیید کنید که اتصال فعال است.

7. کابل اترنت را از “LAN 1” جدا کنید و آن‌را به هر یک از پورت‌های باقی مانده در سوئیچ اترنت وصل کنید. هنگام تست هر پورت، به دنبال یک چراغ سبز چشمک زن باشید و سپس با باز کردن یک مرورگر وب روی لپ تاپ خود، اتصال را آزمایش کنید. در این روش تست سلامت سوئیچ سیسکو، اگر همه پورت‌ها به درستی کار کرد نشان می‌دهد که سوییچی که خریداری کرده‌اید سالم است.

4/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا