به "وبلاگ فالنیک ( ایران اچ پی)" خوش آمدید    |   وبسایت فالنیک (ایران اچ پی)
تماس با فالنیک : 8363-021
اخبار

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر است؟

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

 

با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، برخی از دانشمندان و محققان در تلاشند با تخمین زدن میزان ماندگاری این ویروس روی سطوح مختلف، سطح اقدامات مراقبتی را ارتقا بخشیده، تا جلوی مبتلا شدن افراد بیشتر به کرونا را بگیرند.

با شیوع ویروس کرونا در جهان و قدرت سرایت فوق العاده این بیماری که باعث تمایز آن از آنفولانزا و دیگر بیماری‌های مشابه می‌‌شود، برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده است که قدرت و ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر است؟ زیرا که کرونا ویروس از این طریق نیز می‌تواند وارد بدن شده و انسان را آلوده کند.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا به خانواده بزرگی از ویروس‌ها گفته شود، که از ویروس سرماخوردگی عادی تا عامل بیماری سارس در آن قرار دارد. نشانه‌ها و علائم ابتلا به این ویروس تب، سرفه، تنگی نفس و درد عضلانی است. شیوع این ویروس از شهر ووهان چین شروع شده و اکنون در سرتاسر جهان مشاهده می‌شود. محققان با بررسی چندین هزار پرونده افراد مبتلا به این بیماری، به این نتیجه رسیده‌اند که افراد سالمند و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و سرطان، بیشتر از سایر افراد در معرض خطرات این بیماری قرار دارند.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

علائم بیماری کرونا، تب، درد عضلانی و سرفه خشک است

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

با توجه به ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح و انتقال بیماری از طریق لمس سطوح آلوده، برای بسیاری از افراد ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف سوال شده است. محققان دریافته‌اند با سرفه و یا عطسه‌ی افراد مبتلا به این بیماری، ذرات بسیار ریزی که از دهان و بینی آن‌ها خارج می‌شود،حامل ویروس بوده و می‌تواند تا سه ساعت در هوا دوام بیاورد.

ویروس کرونا در صورت انتقال به سطوح جامد است که می‌تواند آلوده کننده باشد. ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف از 2 ساعت تا 9 روز است. این اختلاف در ماندگاری به دلیل شرایط آب و هوایی مختلف، دما و جنس متفاوت سطوح است.

ماندگاری کرونا روی سطوح

ماندگاری ویروس کرونا، به شرایط آب و هوایی، دما و جنس سطوح مختلف بستگی دارد

به عنوان مثال ویروس کرونا روی سطوح مسی 4 ساعت، روی مقوا 24 ساعت، روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ دو تا سه روز و روی سطوح استیل تا 20 روز باقی می‌ماند. این سطوح و اجسام گفته شده می‌توانند دستگیره در و پنجره، دکمه و زیپ لباس، کلید و پریز و حتی ملزومات و دستگاه‌‌های اداری شرکت‌ها باشند.

با اینکه تا به حال هیچ درمان و داروی قطعی برای این بیماری کشف نشده است، اما اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه‌ای در رابطه با جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری وجود دارد. یکی از این مراقبت‌ها، تمیز و ضدعفونی کردن سطوح مختلف آلوده به ویروس، برای از بین بردن ماندگاری کرونا روی اجسام است.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

یکی از راه‌ها برای پیشگیری از بیماری کروناو قطع زنجیره انتشار، تمیز و ضدعفونی کردن مداوم سطوح مختلف است

بنابراین اگر با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی، موظف هستید به سرکار برگردید و امکان دورکاری ندارید و باید قرنطینه خانگی را تمام کنید، می‌توانید با رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی و تمیز کردن سطوح شرکت و خانه تا حد امکان از مبتلا شدن به ویروس کرونا جلوگیری کنید.

افراد حدود یک سوم از روز خود را، در محل کار می‌گذرانند، در طی این زمان بار‌ها و بار‌ها سطوح مختلف و وسایل عمومی و شخصی خود را لمس کرده و دستان خود را به صورت، دهان و بینی می‌زنند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از ویروس کرونا، علاوه بر نظافت خانه، تمیز و ضدعفونی کردن شرکت و اقلامی که با آن‌ها کار می‌کنید را، در برنامه خود قرار دهید.

ماندگاری کرونا روی اجسام

برای پیشگیری از بیماری کرونا دستان خود را مرتب با آب و مواد شوینده شسته و ضدعفونی کنید

دستگیره‌های در و کشو، کلید و پریز، سیستمی که با آن کار می‌کنید، میز و یا حتی دکمه‌های پرینتر و اسکنر و کاغذ‌ها، رایانه و موس و کیبورد همه راهی برای انتقال کرونا محسوب می‌شوند. پس برای از بین بردن ماندگاری کرونا روی اجسام تمام این قسمت‌ها را به صورت مدام و مرتب، تمیز و ضدعفونی کنید. بهتر است برای تمیز کردن تمام این قسمت‌های گفته شده، یک برنامه خاص داشته باشید و در طول روز چندبار اقدام به تمیز و ضدعفونی کردن این وسایل کنید.

به یاد داشته باشید که بسیاری از وسایل موجود در ادارات و شرکت‌ها، مانند تلفن، اسکنر، پرینتر ,کاغذ‌های a4 و ماژیک‌ها و حتی قندان‌ها به صورت مشترک و عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند و روزانه توسط بسیاری از افراد دیگر لمس می‌شوند. حتی الامکان، در این شرایط بسیاری از این وسایل برای هر یک از افراد باید تفکیک شده و به صورت جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف

تمیز و ضد عفونی کردن دستگیره در و کشو، کلید و پریز، پرینتر، اسکنر و تلفن و دیگر وسایل مشترک اداری را به صورت مداوم و مرتب انجام دهید

موادی مانند پراکسید هیدروژن، اتانول و هیپوکلوریت سدیم که خاصیت ضد عفونی کننده دارند، در این شرایط می‌توانند آلودگی سطوح را از بین ببرند. پس بعد از ورود به شرکت و شستن بیست ثانیه‌ای دست‌ها، رایانه، پرینتر و میز و هر وسیله‌ای که با آن کار خواهید داشت را، با این مواد تمیز و ضد عفونی کنید.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

برای پیشگیری از بیماری کرونا شستن بیست ثانیه‌ای دستان را فراموش نکنید

تمیز کردن تلفن همراه را فراموش نکنید، تحقیقات نشان داده است، ویروس کرونا می‌تواند تا 96 ساعت روی این وسیله باقی بماند، این یعنی با لمس گوشی آلوده و زدن دستان به صورت، بینی و دهان به این بیماری مبتلا خواهید شد. پس تمام بدنه گوشی خود و همچنین هنسفری و قاب آن را با پد الکلی ضدعفونی کنید. اگر احساس می‌کنید بخشی از خانه یا شرکت، بیشتر از سایر نقاط در معرض آلودگی قرار دارد، می‌توانید آن را با آب گرم و مواد شوینده مناسب بشوئید، زیرا ویروس کرونا با این دو عامل به راحتی از بین می‌رود.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

ویروس کرونا می‌تواند تا 96 ساعت روی تلفن همراه باقی بماند، گوشی همراه را با پد الکلی ضدعفونی کنید

عمر ویروس کرونا در دمای مختلف

عمر ویروس کرونا در دمای مختلف، متغیر است، تحقیقات نشان داده در رطوبت بالا و دمای پایین هوا، عمر ویروس کرونا افزایش می‌یابد. به عنوان مثال کرونا در دمای بالای 30درجه می‌میرد اما در دمای منفی 60 درجه سانتی گراد زنده می‌ماند.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح فلزی

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح فلزی، در حدود 12 الی 20 ساعت برآورد شده است. با این تفاسیر تنها راه پیشگیری و مقابله با این بیماری، تمیز و ضدعفونی کردن این سطوح است. بهتر است نظافت این سطوح را در طول روز و در فواصل زمانی کوتاه انجام دهید.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح فلزی 12 الی 20 ساعت برآورد شده است

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح پارچه‌ای

پارچه و لباس نیز می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند، ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح پارچه‌ای در حدود 6 الی 12 ساعت برآورد شده است. اگر هنوز به بیرون از خانه رفت و آمد دارید، در صورت حساسیت زیاد بهتر است لباس استفاده شده را، جدا از سایر لباس‌ها قرار داده و آن را بشوئید. برای از بین بردن ویروس کرونا می‌توانید لباس را در برابر گرمای شوفاژ و یا نور شدید خوردشید قرار دهید.

ماندگاری کرونا روی پوست

کرونا نمی‌تواند حرکت کند و توانایی عبور از پوست سالم را ندارد، اما ماندگاری کرونا روی پوست 10 دقیقه طول می‌کشد و ویروس در این مدت زنده است. پس اگر در بیرون از منزل یا خانه هستید و دستکش به دست ندارید و نمی‌توانید دستتان را تمیز کنید، نگران نشوید. فقط کافیست دستتان را به طرف صورتتان نبرید. به یاد داشته باشید پیشگیری از کرونا، تنها با رعایت بهداشت میسر می‌شود. پس از شستشوی دستان به طور مرتب غافل نشوید. اگر باید از خانه بیرون بروید، ماسک، دستکش و ژل یا الکل ضدعفونی کننده دست را فراموش نکنید.

انتقال کرونا از طریق کفش

یکی دیگر از راه‌های انتقال کرونا از طریق کفش است، این ویروس درشت و سنگین است و با آوردن کفش به محیط خانه، روی زمین می‌افتد. بنابراین برای پیشگیری از ویروس کرونا، باید کفش‌ها را دور از محیط خانه و در جاکفشی قرار دهید. بعد از هر بار لمس کفش‌ها دستانتان را به خوبی بشوئید. بهتر است زمانی را نیز برای تمیز و ضدعفونی کردن جاکفشی بگذارید.

طول عمر ویروس کرونا

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، کفش‌ها را به داخل خانه نیاورید

ماندگاری کرونا روی فرش و مبل

درباره میزان ماندگاری کرونا روی فرش و مبل، اطلاعات چندانی در دسترس نیست، اما به تازگی احتمال انتقال ویروس کرونا در قالیشویی‌ها مطرح شده است. زیرا احتمال انتشار این ویروس، در مراحل مختلف شستن و یا حتی تکان دادن و قرار دادن فرش در بین فرش‌های دیگر وجود دارد. بنابراین بهتر است در این دوره زمانی، از انتقال و سپردن فرش به قالیشویی‌ها و یا حتی جابه‌جایی وسایل و آوردن وسایل جدید به خانه خودداری کنیم.

ماندگاری ویروس کرونا روی نان و مواد غذایی

ویروس کرونا روی نان و مواد غذایی نیز باقی می‌ماند، این ماندگاری در حدود 48 ساعت است. بهتر است بعد از خرید نان و غذا از بیرون، این مواد را برای مدتی گرم کرده و حرارت دهید، تا حد امکان از خوردن غذای بیرون اجتناب کنید.

اگر خرید‌های خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهید، سفارشات خود را با مواد شوینده و آب گرم به خوبی تمیز کنید. بعد از شستشوی این اقلام سینک را نیز ضد عفونی کنید، مشما و پلاستیک نگهدارنده این مواد را نیز دور بیاندازید. مکانی که خرید‌ها در آن قرار داشتند نیز تمیز کنید.

نکته مهم:

در نظر داشته باشید تحقیقات روی ویروس کرونا، چرخه زندگی و طول عمر آن، علایم، نحوه درمان آن و… همچنان ادامه دارد، تمام اطلاعات و نکاتی که در این مقاله وجود دارد نیز با استفاده از همین منابع در حال تحقیق و سایت های خبری تهیه شده است.

در نتیجه این مقاله کاملا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی عمومی دارد و به هیچ وجه شامل نکات پزشکی و درمانی نیست. هدف ما از اطلاع رسانی صرفا پیشگیری و احتیاط بیشتر خواننده است. برای دریافت اطلاعات لازم در زمینه علایم و ابتلای به این بیماری می توانید از شماره تلفن 4030 استفاده کنید.

post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا