به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

غول 225 میلیون دلاری مجهز به هوش مصنوعی شرکت HPE

سوپر کامپیوتر HPE

خلاصه:

  • دانشگاه بریستول به مبلغ ۲۲۵ میلیون پوند از کل سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون پوند توسط دولت انگلستان جهت تبدیل کردن کشورش به یک رهبر جهانی در حوزه هوش مصنوعی با سوپر کامپیوتر جدید Isambard-AI معنی می‌شود.
  • سیستم جدید به قدرت‌مندترین سوپر کامپیوتر انگلستان تبدیل خواهد شد با بیش از ۵,۰۰۰ تراشه برتر NVIDIA GH200 که قابلیت انجام بیش از ۲۰۰ کوادریلیون محاسبات در هر ثانیه را داراست.
  • Isambard-AI قابلیت محاسباتی بی‌نظیری را برای محققان و صنعت در انگلستان فراهم می‌کند تا پیشرفت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در حوزه‌هایی از جمله رباتیک، داده‌های بزرگ، تحقیقات آب و هوا، و کشف داروها ایجاد کنند که تاکنون در این کشور دیده نشده‌اند.

شرکت HPE به عنوان تأمین‌کننده فناوری‌های سوپر کامپیوتر نسل بعدی معرفی شده و انتظار می‌رود تا تابستان آینده سوپر کامپیوتر را تحویل دهد.

در تاریخ 1 نوامبر 2023، به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری دولت انگلستان در یک منبع تحقیقاتی ملی هوش مصنوعی، دانشگاه بریستول و هولت پکارد انترپرایز (HPE) اعلام کردند که HPE انتخاب شده است تا سریع‌ترین سوپر کامپیوتر انگلستان را تحت تأمین کاروانسراهای دولتی به ارزش ۲۲۵ میلیون پوند تحویل دهد.

این سرمایه‌گذاری، بخشی از بسته ۳۰۰ میلیون پوندی جهت ایجاد منبع تحقیقاتی ملی هوش مصنوعی (AIRR) برای انگلستان است که در کنفرانس ایمنی هوش مصنوعی دولت در پارک بلچلی (Bletchley Park) اعلام شد و انگلستان را به یک رهبر جهانی در زمینه هوش مصنوعی می‌کند.

این سوپر کامپیوتر که با نام Isambard-AI شناخته می‌شود، ده برابر قدرتمندتر از سریع‌ترین سوپر کامپیوتر فعلی انگلستان و یکی از قدرتمندترین سوپر کامپیوترهای جهان خواهد بود و زمانی که در تابستان ۲۰۲۴ در مرکز ملی ترکیب‌سازی (NCC) تحویل داده می‌شود.

Isambard-AI با فناوری‌های برشی طراحی شده تا تحقیقات مبتنی بر هوش مصنوعی را پشتیبانی کند.

هیولت پاکارد انترپرایز (HPE) سیستم جدید را با سوپر کامپیوترهای HPE Cray EX نسل بعدی و بیش از ۵,۰۰۰ تراشه برتر NVIDIA GH200 ایجاد و تحویل می‌دهد. فناوری‌های پیشرفته و طراحی این امکان را می‌دهد تا Isambard-AI بیش از ۲۰۰ کوادریلیون محاسبات در هر ثانیه انجام دهد.

مرکز جدید بریستول توسط انواع گسترده‌ای از سازمان‌ها در سراسر انگلستان برای بهره‌برداری از قدرت هوش مصنوعی استفاده خواهد شد، که از پیش‌راننده فناوری‌های نوظهور مانند آموزش مدل‌های زبان بزرگ (LLMs)، داده‌های بزرگ و رباتیک هستند. این مرکز سوپر کامپیوتری جدید همچنین در زمینه‌های مهمی نظیر تسریع در کشف داروها و تحقیقات آب و هوا نقش حیاتی خواهد داشت.

اعلام امروز سرمایه‌گذاری انگلستان در سوپر کامپیوترهای هوش مصنوعی نشان می‌دهد که تصمیم دارد جایگاه رهبری جهانی در زمینه هوش مصنوعی را اتخاذ کند.

جاستین هوتارد، معاون اجرایی رئیس جمهور و مدیر کل دپارتمان محاسبات سریع، هوش مصنوعی و آزمایشگاه‌ها در HPE

اطلاعات بیشتر:

Isambard-AI، با استفاده از سوپر کامپیوتر HPE Cray EX به عنوان یک پلتفرم نسل بعدی طراحی شده تا عملکرد و مقیاس بی‌سابقه را پشتیبانی کند، واجزای 5,448 تراشه برتر NVIDIA GH200 Grace Hopper Superchips را شامل می‌شود که ترکیبی از CPU مبتنی بر Arm Grace شرکت NVIDIA و GPU مبتنی بر Hopper بهینه‌سازی شده برای کارایی توان و هوش مصنوعی به مقیاس عظیم است، همچنین از اتصال HPE Slingshot 11 جدید و تقریباً 25 پتابایت ذخیره‌سازی با استفاده از Cray Clusterstor E1000 بهینه‌سازی شده برای جریان‌های کاری هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

در زمان تولید، Isambard-AI بیش از 200 پتافلوپ بر ثانیه با استفاده از ترازوی Linpack Top500 را دستیابی خواهد کرد، در عین حال بیش از 21 اگزافلوپ بر ثانیه از عملکرد هوش مصنوعی برای تسریع در آموزش هوش مصنوعی به مقیاس بزرگ مانند مدل‌های زبان بزرگ خواهد داشت.

این نماینده بهبودی بسیار بزرگ نسبت به سریع‌ترین سیستم بعدی در انگلستان است زمانی که Isambard-AI زنده است و به این سیستم امکان می‌دهد بیش از 21 کوادریلیون عملیات ممیز مختص به هوش مصنوعی در ثانیه (یعنی 1.3 میلیارد بیلیون میلیارد) انجام دهد.

Isambard-AI همچنین دارای قابلیت‌های سرمایش مایع مستقیم پیشرفته به عنوان بخشی از طراحی سوپر کامپیوتر HPE Cray EX خواهد بود تا به بهبود کارایی انرژی و اثر کربن کلی اختصاص یابد. این سیستم در یک مرکز داده خودسرد، خودمتمرکز با استفاده از مرکز داده بهینه‌سازی شده HPE Performance Optimized Data Center (POD) میزبانی خواهد شد و در مرکز ترکیب‌سازی ملی (NCC) که در پارک علمی بریستول و بات واقع شده است، قرار دارد. NCC یکی از هفت مرکز تحقیقاتی در سراسر انگلستان است که بخش اصلی تولید با ارزش را به موفقیت‌های ایده‌آل تبدیل می‌کند با ارائه دسترسی به امکانات تحقیق و توسعه جهانی کلاس و دانش متخصصان که در غیر این صورت برای بسیاری از کسب‌وکارها در انگلستان دسترسی‌پذیر نخواهند بود.

همچنین هولت پکارد انترپرایز با دانشگاه بریستول در مدل بازیافت انرژی بسیار کارآمد همکاری می‌کند، که از سیستم Isambard-AI حرارت پسماندها را به عنوان انرژی تجدیدپذیر برای گرمایش ساختمان‌های محلی استخراج می‌کند و اهمیت مقدار کربن نت‌صفر برای ۲۰۳۰/۲۰۴۰ برای کارایی کربنی اجباری توسط دولت انگلستان را حمایت می‌کند.

بریستول یکی از برترین دانشگاه‌های انگلستان در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی و محاسبات علمی است. این دانشگاه در حال حاضر میزبان فناوری محاسباتی راهبردی است، از جمله سوپر کامپیوتر Isambard 3 که پیشتر اعلام شده بود، در حالی که میزبان مرکز تخصصی UKRI برای آموزش تخصصی دکتری در حوزه هوش مصنوعی تعاملی و مرکز دکتری UKRI برای هوش مصنوعی

خرید سرور hp در فروشگاه فالنیک
فروش سرور hp در فالنیک با گارانتی معتبر و مشاوره رایگان تخصصی انجام می‌شود. برای اطلاع از قیمت سرور hp و خرید سرور hp از فروشگاه فالنیک دیدن کنید.
خرید سرور hpتماس تلفنی

منبع: HPE

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا